Tartuffe LA CHEN OM FEYDEA U Apollo „Een vlo in het oor" Steeds meer nederlandse huisvrouwen nemen de wasserij erbij Chanoeka- zang klonk in Museum bij- TELEVISIE VANAVOND VROLIJKE VERWARRING BIJ HAAGSE COMEDIE Voedsel voor Mazzi wijst aanbod compromis van hand miljoenen Max Conrad (75) vliegt naar zuidpool PAGINA 3 DE LEIDSE COURANT MAANDAG 23 DECEMBER 1968 (Van onze kunstredactie) DEN HAAG De opening van de tentoonstelling „Uit het Nationaal Joods Museum te Praag" in het Haags Ge meentemuseum is gistermiddag een in drukwekkende plechtigheid geworden. Het was gisteren namelijk de laatste dag van het Chanoekafeest, het joodse feest van het licht dat acht dagen duurt en waarbij iedere dag een nieuw licht wordt ontstoken aan een achtarmige kande laar. Zo'n kandelaar staat bij het begin van de tentoonstelling en ze werd gis teren ontstoken door de voorganger van de joodse gemeente, de heer J. Mossel, die het daarbij voorgeschrevene gezang vertolkte waarbij de joodse aanwezigen bü het slot instemden. Vooraf was in de aula de eigenlijke openstelling geweest. Wnd.-directeur dr. Beatrice Jansen heette de vele aanwe zigen welkom. Onder hen was minister Lucas en ambassadeurs van Japan, West-Duitsland. Chili. Brazilië. Oosten rijk en Nieuw-Zeeland. vertegenwoor digers van andere ambassades en joodse instellingen in ons land. De opening werd verricht door de ambassadeur van Tsjecho-Slowakije in ons land. Zijne Excellentie Josef Pospisil. Hij herinner de aan de historie van de joden in ziin land die er al bijna duizend jaar ge vestigd waren en die 700 jaar "elpHen er de oudste synagoge van Europa stichtten. Hij herdacht ook de duizenden Tsjechische joden die door de nazi's zijn omgebracht en wier schaduw hangt over de voorwerpen die thans in het Gemeen temuseum geëxposeerd zijn. De ambassadeur vertelde ook over bet ontstaan van het Nationaal Joods Mu seum. Er was sinds 1906 reeds een klein museum Toen in de oorlog de svnagoge in Bohemen en Moravië gesloten wer den namen enkele vooraanstaande joden het initiatief om de daar aanwezige voor werpen naar Praag over te brengen. De nazi's gingen ermee akkoord. Zij hadden een eigen oogmerk: stichten van een museum dat als overwinningsteken op het jodendom zou moeten dienen. De tijd is hun daarvoor niet gelaten en thans is de enorme collectie, de rijkste van Europa, staatsbezit. Uit die collectie zijn thans pl.m. 375 voorwerpen, weef sels, zilver, glas en bont. bestemd voor eredienst en huiselijk gebruik, in Den ij Comédic Francaise ilie Nixon, dochter van de toekomstige Amerikaanse president, is gisteren het huwelijk getreden met Dwight David Eisenhower, kleinzoon van de vroegere president. Het bruidspaar bij het verlaten van de kerk. (Van onze correspondent) PARIJS De Comédie Francaise heeft hel seizoen geopend met een voorstel ling van Molière's Tartuffe. De eerste voorstelling dateert van 1664 in het kas teel van Versailles en toen nog maar met met drie van de vijf bedrijven. Die drie waren voldoende om Molière, die er met zijn vrouw de hoofdrollen in ver vulde, de haat op de hals te halen van de kerk, van de Sorbonnen en van het parlement, die er heiligschennis in za gen en bespotting van de godsdienst. Wie het stuk gelezen heeft weel beter, want er komt geen woord tegen de reli- l gie in voor. Wel is de hoofdfiguur, Tar- tuffe, een doortrapte schelm, die er geen been in ziet om met een vroom j gezicht bij de wijwaterbak de ergste I schurkenstreken uit te halen, j De toenmalige aartsbisschop maakte zich over het stuk van Molière zo boos, dat I hij alle bezoekers met excommunicatie I bedreigde. En er waren er zelfs, die i Molière het liefst naar de brandstapel j hadden gesleept. Zo ver is het gelukkig nooit gekomen, want Molière kin rekenen op de steun van de koning, die aan het |- j hog genoeg vleiers en strooplikkers I om zich heen had om er geen heimelijk 1 plezier in te hebben, dat zulk soort lie- j den in de veiling werden genomen. Tar- tuffe wordt nog altijd gespeeld. Wij heb ben tegenwoordig in Parijs een hele verstandige aartsbisschop, die wel wij zer zal zijn om aan Tartuffe aanstoot te nemen. In de opvoering van december 1968 had Robert Hirsch de hoofdrol. In de Comédie Francaise komt als regel een uitgelezen publiek, laten we zeggen een publiek uit de betere standen. Dat heeft genoten van alle pracht en praal uit de doorluchtige dagen van Versailles, uit la Belle Epoque. De kledij en decors waren zo deftig als het maar kon: veel pofbroeken, pofmouwen, hoepelrokken, uniformen met alle kleuren van de regen baretten en hoeden met veel veren en pluimen. De grote ouderwetse zaal met loges, balkons en galerijen was tot op de laatste plaats uitverkocht en zelfs in de engelenbak kon geen muis meer bij. Het grote nieuws van deze dagen is de j Apollomaanvlucht. De tv volgt dat nieuws op de voet. Met name zater- dag was de rechtstreekse reportage van de start van superieure kwaliteit. óók omdat door het heldere weer de Apollo te volgen was tot na het afwer pen van de eerste trap van de raket. De superieure kwaliteit van deze re- I portage komt natuurlijk op rekening van de Amerikaanse tv-mensen die met groot materiaal aanwezig waren. Maar de NTS-begeleiding was niet voor 1 de poes. Vooral omdat men ervan had afgezien allerlei deskundigen voor de I camera's te halen. Die deskundigen wa- I ren uiteraard wèl geraadpleegd, maar hun informatie was verwerkt in het commentaar dat door één man gespro- i ken werd. Die ene man was Henk Ter- i lingen. Hij deed het erg goed vonden j wij. Hij is sympathiek-economisch in zijn woordgebruik en hij hield zijn i mond als de spanning van het ogenblik dat vereiste. Zo hoort het. maar het gebeurt niet vaak zo Wat er voor de dag komt als deskundi gen discussiëren bleek zaterdag weer bij Maandelijks, het VPRO-magazine, waar hooggeleerd en soms heel boei end verhandeld werd over de verhou ding democratie-technocratie. De deel nemers poogden werkelijk om hun be- I toog zo eenvoudig mogelijk te houden. NEDERLAND I (STER- reclamcuitzendingen om 18.55, 19.03, 19.56 en 20.16) NTS: 18.50 uur: De fabeltjeskrant 19.00 uur: Nieuws in het kort NCRV: 19.06 uur: Rinaldo Rinaldini. 19.31 uur: Kenmerk (CVK/IKOR) 20.00 uur: Journaal (NTS) 20.20 uur: Tweekamp, quiz 20.45 uur: Bureau Bristol, tv-serie 21.35 uur: Beelden van maan- vlucht Apollo-8 •21.50 uur: Voedsel voor miljoenen, documentaire Vervolg van de voorpagma) Televisie Televisiekijkers konden gisteravond de drie ruimtevaarders, die toen halverwege de maan waren, in hun dagelijkse ruimtedoening bezig zien. De beeld kwaliteit was even goed als de uitzendin gen in Apollo-7, hoewel de afstand vele malen groter was. Borman zette uiteen dat de Apollo langzaam om zijn as moet draaien om te voorkomen dat de cabine „gebraden" wordt aan een zijde door het zonlicht. Anders wenste zijn moeder geluk met haar verjaardag. Lovell liet een tandenborstel door de cobine zwe ven. Pogingen om de aarde te laten zien, mislukte; er was iets met de telelens. Toen een andere lens gebruikt werd zag men de aarde als een lichtende bol, iets afgeplat aan de nachtzijde. Merkwaardig was ook dat de ruimtevearders de ruim te om de maan (die zij ook nog steeds als een sikkel zien, tot zij er om heen draaien) als helder blauw en niet zwart zagen. Vermoed wordt dat hier sprake is van door instrumenten veroorzaakt optisch bedrag. Sovjetcommentaar De Russische geleerde G. Petrov heeft vandaag het Amerikaanse Apollo- experiment welslagen toegewenst. Petrov, die hoofd is van het instituut voor ruimteonderzoek van de Russische academie van wetenschappen, schrijft in de Pravda, dat niet vergeten moet wor den, dat deze Apollovlucht in een periode van hoge zonneactiviteit plaats heeft en dat daardoor de drie Ameri kaanse astronauten aan sterke straling blootgesteld kunnen zijn. Een van de bijzonderheden van het Apollo-systeem is volgens Petrov, dat de mens blijkbaar de hoofdrol speelt bij de besturing vanh et ruimteschip. ..De Sovjet-Unie, zo voegt hij er aan toe. ontwikkelt thans systemen, die zowel automatisch kunnen functioneren als met de hand bediend kunnen worden Daardoor zou een grotere veiligheid ge waarborgd kunnen worden". Petrov spreekt de hoop uit. dat het systeem van de Apollo-8 grondig beproefd is en dat de vlucht een succes wordt Georges Feydeau, de Franse blijspelauteur aan wie zich de laatste jaren niemand in Neder land wijdde, tenzij hij Bob de Lange heette, is opnieuw op het repertoire gekomen van de Haagse Comedie: zaterdagavond gaf het gezelschap de première van ,,La puce a l'oreille", zonder dat Bob de Lange daaraan te pas kwam. De zeer succesvolle voorstelling van deze ijzersterke en onver woestbare komedie stond onder leiding van Ko van Dijk, die over het geheel voor een heldere voor stelling had gezorgd. De grap van „Een vlo in het oor", zoals het stuk in de uitstekende ver taling van Paul Rodenko heet (hij blijkt opnieuw een virtuoos), zit ook ditmaal in de al dan niet plaatsvindende ontrouw van echtelieden, die op het punt staan in de armen van een ander betrapt te worden door hun wederhelft. In dit stuk gebeurt dat voornamelijk in een hotel van een zekere reputatie, waar allerlei dames en heren bijeenkomen op grond van allerlei misverstanden, die weer tot nieuwe, nog dwazere situaties aanleiding geven. Dubbelganger Een sterk element daarin is het feit, dat de echtgenoot die zichzelf bijna bedriegt, door een ander met zijn vrouw naar het hotel te sturen, een dubbel ganger heeft in de goedaardige hotel bediende Poche. Op die middag in dat hotel komt Poche voor allerlei vreemde ADVERTENTIE DAT ERVAREN WIJ DAGELIJKS 0 Wasserij v.d. Loo, Haarlemmerweg 32, tel.: 21799 0 Wasserij Spronk Gebr. Vasen, Wittesingel 14, tel.: 43341 0 Wasserij "De Zon", Fa. H.J. Dieben, Zoeterw. singel 23, tel.: 21839 verrassingen te staan, omdat allerlei wildvreemde dames en heren hem hun goede bedoelingen bezweren en hun aan wezigheid in het hotel omstandig gaan uitleggen, terwijl hij er niets mee te maken heeft. In het laatste bedrijf wordt de zaak dan weer rechtgetrokken en het is verbazend te zien, hoe Feydeau ook ditmaal in staat is, de totale chaos op te lossen en de stukgedraaide motor op fraaie wijze weer in zijn normale bewe ging te krijgen. „Een vlo in het oor" is een van de beproefde successen van Feydeau, het geen onlangs nog bleek in Londen. Over de voorstelling van de Haagse Comedie valt veel goeds te melden. Ko van Dijk heeft het stuk geestig geregisseerd, met werkelijk heel dwaze vondsten; er zijn fraaie kostuums van Has Noordhoek Hegt en krankzinnige decors van Hep van Delft. Het stuk is tamelijk sterk bezet, afgezien van enige zwakke plek ken. Als totaal blijft de voorstelling echter wat aan de oppervlakte. Ko van Dijk heeft in zijn regie geen uitdieping van de karakters aangebracht, misschien omdat hij het stuk vooral als divertisse ment wilde brengen Maar één van de interessante dingen van Feydeau: het tonen van de mens achter de klucht figuur, blijft doorgaans achterwege. Kees C'oolen De kluchtfiguren die nog hel meeste mens werden, waren Kees Coolen, Eric van Ingen en Carl van der Plas. De laatste als een zeer fraai uitgewerkte buisknecht. Eric van Ingen als een vreemde, onaantrekkelijke huisvriend, met wie de echtgenote in het hotelletje belandt en Kees Coolen in een dubbelrol, waar hjj in feite de routine, ervaring en souplesse nog voor mist, maar waarin hjj toch heel ver komt. HU speelt de rol van de echtgenoot die bjjna be drogen wordt en van de dubbelganger. Dat is niet alleen technisch een heksen toer, het is ook een enorm dankbare opgave, waar echter een acteur van het kaliber Ko van Dijk zelf voor nodig is. Na enige voorstellingen zal de rol van Kees Coolen beslist wat losser zijn ge worden, zodat het effect ervan volle diger zal zijn. Myra Ward al. mevrouw Chandelix en tegenspeler Kees Coolen in één van zijn rollen. kostuums: Has Noordhoek Hegt: regie: Ko van Dijk en Wim van Rooij Er kwamen een paar puntige uitspra ken maar er kwam na al dat gepraat geen conclusie die het gepraat tot iets vruchtbaars maakte. „Blikopener" bleek bij zijn derde afle vering al nagenoeg een routine-aange legenheid geworden te zijn. Alle vas te nummers (inclusief bloot) waren er. Inhoud en vormgeving lagen op een ..redelijk peil"., alleen de geëngageerd heid met de aangesneden problemen deed kunstmatig aan. Ook „Later" I het jeugdmagazine van de VPRO be gint lopen te leren. Al blijft het onvol wassen, maar dat ligt in de aard var het beestje. Gisteravond bood de KRO een klein evenement met „Het zwarte Theater' de opmerkelijke speelgroep uit Praag die heel bijzondere effecten in haar voorstellingen verwerkt en zo een the aterkunst vraagt die niet alleen uniek is, maar die zich ook voortreffelijk voor tv leent. We zouden de KRO willen smeken het gehele repertoire van dit gezelschap vast te leggen en uit de zen den. We zouden graag vaker genieten als we gisteren deden. Tegenover de ideale tv van Het Zwar te Theater was er gisteren ook een slechtst denkbare tv-presentatie: Old Time Movie Club van de TROS. Wat op zich een aardig idee was: oeroude films op oerwijze (mét orkestje en explicateur) vertonen werd iets volsla gen belachelijks. De films werden na melijk op eidophoor geprojecteerd mèt publiek en mèt een pseudo-projector. Met evenveel shots van publiek, pro jector, explicateur en orkest als van de films zelf. Bovendien óók nog met tussentitels. Het resultaat: rijstebrij waarin de films verstikt werden. Ritmeester Buat kreeg een aflevering met een paar scenes die aantoonden dat voor deze serie inderdaad kosten noch moeite gespaard zijn. Na zes af leveringen is Eric Schneider als Van Espenblad nog steeds de beste man van de sterke cast. waarin gisteren alleen Paul Meyer helaas detoneerde. Er was nóg meer oorspronkelijk tv-to- neel: Gerben Hellinga's „De gevolgen en een dineetje". Stellinga noemde het zelf een farce. Men moet dus niet te zwaar tillen aan deze grap waarin hij de draak stak met de elk jaar wat op klinkende (ook ons onsympathieke) stemmen, die ons bezweren dat lekker eten met Kerstmis eigenlijk iets mis dadigs is .Het spel was gesitueerd bij de redactie van „onze bladen". On danks het farcekarakter waren er twee overeenkomsten met „onze bladen" te Amsterdam: 1. er was geen politie toen het bureel bedreigd werd; 2. een re dactionele blunder werd omgebogen tot 'n verdienstelijke stunt. Alle verdere overeenkomsten berustten overigens op Vg. ANTENNE VANAVOND' VIA NED. I 22.35 uur: Onze Vader 22.40 uur: Tweede journaal (NTS) 23.15 uur: Export (TELEAC) NEDERLAND II (STER- reclameuitzcndingen om 18.55 en 20.16 uur) NTS|: 18.50 uur: De fabeltjeskrant 19.00 uur: Nieuws in het kort AVRO: 19.03 uur: Nog een verhaaltje dan. voor de kleintjes 19.08 uur: Geen blad voor de mond, jeugddiscussie 20.00 uur: Journaal (NTS) 20.20 uur: Peyton Place, tv-serie 21.05 uur: Kerstconcert in De Doelen 21.55 uur: Televizier, actualiteitenrubriek 22.25 uur: Tweede journaal (NTS) I. Televisie morgen NEDERLAND I NTS: 11.15 uur: Apollo 8 13.15—13.45 uur: Beelden van maan- vlucht Apollo-8 VARA: 15.00 uur: De band van Henri Segers 15.20 uur: Weet je waarom de maan geen kleren draagt? 15.30 uur: Liedjes uit Ja Zuster - Nee Zuster 16.10 uur: Rawhide, tv-serie aangegeven programma's zijn klenrenlelevisieprngramma's HILVERSUM I NCRV: 20.30-21.15 uur: Elisabeth Swarzkopf zingt 22.40-23.55 uur: Tekens bij de tijd HILVERSUM II NRU: 20.05-20.30 uur: Dit kerstfeest kan o gestolen worden, discussie 22.55-23.55 uur: Jazz in actie RADIONIEUWSDIENST HILVERSUM I: 7.00, 8.00, 11.00. 12.30. 18.3°, 16.00, 22.30, 23.55 HILVERSUM H: 7.00, 8.00, 11.00, 13.00, 16.00, 18.00, 19.30, 22.30, 23.55 HILVERSUM III: Elk heel uur vanaf 9.00 RADIO PROGRAMMA weerpraatje. 18.46 Actuali teiten. 19.05 Literama. radiokroniek over boeken, schrijvers en toneel. 19.20 Muziek en dienst: informatie over kerklied en kerk muziek in klank en geschrift. I9.r>0 Stereo: Metropole-orkest: amusementsmuziek. 20.16 Klassiek.- «r.i 21.30 Stereo: Lichte orkestmuziek met koor zang (gr.). 21.55 Lichte grammofoonmuziek. 22.20 Adventsoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Tekens bij de tijd: cultureel programma. zieken. 11. twaalf tot (12.22 Wij van het land: Mededelingen. KRO: 12.00 Van ieerd programma. 12.26 Mededelingen 20.05 Dit Kerst- RVU: 19.35 Spreekt door Jeroen Brouwer feest kan ons gestolen worden, discussii over een antLkerstactie. 20.30 Toonbeeld: De Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschie denis 100 jaar. 21.20 Vonken onder de as: programma over Nederlandse volksverhalen en volksgebruiken. 21.50 Muziek uit India hot blin(le kind op :.52 Taalwenken. 18.55 Grammofoonmu: 1.00 Nieuws, weerbericht cn actualiteiten. 40 Lichte orkestmuziek. 19.45 Missleklank- eeld. 20.00 Operakroniek. 22.00 Nieuws en belichten. 22.15 De zeven kunsten: literatuur. 22.30 Dansmuziek. 23.00 Nieuws. 23.10 Gre- anse muziek. 23.40 Nieuws. 23.45-0.30 HILVERSUM I (402 m) - NCRV: 7.00 ivs. 7.10 Het levende woord. 7.15 Op het gehoor. (Om 7.30 Nieuws: 7.32 Actua- sn). 8.00 Nieuws. 8.11 Klassieke gewij- iuziek. 8.30 Nieftws. 8.32 Voor de huis- A-. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis- v). 9.35 Waterstanden. 9.40 Stereo: Lich- uziek voor strijkorkest (gr.). 10.00-Ver- rt. KRO: 17.10 Voor de arnaal. 8.20 Stereo: Lichte grammofoon- izlek. (8.30-8.33 De groenteman) NRU: 9.00 Iden zonder klagen: Het trieste levenslot 'an Gogh, reportage-klank- Spoi 13.11 Radiojournaal. NRU: 13.30 Spiegel België: muziek en nieuws van onze Zuider buren. 14.00 Rostrum of Composers 1968: hedendaagse muziek. 14.35 Jazz uit het Histo risch archief. AVRO: 15.00 Kralingsche vrou wenkoor met solisten, harp en orgel: Engel se kerstmuziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Caribia: muziek uit Suriname en de Nederlandse An tillen. 16.30 Kunstkroniek. 17.00 Stereo: B;e HILVERSUM 1 c Spectrum. 17.55 Mede- BRUSSEL NED (324 m) 12.00 Nieuw*. '2.03 Gevarieerde muziek. (12.40-12.48 Weer- idedelingen, programmaoverzicht de schippers.) 12.55 bericht, en SOS-berlchter. Buitenlands pers weerbericht, dagklapper en I 13.20 Tafelmuzlek. 14.00 Nieut rsberichten. 15.03 Ope- tededelingen. 17.15 Jaz mevr. Chandebise Camllle Histangua Kees Coolen Verder waren er in de rolbezetting acteurs en actrices als Myra Ward, die de echtgenote van Kees Coolen niet helemaal aanvaardbaar kon maken, Do van Stek als haar lacherige vriendin, Leo de Hartogh als een vervaarlijk heer schap, zoals we die van hem zo lang zamerhand door en door kennen, Guus Verstraete als een schuinsmarcherend arts. Marijke Merckens was dan nog een frivool meisje en Anny Leenders een j fraaie hotelhoudsler. Guido de Moor Het succes van de avond had onge- twijfeld Guido de Moor, al mocht Maria j Stiegelis, die het dienstmeisje in het j hotel uitermate dwaas speelde, er wat mij betreft evengoed zijn. Maar Guido de Moor is op zijn sterkst (en dat wil l wat zeggen) als een grote gek met een spraakgebrek, die zich in onverstaan bare monologen uitput om tegenover het publiek bepaalde dingen uit te leggen. Deze grote, kalfachtige puber, die in het begin van het stuk alleen maar uitermate dwaas is, begin je echter in de loop van de avond hoe langer hoe beter te begrijpen en te waarderen, tot je tenslotte de indruk krijgt dat je zijn gebrabbel kunt volgen, al versta je er nog steeds niets van. Zonder meer de beste rol uil „Een vlo in het oor", een stuk dat de Haagse Comedie de komende feestdagen en zonder twijfel nog lang daarna met groot succes zal spelen. Om 21.35 uur vanavond zendt de NCRV via Nederland I de film „Feeding the billions" voedsel voor miljoenen uit. Hierin spreken vyf Amerikaanse deskundigen op het gebied van de vocdselproduktie. Zij zullen drie voed selbronnen aan de orde stellen: het land, de zee en het laboratorium. De kijker wordt geconfronteerd met een klein Mexicaans dorp, waaraan een groot agrarisch project wordt gewerkt. Er wordt gewezen op de schatten, zo als bijvoorbeeld proteïne (waaraan vooral opgroeiende kinderen behoefte hebben) die verborgen liggen in de diepten van de oceanen. Er wordt voorts gesproken over de mogelijkheden en moeilijkheden van onderwaterboerderijen. die zich bezig houden met de visteell. Tenslotte kan men op een proefboerderij in Califor nia getuige zijn van het kweken van Daarna kan men getuige zijn van een gesprek met ir. A. H. Boerma. sinds enige lijd directeur-generaal van de wereldvoedselorganisatie Een team van de NCRV-t.v., Piet Pons, Nico van Vliet en cameraman Jan Schaper, heeft hem daarvoor bezocht op zijn hoofdkantoor in Rome. Met hem wordt gesproken over de gehele voedsel situatie in de wereld, de vooruitgang die er' ondanks alles wordt geboekt, maar ook de problemen vooral wat de afzet bij een grotere produktie be treft die zich dan weer voordoen. Ir. Boerma spreekt ook over datgene wat de wereldvoedselorganisatie kan doen. En er wordt gememoreerd wat de Nederlandse regering en het Neder landse volk in dit verband zouden kunnen doen. „Voedsel voor miljoenen" zal in kleur worden uitgezonden. JAN VERSTAPPEN (Van onze correspondent) ROME Don Enzo Mazzi, de afge zette pastoor van de kerk van het Iso- lotto te Florence, is zaterdagmiddag in het Vaticaan geweest, waar hij in ge zelschap van een aantal medestanders, van zijn kapelaans, een pastoor een aangrenzende parochie en 23 parochianen, is ontvangen door de on derstaatssecretaris mgr. Benelli. Don Mazzi had vrijdag uit naam van zijn parochianen een telegram naar het Vaticaan gezonden met het verzoek door de Paus te worden ontvangen. Dat verzoek is kennelijk niet ingewilligd, maar don Mazzi heeft zaterdagmiddag lussen 5 uur en 8.30 uur een uitvoerig onderhoud kunnen hebben met mgr. Be nelli. Noch van de zijde van het Vaticaan, noch van de kant van ex-pastoor Mazzi zijn nadere mededelingen verstrekt over het verloop van dit gesprek. Het ver luidt echter dat de Vaticaanse autori teiten bij don Mazzi hebben aangedron gen op zijn onderwerping aan de kardi naal-aartsbisschop van Florence, mgr. Florit. die de voorwaarde zou zijn voor de verzoening en eventueel verder be sluiten. Don Mazzi bezocht na zijn vertrek uit Rome kardinaal Florit voordat hij in het Isolotlo terugkeerde. Daar vertelde hij aan ongeveer 1.500 van zijn parochianen. Première van „Spelletjes met vuur' uitgesteld (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM De eerste voorstel ling van de musical „Spelletjes met vuur" door het Amsterdamse Volksto neel, die zondagavond in het Theater Desmet gegeven zou worden, i> door technische omstandigheden uitgesteld. De serie voorstellingen zal nu van avond in hetzelfde theater beginnen. De officiële première komt op 2 janua ri. Dit om het samenvallen met de vele andere premières in deze periode van het jaar te voorkomen. De zaal was voor gisteravond geheel uitverkocht. dat de Paus hem via mgr. Benelli had verzocht tot een verzoening te komen met kardinaal Florit. Mgr. Florit had hem aangeboden met kerst de nachtmis te concelebreren. Bovendien, aldus don Mazzi, bood de kardinaal hem een func tie aan in de stad van de kardinaal. Don Mazzi vertelde zijn juichend gehoor, dat hij tegen de kardinaal had gezegd geen van beide aanbiedingen te kunnen aan vaarden zolang de kardinaal zijn ontslag als pastoor van het Isolotto niet eerst ongedaan maakte. Don Mazzi vertelde zijn gehoor ook, dat hij voor enige tijd weg zou gaan om de gemoederen tot rust te laten komen. „Als u ons dagen lang niet meer mocht zien, moet u echter niet denken, dat wij u in de steek gelaten hebben", aldus Mazzi. Zondagochtend zijn in de kerk van het Isolotto geen missen opgedragen door de tijdelijke waarnemer, mgr. Panerai. aan gezien de berk gevuld was met jongeren, die een gebedsdienst hielden. De paro chianen stelden een mis op dat moment niet op prijs, zolang de verzoening van don Mazzi met de kardinaal-aarts bisschop geen feit is geworden. Vol gens onbevestigde geruchten zou pas toor Mazzi dezer dagen ook een brief van de Paus hebben ontvangen. PUNTA ARENAS, (AP) De 75-ja- rige solo-piloot Max Conrad de „vliegen de grootvader" is zaterdag uit Punt* Arenas vertrokken voor de eerste etap pe van zijn solo-vlucht over de zuidpool. Conrad hoopt met zijn tweemotoriga Piper Aztek in tien en een half uur het Adelaide weerstation te bereiken. Daar na zal hij proberen via de Post Burd, en de zuidpool, de post McMurdoch te bereiken om vandaar door tc vliegen naar Nieuw-Zeeland. Conrad is in november over de noord pool gevlogen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 2