SeC^lcbcSoii^ont Songfestivaller Dave: Eerst zingen op straat, nu zingen op de plaat Hoge score voor VARA in „top tien Wimbledon en televisie mensen, wat een mensen Meneer de Uil7 heeft op carnavals- plaat vuil broekje TELEVISIE VANAVOND DE LEIDSE COURANT De Gaulle sluit zichzelf op |"\E nieuwe Franse stap om Europa naar zijn hand te zetten, is bedi-oevend. Frankrijk wenst niet dat Engeland, dat aan de voordeur van de E.E.G. is teruggewezen, via een achterdeur de Westeuropese Unie normale contacten onderhoudt met zijn buren. En daarom nu een boycot van de bijeenkomst, die nota bene in Parijs plaatsvindt. De Franse maatregel bederft de sfeer j van licht optimisme, die het bezoek van president Nixon en van bondskanselier Kiesinger aan Parijs had kunnen omgeven. De generaal laat al te duidelijk I merken, dat hij geen mededingers duldt naar het Europees leiderschap. Niet in economisch opzicht, niet in politiek opzicht. De gevolgen kunnen dramatisch zijn. De Westeuropese Unie is het orgaan dat onder meer de Duitse bewapening I regelt, eventueel aan banden legt. Het Het WEU-verdrag houdt onder meer in, dat Bonn zich geen nucleaire wapens zal verschaffen. De boycot, die De Gaulle zich veroorlooft, lijkt een teken van kracht. De generaal meent het zonder zijn bondgenoten te kunnen stellen. Maar in Frankrijk zelf wordt dit jongste „non" toch als een teken van zwakte gezien. Nu al het Franse kruit verschoten is, blijft de Fransen niets meer over om wezenlijke invloed op hun bondgenoten te kunnen uitoefenen. Die bondgenoten gaan met hun werk door en verkiezen thans Engeland. De Gaulle wordt een eenzaam man in Europa. (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Het schijnt zo langza- merhand de gewoonte te worden dat de i namen KRO, NCRV en VPRO niet meer op de lijst van de meest bekeken tele visieprogramma's voorkomen. Dat de tv-j programma's met de grootste kvjkdlcht- j heid ook altijd de beste zijn, mag men overigens uit de onderstaande cijfers] niet concluderen. Nederlanders kijken minder naar tv De VAR A-televisie leverde de beste prestatie in 1968 door maar liefst met arie eigen produkties. te-weten „Ja zus ter, nee zuster" (78 pet), de Rudi Car- rellshow (75 pet) en de quiz „Per se conde wijzer" (74 pet) de hoogste plaat sen te bezetten. Direct hierna volgen twee NTS-reportages. De voetbalwed strijden Ajax-Fenerbahce (73 pet) en FC NürnbergAjax (71 pet). Voorts komen er op de ranglijst weer drie VARA- programma's. namelijk een uitzending van „Maigret" en twee Rudi-Carrell- Van de AVRO-televisie staal er slechts één programma op de „top-tien", en wel „Voor de vuist weg" van 27 januari 1968, met 71 pet. Deze cijfers hebben betrekking op uit zendingen via Nederland-1. Men dient j daarbij te bedenken dat 1 pet kijkdicht- heid betekent, dat er 85.000 personen j van 15 of ouder naar de tv hebben ge- Bij het tweede net liggen de percen tages uiteraard veel lager. De NTS j neemt de twee beste plaatsen in mei j afleveringen van „Dubbelspion", die een kijkdichtheid van 40 pet verwier ven. Van de AVRO Stondên „Pfcylon place", de „Mountieshow en Lou van Bürg vrij hoog op:deranglijst, iDe TROS kreeg wat de films betreft met „Willem Parel" en „Riffifi in Amsterdam" liefst 42 pet van het kijkend publiek achter zich. LONDEN (AP) De AU-Engeland Club die de tenniskampioenschappen van Wimbledon organiseert heeft zijn tarief voor het uitzenden van de wed strijden op tv verdubbeld. Het vorig jaar betaalde de BBC en zijn concur rent, de commerciële Independent tv, elk 12.500 pond. Dit jaar vraagt de club elk 25.000 pond, bewerende meer geld nodig te hebben wegens stijgende kos ten en prijzengeld. De ITV heeft laten weten, dal zij een maand nodig heeft om te beslissen of ze de nieuwe tarieven gaat betalen of Wimbledon uit haar programma schrapt. Maar dit laatste lijkt onaan nemelijk voor miljoenen Britten die thuis naar Wimbledon kijken. De meeste tennisliefhebbers zijn op de tv aangewezen omdat ze geen plaat sen kunnen bemachtigen voor het ten- nisstadion. Nu reeds zijn de 14500 plaatsen namelijk uiverkocht. Oscar voor „klein potje"' HILVERSUM In de nieuwe film- serie „Kleine potjes hebben grote oren", die de NTS in opvolging van de serie „Dubbelganger"* vanaf dinsdag a.s. we kelijks uitzendt, wordt de hoofdrol ver tolkt door Wendy Craig. Laatstgenoem de beeft dezer dagen de Engelse tv- Oscar gekregen als beste actrice van het jaar vanwege haar vertolking van de hoofdrol in bovengenoemde serie. De Engelse tv-Oscar heet officieel „Best actress of the year award" en wordt verleend door de Society of Film and tv-arts in Groot-Brlttannië. Mislukte start voor Raad voor Luchtvaart SCHIPHOL (A.N.P.). Het ministerie van Verkeer en Waterstraat deelt mee. dat de Raad voor de Luchtvaart op woensdag 12 maart in openbare zitting een onderzoek zal instellen naar het ongeval van het KLM-vllegtuig de PH- DCN, dat op 2 december van het vorig jaar op Schiphol vai. een verkeerde baan startte en daarbij enkele lichten aan het einde van de baan vernielde dan wel beschadigde. De zitting zal worden gehouden in de Trèveszaal van het ministerie en zal beginnen op 13.30 uur 's middags. Als betrokkenen zullen worden gehoord de gezagvoerder van de DC-8, J. F. de Laat, en de tweede bestuurder, N. H. J. Bal last. Verder sullen enige getuigen en deskundigen worden geboord, dichtheid over de beide Nederlandse tv- zenders gemeten na 20.00 uur in hei vierde kwartaal van 1968. is in d< avonduren gedaald van 49 tot 47 pro cent ten opzichte van de situatie eer jaar geleden. Ook de kijkdichtheid vóói 20.00 uur daalde met 2 procent. Volgens de gegevens van de afdeling studie en documentatie van de NTS schijnt er een einde gekomen te zijn aan de ontwikkeling naar een meer even redige verdeling van de kijkdichtheid over beide Nederlandse zenders. In het vierde kwartaal van 1968 was de ki.ik- dichtheidsverhouding voor Nederland-2 ongunstiger dan in het derde kwartaal. Deze achteruitgang moet worden toege schreven aan de wijzigingen in de pro grammering in het vierde kwartaal. Met name het gewijzigde NTS-program- ma op de dinsdagavond (onder andere het verdwijnen van Dubbelspion) heeft ertoe geleid, dat de op deze avond gun stige kijkdichtheidsverhouding voor het tweede net sterk is teruggelopen. Moeilijkheden over tv-rechten WK voetbal LONDEN (ANP) Over de televisie rechten voor Europa van het toernooi j om het wereldkampioenschap voetbal, dat in 1970 in Mexico wordt gehouden, j is hevige strijd ontstaan tussen de Euro pean Broadcasting Union (EBU) en de Britse maatschappij „World Wide i Sports", een dochteronderneming van de onafhankelijke Britse televisiemaat schappij ATV. De oorzaak van het ge schil schuilt in het feit dat de Mexi- j caanse maatschappij „TeleSistema Mexi- eano" de rechten aan beide maatschap pijen heeft verkocht. De EBU verklaarde in Genève dat het verdrag tussen de Mexicaanse maat schappij en „World Wide Sports" een inbreuk is op het contract van de EBU. De Mexicanen zouden, volgens de EBU, zich niets hebben aangetrokken van een begin december 1968 in Zürich met de FIFA (internationale voetbalfederatie) gesloten verdrag en de particuliere En gelse maatschappij de rechten voor on geveer 500.000 pond (bijna vierenhalf miljoen gulden) hebben overgedaan. AVRO's Televizier was gisteravond ge heel gewijd aan het prijsverloop sinds 31 december 1968. Bepaald een belang rijke materie. Jammer genoeg bood de uitzending weinig meer dan heel veel gepraat zonder enig werkelijk hou vast. Uitgangspunt was een door de AVRO ingestelde enquête waarbij een „representatieve" groep huisvrouwen was gevraagd wat zij dachten van prijs verloop en van de prijzenfactor ten op zichte van het ontvangen loon. Let wel. wat zij er van dachten. We vinden dat een al te labiele basis om serieus ma teriaal voor een discussie te vormen. Vervolgens werd er dus gediscussieerd. Over de wenselijkheid van een algeme- j ne prijsstop onder meer (iets waar men j het niet over eens kon worder^) en over eventuele verder te nemen maatrege- I len. NW'er Kloos stelde bijvoorbeeld j in alle ernst voor dat de overheid lijs ten zou gaan publiceren over percenta- ges waarmee met name genoenlde pro- j dukten gestegen zijn. Dat lijkt nogal j ongerijmd. Immers sommige winst- marges waren al voor 31 december 1968 zó ruim dat de BTW er echt wel af- kon, terwijl de firma's die voorheen al I scherp calculeerden niet onder een verhoging uit kunnen. Bovendien, we herhalen het nog eens. zouden we wel willen welen waar het geld blijft. Immers, als werkelijk alle prijzen omhoog gaan als gevolg van de BTW dan moet dat geld uiteindelijk belanden in de koffers van Witteveen en dan zit er dus straks een flinke belastingverlaging in het vet. Andere mogelijkheid: sommige produkten wor den reëel goedkoper en dat heelt zijn uiteindelijke corrigerende uitwerking op de prijzenindex. Derde mogelijkheid: fabrikanten zoeken extra-profijt en dan gaat geen Televizier ons te hoog om dat te signaleren. Zoals de meeste consumenten zijn economisch gezien een leek. AVRO-i dewerker E. Peereboom is deskundig Hij zou er beter aan doen zijn licht eens wat meer in de diepte van de BTW- brij te laten schijnen. Zo'n enquête lijkt alleen maar aardig doch zegt in feite niets. Wat mensen als Bruynzeel en Kloos kwijt willen weten we al vóór zij hun discussiërende mond opendoen. Maar wat er werkelijk aan de hand is. dat is ons na vele prijzenprogramma's nog allerminst dtridelijk. Nederlandse jongeman in Frankrijk naar de top AMSTERDAM Het (Iter-)scheppingsproces vindt deze middag plaats in het kantoor van Barclay- Nederland aan het Amsterdamse Singel. Tekst dichter Lennart Njjgh uiterlijk onaangetast door de zenuwen voor zün eigen „Poez"-premièrc diezelfde avond en immuun voor het gemompel van de andere aanwezigen werpt zich met papier en groene balpunt op de Franse teksten van songfestivalganger (of, zo u wenst: -zanger) Dave. Dave is de artiestennaam van een 24 jaar en 9 maanden oude, een-vierenzeventig lange, blond haar en blauwe ogen meedragende Amster damse jongeman, die op 4 mei 1944 bij de Bur gerlijke Stand werd aangegeven als Wouter-Otto Levenbach. Maar zo'n naam in Frankrijk mee dragen staat gelijk met het aan de lopende band verstrekken van knipkaarten voor de keelspecia- list. Vandaar kort en krachtig: Dave. (Spreek uit: Deef.) Lennart Nijgh heeft de keurig getypte teksten van de in het Nederlands om te bouwen gezangen wel voor zich, maar vraagt toch of hij nog even de band mag horen, „om de tekst te próéven". Na wat gemanipuleer met knoppen en hendels klinkt luttele ogenblikken later Daves heldere hoge stem door de akoestische boxen. „Est-ce vraiment fini" vraagt hij zich af met een bandsnelheid van 19,5 centimeter per seconde. Klaarblijkelijk wel. want Lennart heeft er in het Nederlands van gemaakt: „Is alles echt uit?" Niet „capable" Dave: „Ik schrijf teksten in het Frans, Duits, Engels en Italiaans, maar niet in het Nederlands. Dat kan ik niet. ik ben er gewoon niet „cabable" voor. Ik ken Lennart nog uit de tijd in het Am sterdamse Lido. waar ik met Boudewijn de Groot wel 'ns zong. Boudewijn is hier groot geworden." „En jij in Frankrijk', zegt Barclaydirecteur Maassen er bovenop. Hij zal wel gelijk hebben, want Dave heeft een zesjarig contract lopen met Eddie Barclay, de man die in Frankrijk praktisch het gehele chanson wezen in zijn gouden platengreep heeft: Brei. Az- navour, Bécaud, Barbara, Enrico Macias, zo maar een paar namen en niet de eerste de beste. En om daar als buitenlander in te komen, moet je toch wel iets in de mars hebben Intussen is Lennarts echtgenote, zangeres Astrid, binnengekomen, een reus van 'n gitaar torsend. ..Dan kun je daar op je kamer wat meer repe- teren", zegt ze. Dave slaakt een kreet van bewon dering. Dat mag ook wel, want het instrument blijkt vijftienhonderd gulden te hebben gekost. Het wordt dan ook acuut verzekerd tegen brand diefstal, verlies en waterschade. Dave vangt aan te tokkelen, grijpt een paar welluidende akkoor den en zingt met een licht Frans, maar Vlaams aandoend accent: „Want jij bent er niet, bij", waarbij zijn stem tot een haast griezelige hoogte De tekst levert hem nog 'n paar moeilijkheden op, dat is eigenlijk niets bijzonders als je zo'n jaar of vier in Frankrijk rondzwerft en alleen maar Frans praat en leest. Hij moet dan in het gesprek ook vaak naar een Nederlands woord zoeken, be zondigt zich op een charmante manier aan galli cismen en lardeert zijn zinnen met Franse woor den waarvan hij op dat moment het Nederlands equivalent niet weet. Geen Nederlandse teksten dus van Wouter-Otto Levenbach; wel Franse teksten van Dave, o.a. voor Mick Micheyl, Nico- letta en Los Bravos. En de volgende maand een tournee met Nana Mouskouri Het Lido En dat is allemaal begonnen in het Lido. Maar dat beviel Dave niet. De stad benauwde hem, hij stapte met een vriend op een boot en ging door rivieren en kanalen naar Parijs. De tocht kostte drie maanden. Toen ze aanlegden, belandden ze in Saint Germain des Prés, het hippe stadsdeel van Parijs, waar ze voorlopig hun tenten op sloegen. Maar omdat er geld op tafel moest ko men. pakte Dave z'n gitaar om de terrasbezoekers te vergasten op zijn voorraad liedjes. Met succes. want er kwam geld op tafel, flink wat geld zelfs. Toen het lente werd, begon Daves binnenvaar- dersbloed weer te bruisen; het anker werd ge licht en „Le Justus" zette koers naar het zuiden: Marseille. Saint-Tropez, l'llle du Levant. In Saint- Tropez kreeg hij van Brigitte Bardot vierhonderd gulden in de handen gedrukt. Omdat ze zo van z'n liedjes en z'n stem had genoten. Na nog 'n oversteek naar Tunesië kwam hij weer terug in Parijs, waar hij werd ontdekt door Eddie Barclay, die hem een zesjarig contract aanbood. En Daves ster begon te rijzen. Dat bewijzen o.m. de zorg vuldig bewaarde knipsels uit „Salut les Copains", „France Soir", „Télémagazine" en een aantal Ne derlandse bladen. Hoewel Dave graag zingt „Ik zou niets anders meer willen", is zijn grote liefde toch z'n 17 meter lange en 6 meter brede boot, waarmee hij als het maar even kan het water opgaat. En dat, samen met twee vrienden, twee honden, 1 kat, 1 konijn, 1 schildpad en 1 vogel, die het midden houdt tussen een uit z'n krachten gegroeide eend Hoe zijn Lennarts teksten? „Ik vind het drie goede liedjes. Wat het worden zal op het song festival? Ik weet het niet. On verra bien." Van -een onzer mrilaggeverd AMSTERDAM Thijs Chanowski geestelijke vader van „De Fabeltjeskrant" is boos. Zeer boos zelfs, omdat door grammofoonplatenmaatschappij Dureco zijn „Meneer de Uil" op een carnavalsschlager met een „vuil broekje" in zijn eer werd aangetast. „Wij achten dit liedje een aantasting van het niveau van onze Fabeltjeskrant", tstelt Chanowski-Productions in een uitgegeven bulletin. „Wij overwegen de nodige stappen te ondernemen om de kennelijke navolging van de eer ste regel, „Hallo, meneer de Uil", te doen verbieden. „Aantasting van niveauzegt Thijs Chanowski NEDERLAND I STER (Reclameuitzendingen om 18.56, 19.03, 19.56 en 20.16 NTS •18.50 uur: De fabeltjeskrant 19.00 uur: Nieuws in het kort CVK/IKOR 19.07 uur: Kenmerk, rubriek VARA 19.32 uur: Nicholas Nickleby, t.v.-serie NTS 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Achter het nieuws, actualiteitenrubriek 20.50 uur: Nooit een onvertogen woord, t.v.-spel 21.30 uur: Vijftig jaar later, programma over de •22.15 uur: Hadimassa, cabaret NTS 22.50 uur: Tweede jonrnaal Teleac 23.00 uur: Noten en tonen NEDERLAND II STER (Reclameuitzendingen om 18.56, 19.56. en 20.16) NTS •18.50 uur: De fabeltjeskrant 19.00 uur: Nieuws in het kort 19.03 uur: De vrijbuiters, 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Kleine potjes hebben 20J>0 uur: Denkbeeld 21.40 uur: Studentenhaver. .,capai;et •22.05 uur Mainz blijft Malnz, carnavalsfeest 23.05 uur: Tweede journaal Televisie morgen NEDERLAND I NTS/NOT 11.00 uur: Schooltelevisie NCRV 17.00 uur: Kijkkast, jeugdprogramma De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's. Thijs Chanowski is inderdaad nog ver der gegaan. In een ■telegram aan „Du reco" heeft hij geëist, dat de plaat vóór donderdag a.s. uit de handel genomen wordt. Zulks op straffe van een even tueel kort geding. „Natuurlijk nemen we de plaat niet uit de handel", zegt de heer R. Aardse, verkoopleider van „Dureco", desgevraagd. „Toen wij het telegram ontvingen, hebben wij Cha nowski een deel van de opbrengst aan geboden. Dat heeft hij geweigerd. De verkoop bedraagt thans al meer dan zevenduizend exemplaren. Wij gokken op een totaal van vijftigduizend!. Het zou toch kolder zijn als wij onszelf met te stoppen in de vingers zouden snij den? Bovendien vinden wij niet, dat Meneer de Uit het niveau van de Fabeltjeskrant naar beneden gehaald wordt. Wij hebben al leen op de plaat vastgelegd, wat kin- deren in Maastricht, Groningen of Den i Bosch op straat zingen". Gerechtelijk valt er voor de heer Cha nowski weinig aan deze affaire te doen. Althans dat is de mening van de „Stemra", het lichaam dat waakt over de belangen van de componisten wat betreft mechanische uitvoering van hun werken (de grammofoonplaat). Een woordvoerder stelde: „In Nederland is het mogelijk, dat er op een bepaalde muziek verschillende teksten gemaakt worden. De muziek van de Fabelfjes- met of zonder vuile broek.' krant werd door Ruud Bos bij ons ge declareerd zonder titel. Het was be stemd als tune en geschreven voor een driestemmig kinderkoor. Via de NTS zijn we te weten gekomen, dat de tekst gemaakt werd door Leen Falkenier, een werknemer van „Chanowski Produc tions", die alle rechten aan zijn firma overdroeg. Hij is overigens geen lid van Stemra. De heren Timmer, Hulshof en Huizinga hebben, nadat de serie al met succes liep, een nieuwe tekst bij ons gedeclareerd. Daar valt niets aan te doen. Tekst en muziek vormen in Ne derland voor de weet nu eenmaal geen eenheid AVRO 19.35—22.30 uur: Vanavond, gevarieerd programma NRU 22.55—23.55 uur: Muziek van deze eeuw KRO 20.00—21.30 uur: Vorstenzitting, carnavalsprogramma 23.30—23.55 nur: Nightwatch, jazzprogramma RADIONIEUWSDIENST HILVERSUM I: 7.00. 8.00, 11.00. 13.00, 16.00. 18.00, 19.30, 22.30, 33.55 HILVERSUM n: 7.00. 7.30. 8.00. 8.30. 11.00. 12.30, 16.00, 18.30, 22.30. 23.55 HILVERSUM III: Elk heel uur vanaf 9.00 RADIO PROGRAMMA proken portret. 14.00 Voor de kinderen. Stereo: Pianorecital: semi-klassieke en ierne muziek (opn). 15.40 Stereo: Radio- r: moderne koorliederen. 16.00 Sociëteit: tig minuten voor boven de zestig. NRU 2 Oude liedjes. VARA: 17.20 Voor de Jeugd. 17.55 Medec" Met opnamen voc gisteren in Hilversum de nieuwe studio 4 tn gebruik genomen. Hier een scene uit het programma, dat vanavond van 91.llf tot 22.$0 %ur via Nederland I zal worden uitgezonden. Van Hnks naar zen: het laatste Internationale nieuws gebied van de lichte muziek. (13.00 AVRO: 13.00 Nieuwa. 13.0S Radlo- i. 13.06 Zet 'm op: vrolijk platenpro- (14.00 Nieuwa). 15.00 Nieuwa. 16.0» Arbeidsvitaminen: populair verzoekplaten- programma. 17.00 Nieuwa. 1T.0J Radiojour naal. 17.05—18.00 Popmuziek. BRUSSEL NED. <134 m) 13.00 Nieuwa. 12.03 Gevarieerde muziek. (12.40 Weertoe- t, mededelingen, programmaoverzicht en SOS-berichten voor achlppera.) 12.85 Bulten- landa persoverzicht. 18.00 Nieuwa, weerbe richt, beursberichten en dagklapper. 18.10 Tafelmuzlek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (18.08 Nieuwa). 15.18 Voor de kinderen. K.on Nieuws en beursberichten. 16.09 FolklorJs- ttsche mueiek. «.00 Nieuws, weerbwrtoto en mededelingen. M M Ltohte moaietk

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 2