JAN VINDT HET ZALIG, DAT IK ME ALS MENS ONTWIKKEL N ILMA IK WIL UIER EEN ECHTE ZANGERES WORDEN n iert Timmerman: „ze moesten de luiderzee dempen met die roddelaars" AMSTERDAM. De razende reetiger jaren hebben een laat- komertje gebaard een cursus voor hippe huisvrouwen. „En het werd tijd ook", zegt een moeder van vijf kinderen in een met koffieleut gevulde adem pauze tussen het improvisatie- dansen door. „Ik ken iemand, die op tweede pinksterdag een bokje wilde gaan kopen in Purmerend. Maar dat kon niet. Het was imaandag en zijn vrouw moest en zou de was doen. Het kwam niet bij haar op, dat ze het een dag uit kon stellen. Een vrouwtje van 23. Met automatische was machine. Daar staat mijn ver stand bij stil". I Het initiatief is verwekt door de Am- sterdamse, met Marga Klompé's belas- Itingpoet gesubsidieerde academie „De I Gracht". In spijkerpak geklede direc- van Ingen: „We richten ons Ivoornamelijk op de creatieve vorming jonge mensen door middel van cursussen en workshops. Bij wijze van I experiment hebben we nu een cursus opgezet voor gehuwde huis- en stude- I rende vrouwen. Het gaat vooral om de groep, die wel eens wat anders wil dan stofzuigen of koffie drinken met de buurvrouw. Bij dit project zoeken we naar meer scheppende bezigheden om daarmee de sleur van 't dagelijkse huis houdelijke werk of de studie te door breken. Voor de subsidiegevers heet ik jeugdwerkleider. In de praktijk komt op het organiseren van aller lei activiteiten in ons gebouw Op de verschillende cursussen, die we 's avonds hebben, bleek, dat veel jong gehuwde vrouwen met problemen zaten. Pa moest op de kindertjes letten of ze moesten naar schoonmama worden ge bracht. Ook bleek, dat ze iets meer wil- den dan 'n huisvrouwenclubje. Ze voel den, dat ze langzaam het slachtoffer aan het worden waren van een afstom pingsproces. Kijk, als zo'n vrouwtje pas getrouwd is, heeft ze nog de handen vol met het huis inrichten en lekker ko ken. Maar op den duur draait het al lemaal uit op de gestampte pot. En dan willen ze iets anders, iets crea tiefs". Een experiment dus. Hij heeft nu 45 hippe huisvrouwen bij elkaar, dinsdag morgen improvisatiedans en lichaams training onder leiding van Marijke Stuyf. Donderdagmorgen tekenen, schil deren, constructiewerk en ruimtelijke objecten onder leiding van Gjalt Wal stra. 12 lessen in 6 weken. Deelnemers- prijs totaal f 40,Bij deelname aan één ochtend f 20. Gaat het lekker? Van Ingen: ..We heb ben nu al meer aanmeldingen, dan we verwerken kunnen. Het leuke is, dat veel mannen hun vrouwen hier heen sturen. Dat had ik, gezien de ge middelde mentaliteit in dit land, niet verwacht. De doorsneedeelneemsterr zijn 24, 25 jaar oud en hebben een of kinderen. Er zijn volkstypetjes bij, maar ik heb bijvoorbeeld ook een bejaard, chic personage zo eentje, die vroeger met een groepje van de volksuniversiteit ging schilderen op de Loosdrechtse plassen. Ik durf het ex periment bij voorbaat geslaagd te noe men. Wij hebben al verzoeken om in lichtingen gehad tot uit Limburg toe. Het zal zich zeker uitbreiden. We den ken nu aan iets in de toneelmatige richting. Een mengeling van toneel en cabaretachtige dingen. Liedjes maken en zingen. Werken met geluid en dia's, zogezegd op de psychedelische toer. Ik laat het erg aan de vrouwen zelf over. Met deze ploeg verzamelen we gege vens over hoe het zal moeten worden. Die improvisatiedans is iets, dat erg aanslaat. Lekker een ochtend bezig zijn met je lichaam. Jeugdwerkleider Ton van Ingen, die het laatkomertje van de razende zestiger jaren heeft verwekt. Dat gebeurt in een kaal zaaltje op de maat van snijdende bandrecordermu- ziek. Het ruikt er een beetje zoals in kleedkamers van voetbalelftallen. Marijke Stuyf voert het bevel. „Nu mogen jullie op alles zitten behalve op je billen", ordonneert ze. „Ook op je knieën?", vraagt een huismoeder on zeker. „Ook op je knieën", stemt Ma rijke toe. „En nu ga je vertragende bewegingen maken, net of je door stroop heen moet". Gedwee werken de huisvrouwen zich vijf minuten lang door de denkbeeldige stroop. „Nu dan sen". zegt Marijke. „Doe maar. wat je in je voelt opkomen. En daarbij moet je een verhaal in klank vertellen. Nee, niet alleen maar hoi roepen Dat is een beetje stom". Ondanks Van Ingens bewering, dat ze wat anders willen dan "koffiedrinken met de buurvrouw, wordt de koffie pauze met jubel begroet. Tijd om de dames te vragen, wat ze op de cursus voor hippe huisvrouwen zoeken. „Ik raak hier mijn complexen kwijt" zegt ..Ik krijg ze hier juist", zucht een an der. Een derde ..Je gebruikt hier spieren, waarvan je niet een wist. dat ie ze had." En een vierde „Je leert je eigen mogelijkheden ontdekken te genover het materiaal". Het woord huisvrouw" willen ze eenstemmig uit de Van Dal- geschrapt zien. „Je spreekt toch ook niet over een kan toorman?" Even groot is de eenstem migheid over de vraag, of ze het huis houden saai vinden. Vooral de afwas komt er bekaaid af. Hun mannen vin den het allemaal prachtig. En hun kinderen mogen later rustig marihua na roken en naar de meiden kijken in Paradiso, als dat dan nog bestaat. Gespreksflarden tussen twee dames „Gunst, is jouw kat al zindelijk? De mijne doet het nog altijd naast de bak. Ik heb van de week vier dekens naai de stomerij moeten brengenDe greep van platvloerse beslommeringen is kennelijk van ijzer, ook als je hip en geen huisvrouw wilt zijn. Van Ingen geeft toe. dat de leeftijd van zyn opwindend uitgedoste cur sisten („makkelijk zittende kleding is gewenst", maant de folder) aan de la ge kant is. Hij had gehoopt, huisvrou wen van wat rijpere leeftijd in de crea tieve val te lokken. „Maar die zijn er al oveerheen". zegt hij berustend. „Daar is het afstompingsproces al vol tooid. Ik heb een telefoontje gehad van een vrouw van 35, die heel voor zichtig informeerde, of ze mee kon doen. Ik heb d'r nog niet gezien. Maar Ik heb ook een paar dames van in de veertig, die voortreffelijk meedoen. Ach, we doen er nu nog maar een Je moet oppassen met wat je bena drukt. Die hele beeldende zaakHet is moeilijk te definiëren. Als ze het woord „beeldende kunst" horen, schrik ken ze zich rot. En zes weken is na tuurlijk te kort. We gaan waarschijn lijk naar een serie van twintig weken toe, die bij voldoende belangstelling kan worden verlengd. Docenten hebben we genoeg. Hoewelook daar moet je selectief m"": zijn. Bij allerlei andere bestaande cursus sen overheerst het pedagogische ele ment. Dat willen we hier niet. We zullen ook beslist geen kook- of naai cursussen gaan geven. Dat is iets voor instituten als het Nut of de volks universiteit. Daar ligt onze deskundig heid niet. De vrouwen moeten hic, ge woon doen, wat ze leuk vinden. Daar om eis ik van de docenten een groot stuk openheid. In het zaaltje wordt ondertussen touw getrokken zonder touw. „Het mag geen elastiek zijn. hoor", waarschuwt Ma rijke. „Als je het goed doet, wordt je „Goed hè", hijgt een hippe huisvrouw. ..Je voelt het En Jan vindt het zalig, dat ik me als mens ontwikkel". PIET SNOEREN tVilma is stout. Wilma had nog wel zo beloofd om zes uur thuis te zyn. Ze Is door- taans steeds op tyd. De tafel staat gedekt, maar er kan niet worden gegeten want Wilma is er niet. Als ze dan tenslotte een wintig minuten later toch komt weet ze tandig haar verbroken belofte achter een luilerig toontje om te buigen tot een meelij wekkende belangstelling. ..Die kinderen van i. hebben me weer gepest", zegt het nu wat reurige ponykopje. „Ze wilden me slaan, e proberen me altyd te treiteren". Gaat het ;nhu net het Enschedese godinnetje van de lichte muze al net als met Heintje-bau-mir-ein- >chloss. die men op de Duitse school in Ber- ijn maar een duf en stomvervelend jongetje lijkt te vinden. Die men graag pest omdat hU an wat al die anderen blijkbaar niet preste- *"hl en. „Geen sprake van", vertelt mevrouw h Anne Landkroon-Thyssen (34) met een lieve jv limlach en zeer sprekende toneelogen. „Onze ml Vilma heeft hopen vriendinnetjes. Ze komt r soms met zes of zeven hier thuis". 'huis. Dat is het in lichte zuurtjeskleuren [ehouden keurige flatje in het hartje van inschede. Het is bijzonder fraai gemeubi- eerd. Lorre zegt de vierjarige Renie, het ehalkse zusje, van Wilma, alles na. Wacht naar tot dit meiske twaalf is. Daar zullen lert Timmermans en wij nog wonderen van ;aan beleven. Mits haar stemmetje zo goed ilijkt als haai- spontane toneeltechniek en rigdnéle woordenschat nu. De 46-jarige Bart .andkroon is een voorzichtige prater. De enuwen spelen hem parten. Het kostte hem ïdoó elte zi-in baan als schilder. Hij is nu 100 irocent invalide. Dat alles vanwege die enuwen. t Be* Het titelblad is uiteraard behouden. Zonder hem was immers Wilma nog nergens. Er wordt niet op een kwijlerige manier over Wilma's beschermheer, mana ger en producer gesproken. Slechts met eer bied en eerlijke bewondering. Omdat oom Gert en tante Hermien „zo oprecht en zo menselijk zijn". Vader Landkroon vertelt: „Ik kon zelf goed zingen. Ben muzikaal. Was trompettist. Ik hoorde hoe Wilma's stemmetje hoe langer hoe beter werd. Vorig jaar heb ik de stoute schoenen aangetrokken. Ik zette Wilma achter op de fiets en karde naar Usselo. Daar was moed voor nodig. Als gewoon burger mannetjes Gewone stand Trieste jaren t gc j si )e Landkroons hebben enkele trieste jaren ichter de rug. Ik mag hen feliciteren. Ze ijn sedert kort weer bij elkaar. Gert Tim- _>sp "ermans, die hier op de handen wordt ge- nlar hagen, heeft een goed stuk maatschappelijk ociaal werk verricht. Eerder op de dag heeft i e: «ij mij in zijn witte villa'tje vlak voor het bord Jsselo verteld: „Wilma's vader en moeder ige ijn tweeëneenhalf uit elkaar geweest. Vorig aar heb ik Wilma ontdekt. Dank zij de iefde die nog niet was gedoofd heb ik haar •uders weer kunnen herenigen. Toen de Mevrouw Landkroon: „Gemene dingen heb- *n ze over ons geschreven. Vooral de d 0! Duitse pers. Een Nederlandse sportjourna- Twente heeft daarvoor de stof ge- lijdt er niet zichtbaar onder. Een harte- e vrouw met doorgaans een glimlach op gezicht. De heer Landkroon maakt een vat zorgelijke indruk. Hij is zichtbaar blij 'aS' lat zijn kleine lieveling, de menselijke pape- sai* [aai op twee kleine trippelpootjes, w0 iem is. Wilma heeft hem -gezelschap gehou- d®1 den in die jaren der eenzaamheid, l{lÉ lenie was bij familie ondergebracht. Alles weer vergeten en vergeven. Alles is j^eer goed. „Kijk maar es", komt moeder rs<WLandk-i-oon trots met Wilma's ingelijste gou den plaat, haar uitgereikt in Almelo. En Pen album met haar filmsuccessen moet ik natuurlijk doorbladeren. Prachtige „stills" en ook andere foto's waarop Wilma Handen van verrukking met beschermende >blekon en armen van Duitse omes om zich heen. Tot twee keer toe zegt hij mistroostig: „Dat doe je niet". Op mijn verküaar-je-nader-ge- zicht: „Ik dacht ze wordt toch .niet aange nomen. omdat wij uit de gewone stand komen". „De eerste keer was Gert Timmer man niet thuis. Hermien ontving me harte lijk. Ik kwam een week later terug. Gert zei: „Ik begin er niet meer aan. Ik heb een maal vies mijn neus gestoten. Hij heeft Heintje ook ontdekt moet u weten. En dan gaat een ander met de eer strijken". Toen Gert Wilma met eigen gitaarbegeüeiding had horen zingen en daarna bij zijn pianospel een Italiaans liedje draaide hij om als een singel op een automatische platenspeler. Meneer Timmerman zei: „Er wordt direct een plaat gemaakt. Er zullen twee platen komen een voor mij en een voor jou". En zo verscheen het eerst nogal omstreden Schloss dat Wilma Heintje vroeg voor haar te bouwen en Kleine Bingo. De eerst zo stille heer Landkroon heeft nu flink de praat. Met een vleug bewondering in zijn stem zegt hij: „Ik vind het reus achtig van hem. Wat een groot risico heeft hij niet genomen. Er staat een band achter met Sem Nijveen en Benny Beer bij zo'n opname in Hilversum Zo'n drieën een half a vierduizend gulden moet hij er sowiso voor neertellen. Stel je voor dat zo'n plaat een flop wordt". „Dat Duits spreekt ze zo goed omdat ik veel in Duitsland heb gewerkt. Ze ging om met Duitse vriendinnetjes". „Bent u niet bang dat uw dochter verknoeid wordt door die successen in Duitsland"? Of dat haar schoolwerk er onder lijdt". Moeder Landkroon (overtuigend) „Als ze op moet treden gaat ze eerst slapen. Na afloop direct naar een hotel. Het is meestal in de weekends En die opname voor de TROS-t.v in Tecklenburg, hier dicht over de grens viel juist mooi in de pinkstervakantie". tenslotte toch nog komt. Ze is wat verdoken wat weggestopt achter haar ponykopje. Maar geen nuffig over het paard getild meisje. Eerder wat verlegen aanvankelijk dan voor de vreemde meneer van de krant. Dat is gauw over. Er is niets glamourachtigs aan haar te bespeuren. Ze doet en spreekt nor maal. Wel openhartig. „Ik wil als het kan later een echte zangeres worden. Op school z(jn ze vaak jaloers. Schelden me uit. „Je platen z(jn vals" „Waar deloos" etc. Oom Gert en tante Hermien zU" heel aardige mensen. Meneer Kappert. het hoofd van de school is erg belangstellend: vraagt altyd hoe het is gegaan". „Ben je niet verlegen of zenuwachtig met al die toestanden van film- en t.v.-camera' „In het begin wel. Maar dat ging gauw o- Wel (keek ik soms teveeü naar de mem Dan werd ik afgeleid en vergat ik mijn tekst. Nu niet meer". En in een adem door echt een beetje vriendelijk-frech„In welke krant komt dit te staan"? Witte huis met tuinbeelden Ze hebben gemene dingen over ons geschreven Duitse raket Wilma Landkroon is een van die tienersterre tjes waarvan de roem als een maanraket naar boven is geschoten. Maar dan toch wel voornamelijk tegen het Duitse firmament. Ze staat reeds in twee films. In de eerste speelt ze geen rol, ze zingt alleen het sloüiedje als het doök langzaam dichtschuift. Maar in het tweede produkt ONKEL DOKTER 1ST DER BESTE heeft ze een rol van twee bladzijden moeten leren. „Toch kun je altijd wel horen dat je geen Duitse bent al spreek je de taal nog zo goed. Die stem van mij werd door een Duits meisje later nagesproken. Ik kan aan iemand direct horen als ie geen Duitser is. Laatst -nog zal ik met oom Fred te eten. Ik had direct door dat die andere man aan het tafeltje geen Duitser was en ik had nog maar maar twee woorden van hem gehoord" zegt wijze Wilma later tegen mij. „Ze ligt in het ziekenhuis. Dan komt de dokter binnen. Zij denkt dat hij ook als pa tiënt daar komt te liggen omdat ie in burgei is. Ze pakt dan de klompboot in. „Hab'ich von meinem VattiEin Holzschuh mit Sege! Een klomp met een zeiltje, ja. dat zingt ze dan Wilma herhaaldelijk voor de Duitse t v. (o.m. Studio B Chris Howlandshowi is nu reeds gecontracteerd voor niet minder dan drie nieuwe films. Ze zal ook in de Vico Torrianoshow een rolletje gaan vervullen ..Het is geen kind om buiten de schoenen te gaan lopen", meent haar moeder. „Ze blijft gewoon. Haar vader gaat mee op al haar tournees om een oogje in het zeil te kunnen houden. Dat ze geen slaap te kort komt en Vader: „Het geld? Hoeveel ze al heelt ver diend. Ik zou het niet weten. Het wordt door Timmerman voor haar op de bank gezet". Mevrouw: Iets uitbundiger: „Wat ze ook van hem mogen zeggen, het Is een hele fUne man. Dat zegt ik nu niet omdat h(j Wilma zover heeft gebracht. Maar hij Is oobt heel goed en heel lief voor ons. Vader ween „Een reuse royale kerel. En zo gewoon gebleven" Wilma j* zelf niet onder de indruk van wat er met haar gebeurt. Het is het alsof het haar eigenlijk niet raakt. „Ze beseft zelf vrijwel niet wat er met haar aan de hand is" constateert haar vader. „Dat bleek wel toen we bericht kregen dat er 450.000 platen van haar waren verkocht. „In Enschede"" vroeg ze toen heel naïef, Bart Landkroon glimlacht wat weemoederver- moeid. Je kunt lang over de wet praten Hoe haar rapporten zijn wil ik wel weten. ...Allemaal zevens en achten. Natuurlijk zijn kinderen jaloers op haar. Sommigen, vooral uie van de familie Die moeten we op een afstand houden. Ze schelden Wilma uit. Ver moedelijk omdat ik weer terug ben" denkt mevrouw hardop „Haar toekomst"? Mis schien muziekstudie. Ze kreeg met de eerste gouden plaat tevens een piano. Ze heeft nu les. Ook al gratis. Ze zijn gek met haar overal, waar ze komt, het Ss een heel lieve „Och dat ze hier niet mag optreden .Dat ls nu eenmaal de wet. Je kunt over de wet net zolang praten als over de kerk je raakt er nooit over uitgepraat". Haar vader om nog eens duidelijk uit te laten komen hoe ge woon Wilma is gebleven: „Ze blijft wie ze is. Gaat gewoon "door met boompjes klim men en appeltjes stelen. Ja inderdaad me neer. een halve jongen dat is ze" Sportief en jongensachtig zou ze zijn völgens haar vader. Ik kan bet niet beoordelen als ze Dat was Wilma. Die ik dan toch nog mocht ontmoeten toen ik voor de flattelefoon Gerts toestemming had gemeld. Anders was ik er bepaald niet ingekomen. Geen wonder als de kranten ellendige dlingen over je schrijven. Gert in zijn witte huis met mooie stand beelden, in zijn privékantoortje waar de gouden platen in Hülle en Fülle de wand versieren, naast zijn secretaresse die met mierenijver een i blauw stempeltje DRUK WERK op ontelbare blanco enveloppen slaat: ..Mijn toestemming hebt u niet nodig". Bejaarde melkboer langs de weg had mij het huis gewezen. Op mijn vraag „Bent u een fan van Gert Timmerman" klonk het onge woon enthousiast voor een Twent: „En of"! Gert: „Ik ben overtuigd dat ik mijn fans een groot plezier bereid met ons optreden. Als dat niet gebeurt kun je beter stoppen. Ik kan wel een stapje hoger op gaan, ik zou een stukje opera kunnen gaan zingen. En als ik dan goed aankom, dan heb ik altijd nog een zeshonderd klanten. Wat heb je nu aan zes honderd klanten. We hebben er nu miljoe nen". Miljoenen, die de in Nederland aan vankelijk onbekende zanger, die toen al en kele jaren in Duitsland furore maakte met zijn Blume von Tahiti eigenlijk hebben leren kennen door een i v.-uitzending van Sterren en Strepen in de Deventer schouwburg. „Toen ben ik eigenlijk pas ontdekt. Miljoenen fans. En dat vind ik toch wel fijn. Dat je iets voor 'de maatschappij kunt doen. Dat is het doel waarnaar wij streven". Asthma- en Nierstichting nu zo goed over kwam in de pers. Was het een flop geworden dan had men meesmuilend gegniffeld. Zo denkt hij als ik hem goed heb gepeild. Hij wil de zaken graag gescheiden houden waar dit kan. Het liefdadige doel en de commer cie Hij vindt het gewoon fijn dat hij zijn miljoenen fans, onder wie vooral veel be jaarden telt, onvergetelijke uren bereidt met zijn smartlappen. „Vanmiddag stopte hier weer een bus met ouden van dagen. Je zag de man achter de microfoon zeggen: Kijk daar wonen nu Gert en Hermien. En die mensen maar zwaaien. Heel enthousiast. Waarom zouden we niet terugwuiven". Als Gert en Hermien er niet zijn is er altijd nog een witte hand voor het raam, zag ik later De handen van de koningin van Lombardije" Hermien kijkt even om de deur. De stomerij is aan de bel. „Hermien zoek maar wat uit kind. Een paar lichte pakken. Je ziet maar Ik zie de man later bijna bezwijken onder de last. Fan of geen fan. een man die bepaald ook alweer een beste klant heeft dank zij de showbizz van Gert en Hermien. „U kunt het geloven of niet. maar er gaan soms een half jaar voorbij dat ik geen cent verdien. Neem nu Wilma. Wat een ontzaglijke opbouw. Qua pers en reclame. Komt er dan een 500 Mark binnen zoals nu in Tecklenburg dan ia dat nog niet veel. En dan al dat pro-deowerk dat we doen. Kankerbestrijding, ouden van dagen. Nierstichting noem maar op. Dat doe je graag. Maar het gaat je wel geld kosten. Je rijdt er heen. Je hebt je vaste mensen. En je krijgt geen enkele vergoeding". „Dat doet u echt uit een gevoel van naastenliefde". „Jaja. Zeer zeker" „Roddelen doen ze toch over je. Ik zou al zesmaal getrouwd zijn geweest. En dan hooi je weer Gert zus en Hermien zo .Ze moesten de Zuiderzee dempen met die roddelaars. Maar dat hou je toch". Gert en Hermien met hun twee kinderen de vijfjarige Sandra en de driejarige GerLje tonen ook binnenskamers het vriendelijke beeld van het dolgelukkige echtpaar dat /.ij via de t.v. zo indringend in de kamer weten neer te zetten. „Wilma is geweldig. Enorm veel talent. Van haar eerste plaat zijn er in Duitsland nu al een half miljoen verkocht. Met haar tweede staat ze op de vijfde plaats van Top Veertig. In Duitse kranten las ik over Heintje: „Ter wijl andere kinderen spelen, moet hij werken. Ik ben toen gaan 'lachen in mijzelf. Ik dacht. „AJs straks andere kinderen werken, als ze groter zijn, kan Heintje spelen". Zestienmaal goud Donkere ogen Gert Timmerman k(jkt eerlijk uit zUn don kere ogen. HU is er zelf heilig van overtuigd dat hij de waarheid spreekt. HU beseft éven pUnlyk dat velen in hem hoofdzakelUk de zakenman zien die ook een liefdadige actie op touw zet enkel met het doel er platen- winst uit te slaan. Hij is er niet kapot vaar, maar hij vindt het wel misselijk dat zijn jongste succes in het Amsterdamse stadion ten bate van de Zestien gouden platen zijn de Jachttrofeeën aan de wand. „De beloning van mijn werk" Wie kan dat zeggen behalve de 35-jarige Gert Timmerman. „Niemand" zegt hU zelf en vol overtuiging „Dat komt niet meer voor Mijn genre blijft. Op de manier waarop wij nu wei-ken kunnen we gewoon twintig jaar doorgaan. Bobbejaan Schoepen verdwenen achter dc Brabantse horizon, nu nog een cir cus exploiterend in de Kempen, schreef het lied over de eerbied voor de grijze haren en zette het op muziek. Gert Timmerman ver kocht er 300.000 platen van. „MUn genre is niet geschikt voor de Neder landse film. Duitsland? Stelling. Ik zou er van willen gaan dromen. Tenslotte ben ik daar begonnen. Had te grote concurrentie van Freddy. Als ik daar voor een film in aanmerking wil komen had ik er eerst een top moeten bereiken. Wilma's film komt in augustus naar ons land". Do witte hand van Lorabardije's koningin voor het raam geeft mij het heilige kruis na. Er staat alweer een nieuwe bezoeker aan do deur. Met een pakje in haar hand, bloemen in plastic of zoiets. Ditmaal kennelijk eon fan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 7