Drie schildergeneraties Re! in 't Reghthuys te Nieuwkcep Het bijzondere van saté vind dat ik er zoveel van verkoop ik. NABLOEI VAN HET EXPRESSIONISME (jnafe Slager kwam, zag en..,., stichtte sa té fabriek! varkensvlees aan stokjes werd een goudmijntje ZEGT PETER HOOGKAMER UIT OUDE WETERING z° ZATERDAG 28 JUNI 1969 Hey j Geen afbraak kippl |55 Nieuwe fabriek Er zijn plannen paald image zien te krijgen. Zo van: daar staat zijn fabriek, en niet van: hij zit daar achter zijn huis maar wat te ju heb wel een bepaald recept om de knoeien. 1 aaté klaar te maken. Daar gaat één Ik kan hier niet uitbreiden. Ik klap erman over en daar blijft verder iedereen aan alle kantén uit. Op topdagen zitten van af. Dat is verkregen door te testen, de mensen buiten te werken. Je kunt ote man maakt ook elke dag de kruiden geen kant meer uit. Mijn huis staat bo- klaar en dat mengsel wordt eraan toe ven vol met verpakkingsmateriaal. Mijn gevoegd. Op onze manier is dat een kantoor, de slaapkamer van mijn doch- soort fabrieksgeheim, ter. Het is echter moeilijk voor mij om n< wil van mijn artikel geen afbraak- te zeggen: dat ga ik doen. Ik maak het artikel maken. Als er morgen iemand eerst liever waar". j naar me toekomt, die zegt: ik doe het stuiver minder, krygt-ie niks; „Saté is mijn hobby" I Ik maak ook niet i I me niet 1 Er zjjn echt geen momenten, dat ik ^ril&en- zeg: ik kan geen saté zien. De mensen, die saté willen eten, kopen mijn hobby. Het is mijn werk, het toch wel, waar ze het kunnen krij- maar ik maak er een hobby van. Dat gen. Drie jaar geleden werd het nog doe ik 24 uur per dag. Van 's morgens 6 nergens verkocht en als je nu kijkt, zlt- tot 's avonds 12. In het begin werkten ten we overal", we drie nachten in de week door. Aan het eind van de week zakte je We hebben twee soorten verpak- dan als een blok in elkaar. Dan kon je ^jng Roocj en blauw. Laatst belde niet v.m?r' maandag was je weer mevrouw op uit Harderwijk, een beetje fit en begon je opnieuw te draaien. Mijn personeel is fantastisch, die zegt: ,,lk Vind die Zonder mensen begin je niks. ik ben rode verpakking niet zo lekker de baas van de zaak, maar je mensen meer. Het lijkt wel minder. Nu ben moeten het doen. ik bij die winkel geweest en daar jaar een Alles wordt ook in overieg gedaan. Als J 3 jaar een nieuwe (abriek te gaan ik een nieuwe machine ga kopen, heem hadden ze sate in de blauwe ver- bouwen. Ik heb plannen, maar het is ik de jongens altijd mee. We gaan op, pakking die smaakt Stukken Peter, moeilijk om daar nu al iets over te gaan de fabriek kijken, waar ze worden ge-1 |k moest toen wel lachen. Die twee verschillende soorten pindasaus, gauw we de ruimte hebben, gaan direct aan wat nieuws beginnen, blijven wel echt in het vlees, maar gaat het worden? Het moet wel met de slagerij te maken hebben. Ik verloochen mijn vak niet. Ik had deze opgang nooit verwacht. Toen het ging lopen, heb Ik de worst een stapje terug laten doen. Die heb ik op de achtergrond gegooid en dat is ook een hele goeie slag geweest. Of ik zelf veel saté eet? Alleen zondags voor de gezelligheid een paar porties en natuurlijk door de week om het produkt te testen. Dat doen we regelmatig. Zo hier en daar een zakje ertussenuit halen en proeven. Dat gebeurt niet alleen bij ons, maar ook op het laboratorium. De I mensen van de keuringsdienst komen I hier ook elke dag. Kwaliteit staat bij mij op de eerste plaats. Ik heb momenteel orders lopen tot de cember toe. Je moet echt een enorme planning maken, want je zit met de le vertijd van dozen, verpakking en etiket zeggen. Ik heb twee plaatsen op het oog. Leiderdorp of Alkemade. Hier kan ik niet blijven. Dat is onmogelijk. Het moet iets moderns worden. Je moet de mensen iets laten zien. Je moet een be bouwd. ik vraag altijd, wat zij ervan i soorten verpakkingen zijn woor ver- bSï"'utbï schillende grootwinkel-bedrijven, meetelt. Dat vind ik belangrijk. Zeker maar er Zit gewoon hetzelfde in. in zo'n kwetsbaar beroep ais dit". 1 Maar ja, die vrouw weet niet beter." Grote omzet, weinig winst i de Veerstraat een klein slage- lltje. Iemand, die niet in Oude We iring woont, zou niet vermoeden, hier achter een vleeswaren- briek ligt, waar van 's morgens •oeg tot 's avonds laat keihard ^'ordt gewerkt. Alles draait om Per dag gaan er ongeveer enkele duizen den porties saté de deur uit. In die rich ting zit het wel. Die produktie gaat naar bijna alle grootwinkelbedrijven in Neder- eentje begonnen, doosje of vijf. Nu zijn dat er heel wat meer. Ik maak helemaal geen reclame. Niets. Ik werk ook helemaal niet met een naam. Ik moet alles hebben van de kwaliteit van het produkt. De ene klant moet de andere aanbrengen. Ik vind mijn eigen naam niet belangrijk. Als we maar draaien. Daar gaat het om. Als hier de winst maar binnenkomt. Op zo'n portie saté verdienen we echt niet veel. Dat is nog minder dan een dubbeltje. Het is echt een kwestie van een grote omzet en weinig winst. Het is een luxe-artikel en je moet het brengen voor een gewone prijs. Ik kan het rustig gaan verkopen voor 1,50. Dan krijg ik een klein groepje, dat het gaat kopen. Ik verdien dan aan een kleine omzet veel. Nu verdien ik aan veel weinig, maar doordat ik veel verkoop, heb ik dus ook veel. Ik geloof, dat ik alleen maar gebaat ben bij een grote omzet". Goede reacties halen en 's zomers heb ik mijn woord: saté, een produkt, dat klanten. Ik kan niet spreken van e hoogtepunt, want het gaat nog steeds stijgende lijn. Elke maand verkopen meer. Of daar een keer een eind a komt? Misschien wel, maar het is nog niet". laatste jaren een enorme op gemaakt heeft. Was saté toeger een exclusief hapje bij de jhinees, nu kan men bijna in iede- i snackbar zo'n portie kopen. Nederland zitten Duitsland en gaan we verder Duits- daarom al zijn troeven op ditland in. Of het bij saté alleen zal blijven, •dukt heeft gezet, is Peter Hoogka- weet ik niet. Het is de bedoeling om meer (29). Hij heeft goed gegokt, want produkten er by te nemen. We hebben al gehuisvest fabriek, irderijtje, is nu al weer veel te klein. 0p| moet met man en macht worden ge- de steeds toenemende iag te kunnen voldoen. ie Viiï Je Niet te heet lijn produkt is echt afgestemd op de smaak van het grote publiek. Je iet het niet te heet maken, anders ft het publiek: nee, voor mij geen keer heeft ge- »efd. En dan komen er aan. Voor de doorsnee-man is het komt oorspronkelijk uit Indië, maar •lang het al bestaat, zou ik niet we- Als ik een paar jaar terug had ge- ;d, dat ik saté ging maken, had ik >r emmer gestaan en had iedereen voor gek verklaard, maar zoals je t, loopt het lekker. Ik had in het be- het slagerijtje en in de ruimte daar- iter gingen we worst maken. Dat ging d en toen is daar langzamerhand saté ;ekomen. Ik hoorde hier en daar, dat wel toekomst in zat. den duur is ook de vacuumverpak- ig gekomen. Op zo'n manier heb ik irobeerd het massapubliek te berei- Het heeft maar een bepaalde houd- irheid, maar ga je met vacuum i. dan biijft het veel langer goed. m 8 weken". Duizenden porties per dag ben nu drie jaar bezig. Op mijn 16de aar ben ik bij Teekens gekomen en daar mijn opleiding gehad. De laat- jaren was ik daar chef van de filialen Leiden. Ik ben helemaal alleen begon- heb ik een man of twintig rsoneel. t bijzondere van saté vind ik, dat ik veel van verkoop. Ik sta er zelf van kijken, dat ik er zo'n enorm succes e heb. heb een uurproduktie van 2400. Dat een gemiddelde natuurlijk. Er wordt koffie gedronken en gegeten. leen maar goeie. Ik heb persoonlijk eraa^ iets lekkers in huis helemaal &een contact met de consu- ment. Alleen met de leveranciers. Die zijn hier allemaal komen kijken, voordat ik ging leveren. Alle grote mensen zijn geweest. Aan sommige klanten leverde ik om te beginnen twintig doosjes in de week, maar dat zijn er nu 1200. Dat is in een week op. Het is nog niet in huis of er wordt al weer besteld. Dat zijn toch nog gauw 36.000 porties. Wanneer ik verwacht, dat de markt verzadigd is? Nooit! De machines ver gen een enorme investering, maar na Duitsland begin ik in België en dan komt Frankrijk aan de beurt. En niet alleen saté. Allerlei soorten snacks. Als iets goed is, loopt het altijd". Het is voor het gemak van de huis vrouw. die vacuumverpakking. Die steekt het in het water en zonder een baklucht heb je toch iets, wat gebraden is op tafel. Die baklucht hebben wij al gehad". Ook buitenland de nog steeds zeer gezochte Verka de-albums. Eerst in 1935 na zijn pensione ring als leraar kon hij zich gaan wijden aan de vrije schilderkunst. Hij was lid van Fulchri Studio". Niet alleen als schilder maakte hij naam, hij was tevens een zeer ver dienstelijk tekenaar en lithograaf. Hij joas een schilder van zijn tijd, van de sfeer van het expressionisme, hoewel er in zijn werk ook nog wel impressionistische tendensen aanwe zig zijn. Wat vooral treft is de trefzekere weergaven van zijn onderwerpen, vooral in zijn dierenstudies, waarvan vele voorbeelden op deze tentoon stelling zijn te zien. Hij toont zich een meester in de weergave van de het dier. Een schets van een bison o.a. is daarvan een prachtig voor- Van hem hangt er ook een zelf portret uit 1396. indringend geschil derd in een heel persoonlijke stijl. In een stilleven ,,De bedelaaren ver schillende bloemstukken menen wij soms invloed van Verster te zien. Hij is ook een voortreffelijk schil der van landschappen en bloem stil levens. Een zeer mooi tablcautje is „Het Lange Gravchtje te Maas tricht", geschilderd volgens de beste tradities van de expressionistische landschapsschildering. Ook van zijn aquarelleerkunst zijn op deze ten toonstelling mooie voorbeelden aan- Het vrije schildertcerk wordt in het Reghthuys tenslotte aangevuld met een aantal originele aquarellen voor de Verkade-albums en e- n aan tal proefdrukken van titelbladen de zer bekende plaatjesboeken. Hericus Er mogen in de geschiedenis van de schilderkunst in de loop der eeuwen schildersfamilies zijn geweest - men denke aan de Koekkoeks en de Marissen, om niet te ver in de historie terug te gaan - toch mag het een zeld zaamheid heten dat vader, zoon en kleinzoon, drie generaties dus, met vakmanschap en artis tieke begaafdheid de wegen der schilderkunst bewandelen. In het juweeltje van Hollandse renaissance uit de 17e eeuw, het stijlvol gerestaureerde Reght huys te Nieuwkoop, geeft zo'n picturale familie met haar wer ken acte de présance. Werk van wijlen Cornells Rol (1877-1963), diens zoon Henricus (geb. 1906 en kleinzoon Johannes, die ziin werk met ..Hanno" signeert, ge boren in 1944. Het merkwaardige daarbij is. vooral met betrekking tot cfe thans 25-jarige Hanno dat van enig modernisme in de zin van de thans en vogue zijnde stro mingen geen sprake is, hoewel hij zich in zijn figuratieve uitin gen toch ook weer wezenlijk onderscheidt van vader en grootvader. Hoewel er ook wel overeenkosten zijn aan te wijzen, '.e hebben toch een ontegen zeggelijk eigen handschrift en iigen kenmerken. Cornells £*ornelts Rol. die zijn eerste oplei- ding ontving aan de Rijksschool voor tekenleraren te Amsterdam en „vader" Henricus later leraar werd aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag, genoot en geniet nog grote bekendheid door zijn illustra ties van landschappen en dieren in t Henricus woont sinds f9.',S i Noorden bij Nieuwkoop i leer de oorspronkelijk het vak van huis- en decoratieschilder. Daarna volgde hij op de Haagse Academie lessen in modeltekenen, schilderen, lithografie en metaaldrijven. Reeds tijdens zijn academiejaren hielp hij zijn vader bij het ontwerpen van lithografische reclame-opdrach ten en werkte ook een aantal jaren met hem samen nan de illustraties van de Verkade-albums. Hij bleek tevens een uitstekend copiïst en ern kundig restaurateur, alsmede por tretschilder. Henricus Rol is lid ran „Pulchri" en „Arti et Industrial'. Evenals zijn vader blijkt hij een zeer begaafd dierenschilder. Vooral de fysionomie van apen moet hem sterk hebben geboeid, getiiige de voortreffelijke prentjes van deze dieren, die thans in het Reghthuys zijn te zien. Hij blijkt tevens een goed waarnemer van vogels, ->fc van bloemen en planten, zoals te zien is aan de mooie aquarellen van Cacteeën. Een voorbeeld van het samen schilderen met zijn vader is een sfeervol doekje „Chrysanthen", waarin echter de mate van samen werking niet is te zien. Een goede getuigenis van de technische gelijk vormigheid en -vaardigheid van va der en zoon. Mooi is ook het stil- leven ,JDe eeuwenoude tuin". Van een zeer aparte fxjnpeinture is „Stilleven met rood bakje" ven frappant voorbeeld. Hierin toont hij zich een meester in de fijnschilder- kunst en de stofweergave, zonder de kilheid van een fotografische waar neming. Een mooi voorbeeld van technisch kunnen gepaard aan artis tieke begaafdheid. Henricus is ook een goed portret schilder. Er hangt een gaaf confer- feitsel van de Griekse zangeres Irma Kolassi, een liefdevol geschilderd portret van zijn echtgenote en een sterke portretstudie C.R.Gewezen moet ook worden op een innig meis jeskopje: eisje V." uit particu lier bezit. Zijn kunde als copieïst bewijst hij door copieën van twee bekende wer ken van Johannes Vermeer en van Oestereetster van Jan Steen. „Hano" Kleinzoon Johannes Rol ging als 16-jarige naar de opleidings school voor tekenleraren. Hij volgde een voorbereidende cursus aan de de Rijksacademie te Amsterdam on dermeer bij Otto de Kat, Gerard Rö- ling en Sierk Schroder. Zijn werk sluit in zekere zin aan bij het werk van zijn twee voorgan gers. Het is volledig figuratief, ech ter anders van opvatting en losser van techniek, wat somber in zijn kleur en vrijer van vormgeving. Sommige aquarellen en gouaches, verzameld in een op de tentoonstel ling aanwezige map, vertonen ech ter een hang naar uitsluitend kleur zonder specifieke aanwijsbare vor men. Naast vele overeenkomsten toont hij dan ook graduale verschil len met de twee ouderen. Zijn werk is minder op het optisch-visuele ge richt, hetgeen vooral in de land schappen tot uiting komt. Zo schildert hij zijn naakten in e i wat groezelig grijsbruin. Aan trekkelijker zijn dan ook zijn ne gerfiguren, de aquarel ,JJeger" is een fraai blad, flitsend de penseel tekening „Zwarte danser". Maar daartegenover staat dan weer een pastel. Mooi is ook het schilderij „Liggende vrouw op rood". Sterk is hij ook in zijn landschappen, waar- run „Herfstbos bij dieren" een krachtig en prachtig voorbeeld is. Al met al een tentoonstelling die waard is bezocht en gezien te wor den. Voor vele bezoeker zal ze daarbij een verademing betekenen na de vele modernismen, die laatste tijd aan bod komen en waar over men kan denken zo men wil. Hier zijn een drietal schilders aan het woord, die elk op hun wijze ge tuigenis afleggen van hun artistieke begaafdheid, gepaard aan gedegen vakmanschap. Tot en met 3 augustus, dagelijks van 1 tnt 17 uur, kan de belang- W1LLEM PRINS.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 11