-JEUGD HEEFT RECHT VAN SPREKEN- SPOOKY TOOTH PICK WEEK Het muzikale geweld van of the ZATERDAG 14 JUNI Door het ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk is een speciaal jeugdnumnier uitgegeven, waarin aandacht wordt gewijd aan de menselyke hulpbronnen en de toekomst van de jeugd. Ook die gedachten van minister «Ir. Klomp.- werden hierin verwerkt. De opzienbarende gebeurtenissen onder bepaalde groepen jongeren in ons land. die enkele jaren ge leden tot zelfs ver over onze landsgrenzen heen in de aandacht kwamen, zijn geen toeval gebleken. Op verschillend terrein hebben de jongeren hernieuwde aanspraak gemaakt op deelneming aan de maat schappelijke en politieke vormgeving. Tegelijkertijd blijkt, dat de jeugd meer naar een eigen ruimte zoekt voor haar creativiteit, los van traditionele vormen. Deze twee stromingen bepalen in toenemende mate het beeld van de jeugd in onze samenleving, met name van de ouderen onder haar. Aan de ene kant werd daardoor een versterkt deel nemen van de jongeren aan de maatschappij zicht baar. Dit uit zich onder andere in de nadrukkelijke stellingneming van studenten in binnen- en buiten land zowel ten opzichte van het universitaire onderwijs als ten opzichte van de politieke situatie; verder in de demonstraties en meetings rondom vraagst ukken van oorlog en vrede; in de aandrang van jeugdigen tot vergroting van de ontwikkelings hulp en in hun. soms tot actie leidende, kritiek op het politieke bestel. Ook al moge de felheid waarmee de jeugd haar standpunt kenbaar maakt, soms ver ontrustend zijn en. in bepaalde gevallen ook zijn te betreuren, toch is het een noodzakelijke opgave van het jeugdbeleid de jeugd door structuele maatregelen kansen te geven tot deelneming aan de maatschap pelijke ontwikkeling. Het gaat erom tezamen met jongeren en anderen te zoeken naar vormen waarbij jongeren als partners in het gesprek worden betrok ken. opdat dezen de kans krijgen een eigen bijdrage te geven aan de maatschappelijke ontwikkeling. Aan de andere kant is een beweging te consta teren waarin de jeugd zich met een eigen vorm van losmaakt van de huidige maatschappij. Tot deze stroming welke uitloopt op een vervreemding, be horen sommige uitingen van ludieke creativiteit, die. soms zeer opvallende wijze als tegenwicht bedoeld zijn tegen de rationele aspecten van de gevestigde orde. Aan de jeugd zal open ruimte tot creativiteit moeten worden geboden, opdat de eigen beleving en eigen vormgeving tot haar recht kunnen komen en ;oed mogelijk voor- bevrediging, reden waai ming en recreatieve afleiding nodig zijn. Het jeugd beleid dient dit mogelijk te maken. Voor een goede uitvoering daarvan is de bevordering van de des kundigheid op dit terrein van groot belang. Een verantwoord jeugdbeleid kan echter niet los worden gezien van het totale welzynsbeleid. Daarom zal voor het komende jaar een van de grote vragen zijn, hoe het jeugdbeleid ook in samenspel met andere wel zijnsvoorzieningen kan worden verwezenlijkt. Nog geen 50 jaar geleden was de jonge arbeider het meest ontevreden en de oudere intelligentia het Een interessant verband zou gelegd kunner kom irden. j het t nd koi an ontplooiing in de maatschappij en ontevredenheid. De waardering en de waarde arbeid nemen op het moment sterk af. terwijl 'aarde van opleiding en scholing (in algemene sterk in waardering is toegenomen, s de jongeren van vandaag roerig zijn en als de ije loop geeft aan zijn gevoelens van Niettemin tracht het grootste deel van de jeugd op minder opvallende wyze zijn plaats in de maat schappij in te nemen en te beantwoorden aan de eisen, die door school en bedrijfsleven worden ge steld. Wel zal het zijn betekenis hebben dat ook daar trekken van een opvallend jeugdgedrag kunnen wor den waargenomen, maar het zjjn vooral andere redenen, waarom van die grote groep van jeugdigen verantwoorde eigen voorzieningen moeten worden getroffen. De scholing vraagt uren van intensieve vraagstuk dat eigen is aan aarschuwing dat de ontwik- lenleving wel eens onlogisch l tegenspraak ïspani ontspanning des te wenselijker zjjn. Het arbeidsproces geeft veel jongeren te weinig en onmenselijk zou kunnen zijn zou kunnen oproepen. De enige maatschappelijke functie die men de vol wassen jeugd laat vervullen, is er een die de meeste weerstand oproept, n.l. die van militair. Wij moeten de jeugd meer zien als een katalisator, die ons ertoe aanzet na te denken, zodat we zowel in de z.g. ont wikkelde alsook in de zg. ontwikkelingslanden, ertoe zullen komen om verouderde beginselen en opvat tingen over boord te gooien. De jonge mensen van heden zjjn minder bereid dan die van vroeger om de onrechtvaardigheden en de chaos in de wereld te aanvaarden, waarvan zij zich terdege bewust z(jn. Een handomdraai kan oorlog brengen, dood en verderf, ellende, onderdrukking, geweld en haat in huis en hof of in de werkplaats. Tn een tijd, waarin de jongeren meer dan een derde deel uitmaken van de wereldbevolking in sommige landen is dit bijna de helft is het niet meer dan logisch en ook noodzakelijk, dat wij de jongeren deelgenoot maken in een zo belangrijke zaak als de menselijke rechten. In een samenleving dienen aUe sectoren van de bevolking volledig deel te nemen aan het maatschap pelijk leven. Dit geldt in het bijzonder voor de jon geren. Dezen zullen immers in de toekomst moeten leven in een snel veranderde wereld. Deze toekomst wordt nu gevormd. Er zijn tekenen dat de gevestigde orde van de ouderen niet snel genoeg op deze ver- Daarom moeten nu kanalen worden geschapen, waardoor de jongeren in de gelegenheid gesteld wor den om inspraak en deelname te krijgen in alle organisaties en instellingen (overheids- en particu lier) die een beleidsfunctie hebben in het dagelijks Hieruit volgt, dat deze medezeggenschap een invloed zal hebben op alle soorten van beleid in de samenleving. De inspraak dient te geschieden op nationaal maar ook op internationaal niveau. De inbreng door jongeren dient te geschieden op voet van volwaardigheid en gelijkheid. De inbreng en wijze van inbreng dient te worden bepaald door de jeugd zelf en niet door de ouderen. Het optreden van ouderen namens de jeugd dient tot een minimum te worden beperkt. DE KINDEREN VERTELLEN WEER Het kwam zeker door de pink stervakantie, dat zo weinig kinde ren de raadsels opgelost hebben en dan nog iets... wat nog nooit gebeurd is... niemand had ze alle vijf goed. En zo erg moeilijk wa- Vandaag weer een nieuwe op gave en, om de schade in te halen, verloten we twee mooie boeken, dus je best gedaan. Zoek eens woordjes beginnend met de letter K vijf dingen in de huiskamer, vijf dingen in de keu ken, vjjf dingen in de klas, vijf dingen in de kerk. Oplossingen insturen aan: Tante Jo. Krantentuin, Leidse Courant, Papengracht. Leiden. de haren. De prins uit het paleis vond haar ook erg lief en daar- DE POES We hebben een poes, een vrouw tje. Ze moet weer jongen, maar zij is al zo oud dat we denken dat de jonge poesjes dood zijn. We vinden dat erg jammer. Moeder poes, zo noemen we haar. heeft twee tehuizen. Eén bij een kennis dicht in de buurt en daar is ze eigenlijk van Haar tweede tehuis is bij ons. Als mijn moeder aan het koken is. komt ze aangelopen. Soms, als mijn moeder niet op tijd kookt, kijkt ze naar buiten en ziet de poes al zitten. Dan zegt mijn moeder: „O, ik ben te laat met eten koken, vlug aan de slag." Anneke van Velzen, R.A.veen gedoopt werd, mochten we met de hele kleuterschool gaan kijken in de kerk. Ik had het eerst aan mijn vader gevraagd of dat mocht. Hij vond het goed, want mijn va der is koster. Na de grote vakan tie ging ik naar de eerste klas, daar zat ik bij mevrouw Kras. Toen ik in de eerste klas zat, kreeg ik nog een broertje Rudie. In de tweede klas zat ik bij juf frouw Molenaar. Deze juffrouw is op de helft van het jaar getrouwd. We hebben toen geloot wie er mee mochten naar de kerk. Het wa ren Yvonne Spruit en George Roos. Juffrouw Molenaar was een heel aardige juffrouw. Nu zit ik bij een meneer. Jos van Schagen TUP EN JOEP WEER TERUG O J O u UIT HET ELFENLAND In het elfenland woonde een heel lief elfje. Ze heette Patricia en ze was het dienstmeisje van de elfenkoningin. Altijd deed ze haar best om het paleis van de koningin mooi schoon te houden. Tegen iedereen was ze vriendelijk. Ze had ook prachtig zwart krul- n dat was iets bijzonders alle elfjes hebben goudblon- MIJN LEVENTJE Ik ben geboren 3 januari 1959. Mijn ouders waren erg blij met getrouwd. Ik had mooie zwarte krullen, maar na een jaar was ik blond en de krullen waren weg. Na anderhalf jaar kon ik lopen. Ik kreeg toen een broertie. We naar de kleuterschool daar heb ik 2V» jaar bij juffrouw Koek ge zeten In 1962 kreeg ik een zusje. apen hebben naam. Die apen met de gele muts en de rode jas. heet Tup en de aap met de rode muts en de gele jas heet Joep. Tup en Joep, leuke namen hè! Ja die twee apen gaan telkens wat beleven. Ze zijn bijna even oud. Tup is zeven en Joep is zes. Ze zijn hier niet geboren, dat was in een heel ver land, waar de negers wonen. Deze hadden de twee apen aan de kapitein van een grote boot verkocht. Op die boot hadden de apen het niet naar hun zin. Ze zijn gevlucht. Toen kwamen ze terecht in een circus. Daar moesten ze moeilijke kun- op L Doki „Ik z t graag r wordt alles nog duidelijker. Voor al als we een weergaloos knap nummer als „That was only yes terday" hier te lande als single in de top-20 te vinden op de draaitafel leggen. Zelfs het stem geluid van George Kooymans blijkt dan „geleend" te zijn. Na tuurlijk hebben de Earrings voor Nederland zekere verdiensten - toch wel better than n „Beter by licht /er boven de middelmaat ultko- nen. Een geweldige pluim komt :er Jimmy Miller, een van de bes- :en die Engeland op dit moment ■zit. de groep Toen vorig jaar in Engeland ter gelegenheid van het ontstaan van het Island-label een eerste elpee van Spooky Tooth werd uitge bracht was iedereen unaniem van oordeel, dat men hier te maken had met een groep van grote klas se. Een groep, die het aloude beatgeweld met groot muzikaal gemak paarde aan het „under- ground"-soundje van de Engelse popgroepen. Nummers als „Socie ty's child", „Sunshine help me" en „It's all about a roundabout" te vinden op de elpee „It's all a- bout" waren zo verrassend, dat men Mike Harrison (harp zang). Luther Grosvenor (solo- gitaar). Greg Ridley (basgitaar). Cary Wright (orgel) en Mike Kel- lie (drums) een grot voorspelde. Wat Nederland be treft, daar vielen de Haagse Gol den Earrings qua sound grandi oos door de popmand. Hun voor Nederland unieke geluid bleek ge destilleerd te zijn uit de songs, die Spooky Tooth op deze elpee bij elkaar speelde en zong. Op hun tweede elpee, „Spooky two", Was hij vroeger alleen verant woordelijk voor de sound van Ste vie Winwood's „Traffic", than: draagt hij ook zorg voor de vor deringen van beginnende groepei als „Spooky Tooth" en „Jethr< Tuil". Miller schijnt daarbij eet uitstekende neus te hebben vooi le Islandprodukties, die hij sindi zjjn indiensttreding hee" maakt, valt op dat deel ni men rennen ze de deur uit. Onder weg roep Doki „O, ik heb mijn reistas vergeten." O, wat dom toch. Ze hollen weer terug en dan naar de boot. Als ze aan de haven komen, horen ze dat de boot pre cies zes uur is weggevaren. Wat nu gedaan? Ze gaan op ten nadenken. Daar komt sten maken en daar kregen ze die mooie pakjes aan. Op een dag zijn ze weer gevlucht. Ze kropen in een vliegtuig. De piloot zag ze en boven een bos gooide hij ze omlaag. Ze boften wel heel erg, want nu kwamen ze terecht in het bos waar ze geboren waren. Wat zullen ze nu weer gaan beleven? OKI EN DOKI Oki en Doki lopen langs de ha- en vragen naar de Kapitein. De kapitein vindt het goed, dat ze aan boord komen werken. „Jullie moeten bijtijds hier zijn. Om zes uur vertrekken we. Neem iedereen koffer met kleren mee." Oki en Doki renden naar huis of alles klaar te maken. Ze gaan vroeg naar bed want ze moeten vroeg op, Oki zet de wekker klaar, ven. Ze zien daar grote boten liggen. Oki heeft een witte muts Oki. Doki zou het ook wel willen. Ze stappen de loopplank op van een grote boot Wiaar hij hoort hem niet en ver slaapt zich.. Als Doki komt om hem te halen ligt hij nog op bed. Oki maakt zich vlug klaar en sa- de hand?" vraagt hij. „Onze boot is weg," zeggen de jongens bijna huilend. De agent weet raad. Hij neemt Oki en Doki meer naar een klein bootje en even later roeien ze de grote boot achterna. De kapitein heeft door zijn ver rekijker al gezien dat het de twee matrozen zijn. „Die hebben straf verdiend." bromt hij. Vlug wordt er een lad der uitgehangen. Oki klimt er het eerst op, maar hij valt pardoes in het water. De agent redt hem nog bijtijds. Alle vlug droge kleren aantrekken," zegt de kapitein. De straf valt wel mee. De boot vaart weer verder naar een ver land. DE SLORDIGE KABOUTER Kabouter Lustgraag woonde net als alle andere kabouters in een paddestoel. Het zag er van buiten keurig uit, ma%r wat nou vrese lijk van binnen was het helemaal niet mooi. De beukenootjes lagen zo maar door de kamer. Verbran de lucifers gooide hij op de grond. Aan de muren hing het vol spin- newebben en dat liet hij allemaal maar zitten, 't Was een echte slor dige kabouter. Op een dag had hij genoeg van de troep en wou hij verhuizen. Hij ging op zoek en daar zag hij een mooie holle boom. Hij ging UIT PUKKIE'S DAGBOEK oogsten, i In je muzikale keloze geïmiteer help niemand aan erkenning in Engeland. En dat is nog steeds het land, dat het geluid in het popwezen be paalt. Maar goed, terug naar Spooky Tooth. De jongens hebben inderdaad een uniek geluid. Werd dit op de eerste elpee voorname lijk aangewend voor 't vernieuwen van indrukwekkende „oudjes", thans zorgen de knapen ook voor hun eigen materiaal. Het gran dioze „That was ohly yesterday" ook het ge- oude en verdiende glorie overgeheveld naar „Spooky Tooth". Met zijn hulp komt „Spoo ky Tooth", waar het hoort i aan de Internationale top. PUKKIE HELPT DE TUINMAN telkens terug om zijn spullen te halen en toen alles er was, ging hij de kamer mooi opruimen. Het was al Taat geworden en hij gin hoor, daar was het weer. „Een spook! Een spook!" riep hij hard. De andere kabouters wer den wakker en kwamen hun huis jes uit. Een oude wijze kabouter zei: „Gaan jullie maar rustig sla pen, er bestaan geen spoken." Iedereen ging naar zijn huisje, maar kabouter Lustgraag wilde niet meer naar zijn huis. „Ik ga weer naar mijn eigen huisje toe," zei hij, toen de nacht voorbij was. Hij pakte zijn spul letjes bij elkaar en ging terug. O, wat zag zijn oude huisje er nu keurig uit. Een oud mannetje kwam te voorschijn. „Hoe durf jij in mjjn huisje te komen?" riep hij. „Neem me niet kwalijk meneer, maar ik woonde hier eigenlijk." „Dat zal wel, maar ik heb je zien verhuizen" en met een klap gooide hij de deur dicht. Wat moest hij nu beginnen? Wie kwam daan aan? Het was zijn vriendje Pluimstaart. „Waarom ben je eigenlijk ver huisd? vroeg hij. „Och," zei kabouter Lustgraag, „mijn huisje zag er zo vies uit." „Weet je wat we moesten doen?" zei Pluimstaart, „we gaan samen wonen, mijn huis is groot genoeg. Kom dan gaan we je spul len halen en ik haal mijn karre tje." Zo gebeurde het ook. Toen ze klaar waren, zag het er keurig uit. Voortaan hield Pluimstaart het huisje netjes en schoon en kabouter Lustgraag zorgde voor het eten. de het hek te kijken maar al klommen ze er over. „Zeg Piet zullen we een appels plukken?" Piet von< goed en gelijk klom hij al i appelboom. Hij plukte er een paar, gooide ze naar Jan en juist wilde hij er nog een paar plukken om ze in zijn zak te stoppen, toen hij uit de boom viel. Jan zag het aan- probeerde hem nog te- dat de boer ons gezien heeft.' „Jo ik kan niet, mijn arm doet zo'n pijn." „Zeker gebroken, nou dan ga ik even de boer halen." De boer kwam er al aan. „Wat is er gebeurd?" vroeg hij en met een liep hg door naar Piet. „Laat je arm eens zien?" De boer zag dadelijk dat de arm ge broken was. Hij ging vlug naar huis om de vader van Piet op te BIJ DE BOER Oom Toon bedankt alle kinde ren heel hartelijk, die hem zo'n gezellig briefje geschreven heb ben. De briefjes liggen op een stapeltje naast zijn bed in 't zie kenhuis, telkens leest hij er een paar. Dan vergeet hij eventjes die erge pijn. We hopen dat de gene- i Piet gingen op een wandelen. Ze kwamen langs boerderij waar een paar appelbo men met mooie rijpe appels, in de wei stonden. Ze stonden eerst vooi dag den jullie ook daarvoor? ELSJE IN KABOUTER- LAND Wat gebeurde: In haar droom stapt Elsje met kabou ter Prikkebeen kabouterland binnen. Velen zijn bezig met voorbereidingen voor de 50e verjaardag van koning Goud oog. Elsje kijkt naar 'n circus nummer van slakken en kik kers. Ze bezoekt de banketbak kerij, de timmerwerkplaats Elsje is vanmorgen erg vro lijk kabouter Prikkebeen komt haar ophalen. Ze zegt tegen hem: „In de maand mei leggen alle vogels een ei, behalve de koekoek en de griet, die leg gen in de meimaand niet". Prikkebeen heeft 't spreek woord wel 'ns gehoord. Hij vindt 't heel ouderwets. Maar hij besluit om Elsje de boerde rij te laten zien. Daar zijn vel schillende jonge dieren gebo- loopt parmantig rond met aantal donzige kuikentjes ter haar aan. „Kloek, k kloek", roept ze angstig a Elsje en Prikkebeen ziet komen. Ze gaal zitten kuikentjes komen haastig getrippeld. Er dreigt gevaar. Ze kruipen vlug onder haar. Heel tevreden kloekt de kip Haar kinderen zijn bijna onderste boven. De boer en de boerin, die op de deel zijn, komen haastig naar buiten. „Er loopt een lammetje in de wei van de stier," roept de knecht buiten adem van 't ren nen. Ze pakken gauw een riek uit de schuur, ook Elsje en Prikkebeen en hollen met de knecht mee naar de wei. Prik kebeen waarschuwt Elsje nog. .Voorzichtig zijn, niet te veel naar voren," zegt hij. „Een stier ls gevaarlijk, als hij woe dend is. Hij kan je op zijn ho rens nemen of je een lelijke trap geven." Daar zijn ze al bij de wei. De stier heeft juist ontdekt, dat er een ander dier op zijn terrein rondscharrelt. Hij stormt hard znuivend op 't lammetje toe. Gelukkig is 't lammetje dichtbij 't prikkel draad en de stier aan de an, dere kant van de wei. Twee mannen springen over 't hek heen en beginnen met 'n rode lap te wapperen om de stier af te leiden. Ze blijven wel dichtbij 't hek. zodat ze er vlug overheen kunnen springen, als de stier eraan komt. De boer pakt 'n lasso slingert het om de staart van 't lammetje en begint 't naar 't hek te trekken. Middenop de wel, blijft de stier aarzelend staan. Hij hoort het lammetje zielig mekkeren en aan de andere kant ziet hij rode lap besluit De stier :ed. De naar de mannen, die inmiddels over 't hek uit de wei gespron gen zijn, dat hij met zijn horens In 't houten hek komt vast te zitten. De boerin pakt het lammetje op en Elsje mag het naar de boerderij dragen. Daar wordt hokje gezet veilig. Elsje wil 'n kuikentje aaien, maar moeder kip pikt njjdig naar Elsje's hand, als ze dichterbij komt. Opeens 'n hele consternatie. Een knecht in overall komt schreeuwend 't erf oprennen. HtJ loopt Elsje en Prikkebeen hij t het hek zagen OLlcI te bevrijden. Elsje heeft zo in spanning gezeten over het lammetje, dat ze gaan zin meer heeft om de boerderij verder te bekijken en gaat met Prikkebeen naar huls. 1. „Love me tonight" T< Jones. Intrigerende ballade, c hier en daar doet terugdenken a het overweldigende ..Delilah' Tom's robuuste stem doet 1 weer uitstekend, terwijl de tro petjes voor het Zuidamerikaar effect zorgen. Tip voor onze derlandse top-tien. 2. „Snake in the grass" Da* Dee, Dozy, Beaky. Mick and Tic. Lichtvoetig, zomers geluid. E delijk eens iets anders van gens, die steeds maar w hetzelfde melodieliintje blev voortborduren. De achterka: „Bora, bora" is een aloude roc song, die lekker looopt. The •nerige plaat. vokale drukke ment. Ondanks het meedeinend ritme is .The game" niet bijs;- sterk. overigens staat Pel Frampton ten onrechte op hoes; hij werkte namelijk niet n dwingende Creedense Clearwater Revivalsu ces. Ook de achterkant „What a I living for" verdient door d< 5. „Ragamuffin man" fred Mann. Speels nummertje, pretentieloze vakantiehit worden. Het heeft hier en c iets bekends maar dat wordt niet gedaan door de vlotte w ,,A'B' Side', de ;erd 6. „I .could cry" - The Mil lionaires. Debuutschijf van nieu Amsterdamse groep, waaraan n< al het een en ander mankef Behalve het bezwaar, dat wij n ken tegen 't tenorachtige voki gedeelte, hebben wij ook aanm kingen over de instrumentale i voering en de compositie zelf. Zo als de titel reeds zegt, kunnen wii wel huilen bij zulk slecht neder- popwerk. 7. Smile a little smile for - The Flying Machine. Geweldig' schijf uit Engeland, die behalvf een indrukwekkend vokaal g'1 deelte ook een goed arrang heeft. De compositie is gevoelig meedeinend en w\j zoudei gek staan kijken als deze opnam' in de nationale top-tien zou belan- 8. „The Ross The Supremes. Eersl' „flop" van de meest bewonderde meisjes uit het internationale hit In rika aide t eerst in het bestaai emes de top-tien nil r Nederland staan de pers- n ongunstig. Gelukkig n nieuwe ondepweg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 12