STONES bedelen om POPGUNST GOUD in stem van ANDY SUPREMES TEMPTATIONS muzikaal verenigd De kinderen vertellen hair-ige Z-E-N in top-tien! ZATERDAG 28 DECEMBER fc)7p)tcVMtcl/pïïo/ol De Rolling Stones hebben 'n nieuwe elpee uitgebracht: „Beggar's Ban quet". Wie het tot voor kort niet geweten heeft, kwam er dan toch vorige week achter toen bekend werd, dat de Stones ter introductie van hun zoveelste grote schijf een banket hadden georganiseerd, waaraan o.a. Lord Harlech tot enkele weken terug een serieuze huwelijkskandidaat voor Jacqueline Kennedy aanzat. Niets bijzonders, totdat Mick Jagger een groot gooi- en smijtfestijn orga niseerde, waarvan de zo deftige adel met volle teugen genoot. Charlie Watts Hier in Nederland zullen we 't echter alleen maar moeten doen met het banket, dat de Stones ons door mid del van deze plaat voorzetten. En daar mankeert nogal het een en an der aan. Vooral wat betreft de vers heid. Vrijwel alle nummers zijn be legen en moeten al dateren uit de tijd van „Little Red Rooster" of „Come on". Goed, de ingrediënten, waarvan Mick en jongens bij het vervaardigen van dit popbanket nee eerder bluesbanket gebruik maakten, zijn vers, maar het volledige produkt ademt een verouderde sfeer, evenals de dubbel-elpee van de Beatles, die nog steeds alle Stonespessimisten ten spijt tot hun grootste concur renten gerekend moeten worden. Of schoon wij dus niet daverend enthou siast kunnen zijn over deze nieuwe elpee van Mick Jager, Bill Wyman, laten we toch de tien gerechten, die dit „Bedelaarsbanket" bevat, een voor een de „Ook voor Jou"-revue passeren: Keith Richard KANT 1: 1. ..Sympaty for the devil". Een bij zonder knape, macabere tekst werd door de Stones gezet op een verve lende doordreunende bluesmelodie, die aangegeven wordt door een piano. Het rauwe stemgeluid van Mick ver leent de song een apart cachet. Het „koren" van de overige Stones wordt ten langste leste enorm vervelend. 2. „No Explication". Het zwevende gitaargeluid verleent het stom een voudige melodietje een klagelijke sfeer. Een sfeer die nog eens extra- onderstreept wordt door het even kla gelijke vocale gedeelte van Mick. Hier en daar doet het qua arrange ment even terugdenken aan het reeds genoemde „Little red rooster". 3. „Dear Doctor". Zeer sterk her- I f kennen we hier een Spencer Davis- invloed. De sound is doodweg gegapt van de Davis-elpee „The first elpee". Weinig inventief geluid dus, dat ech ter door de voortgezette bluessy-uit- voering een zekere charme krijgt. Het hoge stemmetje geeft een aparte 4. „Parachute woman". Gemoder niseerde uitvoering van het al een paar maa! genoemde „Little red roos- ler"-melodietje, dat gebaseerd is op een zeer bekend bluesschema. Te we ten: twee repeterende regels, gevolgd door een derde die een antwoord geeft of de zin voortzet. 5. „Jig-Saw-Puzzle". Bijzonder zeur derige song, die ondanks de heer lijk huilende gitaar nauwelijks im poneert. Voor liefhebbers van stereo echter wel een nummer, dat het maxi mum aan stereoweergave garandeert. Brian Jones KANT 2: 6. „Street fighting man" Laatste single, waarmee we nog steeds niet helemaal gelukkig zijn. omdat de sound te ouderwets is. Ondanks de provocerende tekst, die door Jagger de microfoon in „gebeten" wordt. 7. „Prodigal son". Engelse vertaling van het aloude Nederlandse kinder liedje „Klikspaan boterspaan, je mag niet door mijn straatje gaan". Gezet op een bluesstramien wordt het vooral door Jaggers vocale kracht toch een opzwepend geheel. 8. „Stray Cat Blues". Praatachtig blueswijsje, dat evenals het reeds be sproken „Jig-Shaw-Puzzle" spoedig verveelt, omdat het te langdradig is en weinig imposant qua ritme-opzet. Mick Jagger 9. „Factory girl". Liedje met een „tekst uit het leven gegrepen", dat verbazing wekt door de inventieve ritmewisselingen. 10. „Salt of the earth". Als je niet beter weet, zou je denken dat er een soloplaat van de Kinksboy Dave Da- vis op de draaitafel ligt, zó goed imiteert Mick Jagger het stemgeluid van zijn concurrent in dit lijzige Kinkmelodietje. Pas aan het slot wordt een duidelijke Stones-inslag herkenbaar. Een der betere composi ties van deze elpee. Terugblikkend op wat wij hierboven bij elke compositie apart schreven, kunnen we constateren, dat deze nieuwe elpee van de Rolling Stones weinig inventief is, geheel gezet op een bluesstramien en bovendien wei nig goede songs bevat. Een verge lijking van „Their Satanic Majesty" is dan ook te alle tijden onmogelijk. Het ..Bedelaarsbanket" van de Stones zal volgens ons weinig „eetlustigen" vinden, tenzij her en der gezocht gaat worden naar Stonesfans, die de ver richtingen van hun idolen in het ver leden verkozen boven de „Satanic Majesty"-produkten. LEIDSE TOP ■TIEN 1. (1) Barry Ryan 2. (5) Battle hymn of the republic. Andy Williams 3. (6) Hair. Zen 4. (4) Jerushala'im Rika Zarai 5. (2) Cats 6. Lily the pink. Scaffold 7. (10) Going up the countrj Canned Heat 8. Send me a postcard Shocking Blue 9. (3) Just a little bit of peace in my hart Golden Earrings 10. (9) Chewy chewy Ohio Express Met elf gouden platen op zyn de bet is de Amerikaanse zanger Andy Williams een der best verkopende mannelijke artiesten van de heden daagse platenindustrie. Geen wonder want die elf gouden platen betekenen evenzovele elpees, waarvan er dan altijd nog meer dan 1.000.000 exem plaren verkocht zijn. Niet voor niets noemt men deze zanger met de bari ton dan ook „de man met goud in Andy's zangcarrière voert terug naar zijn kinderjaren in zijn woonplaats Wall Lake, Iowa, waar zijn vader Jay Williams, het plaatselijk kerk koor onder zijn artistieke hoede had. Jay Williams was een vooruitstreven de man. In tegenstelling tot zijn „con freres in de muze" had hij zijn koor onderverdeeld in een kern en wat trawanten. De kern werd gevormd door zijn vrouw en vier zoons: „The Williams Brothers", waarvan (uiter aard) Andy deel uit maakte. De „close-harmony" van het kwartet imponeerde al spoedig een grote groep mensen. Enfin, om een lang verhaal kort te maken, „The Williams Bro thers" werden wijd en zijd bekend. Dat zou tot 1952 duren, omdat toen drie van de vier leden gingen trou wen. Andy eigenlijk nog een pu berachtig broekje begon toen aan een solocarrière. De eerste stap werd gezet met de populaire „Tonight"-show van Steve Allen. „Bij die knaap heb ik het vak eigenlijk pas geleerd", vertelt Andy nu. „Ik heb er van alles gedaan. Van Apachedansen tot komische sketches van pantomime tot een Russische volksdans". Pas in 1959 begon de „glamour-star" voor Andy te schij nen. Zijn platen waaronder „Cana dian sunset" en „The Hawain wed ding song" stonden maandenlang in de Amerikaanse top-100 en zijn „Tv.- Specials" waren een doorslaand suc ces. Zijn „Andy Williams in music from Schubert Alley" bijvoorbeeld won een nationale onderscheiding. In 1962 was Andy van oordeel, dat hij ervaring genoeg had om een eigen t.v.-show te accepteren. Waren zijn „Tv-Specials" een groot succes, deze wekelijkse afleveringen behaalden keer op keer de Emmy-A ward" (Speciale onderscheiding voor het beste Amerikaanse t.v.-programma Vijf seizoenen lang schitterde Andy op de beeldbuis, toen zei hij de t.v. vaarwel om zich in het vervolg nog meer te gaan toeleggen op het ma ken van tournees en het produceren van grammofoonplaten. Een van de laatste meesterwerkjes van zijn hand is de elpee „Honey", een gevoelige wat langgerekte cover van het bekende Bobby Golds- borosucces. Er staan trouwens nog meer „covers" op. Daar hebben we bijvoorbeeld „Love is bleu", eens een geweldige hit van orkestleider Paul Mauriat; daar hebben we „This is my song", de Charles Chaplincom- posltie, die door Petula Clark over tuigend naar de top werd gezongen. Ach, hèt zou te lang duren als we alle songs stuk voor stok de revue kri tisch zouden laten passeren. Vandaar dat we tot slot alleen nog even wij zen op de twee beste nummers van de plaat: „Scarborough fair canticle" (van Simon Garfunkel) en „By the time I get to Phoenix" (van Jim Webb). Het mag zeker een unicum genoemd worden, dat de meisjes Supremes ook wel eens de vrouwelijke „Beatles" genoemd er in toestemden samen te zingen op een Tamla Motownelpee met hun mannelijke collega's „The Temptations". Beide groepen zjjn toch niet de eersten de besten. En als je dan samen wilt werken aan een lumineus idee, moet er toch wel het een en ander uit de muzikale bus kunnen komen. Zeker als je de talenten van Diana Ross in aanmerking neemt. Wij kunnen nog niet beoor delen of deze nieuwe vrucht uit de Tamla Motownstal een delicatesse is niet, aangezien de elpee nog niet in Nederland is uitgebracht. De pa liedjes, die wij reeds via onze veelbesproken etherpiraat konden beluistere hielden echter een belofte voor de toekomst in. Het zou dus geen gek id platenbon vroegen voor het geval i Kerstpuzzel Hieronder moeten jullie van 18 let ters een klein zinnetje maken. De 4de letter is een hoofdletter. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 1413 17 3 een lichaamsdeel 4 9 10 een steenr 7 15 16 uitgebloeid 4 6 5 1 deel van het been 2 18 12 niet wjjd 8 15 18 12 niet oud 14 9 11 een vrucht Oplossingen sturen aan: Tante Jo, Krantentuin, Leldse Courant, Papen gracht, Leiden. Een mooi boek wordt verloot. Correspondentie Wie nog een kerstverhaaltje in stuurt, heeft de kans dat het nog in de krant komt. Diederik de Bruin Kerstmis Op een dag kwam Ellie naar huis gehold. Ze had haar moeder iets be langrijks te zeggen. Ze mocht name lijk een liedje in de kerk zingen. Nou dat mocht ze niet elke dag hoor! Moeder vond het ook fijn. Maar Nog diezelfde avond werd Ellle ziek. Ze kreeg een hoogrode kleur en voel de zich moe. Ze had koorts. Moeder stopte haar vroeg in bed; misschien zou het morgen weer beter zijn. Maar het was niet beter. Ellle had nog „Je moet maar een paar dagen ln bed blijven" zei moeder. „Maar mam, dan kan ik het liedje in de kerk niet zingen." „Daar is niets aan te doen" zei moeder. „Nu moet een ander kind 't Och, wat was dat nu toch jammer. Zachtjes lag ze in haar bed te huilen. Vader kwam thuis. „Wat is dat nu naar voor Ellie", zei hij. Moeder nam vader mee naar de kamer en fluisterde: „Zullen we een hele mooie kerstboom neerzetten?" „Ja, en dan versleren we hem heel 's Avonds bracht vader een kerst boom mee en terwijl Ellie sliep, werd de boom met allerlei glinsterende din gen versierd; ook met lichtjes. De volgende morgen, toen Ellie wakker werd, zag ze de kerstboom staan, de. kaarsjes waren aan. Wat vond ze dat prachtig en een ogenblik vergat ze, dat ze ziek was en er vandaag een ander kind het liedje in de kerk zou mogen zingen. Het wordt avond. Ellle verveelt zich heel erg. Zou Toos, haar vriendinne tje. haar vergeten hebben? Ze hoopt van niet. Ineens ziet ze door het raam een heleboel kinderen aanko men met lampionnetjes. „Mijn klas!" roept Ellie. Ja hoor, haar klas. Toosje zwaai de al vanuit de verte. „Ze is me niet vergeten" zei Ellie. Marjan Brocaar Kerstengeltje Er was eens een klein engeltje, een heel klein engeltje. Men noemde haar kerstengeltje, omdat ze altijd wist wanneer er een kindje geboren was. Dan vloog ze naar de aarde om muziek te maken. Elk jaar verlangde ze heel erg naar Kerstmis. Ze ging dan muziek maken bij de kindjes die in de kerstnacht geboren worden. Ook vloog ze wel eens naar de aarde om te kjjken of de mensen wel alle maal lief waren. Op zekere dag vloog ze weer uit de hemel weg. Ze vloog en vloog, maar werd opeens erg moe. Ze moest even rusten. Ze was vlak bij Mars, een mooie planeet om uit te rusten. Ze zocht een ftfn plaatsje, bedekte zich met haar vleugels en al gauw sliep ze als een roos. Op Mars woonden kleine mensjes, de Marsmannetjes. Een paar van die mannetjes reden in een autoboot langs de wegen. Ze kwamen langs het slapende engeltje en dachten dat het een rots was. Ze botsten er tegen op. Het engeltje werd wakker en vloog gauw verder naar de aarde. Maar in de hemel waren de grote en kleine engelen ongerust waar het kerstengeltje toch bleef. Ze dachten dat het misschien een ongeluk had gehad of door een grote vogel op gegeten was. „Kom, we gaan haar allemaal zoeken', zei een grote engel. Intussen was het kerstengeltje weer op weg naar de hemel en toen ze daar aankwam, was de hemel leeg. Alle engelen waren weg. Ze begreep Na lang zoeken gingen de engelen maar weer terug naar de hemel. Ze hadden niets gevonden. Toen ze de hemel binnengingen, zagen ze de kerstengel. Wat waren ze blij. Ze pakten hun muziekinstrumenten en vierden feest. Maar midden onder het feest kwam een grote engel met de boodschap: „Kom vlug mee naar de aarde. We gaan muziek maken, want het Jezuskindje is geboren. Berco de Heiden Kerstmis Het ls bijna Kerstmis. Dat is het feest waarop heel vroeger het kindje Jezus geboren was in een stal. Bij ons op school staat het stalletje er al, met de beeldjes erin, maar het Kindje ligt nog niet in het kribje. Dat komt later pas. als het tijd is. Thuis staat het stalletje ook al met veertien, beeldjes: Maria, Jozef, de drie ko ningen, drie herders, drie schapen, een os, een ezel en een kameel. Heel mooi. Morgen zetten we ook de kerst boom, daar hangt van alles in: ballen rode, gele, paarse, groene en witte. Ook engelenhaar, een kaboutertje, ja het is te veel om op te noemen. Voor onze ramen hangt een ster. Als hij brandt ls hij lichtrood. Op school heb ben we alemaal een kaars, die steken we 's middags aan als het donker wordt. Het kleine parkietje is maan dagmorgen uit het broedbakje gevlo gen en het eet nu al van alle voeder bakjes. Hjj is groen. Jammer, we hadden gedacht dat hij rood zou wor den. Hier volgt een versje gemaakt door een meisje van 11 jaar. Haar naam sitaait er niet bij. Drie-koningen Drie Wijzen uit het oosten Ze kwamen van heel ver. Ze volgden lange dagen Een schone heldere ster. Toen bleef tot hun verbazing De sterre stille staan 't Was boven 'n arme stal Waar zij zijn ingegaan. De machtige grote Wijzen Ze knielden aanstonds neer En zeiden diep gelovig: „Ja, dit is God, de Heer". José Zandvliet: Kerstfeest Het is bijna kerstfeest. Dat is heel fijn. Heel lang geleden was de kleine Jezus geboren en daarom vieren wij en iedereen kerstfeest. We gaan kerstbomen neerzetten en het stalle tje op een tafel. De kaarsjes worden aangestoken. De kinderen zingen lied jes. In het stalletje staat een kribje en daar ligt het kindje Jezus in. Het feest is op 25 december, dan is het altijd winter. Bfl het stalletje staan ook schaapjes en herders en ook de drie koningen. Eén koning gaf goud. Wat de andere koningen gaven weet ik niet meer, het is moeilijk om alles te onthouden. Nou heb ik nog verge ten te zeggen, dat Maria en Jozef ook ln de stal staan. Edwin Koree: Kerstmis In onze klas staat een kerststal letje. Er staan heel wat beeldjes in, maar het Kindje ligt nog niet in de kribbe, dat komt pas met Kerstmis. We hebben veel planten. In de plan tenbak zitten ook ballen en slingers. Dat is een leuk gezicht. Er hangen ook kerstklokken, wel zes. Eén ervan heb ik met mijn zusje gemaakt. Het is maar een kleintje met een heleboel sterretjes. Het kerstklokje hangt in de opening van de deur. De hele klas is versierd met van alles. Thuis krij gen we ook een kerstboom. Ik weet nog niet hoe groot. Onze kerststal zetten we bij de boom. Het stalletje bij ons in de klas heeft Guus ge maakt. Op de t.v. is een leuk pro gramma uitgezonden. Je zag hoe een meneer een engeltje aan het maken was. Nu kan ik het ook hij maakte ook een kerststukje, maar dat kan ik niet. Ik vind de kersttijd een fijne tqd. Yvonne Tinimers:, Kerstmis Over een paar dagen is het Kerst mis. Dat is fijn. In de klas hebben we kaarsjes op onze bank. Als het bijna vier uur is, steekt de juffrouw de kaarsjes aan. Dat is een leuk ge zicht. Dan worden er plaatjes ge draaid met kerstliedjes. Ook heeft de juffrouw een kerststalletje staan met beeldjes er in. Het Kindje ligt nog niet in het kribje, dat kan natuur lijk nog niet. Ook hebben we een kerstboom. Ik ga er vandaag een ko pen met een mevrouw, want m'n moeder is ziek. Ik mag er een uitzoe ken. Ik neem niet zo'n kleine, maar ook niet zo'n grote, maar net de tus- senmaat. Ik vraag aan moeder of ik de ballen er in mag hangen, behalve de piek, want daar kan ik niet bij. Hij moet in de top van de boom en die is erg hoog. Ik geef een kerststukje aan m(jn vader en moeder. Dat vin den ze vast en zeker leuk. Op de kleu terschool heb ik een stalletje ge maakt en als je er een kaarsje achter zet, dan is het verlicht. Heel mooi Spelen Wat doen wc als het regent en koud is buiten? Dan spelen we bin nen met zusjes, broertjes, vriendjes en vriendinnetjes. TOUWTREKKEN Een dichtgeknoopt touw ligt o, i de grond. Vier kinderen gaan gelijke afstand in een cirkel stag en pakken het touw op met de ree terhand. Vier blokken worden nee gelegd op flinke afstand van elk d spelers. Met de linkerhand moet* ze proberen deze op te rapen. W het eerste zijn blok bemachtig heeft, is winnaar. NAALD EN DRAAD Drie kinderen staan aan 't emdi van de kamer en drie aan 't anderl einde. No. 1, 2 en 3 hebben elk eJ naald in de ene en een draad in <9 andere hand. Als men tot drie heeB geteld, beginnen 4, 5 en 6 naar 1,H en 3 te hinken en daar aangekome: de draad in de naald te steken, d: I 1, 2 en 3 hen gaven. Daarna hinke I ze weer terug. Wie het eerste term I keert, heeft gewonnen. VOORWERPEN ONTHOUDEN Op een blad wordt een aanta.1 voorwerpen gelegd. Om te beginneij tien. Later kan men hoger gaan® Over het blad ligt een doek. Nul wordt het blad op de tafel gezetl De kinderen zitten er om heen me:| papier en potlood in de hand. De doek wordt er afgehaald en de kin deren mogen nu één minuut lang naar al die voorwerpen kijken. Dani wordt 't blad weggehaald en ieder een'moet opschrijven wat hij heef',) gezien. Wie de meeste voorwerpen! heeft, is winnaar. Neem voor dit- spel kleine voorwerpen, die dage lijks worden gebruikt. WOORDJES MAKEN Ieder kind heeft weer potlood en papier. Men geeft een woord op b.v. schemerlamp. Probeer allemaal van dit woord zoveel mogelijk woordjes te maken, b.v. les, emmer, lap enz. Wie de meeste woordjes heeft is winnaar. Volgende week verder. Dag kin- ders, een Zalig Nieuwjaar ook voor jullie vaders en moeders. En dan nog wat! Als het weer gaat vriezen of sneeuwen denken jullie dan aan de vogeltjes. TANTE JO.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 12