S)a C&tdic Gottmnt Opening Holland Festival werd een echt feest Loffelijke poging tot Petroesjka De Leeuws Lamento Pacis indrukwekkende première Treinrampen op Sicilië en in Polen STRAWINSKY EN MOZART Omroepsocioloog geeft VPRO nog twee jaar Financiële situatie niet rooskleurig De film van vanavond TELEVISIE VANAVOND VPRO knipte in „Later PAGINA 2 DE LE1DSE COURANT MAANDAG 16 JUNI 1969 Vakbeweging voelt zich achtergesteld IN de rede, die N.K.V.-voorzitler Mei-tens vanmorgen voor de verbondsraads- vergadering hield, viel een toon van geraaktheid over achterstelling te be luisteren. Mertens vraagt zich met wrevel en teleurstelling af. waarom het politieke bedrijf en de volksvertegenwoordiging wel snel kunnen reageren wanneer de studenten de straat op gaan, doch ten aanzien van belangrijke wensen en eisen van de vakbeweging bij hun bekende temp» van boemeltreintje blijven. De heer Mertens heeft inzoverre gelijk dat in de publiciteit de „Maagdenhuis"- bezetting en de protesten tegen Amster damse processen heel wat meer blik vanger geworden zijn dan de meeste actiepunten van de vakbeweging. En dat terwijl bij een objectief opinieonderzoek toch wel zou moeten blijken hoe het aantal Nederlanders dat zich voor de wensen van de studenten interesseert heel wat geringer is dan de vele werk nemers die bij de voornaamste actie punten van de vakbeweging belang hebben. Neem het de vakbeweging maar eens kwalijk wanneer zijn leiders tot de con clusies gaan komen dait ze autoriteiten en wetgevende macht pas dan voor hun verlangens ontvankelijk zullen maken, wanneer men net als de studenten druk gaat uitoefenen die het straatbeeld beïnvloedt. OPMERKELIJK in Mertens' nieuwe redevoering is daarbij, dat hij het kabinetsbeleid eerlijker en meer gema tigder kritiseert dan meestal door de parlementaire en buitenparlementaire oppositie gebeurt. Minister Roolvink krijgt weliswaar paar flinke vegen uit de pan (loonbeleid) en van de wet, die stakingen legaliseert, had de N.K.V.-voorzitter meer verwacht. Maar wanneer Mertens dan later zoals te verwachten aankondigt, dat de vak beweging voor 1970 zal blijven streven naar een echte welvaartsverbetering, erkent hij bijvoorbeeld dat het irrieel is van het kabinet-De Jong te vergen dat het de eerder aangekondigde belasting- velaging helemaal vallen laai. De heer Mertens onderschrijft, deze verlaging mits blijvend binnen redelijke perken sociaal dringend ge wenst kan zijn. WAAROVER evenmin twijfel mogelijk blijft, is dat de N.K.V.-voorziitter voor 1970 geen herhaling van de loon- en prijsspiraal van 1969 wenst, maai heel reële welvaartsverbetering voo werknemers en wel ten laste van de Mertens is ervan overtuigd, dat het batig saldo van de nationale produkitie dit jaar zeker en volgend jaar ven delijk heel wat groter zal zijn dan werd geraamd. Hij is blij dat aan de top het bedrijfsleven overleg met de regering over belangrijke sociaal-economische maatregelen opengehouden is, maar hij ziet al voldoende aanwijzingen om te veronderstellen dat volgens jaar de con- junstuele spanningen zulen aanhouden. De prognose-Mertens voor 1970 is der halve: stijging van de brutolonen met ongeveer- negen procent, dank zij de regering metterdaad een beleid zou gaan voeren dat, zonder noodzakelijke collec tie voorzeniingen te schaden, inderdaad mogelijk maakt welvaart te verdelen zonder inflatie te bevorderen. Dan valt bij Mertens weer het woord „spaarloon". Daaraan zou inderdaad bij het topoverleg tussen overheid eindelijk meer aandacht moeten worden besteed dan in de afgelopen jaren. Maar wie neemt hier de skepsis en het wantrouwen TERUGBLIK Na de eerste Zarzuela. de Spaanse t.v.- operette", die door de KRO werd uit gezonden, hebben we onze tevreden heid niet onder stoelen of banken ge stoken. De AVRO bracht gisteren de tweede aflevering met „De gast van Sevilla". Dat was niet goed, maar voortreffelijk! Het aardige gegeven werd prima in scène gezet, waarbij het leek of het kostenprobleem voor de Spaanse t.v. niet telt. Iets, dat waar schijnlijk te maken heeft met de aan trekkelijke exportkwaliteiten, die zo'n serie voor Zuid-Amerika, maar bepaald ook voor niet-Spaans sprekende landen moet hebben. Er werd goed in geacteerd en vaardig gedanst ook. Maar de voornaamste kwaliteiten lagen op het muzikale vlak. De'muziek was goed en er werd gezon gen dat het een lieve lust was. Met na me door Carlo del Monte, die zijn stem aan de titelrol leende. Wellicht is met deze Spaanse reeks een heel waardevol element in onze t.v.-programma's ge ïntroduceerd, dat onze speurders naar buitenlandse programma's extra kan aansporen het eens buiten de platgetre den paden te zoeken van Amerikaanse. Engelse en Duitse produkties. De AVRO vulde er gisteren nagenoeg haar gehele uitzending mee. Gemakke lijk aangekomen? Natuurlijk wel. maar voortreffelijk gevuld! Veel beter b.v. dan de VPRO het zaterdag deed. Die bewees weer, dat zij eigenlijk op zater dag niet goed uit de weg kan. Neem Wereld op Wielen, een goede rubriek voor een bepaalde groep geïnteres seerde kijkers, maar geen stof om te fungeren op het meest bekeken kijk- Verder! Later de nare „jeugd"-rubriek met zijn treiter-presentatortje, dat tel kenmale zijn best doet om mee te wer ken aan het VPRO-afbrokkelproces. Ditmaal was er ook Telegenerell. het Oostduitse tv-programma, dat, God beter 't, in Montreux de humorprijs won. Waarschijnlijk als aanmoediging omdat er geen enkele maal „Leve de vriendschap tussen Duitsland en de USSR" werd uitgeroepenGelukkig is de VPRO ook geabonneerd op On aantastbaar, een Treffend voorbeeld van een goede politieserie. En Esther Ofarim is nog steeds het aanzien waard. Het aanhoren ook nog, al is het .maniertje" waarmee zij haar toch wel grote middelen hanteert in haar tour-de-chant haast even duidelijk merkbaar als in het interview, dat eer der op de avond Merel Laseur met haar had. Zaterdagmiddag deed VARA's Dagje Ouder sportief door bejaarden in staat te stellen Jan Wolkers lik-op-stuk te geven naar aanleiding van diens op merkingen In een eerdere uitzending over sommige zondagschilderkunstige bijdragen. Die opmerkingen waren in derdaad wat onvriendelijk geweest. Het nogal ongezouten botsen van me ningen tijdens deze uitzending leverde uiteraard niet het laatste woord inzake de moderne kunst. Maar het was toch wel goed. dat die meningen een keer voor t.v. tot botsen kwamen. Vg. „RUST NOCH DUUR" Millie gaat werk zoeken In de aflevering „Een dame uit Johan nesburg" in de serie „Rust noch duur" klaagt Millie Vink (Jasperina de Jong) op zekere avond haar nood, omdat zü zich nogal verveelt. Thomas, haar man (Erie Herfst) en Martha, haar schoon zuster (Sylvia de Leur), die nogal hard hebben gewerkt, worden hierdoor ge prikkeld tot enige krasse uitspraken over Millie's asociale leefwijze. Hier krijgen zij al spoedig spijt van, wanneer Millie een baantje gaat zoe ken. Haar werkkring is echter niet erg representatief, tenminste in de ogen van mevrouw Brinkgreve (Georgette Hagedoorn), een dame uit Johannes burg. die vroeger goed bevriend was met Thomas' directeur. Zij komt op doorreis in Holland, Thomas opzoeken in het reisbureau, waar hij werkt en dringt zich aan hem op. Thomas komt daarna terecht in een voor hem zeer pijnlijke situatie. (Nederland I 21.49 uur.) MESSINA (Reuter) In een tunnel bij Messina op Sicilië zijn in de nacht van zaterdag op zondag een goederen trein en een passagierstrein op elkaar ingereden. Hulpploegen, brandweerlieden en ziekenwagens hadden de grootste moeite om de plaats van het ongeval te bereiken omdat de tunnel door het onge luk was geblokkeerd. Vier personen kwa men om het leven. Bij de Poolse Oostzeestad Gdansk (Dan zig) zijn gisteren een passagierstrein en een goederentrein frontaal op elkaar ge botst, waardoor acht personen om het leven kwamen en verscheidene werden gewond. Volgens het Poolse persbureau PAP stelt een regeringscommissie een onderzoek in naar de oorzaak. Verdronken bij het zwemmen (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Bij het zwemmen in het Henschotermeertje bij Leusden is een veertien jaar oude Utrechtse scholier1' verdronken. Hij had deelgenomen aan een oriënteringsrit. Bij het meertje gekomen wilde de jongen even een bad nemen. Daar waren enkele diepe plekken door afgravingen gekomen. Vanmorgen vond met zijn lichaam na het doorbreken van een dam in het meertje met behulp van bulldozers. Mariniers uit Doorn hielpen bij het zoeken. In het natuurbad „De BUtse duinen" kwam een 7 jaar oud meis je door verdrinking om het leven. Een 55-jarige man gleed, toen hij met zijn vrouw bij de Oude Maas te Waspik ver koeling zocht, plotseling van de oever en verdronk. Een 17-jarige jongeman uit Made verdronk zaterdagmiddag bij het de Biesbosch. „Met blijdschap geven wij kennis" kan morgenavond in Diligentia niet door gaan wegens een lichte inzinking van Adèle Bloemendaal. Woensdagavond wordt het cabaretprogramma normaal opgevoerd. Het Britse liedje „I love you" van Mar cel Stellman en Ivor Raymondo heeft zaterdagavond de eerste prijs (70.000 peseta's) gewonnen op 't zangfestival van Mallorca. Het werd gezongen door Andee Silver. Onder waarlijk overweldigende belangstelling is zaterdagavond in het Nederlands Congresgebouw het Holland-Festival 1969 geopend: bijna tweedui zend bezoekers onder wie we prinses Bcartix, prin ses Margriet, mr. P. van Vollenhoven, de minis ters Klompé en Luns. de commissaris van de ko ningin van Zuid-Holland en de burgemeester van de Residentie opmerkten, waren daar gast van de gemeente Den Haag. Het werd een overture tot een Festival, dat echt een „Festival" was: een feest, waar tot diep in de nacht, jong en oud vooral veel jong zich op welhaast carnavaleske wijze vermaakte. In de Prins Willem Alexanderzaal, die een uiterst feestelijk aanblik bood, toonde het Festival 1969 terstond zijn ware gezicht. Gezicht in de komende dagen bepaald door het oeuvre van twee compo nisten: Wolfgang Amadeus Mozart en Igor Stra- Op deze openingsavond vertegenwoordigd door de Symfonie in C groot (K.V. 200, 1773; en het Piano concert in c klein (K.V. 491, 178 b) van de eerste en Petroesjka (1911) van de tweede. Twee componisten en twee dirigenten: Lucas Vis (22), die vóór de pauze en André Presser (35), die daarna optrad. Beiden Het Residentie-Orkest diri gerend. dat eerst op het podium, vervolgens in de bak plaats nam. waar men Het Nationale Ballet begeleidde. De jonge Lucas Vis, discipel van Jaap Spaander man, die in 1967 te Salsburg de dii-ectiecursus o.l.v. Bruno Maderna volgde en daar de eerste prijs ontving, die bovendien reeds met het Nederlands Kamerorkest en het Kunstmaand-Orkesl optrad. heeft met Mozart een goede indruk gemaakt. Spe ciaal in de symfonie trof hij ons door zijn exacte en trefzekere slagtechniek, door de soberheid, doch tevens duidelijkheid in zijn gehoor, door zijn par tituurkennis, die hem in staat stelde op het juiste moment bepaalde zaken ter verduidelijking aan te geven. Voor ons een uitgesproken talentwat echter niet wil zeggen, dat deze reproduktie puntgaaf was: in het Andante bijvoorbeeld wist hij onvol doende zijn tempo vast te houden, waardoor de voordracht aan spanning wel enigermate inboette. Doch het geheel maakte, mede geconstateerd zün leugdige leeftijd, een voortreffelijke indruk. In het Pianoconcert kreeg hij de moeilijke taak ,Jan Wijn te begeleiden. Begeleiden kan met in feite wel van begeleiden spreken in een werk, dat veeleer een symfonisch karakter heeft, waar de piano één der (vele) stemmen is, met de (vele) blazers een gemeenschappelijke taak vervullend. Jan Wijn was zich van deze taak bewust: hij was de eerste onder zijns gelijken, die men nergens op solisctische hovaardij kon betrappen. Wat ons in tussen niet verhinderde te genieten van zijn grote pianistische begaafdheden. Zijn opvatting Daarover viel te twisten, omdat hij de muziek met een te groot raffinement benaderde en de aard van deze sombere c-kleintoonsoert onvoldoende deed uitkomen. Want Mozart is hier niet zo glad, niet zo speels, als de solist wenste te suggereren: hij manifesteert hier een donkere tragische drama tiek. die soms zelfs een uitgesproken aggressief karakter heeft. Dirigent Vis volgde, volgde behoedzaam mogen we wel zeggen, zijn pauzes tussen de verschillende de len te lang nemend. Waardoor er een rust ontstond inplaats van een „gestergde stilte". Geen evenwicht tussen beeld en muziek Met maar één dag verschil, 58 jaar geleden, zei Sarah Bernhardt in het Théd- tre du Chatelet in Parijs: „J'ai peur, j'ai peur, car je vois l'acteur le plus grand du monde". De grote actrice doel de op Nijinsky, die met Diaghilews Bal let Russe de titelrol in Fokine's Petroesj ka danste, een vierdelige burleske met muziek ran Stravinsky. Zaterdagavond zal waarschijnlijk geen uan de aanwezi gen in het Congresgebouw die angst heb ben gevoeld, want hoe verdienstelijk Ro nald Snijders ook deze Russische Jan Klaassen uitbeeldde het is een rol voor een acteur die zich van de dans als mid del bedient van de clowneske bezeten heid van deze zaagselpop kwam weinig Geen huiver dus in de zaal aan het slot als de schim van Petroesj ka als een hartverscheurende scènische schreeuw na alle warrelige jaarmarkt- gedoe op het winterse Admiraliteitsplein van St. Petersburg de dramatische roes als bij toverslag moet doen stollen. En toch is er alle vier de scènes weinig werkelijk rhisgegaan, maar Petroesjka redt men nu eenmaal niet met correcte bewegingskunst in de maat. Geest en sfeer in dit Aziatisch panorama van pracht en praal zijn veel belangrijker dan de passen. Petroesjka is het meest opvallende voorbeeld van karakterbal let en als vooral het corps de ballet, dat hier een central' plaats inneemt, geen evenwicht weet te brengen tussen beeld geluid, valt de opvoering plastisch te rug op de schamelheid van de gestes en domineert de muziek te veel. Het ensem ble mag eigenlijk géén seconde van deze bijzondere partituur, waarin de houtbla zers zo belangrijk zijn, onbenut latei}. Fokine heeft in de sterke dramatiek van zijn zeer gevarieerde dansmiddelen de oerkracht van een roes van beweging en kleuren nagestreefd en daarvan komt te weinig terecht als de dans opzettelijk positie kiezen! in plaats van na tuurlijk uit de wirwar van personages voortvloeit. De pas de neuf van de voed sters en de pas de cinq van de koetsiers kwamen bijna los van het podiumgebeu- ren te staan en een typisch voorbeeld van onbegrip is b.v. die scène met de André Presser. die in de bak met het Residentie-Orkest overigens wel tot een vaardig partituurgemiddelde kwam, gaf Stravinsky's sjokkerige tempo wel dege lijk juist aan, maar het logge podium beest wien overigens weinig menselijks vreemd was trok er zich tueinig of niets van aan en dribbelde in eigen be- Solisten Van de solisten Ronald Snijders noemden we reeds danste Johan Mit- tertreiner, die eigenlijk niet bij het ar tistieke deel van het tableaux de la trou pe behoort hij ls belast met de inter- organisatie de Magiër, welke rol wij wel eens weeldiger van charlatans- gebaren hebben gezien. Calliope Venieris de fameus opgeschilderde pop en Clyde Geldrop de, nog te weinig sensue le Moor. Van hun beweegredenen en strijd werd te weinig merkbaar. Deze pop haar allersierlijkst piccicatogetrip- pel, danste met haar benen, half met Scene uit Petroesjka met Ronald Snijders (voorgrondt in de litéïéoL, Calliope Venieris als de pop en Clyde Geldrop als de Moor. haar hersens, maar zichtbaar zonder hart. En toch ligt hier 'n unieke kans op uitbeelding van de tragiek van de „eeu wige ballerina", die als 'n dieper peilen de Coppélia de grens naar het menselijke niet mag overschrijden, terwijl zij ook weer niet alleen maar poppedijnig mag dansen. Dat is nog een te zware opgave voor een soliste van een gezelschap, waar podiumpresentatie en pantomime bijna stelselmatig werden verwaarloosd. Al met al een loffelijke poging tot Pet roesjka, in de uitvoering waarvan het minder erg was. dat de lichten in IV op het marktplein te laat aangingen, dan dat deze zo onthutsend tragische Russi sche ledepop nog te veel leek op onze ge zapige Jan Klaassen. D-y The Mount Holyoke Chamber Singers, een meisjeskoor van het Mount Holy oke College te South Hadley. Massa chusetts, maakt een uitgebreide tour nee door Europa en zal onder meer optreden tijdens het koorfestival te Scheveningen. Op woensdag 25 juni concerteert het koor onder leiding van Tamara Knell in de American Protes tant Church, Ester de Boer-van Rijk laan 20, Den Haag. Het programma omvat werken van Poulenc, Britten, Verdi, Persichetti en Stravinski. In het Antwerpse Middelheimpark ls za terdag de 10de Biennale voor de beeldhouwkunst geopend. De tentoon stelling, die tot 5 oktober te bezichti gen blijft, omvat 175 werken van beeld houwers uit België, Nederland, Groot- Brittannië, Spanje en Latijns Amerika. Actuele muziek in HollandFestival Drie concerten onder de titel ..Actuele Muziek" heeft de leiding van het Holland - Festival 1969 georganiseerd: het eerste daarvan hebben we gisteravond in het Amsterdamse Concertgebouw kunnen bijwonen. Vier composities stonden er op het programma geannonceerd, waarvan niet minder dan drie wereldpremières..La mento Pacis" door Ton de Leeuw in de jaren 1968/1969 in opdracht van het mi nisterie van Cultuur. Recreatie en Maat schappelijk Werk geschreven. „Tripticon" van de in 1923 te Bergen N-Hgeboren Simeon ten Holt, „Epervies de ta faiblisse. domine" (1965) van de Joegoslaaf Melan Stibilj en ten slotte ..Then" (1968) van Tona Schercher. Voor ons. was hei allerbelangrijkst „Lamento Pacis" van Ton de Leuew Deze „Klacht van de Vrede", gecomponeerd op een tekst, die Erasmus in 1517 voltooide en onze hedendaagse landgenoot Inspireerde tot drieledig werk. ontroerde ons diep door de onafgebroken zeggenskracht, waarvan het getuigde. Het blijkt geïnspireerd door drie groten ln de wereld der kunst. Gesu- aldo dl Venisa (1560-1613), MWritiyo Zeon- ni (1363-1443), belangrijk acteur en auteur van het Japanse Noh theater, en Johannes Ockeghom (1430-1495' Drie delen, onderling wel zeer van ka rakter verschillend, waarin echter steeds het veelvuldig gebruik van zogenaamde micro-tonen opviel, waarvan de plastische werking bijzonder treffend was. De tekst van „Lamento Pacis" diende ols basis voor 16-stemmig koor en geïn- strumentailisten. gisteravond door het NCRV Vocaal Ensemble en Orkest onder leiding van Marinus Voorburg uitgevoerd. De muziek, op verschillende plaatsen op het podium en in de zaal gepresen teerd - de ruimtelijke werking is daar door bepaald verrassend vroeg aan de executanten een maximum aan concen tratie, discipline en partituurkennis, die allen, zonder enige uitzondering, bleken te bezitten: met het resultaat, dat de vele bezoekers vele jongeren, vele oude ren! zich. overgaven aan muziek, waar van een wonderbare en voor onze tijd navrante actualiteit uitging ..musique engagée", die evenals „Rheingold", even als „Reconstruction" wil belijden, wil ge tuigen. En dit op wonderbaarlijke wijze Na de pauze het optreden van de Slag werkgroep Amsterdam. sind6 oktober 1966 bestaande en door de vele supporters bij haar verschijnen ten tonele op geest driftige wijze begroet Van de drie werken door dit gewteohap van zes Jan La hard us. Ruud van den Brink, Niels Le Large. Gerard Schoonen- ren. De sectie zal ook aan de vormge ving meer aandacht schenken door in schakeling van een art-director. Bij de bespreking over de vernieu wing van de VPRO-gids „Vrije gelui den" werd gesteld, dat er intern duch tig aan een reorganisatie wordt ge werkt. Dit punt zal op de volgende bij eenkomst van de ledenraad in septem ber aan een nadere beschouwing den onderworpen. HILVERSUM Omroep-socioloog dr. Hostede geeft blijkens enkele recente perspublikaties de VPRO nog twee jaar. Het zal geen geringe prestatie zijn om ervoor te zorgen, dat een des kundige van zijn formaat ongelijk krijgt. Dit zei drs. L. Leertouwer, voor zitter van de VPRO-ledenraad, zater dag tijdens een vergadering van dit college in de stadsschouwburg te Utrecht. De financiële situatie van de i NEDERLAND I VPRO werd weliswaar gezond, maar niet rooskleurig genoemd. Er is eenSTER reserve van 400.000 gulden, maar daar- (Reclameuitzendingcn om uit moet het begrotingstekort 1969 ten 18.56, 19.03, 19.56, 20.16 bedrage van 97.000 gulden nog worden uur) opgevangen. De VPRO heeft momen- NOS teel 96.631 abonnees. Verder 33.770 le- •lS.SO uur: den-contributanten, waarvan er echter Pluimpje maar 28.065 wettelijk meetellen voor de 19.00 uur: toewijzing van zendtijd, omdat zij vol- Nieuws in het kort doen aan de eis van een contributie KRO van ten minste vijf gulden per jaar. #19.07 uur: Rond de wereld in De heer J. Kassies. voorzitter van de zang en dans: Brazilië VPRO. plaatste enige aantekeningen 19.28 1 Katherine Hepbrun is altijd een de meest individualistische actrices Hollywood geweest. Dat was al z< 1931. toen zij als beginneling in filmstudio's zich permitteerde in o- all te verschijr n. haar tegenspeler af te snauwen en zich onmogelijk te ge dragen tegenover haar regisseurs. Bij het publiek sloeg zij onmiddelijk aan en na ,.A bill of divorcement" met de oude John Barrymore en „Christopher Strong" veroverde zij reeds in 1932 haar eerste Oscar voor „Morning glory" met Douglas Faibanks junior. Het succes maakte haar nog moeilij ker en vele regisseurs en acteurs noemden haar „de schrik van de Totdat in 1947 Metro Goldyn Mayer op het idee kwam de capricieuze Hepburn samen met Spencer Tracy te laten op treden in „Sea of grass". De combina tie werkte zo goed (voor het publiek) en zo soepel (samen) dat het jaar daarop „State of the Union" tot stand kwam w--. met Tracy en Hepburn. Komedies als „Adam's rib" (1949 en opmerkelijk door het debuut van wijlen Rudv Holliday) en „Pat and Mike" (1952) volgden, maar het duurde tot 1957 eer een andere maatschappij, Twentieth Century Fox, het tweetal weer samenbracht in de komedie „Desk set" onder regie van Walter Lang. „Desk set" toont ons een zeer ge- emaneipeerde Hepburn, die de brave Tracy op kantoor tot wanhoop brengt, maar toch haar zwakke zijde heeft als „Amor" in het geding komt. Minder bruisend als de MGM-komedies is „Desk set" (Geen gehoor op kan toor) toch een heel genoeglijke „strijd der seksen" waaraan o.a. ook Gig Young en Joan Blondell hun medewerking ver- Gossipschrijfster Sheila Graham weet in haar onlangs verschenen „Scratch an iaeiot;"jK»n eon romance tussen bei- d sterren melding te maken, die ech ter nooit tot volle bloei kwam omdat Tracy katholiek en getrouwd was. Nog éénmaal zou het tweetal samen voor de camera staan, Tracy's laatste voor zijn door „Guess who's coming to dinner?". Voor haar rol in deze film won Katherine Hepburn in 1968 haar tweede Oscar voor de beste vrouwe lijke vertolking. „Desk set", de film die vanavond op het scherm te zien is, toont de beide sterren dan mis schien niet in topvorm door een wat zwakker scenario, het is een verblij dend weerzien van twee zterren, die een der meest uitgebalanceerde film paren van de periode na de tweede we reldoorlog was. (Nederland II, 21.00 uur) berg, Piet Luckerhof. Willy Goudswaard gebracht, is ons de muziek van Milan Stibilj ons het best bevallen. Geschreven op en geïnspireerd door een navrant ge dicht van de Belf Herin MIchaux bewees het stuk. dat de veelheid van klankrijke kleuren en kleurrijke klanken, van een karakter als alleen een slagwerkgroep kan produceren op zijn plaats was en daar door noodzakelijk. De presentatie bleek uitstekend, mede door de voortref lelijke, wat bewogen die- tie van Anton Gelderman De muziek van Simeon ten Holt en Tona Schercher kon ons bij eerste ken nismaking niet blijvend gevangen hou den. Wel waren we aanvankelijk ven-ast door de onderling zo verschillende gelui den van de xylorimba. de vibrafoon, de woodblocks, de koebellen, de claves, de bongo's, de conga, de tamtams, de kleine en grote trom. de bekken, de tanis. de gongs, de triangels, de maracas, de buis klokken en hoe al die instrumenten ook verder heten mogen, maar op de duur kregen deze composities iets gewilds en leken de makers ervan in herhalingen te vervallen. Zoals reeds opgemerkt: de belangstel ling was groot En de reaktie? Veel bis weinig boe-geroep, waarbij we konden op merken, dat het boe mede stamde van bepaalde „geëngageerden" in casu col lega's concurrenten B.R. het komende programmabeleid. Hij stelde o.m. dat de VPRO er niet a priori vanuit gaat, dat er voor minder heden van sociale, culturele of artistie ke signatuur moet worden gepropa geerd. Bij de keuze zal men vooral let ten op ontwikkelingen in de samenle ving, waarvan de analyse voor de toe komst van grote betekenis is. De VPRO-t.v. zal in het nieuwe sei zoen op elke donderdagavond gaan uit zenden. Deze nieuwe zendtijd-indeling biedt grote voordelen, in het bijzonder wat betreft programma-opbouw en her kenbaarheid. Gedacht wordt thans aan een nieuwe presentatie en begeleiding van programma-onderdelen b.v. dooi presentatie uit een vaste VPRO-live- studioset met een of meer presentato- Mozart modern, pianomuziek 20.00 uur: Journaal (NOS) 21.16 uur: Beeldenaars van Breda, reportage #21.45 uur: Rust noch duur, t.v.-musical 22.25 uur: Journaal (NOS) 23.00 uur: Filmkunde (TELE AC) NEDERLAND II STER (Reclameuitzendingen om 18.56, 19.56, 20.16 uur) NOS #18.50 uur: Pluimpje 19.00 uur: Nieuw* in het kor 19.03 uur: Scala, magazine VARA 19.30 uur: Coronation Street, t.v.-serie 20.00 uur: Journaal (NOS) 20.20 uur: Met de muziek me amusementsprogr #21.00 uur: Geen gehoorop kantoor, film 22.40 uur: Journaal (NOS) De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's. RADIO PROGRAMMA HILVERSUM V.U.: De Bond Hef Mededelin- (Van onze omroepcorrespondenl) HILVERSUM het VPRO-programma ..Later" dat zaterdagavond tussen 7 en 8 uur op 't beeldscherm werd vertoond was een kwartier ingekort. De omroep- ter verklaarde tegenover de kijkers, iat „Later" korter was geworden dan len zich had voorgesteld, tesgevraagd gaf de VPRO-woordvoer- ter mej. Denise Brouwer toe. dat er an „Later" was gesleuteld, maar om- at het hier een zuivere interne maat- egel betrof, wenste men van VPRO- 'ijde geen commentaar te leveren. Het schijnt hier te gaan over een on derwerp over een sextentoonstelling aan de Ouwezijds Achterburgwal te Amsterdam waarvan de beelden niet geschikt werden geacht voor jeugdigen en dan ook op last van de heer Arie Kleijwegt, programmaleider van VPRO- tv, verwijderd zijn, I Ton K 1969:n Amusementsmuziek. 20.00 Operakroniek. 22.00 Nieuws, berichten en De Zeven Kunsten. 22.15 Gevarieerde muziek. (23.00-23.10 Nieuws). 23.40 Nieuws. 23.45 Voor de zeelleden. 0.30 Sluiting. DINSDAG HILVERSUM I (402 m) NCRV: 7.00 Nieuws. 71.0 Het levende woord. 7.15 Op het eerste gehoor: lichte grammofoonmuzlek met Gewijde muziek. 8.30 NI tips. 8.46 Voor de huisvi :uws. 8.32 Vakantle- ouw. (9.00-9.10 Gym- iw). 9.35 Waterstan- Een opvallend vrolijke gevarieerde 2.41 Actualiteiten Taal en cultuur in de Nederlandse Antlller Spreker H. Hablhe. KRO: 17.10 Voor d HILVERSUM II (298 i muziek. 8.00 Nieuws. Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte gram- foonmuziek. (8.30-8.33 De groenteman). 1 Morgenwijding. N.O.S.: f lortages of herhaling N.C 1 Muziek uit de middeleeuw ice (opn.). AVRO: 10.00 Voor de klet 0 Arbeidsvitaminen: populair ver; jidertnnen6 AVRO^15.00 tet: klassieke muziek, dubbelkwartet: oude en :e° muziek'.^lLOO"ster/ol e Skymasters. 17.35 Jazx s 17.55 Mededelingen. ziek. 18.01 Planomu? luist«ia»r«.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 2