STONES
bedelen om
POPGUNST
GOUD
in stem van
ANDY
SUPREMES TEMPTATIONS muzikaal verenigd
De kinderen
vertellen
hair-ige Z-E-N in top-tien!
ZATERDAG 28 DECEMBER
fc)7p)tcVMtcl/pïïo/ol
De Rolling Stones hebben 'n nieuwe
elpee uitgebracht: „Beggar's Ban
quet". Wie het tot voor kort niet
geweten heeft, kwam er dan toch
vorige week achter toen bekend werd,
dat de Stones ter introductie van
hun zoveelste grote schijf een banket
hadden georganiseerd, waaraan o.a.
Lord Harlech tot enkele weken
terug een serieuze huwelijkskandidaat
voor Jacqueline Kennedy aanzat.
Niets bijzonders, totdat Mick Jagger
een groot gooi- en smijtfestijn orga
niseerde, waarvan de zo deftige
adel met volle teugen genoot.
Charlie Watts
Hier in Nederland zullen we 't echter
alleen maar moeten doen met het
banket, dat de Stones ons door mid
del van deze plaat voorzetten. En
daar mankeert nogal het een en an
der aan. Vooral wat betreft de vers
heid. Vrijwel alle nummers zijn be
legen en moeten al dateren uit de tijd
van „Little Red Rooster" of „Come
on". Goed, de ingrediënten, waarvan
Mick en jongens bij het vervaardigen
van dit popbanket nee eerder
bluesbanket gebruik maakten, zijn
vers, maar het volledige produkt
ademt een verouderde sfeer, evenals
de dubbel-elpee van de Beatles, die
nog steeds alle Stonespessimisten
ten spijt tot hun grootste concur
renten gerekend moeten worden. Of
schoon wij dus niet daverend enthou
siast kunnen zijn over deze nieuwe
elpee van Mick Jager, Bill Wyman,
laten we toch de tien gerechten, die
dit „Bedelaarsbanket" bevat, een
voor een de „Ook voor Jou"-revue
passeren:
Keith Richard
KANT 1:
1. ..Sympaty for the devil". Een bij
zonder knape, macabere tekst werd
door de Stones gezet op een verve
lende doordreunende bluesmelodie,
die aangegeven wordt door een piano.
Het rauwe stemgeluid van Mick ver
leent de song een apart cachet. Het
„koren" van de overige Stones wordt
ten langste leste enorm vervelend.
2. „No Explication". Het zwevende
gitaargeluid verleent het stom een
voudige melodietje een klagelijke
sfeer. Een sfeer die nog eens extra-
onderstreept wordt door het even kla
gelijke vocale gedeelte van Mick.
Hier en daar doet het qua arrange
ment even terugdenken aan het reeds
genoemde „Little red rooster".
3. „Dear Doctor". Zeer sterk her-
I
f
kennen we hier een Spencer Davis-
invloed. De sound is doodweg gegapt
van de Davis-elpee „The first elpee".
Weinig inventief geluid dus, dat ech
ter door de voortgezette bluessy-uit-
voering een zekere charme krijgt.
Het hoge stemmetje geeft een aparte
4. „Parachute woman". Gemoder
niseerde uitvoering van het al een
paar maa! genoemde „Little red roos-
ler"-melodietje, dat gebaseerd is op
een zeer bekend bluesschema. Te we
ten: twee repeterende regels, gevolgd
door een derde die een antwoord geeft
of de zin voortzet.
5. „Jig-Saw-Puzzle". Bijzonder zeur
derige song, die ondanks de heer
lijk huilende gitaar nauwelijks im
poneert. Voor liefhebbers van stereo
echter wel een nummer, dat het maxi
mum aan stereoweergave garandeert.
Brian Jones
KANT 2:
6. „Street fighting man" Laatste
single, waarmee we nog steeds niet
helemaal gelukkig zijn. omdat de
sound te ouderwets is. Ondanks de
provocerende tekst, die door Jagger
de microfoon in „gebeten" wordt.
7. „Prodigal son". Engelse vertaling
van het aloude Nederlandse kinder
liedje „Klikspaan boterspaan, je mag
niet door mijn straatje gaan". Gezet
op een bluesstramien wordt het
vooral door Jaggers vocale kracht
toch een opzwepend geheel.
8. „Stray Cat Blues". Praatachtig
blueswijsje, dat evenals het reeds be
sproken „Jig-Shaw-Puzzle" spoedig
verveelt, omdat het te langdradig is
en weinig imposant qua ritme-opzet.
Mick Jagger
9. „Factory girl". Liedje met een
„tekst uit het leven gegrepen", dat
verbazing wekt door de inventieve
ritmewisselingen.
10. „Salt of the earth". Als je niet
beter weet, zou je denken dat er een
soloplaat van de Kinksboy Dave Da-
vis op de draaitafel ligt, zó goed
imiteert Mick Jagger het stemgeluid
van zijn concurrent in dit lijzige
Kinkmelodietje. Pas aan het slot
wordt een duidelijke Stones-inslag
herkenbaar. Een der betere composi
ties van deze elpee.
Terugblikkend op wat wij hierboven
bij elke compositie apart schreven,
kunnen we constateren, dat deze
nieuwe elpee van de Rolling Stones
weinig inventief is, geheel gezet op
een bluesstramien en bovendien wei
nig goede songs bevat. Een verge
lijking van „Their Satanic Majesty"
is dan ook te alle tijden onmogelijk.
Het ..Bedelaarsbanket" van de Stones
zal volgens ons weinig „eetlustigen"
vinden, tenzij her en der gezocht gaat
worden naar Stonesfans, die de ver
richtingen van hun idolen in het ver
leden verkozen boven de „Satanic
Majesty"-produkten.
LEIDSE
TOP
■TIEN
1.
(1)
Barry Ryan
2.
(5)
Battle hymn of the
republic.
Andy Williams
3.
(6)
Hair.
Zen
4.
(4)
Jerushala'im
Rika Zarai
5.
(2)
Cats
6.
Lily the pink.
Scaffold
7.
(10)
Going up the countrj
Canned Heat
8.
Send me a postcard
Shocking Blue
9.
(3)
Just a little bit of
peace in my hart
Golden Earrings
10.
(9)
Chewy chewy
Ohio Express
Met elf gouden platen op zyn de
bet is de Amerikaanse zanger Andy
Williams een der best verkopende
mannelijke artiesten van de heden
daagse platenindustrie. Geen wonder
want die elf gouden platen betekenen
evenzovele elpees, waarvan er dan
altijd nog meer dan 1.000.000 exem
plaren verkocht zijn. Niet voor niets
noemt men deze zanger met de bari
ton dan ook „de man met goud in
Andy's zangcarrière voert terug naar
zijn kinderjaren in zijn woonplaats
Wall Lake, Iowa, waar zijn vader
Jay Williams, het plaatselijk kerk
koor onder zijn artistieke hoede had.
Jay Williams was een vooruitstreven
de man. In tegenstelling tot zijn „con
freres in de muze" had hij zijn koor
onderverdeeld in een kern en wat
trawanten. De kern werd gevormd
door zijn vrouw en vier zoons: „The
Williams Brothers", waarvan (uiter
aard) Andy deel uit maakte. De
„close-harmony" van het kwartet
imponeerde al spoedig een grote groep
mensen. Enfin, om een lang verhaal
kort te maken, „The Williams Bro
thers" werden wijd en zijd bekend.
Dat zou tot 1952 duren, omdat toen
drie van de vier leden gingen trou
wen. Andy eigenlijk nog een pu
berachtig broekje begon toen aan
een solocarrière.
De eerste stap werd gezet met de
populaire „Tonight"-show van Steve
Allen. „Bij die knaap heb ik het vak
eigenlijk pas geleerd", vertelt Andy
nu. „Ik heb er van alles gedaan. Van
Apachedansen tot komische sketches
van pantomime tot een Russische
volksdans". Pas in 1959 begon de
„glamour-star" voor Andy te schij
nen. Zijn platen waaronder „Cana
dian sunset" en „The Hawain wed
ding song" stonden maandenlang in
de Amerikaanse top-100 en zijn „Tv.-
Specials" waren een doorslaand suc
ces. Zijn „Andy Williams in music
from Schubert Alley" bijvoorbeeld
won een nationale onderscheiding.
In 1962 was Andy van oordeel, dat
hij ervaring genoeg had om een eigen
t.v.-show te accepteren. Waren zijn
„Tv-Specials" een groot succes, deze
wekelijkse afleveringen behaalden
keer op keer de Emmy-A ward"
(Speciale onderscheiding voor het
beste Amerikaanse t.v.-programma
Vijf seizoenen lang schitterde Andy
op de beeldbuis, toen zei hij de t.v.
vaarwel om zich in het vervolg nog
meer te gaan toeleggen op het ma
ken van tournees en het produceren
van grammofoonplaten.
Een van de laatste meesterwerkjes
van zijn hand is de elpee „Honey",
een gevoelige wat langgerekte
cover van het bekende Bobby Golds-
borosucces. Er staan trouwens nog
meer „covers" op. Daar hebben we
bijvoorbeeld „Love is bleu", eens een
geweldige hit van orkestleider Paul
Mauriat; daar hebben we „This is
my song", de Charles Chaplincom-
posltie, die door Petula Clark over
tuigend naar de top werd gezongen.
Ach, hèt zou te lang duren als we alle
songs stuk voor stok de revue kri
tisch zouden laten passeren. Vandaar
dat we tot slot alleen nog even wij
zen op de twee beste nummers van
de plaat: „Scarborough fair canticle"
(van Simon Garfunkel) en „By
the time I get to Phoenix" (van Jim
Webb).
Het mag zeker een unicum genoemd worden, dat de meisjes Supremes
ook wel eens de vrouwelijke „Beatles" genoemd er in toestemden
samen te zingen op een Tamla Motownelpee met hun mannelijke collega's
„The Temptations". Beide groepen zjjn toch niet de eersten de besten.
En als je dan samen wilt werken aan een lumineus idee, moet er toch
wel het een en ander uit de muzikale bus kunnen komen. Zeker als je de
talenten van Diana Ross in aanmerking neemt. Wij kunnen nog niet beoor
delen of deze nieuwe vrucht uit de Tamla Motownstal een delicatesse is
niet, aangezien de elpee nog niet in Nederland is uitgebracht. De pa
liedjes, die wij reeds via onze veelbesproken etherpiraat konden beluistere
hielden echter een belofte voor de toekomst in. Het zou dus geen gek id
platenbon vroegen voor het geval i
Kerstpuzzel
Hieronder moeten jullie van 18 let
ters een klein zinnetje maken. De 4de
letter is een hoofdletter.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
1413 17 3 een lichaamsdeel
4 9 10 een steenr
7 15 16 uitgebloeid
4 6 5 1 deel van het been
2 18 12 niet wjjd
8 15 18 12 niet oud
14 9 11 een vrucht
Oplossingen sturen aan: Tante Jo,
Krantentuin, Leldse Courant, Papen
gracht, Leiden.
Een mooi boek wordt verloot.
Correspondentie
Wie nog een kerstverhaaltje in
stuurt, heeft de kans dat het nog in
de krant komt.
Diederik de Bruin
Kerstmis
Op een dag kwam Ellie naar huis
gehold. Ze had haar moeder iets be
langrijks te zeggen. Ze mocht name
lijk een liedje in de kerk zingen. Nou
dat mocht ze niet elke dag hoor!
Moeder vond het ook fijn. Maar
Nog diezelfde avond werd Ellle ziek.
Ze kreeg een hoogrode kleur en voel
de zich moe. Ze had koorts. Moeder
stopte haar vroeg in bed; misschien
zou het morgen weer beter zijn. Maar
het was niet beter. Ellle had nog
„Je moet maar een paar dagen ln
bed blijven" zei moeder.
„Maar mam, dan kan ik het liedje
in de kerk niet zingen."
„Daar is niets aan te doen" zei
moeder. „Nu moet een ander kind 't
Och, wat was dat nu toch jammer.
Zachtjes lag ze in haar bed te huilen.
Vader kwam thuis.
„Wat is dat nu naar voor Ellie",
zei hij.
Moeder nam vader mee naar de
kamer en fluisterde: „Zullen we een
hele mooie kerstboom neerzetten?"
„Ja, en dan versleren we hem heel
's Avonds bracht vader een kerst
boom mee en terwijl Ellie sliep, werd
de boom met allerlei glinsterende din
gen versierd; ook met lichtjes.
De volgende morgen, toen Ellie
wakker werd, zag ze de kerstboom
staan, de. kaarsjes waren aan. Wat
vond ze dat prachtig en een ogenblik
vergat ze, dat ze ziek was en er
vandaag een ander kind het liedje
in de kerk zou mogen zingen.
Het wordt avond. Ellle verveelt zich
heel erg. Zou Toos, haar vriendinne
tje. haar vergeten hebben? Ze hoopt
van niet. Ineens ziet ze door het
raam een heleboel kinderen aanko
men met lampionnetjes.
„Mijn klas!" roept Ellie.
Ja hoor, haar klas. Toosje zwaai
de al vanuit de verte.
„Ze is me niet vergeten" zei Ellie.
Marjan Brocaar
Kerstengeltje
Er was eens een klein engeltje,
een heel klein engeltje. Men noemde
haar kerstengeltje, omdat ze altijd
wist wanneer er een kindje geboren
was. Dan vloog ze naar de aarde om
muziek te maken. Elk jaar verlangde
ze heel erg naar Kerstmis. Ze ging
dan muziek maken bij de kindjes die
in de kerstnacht geboren worden.
Ook vloog ze wel eens naar de aarde
om te kjjken of de mensen wel alle
maal lief waren. Op zekere dag vloog
ze weer uit de hemel weg. Ze vloog
en vloog, maar werd opeens erg moe.
Ze moest even rusten. Ze was vlak
bij Mars, een mooie planeet om uit
te rusten. Ze zocht een ftfn plaatsje,
bedekte zich met haar vleugels en al
gauw sliep ze als een roos.
Op Mars woonden kleine mensjes,
de Marsmannetjes. Een paar van die
mannetjes reden in een autoboot
langs de wegen. Ze kwamen langs
het slapende engeltje en dachten dat
het een rots was. Ze botsten er tegen
op. Het engeltje werd wakker en
vloog gauw verder naar de aarde.
Maar in de hemel waren de grote
en kleine engelen ongerust waar het
kerstengeltje toch bleef. Ze dachten
dat het misschien een ongeluk had
gehad of door een grote vogel op
gegeten was. „Kom, we gaan haar
allemaal zoeken', zei een grote engel.
Intussen was het kerstengeltje
weer op weg naar de hemel en toen
ze daar aankwam, was de hemel leeg.
Alle engelen waren weg. Ze begreep
Na lang zoeken gingen de engelen
maar weer terug naar de hemel. Ze
hadden niets gevonden. Toen ze de
hemel binnengingen, zagen ze de
kerstengel. Wat waren ze blij. Ze
pakten hun muziekinstrumenten en
vierden feest. Maar midden onder het
feest kwam een grote engel met de
boodschap: „Kom vlug mee naar de
aarde. We gaan muziek maken, want
het Jezuskindje is geboren.
Berco de Heiden
Kerstmis
Het ls bijna Kerstmis. Dat is het
feest waarop heel vroeger het kindje
Jezus geboren was in een stal. Bij
ons op school staat het stalletje er al,
met de beeldjes erin, maar het Kindje
ligt nog niet in het kribje. Dat komt
later pas. als het tijd is. Thuis staat
het stalletje ook al met veertien,
beeldjes: Maria, Jozef, de drie ko
ningen, drie herders, drie schapen,
een os, een ezel en een kameel. Heel
mooi. Morgen zetten we ook de kerst
boom, daar hangt van alles in: ballen
rode, gele, paarse, groene en witte.
Ook engelenhaar, een kaboutertje, ja
het is te veel om op te noemen. Voor
onze ramen hangt een ster. Als hij
brandt ls hij lichtrood. Op school heb
ben we alemaal een kaars, die steken
we 's middags aan als het donker
wordt. Het kleine parkietje is maan
dagmorgen uit het broedbakje gevlo
gen en het eet nu al van alle voeder
bakjes. Hjj is groen. Jammer, we
hadden gedacht dat hij rood zou wor
den.
Hier volgt een versje gemaakt
door een meisje van 11 jaar. Haar
naam sitaait er niet bij.
Drie-koningen
Drie Wijzen uit het oosten
Ze kwamen van heel ver.
Ze volgden lange dagen
Een schone heldere ster.
Toen bleef tot hun verbazing
De sterre stille staan
't Was boven 'n arme stal
Waar zij zijn ingegaan.
De machtige grote Wijzen
Ze knielden aanstonds neer
En zeiden diep gelovig:
„Ja, dit is God, de Heer".
José Zandvliet:
Kerstfeest
Het is bijna kerstfeest. Dat is heel
fijn. Heel lang geleden was de kleine
Jezus geboren en daarom vieren wij
en iedereen kerstfeest. We gaan
kerstbomen neerzetten en het stalle
tje op een tafel. De kaarsjes worden
aangestoken. De kinderen zingen lied
jes. In het stalletje staat een kribje
en daar ligt het kindje Jezus in. Het
feest is op 25 december, dan is het
altijd winter. Bfl het stalletje staan
ook schaapjes en herders en ook de
drie koningen. Eén koning gaf goud.
Wat de andere koningen gaven weet
ik niet meer, het is moeilijk om alles
te onthouden. Nou heb ik nog verge
ten te zeggen, dat Maria en Jozef ook
ln de stal staan.
Edwin Koree:
Kerstmis
In onze klas staat een kerststal
letje. Er staan heel wat beeldjes in,
maar het Kindje ligt nog niet in de
kribbe, dat komt pas met Kerstmis.
We hebben veel planten. In de plan
tenbak zitten ook ballen en slingers.
Dat is een leuk gezicht. Er hangen
ook kerstklokken, wel zes. Eén ervan
heb ik met mijn zusje gemaakt. Het
is maar een kleintje met een heleboel
sterretjes. Het kerstklokje hangt in
de opening van de deur. De hele klas
is versierd met van alles. Thuis krij
gen we ook een kerstboom. Ik weet
nog niet hoe groot. Onze kerststal
zetten we bij de boom. Het stalletje
bij ons in de klas heeft Guus ge
maakt. Op de t.v. is een leuk pro
gramma uitgezonden. Je zag hoe een
meneer een engeltje aan het maken
was. Nu kan ik het ook hij maakte
ook een kerststukje, maar dat kan ik
niet. Ik vind de kersttijd een fijne
tqd.
Yvonne Tinimers:,
Kerstmis
Over een paar dagen is het Kerst
mis. Dat is fijn. In de klas hebben
we kaarsjes op onze bank. Als het
bijna vier uur is, steekt de juffrouw
de kaarsjes aan. Dat is een leuk ge
zicht. Dan worden er plaatjes ge
draaid met kerstliedjes. Ook heeft de
juffrouw een kerststalletje staan met
beeldjes er in. Het Kindje ligt nog
niet in het kribje, dat kan natuur
lijk nog niet. Ook hebben we een
kerstboom. Ik ga er vandaag een ko
pen met een mevrouw, want m'n
moeder is ziek. Ik mag er een uitzoe
ken. Ik neem niet zo'n kleine, maar
ook niet zo'n grote, maar net de tus-
senmaat. Ik vraag aan moeder of ik
de ballen er in mag hangen, behalve
de piek, want daar kan ik niet bij.
Hij moet in de top van de boom en die
is erg hoog. Ik geef een kerststukje
aan m(jn vader en moeder. Dat vin
den ze vast en zeker leuk. Op de kleu
terschool heb ik een stalletje ge
maakt en als je er een kaarsje achter
zet, dan is het verlicht. Heel mooi
Spelen
Wat doen wc als het regent en
koud is buiten? Dan spelen we bin
nen met zusjes, broertjes, vriendjes
en vriendinnetjes.
TOUWTREKKEN
Een dichtgeknoopt touw ligt o, i
de grond. Vier kinderen gaan
gelijke afstand in een cirkel stag
en pakken het touw op met de ree
terhand. Vier blokken worden nee
gelegd op flinke afstand van elk d
spelers. Met de linkerhand moet*
ze proberen deze op te rapen. W
het eerste zijn blok bemachtig
heeft, is winnaar.
NAALD EN DRAAD
Drie kinderen staan aan 't emdi
van de kamer en drie aan 't anderl
einde. No. 1, 2 en 3 hebben elk eJ
naald in de ene en een draad in <9
andere hand. Als men tot drie heeB
geteld, beginnen 4, 5 en 6 naar 1,H
en 3 te hinken en daar aangekome:
de draad in de naald te steken, d: I
1, 2 en 3 hen gaven. Daarna hinke I
ze weer terug. Wie het eerste term I
keert, heeft gewonnen.
VOORWERPEN ONTHOUDEN
Op een blad wordt een aanta.1
voorwerpen gelegd. Om te beginneij
tien. Later kan men hoger gaan®
Over het blad ligt een doek. Nul
wordt het blad op de tafel gezetl
De kinderen zitten er om heen me:|
papier en potlood in de hand. De
doek wordt er afgehaald en de kin
deren mogen nu één minuut lang
naar al die voorwerpen kijken. Dani
wordt 't blad weggehaald en ieder
een'moet opschrijven wat hij heef',)
gezien. Wie de meeste voorwerpen!
heeft, is winnaar. Neem voor dit-
spel kleine voorwerpen, die dage
lijks worden gebruikt.
WOORDJES MAKEN
Ieder kind heeft weer potlood en
papier. Men geeft een woord op
b.v. schemerlamp. Probeer allemaal
van dit woord zoveel mogelijk
woordjes te maken, b.v. les, emmer,
lap enz. Wie de meeste woordjes
heeft is winnaar.
Volgende week verder. Dag kin-
ders, een Zalig Nieuwjaar ook voor
jullie vaders en moeders. En dan
nog wat! Als het weer gaat vriezen
of sneeuwen denken jullie dan aan de
vogeltjes.
TANTE JO.