//In Londen moet je behalve 'n portie talent ook nog stevige ellebogen hebben IER WIL ROEM OOGSTEN IN KNOKKE WERKWINKEL: GEEF ME DE VIJF... MUSEMENT GEOPEND Vorig jaar ruim 8 miljoen museumbezoekers maar museale rijkdom is nog te weinig bekend Britten zonder „Hope and glory" PONDERDAG 19 JUNI 1969 DE LEIDSE COURANT AMSTERDAM Lee Lynch haalt ze er zo uit. ,,Ze hebben alle maal een rooie kop en grote, vlezige handen. Dat mist nooit. Als je een vierkante vent ziet met zijn shirt open en met van die lood zware voeten, dan moet het een Ier zijn. Ik kan door Londen lopen of in een pub zitten en dan denk ik: ,,als dat geen Ier is, mag ik hangen". Je ziet het ook aan de manier, waarop ze hun bier drin ken en hun neus snuiten. Als ze uit Dublin komen, wordt het wat moeilijker, daar zijn te veel Britse invloeden, maar een jongen van het land hoeft voor mij niet eens zijn mond open te doen. Hij kan een bolhoed opzetten en een getailleerde jas laten maken in Oxford Street, maar dan valt hij nog door de mand. Een Ier is nu eenmaal een apart soort mens". LEE LYNCH: oen paar stevige ellebogen hebben. Nou ben ik niet pre cies het type van de diehard, maar ik heb wel geduld en dat is ook wat waard. Ik heb z r op e 1 kan niet meer. Gelukkig heb ik dat accent nou weer terug, want een Ier, die perfect Engels spreekt, hoeft komen. Ga in Ierland be- hem als een n Engeland als Ik heb die tijd heb ik me kapot gevochten om aansluiting te krijgen, om een reputatie op te bouwen. Ilc wist, dal ik een goeie steal had, maar dat zegt ook geen fluit: er zijn zoveel jongens in Engeland, die hun strot wagenwijd open kunnen' Eigenlijk is het de laatste anderhalf jaar pas echt goed gegaan. De stijl van Tom ■Jones en Humperdinck sloeg opeens aan bij het grote pu bliek en daar heb ik van mee geprofiteerd. Ik heb hetzelfde stemtype als Jones, maar ik imiteer hem niet. Ik vind Jones een geweldige zanger, maar ik zie hem al leen niet graag. Op de plaat of via de radio, dat is alle maal best, maar als hij voor de televisie komt, draai ik het beeld weg. Ik weet niet waarom, misschien vind ik hem niet oprecht genoeg. Toch zou ik qua inkomsten best met hem willen ruilen. Jones vroeg een paar jaar terug nog 250 pond voor één optreden in een club. nu komt hij niét onder de 400 pond. En dat allemaal door die paar tophits. Dat is on gelooflijk. Wat ik overigens stomver velend vind, is zo'n opmer king als: „Lynch is de tweede Tom Jones". Daar voel ik namelijk geen don der voor. Ik wil op niemand lijken en zeker niet nummer twee zijn. Ik ben ij del genoeg om de eerste te willen wor- verrader en Stevige ellebogen Lee Lynch (mager, bleek gezicht, brede, indrukwek kende bakkebaarden, een ouderwets pak met decent streepje) is de enige van zijn familie, die als beroepsar tiest zijn geluk wil beproe ven. „De anderen hebben het wel geprobeerd", zegt hij. ..maar ze waren niet hard genoeg. In een stad als Lon den moet je naast talent ook platen gemaakt en het succes begint te ko men. Ik ben bijvoorbeeld de enige artiest in Engeland, die wordt uitgebracht op het Amerikaanse merk Budha. Dal een hele eer. Ik zing de laatste tijd ook op grote feesten, in zalen met zo'n duizend man. Dat vind ik het einde van alles. Hoe meer des te fijner voel ik me. Als er dan ook nog een groot orkest achter me zit, dan fladderen de vlinders door mijn hart. ZAND ZOMER ,e< Lynch heeft recht van preken, want hij komt zelf it de troosteloze hoek van ialway in West-Ierland. „Ik al de naam van mijn dorp laar zelf opschrijven", zegt ij welwillend, „want anders om je er toch niet uil. allinasloe heel het. mijn lod zes huizen, een school, en kerk en een aftandse oscoop. waar ze nog films raaien uit de stomme perio- e Dat was alles, wat we in uze jeugd hadden. Ik ben i één van de tien en tot lijn elfde heb ik op blote oelcn rondgelopen. Wat zeg o, klompen? Man, wat denk r eigenlijk, we waren zo mi als een kerkrat, we aten ionen of peen en alleen op erkelijke feestdagen kwam i een stuk vlees op tafel lan zat je eerst drie uur in Ie kerk te rammelen van Ie honger en ondertussen roomde je. dat je rozen- rans van drop was. Of van ie grote rumbonen met veel ulling. Het is echt niet zo erwonderlijk. dat de mees- e Ieren dichters zijn, want ie fantasie was de enige logelijkheid om uit de armoe e vluchten. Ik herinner me log als de dag van vandaag, dat ik mijn eerste paar choenen kreeg. Bruine san- lalen, die op de markt ge- iochl waren. Ik was nel waalf geworden en ik had iet gevoel, dat ik opeens de hele wereld in mijn zak kon leken. Ze moesten lang mee. ei mijn vader en daarom ad hij er ijzerbeslag onder edaan. Man, moest je me ;oren, als ik naar dc com- nuniebank ging. Dan dreun de het door de hele kerk. Nachtmerries lie herinnering raak je toit meer kwijt. In feite trn het nachtmerries, maar v zijn me toch dierbaar, lis ik op Piccadilly Circus !ila, denk ik aan het land ichter ons huis. 's Zomers :iet het geel van het koven in zover je kunt kijken is er enzaamheid. Ballinasloe be ekent „huis der dapperen" n dgt klopt ook wek Je noer heel wal moed hebben to daar op je dood te wach- tn Het is een streek voor tókte vrijgezellen en zon- «rlingen. Of je moet er (tortel hebben geschoten zo- 'ls mijn vader. John is nou '9 en als je bij hem komt. lijkt het, of de tijd stil heeft Scstaan. Ik geloof niet eens. dat hij goed beseft, dat zijn zoon Lee al 28 jaar is en [drie kinderen heeft. Hij in formeert er wel naar, maar het interesseert hem niet. Hij heeft zijn kat en zijn leun stoel en als de avond valt. dan stopt hij zijn pijp en <ij t hij over het land naar de horizon. Hij doet ten minste alsof, maar ik heb het sterke gevoel, dat hij de an dere kant op kijkt en alleen zijn eigen hart ziet. Blindelings Ik heb hem ook nooit dur ven zeggen, dat ik niet meer naar de kerk ga. Ik heb een ongelooflijk strenge opvoe ding gehad, waarbij ik meer op mijn knieën lag dan ach ter een bal aanholde. De kerk, dat was het middelpunt van je leven en tot in je bed werd je achtervolgd dooi de klokken. En als je op straat de pastoor tegenkwam dan boog je je hoofd en sta melde je een groet. De pas toor, dat was een kruising tussen een heiige en een dictator en alles, wat ie zei, dat werd blindelings geloofd. Later ga je er over naden ken, je komt voor de eerste keer in Londen en merkt, dal niet alle mensen zo leven als in Ballinasloe. Die ontdek king was voor mij een be vrijding. ik durfde opeens weer adem te halen. Als ik mijn vader zou ver tellen, dat ik er niks meer aan doe, dan zou hij me waarschijnlijk de deur uit gooien. Die schande is voor iemand uit Ballinasloe niet te dragen, je staat gelijk buiten de gemeenschap, die tot op de dag van vandaag een betonnen bolwerk is. Je doet, wat de anderen doen en voor de rest wacht je op de genade. Ik wil de men sen, die zo leven, beslist niet belachelijk maken, want zo lang ze er vrede mee hebben, heh ik er niks mee te maken. Het is alleen niks voor mij. Ik ga ook nooit in een weekend naar huis, want dan vinden ze het öe gewoonste zaak van de wereld, dat ik met ze meega naar de kerk. En als ik ergens een hekel aan heb, dan is hel aan hui- Solozanger In 1954 had ik met vier. broers een bandje, dat zater dags en zondags in het patro naat optrad. Ik speelde drum en was solo-zanger. Toen DEN HAAG Natuurlijk tcrdichte reden om niet naar het Congresgebouw te gaan. Druk nietwaar, lot over de oren in het werk. zo is dat toch. De kat moest jongen en de onderwijzer van Mientje zou even langs komen om haar vliesdunne kansen voor de toekomst te bespreken. En wacht eens even, mag u asjeblieft na een taaie kantoordag effe onderuit voor de televisie? Kom nou. Het buiswater staat zo langzamerhand tot aan de lippen, maar ja. wat wil je. Als het nieuws van acht uur begint, kunt u al geen pap meer zeggen, dan ziet u ternauwernood nog kans om moeder te vragen, of er nog koffie is. En dat is de reden, waarom er gisteravond welgeteld vijf droomde ik al van een fijne carrière als artiest, maar ik wist alleen niet. hoe ik het aan moest pakken. Ik heb tot mijn 21e elke penny op zij gelegd, ik voelde er niks voor om mijn hele leven krom op het land van mijn vader te staan. Die eerste keer in Londen vergeet ik nooit. Ik heb alle impresario's, alle agenten afgelopen, maar niemand had me nodig. Er waren hon derden zangers, duizenden artiesten, die al maanden op betalende bezoekers als schipbreukelingen in dc rode binncuzèe Van het Haags Congresgebouw dre ven teneinde contact te krij gen met „De Werkwinkel". Goddank hadden ze op het laatste moment nog ver sterking gekregen van drie reeensenten en een handvol welwillende introducées, zo dat de zaal zij het mei neuslengte een numeriek overwicht had op de arties ten, die hel podium be- Dat moet u zich voorstellen: een doodstil leeg Congres gebouw, een griezelige steen puist in de entourage van een dodenakker. Schijnwer pers op een verlaten plein, wat bloembakken, een oude suppoost, een dame van de blote knaapjes. En dan die de stoep stonden te bedelen om een engagementje. Ze hadden Lee Lynch echt niet Na een paar weken zei één van die agenten: „Waarom probeer je het niet eens in de Ierse clubs, daar vinden ze het vast geweldig om weer eens iemand in hun eigen taal te horen zingen" Ik wist op dat moment nog niet, dat het in Londen barst van de Ieren en de Ierse clubs. Ze willen allemaal bij elkaar zitten en over thuis gekerfde man bü de deur, die erop moet toezien, dat de bezoekers een geldig plaatsbewijs kunnen tonen. Alsof er één Hagenaar op het idee zou komen om stie kem naar het theater te gaan. Niemand durft een mond open te doen, ieder een loopt op zjjn tenen, houdt van schrik zijn jas aan. duikt zo diep mogelijk in het pluche met de be smuikte blik van een voyeur, die weet, dat de po litie op zijn hielen zit. Reken erop, dat in zo'n sfeer het lachen je wel wil vergaan. Reken erop. dat bü .•Ik applaus het water hoor baar in de handpalmen praten, want ook al spieken ze ongeveer dezelfde taal, ze blijven zich als een kat in een vreemd pakhuis voelen. Zelf heb ik daar nooit last van gehad. Sterker nog. ik voelde me kiplekker in Lon den en ik nam zelfs Engelse spraakles. Na 'n paar maan den was ik mijn accent zo goed als kwijt, maar toen pruimden ze me niet meer in de Ierse clubs. Ik dacht: „Mijn God. wat ben ik eigen lijk aan het doen"? Ik was gewoon de oude Lee Lynch klotst, want voordat je hel weet. word je ontmaskerd als een exhibitionist, die weer zo nodig moet. Probeer daar nou maar eens als Werkwinkel je handel kwüt te raken. Ga daar nou maar eens met een feestneus op roepen: „En nou alle maal". Je mag blü zijn, dat je in je aankondiging dat ..goeicnavond dames en leren" kunt handhaven. Je moet in zo'n benarde si tuatie ongelooflik veel van je vak houden om overeind genadigdc doordouwer zijn om zelfs je kleinste culturele boodschap over het voetlicht le werpen. De Werkwinkel bleek gisteravond over der- gelüke artiesten te beschik ken, die het beschamend on vermogen van de Hagenaars met de mantel der lieve lied jes bedekten. Weliswaar heeft het geen enkele zin om namen te gaan noemen (want toevallig is de kat over Hjd en belde de meester van Mientje gisteravond af), maar beschouw het dan maar als een verdiende hom mage aan dc Mohikanen, die in de Haagse woestün over eind bleven. Omdat u het zo ongelooflik druk had, heeft u gisteravond Lenny Kuhr gemist die alleen al met haar schitterende lied over de bergen, die niet eeuwig van goud kunnen zïn, uw afwe zigheid tot een schrïnend misverstand maakte. Daar naast heeft u een confron tatie met een handvol ge talenteerde jongeren door uw eigen verstopte neus ge boord. Met Hans Otjcs, een rubberen nar, die met name in zïn verslag over een schoolreisje naar Oud-Val- keveen volkomen professio neel dc lege zaal aan zijn te grote voeten kreeg, met Martin Brozius (daar heb ie die feestneus, met Marianne Delgorge. die een bïtende satire over rassendiscrimi natie met een fluwelen stem tot leven wekte, met Odile. door boniseur Nico Knapper Beetje drama Weet je, dat het do eerste keer is. dat ik op het vaste- lard van Europa ben? Dat houd je toch niet voor mo gelijk bij een getrouwde vent van 28. Volgende maand kom ik weer terug voor het songfestival in Knokke. Ik zit/in de Engelse ploeg en ik verheug me er enorm op. Ik be- gek op goeie hotels, fijn porselein, een mooi gedekte taM. Dat heb ik thuis nooit gezien en ik heb nu steeds liet gevoel, dat ik een hoop moet inhalen. Ik zing straks twee nummers. Stay a while, dat oorspronkelijk voor Tom Jones was geschreven en Lee-Lynch: Als je een vierkante vent ziet met zijn shirt open en met van die loodzware voeten, dan moet het een Ier zijn". Do'nt hold on to yesterday. He zijn twee goeie melodie- en, waar je in een zaal vol mensen een hoop mee kunt doen. Ik houd van een beetje drama tijdens mijn optreden, ik moet mijn handen kunnen bewegen, ik moet eens een eindje kunnen lopen. Daar krijg ik straks in Knokke ook de gelegenheid voor. Ik vind het een meesterlijk vak, zanger, maar als je me nou vraagt, wat ik het lief ste doe, dan kies ik toch wat anders. Je bent en blijft de zoon van een boer en het lijkt, alsof de klei nooit hele maal achter je oren ver dwijnt. Als ik straks wal verdiend heb, dan koop ik een lap grond in de provincie en dan zet ik er drie, vier Shetland pony's op. Ik woon nou op een flat. maar ik heb toch drie honden en drie konijnen. Dat neemt geen mens me af. Het is natuur lijk leuk, maar ik wil pieer. Ik wil varkens om me heen en een echt paard. Als ik dan thuis kom van een optreden, dan wil ik me ook echt thuis voelen". aangekondigd als een zin gende zondagsschilderes, een omschrijving, die we graag geheel voor zijn rekening Jaten. ZU was één van de verrassingen uit de Werk winkel. een volledig oor- spronkelijk talent, dat deed Jenken aan Eartha Kitt. Organisator Herbert Da Sil- va vroeg na afloop, of we konden melden, dat De Werkwinkel nog drie avon den open blü ft. Een zinloze vraag. We kunnen beter het volledige televisieprogram ma voor de komende dagen in deze recensie opnemen. Dan heeft u er tenminste nog wat aan. Neen. eerlük. Den Haag is een füne stad. Typisch een swinging city, die bruist van leven. Veel plezier bij de (ADVERTENTIE) Tent niet waterdicht? Doe 't zélf met Harmisol. Uw drogist heeft 't. Singing Europe „Tune" bekroond van Peter Snoey DEN HAAG De wedstrijd, die de Stichting Conamus (Comité voor Neder landse Amusementsmuziek) heeft uitge- ichrevcn onder Nederlandse componis ten om een hcrkcningsmclodie te schrij- van voor het Sclievcningse songfestival Singing Europe 69, is gewonen door Pe ter Snoey. De prijs bestond uit een geld- I bedrag van f 1.500.-. Een jury bestaande uit mr. J. W. Schuit, Charlie Ncderpelt, Guus Jansen jr, Lou van Rees, Warry van Kampen en Henry Mildenbuerg. bekroonde Peter Snoej^s. onder het motto W. A. Mozart. ingezonden werk. De jury tekende aan, dat het een com- I positie is, die in moderne stijl is geschre- i melodisch, harmonisch en rit misch interessante mogelijkheden biedt voor instrumentatie. De harmoniclijn wijkt sterk af van het in doorsnee gang bare, terwijl het motief van de composi tie een sterk indringend karakter heeft, dat goed in het gehoor ligt. Peter Snoe.v is op dit moment muzi kaal leider en pianist-zanger van de pop- groep „Popera", voor welke groep hij onder meer de muziek en de arrangemen ten schrijft op teksten van de dichter Jules Deelder l laamse letterkundigen willen voor de klas BRUSSEL (ANP) De vereniging van Vlaamse Letterkundigen meent, dat met ingang van het nieuwe schooljaar in België schrijvers moeten worden in geschakeld om lezingen te geven op op scholen. In een brief aan de minis ters van Onderwijs en Nederlandse Cul tuur te Brussel heeft de vereniging ver klaard. dat de kennis van de Nederlands- 1 alige literatuur bij de schooljeugd, blij kens een enquête in de hoogste klassen van het officiële secundaire onderwijs bedroevend" is. De vereniging meent ook dal de schoolbibliotheken op peil moeten worden gebracht. Voor elke liefhebberij is er een museum UTRECHT. Koningin Juliana was vanmorgen aanwezig in de Irenehal van de Kon. Ned. Jaarbeurs te Utrecht bij de officiële opening van Musemenl, de gezamcnlüke manifestatie van een groot aantal Nederlandse musea. Muscment blijft t.m. 12 juli in Utrecht. Ilet is een volkomen unieke tentoonstelling door de enorme gevarieerdheid van kunst voorwerpen en curiosa, waarbü hel op vallend is dat door de vernuftige opbouw in de grote hal toch een intieme sfeer werd geschapen waardoor de verschil lende inzendingen in eigen sfeer bekeken kunnen worden. C.R.M.-minister dr. M. A. M. Klompé sprak het openingswoord. „Door letter lijk en figuurlijk het museum zo cen traal te stellen als hier gebeurt, geven de musea duidelijk te kennen dat in de dynamische tijd die wij thans beleven bij het museum een zuiver statisch ka rakter niet langer past", zei de minister. Van groot belang vond dr. Klompé het feit dat men zich op Musement be wust kan worden van hel grote ge meenschappelijke bezit aan kunstgoede ren. Zij wees er daarbij op dat onze musea weliswaar druk bezocht worden (in 1968 rond 8.173.000 bezoekers tegen 3.351.000 in 1950) maar een groot per centage van de bezoekers wordt gevormd, door buitenlanders. Globale schattingen geven aan dat het Rijksmuseum te Am sterdam voor 80% door buitenlanders wordt bezocht, het Mauritshuls voor 60 het Rijksmuseum Kröller-Müller voor 50 het Stedelijk Museum te Amsterdam voor 45 cc en het Haagse Gemeentemuseum voor 40 Deze schat tingen tonen aan dat het Nederlandse museumbezoek nog niet dèl i*. Ook in ADVERTENTIE Verstopte afvoer zegt zó weer 'slurp-slurp' met Fifax van de drogist! Voor elke liefhebberij De voorzitter van Musement, prof. dr. A. Klasens, had tevoren zijn gasten welkom geheten. Hij zei dat Musemenl zich op de eerste plaats richt tot het eigen Nederlandse publiek; op e publiek, maar ook tot hen die slechts de welbekende musea bezoeken, terwijl I Nederland, museumland bij uitstek, hon derden musea en verzamelingen rijk is j op het gehele gebied van kunst en ken nis, van wetensohap, natuur en techniek. ,,Het is deze rijkdom en verscheidenheid voor elke liefhebberij is er een mu- seum en voor elk museum is liefhebberij die hier op Musement worden ge loond en geactiveerd", aldus prof. Kla- „liet kleine Tournee- lliealer" naar de W est SCHIPHOL (ANP) Het toneelgezel- I schap „Het Kleine Toui neetheater" der leiding van WJm Bary is gist< van Schiphol naar Curacao vertrokken voor een tournee van een maand door de west Het gezelschap, dat bestaat uit i Lase Are; Dies Matse Utrecht wordt het geflankeerd door t i'nt wordt d.e Irenehal binnengedrag 's AnatomischeLes nit het Mauritshuis. In van de jonge Engelse schildei Overheid stimuleert Minister Klompé stelde dat de heid alle mogelijke doet om wezen te stimuleren. Z.j y verband op dat aan de Rijksmusea (af gezien van de aankopen) in 1960 een bedrag van 5.450.000 werd uitgegeven en dat daaraan in 1969 een bedrag van 17.408.000,- werd besteed, een forse f vele musea de laatste jaren getransfor- stap voorwaarts derhalve. Hetzelfde j meerd in instituten die tot bezoek noden ditBgeldt voor de subsidiëring van da niet j an waar de collecties op overzichtelijke aan het rijk toebehorende r De minister roemde de frisse geest die in de museumwereld heerst: van plecht- I statige, raak sombere instellingen zijn 11 Huib Rooymans. Jeroen Krabbé. Wim Bary en Leon Schoffelen, zat 3 weken op Curacao blijven en 'n reeks voorstellingen geven in de Nieuwe Schouwburg in Willemstad. Bovendien gaat men een week naar Aruba, waar in het „Cultu- I I reel Centrum" enige voorstellingen ge- zullen worden. Er zijn drie pro- ia's: „Intimiteiten" van Noël Co ward onder regie van Adrian Brine, ..Moorden of trouwen", geregisseerd door Wim Bary, terwijl er voorts nog een der de „samengesteld" programma wordt gebracht waarin oen belangrijke plaats wordt ingenomen door Jenny Arean met een tour-de-chant. Het gezelschap wordt 18 juli op Schiphol terug verwacht. (ADVERTENTIE) Bartex is de fijnste snel- scheercréme die ik ken. En nog de voordeligste ook! (Van onze correspondent Ben Sies I.ONDEN De Engelsen nemen liet beslist niet. Enkele patriotten in Beekenham, een van de betere voorsteden ten zuiden van Londen, hebben het initiatief genomen voor een „vereniging tot behoud van bel „Land of Hope and Glory", behept met dc geest van „Rule Brittan- nia". Dit is dan de jongste ontwik keling in een affaire, die al heel wal pennen tot koortsachtige activiteit heeft gebracht. Het aanvankelijke berichtje leek simpel genoeg. Dc BBC. die de befaamde Henry Wood Promenade concerten organiseert, had beslo ten hel karakter van ..The Last night of the Proms" te wijzigen. Met name de twee grote nummers „Land of Hope and Glory" en „Ruie Brittannia" door de hele zaal meegebruld in een orkaan van emotie en nostalgie moesten uit het traditionele programma verdwijnen. Ondanks de urgente economische problemen, de bot singen tussen de Labour-regering en de vakbeweging, Rhodesië en andere volwassen moeilijkheden, vond de natie de tijd om een ware storm van verontwaardiging te ontketenen in de beproefde stijl van het „trotse Albion". Zelfs de rustig progressieve Guar dian gooide zich roekeloos in een niet onaanzienlijke uitbarsting van woede. Het serieuze blad betwistte niet, dat de geest van „Land of Hope and Glory" en „Rule Brit tannia" niet meer van deze tijd is. Maar »,bij deze befaamde evene menten in de Albert Hall ging het er juist om een onbeschaamd, stuk Engelse onzin te brengen". De Guardian vraagt dan: „Zijn we nu zo ver afgezakt, dat we ons schamen voor onze nationale excentrieke trekjes? Op deze manier zullen de Engelsen al heel gauw niets meer over hebben om mee op te scheppen". Betrekkelijk Dergelijke reacties de hysteri sche kreten van de Daily Express kan men alleen maar negeren bevestigen de juistheid van het BBC-bestuit. Een informeel muziekfeest als afsluiting van een serie populaire concerten lijkt gewoon fijn. Maar de emotionele geladenheid van ..Land of Hope and Glory" en „Rule Brittannia" was, zeker voor dit publiek, een ongezonde zaak. Dit was een terugvallen op een glorie en een grootheid die achteraf gezien zeer weinig inhoud had. De glorie was uitermate betrekkelijk. De prijs die de Britten zelf en talloze andere volken ervoor moesten be talen, kan nu alleen maar weer onaanvaardbaar worden genoemd. De mensheid kijkt nog steeds tegen een schamel monument van het Britse imperium aan: het overgrote gedeelte van de onder ontwikkelde hongerwereld. Bij uit spraken van de Verenigde Naties. meerderheid aan Afrikanen en Aziaten, over een zaak als Gibral tar, blijkt de haat v^oor de her innering aan het Britse kolonia lisme het dan ook gemakkelijk te winnen van de afkeer van Franco's fascisme (trouwens ook hel heilig® principe van het zelf- beschermingsrecht wordt dan ver geten). Natuurlijk is het voor de in onbe langrijkheid wegzinkende Britten psychologisch onmogelijk die hele complexe situatie voor zichzelf te ontrafelen en de voor de hand liggende consequenties van een dergelijke analyse te aanvaarden. Daarom klampten zij zich tijdens ..The Last night of the Pyoms", zoals bij vele andere gelegenheden, krampachtig vast aan een twijfel achtige en achterhaalde glorie tannia" bi-uilen. Ritueel Colin Davis, de jonge briljante dirigent die de leiding van de Henry Wood Promenade concer ten overnam van sir Malcolm Sargent, heeft steeds geprotesteerd tegen hel merkwaardige traditio nele ritueel van „The Last night", omdat het ritueel voor hem een voudig geen enkele zin meer had. Nu heeft de BBC dus de gewenste beslissing genomen. Voor intern gebruik werd als rechtvaardiging aangevoerd, dat men vooral ook rekening wenste te houden met de 40 miljoen televisiekijkers op hel continent, die elk jaar weer het evenement volgen. En dat was dan natuurlijk precies het verkeerde argument Ik maak me sterk, dat die 40 miljoen kijkers niet op de eerste plaats hartstochtelijke mu ziekliefhebbers zqn. Zij willen juist zien. hoe die gekke Engelsen met tranen in hun ogen ..Land of Hope and Glory" en „Rule Brit-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 9