Als ik het moest overdoen
zou ik het anders doen. Ik
zou 't meer bewust beleven'
mensen,
wat een
mensen
Fleetwood Mac5 naar Nederland
Laatste Zwanenmeer bij
Nationaal Ballet
PAGINA 2
DE LEILSE COURANT
MAANDAG 17 FEBRUARI 1969
Paniek over prijzen
TEGENOVER de vooral vanuit de
oppositiekringen verkondigde opinie
dat de regering op dit moment een
algemene prijsstop moet afkondigen,
staat de mening van bewindslieden en
andere politici dat men dit toch niet
moet doen.
Grote bezwaren tegen een algemene
prijsstop nu zouden zijn: ten eerste de
grote kans dat na de eerste schoks
gewijze verhogingen de prijzen zich nog
wel zullen stabiliseren; ten tweede het
feit dat een algemene prijsstop enorme
administratieve verwikkelingen met zich
zal meebrengen plus voor bepaalde
ondernemers de kans dat zij het gelag
van de BTW moeten gaan betalen.
Uit de cijfers die terzake van de
kosten van het levensonderhoud de laat
ste weken geproduceerd worden, moet
wel afgeleid worden dat de ontwikke
ling toch anders is dan minister De
Block heeft verwacht.
Dezelfde cijfers hollen ook de indi
caties die als richtlijn voor een verant
woord loonbeleid gegeven zijn, qua
waarde en betekenis uit.
Wij vinden daarom dat de regering
in de nu ontstane situatie een krachtiger
houding moet innemen dan ze gedaan
heeft. Veronderstel dat de scherpe kri
tiek van haar politieke tegenstanders in
Nederland ten onrechte onrust en be
zorgdheid teweeg brengt. Dan moet de
regering door haar beleid aantonen dat
meer vertrouwen gerechtvaardigd is.
Grote vakbeweging geeft „niet thuis"
VOOR haar actiepunt „integrale studie
kostenvergoeding" in de vorm van
bijvoorbeeld een studieloon, behoeft de
Studenten Vakbeweging niet te rekenen
op adhesie van de grote vakbeweging.
Daar zal men waarschijnlijk al tot
de slotsom zijn gekomen dat, zoal studie-
loon de democratisering van het hoger
onderwijs helpt bevorderen, het in geen
geval het beste middel is. Wat zeker op
bezwaar stuit bij de grote vakbeweging
is, dat de gemeenschap door financiële
offers de studie zou moeten bekostigen
van jonge mensen, die straks in de
maatschappij naar de beter betaalde
banen gaan dingen en, bij integrale
studiekostenvergoeding, geen financiële
verplichtingen hunnerzijds ten opzichte
van die maatschappij zouden hebben.
Het kon niet anders of namens de
grote vakbeweging moest protest worden
aangetekend tegen zulke plannen; het
is het NW geweest die als eerste voor
de Studenten Vakbeweging op dit punt
„niet thuis" heeft gegeven.
Terecht! Want wanneer van de éne
kant vaststaat dat het hoger onderwijs
in de laatste decennia van de twintigste
eeuw een andere aanpak vereist dan
vroeger de gewoonte was, forceert ieder
een, die van de studerende generatie een
nieuw soort kaste gaat maken met veel
rechten en weinig verplichtingen, nieuwe
scheve toestanden.
Integrale studiekostenvergoeding kan
vanuit het s.tandpunt van de maat
schappelijke rechtvaardigheid niet an
ders gezien worden als in samenhang
met hieruit voortvloeiende verplichtin-
Wat de commissie-Andriessen hierover
aan voorstellen in petto heeft, zal nog
wel voor verbetering vatbaar zijn. Maar
deze voorstellen staan in elk geval dich
ter bij de realiteit en dichter bij de
rechtvaardigheid dan de denkbeelden die
terzake de Studenten Vakbeweging hul
digt.
terugblik
De meeste kijkuren dit weekeinde voor
Deventer. Over alles wat daar gebeur
de en niet gebeurde schrijven onze col
lega's van sportredactie elders uitvoe
rig. Wat ons betreft dit: de NTS lever
de weer een knappe reportage en daar
mee opnieuw het bewijs dat Nederland
zo'n beetje voorop gaat bij het in beeld
brengen van sportgebeurtenissen. Bob
Spaak versprak zich een paar keer,
maar het commentaar was goed.
Toch hebben we bij dat commentaar
twee aanmerkingen. Bob Spaak ging
er teveel van uit dat Verkerk de we
reldtitel zou halen. Zijn beeldbegelei
ding kreeg daarvoor gistermiddag iets
mistigs. Door de teleurstelling over 't
feit dat zijn prognose niet uitkwam ver
viel hij in een mineurstemming waar
naar onze smaak 3 van de 4 afstan
den werden door Nederlanders gewon
nen echt niet zoveel reden toe was.
Onze twee aanmerking: de NTS onder
brak gisteren de reportage van de
tien kilometerrit een paar maal voor
Matinee-programma's. Helemaal geen
bezwaar, want al die ritten duurden
lang en ze vormden lang niet altijd
ideale kijkstof. Maar Spaak had reke
ning moeten houden met de fans die
op hun kranten-lijstje tijden en klasse
menten bijhielden. Hij had, direct na
elke onderbreking, moeten vertellen wat
er inmiddels gebeurd was. Een schoon
heidsfoutje, zoals ook zijn vergissing
die Verkerk ten onrechte aanvankelijk
op de tweede plaats bracht. Maar het
evenement was te belangrijk voor der
gelijke schoonheidsfoutjes.
Zaterdag bood de NCRV een „extra"
om de ijspret te vervolmaken. „Op
glad ijs" bracht topschaatsers en
-schaatstere bij elkaar in een genoeg
lijk programma waarin ze „wat an
ders" deden. Niet als amateur-musicus
of zo, daarvoor reikten de prestaties
niet hoog genoeg, maar gewoon-onder-
elkaar-zijnde gezellig doen. Als men
aan dit programma geen hogere eisen
stelde, en waarom zou men, dan kon
men het als voortreffelijk aanvaarden
om de wijze waarop men de atleten in
hun gewone doen zag.
De zestigste Vuist van Willem Duys
kreeg gelukkig geen jubileum-aspect.
Het was een gewone Vuist. Duys heeft
over het geheel een goed seizoen en
hij maakte daar ditmaal geen uitzonde
ring op. Hij toonde helaas ook weer
dat hij bij moeilijke zaken nauwelijks
..weerwerk" kan geven. Dit in de ont
boezemingen van ds. J. W. v. d. Hoe
die al te emotioneel de toestand in
het Midden-Oosten beroerde en daar
bij van een eenzijdigheid blijk gaf die
zijn standpunt schade deed. We
den dat jammer omdat we het met de
essentie van zijn betoog volmaakt e
waren en omdat we geloven dat
inderdaad een gevaar is dat Israël al
leen komt te staan. We behoeven ii
dit verband slechts te herinneren aai
het „genuanceerde" Achter-het-Nieuws-
standpunt na de bloedeloze vergeldings
actie tegen Libanon.
Gisteren: Ritmeester Buat, weer eer
goede aflevering met weer een formi
dabele rol van Eric Schneider. Het
laatste deel komt op 9 maart,
drie weken dus. Een onbegrijpelijk lan
ge tijd. Men zou de indruk krijgen dat
KRO en NCRV niet geloven in de
waarde van hun gezamenlijke produk-
tie!
Na Buat vierde KRO gisteren op
groots opgezette wijze carnaval. V»
zo ver we konden constateren een a;
dige uitzending. Maar we zagen slechts
een klein stukje omdat de VARA op
„II" niets minder dan een eigen ope-
raproduktie bood in de vorm van
extract uit Hoffmans vertellingen van
Offenbach. Er werd met louter Neder
landse krachten iets voortreffelijks ge
daan met name wat het scènische
aandeel betreft. Zó zelfs dat we ons
afvroegen waarom het hier bij frag
menten bleef. Men had immers eer
artistiek geheel beschikbaar dat met
relatief weinig kosten meer voor
voortreffelijke avondvullende uitzen
ding bad kunnen zorgen.
Vg.
ANTENNE
Vanavond
Helen Shepherd
met solo-elpee
In zijn riante „Pick-Up-Club" ont
vangt Ted de Braak vanavond naast
Jess James (uit België), John Wood-
house, The Hotclub '69 en de Cover
Girls (allen uit Nederland) ook Helen
Shepherd, het enig vrouwelijk lid van
het befaamde Alkmaarse trio „The
Shepherds". Zij zingt „Dankbaarheid",
dat te vinden is op haar eerste solo-
Eigenlijk was het geenszins de bedoe
ling van Helen om de populaire mu
ziek in te gaan. Op 16-jarige leeftijd
kreeg zij les in klassieke zang en heel
haat hart ging toen uit naar het opéra-
forum. Een aanbieding voor een der
hoofdrollen in „Free as air" én een
plaats als vocaliste bij het orkest bij
Ted Powder, deden haar de „klassie
ken" vergeten. Enige tijd later maak
ten, John, Nico en Helen zich los uit
de succesvolle formatie van Ted Pow
der en vormden een trio onder de
naam „The Shepherds". Na enig aarze
len vonden ze een eigen richting; het
aloude volksliedje, gegoten in een mo
dern vocaal jasje.
Stutofes 1969
ARNHEM (A.N.P.). Het programma
van het Studententoneelfestival (Stuto
fes) te Wageningen is definitief als volgt
samengesteld:
17 februari: Jean Genet: „Les Para-
vents" door WSTV Wageningen; Eugène
Ionesco: „Jacques" door Xochiquetzal
Eindhoven.
18 februari: Jean Genet: „Zwaar be
waakt" door Delftse Komedie; Dick
Rossum: „Opzitten" door Asto Utrecht;
Peter Weiss: „Gesang vom Lusitanischen
Popanz" door De Zingende Tractor,
Wageningen.
19 februari: Jacques Noorman: „De
huwelijkskandidate" door SARST, Rot
terdam; René d'Obaldia: „De schitte
rende tweeling" door HST, Den Haag;
Kees Holierhoek: „Guerrila" door LUA,
Leiden; Sam Shepard: „Luizenspul" door
SARST, Rotterdam.
20 februari: Heinrich Böll: „Een slok
aarde" door Delftse Komedie; Jean
Genet: „De negers" door KILO, Amster-
21 februari: Günther Grass: „Zehn
Minuten nach Buffalo" door HST, Den
Haag: Walter Mono: „Topola" door
STAUT, Amsterdam; Ramon Dupx-é:
„Jeroen" door STAUT, Amsterdam;
Alfred de Musset: „De avonturen
Julie en Bella" door NST, Nijmegen;
Stian Serlie: „Een goed hoofd" door
HST, Den Haag.
22 februari: Joe Orton: „Loot" door
WSTV, Wageningen; Jan Cremer: „The
late show" door SARST, Rotterdam.
Alle voorstellingen worden gegeven
in schouwburg Junushoff, behalve die
van dinsdag 18 februari, wanneei
Verrijzeniskerk, een nieuwe r.-k. kerk.
ter beschikking staat. Het stuk van Peter
Weiss is daar onlangs al eens opgevoerd.
Het is de laatste keer dat het Stutofes
te Wageningen wordt georganiseerd. Na
negen jaar is het een nationale studen
tenzaak geworden; de belangstelling wai
ditmaal wederom zo groot dat een
scherpe selectie vooraf noodzakelijk
Von Karajan adviseur
Orkest van Parijs
PARIJS (AFP). Herbert von Kara
jan, de dirigent van het Filharmonisch
Orkest van Berlijn, is benoemd tot „mu
zikaal adviseur" van het Orkest var
Parijs. Deze benoeming geldt tot de
zomer van 1971 en houdt verband met het
feit, dat men er nog in is geslaagde
geschikte opvolger te vinden van Charles
Munch, de directeur en leider var
Parijse orkest die onlangs is overleden.
De dagelijkse leiding zal berusten bij
Serge Baudo, de naaste medewerker
Munch die deze functie sinds diens dood
heeft waargenomen. De benoeming
Von Karajan betekent o.a. dat hij zo vaak
als mogelijk is als dirigent zal optreden.
Dit zal zeker driemaal zijn vóór het einde
van dit pjaar n.l. op 19 juli in Aix-en-
Provence, op 15 augustus te Salzburg
c& l oktober in Parijs.
Anneke Grönloh over haar „gouden" tijd
(Van e
r verslaggevers)
AMSTERDAM Als Anneke Grönloh terug
denkt aan, pakweg een acht jaar geleden haar
ademloze stormloop op het platengoud, via „Soe-
rabaja" of haar „Brandend zand" zegt ze:
„Dat was een geweldige tijd. Een tijd van veel
weg zijn en een ontzettende hoop geld verdienen.
Als ik nu nog die plakboeken zie. De aankomst
op Singapore met die duizenden kinderen met vlag
getjes of foto's. Iets om nooit te vergeten. En
toch zou ik het nu allemaal anders doen. Ik zou
neer bewust beleven. Toen wérd ik geleefd.
Mijn tijd werd naar goeddunken van mijn platen
maatschappij ingedeeld. Iedere week kreeg ik een
waslijst van Phonogram, waarop precies stond
wat ik dan en dan te doen of te laten had. Ach
teraf bekeken vraag je je dan wcleens af, hoe je
het in Godsnaam hebt uitgehouden. Maar ik ge
loof, dat ik me niet eens bewust was van al die
drukte om me heen. Alles gebeurde automatisch.
Je was als het ware een menselijke robot".
„Pas bij de geboorte van mijn eerste zoon. ki-eeg
ik wat tijd om na te denken. Toen werd ik plot
seling wakker uit die droom van Soerabaja en
Brandend Zand. Schei er mee uit, zei ik tegen me
zelf. Ga alleen nog dingen doen, die je zelf fijn
Tieneridool werd
volwaardige artieste
vindt. Het was waarschijnlijk een tegenreactie
een soort revolutie op die hele toestand van
toen. Maar ik ben er al weer een beetje op te
ruggekomen. Ik heb geleerd, dat het niet belang
rijk is, wat je zelf fijn vindt. Het gaat erom wat
het publiek wil. Als die om Soerabaja vraagt, doe
ik het wéér. Maar ik geloéof wel, dat ik 't met meer
eigen initatief zou doen. Meer jazzachtig of zo.
Toen deed ik dat ook al ik nam o.a. platen op
met de Dutch Swing College maar daar trok
niemand zich wat van aan. Nu heb ik er wél suc
ces mee".
Handen op elkaar
„Vroeger barstte er al een enorm applaus los
als ik werd aangekondigd. Ik hoefde er alleen
maar voor te gaan staan. Zingen was niet no
dig. Het zien alleen was al voldoende. Nu is dat
applaus weer normaal geworden. Maar het is
na mijn optreden groter, het publiek vraagt me
nu terug. Ik krijg nu werk, omdat het publiek
me graag wil zien. Vroeger kwam dat omdat je
populair was. Het was toen ook ruimschoots ge
noeg om twee of drie toppertjes te zingen. Dan
had het publiek je gehoord en gezien en ging men
verzadigd naar huis. Nu móet je werken om de
handen op elkaar te krijgen. Zalig, het geeft je
meer voldoening".
Ook privé
„Op het privé-vlak is zij ook veranderd", vult
haar man Wim-Jaap van der Laan aan. „Toen ik
haar leerde kennen was zij een volkomen geslo
ten wezentje. Ze besefte totaal niet wat er om
haar heen gebeurde. Ze besefte niet eens hoeveel
geld ze verdiende, wat voor mogelijkheden ze in
feite had, dat ze al die jaren geleefd werd. Het
woord uitbuiten kan je daarvoor niet gebruiken.
Het is volkomen normaal, dat je iemand die
commercieel blijkt te zijn, gaat exploiteren. Dat
kan niemand je kwalijk nemen. Anneke was toen
de Grande Vedette, het grote idool. Nu is zij dat
niet meer. Nu is zij gewoon zichzelf. Zij is vol-
wassener geworden, bewuster gaan leven. Je hoort
het zelfs aan haar stem. Ook die is gegroeid.
Het is nu de stem van een normale, volwassen
artieste".
Overspannen
In haar Amsterdamse flat is Anneke geen
Daar is.zij de charmante vrouw voor reclameman
Wim-Jaap van der Laan en de zorgzame moeder
van zoon Steven (4 jaar) en Wim-Jaap (5 maanden)
de auto naar huis na een optreden. Dan leek het
net of ze sliep, maar ze was dan alleen maar
zó op, dat ze tegen de vloer ging. Op gegeven
momenten had ze dat zelfs vóór haar optreden.
Als ze dan met een pianist stond te repeteren,
zakte ze gewoon naast de piano in elkaar". „Ik
hem eens een week lang op het podium gestaan
met een hersenschudding", onderbreekt Anneke
hem. „Maar ik was er niet van af te slaan. Ik
had altijd het idee, het móet, het móet! Ik
kon het toen eigenlijk al niet meer bijhouden,
maar dat besefte ik nog niet. En dan ben je
plotseling inderdaad overspannen en krijg je
grote stukken in de krant. Zo van „Anneke in
een rusthuis" of „Anneke overspannen". Als ik
die verhalen nu weer lees, vind ik het onge
looflijk. dat ik inderdaad niet helemaal ben in
gestort".
Tiener-idool af
Anneke is ondertussen van tieneridool uitge
groeid tot een volwaardige artieste. De juichende
plakboeken van toen liggen nu ergens in de kast
thuis bij moeder. In haar riante flat in Amster
dam werkt zij in stilte aan een grootse come
back. De eerste resultaten zijn reeds aan haar
artistieke horizon zichtbaar: televiseshows in
Duitsland; een eigen programma bij de NCRV-
tv; een tournee in Duitsland en een vaste plaats
in „Studio Anno". Verder treedt zij op in het
theater-cabaret van Ramses Shaffy en maakt zij
deel uit van de selectieploeg voor het nationale
songfestival. Maar de roemroes is voorbij; de
gouden platen zijn alleen nog maar een onwerke-
lijke herinnering.
„Natuurlijk hoop ik ook nu nog op gouden platen
en veel succes. Maar dan door bewust en keihard
werken. Ik zie nu precies de straat waar ik loop
en wil lopen. Vroeger werd ik gewoon ergens
naar toe geduwd. Ik blijf zingen tot ik dertig
ben, misschien drieëndertig. Dan wil ik stoppen.
Helemaal definitef. Dan mogen anderen het van
me overnemen, vind je ook niet...?"
Afscheid werd
afgang
Het Nationaal Ballet neemt tot 1971 af
scheid van het Zwanenmeer. Daarna zou
er een alweer nieuwe versie komen.
Zondagmiddag kon men dit door Igor
Belski toch al zo geabstraheerde, lyrische
danswerk voor het laatst in de Amster
damse Schouwburg zien.
Te oordelen naar de zaalbezetting had
het er alle schijn van alsof vele ballet
scholen de kans hadden gegrepen hun
jongste élèves af te vaardigen. Die kin
deren hebben dan een nog sterker ver
minkt Zwanenmeer te zien gekregen dan
het dramatisch al was. Trekpleister was
de eerste soliste Olga de Haas, van wie
wij wisten dat zij een zeer behoorlijke
Odette op het podium kan zetten. Welis
waar niet zo'n smetteloos adagio als Ma
rianne Hilarides, wier ondulerend épau-
lement ook lyrischer uitpakt, maar dan
toch altijd nog een hoogst respectabele
vertolking, technisch gezond en mentaal
goed doorwerkt. Odette is echter maar
de helft van de zwartwit dubbelrol Odet-
te-Odille. Olga de Haas zou na Hilarides
de tweede Nederlandse danseres zijn die
door beide rollen te dansen aan de die
pere psychologische zin van het Zwanen-
meersprookje gevolg gaf En al stelde
zij dan mimisch en plastisch niet teleur,
het weglaten van de befaamde 32
fouettés als Zwarte Zwaan, waarop nota
bene steevast de hele zaal telbereid zit te
wachten, is dermate onverantwoord, dat
hiermede dit afscheid tevens een afgang
Men moet deze solopartij, ook als dub
belrol, niet overschatten Giselle is even
inspannend en dramatisch veel moeilij
ker. Als men dan nog de bravour uit de
darde tkU gebrast blijft er te wainig
Als partner was Istvan Matula tech
nisch de mindere van Sylvester Camp
bell, maar hij was mimisch en qua
type-casting aanvaardbaar en zeker ook
prinselijker in de attentie van zijn steun
aan de pirouettes van de zwanenkoningin.
Het corps de ballet was iets minder slor
dig dan vroeger, maar het kwartet klei
ne zwaantjes verknoeide die goede indruk
weer door ongelijkheid en een te laag
danstempo. Eén winstpuntje, waar men
het niet verwacht zou hebben: Nino van
Tijn als nar, een flitsende danser van
grote souplesse, springend en draaiend
dat hel een lieve lust was. Lang niet
kwaad ook het Ned. Balletorkest onder
Hans Vonk, dat de bezoekers van deze
kindermatinee in elk geval muzikaal te
vreden huiswaarts liet gaan.
D-;
Pierre Jansen weer
museumdirecteur
Danny Kirwan, Mick Fleetwood,
Jeremy Spencer, John McVie en
Peter Green beter bekend
als „Fleetwood Mac" zullen het
Muziek Expres Pollwinners Concert
besluiten.
Pollwinnersconcert
van Muziek-Expres
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG De winnaars van de
jaarlijkse Muziek Expres Populariteits
Poll zullen vrijdagavond 28 februari in
Het Haagse Congresgebouw een concert
geven. Medewerking is reeds toegezegd
door Golden Earrings, The Free, Bojoura
en Joost de Draayer, terwijl uit het bui
tenland aanmeldingen werden ontvangen
van Mary Hopkin en The Marbles. On
derhandelingen met de BeeGees zijn in
een vergevorderd stadium.
Het is de bedoeling, dat alle artiesten
hun topsucces van dit ogenblik brengen.
Soloartiesten zoals Bojoura en Mary
Hopkin zullen in principe begeleid
den door een van de topgroepen. Bij Bo
joura zullen dit waarschijnlijk The Gol
den Earrings zijn. Het Pollwinnerscon
cert wordt besloten met een optreden
van de Engelse Fleetwood Mac. die mo-
I menteel hoog genoteerd staan met „Al
batross".
De Fleetwood Mac bestaande uit
I sologitaristen Peter Green, Danny Kir-
wan en Jeremy Spencer; basgitarist
John McVie en drummer Mick Fleet-
wood treedt 's nachts nog op in het
i Amsterdamse Concertgebouw en
zondagmiddag 2 maart in de Rotterdam
se Doelen. De concerten in Amsterdam
en Rotterdam worden voorafgegaan door
optredens van Cuby and the Blizzards
en de Haagse Livin' Blues.
nederland i
(STER-
reclameuitzendingen om
18.56, 19.03, 19.56 en 20.16)
NTS:
18.50 uur:
De fabeltjeskrant
19.00 uur:
Nieuws in het kort
NCRV:
19.07 uur:
Tweekamp, quiz
19.32 uur:
Pick-Up grammofoon-
platenprogramma
20.00 uur:
Journaal (NTS)
20.20 uur:
Hier en nu,
actualiteitenrubriek
20.45 uur:
Bureau Bristol,
tv-serie
Ierland, documentaire
22.15 uur:
De gitaer by it boek,
bij belliederen
22.20 uur:
Tweede journaal (NTS)
23.00 uur:
Export (Teleac)
rnPRLAND II
(STER-
reclameuitzendingen om
18.56, 19.56 en 20.16)
NTS:
18.50 uur:
'De fabeltjeskrant
19.00 uur:
Nieuws in het kort
19.03 uur:
Scala, magazine
AVRO:
Journaal (NTS)
20.20 uur:
Regiovizier,
actualiteitenrubriek
20.45 uur:
Peyton Place, tv-sei-ie
21.30 uur:
Nationaal allerlei,
mini-filmpjes
22.00 uur:
Televizier.
actualiteitenrubriek
22.25 uur:
Tweede journaal (NTS)
Televisie morgen
nederland i
NTS/NOT:
10.35 uur:
Schooltelevisie
aangegeven programma's zjjd kleurentelevisieprogramma'a.
NRU:
20.30-21.10 uur:
Toonbeeld, muzikale
reisindrukken
22.55-23.55 uur:
Jazz in actie,
jazzprogramma
hilversum ii
NCRV:
20.30-21.10 uur:
Radio Philharmonisch
Orkest
22.40-23.55 uur:
Tekens bij de tijd.
cultureel programma
Radionieuwsdienst
HILVERSUM I:
7.00, 8.00, 11.00, 13.00.
16.00, 18.00, 19.30, 22.30,
Radioprogramma
bind u door.... praatje. 18.30 Or
mattress, musical (opn). 19.30 Nieuws. R.V.U.:
De slad van morgen, door prof. dr. ir. H.
G. van Beusekom. NRU: 20.05 De studenten
parochie in Amsterdam, discussie. 20.30 Toon
beeld: muzikale reisindrukken uit Japan (II).
21.10 Stereo: Radio Blazersensemble: moder
ne muziek (opn). 21.30 Musonette: licht ge
varieerd muziekprogramma. 22.00 Mensen -
Kerk - Mensen: gesprek. 22.20 Programma
voor de blinden. 22.30 Nieuws. AVRO: 22.40
Radiojournaal. NRU: 22.55 Jazz in actie:
Boy Edgars Big Band. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II (298 m) - NCRV: 18.00
Stereo: Meisjeskoor met instrumentaal sex
tet (opn). 18.19 Uitzending van de Katholieke
Volksp.,1 in. Kaarten op tafel, een uitzending
van der Vegt. AVRO:
Frans Blaaskwintet: klassieke en moderne
muziek (opn). U.5S Beursberichten. 12.00
Komt vrienden in het ronde: programma
rondom het volkslied. 12.2G Mededelingen t.b.
v. land- en tuinbouw. Overheidsvoorlichting:
12.29 Uitzending voor de landbouw. AVRO:
13.00 Nieuws. 13.11 Radio-
ia]. NRU: 13.30 Spiegel
is""1 mod^Ve
(opn. - gV
indacht verdie
el. 19.20 Muziek en dienst: inf<
terklied en kerkmuziek in klank
19.50 Stereo: Metropoli
Volksmuziek
10 Stereo: Radio FUharr
inkbecld over voogdijklni
Gemeentemuseum. Pierre Janssen is
thans directeur van de academie
van Beeldende Kunsten en Techni
sche Wetenschappen in Rotterdam.
Voordien was hij museumdirecteur te
Schiedam. Als de raad akkoord gaat met
de enkelvoudige voordracht van B. en
W., dan zal hij op 1 september a.s.
de heer J. Mekkink opvolgen als direc
teur van het museum.
„De antieke wereld in de prentkunst"
heet de tentoonstelling die tot 30 maart
wordt gehouden in het prentenkabi
net van museum Boymans-Van Beu-
ningen te Rotterdam. De ruime keuze
van vaak zeldzame Nederlandse, Itali
aanse, Franse en Duitse prenten uit de
16e en 17e eeuw geeft een beeld van
bekende en minder bekende gebeurte
nissen uit de Romeinse historie van
Romulus en Remus tot Constantijn de
Grote.
ing. 18.45 Spoil, 18.52
Operakroniek. 22.01
22.15 Literaire i
spelsongs en negrospirituals.
23.10 Muzikale lezing. 23.40 Nieuw
Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Stereo:
jziek. VPRO: 7.54 Deze
mofoonmuziek. (8.30-8.33 De groenteman).
8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00 Uitgebreide
Reportage of herhaling NRU-programma.
9.35 Waterstanden. 9.40 Muziek uit dc Mid
deleeuwen en Renaissance (opn). AVRO:
10.00 yoor de kleuters. 10.10 Arbeldsvitaml-
kunstkroniek. 17.00 Stereo: Big Band Beat:
The Skymasters met solist. 17.25 Jazz Spec
trum. 17.55 Mededelingen.
HILVERSUM II (298 m) - NCRV: 7.00
Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Op het
land: 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuin-
13.00 Raden maar). 14.00 "conclllepostbus.'
14.05 Stereo: Musit-sta: gevarieerd muziekpro
gramma. 14.30 Pizzicato: muzikaal middag-
magazine. (16.00-16.02 Nieuws). Overheids
voorlichting: 17.00 Toeristische reclame van
de Nederlandse Antillen in de Verenigde Sta
ten, klankbeeld van Raymundo Debrol. KRO:
gramma, (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws.
Licht platenprogramma. 16.00 Nieuws. 16.03-
Nieuws^i"" licht PlatenPl'°Sramma (17.00-
BRUSSEL NED (324 m) 12.00 Nieuws
12.03 Gevarieerde muziek. (12.40 Weerbericht',
mededelingen, programmaoverzicht en SOS-
:hlppers.) 12.55 Buitenlands
berichten
persoverzicht. 13.
dagklapper en beursbericht!
13.20 Tafel-
muztek. 16.00 Nieuws, 14.03 Schoolradio.