Vrijwilligers op zoek naar noodsituaties WACHTEN MET STERVEN OP EEN SCHEP VOL CHOCOLADE „Ds aanvaarde leugen" WERKEN IN MIJN VAKANTIE BEN JE BELAZERD ZATERDAG 28 JUNI 1969 „Advertenties bevatten de enige waarheid in de krant, waar men van op aan kan", heeft de Ameri kaanse staatsman Thomas Jefferson eens gezegd. Nou daar denkt Samm Sinclair Baker een man met. dertigjarige ervaring in het vak nog wel even anders over. Zijn zojuist in Nederland (Bosch en Keuning N.V.) verschenen boek, dat een blik achter de schermen van de reclame wil geven, heet dan ook „De aanvaarde leugen" en lijkt het citaat van een andere Amerikaan te onderschrijven, luidende: „Vroeger ging iemand, die in alles mis lukt was, bij de politie, maar tegenwoordig in het reclamevak". Wat ■iaker in z'n 199 pagina's gebakken heeft, is links en rechts gekenschetst, als „een onbarmhartige analyse van de advertising business". Vanuit zijn grote ervaring als aanvaard leugenaar bewijst hij aan de hand van een groot aantal voorbeelden, dat door opdrachtgevers zowel als bureaus de leugen in de reclame niet alleen door de vingers wordt gezien, maar zelfs bewust wordt gehanteerd. Toen vorig jaar Funk and Wagnais, een dochteronderneming van Reader's Digest, de oor spronkelijke versie van het manuscript wilde uitgeven, sloeg de censuur van Reader's Digest onmiddellijk toe, omdat de uitgave in strijd werd geacht met de belangen van het bedrijf. Het boek ging naar een andere uitgever en werd een groot succes, maar Advertising Age, het blad van de Amerikaanse reclamewereld. schroomde niet Baker te doodverven als „een ondankbare hond". „De aanvaardbare leugen" be perkt zich tot Amerikaanse toestanden. De uitgever waar schuwt echter: „Laat de lezer zich niet vlyen met de hoop. dat ze alleen daar voorkomen. In Europa en dus ook in Ne„- derland liggen de zaken niet veel anders Toch ontkomt men, kennis nemende van ba kers Filippica, niet aan de ih- druk, dat we dolblü kunnen zün met de rustige kabbel- stroom van onze ster, waar aan de leiband van strenge voorschriften en tijdslimieten hoogstens een beetje in ver eniging gejokt wordt. Om iels te noemen. De auteur beschrijft hoe een programma op de Ameri kaanse t.v. tijdens een close-up van een reutelende stervende onderbroken werd voor het beeld van een schep vol chocolade, die in de gretig geopende mond van een kind werd geschoven en hoe het toneelstuk „Portret van een moordenaar" op het moment, waarop de veroordeelde de gaskamer zou binnengaan, werd afgekapt voor een t.v.-spot over gasfornuizen. Zulke dingen zijn hier (nog) volmaakt ondenkbaar. Een ander verschil. In Amerika kopen adverteerders belangrijke sportevenementen om ze uit te zenden op het tijdstip, waarop ze de grootste kijkdichtheid verwachten en dus het grootste succes voor hun reclameboodschappen Onze eigen NTS daarentegen zou er geen been in hebben gezien de cupfinale Ajax Milan van het scherm te houden als linke reclame jongens het stadion vol hadden gehangen met hun krolse leuzen. Sponsers Indirect echter is er invloed van het Amerikaanse systeem op onze t.v., zo blijkt uit het boek van Baker. Wij kopen namelijk mei grote frequentie series uit de V.S.. waarvan het gehalte niet bepaald is door het talent, de originaliteit en de creati viteit van de makers, maar door de grillen van de adverteerders, de „sponsors die produkties financieren •tieheinde er. als krenten in de koek, hun reclame boodschappen in te stoppen. Baker over dit soort series (Peyton Place is er een van): „Adverteerders laten per uur enorme bedragen in de kassa van een t.v.-station rollen. Een programma op NBC-tv, uitgezonden over 203 stations tijdens de avonduren met de grootste kijkdichtheid, kost 88.000 dollar per half uur. Voeg bij die ko9ten nog eens 25.000 dollar of meer aan produktiekosten („Dr. Kil- dare" kostte 47.000 dollar per uur, vele andere kosten nog meer). Dat is dus een totaal van 110.000 dollar, die een sponsor moet neertellen om een paar advertenties te kunnen uitzenden tijdens het halve uur, dat een aflevering van een populaire serie duurt. Gezien deze enorme uitgaven vinden de sponsors, dat zij recht hebben op rechtstreekse of verhulde controle op de p rogrammering. Meestal laat de adverteerder programma's hij graag wil adverteren. Hij koopt geen advertentie van een minuut, uit te zenden tussen zeven en tien uur s' avonds. Ne. hij deelt mee, die advertentie slechts te willen kopen, als hij uitgezonden wordt tijdens een aflevering van „The man from uncle" of „Bonanza". Zo beheersen de adverteerders de programmering van de televisie in Amerika en daarmee. wanneer series naar het buitenland worden verkocht, in de hele wereld ook in Nederland". Gehalte En het gehalte van de recla meboodschappen zelf? Baker heeft er weinig goede woor den voor. Hjj schreef (met ex cuses voor de noodzakelijke bekorting): „De meeste spots worden samengesteld uit on werkelijkheid en overgoten smaak en zü vertonen duide lijk de tekenen van hoogspan ning, waaronder zij gemaakt worden. Een en ander is het gevolg van het feit, dat de re clamewereld de kykcr ziet als een domkop, een figuur met zaagsel in z'n hoofd en 'n boe renpummel termen, die ik op reclamebureaus herhaal delijk heb horen gebruiken. De meeste teksten worden niet geschreven om het publiek te bereiken, maar om indruk te maken op andere reclamemen sen. Reclamejongens, die nieu we spots moeten maken, zijn voortdurend op zoek naar de nieuwste technische foefjes en andere nieuwe grappen om een bewonderend „geweldig, wat goed" uit te lokken van hun vriendjes en bazen. Alles is, hoe dom ook, gericht op het eigenbelang". Het allervoornaamste doel van reclame is, stelt Baker: winst maken. Een leugen, die helpt winst te maken, wordt beschouwd als een aanvaardbare leugen alleen moet hij er niet zo dik bovenop liggen, dat hij later schadelijk kan worden voor de betrokken firma. Deze verlakkerij ondermijnt, langs dc weg van dc verzadiging en de herhaling, de ethische normen van de volwassene, het kind, het gezin. De reclameman van zijn kant raakt zo gewend aan het gebruik van de aanvaarde leugen, dat hij hem een tweede natuur is geworden bij het creëren van advertenties en het verkopen van produkten. De over heersende overweging is hoe ver kunnen we gaan? Baker citeert het volgende voorbeeld. Een typerend geval is dat van de Rapid Shaving cream van Colgate- Palmolive. In de t.v.-spot zag men, hoe schuul-pêipier werd geschoren, terwijl- een stem uitlegde: „Om teilaten zien hoe baardwekend Rapid Shave werkt, hebben we het op dit ruwe, droge schuur papier gesmeerd. Aanbrengen heel even inweken en glad in één haal". Op kijkers met een baard als schuur papier maakte dit natuurlijk nogal indruk. Maar het ruwe, droge schuurpapier was geen schuurpapier; het was een stuk plexiglas, waarop zand was aangebracht. Proeven wezen uit, dat men echt schuurpapier tachtig minuten Voor miljarden stoppen de Amerikaanse bedrijven in aanprijzingen. De Brit Gerald Scarfe maakte deze cover treffend Ueëfcgeeft. de t.v.-reclame. Het is iedere avond een bonte parade van voor het weekblad Time, die de bonte reclameparade Dnit wh94ri: moest inweken met Rapid Shave voordat het geschoren kon worden en niet 'n paar seconden, zoals in bedoelde tv-spot werd voorgesteld. Je .'loer schrobt. „Eén haal met de bezem", zeggen ze en als je die vloer ziet inderdaad heb je nooit zo'n smerige vloer gezien en inderdaad wordt hij met één haal van de bezem brandschoon. Maar ze zeggen er niet bij, dat de vloer te voren bedekt was met een laagje grafietpoeder". Hevig gaat Baker in zijn boek tekeer tegen de halve waar heden, die in de reclame sche ring en inslag zfjn. Hy citeert een firma, die adverteerde: „Een pond van onze worstjes is even voedzaam als een pond biefstuk". Het is duidelijk, al dus Baker, dat hier gesteld wordt, dat de knakworstjes de zelfde voedingswaarde hebben als 'n gelijke hoeveelheid bie-f stuk. Maar hebt u eens ge probeerd, een heel pond knak worstjes achter elkaar op te eten? Hü waarschuwt tegen het woord „blijf" in veel ad vertenties: „blijf slank", „blijf jong". Het effect ervan is, dat de lezer denkt, van het pro- dukt slank, jong of gezond te zullen worden, terwijl slechts beloofd wordt, dat men slank, jong of gezond zou blijven, in dien men dat al was. En let op bet gebruik van de overtref fende trap. De adverteerder weet, dat hij te ver gaat, als hy belooft, dat zijn produkt u gezond maakt. Maar hü mag wel zeggen: „Houdt u gezon der". Gezonder dan wat Ge zonder dan een produkt. dat cyaankali bevat Soms is het bedrog zo brutaal, dat het ge woon naïef en dom wordt. „Onze machines houden het een mensenleven uit. Een jaar garantie". Wat te doen? In zijn slothoofdstukken raadt Baker het publiek aan. onmiddellijk artikelen terug te brengen, wanneer ze niet voldoen aan de eigenschappen, die de reclame ze heeft toegedicht. „Als u geen genoegdoening krijgt, deel de handelaar dan mee, dat u zult schrijven naar de justitie, naar de consumentenbond of desnoods naar het parlement. Als u merkt, dat voedsel, medica menten en dergelijke be drieglijk geëtiketteerd zyn. niet behoorlijk verpakt of anderszins verdacht, stuur dan een klacht naar de keuringsdienst van waren, met afschrift naar de plaatselijke krant. Hoedt u voor lokreclame. Als beloofd wordt, dat u bij teleurstelling uw geld dubbel terugkrijgt, zie toe, dat dat ook inderdaad gebeurt. Malafide handelaren rekenen op uw laksheid. Uw beste bescherming tegen bedrog is: zorgvuldige keuze maken uit geadverteerde merken en die kopen bij gevestigde zaken. Deze fir ma's zijn voor een geregelde omzet en winst afhankelijk van uw herhaalde aankoop en weten, dat een tevreden klant de beste reclame is". Accent Baker meent tenslotte, dat op het gebied van de reclame het accent in de toekomst op drie manieren verlegd moet worden. De reclamemensen moeten zich erop gaan toeleggen de waarheid te vertellen en niet de aanvaarde leugen cultiveren: de reclame moet zich tot de mensen richten, alsof het gerespec teerde individuen met gezond verstand zijn en niet een massa hersenloze idioten; en tenslotte moet bij het maken n recieme de aerimkf liggen op het dienen van het publiek, waarbij het opvoeren van omzet en winst op de tweede plaats komen. „Als deze accentverschuivingen uitgevoerd zijn", zo besluit Baker, „zal de eruit voort vloeiende winst voor publiek en bedrijfsleven een belang rijke stap voorwaarts be tekenen. Ik ben ervan over tuigd, dat, als de reclame afstapt van haar toewijding aan de aanvaarde leugen, het hele morele klimaat erdoor zal opklaren". Éi» Nederlandse vrijwilligers, uitgezonden door VIA. actief op de puinhopen var dat door de aardbeving van vorig jaar werd verwoest. AMSTERDAM „In de Flevopolder gaan we van 19 juli tot en met 9 augustus een fietspad aanleggen voor de recreatie. Dal ding was er natuurlijk toch wel gekomen, maar we krijgen er geld voor en dat gebruiken we weer om een echtpaar voor ontwik kelingshulp naar India te sturen. Het is wel moei lijk, tegenwoordig zinvolle projecten te vinden. Maar dat zigeunerkamp in Renkum, dat was leuk. Daar hebben we een toilet aangelegd. I)e gemeente keek er zo van op. dat ze opeens zelf ook actief werd". De 24-jarige student Theo Ruijter spreekt, zoals een herkauwer eet. hetgeen zijn reden heeft. „Hoe we het in het vat moeten gieten, weten we zelf nog niet goed zegt hij, „wé zijn nog aan hot aftasten". Hij is bestuurslid van de Vrijwillige Internationale Actie het een royale maand oude produkt van een fusie tussen de Internationale Vrijwillige Hulpdienst (al actief tijdens de watersnood in Zeeland) en de stiohtang Afbraak-Opbouw (bouwer van het sjalomhuis in Odijki. die na incidentele samenwerking tot de conclusie kwamen, dat ze min of meer gelijke doelstellingen 'hadden, Reden voor het gesprek: een folder met de provocerende titel „Werken in mijn vakantie? Ben je belazerd!", die VIA hel licht heeft doen zien. Er worden vrijwilligers in gevraagd voor zeven werkkampen „Vroeger deden de vrijwilligersorganisaties spit- en graafwerk. Helm planten en zo", zegt Theo Ruijter. „Maar tegenwoordig hebben ze van die bulldozers, waarmee het makkelijker gaat en er is ook geld voor. Waarom zouden we de overheid dan aan goedkope arbeidskrachten helpen? We willen het accent nu verleggen naar meer sociaal getinte projecten. We doen hel Jiefst iets op terreinen, waar de maatschappij te kort schiet. De vinger op wonde plekken leggen en zo. Daar zijn we naar op zoek. In Amsterdam, Rotterdam en Groningen hebben we al plaatselijke groepen met een kern van enkele tientallen mensen. Die werken in de weekends en 's avonds in afbraakbuurten, waar een sterke vergrijzing aan de gang is en zwak-sociale gezinnen wonen. Ze knappen bijvoorbeeld woningen op van bejaarden of van vrouwen, bij wie de man weggelopen is". De werkkampen, waarvoor vrijwilligers worden gevraagd.... Er is er een in Amsterdam met het doel een oude bioscoop te verbouwen tot ontspanningslokaal voo Turkse gastarbeiders. Er is er een in Valkenburg, waar de grond bouwrijp gemaakt zal worden voor de uitbreiding van een volkshogeschool en waar gediscussieerd woidl over de oost-westverhouding. Er is er een in Bakkeveen, waar de toegangsweg tot een volkshogeschool wordt verhard en waar gediscussieer! wordt over de wereldhandel, gezien tegen dc achtergrond van het noord-zuidprobleem. Er is er een in Haarzuilens, waar samen met de Emmauscommunileit wordt gewerkt en waar 't nut van zulke gemeenschappen besproken wordt. Er is er een in Dronten, waarvoor speciaal creatieve of creatief-technische mensen worden gevraagd voor het maken van pamfletten en dergelijke voor een vredesweek. Er is er een in de Flevopolder voor de aanleg van meergenoemd fietspad, waar het gespreksthema „India en Ghandi" is. Er is er tenslotte een in Loosduinen. waar vrijwilligers het werk gaan doen van aankomende verplegers en verpleegsters teneinde het personeel in staal te stellen zelf met vakantie te gaan. Internationale werkkampen brengen de vrijwilliger' tegenstellingen te overbruggen. andere culturen en leert hen. Voorts attendeert VIA, die tegelijk de Nederlandse afdeling is van de Service Civil International en als zodanig vorig jaar bijvoorbeeld vrijwilligers heeft uitgezonden naar de aardbevingsramp 'op Sicilië, op werkkampen, die deze zomer gehouden worden van Finland tot Egypte toe. „De meesten willen natuurlijk graag naar het buitenland", /.egt Theo Ruijter. „Ze combineren hei met hun vakantie. Wat is idealisme nou helemaal? Niemand offert zich op tegen zijn zin. Maar die werkkampen hebben nut. We bieden niet alleen daadwerkelijke hulp, maar we leren er ook samen te leven en te werken met mensen uit andere landen en samen te spreken over de aspecten van het werk, waarmee je bezig bent. Door internationale uitwisseling kun je vooroordelen wegruimen, met name in de oost-westverhouding Hoewel we ons bij onze acties concentreren op noodsituaties, is ons hoofddoel: werken voor de vrede door culturen bij elkaar te brengen en tegenstellingen te overbruggen. De Service Civil International is ontstaan na de eerste wereldorolog, toen er bij Verdun een werkkamp werd ingericht door Franse en Duitse vrijwilligers. Waarom kan zoiets niet door joden en Arabieren of door Noord- en Zuidvietnamezen? Het echtpaar, dat dank zij het rijwielpad m de Flevopolder straks ontwikkelingswerk gaat doen in India, is representatief voor de projecten op langere termijn (minstens een half jaar), die VIA ook op zijn schouders wil nemen. Er is al een vrijwilliger in Turkije en er staan er op de lijst voor een kindertehuis in Tunesië. Theo Ruijter daarover: „Er zijn natuurlijk andere organisaties, die aan ontwikkelingshulp doen. Maar daar bestaat het gevaar, dat ze alleen een stukje deskundige hulp geven en verder niets. Wij gaan uil van een andere gedachte. Wij vinden integratie met de plaatselijke bevolking erg belangrijk bewustwording van de sociale en politieke structuren van een bepaald land. Daarom zijn wij ook tegen nationale teams. Wij willen internationale vrijwilLigersgroepen. Die moeten zich bepaald niet alleen bezighouden met rijst planten. Hetzelfde geldt voor de werkkampen in Nederland. We willen daar niet alleen nuttig werk doen, maar ook de jongeren bewust maken, toespitsen op de vraag; waar •?aat het naar toe? We zouden iets willen doen aan de structurele problemen in Nederland, Limburg bijvoorbeeld, dooi de bestaande theoretische kennis in te passen m praktische projecten. Maar hoe we dat moeten doen. daar zitten we mee. „Laat dit zoeken en tasten naar concrete taken overigens de vrijwilligers, die niet te „belazerd" zijn om in de vakantie te werken, met afschrikken", vindt hij. Er is genoeg te doen. Aanmeldingen bij het secretariaat van de VIA» Vossiusstraat 20 huis, Amsterdam, worden gretig tegemoet gezien. PIET SNOEREN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 17