is uit 't (kunst)-leven gegrepen 3 TENTOONSTELLINGEN HOLLAND FESTIVAL, EN IK DAN? ROMEO EN JULIA, BIJFIGUREN Russenl Ie ijziga eid, mei liberale] mager] waren er vele in 1968, al waren er geen uitblinkers bij als Jeroen Bosch en i in het jaar ervoor. Pe meest spraakmakende expositie was wel licht die van de in Nederland geboren schilderWillem de Kooning (I.), die in Amerika triomfen viert. In Amsterdam ontmoette hij collega Karei Appel (r.), die overigens zelf een nieuw facet van zijn kunnen toonde met een tentoonsteling van kleurige reliëfs. de jaarlijkse kunstmanifestatie, werd het afgelopen jaar voor de eenentwintigste keer gehouden. Onder de buitenlandse groepen, die acte de présence gaven, was ook de Israëlische Batsheva Dance Company (foto). OUDJAAR 1968 UENDV nnDC ontvin9 ln me' van dit jaar uit handen van prins Bernhard de Erasmusprijs als blijk flClllml IVlUUIfC van waardering voor het bevorderen van de Europese cultuur in de ruimste zin van het woord. Naar aanleiding van deze prijsuitreiking werd in het museum Kröller- Möller in Otterloo een overzichtstentoonstelling van het werk van deze grote Engelse beeldhouwer gehouden. Op de foto: enkele transporteurs bezig met het vervoeren en plaatsen van een reusachtige plastiek. 7IICTFD If IIVIA met Gerrit (Leen Jongewaard) ..In een rij- I El% |\LI W Itulgie" naar Vlnkeveen voor de uitreiking van (weer) een gouden plaat. Dat was dan het absolute einde van de populairste tee-vee-serie aller tijden, „Ja zuster, nee zuster", waarvoor Annie Schmidt de teksten schreef. fBIMCT OD CTD A AT ls een 'eus c*'e te9enwoorc,i9 in kringen van beeldende artiesten nogal veel wordt gehoord en vaak ook in praktijk VUIljl Wï dl ICflAP wordt gebracht Soms mislukt dat, zoals bij de „Objectkunst" In Leiden, waar door kwaadwiligen en onbegrijpen- den voor tienduizenden guldens schade werd aangericht. Soms ook gaat het goed, zoals hier in Amsterdam, waar i het begin van dit jaar een aantal schilders het Stedelijk Museum .verpakten" In een massaal langgerekt schilderij, dat veel belangstelling trok. Museum- irecteur mr. Eddy de Wilde (r.) die zelf ook nogal veel moderns in zijn exposities doet kwam er voor uit zjjn heiligdom. ook al van Annie Schmidt beleefde In Amster dam een enthousiast verwelkomde première en trekt sindsdien volle zalen. Niet in de laatste plaats is dat te danken aan Mary Dresselhuys (I.), die de moeder van de (frauderende zoon (Jaap Wieringa) speelt verfilmd door Franco Zefferelli be hoort ongetwijfeld tot de hoogtepunten van het filmjaar '68. Zefferelli zorgde voor een ontroerend, tot in de puntjes gaaf stuk, waarin de duel6 (foto) technisch en filmisch veel te genieten boden. uit „Hamlet", Rosencrantz en Guildenstern werden door Tom Stoppard tot hoodrolspelers gemaakt in zijn „Rozencrantz en Guildenstern zijn dood", na de première op nieuwjaarsdag 1968 door de Haagse Comedle vele malen met groot succes gespeeld. „Het" stuk In het lichtere genre was (en is nog 6teeds) „Veertig karaat", waarvan nu zo'n 100 voorstellingen zijn gepland. Foto: Leo de Hartog en Annie de Lange als koning en koningin, en Cees Coolen en Wim van Roo(| als Guildenstern en Rosenoranta.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 17