De hele Hoesstal draaft vanavond al smartlappend over het t.v.-scherm MARCEL MARCEAU Platenkoning camoufleert z'n artiesten LANCERING EUROPA I MISLUKT Clarke-Boland Big Band in de Doelen Opnieuw met een groots mime-programma in ons land PAGINA 2 MAANDAG 2 DECEMBER 1968 RADIO PROGRAMMA (Van e MECHELEN aan dc MAAS „Als jc eens een bock zou samenstellen", zegt Johnny Hoes in dc theepauze waarin uitsluitend pils en koffie werdt ge schonken. „een boek over mensen die Hoes heeft ontdekt of op zijn manier g.vholpen, dan kom je ontstellend veel namen tegen, zelfs van mensen waar van je het niet zou denken, mensen hier of daar, voor wie ik eens iets heb kun nen doen". Ilij voelt dat Hoes-boek al in zijn hand, ccn dik boek met zijn breedlachtende foto op dc kaft. bij bla dert er al dromerig in. Maar ach, het Is gewoon het draaiboek waarin hij ge dachteloos ezelsoren vouwt. Het draai boek van zijn tweede televisieshow voor de VARA. Ook in dit boek heeft hij op zijn manier mensen geholpen. Vanavond (Ned. II, 21.30 uur) ziel u ze: De Zangeres zonder Naam. De Heikrekels. Zwarte Eola, Dikke Leo, Slome Japic, Eddy Wally, accordeon- duo Bcx-Menten, nieuwe Zeeuwse dekking The Starlights (Sclvcra-stijl), De Eleonora's en hijzelf, Johnny Hoes. Een show die „Een lach en traan" heet. als afspiegeling van leven zelf. Het programma werd afge lopen week opgenomen, alweer in zaal „Salamander" in het Belgische Meche len aan dc Maas. Na anderhalve dag intensief repeteren. Johnny Hoes: „Slome Japie was de vorige show niet bij, Eddy Wally ook niet. Dat Eddy er niet bij was, dui is me in België ontzettend kwalijk ge nomen. Honderden brieven hebben wc gehad. Maar weetje, toen ik dat eerste programma samenstelde, voelde ik mc daar in niet helemaal vrij. Ik heb nt de mogelijkheid om wat meer nieuw ta lent naar voren te schuiven. Bij mijn eerste show vond ik, dat ik de me die het langste bij mijn firma wi moest belonen, want hel heeft lang ge duurd voordat we eindelijk eens kans kregen op de t.v., en dan ga jc artiesten, die misschien iels minder in de schijnwerpers staan, toch no gewoon uit loyaliteit. Ik geloof dat dat niet verkeerd kan zijn, ik dacht dat .ie ook wat verplicht was aan artiesten die lang bij je zijn gebleven Geen wereldartiesten Johnny Hoes „Kijk, ik ben daar eer lijk in, onze artiesten zijn natuurlijk geen wereld-artiesten. Onze artiesten zijn mensen die de lange weg gemaakt hebben, in café's op bruiloften en par tijen en later op feestavonden in zalen 7,e hebben niet de grootheid van een Hermans of een Sonneveld. Die kun nen een liedje brengen. Een Zangeres zonder Naam kan niet dót opbrengen wat een Hermans kan opbrengen. Dus hoe moet ik nu in deze tv-shows een compromis scheppen, muzikaal- technisch en artistiek gezien? Onze mensen hebben doodgewoon niet ge noeg scholing, die kunnen niet uren en dagen voor de spiegel een bepaald ge baar repeteren. Misschien hebben ze daar niet het talent voor. Je moet met talent geboren worden, geboren voet ballers, geboren biljarters, geboren ar tiesten. Dat zie ik bij geen van mijn artiesten, ook bij mezelf niet. Wij zijn gewoon ménsen. Maar we dachten wel dat we samen NEDERLAND I (STER- reclameuilzendingcn om 18.55, 19.03, 19.56, 20.16) NTS: 18.50 uur: De fabeltjeskrant 19.00 uur: Nieuws in het kort KRO: 19.06 uur: Rinaldo Rinaldini, tv-serie C'VK-IKOR: 19.31 uur: Kenmerk, rubriek NTS: 20.00 uur: KRO: 20.20 uur: Flitsen uit het dagboek van Joop ter Heul, documentaire 22.15 uur: Het Oscar Peters: NTS: NEDERLAND II (STER- reclameuitzcndingcn u 18.55 en 20.16) NTS: 18.50 uur: De fabeltjeskrant 19.00 uur: Nieuws in het kort VARA: 19.03 uur: Coronation Street, NTS: 20.00 uur: Journaal VARA: 20.20 uur: Achter hel nieuws, actualiteitenrubriek 21.00 uur: HaarHem. magazine 21.3( I (402 m) "ncrv^vocaai.' tra a Een lach amusementsprogr NTS: 22.10 uur: Tweede jour Televisie moraen NEDERLAND I NTS-NOT: 11.00 uur: Schooltelevisie 11.35 Vluchteling» ILVERSUM II (198 m) AVRO: De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's. In Leiden heeft het comité Nationale Herdenkingsdag West-PapoealMela- nesië onder leiding van de heer M. W. Kaisiepo een herdenkings bijeenkomst gehouden. gewoon een gezellige avond konden maken. En nu zie ik dus dat dat doel wordt bereikt met onze showMis schien door de homogeniteit, of dooi de opbouw van het programma Maar ik moet mijn artiesten ervoor hoeden, hen zelfs maar een pretentie mee te geven dat ze geweldig zijn. Daarom is mijn opzet ook geweest een entourage te vinden met veel mensen d'r omheen, gewoon omdat ik de ar tiest niet naakt maar dan figuur lijk gesproken niet helemaal in zijn eentje daar op het toneel wil zien op treden. Ik wil het dus eigenlijk een beetje camoufleren, ik zeg het eerlijk: camoufleren wat ze misschien op een bepaald gebied tekort komen, net zo iets als „lm Blauen Bock" van de Duitse televisie hè, met een hoop men- i n y i Het grote jazzorkest van drummer Kenny Clarke en pianist Francy Boland, dat gisteravond in de Doelen te Rotter dam concerteerde is in opzet te verge lijken met de formatie van Boy Edgar. De musici, allen in Europa woonachtig, treffen elkaar op gezette tijden voor repetities, waar tevens concerten worden voorbereid. Voorts manifesteren wU, deel uitmakend van vele combo's en orkesten, In geheel Europa. Het is dus uiterst moei lijk op deze wijze een gaaf klinkend en goed ingespeeld orkest te realiseren. Welnu, ondanks een bezetting- van ,er geroutineerde krachten, was dit gis teravond in hoofdzaak voor de pauze duidelijk merkbaar. De zeer druk ge arrangeerde stukken misten een gave af werking en een duidelijke melodielijn, terwijl bovendien de soil weinig inhoud bezaten. Voorts is ons de noodzaak van twee drummers Clarke en Kenny Clare en bongo's in een big-band niet duide lijk geworden, integendeel, wij hebben dit veeleer als hinderlijk ervaren! De elektrisch versterkte bas van Jimmy Wood, die door te groot volume storend werkte, was evenmin een succes. Het tweede deel van dit concert bleek, qua repertoirekeuze en klankverhouding, op hoger niveau te staan. Hier beant woordde het orkest veel beter aan het big-band idioom. De goed geschreven arrangementen werden met élan en juiste klankverhouding vertolkt zodat het ge heel soms uitermate boeiende big-band- jazz bood. Eén der beste stukken van dit concert vonden wij Sax no end waarin het sax team werkelijk subliem musiceerde en dat ons deed denken aan het vermaalde Four Brothers van het Woody Herman orkest. Voorts waren het bekende Jada en het in sultevorm gecoponeerde slot nummer het beluisteren meer dan waord. Solistisch waren naar onze mening Johnny Griffin (TS). Benny Bailey (TP) en Nat Peck (TB) het best op dreef ter wijl Fats Sadi op vibrafoon slechts, en dit tot zijn zichtbare ongenoegen, een korte solo kreeg toebedeeld en voorts de bongo's vakbekwaam bespeelde Dit concert werd door de Doelen ge organiseerd in samenwerking met de Nederlandse Radio Unie, die zeer waar schijnlijk later opnamen ervan zal uit zenden. v.R. sen er omheen, zoals het café-chantant van vroeger, waar de artiesten en het publiek één zijn. Dan is het weer de sfeer die bepalend is, dan dat je ont leedt wat er gebeurt.... Ik dacht dat dit voor deze artiesten toch wel de veiligste weg is". Fabeltje opruimen „Een televisie-optreden helpt een ont dekking. hè? Johnny Hoes: „Nee, ik wil dal fabeltje meteen maar ontzenu wen. Het is niet waar dat een artiest gemaakt is als je hem maar een of meer keer op de televisie brengt, Het is net als met een plaat, dacht ik, ik moet inzicht hebben. Of de artiest, óf het liedje moet het in zich hebben. En dan heeft het weinig keren nodig om gedraaid te worden als het een plaat is, en als het een ijzersterk liedje is hoeft het maar één keer gebracht te worden. Dus: die televisie maókl je niet. Je moet eerst ijzersterk zijn en dan is een televisei pas dringend no dig. Kijk maar naar de feestneus van Toon Hermans, of naar Glaasje op laat je rijden. En dat is fantastisch, dat willen wij ook allemaal, maar we krijgen zo weinig kansen En die Johnny Hoes-show dan? Johnny Hoes: „Ja, we komen daar mee ééns een keer, een paar maal per jaar. Nee, ik ben nog niet tevreden, dat zou niet goed zijn he, haha. Hoe- vaak ik zou willen? Iedere maand? Nee, dat in teveel. Ieder .kwartaal, ja, dat zou ik wel willen". Wanneer komt de derde, Hoes-ahow? Johnny Hoes: „Die is me nu toege zegd voor februari, maart. Maar ik weet niet wat daarna gebeurt, óf er daarna nog wel iets komt". Hij stapt terstond hierna in zijn grijs maatcostuum voor de camera, trekt zijn gezicht in de glimlachende plooi en zegt in de lenzen: „Dames en heren, en dan nu eindelijk de vrouw op wie u de hele tijd hebt zitten wachten, de koningin van het levenslied, de Zange res zonder Naam". dan zingt de zangeres. Ministerster en Svvieb Johnny Hoes zegt zachtjes: „Deze shows van mij, die zijn krankzinnig goedkoop, spot- en spotgoedkoop. En hoe komt dat? D'r zitten geen speciale effectjes in, het is helemaal rechttoe, recht-an. En ik geloof dat dat goed is. In mijn schoolagenda van vroeger stond: „Wees kinderlijk maar nooit kinderachtig", dat vind ik nog steeds een machtige slogan. Ik heb op de tele visie eens gezien dat ze ministers in terviewden en ze vroegen die men sen: Naar welk televisieprogramma kijkt u, excellentie? Weet je wat ver- scheidenen zeiden: Als ik kijk, kijk ik alleen maar naar Swiebertje. Prachtig he? Iedereen, ook al hangt hij nog zo de snob uit, iedereen is van binnen-uit een kind, heeft nog iets van een kind. Daar hebben de mensen allemaal be hoefte aan". Hij springt weer snel voor de camera als de zangeres haar levenssmart kwijt is. „Goed ingestudeerd", zegt hij: „De kijkers thuis, die zijn er dadelijk niet meer bij, maar wij hier gaan door tot in de kleine uurtjes, zo gaat dat al tijd bij een Johnny Hoes show". Hij zet de polka in, gevolgd door „Overal waar de meisjes zijn", hij maakt er een hele potpourri van waar ook „boerinnekes die met de roksk'es zwaaien" deel van uitmaken. Later in de middag zegt hij: „Volgen de keer hebben we er een heel nacht feest van gemaakt. De technici bleven dansen tot diep in de nacht en dat wil toch wel wat zeggen. Ik heb gehoord dat ze na het opnemen van shows al tijd zó verdwenen zijn. Bij ons bleven ze. Dat betekent toch wel dat er iets overkomt he?" •AVR< i-otrmir'pstér trouwt R.-ö.-hoboïst- SCHIPHOL, (A.N.P.) De 29-jarige AVRO-omroepster Alice Oppenheim, die overigens haar hoofdberoep op Schiphol heeft als „handenschudstei van de afdeling speciale diensten van de K.L.M., zal op 20 december a.s. in Voorburg in het huwelijk treden met de solo-hoboist van het Residentie-Orkest, de 31-jarige Frank E. Minderaa uit Leiden. Mcj. Oppenheim zai na haar huwelijk wel haar functie bij de AVRO blijven vervullen, doch gaat per 1 januari a.s. de K.L.M. vaarwel zeggen. Zij heeft daar jarenlang talloze belangrijke pas sagiers, onder wie vrijwel alle minis ters van ons land, maar ook velen uit het buitenland ontvangen of uitgeleide gedaan HILVERSUM I NCRV: 20.30—21.35 uur: Omroeporkest 22.40—23.55 uur: Tekens bij de tijd, NRU: 20.05—22.20 uur: Scala internationaal, muziekprogramma 22.55—23.55 uur: Jazz in actie Radionieuwsdienst HILVERSUM I: 7.00, 7.30, 8.00, 8.30, 12.30. 18.30. 22.30. 23.55 HILVERSUM 11:7.00. 8.00, 11.00, 13.00, 16.00, 19.30, 22.30, 23.55, 18.00 HILVERSUM III: Elk heel uur vanaf 9.00 De tv- en radiotoespraak van de minis ter-president van vrijdagavond kreeg zaterdag een politiek staartje. De VARA (of de PvdA?) toonde zich verontwaar digd over dit „vorderen van zendtijd" en de VARA bood (c.q. de PvdA vorder de) op precies hetzelfde tijdstip (20.20) zendtijd aan oppositieleider Den Uyl Laten we vooropstellen dat we het eens zijn met Heiman Wigbold: als de minis ter-president iets te zeggen heeft kan hij bij elke omroep terecht voor een tv-interview. Al dan niet „gevorderde" zendtijd is op zich ongewenst. Het eer tijds geschapen precedent van „Op de brug-praatjes" door PvdA-premier Schermerhorn behoeft geen vervolg. Het zij echter ten voordele van premier De Jong gezegd dat hl) zich bepaalde tot het uitleggen van een beslissing waar de Tweede Kamer zich in grote getale achter heeft gesteld. De extra- dciënsleitiilJocnen werden alleen af- door. uiteraard. PSP en CPN itele PvdA'er. Zijn opzet was de grootst mogelijke meerderheid de PvdA) als een eerlijke beslissing te stellen ten opzichte van de buiten- pariementaire oppositie Toch zijn het eens met Wigbold. Zulks te meer na de monoloog van Den Uyl, de' man die mogelijkerwijs toch ooit pi'emier zou kunnen worden. De was boos om het „zendtijd vorderen", sprak breeduit over zijn bezwaren tegen die extra-miljoenen die zoveel beter hadden besteed kunnen worden, maar repte er niet over dat hij (en de hele PvdA- fractie op één na) de defensiebegroting heeft goedgekeurd Den Uyl zou, ln een interview met Wigbold b.v„ compleet zijn afgegaan. In de geest van: W. „U heeft de defensiebegroting inclusief de 225 mil joen extra goedgekeurd?". Den U.: „Inderdaad, als gewetensvol politicus kon ik niet anders". W.: „Maar u stem de voor moties die de 225.- miljoen extra wilden verlagen". Den U.: „In derdaad, ik ben tenslotte oppositie leider en heb óók te maken met de buiten-parlementaire oppositie". W.: „Ik begrijp het niet, bent u nu vóór of tegen die 225.- miljoen?". Den U.: "Ik ben er natuurlijk vóór, maar ik probeer te doen of ik er tegen ben". Premier De Jong had het nadeel dat de NCRV direct lik-op-stuk gaf. Den Uyl kreeg zaterdag van VAR A's Achter het Nieuws pas heel laat lik-op-stuk in een gesprek met woordvoerders van VVD en PPR. Die waren overigens listig ge kozen. Voor de VVD sprak defensie- deskundige Koudijs die zijn zaakjes kende; voor de PPR een idealist die alleen sentimentsargumenten inbracht. Waaxdoor de redelijkheid van het be sluit van de grootst mogelijke meerder heid van de PvdA-fractie werd onder streept. Dat is dat. Kort memorerend over de rest van het tv-weekeinde kunnen we zeggen dat KRO's „Brandpunt-buiten spel" een kostelijke aflevering kreeg en dat de weergave van Beethovens 9de óns een enorme tegchvalier opleverde f.i(waren er akoestische moeilijkheden?). - - - Het programma „Blauwdruk voor de vrede" van de NCRV bood menig in teressant aspect, maar werd ontsierd door een anti-Telegraaftirade. Men kan (en wij kunnen!) honderden bezwaren aanvoeren tegen het Amsterdamse och tendblad. Maar het is o.i. onzinnig om de huidige Telegrafisten dingen voor de voeten te gooien van bijna een kwait eeuw geleden. Zij behoren op hun eigen (niet op historische) non merites te worden aangepakt. Vg. Beelden Chartres naar museum Theatergebeurtenis HILVERSUM 'ulling. godsdien- Mededelingen. KRO: eilanden. Spreker: Mr. J. C. 1 Ochtendgymnastiek. entemanjr Morgen v Uitgebreide reportage lulair verzoekplat 13.11 Radiojournaal. NRU: 13.30 Spiegel België: muziek en nws. van onze Zuid ren. 14.00 De Lichte Muze belicht: De or te. AVRO: 15.00 Wijs: Joodse wijsheder Israëlische en Jiddische wijsjes. 15.05 Pit klavecimbel: klassieke muz. 15.40 Weer] 7. Spectrum. 17.51 overzicht en SOS-berichten voor i. 12.48 Gevarieerde muziek. 12.55 persoverzicht. 13.00 NIEUWS beursberichten en dagklappej ramma. l's.OO Nieuws. 15.03 Show- 16.03 Beursberichten., 16.09 Vereniging van Letterkundigen vergaderde AMSTERDAM (ANP) In de zater dagmiddag in Amsterdam gehouden win tervergadering van de Ver. van Letter kundigen is de invoeging van de Vereni ging van Nederlandse toneel-, radio- en televisieschrijvers een feit geworden. De ze VNT is nu ais werkgroep met eigen zelfstandigheid binnen dc vereniging on dergebracht. Als haar vertegenwoor diger is de heer J. W. Hofstra In het hoofdbestuur opgenomen. CHARTRES. (A.P.) Dc klassieke I beelden van de Kathedraal van Chartres de me uit de dertiende eeuw, die kenmerkend 8ever zijn voor de overgang van de romaansc naar de gotisch styi, zullen worden ver vangen door kopieën van gebrand gips. De originelen gaan naar an de eerste orde Harmonie in accordeonwereld De Franse pantomimekunste- j naar Marcel Marceau maakt mo-i menteel weer een tournee door ons land. Telkens blijft zijn optreden I een theatergebeurtenis van de eerste orde; velen hebben dat in het zeer volle Circusgebouw in Scheveningen kunnen constateren, j waar Marceau zaterdagavond is j opgetreden. Het programma van Marcel Marceau telt ditmaal zestien nummers: vóór de pauze acht „pantomimes de style" en daarna evenveel pantomimes rond Bip, de tragische, melancholische clowns figuur, die Marcel Marceau meer dan twintig jaar geleden creëerde. Het „theater van de stilte", zoals Marceau het brengt, is voldoende bekend: één man mei een wit geschminkt gezicht vult de gehele toneelruimte door enorm suggestieve handelingen en aanduidingen Do lancering van de Europa-l-raket is, na aanvankelijk succes, mislukt. Dc derde trap functioneerde niet >iaar behoren. Zodoende werd de satelliet niet in een baan om de aarda gebracht. UTRECHT (ANP) Op het gisterer in Utrecht gehouden accordeoncongres onder leiding van Johan van der Bogaerdt, directeur van het conservato rium in Utrecht, hebben de vijf Neder landse accordeonorganisaties besloten daarvan, zich te verenigen tot één federatie. Hier- j door wordt hel mogelijk om alle activi- j Zijn programma is nog simpeler ge- teiten op accordeon- en mondharmonika- worden dan de vorige malen, dat hü in gebied te bundelen, hetgeen voor de toe- Nederland was. En het wordt geken- komst grote mogelijkheden biedt, zo merkt door een nog grotere diepgang, wordt gesteld. De organisaties zijn dc die aangeeft dat het gevaar voor ver- Nederlandse Accordeonbond. de Neder- starring, dat de vorige maal waarnecm- landse Bond van Mondharmonika- j baar was, geheel is bezworen. Nergens verenigingen, de Bond van Rooms- gebruikt Marceau meer een decor- Katholieke Accordeon-, Mondharmonika- j element, tweemaal slechts een paar en Mandolineverenigingen, de Neder- j zwarte vakken, waar hU achter kan landse Accordeonisten Associatie en de verdwijnen om als een geheel andere Nederlandse Bond van Accordeon- figuur weer te voorschijn te komen, zoals leraren. Deze bonden zijn alle koninklijk in het grandioze slotnummer over David erkend. en Goliath. geven zondag 8 december een concert in het gebouw van de Haagse Kunst kring, Denneweg 64. Op het program ma staan werken van Bach, Mozart, Bontoiu, Enesou en Sain4i Seëns, nees, maar het weerzien van de toch nog steeds verrassende gebeurtenissen op het toneel blijft een feest. Zo deed Marceau ditmaal „Jardin Public" wear. „Bip als stierenvechter" en „Bip op een Eeuwen van wind en water hebben er onderdelen van afgeknaagd en de auto riteiten vrezen, dat zij tegen de buiten zijde van de kathedraal niet te behouden De beelden zullen worden geplaatst in een museum, dat zal worden ingericht in de crypte van een van de kapellen van de kathedraal. De kopieën zullen woi'den gemaakt met behulp van giet vormen van de originelen. Romeinse almanak ontdekt ROME (AP) De grootste en meest gedetailleerde bekende almanak van het heidense Rome is gevonden in de vorm van muurschilderingen in dc onderkerk RÜSH* v„, B§|i van de basiliek van Sint-Maria de I drecht). Zij vierde zaterdag haai' 85ste Meerdere te Rome. Volgens prof. Filippo verjaardag. Een fruitmand was al naar Maggi, een vooraanstaand oudheidkun- haar onderweg. dige. is deze almanak dc kostbaarste ont- dekking onder een groot aantal over blijfselen uit het tijdvak van Caesars tijd lot de vierde eeuw. die zijn gevonden tijdens de reparatiewerkzaamheden in dc basiliek. Voorzitter, prof. dr. G. Stuiveling, deel- mee, dat een modelcontract tussen uit- literaire vertaler tot stand geko men is. Het bevat geen cijfers of per centages, maar biedt niettemin een hou vast voor de vertaler die zich voordien op geen enkele uitgeefovereenkomst kon beroepen. Het erelidmaatschap van de vereni ging werd verleend aan Gerard Walschap wegens zijn grote verdiensten voor de Nederlandse letteren. Vervolgens werd voor de eerste maal de Alice van Nahuysprijs voor een let terkundig debuut uitgereikt aan Riekus Wuskowsky. De jury had deze Groning se dichter voorgedragen op grond van diens in 1966 (bij De Bezige Bij) ver dienen poëziebundel „Tant pis pour ie clown". De prijs (2000 gulden) is inge steld door de uitgeverij Querio en be doeld om de nagedachtenis en levende herinnering te houden van Alica von Eugen-van Nahuys, die van 1915 tot haar dood in 1967 aan deze uitgeverij verbon den was (van 1931 af als directrice). Met aller enthousiaste instemming werd een gelukstelegram gestuurd naar schrijfster Marie Schmitz (in Dor- deftige ontvangst" Nieuw voor mij waren twee prachtige nummers: „De schepping van de wereld" en „De. han den", waarin op zeer simpele wijze wer kelijk huiveringwekkend knappe dingen gebeuren. De almanak is geschilderd op een muur en omvat voorstellingen van tafe relen uit het landleven. Men neemt aan dat hij na het jaar 332 is vervaardigd. De kalender is aan het daglicht gekomen, nadat enkele vage schilderingen waren weggesehrobd s an een muur aan de lin kerzijde van Sint-Maria de Meerdere, de oudste van de vijf grote basilieken van Rome. Ze bestaat uit afzonderlijke vak ken voor elke maand 45 cm breed en l'.a mier hoog met ertussen 2U m brede schilderingen van landschappen met boeren op de akkers en gebouwen en een blauwe hemel op de achtergrond. Tot dusverre zijn de panelen voor drie maanden ontdekt, namelijk die voor sep tember. oktober en december. Do overige zijn waarschijnlijk te vinden achter een muur, die gesloopt moet worden. De totale lengte van de almanak kan volgens Maggi 35 m bedragen. Hij acht het evenwel mogelijk dat de periode van januari tot juni geheel verloren is De Centre Culturel en het Genoot schap Nederland-Frankrijk hebben met I in het stedelijk museum Het Catharina- deze voorstelling voor een belangrijk gasthuis te Gouda wordt van 15 de- theaterevenement gezorgd. cember tot en met 2 februari een te: JAN VBRSTATTENI toonstelling gehouden van schilderij! ii 'en tekeningen van Joyce van Rijn. Eldo di Lazzaro overleden MILAAN (AP) Eldo di Lazzaro, een van de meest populaire Italiaanse liedjescomponisten, is zaterdag in Milaan aan een hartaanval overleden. Hij is 66 jaar geworden. Di Lazzaro, geboren in Trapinl, Sicilië, was de componist van bekende liedjes als „Tango Appasionato", „Chi- tarra Romana" en „Quando suona Ve- Kunst en kunstenaars Het Centre Culture! de La Haye van de Franse ambassade, organiseert op vrij dag 24 en zaterdag 25 januari 1969 to neelvoorstellingen in het Paviljoenthe- a tor te Scheveningen van Ionesco's „Le roi se meurt" door de Compagnie Jean Davy. De laatste, ex-sociétaire van de Comédie Frangaise, zal zelf de hoofd rol spelen. Op vrijdag 28 maart wordt in het Circustheater een „Grande sod- rée de la chanson franpaise" gegeven met Georges Chelon. De universiteit van Bern heeft een ere doctoraat verleend aan de Italiaan Da- nilo Dolci als erkenning voor dienst ver* diensten als schrijver, opvoedkundig^ en maatschappelijk hervormer.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 2