MIJNHEER PUNTILLA EN ZIJN KNECHT MATTI Verbitterde William Halewijn verlaat kasteel Genhoes UITSTEL WEGEN BELASTING Globe met „Fins stuk van Bucht De film van vanavond PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT DONDERDAG 3 APRIL 196S Ontslagrecht religieuzen biedt onvoldoende bescherming orde afspeelt, is geen louter interne aangelegenheid. Wij hebben er allemaal mee te maken. Religieuzen zijn net zo goed mensen als ieder ander en hun rechtszekerheid dient ons allen ter harte te gaan. Wat het algemeen kerkelijk recht ook moge zeggen, en welke eigen aardigheden het recht van de jezuïeten orde ook moge vertonen, wanneer dit er toe leidt, dat integere mensen op een ge geven dag zonder vorm van proces uit hun gemeenschap worden gezet, dienen wij tegen het systeem in opstand te komen Wat hier gebeurt strijdt met ons rechts gevoel. En dat gevoel is niet te sussen met een verwijzing naar canon zoveel uit wet boek zoveel, zeker niet wanneer deze reeds tientallen jaren geleden zijn opgesteld. Wat hier gebeurt is in de grond veel belangrijker dan alle disputen over de Nieuwe Katechismus en over de vraag naai- orthodoxie en vrijzinnigheid op ge loofsgebied. Wij zullen er goed aan doen. deze even tc laten rusten en ons nu te concentreren op de centrale kwestie van de menselijkheid in de Kerk. Pas wanneer hier de atmosfeer volledig is opgeklaard, zullen wij ons met een zeker recht weer aan de geloofsdisputen kunnen gaan wij- In dit verband doen wij een beroep op onze bisschoppen om hun stem te laten horen. Formeel-juridisch hebben ze daar toe misschien weinig aanleiding, omdat de jezuïetenorde ..exempt", dat wil zeggen aan hun rechtsmacht onttrokken is. Maar pastor eel en menselijk zijn ze er prak tisch toe afgedwongen. Pastoreel om dat de generaal van de jezuïten hun voor de voeten loopt bij het zoeken naar een oplossing voor het Am sterdamse experiment. En menselijk, om dat de rechtszekerheid van de Neder landse religieuzen voor hen een grootheid van de eerste orde moet zijn. DEN HAAG (ANP) Extra-inkomsten j (ADVERTENTIE) I „Hij houdt van muziek. Dus?" Een platenbon is altijd raak Residentie-Orkest herdenkt Berlioz DEN HAAG Ter herdenking van van de regering maken het waarschijn- HeC{0r Berlioz' honderdste sterfdag zal lijk, dat bepaalde accijnsverhogingen. het Residentie-orkest zaterdagavond 12 mogelijk de motorrijtuigenbelasting, op een later tijdstip dan 1 juni worden Ingevoerd. De wijziging in de winstberekening van levensverzekeringsmaatschappijen, w.o. de halvering van de bestaande mo gelijkheid tot dotatie aan de egalisatie reserve, brengt dit jaar ca. 140 miljoen gulden extra op. Over de accijnsverho ging zullen wellicht volgende week voor stellen aan de Tweede Kamer worden Fidelio bij Nederlandse Operastichting AMSTERDAM De Nederlandse Ope rastichting begint op woensdag 16 april in de Stadsschouwburg te Amsterdam een serie voorstellingen van Beethovens Fidelio. Op woensdag 23 en vrijdag 25 april worden voorstellingen gegeven in het Circustheater te Scheveningen. De rolbezetting is: Pieter van den Berg (Don Fernando), Bet Bijnen (Don Pizarro), Vilem Pribyl (florestan), Gré van Swol-Brouwenstijn (Fidelio), Arnold van Mill (Rocco), Sonja Schoner (Marzelline), Rudolf Kat (Jaquino), Si- monvan Trirum (eerste gevangene) en Gerard van Loon (tweede gevangene^, In de drie laatste voorstellingen, dus ook in die te Scheveningen, wordt de ti telrol overgenomen door Gerry de Groot. De muzikale leiding heeft Willem van Otterloo; in de bak zit het Residentie- Orkest. Rudolf Hartman regisseert, de cors en kostuums zijn van Ekkehard Grübler. Medewerking verleent het Ne derlands Operakoor, ingestudeerd door Cort Olthuis. (ADVERTENTIE) Hèl cadeau per brief Een platenbon is altijd raak april in het Congresgebouw een Berlioz- programma uitvoeren onder leiding van Willem van Otterloo. Solistische medewerking verleent de Zweedse mezzosopraan Barbro Ericson; zij zal Berlioz' Nuits d'été vertolken. Voorts zullen van deze Franse romanti cus worden uitgevoerd de Ouverture „Benvenuto Cellini", de Svmphonie fan- tastique en drie delen uit „Roméo et Juliette, nl. ..Roméo seul", „Fète chez Capulet en Scherzo „La reine Mab". De tweede helft van deze maand zal het Residentie-Orkest een aantal uitvoe ringen van Beethovens Fidelio begelei den voor de Nederlandse Opera Stich ting: deze uitvoeringen zullen worden geleid door Willem van Otterloo. Amsterdamse Dam tijdelijk Martin Luther Kingplein (Van onze correspondent) AMSTERDAM Het centrum voor geweldloze weerbaarheid organiseert op Goede Vrijdag in Amsterdam een 24- uursdemonstratie ter herdenking van Martin Luther King, dkt precies een jaar geleden werd vermoord. De bedoeling is, gedurende de hele dag en nacht het middenterrein vat Dam bezet te houden, waar een geïm proviseerd gedenkteken zal zijn opge steld. De Dam zal voor 24 uur omgedoopt worden in „Martin Luther King-plein". In de nachtelijke uren zullen fakkels ontstoken worden. De deelnemers aan de actie, die een sta-demonstratie wordt genoemd, worden om de twee uur" afge lost en krijgen het strikte consigne, het verkeer niet te hinderen en zich van iedere provocatie te onthouden. André v. d. Heuvel en Jules Croiset in titelrollen Bertölt Br echt, van wie dit seizoen nog al wat gespeeld wordit door de Nederland se gezelschappen, heeft zich meer dan eens laten inspireren door verhalen rond bepaalde volkshelden. Een van zijn latere stukken, „Mijnheer Puntila en zijn knecht MaUi' 'is op die manier ontstaan: het is gebaseerd op Finse volksverhalen van Hella Waolijoki. In de vertaling van Ste fan Felsenthal werd dit stuk twaalf jaar geleden in ons land geïntroduceerd door het toenmalige „Theater", negen jaar na de eerste opvoering ervan in Zwitserland (1948). Nu heeft Globe het weer op het repertoire staan, gisteravond was in Den Haag daarvan de eerste voorstelling te ..Mijnheer Puntila en zijn knecht Matti" is een volksstuk. Zo heeft Brecht het zelf betiteld en hij bedoelt ennee. dat er ta melijk simpele gebeurtenissen, situaties en personen op het toneel worden uitgebeeld, die zijn sociale en maatschappelijke op vattingen op een heldere manier moeten aantonen. De relatie tussen twee mannen, die ieder een sociale klasse vertegenwoor digen. staat daarbij centraal. Puntila is een grootgrondbezitter (een Man met nieuw hart op tennisbaan JOHANNESBURG (ANP) Pieter Smith, een 53-jarige Zuid-Afrikaner, die zes maanden geleden door dokter Bar nard van een nieuw hart werd voorzien, zal morgen in Johannesburg samen met de Australische Wimbledonkampioen Rod Laver uitkomen in een dubbelspel tegen de beroepsspelers Pancho Gonza les en Ray Moore. De artsen, die Smith onder controle hebben, maakten geen enkel bezwaar tegen de plannen van hun patiënt. „Hij is volkomen gezond", aldus de geneesheren „en we zien niet in waarom hij niet eens een tenniswed strijd mag spelen". Volgend seizoen tien operapremières AMSTERDAM De Nederlandse Ope rastichting zal haar seizoen 1969/'70 op 28 augustus beginnen met een voor stelling in de Amsterdarrjse Stadsschouw burg van Jóhhrtn Strauss' *Die Tleder- maus". Alle overige premières gaan in het Circustheater te Scheveningen te weten: 19 september Don Giovanni van Mozart, 15 oktober Faust von Gounod, 21 november Arlecchino van Busoni en II prigioniero van. Dallapiccola, 15 ja nuari Le Comte Ory van Rossini, 18 fe bruari Die Walküre van Wagner. 12 maart Orphée aux enfers van Offen bach, 16 april Die Entführung aus dem Serail van Mozart, 26 mei The Saint of Bleekerstreet van Menotti en 24 augus tus Die Zauberflöte van Mozart. prehistorisch stuk wordt omschreve; leeft onder invloed van sterke drank, j Maai-, hij heeft aanvallen van nuchter- i heid. legt hij zijn chauffeur Matti. uit. 1 Daarmee heeft hij een dubbel karakter: enerzijds vriendelijk, aardig en zelfs enigszins rechtvaardig .wanneer hij dron- I ken is. maai* kil en uit op winstbejag, als hij nuchter is. Dat blijkt duidelijk uit de plannen die I hij heeft voor het huwelijk van zijn doch ter. Nuchter wil hij haar uithowelijken j aan een waardeloos attaché: als hij dron- i ken is. beseft hij dat hij haar daarmee in het verderf stort en dan ziet hij in Matti de ideale man voor liaar. Hij jaagt de attaché zelfs zijn huis uit tijdens het verlovingsfeest, maar dan toont Matti in een grootse scene, waarin hij de instelling van de dochter van Puntila onderzoekt, overduidelijk aan. dat zij niet geschikt is om haar leven door te brengen aan de zijde van een eenvoudige arbeider. Zo valt Brecht in dit stuk het klasse- verschil in de maatschappij van onder aan. door te tonen, dat het onmogelijk is. dat beter gesitueerden in staat zijn. aich aan te passen aan de lagere klassen, om dat de mentaliteit van de hogere door him opvoeding en status definitief is verpest. Aan het eind van het stuk gaat Matti dan ook op de loop. na een grandioze dron- kemansscene van Puntila. waarin hij in zijn bibliotheek een ravage aanricht, om dat hij een berg wil beklimmen, die ge maakt is van een aantal meubels. Regie: Henk Rigters Het gevaar van dit stuk van Brecht is, dat Puntila er te goed dreigt af te kennen, tegen de bedoelingen van de auteur, omdat hij het boeiendste karakter van het stuk is. Henk Rigters. die het stuk voor Globe regisseerde, is echter aan dit ge vaar ontsnapt, weliswaar door bepaalde aspecten van Puntila's personnage te of feren aan het idee van het stuk. Zo wordt de tegenstelling tussen de dronkenmans- scenes en de momenten van nuchterheid eerder verdoezeld dan versterkt. Henk Rigters heeft het idee van het stuk trou wens niet als expliciet en enig uitgangs punt voor de voorstelling gezien, blijkens het feit. dat op een enkele minder geluk kige uitzondering na (het lied van Eric Schuttelaar) nergens al te demonstratief en gespannen werd gespeeld. Het was daarmee niet echt Brecht, maar toch erg boeiend omdat de theatrale kwaliteiten van diverse scenes sterk tot uiting kwa- Van het spel moet gezegd worden, dat het nogal wisselend van kwaliteit was. André van den Heuvel was een boeiende, soms bepaald groteske Puntila. van wie de complexiteit niet volledig zichtbaar werd. De knecht Matti werd door Jules Croiset gespeeld, maar hij verloor in de loop van de voorstelling duidelijk de greep op zijn rof: É'étï-a' Laseur Was- de dochter van de grootgrondbezitter en zij speelde daarmee de beste rol van de voorstelling: een soort Freule Julie met alle overgangen en stem mingswisselingen van zo'n vrouw, In de bijrollen vielen op Mart Gevers en Candi Geraedts als twee voortreffelijk getypeerde dorpsvrouwtjes en Jéröme Lasscher, Jan Boll, Jan Con teboom, Eric Schuttelaaj Rcehuis als de attaché, ook al lijkt zijn rol bedenkelijk op eerdere rollen, die men dit seizoen van hem kon zien Harry Mooten vervangen Er waren moeilijkheden met de muziek: volgens het programma zouden Jeanette Yanikian (gitaar) en Harry Mooten (ac cordeon) de liedjes begeleiden. De gita- riste was er. maar Harry Mooten was ver vangen (in verband met de moeilijkheden rond zijn instrument) door de muzikale adviseur van Globe, Louis Andriessen. die op een elektrisch orgeltje de taak van het accordeon overnam. De muziek klonk, misschien ook wel door deze problemen, wat dor en steriel. JAN VERSTAPPEN NEDERLAND I STER (Reclamenitzendingen om 18.56. 19.03. 19.56 en 20.16 uur) NTS •18.50 uur: De fabeltjeskrant 19.00 uur: Nieuws ïn het kort VARA 19.07 uur: De jonge onderzoekers, wetenschappelij k programma NTS 20.00 uur: Journaal VARA 20.20 uur: Achter het nieuws, actualiteitenrubriek Twee éénacters van Slawomir Mrozek, NTS 22.40 uur: Tweede journaal NEDERLAND II STER (Reclamcuitzendingen o 18.56, 19.56 en 20.16 uu NTS 18.50 uur: De fabeltjeskrant 19.00 uur: Nieuws in het kort 19.03 uur: Scala, magazine KRO 19.30 uur: De Flintstones, Journaal 20.20 uur: Psalm 150 20.27 uur: Het Evangelie volgens Mattheus, film CVK/IKOR 22.30 uur: Het versleten kleed NTS 23.10 uur: Tweede journaal Televisie morgen >,cnERLAND I AVRO 10.30 uur: Matthaus Passion J.S. Bach 14.00 uur: Matthaus Passion (deel 2) De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma' RADIO PROGRAMMA DONDERDAG „Wat breng ik ADVERTENTIE) dc gastvrouw mee?" Een platenbon is altijd raak (ADVERTENTIE) „Morgen is ztf jarig. Wat moet ik geven?" Een platenbon is altijd raak Vanavond twee eenakters van Mrozek De Pool Slawomir Mrozek wil in de twee parabels van zijn hand (vanavond 20.45 uur via Ned. 1) laten zien hoe veel dwaze dingen er op de wereld zijn, waarvan het dwaze niet altijd direct opvalt. Terwijl op Nederland 2 Paso- lini's „Evangelie volgens Mattheus" wordt (her-)vertoond, bevinden zich op Nederland 1 drie heren „In volle zee". Ze zitten op een vlot, zonder proviand en houden elk wat men zou kunnen noemen: het tegengestelde van oratio pro domo. De reden is, dat is uitge maakt dat één van de drie de anderen tot leeftocht zal dienen. Het lot van de derde man wordt op „democra tische wijze" bestemd. In'de tweede eenakter, „Het martelaar schap" genaamd, houdt zich in de badkamer van de familie O'Hey een tijger op. Er gaan zich allerlei mensen mee bemoeien: een gemeenteambte naar, een belastingambtenaar, een we tenschapper, een jager, de directeur van een circus en tenslotte nog een maharadja. De circusdirecteur zet in het huis een circusvoorstelling op, de maharadja een jachtpartij. En de heer des huizes legt het loodje onder deze massale belegering. HILVERSUM üteratuur. AVRO: 20.05 kest en soliste: moderne 22.00 Gonk!: satirisch Nieuws. 22.38 Radiojoum de hedendaagse muzlel 23.30 Stereo: muziek voo al. 22.55 Venster op ïentale solisten. ,Wat bindt mij in feite aan Europa (Van verslaggevers) De kunstschilder William Halewijn (41) zal naar Bali vertrekken als een diep teleurge steld man. Zijn levenswerk, 130 tekeningen en kapitale schilderijen van zijn hand, zullen in kisten opgeborgen worden en het Museum Halewijn in kasteel Genhoes te Oud-Valk en- burg zal dan definitief dicht gaan. Met trots en liefde kijkt Halewijn rond in een grote museumzaal van het kasteel. Dof glanzende eeuwenoude eiken vloeren. Aan de wanden hangen zijn schilderijen, meters groot. Schilderijen van het Heilige Land, gemaakt tijdens Halewij ns verblijf van een jaar in 19541955 te Amman in Jordanië, als gast van de moeder van koning Hoessein. Daarnaast vele schilderijen van het Indonesische land en mensen,'daar de schilder te Jogjakarta geboren werd als zoon van een scheikundig ingenieur. Hij is een autodidact schilder, die reeds op negentienjarige leeftijd een zelfportret maakte. „Wat bindt mij in feite aan Europa?", zegt Halewijn gelaten. „Ik ben geboren in Azië en heb er het grootste gedeelte van mijn leven en mijn schilderscarrière beleefd. Ik heb steeds geleefd van portretschilderen. Mijn grote en belangrijkste werken hield ik haast jaloers vast voor de opbouw van deze' collectie. Hier hangt voor miljoenen aan de wanden. Ik heb deze collectie meegesleept op al mijn reizen. Ik vloog er mee in een apart afgehuurd vliegtuig naar Jordanië en sleepte mijn werken mee door de woestijn onder gloeiende zonnehitte. Zal ik ze dan hier laten beschimmelen?" Klompé weigerde De directe oorzaak van de sluiting van het kasteel Genhoes en het vertrek van de schilder vormt de afwijzing door minister Marga Klompé van een verzoek van de Stichting William Halewijn om centrale verwarming in kasteel Genhoes aan te leggen. William Halewijn dacht aan een renteloos voor schot van zestigduizend gulden, door hem af te betalen in jaarlijkse termijnen. De stichting wendde zich eveneens tot de koningin, omdat deze beschermvrouwe is van de Vereniging tot Behoud van Natuurmonumenten in Nederland, de eige naresse van het kasteel Genhoes. In de Tweede Kamer stelde de heer Vonhoff (V.V.D.) tot tweemaal toe vragen naar aanleiding van de weigering door het ministerie van C.R.M. In beide gevallen bleef minister Klompé bij haar weigering. Zij verklaarde, dat er meer schilders zjin, die hun collectie thuis bewaren en dat door aubiidieverstrekking voor aanleg van centrale GEWEIGERDE CENTRALE VERWARMING MAAKTE BESLUIT DEFINITIEF Jagoverzicht. 22.45 On Voor de soldaten. 18.28 Paardesportuftslagei 18.30 Katholiek-godsdienstige uizending, 19.i Nieuws, weerbericht en actualiteiten. 19.' Lichte orkestmuziek. 19.45 Politieke uitzer ding. 19.65 Lichte orkestmuziek. 20.00 Be gische muziek. 20.30 Hoorspel. 2136 Casim muziek. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 E Zeven Kunsten. 22 30 Jazzkroniek. 23.00 Nleu 23.10 Klassieke muziek. 23.40-23.45 Nieuws. M IT (298 m> KRO: 7.00 Nieu\ ende woord. 7.15 Badinerie: k :k (gr). (7.30 Nieuws: 7.32 Ac Voor de huisvrouw. (9.00 G r de huisvrouw). 9.40 Schoolra land- en tuinbouw; 1 Spotlight op Dar n: popshow. 16.55 Sn iZERSUM III (240 m en FM-kanalen) VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Klink-klaar, zone nonsens. (10.00 Nieuws.) NRU: 11.00 Nieuv 11.03 Micronotities. VPRO: 12 00 Nieuws. 12 Agent 000. 13.00 Nieuws. 13.03 Hans Kern 13.30 Help. TROS: 14.00 Nieuws. 14.03 Ly (of los). AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03 Muzi Boetiek. (15.00 Nieuws). 17.00 Nieuws. 17 Radiojournaal. 17.05-18.00 Indekraamtepi verzoekplatenprogramma. dag. AVRO 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojour- lal. 8.20 Stereo: lichte grammofoonmuziek. nan). 8.50 Morgenwij- jrgengebed. NRU: 9.30 ding. IKOR: lófoonmuziek. 9.35 Wal lingen. progrs it. 13.00 Nieuws, wi beursberichten. 14.03 Gewijde mt ü'berlcht, dagklap- verwarmmg dit geval het hek van de dam William Halewijn heeft ons de lijdensweg van deze centrale-verwarmingsaffaire uiteen gezet. „Vóór ik dit kasteel Genhoes van de Vereniging tot Behoud van Natuurmonumenten in Nederland in oktober 1965 huurde, had ik een gesprek met de directeur dr. J. van Soest", zegt Halewijn. „Deze verklaarde, dat in het bijzonder aandacht geschonken moest worden aan de verwarming. Over de eventueel in dit opzicht te treffen voorzieningen, alsmede over de financiering daar van, kon zijns inziens op dat moment nog niets naders bepaald worden". William Halewijn huurde in goed vertrouwen het kasteel als museum ter permanente expositie van zijn monumentale schilderijen, hopende, dat de machtige vereniging zeker behulpzaam zou zijn bij de noodzakelijke aanleg der verwarming, vooral ook tot behoud van dit prachtige, uit de tiende eeuw stammende, kasteel. Aan huur betaalde William Halewijn sindsdien ongeveer vierduizend gulden per jaar. inclusief de rente van de bankgarantie. Bovendien moest hij een extra-bedrag van dertienhonderd gulden per jaar storten ln een onderhoudsfonds van de vereniging, om het kasteel eenmaal in de vijf jaar te laten verven. Dit zou pas vijf jaar na de algehele restauratie door Monumentenzorg ge beuren. Tot nu toe is echter van een grote restauratie nog steeds geen sprake geweest. Buiten deze huur moest de heer Halewijn een bank garantie storten van vijfentwintigduizend gulden Van de entreegelden (elk jaar bezochten ongeveer tienduizend bezoekers zijn collectie kunstwerken a 1,25 per persoon) moesl Halewijn nog vijfen twintig procent afstaan aan de vereniging. Buiten dien heeft de schilder sinds 1965 reeds meer dan vijftigduizend gulden uit eig^n middelen aan de restauratie van het kasteel besleed. Zelf metselen „Toen ik hier in november 1965 introk, schrok ik er zelf van", vertelt de heer Halewijn. „Het was een gammel geval met vochtige muien en gescheurde wanden Alleen het dak was juist 'tevoren gerestaureerd. Ik ben al die jaren nauwelijks aan schilderen toegekomen. Ik met selde plafonds, waaruit hele stukken gevallen waren. Ik bikte muren af en metselde opnieuw vanwege het vocht. Ik schuurde geverfde vloeren tot ze weer hun oorspronkelijke antiek-eiken kleur hadden. Ik verfde het gehele interieur van het kasteel. Toiletten en wasbakken moesten ge plaatst worden, een badkamer ingericht. Twee keukens werden door mij aangelegd en geacco- modeerd. Ik legde stukken vloeren opnieuw in. Om geen brandgevaar te lopen moest ik in een gehele vleugel nieuwe elektrische leidingen leggen. De restauratie van tientallen kapotte ramen nam de meeste tijd in beslag. En alles voor eigen rekening. En ai dat werk geschiedde zonder verwarming, terwijl ik vernikkelde van „Al dat geld en moeite zouden nog niet eens zo erg geweest zijn", verzuchtte William Halewijn, „in dien niet mijn schilderijen door beschimmeling naar de bliksem gingen. Deze verzameling vormt tot nu toe mijn levenswerk, waaraan ik vanaf mijn achttiende jaar twintig jaar lang dag en nacht gewerkt heb. Alles is met de hand gemalen verf volgens de oude geijkte technieken gemaakt. Zelfs de lijsten zijn door mijzelf vervaardigd, sommige van oud antiek kastanjehout van meer dan 350 jaar oud, uit een van de villa's van de Borgheses te Rome". „Gemiste kans" ..Toen de vereniging geen enkele aktiviteit ont plooide", zegt William Halewijn, „heb ik zelf contact gezocht met brouwerijen. Ik dacht toen een mooie oplossing voor het financieel probleem van die vermaledijde verwarming gevonden te hebben. Door samen met een brouwerij een middeleeuws restaurant le maken in de prachtige grote kelders met booggewelven. Bij de opening van dit museum op 4 juni 1966 bleek deze kelder uitermate hiervoor geschikt te zijn. De vereniging i eiste echter, in omgekeerde verhouding van de entreeafdracht, ook nog driekwart van de op brengst van de restauranthuur. Ik zou een kwart van deze huur krijgen, maar dal mocht niet meer worden dan de door mij betaalde huur, daar ik anders erop zou verdienen. Enfin, dat ging ook niet door, omdal de brouwerij op deze basis niet j mee wilde". Monument De heer William Haiewijn zegt verontwaardigd: j „Dit is toch geen geval van een schilder, die zijn 1 collectie thuis bewaart, zoals Marga Klompé in haar antwoord stelde. Dank zij het onderbrengen i van mijn kunstcollectie hier. werd dit kasteel j voor definitief verval behoed. En dan te be- j denken, dat vorige week twee schilden op de j buitenmuur van kasteel Genhoes zijn aangebracht als internationaal kenteken van monumenten. Zelfs als de Russen zouden binnenvallen betekent dit, dal zij dit kasteel niet voor onderbrenging j van troepen zullen gebruiken. Als het tegen die lijd tenminste niet weggerot zou zijn. En boven dien: het bezoek van circa tienduizend mensen per jaar aan dit museum en hun enthousiasme bewijzen, dat ook toeristisch dit museum tot de j grote attracties van Valkenburg behoorde". „HET EVANGELIE VOLGENS MATTHEUS" Toen Pier Paolo Pasolini aankondigde het evangelie volgens Mattheus te zul len verfilmen, heeft dit voornemen in de pers heel wat stof doen opwaaien. Wat zou deze uiterst linkse cineast, deze zo met de onderste lagen van de bevol king begane driftige kunstenaar van het Nieuwe Testament maken? Was hij de maker van het emotionele „Accatone" en „Mamma Roma'' wel de juiste figuur om het leven en lijden van Christus in beeld te brengen? Op het filmfestival te Venetië (1965) bleek dat de angstige vermoedens ongegrond waren. Pasolini had al zijn communistische sympathieën bij het filmen terzijde geschoven en een passiespel in beelden gebracht-, dat zo nu en dan meer ontroert dan Samuel Bronstons groots opgezette ..King of Kings" ooit vermocht. Voor een niet gering deel dankt Pasolini dit. aan de zeer ingetogen vertolking van de Chris tusfiguur door dc student Enrique Ira- zoqui. die ongeschoold als acteur zelfs de reeks bijbelteksten op waardige wijze weet te brengen. Men voelt bij „Het evangelie volgens Matthèus" dat hier een filmer aan het werk is met een pereoonlijke visie. Het gevolg is een in teressante. soma in zijn eenvoud en so ciale bewogenheid, ontroerende film. (Nederland II 20.27 wur). Maderna werd een soort visuele scrabble voorgeschoteld, vol warrel - woorden, blutsbeelden. dansende dé cors, bedwelmend ballet, loslopende let ters. diapositieve pantomime,, guitige geluiden, magische monoloog, schuif- werk op het scherm en aangrenzend* grilligheden. Men zou het nonsens kunnen noemen, maar de schrijfster zelf acht haar werk zinvol; zinvolle nonsens dus. Onder de ze noemer zijn we geneigd iets gun stigs te zeggen over deze voorstelling, inzoverre zij als experiment aantoon de, wat er aan beelden alzo samenge vlochten kan worden. Dat we van dit alles niet zoveel begrepen hebben, is wellicht te wijten aan liet feit, dat het hier om ons eerste taallesje ging, waar in de leestekens en de letters niet aan gelijnd waren, maar los liepen. Ad L In de serie Literaire Ontmoetingen kregen we gisteravond Gerrit Kouwe- naar op het scherm, destijds gerc- cruteerd uit de rijen van de vijftigers, maar door zijn authentiek schrijver schap een eenling, die eigen wegen ging, toegespitst op de kern van de taal, een eigenschap die licm ook tot een gere puteerd vertaler van toneelstukken heeft gemaakt. De confrontatie met Schierbeek en Lucebert zouden we in teressant willen noemen, maar ver helderend werkte ze zeker niet, omdat de emotie van de bewogen vijftiger ja ren er niet door tot leven kwam. Koi leuke omschrijvingen voor de draad, zoals: de taak van dc dichter is de woorden los le maken uit hel woorden boek. waarin ze als vlinders zitten vast- geprikt. Maar Kouwenaar kon zich toch niet voldoende losmaken van zijn werk. Hij relativeert niet gemakkelijk, waar door de hem toegeschreven geestigheid j zorgvuldig verborgen bleef. Het bleef alles wat stijfjes en sophisticated; bui- i ten zijn bundels is Gerrit niet meer dan 1 een buurman. Dit imago had presenta- tor Burnier moeten ontlopen. Men brengt een dichter niet dichter bij het volk door hem spaghetti te laten lepe- Na de Fabeltjes-Place en dc AVRO- ontdekking van armoe en drugs in Harlem kregen we in Eigentijds een letterspel, onttrokken aan het boek van A tot Z van Rebecca Rass. In dit bock. dat wij overigens niet gelezen hebben, verdwijnen de leestekens, raken de ivoorden los van hun betekenis en de mens van zijn status. Onder regie van Jan Venema en op muziek van Bruno Prijsvraag voor nieuw toneelstuk HILVERSUM. De afdeling Jeugd uitzendingen van het Televisiebedrijf van de AVRO organiseert in samen werking met de jeugdsectie van het Nederlands Centrum voor Amateur toneel (N.C.A.) en de Toneelcentrale voor de derde keer een prijsvraag voor jongeren in het schrijven van een toneelstuk. Het toneelstuk, over een vrij onder werp, moet niet alleen geschikt zijn voor uitvoering als televisiespel en in de Nederlandse taal zijn geschreven, maar ook een oorspronkelijk werk zijn. De beste inzending vóór 1 oktober, in viervoud getypt, voorzien van een schuilnaam, geslacht, leeftijd en te adresseren aan AVRO-Televisie, afde ling Jeugduitzendingen, Postbus 2 te Hilversum zal worden bekroond met een uitvoering als televisiespel door de AVRO tegen een honorarium van twintig gulden per minuut, alsmede een theatertrip naar Berlijn. Tv-interview met De Gaulle PARIJS (A.F.P. - A.N.P.). President De Gaulle zal zich volgende week don derdag in verband met het komende referendum voor de Franse radio cn televisie laten interviewen door Michel Droit, hoofdredacteur van de „Figaro Litteraire", die bekend staat als een gematigd gaullist. Het interview zal b(jna een uur duren. Dit heeft rege ringswoordvoerder Le Tlieule meege deeld na afloop van de wekelijks* kabinetsvergadering. Het referendum wordt op 27 april ge houden. Twee weken geleden liet de 78-jarige president weten dat hij het als een vertrouivensstemming zag, zonder met zoveel woorden te zeggen dat hij bij een nederlaag zou aftreden. De Gaulle heeft zich al eerder door Michel Droit voor radio en televisie laten interviewen. Dat was tegen het einde van de crisis van vorig jaar, op 7 juni, enkele weken voor de door de president uitgeschreven parlements verkiezingen, die een grote overwin ning opleverden voor de gaullisten. In dat gesprek zei De Gaulle onder meer dat hij op 29 mei overwogen had af te treden, maar daarvan had afgezien om de ineenstorting van de republiek te voorkomen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 2