„Na de regen"
MIDDELZWARE
SHAG
B
ik
1
UIT
DE
STAPEL
NINA SIMONE IN CONGRESGEBOUW
Hogepriesteres van,soul'past
niet in huidige popkarakter
Na pauze
kwam korte
inzinking
Temperamentvol illusie werk in
Fiesta Gitana
Transpirerende Voeten..?
DE SHAG VOOR FIJNPROEVERS
DE LEID SE COURANT
MAANDAG 17 MAART 1969
aktue
Ondei
ui'
Matti en Wim Spekking
serie leesboekjes geschreven met als
centrale figuren „Coen en Connie". We
hebben de boekjes voor het eerste, vijfde
en zesde leerjaar gelezen; met als eerste
conclusie, dat de boekjes goed „op de
leeftijd" geschreven zijn. Voor de eerste
klas een sprookjesavontuur van Coen
en Connie in een zeepbellenreis; in de
vijfde klas gaat het om een spannend
avontuur waarbij Duitse misdadigers
door de jonge hoofdpersonen ontmaskerd
worden. Avontuurlijk is ook het boekje
voor de zesdeklassers, maar ditmaal aan
de Costa Brava, waar Coen en Connie
hun vakantie nuttig besteden door de
Spaanse politie te helpen bij het oprollen
van een dievenbende.
Anny Matti en haar mede-auteur
hebben bij het schrijven van deze serie
kennelijk gedacht aan de sfeer waarmee
de schooljeugd via radio en televisie
voor zijn ontspanning vertrouwd is
geworden.
De boekjes zijn door de uitgeverij
Helmond in een klein, maar duidelijk
lettertype gedrukt Coby Krouwel
zorgde voor eenvoudige, doch suggestieve
illustraties.
GERARD DE VILLIERS: Kogels bij
de kreeftensamba (Bruna, Utrecht).
Malko Luigi, de befaamde geheimagent,
oefent in deze Zwarte Beer z'n moeizame
beroep uit op de bakermat van de
revoluties, Brazilië. Het begin is al
meteen spectaculair, een moord volgens
een niet alledaags stramien. Erg cru en
reg spannend. Helemaal Malko Luigi
dus. Hij wint overigens al weer. Er
komen dus nog meer boekjes.
RAILLON-SALEMBIER: Van twee
eekhoorntjes en een vos; Craenhal-
Endry; Hopi en Joema en de mamabeer
(Casterman). Twee boekjes in de
Rinkebelreeks van Casterman met leuke
tekeningen en een eenvoudig maar toch
gezellig verhaaltje, dat de kinderen van
een jaar of vijf na een paar maal voor
lezen al aardig zullen kunnen na
vertellen. De tekeningen in Hopi enz.
zijn wat leuker dan die van de eek
hoorntjes, die nogal „echt" zijn. Een
eekhoorn is dus een eekhoorn, de beer
in Hopi is ook wel beer. maar z'n snuit
heeft een zeer vriendelijk tintje en dat
laatste is voor kinderen erg belangrijk.
GERTHE SPREY: „Ik heb aan jullie
mijn handen vol" (Andries Blitz, Laren)
Er zijn in de loop der jaren nogal wat
mensen en evenzoveel in Nederland
blijkbaar niet te vermijden commissies
geweest, die zich hebben ingespannen
om het kroost dat de lagere school
bevolkt, minstens één maar liever meer
dere uren per week lichamelijke op
voeding te geven. Gym dus. Wel dat is
dan wel broodnodig als we Gerthe Sprey
mogen geloven. En waarom niet, want
zij kan het weten, ze is al een paar jaar
gymjuf. In een aardig getekend verhaal
geeft ze een weliswaar onafgerond maar
toch boeiend verslag van wel maar
voornamelijk wee in de gymles. Als u
het boekje heeft doorgebladerd, veel te
lezen valt er niet, "te het duidelijk. De
gymjuf en -meneer hebben een zwaar
vak. De CAO voor deze groep dient met
een gevarengeldaanhangsel te worden
uitgebreid.
Fearless naar
Nigeria
LONDEN (AP) De Britse oorlogs
bodem Fearless, die zaterdagavond uit
Malta is vertrokken met onbekende be
stemming, is volgens de Engelse ochtend
bladen vrijwel zeker op weg naar Nige
ria.
waarschijnlijk worden gebruikt als
drijvende basis voor de besprekingen die
prénier Harold Wilson eind deze maand
in Lagos wil voeren.
DEN HAAG „Jarenlang gaven in
Amerika de blanke musici de toon aan.
Te lang eigenlijk, omdat zij voor het
merendeel gebruik maakten van het
oorspronkelijke werk van negerarties
ten. Met de komst van de rhythm and
blues in het algemeen en de „soul" in
het bijzonder, keerde het getij. De hoge-
pries
is Nin:
Nina Simone op initiatief van het
organisatiebureau Paul Acket opnieuw
naar Nederland gekomen toonde gis
teravond in een totaal uitverkocht Con
gresgebouw, dat zij inderdaad een een
zame plaats inneemt In de huidige mu
ziek. Deels door haar ongelimiteerd ver
mogen tot vocale improvisatie, deels
door haar geraffineerde tekstbehande
ling. Dat zij daarbij ook nog een uit
stekende pianiste is, is eigenlijk bij-
En toch was Nina Simone niet hele
maal op dreef. Voor de pauze kwam
elijks over tot 't publiek. Haar
uitvoeringen
bijvoorbeeld het
Geesnummer „I can see nobody" of
het Dylannummer „The times they're
changing" mochten nog zo puntgaaf en
verrassend zijn, het was allemaal te
veel gericht op een zeer kleine kern,
de pure Simoneliefhebbers. Degenen die
kwamen om het wat meer bekende
werk als „I put a spell on you", „To
love somebody" of „Ain't got no, I got
life" werden vooralsnog wat teleur
gesteld. Nina Simone stond te veel boven
haar publiek om een band met de zaal
te smeden. Alleen met „Laila wine"
met een razend knappe gitaarbege
leiding van Alorie Chapman daalde
zij even af tot het niveau van haar
discipelen.
Na de pauze bleek allereerst, dat de
akoestiek van het Congresgebouw op
dit moment nog niet toereikend is voor
een concert van dit gehalte. Het geluid
van de afzonderlijke instrumenten ver
smelt als men verwijderd van het
podium zit tot één rommelig geheel,
waarbij de resonantie in de zaal bij
de lagere tonen bijzonder storend werkt.
Vooral als het instrumentarium niet
perfect staatafgesteld en dat was
na de pauze duidelijk het geval tre
den deze (huidige) gebreken sterk op
de voorgrond. Nummers als „You go
to hell", „To love somebody" en „Take
the water" verloren dan ook
hun glans. Bovendien impro-
veel
viseerde Nina Simone toen té veel.
door bijvoorbeeld „Ain't got no, I got
life" te ingewikkeld werd om te kun
nen boeien. Na deze korte inzinking
ging het gelukkig weer beter. De Bob
Dylansong, „I shall be released" vorm
de een weergaloze uitsmijter. Pas toen
kwam de "geestdrift van het publiek los,
toén werd Nina Simone gedwongen tot
een toegift.
Resumerend kunnen we stellen,
Nina Simone gisteravond duidelijk
uiting liet komen, dat zij niet past
het huidige popkarakter. Zij heeft
té grote hoogte bereikt om de „ei
voudigen van geest" die dwepen
brallerige popmuziek
ADVERTENTIE
te bekoren. Alle pogingen van haar pla
tenmaatschappij, die Nina ophangt aai
Ain't got no. I got life" en „To lovi
somebody", ten spijt.
plaats in in de huidige popmuziek.
Deels door ongelimiteerde ver
mogens tot vocale improvisatie, deels
door geraffineerde tekstbehandeling.
Flamencokunst is goeddeels illusiewerk.
lage landen bijna altijd een flinke zaal te
vullen. Zo ook zaterdag de toneelzaal
van het Congresgebouw. Impressario Da
Silva maakt met deze tournee van zijn
Fiesta Gitana het dozijn vol. Dat is een
felicitatie waard, want om zich in deze
showbiz te kunnen handhaven moet men
niet alleen sterke benen hebben, maar
daarenboven organiseren op basis van
een even sterke artistieke integriteit.
Wederom werd deze Fiesta Gitana een
vuurwerk van spetterende passie, geka
naliseerd in theatrale perfectie. Dat ver
hindert een rasechte zigeuner als El Toro
niet zijn hese hartstocht gebruiksklaar
de zaal in te slingeren en waar de stem
banden als gevolg van het Hollandse kli
maat te kort schieten, stampen de roffe
lende voeten de emotie wel uit de grond.
Contrasterend daarmede de Eerste Vrouw
van dit gezelschap, de dramatische Car
men Casarrubios, die haar temperament
geraffineerd intoomt. Van deze onder
koelde emotie gaat een wonderlijke span
ning uit.
De beroemde Patro Soto zong niet.
Reden: onze Haagse poolwind, maar de
virtuoze branie van de eerste zigeuner
danser Curro Velez was er niet minder
om. Een zapateado waar de liefhebbers
van verbleken. Velez' ijdelheid neemt
men graag op de koop toe.
Een aparte vermelding waard is zeker
ook de stembegaafde flamencozanger Na-
ranjita de Triana die op het gebied van
de cante grande iets heel bijzonders liet
horen.
Een gitarist als José Motos is er dit-
„Reunion Jazz"
doopte derde l.p.
Dezer dagen is de derde langspeelplaat
van de Reunion Jazz Band o.Lv. Joop
Schrier verschenen. Dit voor het orkest
heugelijke feit werd gisteravond muzi
kaal gevierd in de New Orleans Jazz
Club te Scheveningen. Voor de vele aan
wezige jazzfa- werden uiteraard
Manuela de Ronda,
mentvol
dit i
lusior temperament. Kroegkunst bij
kunstlicht voor een deel, maar dan toch
opgestoten in een vaart en kleurvertoon
die deze twaalfde Fiesta Gitana weder
om tot onmisbaarheid stempelen in he'
dansjaar 1969.
D-y
KAMPIOENSCHAP Z-HOLLAND
Meer animo voor
wedstrijddansen
Onder auspiciën van de Ned. Amateui
Danssportbond werden zondag ondei
grote publieke belangstelling de Zuid
hollandse damkampioenschappen gehou
den, waaraan ditmaal 150 dansparen
deelnamen. De belangstelling voor deze
kampioenschappen is wederom toege
nomen en wel met 25 meer dan vorig
jaar. De voortreffelijke dansmuziek werd
verzorgd door het XYZ-combo en de
jury bestond uit mevr. J. van Ditsel uit
Nijmegen, de heer C. Wensink uit Arn
hem en de heer D. Meijler jr. uit 1
terswij k. De organisatie berustte bi
heer H. Kleynhaus. Aan het einde
de middag reikte jurylid mevr. J.
Ditsel in de vorm van delftsblauwe her
inneringswandborden en tegels de prijzen
uit. Bij de hoofdklasse werd het kam
pioenschap gewonnen door het danspaar
Van der Burg uit Rotterdam en bij de
A-klasse werd dit het paar Crama-
Bekooy uit Leiden. Bij de B-klasse werd
kampioen het paar Van Gulik uit Huizen
en bij de C-klasse het paar Dumee-
Leyten uit Rotterdam. Bij de D-klass
werd het paar Gerritse-Wittenberg uit
Rotterdam kampioen en bij de nie
lingenklasse werd dit het paar Weber-
Sterenberg. Bij de Latin-American werd
het kampioenschap gewonnen dooi
paar Gonits-Sondaar uit Amsterd;
Delon opnieuw
Het boeiendste van het t.v.-weekeinde
vonden we een tweetal veelzeggende
confrontaties: zaterdag (in een VPRO-
extra tussen Harry Mulisch en een der
winnaars van de American Book Award,
Jerzy Kosinsky) en gisteren (in een
Brandpunt-extra tussen KVP'er Schmel-
zer en P.v.d.A.'er Den Uyl). Het eerste
gesprek lag kennelijk al een tijdje op
de plank, maar was door die Award
in de sfeer van de actualiteit gekomen;
het tweede was direct actueel om zijn
eerste confrontatie tussen beide fractie
leiders né het befaamde congres.
Het eerste was een „vriendengesprek".
Mulisch en Kosinsky verkeren op een
jij-en-jou-basis die het mogelijk maakt
op sommige punten diametraal tegen
over elkaar te staan zonder dat dit aan
de verhouding afbreuk doet. Het werd
een vriendschappelijke wedstrijd waar
in castrofile Mulisch duidelijk het on
derspit dolf. De andere wedstrijd was
allesbehalve vriendschappelijk. Schmel-
zer en Den Uyl zaten in aparte studio's
te praten over de P.v.d.A. na de dood
van de P.v.d.A. Schmelzer deed het
misschien wat te elegant, Den Uyl deed
het duidelijk te weerbarstig. Wat ook
de kwaliteiten van de rode fractie
leider mogen zijn, een innemende t.v.-
persoonlijkheid is hij niet. Op het
scherm doet hij zich altijd voor als een
kniezerige betweter, die verontwaar
digd is over het feit dat er mensen
zijn die, binnen of buiten de P.v.d.A„
het aandurven het oneens te zijn met
Den Uylse wijsheid.
De VPRO bracht zaterdag twee pro
gramma's van Rob Touber. Hildcgard
Knef werd door hem gebracht op de
wijze waar een ster van de eerste
grootte aanspraak mag maken. Zij is
iets enorms inderdaad: interprête van
anderer en eigen teksten op een wijze
die ons boven de zangeres toch vooral
de voortreffelijke actrice deed bewon
deren. De acteur Willem Nijholt werd
door Touber heel anders aangepakt.
Als materiaal namelijk voor een show
met aantrekkelijke danseresjes, bene
vens een aantal snel geprojecteerde
en daardoor dubieus wordende naakt-
schilderingen.
Nijholts toch al wat „weke" interpre
tatie verdronk in de Toubereffecten.
Waarmee weer eens werd aangetoond
dat een programma altijd belangrijker
is dan de regisseur. Als de regisseur
dat anders ziet pleegt hij moord. Zoals
ditmaal bijvoorbeeld op Brederode die
er, in plastic verpakt, maar heel slecht
afkwam.
Gisteren bewees de KRO-overname van
het Berlijnsc „Grand Gala" opnieuw
foonplatensuccessen niet garant staat
voor een succesvol t.v.-programma. Het
bewees ook dat ons eigen Grand Gala
helemaal niet zo gek afstak, als men
in aanmerking neemt dat we gisteren
een samenvatting te zien kregen waar
alles wat „langweilig" was, uitgeknipt
(ADVERTENTIE)
en we KRO's
Gamma, gewijd aan de mens en zijn
toekomst. Futurologie is een weten
schap die iedereen bedrijft en waarbij
iedereen gelijkelijk in het duister tast
Opvallend was dat ook dit programma
zich meer met het heden dan met de
toekomst bezig hield en dat de zeld
zame futurologische uitspraken (bv. van
dr. ir. G. Hamming) uiterst aanvecht
baar leken. Als geheel was het een
boeiende uitzending, die een geslaagde
vormgeving kreeg door de medewer
king van een aantal beeldende kunste
naars en van Manja Siebrecht, wier
choreografische inbreng redelijk werd
gerealiseerd.
Vg.
Jan Schmitz door
Frankrijk geëerd
DEN HAAG (ANP) Wegens zijn
verdienste voor de Franse orgelmuziek
is de 53-jarige Haagse organist Jan
Schmitz begiftigd met de Robijnen Me
daille van de Franse Academie van Kun
sten en Wetenschappen. Deze onderschei
ding zal hem op 27 april te Parijs wor
den overhandigd. Jan Schmitz heeft vele
orgelconcerten in Frankrijk gegeven en
brengt in Nederland dikwijls orgelmuziek
van Franse componisten ten gehore.
ZurmmmsearrmJ
POEDER "V BUAPOTHEKER
EN CRÈME i ii icciicia EN DROGIST 3
NEDERLAND I
(STER-
Nieuws in het kort
NCRV:
19.07 uur:
Tweekamp, quiz
19.32 uur:
Pick-up,
platenprogramma
20.00 uur:
Journaal (NTS)
20.20 uur:
De „image", ontmoe
ting met het spiegel
beeld
21.15 uur:
21.35 uur:
Bureau Bristol, tv-serie
22.25 uur:
Ds. J. Langstraat
22.30 uur:
Humanistisch verbond
22.55 uur:
Tweede journaal (NTS)
23.00 uur:
Export (TELEAC)
NEDERLAND II
(STER-
ndini
18.56, 19.56 en 20.16)
NTS:
18.50 uur:
De fabeltjeskrant
19.00 uur:
Nieuws in het kort
19.03 uur:
Scala, magazine
AVRO:
19.30 uur:
Vaders tegen wil en
20.00 uur:
Journaal (NTS)
20.20 uur:
Televizier,
actualiteitenrubriel
20.45 uur:
Peyton Place, tv-se
21.30 uur:
Nationaal allerlei,
mini-filmpjes
22.00 uur:
22.25 uur:
Tweede journaal (NTS)
Televisie morgen
11.25 uur:
De geschiedenis vai
aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma
RADIO
PROGRAMMA
heidsvoorlichting.
idbouw. AVRO: 12
opera: der junge Lord, opera
ir, klankbeeld).
itendgvmnastiel
OS-berlchten voor de schippers).
ht?n«?agkirSOVerZ'C'1 b 13,00 Nleuws- -
Cerebraal spel van John Bowen
helder gespeeld door Ni euwe Komedie
pittig, maar toch lekker zacht
enige stukker. uit de nieuwe Lp. ten
gehore gebracht. Muzikaal bezien concer
teerden „The Reunions" wederom op zeer
goed niveau. Stuk voor stuk zijn zij
verhoord
VERSAILLES (AP) De rechter
knap improviserende solisten, terwijl in
de collectieven een gave eenheid waar
neembaar is. Dit toont bovendien de
enorme routine die deze solisten bezitten,
commissaris in de Markovic-moordzaak,
René Patard, heeft voor de tweede op
eenvolgende dag de filmster Alain De
lon verhoord.
meestal zonder repetitie. Alleen aan de
totstandkoming van de nieuwe l.p. zijn
enige „rehearsels" voorafgegaan. In de
vooravond werd eveneens swingende
Delon was een vriend en voormalig
werkgever van de vermoorde Joego
slaaf Stevan Markovic. wiens lijk op 1
oktober op een vuilnishoop werd aange-
I Jan Morks en Wim Kolstee enerverende
J soli creëerden in o.a. „When you're
smiling", dat vele aanwezigen de dans
vloer deed opzoeken. v.R.
Delon heeft steeds ontkend iets met de
zaak te maken te hebben. Delon zei te
gen journalisten dat de rechter-commis-
saris opnieuw de mogelijkheid had be
Beschietingen
in Zuid-Vietnam
SAIGON (Reuter) De Vietkong
heeft vanochtend vroeg twintig steden
en zeker vijf Amerikaanse bases in Zuid-
Vietnam met raketten en mortieren be
sproken dat Markovic hem had proberen
te chanteren: „Er is niets in mijn le
ven waar ik over gechanteerd zou kun
nen worden", zei Delon, „Bovendien is
in onze kringen de morele norm een zeer
rekbaar begrip".
Ned.-Engeland Het genootschap
Nederland-Engeland organiseert op
woensdag 26 maart een toneelavond in
het Nederlands lyceum aan de Theo
schoten. Volgens 'n Amerikaanse woord
voerder is er wat de bases betreft geen
melding gemaakt van slachtoffers of ern
stige schade.
Mann Bouwmeesterlaan te Den Haag.
Aanvang kwart over acht. De Play Ac
ting Group presenteert de thriller „The
Paper Chain".
Die feiten worden gereconstrueerd
dagboeknotities en andere aantekeninger
van de mensen op het vlot. Tijdens he
college worden die feiten aanschou-
lijk voorgesteld doordat ze worden ge
speeld en wel door een groep
sen die schuldig zijn aan „misdaden te
gen de gemeenschap". Hun optreden
een therapie zijn.
Zo schuiven er enkele lagen ovc
kaar, die stuk voor stuk fictie zijn,
door de onderlinge verschillen en
eenkomsten een schijn van werkelijkbeii
krijgen, die het gevoel geven, dat Bo-
bezig is met iets heel belangrijk:
:ijn stuk. Wat er allemaal op
voorvalt verstrekt die indruk:
dt om zijn leidei
God, in zijn eigen idee en ii
van de anderen. Zo kunnen a
lei conflicten, vooral rond een jonge dioh
ter, die in opstand komt tegen dei
„God", een reeks van toneelmatige span
toch blijft het stuk
tie van een slim auteur, die alli
spanningen weet te creëren, zonder
tot leven komt.
het slot valt Bowen dan ook doe
de mand: hij is niet in staat tot
bevredigende afsluiting te komen,
vindt vooral zijn oorzaak in het fei
dat er totaal geen informatie wordt
2170 en
diegenen, die de rollen van de nege
overlevenden moeten spelen.
Erik Plooyer had
idee het wezenlijke gebrek a
van het stuk benadrukt, door heel hel
der en rechtlijnig te laten spelen,
was een goed bedachte voorstelling,
na zonder decor, in veel opzichten h«
suggestief. Maar als geheel heeft
voorstelling een al te serieuze bei
dering gehad: soms is daar een v
belerende toon het gevolg van, 'n school
meesterachtig accent bijna.
I toegewe
ities, m
dat zuiver als grotl
vlot. In d«
Boswir
Koppo
Max Woiski jr. heeft een bijzondere i
de originele tekst. Max is vanavond
19.32 uur.
uitvoering van „De Fabeltjeskrant"
te horen in het programma „Pick-i
Nederland I.
Radier
jalend voor het totaal,
werd over de hele linie echter
geacteerd. John Bowen heeft door
voorstelling van De Nieuwe KomeA
iets meer indruk kunnen maken dan
an lijn hand, die tbeafc
de vorige week uitbracht („Blijf vtV
waar je zit"). De goed klinkende
taling van Oolbekking draagt daartoe bü
Jan Verstappe
UVS—
Katwi;
DVH-
Morsp
Morsp
De H.
KI. M
Rijneg
KI. M
Spijke
Vierkf
UVS 1
Schee]
De W
Rijneg
Rijneg
Zuid i
Wacht
Vriend
DVS
Landz
Zijlpoc
Vierks
TOP 2
Zuid 4
De He'
UVS 5
TOP 3
KI. Mi
Landzi
Morspc
Witte 1
Spijkei
Caram
TOP 4
Zuid
Landzi
Zijlpoo:
De Hei
Landzi
Zuid 6-
Zijlpooi
De i
promot
Hllvei
Groe;
Maaavc
Van
clubs. 1
Never
dracht
Hoofdk
Climax
Irene
klasse)
Victorj
2-Wiba
PSV-S'
•8; D<