9&£eid&e(3oti/%a/nt Koetse en Ton in t.v.-spel „Dag en SARAH BERNARD THEATER vernieuwd, herdoopt en goedkoop Henzepremière ging niet door Herinneringen aan actrice bleven bewaard Gert wil Wilma op 19 januari in t.v.-show Gevarieerd t.v.-menu op Kerstmis PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT WOENSDAG 11 DECEMBER 1968 Nog te veel als los zand 1JEEL het onderwysfront is op dit moment in beweging en dat is een goede zaak. Want alleen wanneer alle6 in beweging is. zal bij de aanpassing van ons onderwijsstelsel aan de moderne maatschappelijke èn persoonlijke behoef ten de goede keus gevonden kunnen wor den. Kleuterschool en universiteit zijn hierbij al evenaeer betrokken als de vele tussenliggende vormen van onderwijs In beweging zijn. wil iets andere zeggen als: er een stuurloze troep van maken Daarom hebben we wat het voortgezet onderwijs betreft in onze krant al enkele malen gevraagd het experiment do tijd te gunnen om zijn nut te bewijzen: daar om ook bewonderen we het beleid der onderwijsautoritetten niet wanneer ze. gedreven door de zucht om vóór alles efficiënt te zijn en geld vrij te maken, aan lessen tabellen te penteren vóór men weet of men dat later niet om pedagogi sche redenen zal moeten betreuren Eén ander verschijnsel dat we betreu ren, i6 dat er ln de verschillende sectoren van het onderwijs te veel ..lo6 van elkaar" gereorganiseerd wordt. Er is, om de bekende term maar weer eens te gebruiken, een schromelijk gebrek aan integratie. Enkele actuele voorbeelden hiervan. Terwijl het voortgezet onderwijs volop de kwestie van de brugklas of brugperiode bestudeert en beproeft want met de invoering van de brugklas volgens de mammoetwet is eerder het- eerste woord gesproken dan het laatste gezegd be gint langzamerhand de overtuiging door te breken dat de „brugperiode" een zaak is waarbij basisonderwijs en voortgezet- onderwijs in gelijke mate betrokken zijn. En nu pas. te laat naar onze smaak, gaat de noodzakelijke modernisering van ons basisonderwijs (waarbij ook het kleu teronderwijs te betrekken valt' grondig beginnen! Betreft dit punt de overgang van basis- naar voortgezet onderwijs (brugperiode'. een soortgelijk gemeenschappelijk terrein ligt er bij de edndfaze van het voortgezet onderwijs: keuze van examenvakken, niveau van exameneisen, rechten aan het eindexamen verbonden Dit alles is voor een goed deel onlosmaakbaar verbonden met eisen, mogelijkheden en wensen van een belangrijke ontvangende partij: het hoger onderwijs. En ook daar is de evo lutie. die trouwens veel op een geweld loze revolutie lijkt, amper begonnen WIJ kunnen ons derhalve voorstellen dat een belangstellende die probeert het hele terrein te overzien, tot de con clusie komt, dat onze totale onderwijs- heraiening te veel als lo6 zand aan elkaar Dat heeft zijn historische oorzaken; de onderwijsmodemisering is slechts in één sector - het voortgezet onderwijs in de breedte en diepte begonnen en door gezet. Met als in elk geval positief resul taat een flinke stoot in de goede richting binnen een. vitale sector: het voortgezet onderwijs. Maar met als nadelig gevolg kortsluiting op de raakvlakken Deze kortsluiting nu moet binnen het kader van de totale onderwijsvernieu wing zo spoedig mogelijk (en zo moge lijk spoedig!ongedaan worden ge maakt. Voor het voortgezet onderwijs moet dit betekenen dat men bij de ver dere uitwerking van de mammoetwet hiermee ernstig rekening houdt en terzake bijvoorbeeld brugperiode. examen regeling e.d. geen beslissingen worden genomen die voor de totale integratie schadelijk kunnen zijn. Het verleidelijke glaasje ÏYE leuze „Glaasje op? Laat je rijden" *-* was indertijd een vondst van het Verbond voor Veilig Verkeer. Duizenden autorijders hebben sindsdien na een borrel het stuur niet meer aangeraakt en zich door een taxi of ander vervoermiddel naar huis laten brengen. Gunstig effect was dan ook een lichte daling van 't aantal verkeersongevallen. Verontrustend en 'n steeds terugkerende waarschuwing „asjeblieft voorzichtig te zijn" blijven de 12% verkeersdoden ten gevolge van alcoholgebruik. Men zou dus denken, dat er niet genoeg gehamerd kan worden op het feit de alcohol uit het verkeer te bannen. Hoewel wetenschappelijk en met grote deskun digheid bekeken door mensen, die het beslist kunnen weten en goed bedoelen, moet de nieuwste „vuistregel" van het Verbond voor Veilig Verkeer op de gewone man achter het stuur (en die wel van een borrel houdt!) naar onze opinie een tikje averechtse uitwerking hebben. „Eén per uur, niet meer dan vier" opent immers de mogelijkheid tóch een slokje te mogen nemen zonder meteen onder de categorie van „onder-invloedrijders" te worden gerangschikt. Daargelaten nog de constatering, dat de een al onder invloed is na amper één glaasje, bij de ander nog niets aan de hand is na half dozijn, blijft het puur menselijk, dat wie eenmaal de smaak te pakken heeft, gemakkelijk een tweede glaasje pikt, enz. enz. Hoe goed ook bedoeld voor automobilisten met verantwoordelijk heidsgevoel (altijd jus d'orange wordt immens vervelend) het effect van de nieuwste slogan zal in het algemeen naar het ons lijkt meer zijn een terug zetten van de klok dan een versteviging van de zo verlangde verkeersveiligheid. Goede prijzen voor Nederlandse kunst AMSTERDAM (ANP) Op de gis teren bij Paul Brandt in Amsterdam be gonnen kunstveiling lag het prijspeil di rect op een zeer hoog niveau. Daar het dit keer voornamelijk werk van Neder landse meesters betrof waren er weinig buitenlanders bij de kopers. Tot de uitschieters behoorde een ri viergezicht van Jan Breugel II dat 21000 gulden opbracht. Een stilleven van Gerrit Willemsz. Horst werd verkocht voor 18.000 gulden, een riviergezicht van Ph. de Koninck voor 14.500 gulden, een boerderij-interieur van Adriaen van Os- tade voor 16.000 gulden, een legereenheid in een landschap van Adriaen van der Venne voor 16.500. Een lezende vrouw van David Bless bracht 6600 gulden op, een riviergezicht van Brondgeest 13.000 gulden, een kerkgezicht van Bosboom, een zeer klein werkje van 14 x lO'/s om., 5500 gulden, drie werken van Breit- ner resp. 7600, 6600 en 11.000 gulden, het circa 1500 gulden geschatte schilde rij van de Belg Evenepoel. „De Kant- klossers" 9200 gulden. Twee werken van Raoul Hijkes resp. 1300 en 1350 gulden, een schilderij en een tekening van Isaac Israels resp. 5200 en 2500 gulden, een portretje dat Jan Mankes van zijn vader maakte 3300 gulden (een volgens deskundigen enorm bedrag) en een klein werkje van Piet Mondriaan uit zijn vroege periode 3000 gulden. De Haagse School waarvan de prijzen aan het afzakken waren trekt nu weer aan, zo maakte een schilderij van W. B. Tholen 3700 gulden. Regina Grelinger 80 jaar DEN' HAAG Op saterdag 21 decem ber a.s. te 20.00 uur sal ln het Paviljoen- theater te Scheveningen een uitvoering worden gegeven van de operette „lm Weissen Rossi" van Ralph Benatzky door de leerlingen van de Haagse mu ziekpedagoge, mevrouw Regina Kolthoff- Grelinger. Deze avond wordt Regina Grelinger aangeboden door haar leer lingen ter gelegenheid van het feit dat zij op 12 december a.s. 80 jaar wordt. De operettegroep bestaat uit 40 mede werkenden onder de regie van Henk Glel. Regina Grelinger heeft zelf de tekst opnieuw vertaald en de muziekarrange- menten gemaakt terwijl ze ook als één van de twee pianisten tijdens de voor stelling de muzikale begeleiding voor haar rekening zal nemen. De jubilaresse, die tot vóór tien jaar een operette-ensemble leidde, de vele geliefde operettes zoals „Die Fleder- maus". „Ein Walzertraum" en „Die Lustige Witwe" tot klinken bracht, heeft tijdens haar jarenlange muziek-pedago- gische praktijk vele bekende artiesten tot haar leerlingen mogen rekenen, o.a. Bram van der Vlugt, die in de komende musical „Man van la Mancha" een rol vervult. Samen met haar leerlingen is mevrouw Kolthoff-Grelinger ook werkzaam op een geheel ander terrein: zij geven eni ge malen per maand belangeloos concer ten in bejaardencentra, ziekenhuizen, gevangenissen en inrichtingen voor geesteszieken. Zangers liepen ran podium bij Guei ara-oratorium HAMBURG (AP) De première v een oratorium gewijd aan de nagedach tenis van Ernesto Che Guevara werd gisteravond niet uitgevoerd toen in Ham burg de zangers ruzie kreeg met componist en van het toneel liepen dat zij niet wilden optreden onder rode vlag. Een groep studenten had de rode vlag geplaatst plus een afbeelding van Gue vara en de componist Hans Werner Hen- ze stond er op dat zij op het toneel zou den blijven. Maar de zangers, onder wie Ditrich Fischer-Dieskau, weigerden op te treden met het spandoek op het to neel. Tijdens de ruzie stapte een afdeling politie van 20 man de zaal in en arres teerde verschillende personen omdat zij de orde verstoord hadden. Onder hen bevond zich Ernst Schnabèl, die dè tekst voor het oratorium schreef, dat ,,Das Fl'oss der Medusa" heet. De Nord Deutsche Rundfunk, die Hen- ze de opdracht voor het oratorium had gegeven en hem daarvoor een honora- ruim van 80.000 Mark had betaald, zag zich gedwongen een bandopname van het werk uit te zenden. De incidenten begonnen nadat een 'groep studenten een kleine rode vlag, een portret van Guevara en een sjerp met „Revolutionair" aan de lessenaar van de dirigent hadden bevestigd. Daarop verliet het koor en de solisten het podium en verklaarde Hanze: „Ik leid de voorstelling alleen als de vlag blijft hangen". Op pamfletten die in de zaal verspreid werden noemde een „werkgroep van socialistische muziek studenten" zich de organisator van de protestactie. In de pamfletten werd gezegd dat Henze, de „revolutionair" en zijn „re volutionaire" werk staatssubsidie geno ten via de NDR. Werk van jonge schrijfster Thera Coppens Verleden jaar heeft de AVRO „Drama Workshop" ingesteld. Dat be tekende dat twaalf schrijvers, die het zij zeer jong waren, hetzij op het bied van drama nog weinig ervaring hadden, een proefopdracht konden krij gen om een televisiespel te schrijven Bij dit schrijven zouden zij dan zo veel mogelijk hulp en begeleiding ont vangen van de afdeling Drama, in de hoop dat op deze maniet het begrip van de Nederlandse schrijvers vooi medium televisie wat vruchtbaarder zou kunnen worden. Uiteraard zullen niet alle werkstuk ken bruikbaar voor uitzending blijken toneelschrijven is een moeilijk vak, dat geleerd moet worden. Wat echter wel geschikt leek zal door de AVRO in het lopende en volgende seizoen voor het scherm worden gebracht. Het begrip „Drama Workshop" betekent wel, dat men niet meteen meesterwerken moet verwachten. Onder dit voorbehoud brengt de AVRO-televisie vanavond van 21 tot 21.45 uur via Nederland 2 het spel „Dag. nacbl". dat Thera Copr pens schreef toen zij twintig jaar was en nog niet haar debuut als dichteres had gemaakt. Als thema heeft zij ge kozen de onaangepastheid van de mens, die om uiteenlopende redenen probeert zich aan het leven de dag te ont- Gemeentemuseum toont reclame DEN HAAG In het Haags Gemeen temuseum is tot en met 16 februari a.s. een tentoonstelling te zien die is samen gesteld door de Art Directors Club Ne derland. Op deze tentoonstelling worden de beste inzendingen getoond, die hebben meegedongen naar de reclameprijzen 1967. Het Genootschap voor Reclame, de Ar beiderspers en de ADCN hebben als or ganiserende instituten een jury samen gesteld, die een beoordeling gaf van on der andere Nederlandse advertenties, drukwerkreclame, affiches en televisie reclame. Uitgever van „Candy" weer op vrije voeten AMSTERDAM (ANP) De 22-jarige Amsterdamse uitgever van het door de politie in verschillende plaatsen in beslag genomen sexycontactenblad „Candy", Peter M., is dinsdagmiddag door de officier van justitie, mr. H. E. van Renesse. aan wie hij werd voor geleid. na verhoor in vrijheid ge steld. De jongeman was vrijdag j.L aangehouden, toen hij op het hoofdbu reau van politie in Amsterdam kwam praten over het in beslag genomen blad, waarin het 21-jarige Utrechtse fotomodel Jacqueline Lotte Hermans als hoofdprijs voor een weekeind ter beschikking werd gesteld aan de hoofd prijswinnaar van een nieuwjaarsprijs vraag. De officier van justitie, en hoofd van het parket, mr. J F. Hart suiker, had de Amsterdamse zedenpo litie opdracht gegeven het blad in be slag te nemen, en zijn collega's in de achttien andere arrondissementen van ons land in overweging gegeven het zelfde te doen. De officier had mede gedeeld de uitgever te zullen vervolgen omdat hij zowel de inhoud van het blad als het ter beschikking stellen van het fotomodel aanstotelijk voor de eerbaarheid achtte. (Van onze correspondent PARIJS Voor de Parljse toneelwereld is hel gisteren een belangrijke dag geweest: de opening van het oude Sarah Bernhardt Theater omgedoopt in het „Theatre de la Ville" (stadsschouwburg). De opzet is. dat de schouwburg een volkstheater zal worden zodat geleidelijk een eind komt aan de schandelijk hoge prijzen in tal van kleinere Parijse theaters, waar voor een goede plaats 20 tot 30 franc moet worden betaald. Exclusief de dure programma's waar over het algemeen weinig in staat en evenmin inbegrepen de vestiaire en de fooien vodi Men heeft met de ruimte moeten woekeren. In tegen stelling bijvoorbeeld tot het „Maison de la Culture" (Volksschouwburg) in Grenoble, waar ruimte genoeg was en waar men van de grond af kon beginnen. In de nieuwe stadsschouwburg zijn alleen de muren van het oude gebouw overeind blijven staan. Van binnen haalden bulldozers alles omver, met uitzondering van de historische loge, waar Sarah Bernhardt tijdens haar toneelloopbaan heeft gewerkt. Die loge is intact gebleven en als klein en piëteitvol museum ingericht. Men vindt er nog de ouderwetse asbak met de ver weerde spiegels, de kleine badkuip, waar de actrice gehurkt in kon zitten als een kamenierster warm water over haar heengooide en de rustbanken met de versleten kussens. Alles in de nog oude empire- frtijl. Achter een vitrine liggen kostbare herinnerin gen aan Sarah Bernhardt: een witleren bijbeltje in zakformaat, een dunne wandelstok, veel portretten, originele affiches, de orde- van het Legioen van Eer, een loep en het laatste schoentje dat zij droeg alvorens het rechterbeen werd geamputeerd. Een deel van deze verzameling is afgestaan door de Nationale Bibliotheek, een deel door een kleindochter van de Alles vernieuwd Binnen de oude muren is alles vernieuwd. Onder de toneelzaal bevinden zich de automatische garderobes, waarin ieder die dat wil de eigen kleren achter slot kan bergen, grote bars en een restaurant. De toneelzaal biedt plaats aan duizend tot elfhonderd toeschouwers die met hun gereserveerde biljetten kunnen gaat zitten waar zij willen, want rangen ont breken. Ook zijn er geen balkons. De geluidsinstal latie is door verstelbare luiken zo geplaatst, dat men in de oplopende zaal overal woordelijk kan verstaan wat er op het toneel wordt gezegd. Naar gelang van de aard der gespeelde stukken kan het toneel van 10 tot 22 meter worden verbreed. Ouvreuses ont breken. Het publiek wordt ontvangen door stewardes sen die aanwijzingen geven, maar door het ont breken van rangen kan iedereen gemakkelijk zelf zijn eigen plaats vinden (zonder fooien, want het fooienstelsel is afgeschaft) Achter in de zaal boven het publiek bevindt zich het toneelmechaniek, dat 1000 schijnwerpers kan bedienen. De verlichting in I de zaal is indirect. De lucht wordt automatisch ver verst. Van het toneel af gezien biedt de zaal in grijs- moquet gehouden een prachtige aanblik. Hele dag open In de schouwburg kan men vrijwel de gehele dag terecht. Tijdens de ochtenduren in de bibliotheek en in de discotheek. In de middaguren voor een matinee, ook ingericht voor studenten. En onmiddellijk na het uitgaan van fabrieken en kantoren voor een eerste variétéprogramma dat duurt van half zeven tot half acht. Tot medio januari wordt dit deel verzorgd door Juliette Gréco, daarna komen orkesten en dans groepen (ook uit Nederland) aan de beurt. De grote toneelstukken beginnen om kwart over acht. Tot eind januari om beurten Pirandello (Six personnages en cherche d'auteur) en Shakespeare (Beaucoup de .bruit pour rien). De prijs voor de voorstellingen van half zeven is een eenheidsprijs: 5 franc. De prijs voor de voorstellin gen van kwart over acht wisselt van 8 tot 13 franc naar gelang men lid is of niet. Voor de matinees be talen de studenten 6 franc. Reeds hebben zich in eerste aanloop 25.000 leden aangemeld die door hun lidmaatschap van goedkope prijzen profiteren. De gehele verbouwing tot stadsschouwburg heeft 13 mil joen nieuw» francs gekost Ton Kuyl en Sigrid Koetse in het t.v.-spel „Dag en nacht", dat vanavond via Nederland II wordt uitgezonden. trekken door te vluchten in zijn eeqza- me fantasie de nacht. In haar stuk benadert zij dit vaak voorkomend men selijk tekort van twee kanten: de on volwassen mens, die er nog niet aan toe is om aan de maatschappij deel te nemen, en de gekwetste mens, die uit zelfbehoud voor zijn leed vlucht in de droom. Onder regie van Jan Retèl worden de rollen van de vrouw en de man gespeeld door respectievelijk Sig rid Koetse en Ton Kuyl. Het tweede televisiespel, dat in het ka- der van AVRO's „Drama Workshop" wordt uitgezonden betreft „Autostra- j da" van de Vlaamse schrijver Jos Vandeloo. Dit tv-spel zal waarschijn- j lijk op zondag 9 februari via Neder- j land 2 worden uitgezonden (Van een oneer verslaggevers) ALMELO Als het aan Gert Tim merman ligt zal de 11-jarige Wilma op 19 januari optreden voor de Neder landse televisie. Gisteravond vertelde Gert Timmerman dat nog slechts en kele formaliteiten moeten worden ver vuld. om de deuren van de Gert en llcrmienshow voor het Enschedcse zan geresje te kunnen openen. Van de zijde van de AVRO werd des gevraagd medegedeeld, dat een eventu eel tv-optreden van Wilma nog niet ter sprake is gekomen. De AVRO zal eerst goedkeuring moeten verlenen aan de opzet van de Gert- en Hermienshow van 19 jan. Mochten er in eerste instan tie geen bezwaren zijn tegen het op treden van Wilma. dan nog zal de AVRO contact opnemen met de ar beidsinspectie om te vernemen of er van die zijde nog steeds bezwaren be- Overigens vertelde Gert Timmerman nog dat de verhoudingen tussen Wilma en Heintje er niet beter op worden Volgens Gert bemoeit de vader van Heintje zich met dingen, „waarmee hij zich beter niet kan bemoeien". Zo zou er in Duitsland grote beroering zijn ont staan omdat Heintje voor een optreden 15.000 gulden zou vragen. „Boven dien". zei Gert Timmerman, „is Hein tje uit jalouzie teruggetrokken uit een Duitse televisieproduktie, (die zaterdag wordt uitgezonden), waarin Wilma eveneens zal optreden. En wat Wilma zelf betreft, in Duitsland heeft ze met haar hit inmiddels de 5de plaats op de hitparade bereikt. In januari zal ze op treden in een internationaal televisie programma vanuit Berlijn. Bovendien worden voorbereidingen getroffen om haar eerste liedjes in het Frans en En gels op de plaat te laten zetten We hebben ons gisteravond voor het grootste gedeelte beziggehouden met wat de KRO op I" te bieden had. Voor eerst Kopduel, de sportquiz, die zich niet niet in de verwachte gunstige rich ting blijkt te ontwikkelen. Oorzaak: de vragen Zflh te veel „raadseltjes", niet gericht op het testen van kennis maar meer mikkend op onbelangrijke „weet jes". Daardoor zijn de al dan niet ge kende goede antwoorden meestal vol maakt interessant. De Black and White Minstrel Show is een goede koop. Enig nadeel is dat ze allemaal op elkaar lijken. Maar het ni veau ligt hoog: oog noch oor komt iets te kort en zo'n „tussendoortje" als Grootvaders klok is van een puur-En- gelse humor. Wie daar, zoals wijzelf, van houdt, komt goed aan zijn trekken. Vanavond in Nieuwspoort moet het vooralsnog met één presenator stellen. Zware taak waar Ad Langebent zich wel iswaar goed doorheenslaat, maar waar op den duur toch iets aan gedaan moet worden. Gisteren was er o.m. een rede lijk geslaagd rubriekje-in-de-rubriek waarbij twee Kamerleden moesten rea geren op recente uitspraken die hen vooraf niet waren voorgelegd. Er waren ook flitsen uit het 60-minuten lange programma dat de B.R.T. ten hui ze van minister Luns maakte. We hopen dat dit niet betekent dat het gehele programma ons zal ontgaan. Een Luns- show van een uur lijkt ons bepaaldelijk een betere zendtijdvulling dan veel dat we normaal op de buis krijgen. Maar men moet er wel haast mee maken. Zo heilig is Het Schema nu ook weer niet. Belangwekkend in „Nieuwspoort" was de gewijzigde prognose over het einde van de woningnood. Men had gerekend op 1970 en men rekent na op 1973. K.V.P.-Kamerlid Andriessen zei ervan dat je zo'n prognose nu eenmaal niet per computer kan maken. Een niet ge heel correcte uitspraak volgens ons. Maar we geloven dat een computer ln dit geval niet nodig was. Men kon het op de achterkant t af i oude envelop A unst en kunstenaars De Amerikaanse schrijfster Marianne Moore is voor haar gehele werk, een tiental dichtbundels, onderscheiden met de Nationale Literatuurpenning van de Verenigde Staten. Aan de on derscheiding is een bedrag van 5.000 dollar verbonden. Vorige prijswinnaars waren Thornton Wilder. Edmund Wil son en W. H. Auden. In het Museum voor Land- en Volken kunde te Rotterdam wordt van 19 de cember tot 20 april een tentoonstelling gehouden van Precolumbiaans aarde werk van de Centrale Andes uit dc collectie van dr. J. F. da Costa (Van onze correspondent) HILVERSUM Met het kerstgebeu ren als uitgangspunt biedt het NTS- programma dit jaar tijdens de kerstda gen zowel 's middags als 's avonds de Nederlandse kijkers een grote variatie aan binnen- en buitenlandse program ma's. De meeste NTS-programma's worden in kleur uitgezonden. Winter sport. ruimtevaart, ontspanning en in formatie zijn dit jaar ruim vertegen woordigd. Hoogtepunten zijn de eigen produktie over „Hel verborgen kerstfeest", recht streekse uitzendingen uit de Apo!lo-8, het eerste televisie-optreden van de beroemde pianist Vlademir Horowitz, een reportage van de Nederlandse ijsberenexpecfitie op het Halvemaan eiland bij Spitsbergen, het optreden van Nina Simone. een directe repor tage van het internationale ijshockey- toernooi in Davos, alsmede BBC-pro- gramma's mei kerstliederen uit Cam bridge en Honeggers Kerstcantate van uit Noord-Wales. Het NTS-programma bevat in deze dagen voorts de televisiefilm .Heidi", een spectaculaire sportshow in het hooggebergte en speciaal voor de jeugd het toneelspel „Het laatste loverbos" van Jan Staal en de kerstvoorstellin gen van het Engelse circus Billv Smart. Uit het Sint-Bavo in Haarlem komt een door het CVK-IKOR uit te zenden kerstnachtdienst. Het r.-k. kerkgenoot schap neemt via Eurovisie de uitzen ding over van de nachtmis in Hallein bij Salzburg, het dorp waar „Stille nacht, heilige nacht" is ontstaan. Pier Tania naar de VARA terug HILVERSUM Zoals bekend heeft de VARA enige tijd geleden het verzoek aan de heer Pier Tania (43) gericht om toe te treden tot de redactie van dc ru briek „Achter het nieuws". Inmiddels heeft de heer Tania definitief besloten naar de VARA terug te keren. Pier Tania was eerder bij de VARA werkzaam van 1956 tot 1966. Als regis seur-producer bij de afdeling documen taires. Sinds 1966 is hij hoofd van het bureau culturele zaken in Groningen. Pier Tania zal meewerken aan specia le en andere onderwerpen en verder zal vooral van hem een bedrage ver wacht kunnen worden in de sociaal- culturele sector. Naar alle waarschijn lijkheid zal Pier Tania zijn werk bij de VARA per 1 april 1969 herbeginnen. NEDERLAND I (Reclameuitzendingen on 18.55. 19.56 en 20.16) NTS #18.50 uur: De fabeltjeskrant 19.00 uur: Nieuws in het kort 19.06 nor: Scala, magazine 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Zendtijd Politieke Partijen (P.v.d.A.) 20.30 uur: Inburgeren 20.55 nur: De humorist, film 22.30 uur: Stichting Socutera 22.45 uur: Tweede journaal 22.50 uur: Openbaar Kunstbezit NEDERLAND II STER (Reclameuitzendingen om 18.55 en 20.16) NTS #18.50 uur: De fabeltjeskrant 19.00 uur: Nieuws in het kort AVRO 19.03 uur: Nog een verhaaltje dan. voqr de kleuters #19.08 uur: De Monkees. t.v.-serie 19.33 uur: Hier Parijs, maandelijks rendez- 20.00 uur: Journaal (NTS) #20.20 uur: Vers 1, muziekprogr. 21.00 uur: Dag-nacht, t.v.-spel 21.45 uur: Info, adviesrubriek 22.20 uur: Tweede journaal (NTS) Televisie morgen NEDERLAND I NOT'NTS 11.00 uur: Hier Den Haag 11.25 uur: Beeldverhaal van de kerk 14.00 uur: Europa wordt een 14.25 uur: Walter and Conine De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's. HILVERSUM I NRU 20.15—22.20 uur: Het Concertgebouw 22.40—23.55 uur: Iks - een sprong in het duister, amusements programma HILVERSUM II VARA 21.05—22.30 uur: Plaats gevonden, amusementsprogr 22.55—23.55 uur: Nederlands Concert RADIO NIEUWSDIENST HILVERSUM I: 7.00, 7.30, 8.00, 8.30, 12.30. 18.30, 22.30. 23.55 HILVERSUM II: 7.00. 8.00. 11.00. 13.00. 16.00. 18.00. 19.30. 22.30, 23.55 HILVERSUM III: Elk heel uur vanaf 9.00 Men had rri. de gegevens van de ge boortegolf tussen pakweg '46 en '50. Die resulteerde na een jaar of vier in over volle kleuterscholen, na een jaar of zes in dito lagere scholen, na een jaar of 12 in dito middelbare scholen. Die bete kende recent een stijgende jeugdwerk loosheid en zorgt nu voor overvolle universiteiten. Benevens nu er in de I eerstkomende jaren in een sterk ver- 0 hoogde vraag naar woningen. Omdat n die geboortegolven zo'n beetje aan trou- 2 Dat zou op die oude envelop hebben J gestaan als men verstandig had willen rekenen. In een computer had men dan v ook nog de verfijningen kunnen inbou- wen als de gevolgen van een stijgende welvaart op de eis naar méér woon- i s ruimte en de dalende huwelijksleeftijd j k die als tijdelijke factor meespeelt. J.' Het ongelooflijke is dat niemand er aan gedacht heeft om goed te rekenen. Het geen bijvoorbeeld zal resulteren in het feit. dat óók 1973 géén haalbare kaart zal blijken te zijn en ook dat de eerstge borenen uit de vorige geboortegolf alle prognoses omtrent bevolkingsgetal en woonruimtebehoefte voor vele jaren zullen verstoren. Het NTS-programma „Ik vind dat ofwel Joop van Zijl laat de mensen pra ten. is een goed programma. Omdat deze presentator bescheiden genoeg is om het uitsluitend als zijn taak te zien ervoor te zorgen dat de uitzending nergens stokt. Alle sprekers zijn natuurlijk niet even interessant maar er komen toch in elke uitzending wel een paar belang wekkende zaken uit de bus. RADIO PROGRAMMA (12.15 Boekbespre tie tijd: poëzie Vg. BRUSSEL NED tualitelten. 19.40 Gitaarmuziek. 19.45 Adviezen. 20.00 Verhaal. 20.13 Concert. 20.39 Opera. 21.54 Pianomuziek. 22.00 Nieuws en berich ten. 22.15 De zeven kunsten: toneel. 22.30 Klas sieke muziek. 23.00 Nieuws. 23.10 Radlopor- HÏLVERSUM I (402 m) KRO: 7.00 Nieuws 7.10 Het levende woord. 7.15 Badinerie: klas sieke en moderne muziek (gr.). (7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging: 8.00 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de hulsvrouw. (9.00-8.10 Gymnastiek voor de huisvrouw; Waterstanden). NRU: - - Nieuws. 7.10 Ochtendgym 8.50 Morgenwijding. 11.55 Beursberichter archeologie. 15.00 t 10.03 Er klopt iets niet (deel 2). detective- hoorspel (herhaling). 10.30 Klapstuk: ster- avondquiz (herhaling van donderdag 1.1.). 11.00 Nieuws. 11.03 Muziek bij de koffie. NRU: 12.00 Nieuws. 12.03 Ad 's-Gravesande irders. KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 13.08 T.N.T.: licht platenpro- Bicuiiiiia. i*.00 Nieuws. 14.03 Pop-In, 16.00 Nieuws. 15.03 Holster: Pop- en countrymu- zlek. 18.00 Nieuws. 16.03 lORRRrrrr..: hit parade. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.07-18.00 Draaijljofdraaiik: verzoekplaten- programma. BRUSSEL NED (324 m) 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht, me dedelingen. programma-overzicht en SOS-be- schippers. 12.48 Lichte mu- rlchten. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Lichte muziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Showtime. Hg- Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Hand

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 2