Henk Elsink:
i
„Ik houd van het
goeie, sjieke
entertainment"
lillsSllfe
„VAN HUIS'JIT HAD
IK WEINIG MEE,
EEN NUCHTERE
TWENT,
DAT WAS IK"
Fokker fuseert met
Duitse onderneming
Zetel naar
Düsseldorf
Fikse boetes
overtreders
horecaprijzen
Stampend
protest
m
worESl
DINSDAG 13 MEI i969
DE LEIDSE COURANT
AMSTERDAM „Ik geloof
toch, dat ik je teleur moet
stellen. Als ik nou maar een
ader had gehad, die op
bruiloften en partijen zong.
Of desnoods een moeder, die
was van een gemengd
koor. Of een oom, die in zijn
fcugd een duo had gevormd
oj«t tante Jo. Dan was het
illemaal te begrijpen ge
weest, dan had je rustig kun
nen schrijven: „Elsink heelt
het niet van een vreemde".
Maar wat heb ik? Ik heb
niks. Ik kom uit een net,
burgerlijk gezin, waar ze de
pest hadden aan artiesten.
Dat is nog te merken, zeggen
de collega's. Artiesten waren
goorlappen, die deugden voor
geen cent. Ik vertelde mijn
moeder, dat ik het vak in
wilde en gelijk stuurde ze
de commensaal op me af. Die
man woonde bij ons op ka
mers en had in zijn wilde
jaren een zangnummer ge
had. Avonden lang heeft hij
me uitgelegd, hoe gruwelijk
het artiestenbestaan was en
hoe snel je daarin naar de
verdommenis ging. Hij was
zelf monteur geworden en
vond dat voor mij ook de
oplossing.
Nou had ilc ook vreselijk wei
nig mee, dat moet ik toege
ven. Een goeie, nuchtere
Twent, meer was ik niet. Je
hebt jongens, die op school al
de lollige broek zijn, maar ik
was een stil, gemiddeld kind.
Ik heb nooit de behoefte ge
had om een kleedkamerko
miek te woi-den. Maar ik
wist wel, dat ik cabaretier
zou worden, ik was gewoon
enorm eigenwijs.
Weet je, wat voor mij het
absolute einde was? Amster
dam. Dat was het beloofde
land, daar gebeurden de ge
weldige dingen. Ik liftte op
mijn veertiende elke zaterdag
met een vrachtwagen mee
en dan belde ik vanuit een
telefooncel achter het Cen
traal Station alle theater
bureaus en artiesten op. God.
die eerste keer, dat ik in
Amsterdam kwam. Amster
dam, dat was voor mij het
einde van de werelcj, ik was
een keer met een oom naar
Giethoorn geweest, daar
werd in de familie nog maan
den over gepraat. Ik herin
ner me alles van die eerste
keer, nog steeds, als ik dooi
de Ferdinand Bolstraat rijd,
dan denk ik: „ja, zo was het,
die huizen, die sfeer". Ut keek
iedereen met open mond aan
en op een gegeven moment
riep iemand: „hé joh, heb ik
soms wat van je an". Die
man wist niet, wat er in me
omging. Ik zag geen Amster-
dammei-s, ik zag alleen god
delijke verschijningen.
Pracht vak
Ik was naar Amsterdam ge
stuurd om getest te worden
voor lithograaf. Ik was van
de mulo getrapt en had op
de ambachtschool gezeten. Li
thograaf was een prachtvak,
zeiden ze thuis. Ik had een
beige colbert van 45 gulden
en de bijpassende bruine
broek had ik van een com
mensaal geleend. Het was in
die tijd ook de grote mode
om bruine overhemden met
een gele das te dragen, maar
hij
zelf
bij ons in Enschede waren
die fratsen niet te koop en
daarom heb ik persoonlijk
één van mijn witte over
hemden geverfd. Ik voelde me
geweldig, ik liep door de Fer
dinand Bolstraat eivik dacht
„nou gaat het gebeuren". Die
i^gjtkon me gestolen wor
den, ik moest en ik zou ar
tiest worden.
Ais ik achteraf de teksten be
kijk, die, ik toen geschi-even
heb, dan zeg ik toch: „hoe is
het mogelijk, dat je daar
mee de bühne op durfde'.
Ik had een half uur reper-
toii-e en daar stond ik mee
in Culemborg tussen be
roepsmensen. Ik was zes
tien jaar, ik had eindelijk
succes gehad met mijn tele
foontjes uit die cel achter
het Centraal Station. Paul
Ostra had een voorstelling
„Ik geef toe, dat ik verrekte weinig mee had voor dit vak.
Geen vader, die op bruiloften en partijen zong, geen moeder,
die een gemengd koor zat. Maar ja, ik moest zo nodig".
schnabbelconferencier, die het
goed meende. Ik geloof, dat
een oeverloos enthousiasme
me door die eerste periode
heeft gesleurd. Ik wilde zo
Achteraf
zeg je:
„Hoe is het
mogelijk
dat je
daarmee
de bühne
op durfde
te gaan"
graag" en dat straalde van al
les af. Misschien vonden de
mensen me alleen ontroerend.
Provinciale branie
Ik ben nou 34, ik merk, dat
het allemaal niet meer zo
soepel en eenvoudig gaat als
in die begintijd. Vroeger vond
je alles leuk. wist ik veel. Je
hooi'de Toon Hermans en je
dacht alleen: „zo wil ik hel
ook". Van timing had ik nog
nooit gehoord. Totdat je op
een gegeven moment een con-
tractje krijgt bij Tom Man
deis. Dan kijk je voor de eer
ste keer in de keuken en klap
je gelijk dicht met al je pro
vinciale branie. Als ik nou
naar een collega luister, dan
hoor ik nauwelijks, wat ie
zegt. Hij kan een geweldige
witz vertellen, maar ik zit
ondertussen te denken„hoe
is hij geconstrueerd, hoe is
de timing. Een man als Her
mans is geniaal in zijn timing,
maar het is wel gruwelijk,
als je daar op gaat letten.
Echt lekker ontspannen in
een zaal zitten is er voor mij
niet meer bij. Ik merk ook.
„Ais je ouder wordt, word je steeds minder creatief. Als ik
it een liedje schrijf, denk ik bij de derde regel al: is het
eigenlijk wel zo leuk als ik denk
dat je minder creatief wordt,
naarmate je ouder wordt.
Voor mij is dat een uitge
maakte zaak. Vroeger schreef
ik een liedje in een vloek en
een zucht en dan was hel
vaak nog aardig ook. Nu zit
je bij de derde regel te dub
ben. of het wel zo leuk is.
Daar komt nog bij, dat je in
de loop van de jaren over elk
onderwerp al wat geschreven
hebt. Je zit aan je bureau
en je krijgt ineens het idee
om een liedje te maken over
een wasbaas. „Wasbaas", denk
ie het volgende moment,
„heb ik die eigenlijk al niet
eens verkocht?" Tien tegen
een, dat je er in 1947 en 1953
ook over geschreven hebt. In
principe zou je je daar geen
fluit van moeten aantrekken
en als je 18 bent, doe je dat
ook niet, Dan kan het je
geen duvel schelen, of Louis
Davids nou toevallig dezelfde
witz heeft verkocht. Mij wel.
Ik kan tegenwoordig einde
loos tobben over een vondst.
mieken zulke sombere
Bittere noodzaak
Je merkt het zeker al: het is
een leuk vak, waar een hoop
inzit. De ellende is alleen, dat
Nederland veel te klein is
voor een echte carrière. Ga
nou eens na. wat je hier als
artiest kunt bereiken. Je hup
pelt 25 jaar rond, je bouwt
een naam op en als dank
mag je dan op je ouwe dag
nog steeds naai' Appelscha en
Tiel. Drie maanden De la
Mai-, een half jaar Carré, dat
is het hoogste, wat je kunt
bereiken in dit vak. Verder
kom je niet En als je dan
niet de moed kunt opbren
gen om bijtijds op te houden,
dan breng je ook nog eens
je eigen legende naar de
knoppen. Een vrouw als
Heintje Davids moet voor
alle collega's een waarschu
wing zijn. Als ze op d'r 50e
was opgehouden, zou er niks
aan de hand zijn geweest.
Dan had iedereen gezegd:
„een geweldige artieste". Nou
springen de tranen in je ogen I
als je haar naam hoort.
Ik heb Chevalier vorig jaar
zien optreden. Het is prach
tig. als je op die leeftijd nog
zo vief op je benen staat,
maar een zielige vertoning
bleef het. Om het geld hoeft
hij het niet te doen maar die
man kan gewoon geen af
scheid nemen. Het barst in
dit vak van de eenzame, on
gelukkige mensen.
Ik kan je wat mij betreft
geruststellen: Elsink zal echt
niet zo lang op het toneel blij
ven staan. Ik krijg er trou
wens de kans niet voor, want
binnen tien jaar worden er
elke dag zeven, acht televi
sieprogramma's uitgezonden.
Dan krijg je elke avond Sam
my Davis en Frank Sinatra
in je huiskamer. Mijn God,
ik weet niet, wat er dan met
het vak zal gebeuren. Je
moet je nu al niet afvragen,
hoeveel mensen echt geïn-
Feresséerd" zijn in een artiest.
Als je dat "serieus gaat tur
ven. houd je gelijk op.
Waarom ik dan toch met die
Koopermolen ben* begonnen?
Weet jij dan een andere ma
nier om als artiest van de
grond te komen? Hermans en
Sonneveld treden in hun een
tje op, de revues liggen op
hun gat. De enige, waar je
nog terecht kunt is Wim Kan,
maar als je daar één sei
zoen hebt meegedraaid, weet
je het ook wel. Dat eigen
theater een droom? Vergeet
het maar. Het is gewoon bit
tere noodzaak. Als je denkt,
dat je gelijk voor drie maan
den met een one-man-show
in Carré kunt gaan staan, dan
ben je een ijdele fantast. Je
zult toch eerst een publiek
moeten opbouwen, heel lang
zaam je naam moeten vesti-
Geen moppentapper
Ik ben nu zover, dat ze weten
dat. je bij Elsink een avond
redelijk plezierig onder de
pannen bent. Je moet als ar
tiest weten, wat je kunt en
niet kunt. Gewoon koeltech-
nisch beredeneren, wat je
sterke en zwakke kanten zijn.
Ik kan bijvoorbeeld geen
witz vertellen, ik ben geen
moppentapper. Ik kan wel op
een aanvaardbare manier een
liedje ten gehore brengen.
Een hele kunst overigens,
kijk maar een avondje naar
de televisie. Tk vind verder,
dat ik aardig begin te confe
reren. Dat is het moeilijkste
onderdeel in dit vak. Gewoon
een aardige, normale man
zijn, dat is razend moeilijk.
Van mij zul je ook nooit een
politieke dreun krijgen.
Daarvoor mis ik gewoon de
vereiste geëngageerdheid. Ik
houd van het goeie, sjieke
entertainment, het vermaak,
zoals Sonneveld het brengt.
Dat vindt ik veel volwasse-
ner dan het politieke kleun-
werk. Mijn enige zorg is het
om het publiek een avond te
uren uit de sores te halen. Je
moet maar eens op de mensen
letten, die hier in de Koo-
permolen komen. Weken te
voren hebben ze hun plaat
sen al gereserveerd en als
hel moment gekomen is, dan
ling i
Als
nspel
lutje werkt, dan
kan het eigenlijk niet meer
mislukken.
Dat er desondanks avonden
tussen zitten, die de mist in
gaan. komt dat door de stand
van de man. Ik zit nou vijf
tien' jaar in het vak en ik
heb gemerkt, dat alle koffers
tegelijk op één bepaalde
avond naar mijn theater ko
men. Dan kun je doen wat
.ie wilt, maar een rotavoud
blijft het. Na afloop kijk ik
naar de hemel en ja hoor.
De maan.
Het is een moord vak"»
LEO THURING
H SP
'n weldoortimmerd
(Van een onzer verslaggevers)
SCHIPHOL Precies 50 jaar na zün
oprichting is Fokker opgehouden, een
puur Nederlandse onderneming te zijn. De
directie heeft gistermiddag op Schiphol
medegedeeld, dat het bedrijf met terug
werkende kracht tot 1 januari van dit
jaar is gefuseerd met de Vereinigte Flug-
technische Werke te Bremen. Het hoofd
kantoor van deze eerste Europese tendem
op luchtvaartindustrieel gebied komt te
staan in Düsseldorf waarin ook de raad
van bestuur van Fokker zal emigreren.
Fokker heeft deze concessie moeten doen
in ruil voor een deelname op fifty-fifty-
basis in de nieuw op te richten centrale
onderneming, die Central Gesellschaft
V.FAV.-Fokker gaat heten.
Oorspronkelijk de onderhandelingen
blijken al vanaf 1965 gelopen te hebben
wilden de Duitsers zestig procent heb
ben en Fokker slechts veertig procent ge
ven. Maar, aldus de directie gisteren op
(Van t
verslaggevers
ARNHEM Maandag moesten ver
schillende grote horecaondernemers voor
de economische politierechter te Arnhem
verschijnen wegens overtreding van de
pïjjzcnbeschikking. De eerste was een
exploitant van Jo's kelders te Nijmegen,
die verreweg de hoogste boete, «000 gul
den.
Voorts stond terecht de exploitant van
een lunchroom uit Ainhem, die verschil
lende dranken hoger zou hebben gesteld.
Hij kreeg 1500 gulden boete. De beheer
der van een snelbuffel te Arnhem had
zoals tijdens een controle was gebleken
eveneens een te hoge prijs berekend,
maar hij had ontzetting yan de prijzen-
beschilcking bij het ministerie gevraagd
op grond van de economische noodzaak.
Hij had echter nog geen antwoord gehad.
Desondanks veroordeelde de politierech
ter hem lot 800 gulden Een hotel houder
v. B. te Nijmegen kreeg een boete van
1000 gulden. De exploitant van hel buffel
van de stadsschouwburg in Arnhem had
ook zijn kopjes koffie eir andere dranken
duurder verkocht. De economische poli
tierechter maakte er 750 gulden of tien
dagen van. Vervolgens kwam de exploi
tant van de rotonde te Arnhem aén de
beurt. Hij kreeg 1000 gulden boete. De
beheerder van motel Arnhem moest 200
gulden betalen. Tenslotte kwam de direc
teur van café-restaurant Royal uit Arn
hem voor het verdachtehekje. Hij deelde
mee, dat ontzetting was gevraagd, maar
hij begreep niet waarom er nog geen
beslissing was afgekomen. De eis tegen
hem was 1250 gulden. De politierechter
wilde echter aannemen dat het horeca
bedrijf het in deze tijd zeer moeilijk heeft,
maar niettemin veroordeelde hij de ex
ploitant tot 1250 gulden boet».
Schiphol, vijftig procent was voor ons
een conditio sine qua non. We hebben er
hard voor moeten knokken en we heb
ben het gekregen. Dat V.F.W. de hoofd
zetel in Duitsland zal hebben, is ook wel
begrijpelijk .Zij hebben binnenlandse con
currentie. Dan kom je in het nadeel te
staan, wanneer je bedrijf een buitenlands
tintje heeft. Wij in Nederland hebben
geen concurrentie. Daarom kunnen wij
het ons permitteren, een veer te laten en
de hoofdzetel naar Duitsland te verplaat-
De vakbonden zijn vroegtijdig ingelicht
over de fusie, die volgens de Fokkerdirec
tie onder meer tot doel heeft, de con
tinuïteit in de werkgelegenheid beter te
verzekeren. In een nadere toelichting zei
de directie gistermiddag, dat de tot stand
gekomen complete samenwerking met de
Duitsers een positieve invloed zal hebben
op de werkgelegenheid. Met name zal
Fokkers construetiebureau onmiddellijk
moeten worden uitgebreid.
,JDe bedoeling is niet, dat wij gaan in
krimpen. maar juist dat wij gaan groei
en. Dank zij de fusie komen civiele en
militaire projecten binnen ons bereik,
die we anders niet hadden gekregen. We
denken aan de ontwikkeling van een
luchtbus. Nederland kan daarin nu gaan
participeren, want de luchtbus is een
Frans-Duits project, waarbij V.F.W. al
een vinger in de pap heeft."
De fusie is tot stand gekomen in nauw
overleg met deregering. De Fokkerdirectie
is er dan ook niet bang voor. dat de re
gering steun aan .nieuwe projecten zal
onthouden. „Integendeel. De samenwer
king werd door de regering juist gewenst,
omdat Fokker erdoor in staat zou worden
gesteld, grotere projecten aan te pakken."
V.F.W. (11.500 werknemers) is volgens
de Fokkerdirectie een uitermate gezond
bedrijf. De omzet bedroeg het afgelopen
jaar 500 miljoen Mark (Fokker 350 mil
joen gulden». Het maakt een winst, die
de afgelopen twee jaar telkens met 20
procent gestegen is. „Wij verwachten,
dat de uitwisseling van know-how, die
tot stand zal komen, de nationale know
how zal vergroten", aldus de Fokker
directie. De tot stand gekomen tendem
schuwt uitbreiding niet. De verwachting
is, dat andere Europese bedrijven zullen
toetreden. Met name wordt Dassault ge
noemd. de Franse vliegtuigindustrie,
waarmee Fokker al eerder heeft geflirt.
Maa'r de afspraak is. dal de fifty-fifty-
basis lussen Fokker en V.F.W. te allen
tijde gehandhaafd zal blijven.
De raad van bestuur van Fokker te
Amsterdam en dc raad van beheer van dc
NV Lichtwerk te Iloogeveen, hebben het
besluit genomen dat laatstgenoemde NV
zal worden overgenomen door het Fokker-
De directie van de Fokkerfabriek acht
hel concentreren van de Nederlandse ac
tiviteit op vliegtuigbouwkundig gebied in
één concern van eminent belang voor de
uiteindelijke plaats van onze nationale
industrie in Europa, zulks met name in
verband met de hergroeperingen die zich
in de Eui-opese vliegtuigindustrie vol
trekken.
Pater F. van Waesberge
prov. dominicanen
NIJMEGEN (KNP) - Tijdens het pro
vinciaal kapittel van de Nederlandse Do
minicanen te Nijmegen hebben de 40 af
gevaardigden pater dra. F. van Waesberge
herkozen tot provinciaal voor de komende
4 jaar. Pater Van Waesberge is 56 jaar
Het zal ook de bijna vogelvrij Ver
klaarde verkeersdeelnemer de
voetganger niet zijn ontgaan,
dat al het rijdende blik dat het
op hem gemunt heeft, de laatste
weken is getooid met een oranje
strookje waarop in kapitale letters
het woord PROTEST. Nadere in
formatie alleen mogelijk bij
geparkeerde1 voertuigen leert
dan dat de autobezitter PROTEST
aantekent tegen de zwaardere las
ten op het wegverkeer. Voor
platenmaatschappij Polydor was
dit protest aanleiding om en
kele kubieke meters schellak vrij
te maken voor het persen van een
reeks e.p.-tjes waarop dit auto-
bezittend PROTEST is verwoord
door meneer J. de Nijs, getoonzet
(door dezelfde heer De Nijs) en
verklankt (door een formatie met
de carnavaleske naam „Jan Mol
en de Meestampers"). De heer De
Nijs heeft het ..vera" waarschijn
lijk „gedicht" toen hij niet geheel
helder van hoofd was. Daaraan is
het wellicht ook te wijten dat
„Protest" vanaf de eerste tot de
laatste letter één aaneenschake
ling is van kromme zinnen, stop
lappen en doodgewoon foutief ge
bruikte uitdrukkingen. Een opstel
van een kind van zeven jaar zou
als het van hetzelfde gehalte
zou zijn met een vijf min fors
zijn beloond
Met de muziek is het al even bar
gesteld. Het is een doffe dreun, die
in de verte doet denken aan een in
een dronken bui gecomponeerde
carnavalsmeedeiner. Mel dc flip-
side is het al niet veel beter. Als
Polydor nu toch per se wilde pro
testeren. hadden ze het daar mis
schien toch beter over een andere
boeg kunnen gooien. Maar schellak
is tenslotte niet zó duur.
Ter illustratie het hooggestemde,
meegestamptc, protesterende re
frein
Protest Protest
We staan niet toe dat de benzine
prijs naar boven, gaat
Protest Protest
DU wordt te gek, het is te duur,
dat iemand dit nog ooit betaalt
Protest Protest
Het loopt volkomen uit de hand
als dit zo door mocht blijven gaan
Protest Protest
Dit is le veel, de maat is vol, dus
laat je niet in je hempie staan.