Aandachtig auditorium bij
poëtisch lentefeest
Spectaculaire onthoofding in de ,Veen'
Kerkversierder Aad v. d. Lee
MEDISCHE DIENSTEN
Cabaret Pepijn trok
volle Leidse schouwburg
v
ÏTERDAG 22 MAART
DE LEIDSE COURANT
PAGINA 3
MUZIEK VAN BOJOURA
BEN STAMPVOLLE sociëteit Mi
nerva heeft gisteravond ademloos ge
luisterd naar een zevental dichters, die
in het kader van het Lentefestival voor
lazen uit eigen werk. Judith Herzberg,
Kees Schippers, Rikus Waskowsky,
Adriaan Morriën en Remco Campert be
horen op dit ogenblik zeker wel tot de
me vooraanstaande literators die Ne
derland ryk is. Jan Geurt Gaarland en
de vrleden jaar gedeputeerd hebbende
Dirk Kroon vertegenwoordigden het
studenten geluid in dit rijk gescha
keerde gezelschap. Zangeres Bojoura
en haar trio zorgden voor de onont
beerlijke muziek en er was ook een
groep studenten, die zich „De Vrije Ge
luiden" noemde en in een wisselend koor
vijf man sterk, klassieke gedichten van
Paul van Ostaaijen bracht.
Judith Herzberg had haar gedichten
geselekteerd op het thema „Lente". En
omdat LEF de gangbare afkorting is
van het Lentefestival en het meervoud
van lef voor haar leven was had zij
al vanaf het begin sterke aansluiting
met haar poëzie, die in allerlei varia
ties het thema van het leven herhaal
de. Vooral in haar prachtige gedicht
Ze kreeg veel aandacht bij haar korte
gedichten „Oh de jonge moeders" en
DE KORTE GEDICHTEN zijn ook
de sterke kant van Kees Schippers, die
in een paar geestige regels aangaf, dat
de grenzen van de kunst aan het verva
gen zijn, zodat de meest gewone dingen
met het grote woord „kunst" kunnen
worden aangeduid. Zijn gedragen stem
maakte zijn voordracht nog komischer.
Heel duidelijk zowel bij Schippers als
btj Judith Herzberg was de eenvoudige
en direkte zeggingskracht van de ge
dichten, zonder veel vergelijkingen, eco
nomisch omgaan met de beschikbare
woorden, iets wat bij Jan Geurt Gaar
land ln mindere mate aanwezig was.
Deze bracht een aantal gedichten met
herhaaldelijke toespelingen op de gelo
vige levenssituatie van de mens, die het
zich niet meteen op het ongrijpbare
richt, maar zich zelf eerst zal moeten
vinden en zich dan pas eventueel zal
kunnen waarmaken. Dat klinkt erg mo
ralistisch; bij Gaarland was het de on
dertoon van zijn vaak zeer beschreven-
de teksten.
RIKUS WASKOWSKY en Adriaan
Morriën behoeven na de sterke publici
teit rond hun laatst verschenen bundels
Leiden: Leidse huisartsen; tot zater
dag 10 uur dient men de eigen huisarts
te raadplegen. Na zaterdagmiddag 12
uur belle men voor spoedgevallen de
dokterstelefoon 22222. Apotheek: Zui-
der Apotheek, Lammenschansweg 17,
tel. 23553.
Alkemade: dkt. v. d. Werf, Koppoel-
laan 1, Rjjpwetering, tel. 01712-202; dkt.
v. Haselen, Kerkstraat 91, Oude Wete
ring, tel. 01713-2217; zr. Rusman, Past.
v. d. Plaatsttraat 13, Rijpwetering, tel.
01712-366 b.g.g. 573.
Boskoop: dkt. Blom, B. C. straat 60,
tel. 2136; zr. van Dam, Overslag, tel.
2141.
Katwijk aan den Rijn: dkt. Bergman,
Rijnstraat 2, tel. 2921.
Katwijk aan Zee: dkt. Visser, Hoge-
weg 21, tel. 2023; apotheek: Kon. Julia-
nalaan 18, tel. 4370.
Leiderdorp: dkt. van 't Woud, Hoofd
straat 40, tel. 30070; zr. v. Leeuwen,
Dorpsstraat 50, Koudekerk, tel. 01714-
2505. Bij ongevallen aan de Rijndijk: tel.
01714-2278.
Langeraar: dkt. Sandkuyl, tel. 01722-
139; zr. Eijs, tel. 01723-144 b.g.g. 01725-
1777.
Leidschendamdkt. Hanning, Kon.
Wilhelminalaan 63, tel. 3494; dkt. Lud-
wig, Voorb. weg 4a, tel. 4532; tgndarts:
070-543035; zr. Lycklama Gr., Jul. van
Stolberglaan 949, tel. 4923; ziekenauto:
tel. 3923; aptotheek: Herenstraat 28,
Rijswijk, tel. 070-118767.
Lisse: dkt. Haasse Jr., Heereweg 337,
tel. 3685.
Nieuwkoop en Noorden: dkt. Essens,
tel. 01724-482.
Noordwijk: dkt. Goudriaan, Nieuwe
Zeeweg 37, tel. 2333; wijkverpleging: v.
Panhuysstraat, tel. 2907 b.g.g. 233S;
apotheek: Nieuwe Zeeweg 1, tel. 2487.
Noordwijkerhout: dkt. Verdijen, Kerk
straat 28, tel. 02533-2285; zr. Lanke,
Duin en Dal, tel. 02533-2468.
De Bollenstreek: tandarts: H. Hoek,
Grachtweg 2, Lisse; apotheek: Muyzert,
Hoofdstraat 198, Sassenheim.
Oegstgeest: dkt. Meissner, L. de Co-
lignylaan 19, tel. 53865; zr. v. d. Kleij,
tel. 33773 b.g.g. 22222.
Sassenheim: dkt. Kwint, Hoofdstraat
324, tel. 7253.
Voorhout: zr. Muhlhaus, Dr. Kuyper-
laan 3, tel. 02532-8122.
Voorschoten: dkt. Abardel, Chopin-
laan 32, tel. 3785; apotheek: za: Leidse-
weg 66, tel. 2525; zo: Lammenschans
weg 7, Leiden, tel. 23553; zr. Parmen-
tier, Wijngaardenlaan 2, tel. 2177.
Zwammerdam: dkt. P. K. v. d. Ent
Braat, tel. 01725-1308.
Bodegraven: dkt. E. Bal, Wilhelmina-
straat, tel. 2113: zr. W. de Groot, Ire-
nestraat, tel. 2599; apotheek: De Weij-
er, Gouda, tel. 01820-3744; dierenarts:
G. Hofland, Vijverlaan. tel. 2136.
Alphen aan den Rijn: za: dkt. Van
Kooten, Wilhelminalaan 36, tel. 2079;
zo.: dkt. Van der Steen, Wilhelmina
laan 66, tel. 2738; apotheek: Allart,
Raadhuisstraat 206; tandarts: Jonker,
Wilhelminalaan 64; zr. van Arkel, tel.
01722-206.
Wassenaar: dkt. Paulides, van Z. v.
Nijeveldstraat 42, tel. 4561; dkt. Jaars-
ma, Wittenburgerweg 106, tel. 9675;
apotheek: Schouwweg 32, tel. 2402;
tandarts: dkt. Bredero, van Z. van Nije-
veltstraat 112, tel. 3116; storing gas,
water en electriciteit tel. 2248.
eigenlijk geen toelichting meer. Was
kowsky bracht onder andere een lang
gedicht „Waarom het in een Christe
lijke kuituur altijd op moord en dood
slag uitdraait" en Adriaan Morriën ver
telde een absurd verhaal over een man,
die zo dom is, dat men er moedeloos,
hopeloos, verwonderd en tenslotte
nieuwsgierig naar wordt om de mate
van zijn domheid te leren kennen.
Maar wie dat wil achterhalen stuit op
onoverkomelijke moeilijkheden en daar
om kun je het beter opgeven. Dirk
Kroon vroeg vooral de aandacht om
enkele gedeelte uit een sterk autobio
grafisch aandoend gedicht. Bij hem was
de problematiek rondom de dood levens
groot aanwezig. In alle gedichten speel
de het weer en ook hiervoor kon de zaal
grote aandacht opbrengen. Dat ging ze
nog wat makkelijker af bij de gedich
ten van Remco Campert, maar dat be
hoeft bij deze bestsellerauteur verder
nauwelijks betoog.
ADVERTENTIE
Ouders van
zorgenkinderen
waren bijeen
Ieder kind heeft zorg nodig, maar er
is toch een groep kinderen die wel zeer
speciaal de zorg van de ouders nodig
hebben en met recht „zorgenkinderen"
genoemd worden. Dat zijn de gehandi
capte kinderen, hetzij lichamelijk of
geestelijk. De ouders van deze kinderen,
verenigd in de afd. Bollenstreek van de
Landelyke Ver. „Philadelphia" de Prot.
Chr. Ver. van Ouders en vrienden van
het afwijkende kind, hielden vrijdag
avond een streekvergadering in de „Wit
te Zwaan" te Lisse.
Ouders uit verschillende plaatsen wa
ren naar Lisse gekomen om te vernemen
welke mogelijkheden of er liggen voor
begeleiding van het afwijkende kind, of
welke mogelijkheden geschapen zullen of
kunnen worden.
Met dankbaarheid kon de voorzitter,
de heer J. H. Clement, mededelen, dat
naar alle waarschijnlijkheid in het najaar
het kleuterdagverblijf gereed zal komen.
Voorts worden pogingen ondernomen
om te komen tot een dagverblijf voor
oudere geestelijk gehandicapten.
Van het hoofdbestuur was aanwezig
de heer Smits, die er vooral op aandrong
om te komen tot stichting van een ge
zinsvervangend tehuis in de Bollen
streek. Daarvoor is een stichting reeds
in het leven geroepen, waarin ook de
heer Valkenburg (Hllegom), zitting
heeft, doch in de afd. Bollenstreek leeft
wel zeer sterk de wens, om tot een posi
tief ingesteld christelijk gezinsvervan
gend tehuis te komen, waar een sfeer zal
zijn, die gelijk zal zijn aan die van een
christelijk gezin. De heer Smits heeft de
afd. Bollenstreek duidelijk de weg ge
wezen, welke bewandeld moet worden
om hiertoe te gêraken, waarbij hij het
advies gaf deze zaak goed en snel aan
te pakken.
Voorts werd medegedeeld, dat ge
tracht wordt aan de Ds. M. Blauwschool
te Haarlem een Prot. Chr. BLO Kleuter
school te verbinden. Het vervoer van de
kleuters levert geen enkel bezwaar op,
ze worden per busje gehaald en ge
bracht
De uitgebrachte jaarverslagen gaven
een goede indruk van het zeer vele werk
dat de afdeling Bollenstreek verzet,
waarvan een groot gedeelte wordt ver
richt door de heer C. in 't Veld, die de
afdeling als secretaris-penningmeester
trouw dient.
Een zo goed als vol bezette Leidse
schouwburg heeft gisteren dol veel
plezier gehad met het optreden van Ca
baret „Pepijn" met Paul van Vliet, Lise-
lore Gerritsen, Ferd Hugas en Rob van
Kreeveld als muzikale verbindingsman.
De goede roep. die het gezelschap
heeft, was dus blijkbaar naar Leiden
overgeslagen. Overigens niet ten on
rechte, want het gezelschap deed zich
kennen als een sterk en homogeen team,
dat cabaret bracht op een wijze die goe
de kleinkunst betaamt: spits maar niet
overtrokken, geestig en beschaafd, iro
nisch maar nimmer sarcastisch.
Paul van Vliet deed zich weer kennen
als de vlotte entertainer, die met woord
spelingen en woordgrapjes meermalen
de bezoekers in lachen deed uitbarsten,
Ferd Hugas. die daarnaast een sterk
acteertalent ten toon spreidde. Liselore
Gerritsen met haar soms wat verbeten
voordracht, dat alles begeleid door de
zeer goede muziek van pianist Rob van
Kreeveld. Met z'n vieren eeil hecht op
elkaar ingesteld team.
De liedjes bleven beschaafd, to the
point, doch nimmer kwetsend, al werd
er dan wel menige sneer weggegeven.
Natuurlijk (zouden we zeggen) kwam
ook de politiek aan bod. Kostelijk was
de typering van het duo Luns-De Jone.
Dat ook de veranderingen in de Kerk
aandacht kregen behoeft niet te verba
zen, maar het werd een prachtige voor
dracht van Ferd Hugas als de bouw
pastoor, die de plannen voor zijn nieuwe
kerk langzaam ziet afbrokkelen tot een
bouwwerk, dat helemaal niet meer op
een kerk lijkt.
Enkele hoogtepunten waren dan voorts
het openingsnummer „Aan alle men
sen" door het hele gezelschap, „De hond"
door Liselore Gerritsen met tekst
haarzelf en „The battle of the se:
Na de pauze een kostelijke parodie
„Verkleeje", het reeds genoemde „De
bouwvergunning" en „Mijn kennisland".
De talrijke bezoekers gaven van hun
waardering blijk door een langdurige
staande ovatie. Hedenavond wordt een
reprise gegeven. Liefhebbers van uit
stekend cabaret, die nog niet zijn ge
weest, kunnen we een bezoek van harte
aanbevelen. Wpr.
Grote
brandweeroefening
van B.B. in Boskoop
De Bescherming Bevolking (B.B.)
gaat op dinsdag 25 maart des avonds
een grote brandweeroefening in Snijdel-
wijk-west houden. Aan deze massale
oefening zullen de korpsen van de B.B.
van de gemeenten Alphen a. d. Rijn, Ha-
zerswoude, Benthuizen, Moerkapelle,
De formule tot plezieriger studeren is King.
Elke King pepermunt is namelijk een „rondje energie"
waardoor u nèt iets sneller reageert. Omdat King
stimuleert en activeert. Natuurzuivere King
houdt monden fris en mensen monter.
Nieuwkoop, Nleuwveen, Ter Aar. Zwam
merdam, Leiderdorp, Aarlanderveen en
uiteraard van Boskoop deelnemen. Er
zijn dus elf eenheden met ln totaal ca.
100 man. De leiding van deze oefening
berust bij de kommandant der Boskoop-
se Vrijwillige Brandweer, de heer J. M.
Wijsman.
Om 7 uur worden de eenheden opge
roepen en de oefening zal hierdoor om
ca. 8.30 uur beginnen.
„Gloria Deo" geeft
concert te Leimuiden
Het R.K. Gemengd Koor „Gloria
Deo" te Leimuiden geeft op donderdag
27 maart a.s. een concert in het Pa
rochiehuis. Aanvang kwart over 2 n.m.
Medewerking wordt verleend door de
sopraan M. van der Meer-Aartman,
André van Zon, tenor, en Jan Postma
aan de piano. Het geheel staat onder
leiding van Nico Schrama.
Op het programma staan o.a. wer
ken van Sweelinck. Mozart, Schubert,
Mendelssohn-Bartholdy, Lasso, Beet
hoven en Grieg. De avond wordt be
sloten met gedeelten uit Traviata en
Rigoletto van Verdi en een selectie
uit Czar und Zimmermann van Lort-
zing.
Leidse Universiteit
In het Groot Auditorium van de Leid
se Universiteit heeft gisteren vrfldag
21 maart prof. dr. J. J. Groen, FRCP,
het ambt van buitengewoon hoogleraar
in de methodologie van het phychobiolo-
gisch onderzoek aanvaard met het
uitspreken van een oratie, getiteld „Ken
uzelve. Het mensbeeld der psychologi
sche geneeskunde".
Torenspits van de
„St. Petrus' Banden"
is niet meer...
Wy hebben er de geschriften niet op nageslagen,
maar naar wij vernamen staat er geschreven „als de
torens vallen, straalt nog het licht". Zeer zeker was
dit vrijdagmiddag rond 3 uur van toepassing, toen
de afbraak van de oude parochiekerk - te zien als
basis voor de nieuw te bouwen kerk van St. Petrus'
Banden te Roelofarendsveen - zo ver was gevorderd,
dat het uur geslagen waa voor de byna 50 meter
hoge torenspits.
Een stralend lentezonnetje doorbrak de nog koude
oostenwind en bescheen de reeds van alle franje
ontdane en nog door enkele wankele muren gestutte
kerktoren. Op de top nog de. naar men ons vertelde,
bijna 5 ton zware metalen kroon, eens gesierd met
het kruis. Op de torentrans waren nog enkele lieden
werkzaam met het wegzagen van de laatste stutpalen
waarmede de torenspits aan de klokketoren was
vastgekluisterd.
Een stalen kabel was bevestigd aan de kroon van
de toren. Uit voorzorgsmaatregelen was de op vijf
meter afstand noordelijk gelegen pastorie, alsmede
het dichtst aangrenzende gedeelte van het bejaar
denpension van Huize St. Jacobus veiligheidshalve
ontruimd. Precies 10 minuten voor half vier zag men,
dat de stalen draad werd strak getrokken en de
15.21 i
torenspits langzaam in oostelijke richting begon
over te hellen. Horizontaal gekomen brak de spits
af en met een doffe klap kwam deze neer ln het
vroegere middenschip van de kerk en sloeg een gat
in de grond van vijf zes meter diepte.
Niettegenstaande er weinig bekendheid aan dit ge
beuren was gegeven, was er toch een grote belang
stelling van de dorpsgenoten en niet te vergeten
de schooljeugd. Uiteraard waren ook het voltallig
kerkbestuur, de parochiegeestelijken, de aannemers,
alsmede de gemeente-architect, de heer Th. Deen,
getuige van dit niet alledaags gebeuren. Door de
Rijkspolitie was voor een veilige afzetting gezorgd
en werd enige tijd het verkeer nabij de kerk stil
gelegd. Behalve onze fotograaf waren ook vele
amateurfotografen aanwezig om voor de laatste maal
de val van de nu historisch geworden Veense toren
op de gevoelige plaat vast te leggen.
Het begon met een telefoongesprek.
..Kunt u niet een keer langs komen.
Wij zyn in deze vastentijd bij ons in
de parochie, de Antonius, zo aardig
bezig met illustraties bij misvieringen
en predikaties". Aan het woord was
Aad v.d. Lee. Als we bij hem in de
Brilcknerstraat 31 aanbellen, gaat on
middellijk de deur open en een niet zo
grote man van even in de veertig, met
diep liggende ogen, zwart achterover
gekamd haar en een Manchester blouse
aan, steekt zijn linkerhand uit. Zijn
rechter zit in het verband. Vandaar
dat hy vrij heeft mjj te ontvangen.
Binnen in de huiskamer staan grote
borden verspreid opgesteld. Allen met
grote zwarte en witte vlakken. Kleuri
ge non-figuratieve schilderijen hangen
aan de muur; glasmozalken zijn er ook.
Van der Lee expliceert: „Ik ben eigen
lijk in hart en nieren een kunstschilder,
maar in myn jonge tijd, even na de oor
log, was er geen ruimte voor schilders.
Ik zit nu op de reclame-afdeling van
Slkkens. Op een klein bureau liggen
halfklare cartoons. Van der Lee, 41
Jaar, getrouwd, twee kinderen („en
twee visjes", zegt hy zelf) pakt er een
op. Een kerk stort in elkaar en een
pastoor vraagt aan een timmerman:
Hoeveel gaat dat kosten. Zegt de tim
merman: Heel veel geloof. Van der
Lee: „Zie je wel, dat is het nou. Dat
ontbreekt er zo vaak aan".
Hij slaat aan het vertellen. Over ge
loof, over de mystiek die daarmee sa
menhangt, de kunst en zyn kijk op de
wereld. Hy is een byzonder extrovert
man. die zegt, wat hij denkt en voelt.
Zinnen rollen gemakkelyk over zijn
lippen. Maar bijna geen een zin maakt
hij af. Van het ene onderwerp springt
hij op het andere over. Soms treedt hij
in details. Heel uitvoerig, maar dan is
het opeens weer over en begint hij over
iets anders. Hij laat zich moeiiyk in
terrumperen. Een plotseling „stop" is
meermalen nodig om hem enigszins te
Van der Lee heeft overal een mening
over. Geen pasklare oplossingen, dat
niet, maar hij heeft wel een eigen me
ning, een eigen visie. Hij is bezield van
het geloof en is er constant mee bezig.
Hy zit beroepshalve in de reclame,
maar doet er ook in zijn vrije tyd aan.
Vooral op kerkehjk gebied. De bezie
ling, die hij bij anderen mist, wil hy ac
tiveren. Van der Lee: „Toen.de Anto-
nius-parochie werd opgezet, was er
een grote groep van medewerkers. Ve
len streefden onder leiding van wyien
pastoor Commandeur toen naar een
nieuwe kerk. En dan niet alleen naar
een stenen kerk. De laatste jaren is
dat minder geworden, stukken minder.
De bezieling is zoek by de mensen.
Toen dan ook pater Renirie vroeg of
ik wou helpen naar het zoeken van een
nieuwe vorm, heb ik ja gezegd.
Sprong 1: Tegenwoordig wordt er
maar al te vaak alleen maar afgebro
ken. Dat is op zich niet zo erg, als er
maar iets voor in de plaats komt.
Sfeer, intimiteit. Het is niet de entou
rage.
Sprong 2Ik ben niet voor revolutie,
helemaal niet, maar toch zou ik de re
volutie willen predikken. Niet zoals
dat in Zuid Amerika gebeurt. Nee, een
revolutie van liefde moet er komen.
We moeten meer naturel tegenover el
kaar gaan staan. De kern moet naar
buiten komen.
Sprong 3: Als we aan ontwikkelings
hulp willen doen, hoe kunnen we dat
dan doen als er geen oplossing voor
moeilykheden is gevonden in onze
eigen omgeving. Als we langs elkaar
heen leven. Is er geen naasteliefde voor
de buurt, dan kan er ook geen ontwik
kelingshulp zyn. Dat is dan alleen
maar schijn".
Aad van der Lee zit byna niet als hy
praat. Soms gaat hij even zitten en ge
sticuleert enorm. Rust heeft hy niet.
Zijn schilderyen getuigen daarvan. Hy
bekent, dat hij zelf ook nog op zoek is.
Waarnaar
Een duidelyk antwoord komt er niet
Sprong 4, 5, 6, 7 enzogaathetverder.
In de parochie St.-Antonius van Pa
dua is na de dood van pastoor Com
mandeur geen pastoor terug gekomen,
maar een teamleider. Aad van der Lee:
Zo moet het ook. Ook met de hogere
kerkelijke leiders. De liogeren moeten
naar de minsten komen"?, en hy
spreekt zijn bewondering uit over mon
seigneur Bekkers en paus Joannes.
Weer keert hij terug naar de bezie
ling. „De belangstelling is zoek. Ik zou
willen spreken van een verlamming
van de bezieling. Initiatief ontbreekt
tegenwoordig. Zeker bij de Jeugd. Wat
doen we daar aan. Dat is voor my een
intrigerende vraag."
Sprong 8: Over het celibaat: „Er
wordt altyd gepraat wat een priester
niet heeft, maar nooit over wat hij wel
heeft".
Over mystiek: „De jeugd neigt naar
het mystieke. Dat komt door de een
zaamheid. Het moet niet de mystiek
zyn van: met grote ogen naar de he
mel kyken, maar dat van Sammy.
Hoog Sammy, kyk omhoog Sammy.
Van der Lee gaat verder: „De jeugd,
de jeugd kan de juiste harmonie niet
vinden. Geen wonder, dat ze de mys
tiek zoekt. Kijk naar de Beatles. Die
gingen naar het oosten. Het is nodig,
dat wij ergens niet „by kunnen. Over
de Heilige Geest praten we niet meer.
Dat is te moeiiyk voor ons geworden.
De ene theoloog na de andere beweert
wat anders. De mystiek zijn we zoek.
De oude vorm heeft afgedaan, we zoe
ken een nieuwe. Vanmorgen nog zag
ik een meisje op blote voeten op san
dalen en met een band met bloemen
in haar haar. Dat is het misschien.
Men zweeft tegenwoordig zo".
Sprong zoveel.
Bent u katholiek geworden?
Van der Lee: „Nee, ik was al katho
liek, maar het is niet vanzelf gegaan.
Je moet jezelf enthousiast maken of
gemaakt worden. Die plicht heb je ook.
De mens verlangt ook naar enthousias-
Hoe meer hoe beter; hoe meer men
sen hoe beter (Niet letteriyk opvatten
alsjeblieft. Over kindertal zullen we
niet praten.) Tegenwoordig is het zo,
dat hoe meer mensen je om je heen
hebt, des te stiller het wordt".
Sprong zoveel:
De geesteiyken van de St.-Antonius-
parochie hebben ln deze vastentyd el
ke zondag een ander thema, waarop
zy hun preek baseren: De eenzaamheid
in het huwelijk. Hebben jonge mensen
toekomst Het verkeersprobleem de
mens. Oud worden: schrikbeeld of ze
gen. Wonen in anonymiteit. Ik maak
de borden, de versieringen, de schil
derijen, die er by passen. Ik versier de
kerk zo, dat het past by de preek. Het
slaat aan. Er komen reacties op. Dat
is belangrijk.
Sprong zoveel:
Van der Lee: „De kerk heb Ik wei
eens vergeleken met een auto. Iedereen
jaagt er maar doorheen. Je wordt er in
gestouwd en er weer uit getrokken.
Sprong:
Weer komt Van der Lee terug op zyn
versieringen, zyn uitingsvorm: „Ik heb
wel eens voorgesteld om een halve os
voorin de kerk te hangen. Dat wekt re-
Zo maar
een
katholiek
aan het
woord
ontlaadt zich in
acties los. Dat spreekt aan. Christus
hing ook aan het kruis. De mensen
gaan dan misschien nadenken".
De kerkversieringen van Van der
Lee zyn zwart en wit. Is er alleen maar
goed en kwaad?
Van der Lee: „Nee."
Sprong:
„We moeten de fouten van anderen
herstellen, maar niet met de vinger aan
het voorhoofd; niet ten koste van een
Sprong:
„De verantwoordelykheid schuiven
we tegenwoordig te veel af op een an
der. Het ls toch schandalig, dat Je hier
overal van kan profiteren, terwijl als
je een deurtje opendoet je velen kan
zien verrekken. Dat mag toch niet.
We weten niet meer, wat er gaande
Weer over bezieling:
„Bezieling is er nog wel, maar ze
ebt naar verschillende kanten weg; ze
De kinderen van het licht worden be
dreigd door de kinderen van de duis
ternis. Deze laatsten zyn vaak weten
schappelijk geleest en Wenden al hun
talent aan om de kinderen van het
licht te ondermijnen. Wy moeten daar
entegen ons talent aanwenden om de
kinderen van de duisternis tot de kin
deren van het licht te maken".
Van der Lee pakt een van zyn kerk
versieringen. Een zwart figuur staat
midden in een wit vlak en twee zwarte
blokken dreigen het te verpletteren.
Van der Lee: „Je begint alleen, blijft
alleen en eindigt alleen".
Over voldoening: „Die ontbreekt he
den ten dage. Zeker in het werk. Vroe
ger als iemand een stoel gemaakt had,
dan had hij iets gemaakt. Hy zag, wat
hij gemaakt had, maar dat ls tegen
woordig toch niet meer zo. Je maakt
een schroefje in een radio of staat aan
de lopende band. De jeugd protesteert
daartegen. En nu is het gevaar, dat
het daarbij biyft. Wy hoeven de Jeugd
niet voor te gaan, maar moeten ze wel
de weg wyzen. We moeten een voor
beeld zyn". Over inneriyke beleving:
„Die verandert niet, die is hetzelfde
gebleven al ls de Jezus met de lange
jas verdwenen.
De jeugd heeft de nieuwe vorm vaak
nog niet gevonden. Wyzelf vaak ook
niet, maar we moeten er wel naar blij
ven zoeken".
Over zielzorgers: „Dat zyn een soort
reclamemensen. Niet in de btekenis.
die het in de zakenwereld heeft, maar
lk bedoel: voorbeeld".
JAN LEUNEL