PETER
STUYVESANT
De Troubadour"
was allerbeste lied
Spaans blad Ya
Sleeswijk:
gevecht
met de
techniek
Modern Jazz Quartet
in Concertgebouw
...méér in de breedte
...méér in de lengte
Peter Stuyvesant
Binnenstad A dam
één zielzorgeenheid
Beatles willen
wèl optreden
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
MAANDAG 31 MAART 1969
Veel aardiger eigenlijk dan de zestien
Eurovisie Songfestivalliedjes vonden we
zaterdag de uitslag zoals die door
de zestien jury's naar Madrid werd
doorgebeld. Dat werd een spannnen-
de aangelegenheid waarbij telkens weer
een andere inzending aan de kop ging
en die de verrassendste uitslag aller
tijden opleverde: vier inzendingen gelij
kelijk op de eerste plaats. Het proto
col had daar niet van terug en zo kre
gen we dus vier herhalingen van vier
winnende liedjes door vier zangeressen
die speelden dat ze er gelukkig mee
kelijke winnaar was, hoogstens middel
matigheid waarbij toevallig Spanje, En
geland, Frankrijk en (gelukkig ook)
Nederland naar boven kwamen drij
ven. Bij werderhoren vonden wij dat
de Spaanse bijdrage rustig had kun
nen uitvallen en dat Ierland en Fin
land wat hoger gewaardeerd hadden
kunnen worden, maar van belang is
dat nauwelijks. De Eurovisieprijs 1969
werd een prijs zonder glans.
Lenny Kuhr hoorde in elk geval in de
top naar onze mening. De Troubadour
zou in een sterker toernooi weinig kans
gemaakt hebben, nu was het zeker een
der sterkste bijdragen. Er bleek het
een en ander mee gebeurd te zijn.
Lenny had er kennelijk hard op ge
werkt maar Frans de Kok komt de eer
toe dat hij het Spaanse orkest wist
te temmen waardoor het chansonka
rakter volledig behouden bleef. Wat dat
betreft ging sympathieke Louis Neefs
die voor België zong bijvoorbeeld vol
ledig de mist ln.
Dat chansonkarakter bleek (eigenlijk
niet onverwacht) indruk te hebben ge
maakt op de doorslaggevende Fran
se jury die zes van de beschikbare
punten aan De Troubadour gaf. De
verdere Nederlandse punten kwamen
van Luxemburg (2), Monaco (1), Italië
(3), België (1), Zwiserland (4) en Noor
wegen (1). Kenmerkend voor het ni
veau van het geheel was dat behalve
het feit dat er vier „winnaars" wa
ren er geen enkele „verliezer" was. Bij
het zotte jureringsysteem dat nog steeds
wordt gevolgd lijkt dat onmogelijk,
maar zaterdag gebeurde dat óók. Geen
liedje bleef zonder punten.
Rest nog dat Spanje voor een uitste
kende organisatie zorgde, een orkest
bood dat er heel hard tegen aan kon
maar dat bewees te temmen te zijn en
dat er een goedwerkend scorebord was
dat bediend werd door mensen die snel
ler dachten dan de Madrileense jury
die steeds maar herhalingen behoefde.
Pim Jacobs* commentaar viel lange tijd
uit. Wc misten er nauwelijks iets door
en dat pleit voor de visuele informa
tie die Madrid bood.
A star Is born, zaterdag bij de AVRO,
viel ons wat tegen. Zeker, de drie
„overgeblevenen" kwamen redelijk
voor dc dag, doch we kregen niet de
Indruk dat ze beter werk leverden dan
in de vorige ronde en dat is toch
eigenlijk wel de bedoeling. Om Madrid
misten we overigens de uitslag. Specu
lerend voorspellen we dat de volgende
ronde tussen beide vrouwelijke deelne
mers zal gaan en dat José den Burger
dan de sterkste zal blijken. Een en an
der geheel vrijblijvend uiteraard.
Gisteren hebben we ons bepaald tot
wat de KRO te bieden had. Het andere
Ierland was een goede reportage van
Ben Sies die aantoonde dat in de Vrij
staat alles misschien niet botertje-tot-
de-boom is maar dat er door de over
weldigend katholieke meerderheid in
elk geval niet gediscrimineerd wordt
ten aanzien van de minderheden. Pais
ley, de N'oordierse zwarte vlek op hel
protestantisme, bleek zodoende even
min typisch-Iers als hij gelukkig ty-
pisch-protestant is.
NBC-pro-
s dermate dat we te-
i VPRO's
de
0ge
noemd. Zo'n uitspraak valt natuurlijk
niet te bewijzen. Reden om er dank
baar voor te zijn dat van (de oudere)
Toscanini zoveel op plaat, band er
film is vastgelegd dat een vergelij
king met komende dirigentengenera
ties wèl mogelijk zal zijn.
De belangwekkende KRO-enqnête Kerk
'69 kreeg een zestig-minutenprogram-
ma dat een nuttige aanvulling oplever
de. Omdat er altijd nuanceringen zijn
tussen het ja-neen-geen-meningmateri-
aal dat zo'n enquête oplevert. Die nu
anceringen kwamen er gisteren rede
lijk uit in een goed geleid gesprek
tussen honderd katholieken en prof.
(ADVERTENTIE)
Haars
Jam
die i
Het programma „Samen onderweg", ge
wijd aan de bisschoppelijke vastenac
tie, moest vrijdag jl. vervallen en
kwam gisteren een beetje onvoordelig
op het tweede net terecht. Jammer.
Het was een goed programma over
„kleine ontwikkelingshulp" waar onze
medemensen in minder bevoorrechte
gebieden direct van kunnen profiteren.
Die directe hulp heeft iets aantrekke
lijks. De zekerheid namelijk dat
paar gulden op giro 6850 ten name
Bisschoppelijke Vastenactie Utrecht
'.Tijwei binnen het jaar in effectieve
hulp is omgezet.
..Frost on Sunday" vinden we een fijn
programma. We zijn blij dat de KRO
het regelmatig op het scherm brengt ei
we waarderen het dat de KRO telken!
weer probeert om iets onmogelijks tot
stand te brengen. Namelijk onvertaal
bare grapjes In het Nederlands om t>
zetten. Soms met veel succes al zoudei
we wensen om bij de bestgcslaagde
„vertalingen" geen woord Engels te
kennen. Want de „omzetters"
soms heel ver. Ze gaan ook een
rend Frosts teksten te lijf als so
ge dingen in Engeland wèl maa
ons nog niet (schijnen te) mogen.
Vg.
Twee Haagse kunstenaars, Jeanne-Marie
Bod ewes en Kees de Kruyff exposeren
van 5—26 april resp. wandkleden en
bronsplastieken te Hilversum, Kerk
brink 25—27. Gelijktijdig worden er
boekbanden van de Rotterdamse Karli
Frigge tentoongesteld.
RADIO
PROGRAMMA
s Pokus Prijzen'
1 gehandicapten:
MEOERLAND I
STER
(Reclameuitzendingen om
18.56. 19.03, 19.56 en
20.16 uur)
NTS
•18.50 uur:
De fabeltjeskrant
19.00 uur:
Nieuws in het kort
AVRO
19.32 uur:
Regiovizier,
actualiteitenrubri
NTS
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
KeerKwis
20.50 uur:
De Mounties, t.v.-serie
21.30 uur:
Is de baas de basis,
gesprek
NTS
22.30 uur:
Tweede journaal
TELEAC
23.00 uur:
Export
NFDERLAND II
STER
(Reclameuitzendingen om
18.56, 19.56 en 20.16 uur)
NTS
•18.50 uur:
De fabeltjeskrant
19.00 uur:
Nieuws in het kort
19.03 uur:
Scala, magazine
NCRV
19.30 uur:
Tweekamp, quiz
NTS
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Bureau Bristol,
Tweede journaal
programma's zijn kleurentelevisieprogramma's.
oude en moderne gewijde muzi
tws. 8.32 Stereo: voor de vrouw.
koorzang met orgel: geestelijke
0.00 Kanttekeningen bij het lijde
naar Mattheus, lezing. 10.15 S^ter
ivarleerd programma. (12.22 Wij
MADRID (AFP) De Nederlandse
afgevaardigde naar het Eurovisie
Songfestvial in Madrid, de Eindhovense
zangeres Lenny Kuhr, heeft zaterdag
avond voor haar vertolking van
„Troubadour" een gedeelde eerste -prijs
gekregen. Zij kreeg achttien stemmen,
evenals de Spaanse zangeres Salome,
de Britse Lulu en de Franse Frida
Boccara. Er namen zestien landen aan
de wedstrijd deel.
De winnende liedjes waren naast „De
Troubadour": „Vivo Cantando" (Spanje),
„Un jour, un enfant" (Frankrijk) en
„Boom bang-a-bang" (Engeland)- Dit
veertiende Eurovisie Songfestival werd
gevolgd door naar schatting 250 miljoen
kijkers in West- en Oost-Europa.
Het was de eerste maal in de geschie
denis van het songfestival, dat er meer
dere winnaars waren. Daar waren niet
alle deelnemers gelukkig mee. „Vier is
te veel", zei men in het Belgische kamp.
„Zo'n uitslag kan het principe van een
dergelijke wedstrijd in gevaar brengen.
Wat moeten de kijkers er wel van
denken". Deze mening werd niet ge
deeld door de stralende winnaressen.
Lenny Kuhr vond de uitslag „grappig"
en zei er niets om te geven, dat ze de
eerste plaats moest delen. „We kregen
Maurice Gibb van de Bee Gees ge
trouwde Lulu sprak van een prachtig
huwelijksgeschenk. Frida Boccara vond
dat de uitslag het belang van de inter
nationale aantrekkelijkheid van een
lied onderstreepte, Salome die naar
verluidt eerst zelf niet veel in het door
haar gezongen liedje zag verklaarde
„dol van vreugde" te zijn.
Volgens het Spaanse blad „Ya" was
Naar aanleiding van hel optredei
Juliette Gréco in het Nederlands Con
gresgebouw vorige week, schreven wy
„Techniek stuurde avond de mist in". Dit
het feit dat „licht en geluid"
grandioze wijze lieten afweten.
De 31ste Snip en Snaprevue „Oost-west-
„uit"-best" heeft nu ook ondervonden hoe
het met de technische faciliteiten in het
72 miljoen gekost hebbende gebou'
steld ls. De heer Sleeswijk jr. vertrouw
de ons bij de première toe: „Ik bei
avond minstens vijf kilo afgevallen". Zijn
eigen technici wie men toch „enig»
ervaring" met bedieningspanelen niet kan
ontzeggen wisten met de schakelbor
den in het Congresgebouw geen raad. „Er
valt hier gewoon niet te werken".
Hetzelfde moeten de artiesten hebben
ondervonden. Het duurde tenminste ge
ruime tijd voordat er iets van een vonk
op de zaal oversloeg. Er moest keihard
gewerkt worden om de handicap van d<
ronduit belabberde geluidsinstallatie t»
overwinnen. Nu is keihard werken d<
revuemedewerkenden niet vreemd, maai
zij moeten met water in de handen oi
het immense toneel hebben gestaan. En
ook de toeschouwers zullen met de tenen
bij elkaar geknepen hebben zitten kijken
en luisteren naar het gevecht om de zaal.
Het gevecht werd tenslotte gewonnen:
daar stond het in 31 reveu's verworven
vakmanschap en de even lange beproef
de formule wel borg voor. Een formule
die uog steeds goed is voor een uit.
„Oost-west-,,Ult"-best' draait zoals altijd
om het duo Walden-Muyselaar,
wijkbeeld. Verzorgd tot in de puntjes-
„De Troubadour" verreweg het beste
ANTENNE
Tv-reportage
uitvaart
Eisenhower
chanson. „De gratie van de vertolkster,
het ritme van de melodie, de waardig
heid en de schoonheid van de woorden
maken werkelijk „De Troubadour" tot
de absolute morele overwinnaar van
het festival", aldus de Spaanse criticus.
Volgens hem was het Franse lied alleen
maar bescheiden. Het Spaanse ver
diende zijns inziens geen eerste prijs,
terwijl hij de Engelse inzending als
alleen maar commercieel beschouwde.
„Voor ons is het enige werkelijke chan
son dat absoluut de eerste prijs ver
dient, „De Troubadour" van Lenny
Khur", aldus ,,Ya". -
HILVERSUM (ANP) De NTS zendt
vanavond, direct na afloop van het
avondprogramma om 22.30 uur, via
Nederland II een rechtstreekse repor
tage in kleur uit van de uitvaartdienst
van oud-president Eisenhower in de
National Cathedral te Washington.
Woensdag 2 april zal de NTS eveneens
een rechtstreekse reportage in kleur
uitzenden van de begrafenis van de
oud-president in Abilene (Kansas)).
Deze reportage zal omstreeks 16.00 uur
beginnen
Boeiende
componist Joaquin Rodrigo, dat door lei
der-pianist John Lewis met bijzonder
fraai toucher werd ingezet. Wat het quar
„kamerjazz"
te Amsterdam
tet in dit stuk aan sfeertypering creëer
de was ronduit verbluffend. Tevens be
luisterden wij hierin een zeer fraaie so
lo van vibrafonist Milt Jackson, die he-,
laas tijdens enkele nummers niet de
vereiste inspiratie bleek te bezitten. Van
het eerste gedeelte van dit concert bleek
Het is alweer vijf jaar geleden dat
het veelomstreden Modern Jazz Quar
tet op onze podia concerteerde. Vandaar
dat het weerzien gisteravond in het Con
certgebouw te Amsterdam door velen
met spanning werd tegemoet gezien. Wel
nu. zij zijn zeker niet teleurgesteld. De
speltrant heeft praktisch geen wij?'
gen ondergaan, terwijl het grote ra
ment In het collectief samenspel ln _,e-
nen dele in sleur is verzand. De vie. so
listen zijn ware meesters op hun instru
menten. Bovendien ls het repertoire ui
termate melodieus en het wordt ln ener
verende arrengementen verklankt.
Toch komt bij het beluisteren van dit
quartet de vraag naar voren of deze mu
ziek geheel tot het jazzidioom gerekend
moet worden. Ons inziens vertolkt dit
vakbekwame viertal een door de klas
sieken beïnvloede jazzmatige muziek.
Maar dan op een niveau dat zijn weer
ga nauwelijks kent! Dit constateerden
wij vooral in Adagio from concierto de
Aranjuez van de hedendaagse Spaanse
te suite in drie deeltjes, door John Le
wis gecomponeerd, terwijl dit eerste deel
werd besloten met het heerlijk speelse
The jasmin tree, eveneens door Lewis
geschreven, doch in Latijns-Amerikaan
se ritmiek. Het tweede deel werd als
bluesconcert geannonceerd. Verschillen
de variaties in compositie werden ver
tolkt waarvan True blues, Pyramid en
The blue necklace ons het meest boel
den. Laatstgenoemde compositie (Lewis]
bleek een bluesvorm met daarin Mid-
denoo-terse boventonen verwerkt, het
geen resulteerde in een fascinerende me-
lodiek die zeer geïnspireerd werd ver-
Resumerend kunnen wij stellen dat de
kracht van het Modern Jazz Quartel
steunt op twee pijlers. Ten eerste hel
fraai gearrangeerde repertoire, dat ta!
van muzikale vondsten bevat en dat
steeds tot intens luisteren dwingt, al wa
ren enkele zwakke momenten aantoon
baar. Voorts ls daar het technisch mees
terschap. dat bewondering afdwingt. Dit
geldt zeker niet in de laatste plaats voor
drummer Cornie Kay, die nergens zijn
ritmiek opdr doch uitermate functio
(ADVERTENTIE)
neel spel creeuil. Bassist Percy Heath
solieerde met weldadige perfectie, zome
de pianist-leider John Lewis die groten
deels vrij simpel doch boeiend musiceer-
Zwartkijkers!
wist zoals reeds gezegd niet steeds
het van hém bekende niveau te bereiken.
Het programma werd wederom door Mi-
moeten we allemaal.
Dat staat in de wet.
Wees verstandig
chiel A. de Ruiter geannonceerd. De Eu
ropese tournee werd vandaag besloten
met opnamen voor de AVRO-tv.
v. R.
aangifte
formulier
aam Dat doet u zo
Schrijf uw naam
en adres achter op
een lege envelop en
stuur die - zonder
postzegel - aan
Sweet Charity in
Congresgebouw
DEN HAAG In de Prins Willem-
Alexanderzaal van het Nederlands Con
gresgebouw worden van vrijdag 9 mei
JyCOAXii-'
OrnHQSplijdMuteW 1
1 Jfew HMA
tot en met woensdag 11 juni voorstellin
gen gegeven van de musical „Sweet
Charity", het verhaal van het animeer-
meisje uit een New Yorkse dancing die
het ongeluk heeft van de ene liefdesaf
faire in de andere te vallen, steeds op
zoek naar en hopende óp een echte lief
de. De tekst van deze musicalvesie van
Fellini's film „De nachten van Cabi-
ria" is van Neil Simon, de muziek van
Dan kijkt n
gerost!
zingt en danst dtitelrol. V -rder wer
ken mee Jacco n Renesse. illy Scott,
Wim Hoddes, nny Bier Carola
Gijsbers van V c. Chris F ter, Wim
Zomer en Mai i Bergsm; oorts een
musicalorkest, koor en bal in totaal
ruim 60 medewerkenden.
Europa's meest bekende Filtersigaret
U weet hoe het gegaan is. Wij wilden
Peter Stuyvesant in prijs verlagen.
Maar het mocht niet.Nü mag het wel!
Vanaf dinsdag 1 april:
dus nog maar 1 dag
Peter Stuyvesant nü 25 King Size
dus 5 méérvoor f 1.75
of...
de nieuwe "gouden"
Peter Stuyvesant Luxury Length
(véél langer dan King Size)
20 voort 1.75
U kunt nu kiezen
Peter Stuyvesant 25 King Size óf
Peter Stuyvesant 20 Luxury Length.
Dinsdag 1 april dan is het zover.
Dan is hij overal te koop -
Europa's meest bekende Filtersigaret.
De originele Peter Stuyvesant,
die op de hele wereld gerookt wordt
omdat hij zoveel béter is.
...U geniet zoveel méér!
Plan door bisschop aanvaard
Vijf kerken
gaan dicht
HAARLEM (WNP). Gisteren heeft
bisschop Th. Zwartkruis van Haarlem in
de Amsterdamse parochies bekend ge
maakt, dat hij zijn goedkeuring heeft ge
geven aan een grondige reorganisatie van
de zielzorg in de hoofdstad. Deze reor
ganisatie houdt in: afschaffing van de
parochiegrenzen, opheffing van over
bodige kerken, oprichting van een team
van gespecialiseerde priesters op het
terrein van de zielzorg, van de vorming
en van de maatschappelijke dienstver-
Van de 12 parochiekerken in de Am
sterdamse binnenstad zijn er 5 voor slui
ting aangewezen: de kerk van de H.
Anna, de Krijtberg, de Posthoorn, de
Zaaier en de Tichel. Oorspronkelijk wa
ren 7 kerken op de lijst van afvoering
geplaatst, namelijk de beroemde Nicolaas-
kerk en de Duif aan de Keizersgracht.
Belde kerken blijven thans in functie
bulten bezwaar van de diocesane finan
ciën.
Aan de reorganisatie zijn jaren van
planning en overleg voorafgegaan, aan
vankelijk op eigen initiatief van de Am
sterdamse binnenstadzielzorgers en leken
later onder officiële vlag van de bis
schoppelijke werkgroep Pastoraal Plan
Binnenstad Amsterdam.
Bisschop Zwartkruis heeft zich vol
komen achter het plan geplaatst. Maar
hij niet alleen. Ook de curie-instantie
in Rome, die ermee te maken heeft,
namelijk de Congregatie voor de Geeste
lijkheid, heeft verklaard, het zielzorg
plan voor Amsterdam met grote belang
stelling te volgen. Voorts blijkt er in tal
van landen zeer veel interesse voor het
plan te bestaan.
De officiële startdatum van het city
pastoraat is Pinksteren 1969, terwijl op
1 januari 1971 de nieuwe structuren
moeten draaien. Dan zal de Amsterdamse
binnenstad geen parochies meer kennen,
maar een grote zielzorgeenheid vormen,
verdeeld over vijf vvijkpastoraten, die
volledig zullen moeten voorzien in de
eisen, die de plaatselijke zielzorg stelt.
Volgens bisschop Zwartkruis voorziet
het plan voor het citypastoraat in een
dringende behoefte. Hij noemt het „een
nieuwe zaak en zeker ook een waag
stuk". Maar hij zegt er ook van over
tuigd te zijn dat „het in staat zal zijn
enerzijds de angst, de nood, de eenzaam
heid, de wanhoop en de verlatenheid
van onze moderne samenleving tegemoet
te komen, en anderzijds in zal kunnen
spelen op het initiatief, het oorspronke
lijk denken, de doorbraak van ideeën
en het (vaak ongegrepen) idealisme van
een wereldstad".
De Haagse kunstschilder Paul Citroen
exposeert van 3 april tot 11 mei in De
Miriaan, Markt 's-Hertogenbosch, als
portrettist en verzamelaar.
A'dai
non de v
nog wel degelijk in het openbaar zal
optreden. Drummer Ringo Starr had
ln een vraaggesprek in Londen gezegd,
dat de Beatles in de toekomst slechts
opnamen voor platen en films zouden
In het telefoongesprek met Londen
zei Lennon, dat als een goede show
in elkaar gezet kan worden, de groep
bij wijze van spreken daarmee mor
gen op pad zou gaan. Hij zette uiteen,
dat de groep van mening is, dat zij
tijd nodig heeft gehad om zich aan
te passen na de plotselinge dood van
hun manager Brian Epstein in augus
tus 1967. Sindsdien zijn de Beatles
niet meer „live" opgetreden.
„Nu hebben we tijd gehad om ons er
aan te wennen. Nu bestaat er een
goede kans, dat wij weer samen zul
len optreden". Lennon zei, dat hij
met zijn bruid Yoko Ono dinsdag
naar Londen zou terugkeren. „Het is
prachtig in bed. Het heeft een grote
uilwerking, een fantastische reactie.
Wij hebben geen tijd om ons te ver
velen. Wij krijgen elk half uur
telefoontjes. Na zeven dagen en zeven
nachten zullen wij weer tevoorschijn
komen. De ervaring lijkt op die bij
gebruik van stuff. U weet die men
sen zakken weg uit het bewuste leven,
dan komen ze eruit en vertellen je
er alles over hoe het was. Wij
zullen ook vertellen wat het voor ons
heeft betekend. Het was je kunt
me geloven een hele ervaring.
Cheerio.