LA TRA VIAT A
Romein
Manzu
maakte
deur
voor
Sint
Laurens
SfeCeidócSou^o/nt
Mislukte kansen bij
Ned. Operastichting
I'AGIN A 2
VRIJDAG 22 NOVEMBER 196*
Doorstroming
nog altijd
het probleem
ROOT is de kans, dat .de Eerste Ka
mer de huurbelastingswet opzet
van Bogaers, uitwerking van Schut
gaat verwerpen. Terwijl in de Tweede
Kamer de nadelen wel werden inderkend.
maar door *n meerderheid niet zo zwaar
werden gewogen als de voordelen, ziet
het ernaar uit, dat onze senatoren het
omgekeerde doen.
In hoeverre dan het ontbreken van
vertrouwen in de stumilerende werking
van een huurbelasting op de doorstro
ming een beslissende rol speelt, staat
niet vast. Voor ons is juist het gebrek
aan perspectief voor de doorstroming re
den geweest om vraagtekens bij het
plan-Bogaers en het wetsontwerp-Schut
te zetten. De overheid lost het probleem
niet op, wanneer ze wel te kennen geeft
dat een bepaald huis voor een bepaald
gezin te goedkoop is en dus ten onrech
te gesubsidieerd wordt, maar te weinig
bevordert dat er geschikte huizen ko
men waarin zo'n gezin zijn intrek ne-
De doorstroming is nog altijd een der
lastigste problemen waarmee onze natio
nale volkshuisvesting te kampen heeft
Zelfs het nieuwe bericht dat we tegen
1973 kwanttiatief voldoende woningen
kunnen hebben, is naar onze smaak he
lemaal geen garantie dat, wat betreft
de groote, elk gezin de woning heeft
waarop het sociaal en maatschappelijk
recht zou hebben.
LAATSELIJK is al dikwijls gepro
beerd een oplossing te brengen voor
dit vraagstuk, waarin de landelijke over
heid nog altijd tevergeefs haar tanden
heeft gezet. In Rotterdam bijvoorbeeld
wordt nu ernstig overwogen grote hui
zen waarin slechts enkele mensen wonen
te gaan vorderen voor grote gezinnen
die zich met veel te kleine woningen
moeten behelpen en waarvoor binnen
het raam van het nu toegepaste huis
vestingsbeleid geen oplossing te vinden
Een harde maatregel, zullen sommigen
zeggen. Inderdaad; maar wat moet de
overheid anders doen? Ze kan toch moei
lijk ondernemers de bouw van grote
woningen gaan gelasten, wanneer er wel
grote woningen zijn, maar die verkeerd
bewoond worden. Ook hier zit het juis
te beleid op het doorstromingsvraag-
stuk vast.
Wij géloven niet, dat het op korte ter
mijn zonder een paardemiddel tot oplos
sing te brengen is. Aan de andere kant
zou het asociaal zijn om uit te gaan
van een gedachtengang dat men de op
lossing van dit onderdeel van de wo
ningnood maar op de lange baan moet
schuiven.
Hoewel de oplossing van de woning
nood globaal binnen het vizier komt. is
het vervelende dat juist voor bepaalde
categorieën de schoen voorlopig nog
dreigt te blijven wringen: de grote ge
zinnen. de jonggehuwden en de woning
zoekenden In de grote steden van de
Randstad.
EHALVE de doorstroming was bij
de huurbelasting ook nog een andere
kwestie in het geding: het feit dat bur
gers met een behoorlijk inkomen huizen
in woningen die dank zij gemeenschaps
subsidie een in relatie tot dat inkomen
te lage huur hebben.
Wordt het huurbelastingsplan verwor
pen en de kans hierop lijkt ons reëel
dan zal men of moeten proberen via
het toelatingsbeleid voor zulke wonin
gen de kwaal te helen óf met de huur-
liberalisatie- ook door het opzeggen van
de huur woningwetwoningen beschik
baar te stellen voor de gezinnen en al
leenstaanden voor wie ze feitelijk be-
De laatste methode zal ongetwijfeld
even veel verzet en kritiek uitlokken
als de huurbelasting; de eerstgenoemde
methode kan alleen op de lange duur
succes opleveren. Maar voor beide ge
vallen geldt, eat er geschikte woningen
beschikbaar zijn.
Dan komen we tenslotte toch weer uit
op de conclusie, dat naarmate kwantita
tief het aantal woningen in Nederland
het totaal dat nodig is gaat naderen,
het meer en meer gewenst is, dat men
het soort huizen bouwen gaat dat no
dig is om voor de doorstroming een op
lossing te vinden.
AMMER is. dat bij de kritiek in en
buiten het parlement tegen de huur
belastingswet slecht uit de verf gekomen
is, hoe men op een reële andere ma
nier deze oplossing zou kunnen bevorde-
Verwarrend en onbetekenend
TIJ, die de gemeenteraadsverkiezingen
van Veendam, Wildervank en
Stadskanaal tegemoet gezien hebben als
een kans om daar de indicatie van
Nederlands momentele politieke gevoel
te ontdekken, zullen een illusie armer
zijn. Want de uitslag in de Groningse
veenstreek is verwarrend en onbete
kenend.
Zelfs de voorstanders van stembus
coalities kunnen met de uitslag niets
beginnen; want wanneer in Veehdóm
partijen, die nu proberen de zogenaamde
progressieve concentratie te sfitfafërf niet
tien van de negentien zetels een meerder
heid hebben, staat daar in Stadskanaal
een minderheid van acht van de drieën
twintig zetels tegenover. In Stadskanaal
krijgen de socialisten één meer, maar
P.S.P. noch D '66 hadden een eigen lijst.
En het ontbreken van D '66 en P.P.R.
flatteert waarschijnlijk ook de twaalf
zetels die de drie confessionele partijen
kregen en misschien ook de groei van de
liberalen van één naar twee zetels.
Alle juichkreten, die in politieke hoofd
kwartieren zijn opgegaan, moeten daar
om tegen beter weten in geslaakt zijn.
Oprecht zal alleen de rouw van de
Boerenpartij kunnen zijn, die in Veen-
dam en stadskanaal uitgediend -is en de
opluchting Van de "CP^N.,die van
TsjechorSlow?kije geen last blijkt te
hebbbtt ééK?ègen.
Misschien ontdekken opiniebureaus in
heringedeelde Groningse gemeenten nog
verborgen waarheden. We vermoeden
dat ook die waarheden voor de opinie
inzake de landelijke politiek op het
bekende „koffiedik" zullen neerkomen.
Manzü's deur
De Italiaanse beeldhouwer Giacomo Manzu heeft metdertig jaar na de verwoesting van deze kerk door
zijn scheppingskracht Rotterdam een monumentaleoorlogsgeweld, wordt nu de laatste hand gelegd aan
bronzen deur geschonken. Vanaf vandaag is deze tehet herstel. Deze deur behoort tot de pronkstukken,
zien in het torenportaal van de St.-Laurenskerk. Bijnadie de restauratie waardig afsluiten.
NEDERLAND I
STER
(Reclameuitzendingen om
18.55. 19.03. 19.56 en
20.16)
NTS
«18.50 uur:
De fabeltjeskrant
19.00 uur:
Nieuws in het kort
TROS
19.06 uur:
Voyage to the botton
of the sea, t.v.-serie
NTS
20.00 uur:
Journaal
TROS
20.20 uur:
Programmaoverzich t
•20.20 uur:
A(nno) D(omini) '68,
amusementsprogr.
21.00 uur:
Schoppentroef quiz
21.30 uur:
Marcel Amont Tour,
chansonprogramma
•22.25 uur:
Het spook en mevr.
Muir, t.v.-serie
NTS
22.50 uur:
Tweede journaal
TELEAC
23.00 uur:
En France avec Nicolas
NEDERLAND II
STER
(Reclameuitzendingen om
18.55 en 20.16)
NTS
18.50 uur:
De fabeltjeskrant
19.00 uur:
Nieuws in het kort
19.03 uur:
Scala, magazine
20.00 uur:
Journaal
KRO
20.20 uur:
Leven in de pastorie,
20.45 uur:
Touwtrekken om Bra
bants bodem, reportage
21.35 uur:
Bonanza, t.v.-serie
22.25 uur:
Brandpunt,
actualiteitenrubriek
NTS
22.45 uur:
Tweede journaal
Televisie morgen
NEDERLAND I
TELEAC
9.30 uur:
Meten en vergelijken
10.00 uur:
Noten en tonen
10.30 uur:
Kijk eens wat ik zeg
11.00 uur:
En France avec
Nicolas
AVRO
16.00 uur:
Nieuws in het kort
16.02 uur:
Teleskoop.
jeugdprogramma
De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's.
NCRV
21.00—21.40
De laatste
luisterspel
TROS
22.00—22.30 uur:
Thriller-theater,
luisterspel
VPRO
20.00—21.00 uur:
Jazz uit B14
VARA
23.00—23.55 uur:
Prettig weekend
RADIONIEUWSDIENST
HILVERSUM I: 7.00.
7.30. 8.00. 8.30, 12.30.
18.00, 22.30, 23.55
HILVERSUM II: 7.00.
8.00. 11.00. 13.00. 16.00.
18.00. 19.30, 22.30, 23.55
HILVERSUM III: Elk
heel uur vanaf 9.00
Op het programma van het
seizoen 1968-'69 had de Neder
landse Operastichting La Traviata
van Giuseppe Verdi geplaatst,
daarmee een meer dan gewone
artistieke verantwoording op zich
nemend: na gisteravond in het
Scheveningse Circustheater de
voorstelling ervan te hebben ge
hoord en gezien, vragen we ons
af, of men zichzelf zulks voldoende
bewust is geweest.
Want hoe is het? Dit geniale werk
van de Italiaanse meester heeft sinds
de première op 6 maart 1853 een
populariteit gekregen als weinig andere
opera's van het zogenaamde ijzeren
repertoire: iedereen, melomaan of niet,
kent het, denkt het althans te kennen.
Juist deze omstandigheid, dit feit had
de artistieke leiding ertoe moeten bren
gen met een reeks opvoeringen te komen
het zijn er nota bene elf! die on
aantastbaar waren, de onaangename
geur van routine misten.
Welnu: deze onaangename geur was
in hoge mate aanwezig Dat begon ai
met de didigent, Giuseppe Morelli, die
het Utrechts Symfonie Orkest tot pres
taties bracht verre beneden het niveau,
waarop het dit weten we uit erva
ring zich kan bewegen; die ons per
manent irriteerde met een bijzonder
slechte smaak, vhar hi) Verdi's wondere
muziek niet met een klassieke bewogen
heid interpreteerde, doch op burgerlijke
wijze overdreven accenten leggend de
noodzakelijke gang van zaken remde
Dat ging door met de regie van Jeah-
Marc Landier, die in de goede decors
van Thierry Bosquet, niet in staat bleek
de massa tot aanvaardbare activiteiten
te brengen: op de twee feesten gedroeg
iedereen zich, met zijn figuur verlegen,
klungelig.
Een nadrukkelijke uitzondering maken
we hier voor de twee balletsolisten.
Ana Mercedes en Antonio Espanol: zich
in de pere/erle van de opera bewegend,
gaf dit paar ons een creatie van waar
lijk verrassende schoonheid.
En de verschillende acteurs en actri
ces....?
„De produktle van La Traviata is tot
stand gekomen in samenwerking met
Gino Menelao, Rome Co-produktie met
de Koninklijke Muntschouwburg te
Brussel", dit werd ons in het programma
meegedeeld.
Wat we voor kennisgeving aannemen.
Ons daarbij verwonderend over de artis
tieke resultaten. Want was dit allemaal
nodig om te komen met een Alfredo
Germont, een der hoofdfiguren Ve-
riano Luchetti tenor, wie het aan
vocaal en artistiek inzicht ten enenmale
schortte? Om een Violetta Valéry
Maria Chiara te pousseren, die, hoe
wel van goeder willen, over een stem
beschikte, die passend bij de immens
zware rol haar opgelegd?
Zo zouden we door kunnen gaan, ons
verzettend tegen de keuze van al deze
Italiaanse gasten, daarbij een uitzonde
ring makend voor Attilio d'Orazi, die
een goede creatie gaf van Giorgio Ger
mont, de vader van Alfredo: zijn bari
tonaal geluid deed het goed, bovendien
benaderde hij het sterkst het wezen van
de muziek.
Doch waarom nader gedetailleerd,
waar do opvoering In haar wezen, in
haar opzet niet deugde?
Laten we u liever vertellen, dat we,
op den duur met de onaangename gang
van zaken vertrouwd rakend, toch ge-
bpeid werden. Geboeid door de magische
werking van een partituur, die zelfs met
slecht tot middelmatig spel niet kapot
te krijgen is. Die ons ook gisteravond
weer diep ontroerdeWe konden ons
plotseling voorstellen, dat Stravinsky
deze opera de allerbeste vond door Verdi
ooit geschapen. Maar we blijven het be
treuren, dat de Nederlandse Operastich
ting een voorname kans gemist heeft
De kans om een uitgebreid, goed willend
en uiterst ontvankelijk publiek zoals
gisteren te bewijzen, dat La Traviata
nog veel schoner, nog veel pakkendei
is. dan men gemeenlijk denkt.
Maar dan had deze voorstelling moeten
werken als een premlêère, als een con
frontatie met iets. dat hoewel vertrouwd,
toch geheel nieuw wu.
Deze heerlijke sensatie bleef ons.
helaas, onthouden. Hedenavond gaat te
Scheveningen La Traviata in een ietwat
gewijzigde bezetting: er is een andere
Alfredo Giorgio Grimaldi ook een
andere vader Renato Bruson en
onze landgenote Erna Spoorenberg treedt
als Violetta op.
BR
ROTTERDAM (KNP) Mgr. M. A
Jansen, bisschop van Rotterdam, heeft
pastoor J. H. Warmerdam van de St -
Petrusparochie te Rotterdam op zijn
verzoek eervol ontslag verleend. Hij is
benoemd tot moderator van de r.-k. l.t.s.
te Delft. Tot dservitor van de St.-Petrus-
parochie is benoemd kapelaan A. A M.
v. d. Kolk van de St.-Antonius Abt-
parochie te Rotterdam.
Barokke schoonheid
in zakelijk
Rotterdam
In het werk van Manzu nemen de
deuren in brons, vervaardigd voor
kerken, een bijzondere plaats in., Het
is een geheel ander aspect van zijn
kunnen dan zijn sculpturen van uit
dagende jonge vrouwen en zijn voor
name vrouwenportretten. Of het iets
te maken heeft met zijn geboortestad
Bergamo, waar zijn vader koster en
schoenmaker was en Johannes XXIII
geboren werd vertelt de historie niet.
Tijdens deze paus maakte hij de be-
gamde „Poort des Doods" voor de St -
eter. Tevens is hij ontwerper en uit
voerder van De deur van de Liefde
voor het portaal van de dom van Salz
burg. Deze laatste deur is doorslag
gevend geweest om de opdracht voor
een bronzen deur in de Sint-Laurens-
kerk te Rotterdam aan Manzu te ver
lenen. Na enige aarzeling heeft hij
deze opdracht aanvaard. Kwam naar
Rotterdam om met zijn ronieinse geest
de entourage van een noordelijke go
tiek in zich op te nemen. Hij heeft zijn
aard niet verloochend. Toch past deze
„zuidelijke" deur harmonisch dank
zij ook enkele andere ornamenten in
de naaste omgeving in het syme-
trische lijnenspel van de gothiek
Vier jaar schetsen
Als onderwerp heeft de kunstenaar
zelf gekozen het thema „Oorlog en
Vrede". Een gegeven dat in dit door
oorlogsgeweld verrezen vredesmonu-
ment sterk aanspreekt. Een reeks teke
ningen en schetsen in brons, ontstaan
in de periode van december 1964 tot
februari 1968, tonen met welke inten
siteit Manzu aan de opdracht gewerkt
heeft. Vpn deze schetsen is tot 19
januari in museum Bovmans-Van
Beuningen een tentoonstelling inge
richt. De directeur van het museum drs.
J. C. Ebbinge Wubben zegt ervan:
„Vergelijkt men de drie deuren, en
vooral de deur van de St.-Pieter met
de deur van Rotterdam, dan vormt in
deze trit9 Rome, Salzburg, Rotter
dam de deur van de St.-Laurens
kerk de bekronende afsluiting. De oor
sprong van het thema „Oorlog en Vre
de" moet al vroeg in het werk van
Manzu gezocht worden, en wel in de
reeks passietaferelen uit de jaren 1938'
1939. De strijd tussen machten van de
geest en van de anti-geest, die deze
RADIO
PROGRAMMA
HILVERSUM I (402 m) NCRV:
ualitetten. 19.05
Deurfragment: Oorlog.
vroege reliëfs, ontstaan in de dreigende
jaren vlak voor de tweede wereldoorlog
vervult, keert terug in de voorstellin
gen van de dood door mensenhand in
de „Deur van de Dood", om in de Rot
terdamse deur tot een hoogste potentie
opgevoerd te worden".
Terwijl de deuren in Salzburg en Rome
nog ingedeeld zijn in van elkaar on
afhankelijke reliëfvelden, is deze deur
als een doorlopende dramatische com
positie opgevat. Dit gaat wel ten koste
van het „deur-zijner is meer sprake
van één groot paneel, dat een boog af
sluit, opvult. De boogvormige tympaan
bevat een uitbeelding van de vrede:
de onbekommerde levensvreugde: met
name in het gezin. Een neerhangende
draperie legt de (treurende) verbinding
met het onderste tafereel: de oorlog.
Oudere motieven uit het werk van
Manzu, zoals de „Doodslag van Kain en
Abel", „de Dood van een partisaan",
hebben in dit laatste tafereel een nieu
we expressiviteit en grootsere vorm ge
vonden. De kunstenaar heeft in zijn
vormgeving, sterker dan bij zijn vroe
gere deuren, een grote ruimtelijke
diepte bereikt door de overgang van
reliëfgedeelten, die haast geheel in het
vrije vlak zijn teruggedrongen tot par
tijen die bijna vrij in de ruimte zijn
gemodelleerd.
Aan de binnenzijde van de deur heeft
hij op het vrije vlak centraal twee oud-
„OORLOG EN VREDE"
AFSLUITING VAN TRITS
R0ME-SALSBURG-
R0TTERDAM
christelijke symbolen aangebracht: de
pelikaan en.de duif. Ook hier is tussen
het boven- en ondergedeelte een dra-
periek als trait-d'union aangebracht.
Maar in tegenstelling tot de voorkant
heeft de vorm hiervan een sterk op
stijgende, hoopvolle kracht.
Het plaatsen van de deur is met zeer
grote preciëie uitgevoerd. Er ls veel
hakwerk verricht in het natuursteen-
werk van het torenportaal. Toen het
daarvoor speciaal uit Rome aangevoer
de hijstoestel de stukken in de vereiste
stand bracht bleken de maten precies
te kloppen. De draaideuren zijn met
groot overleg aangebracht, zodat bij
openen en sluiten van de deuren de
werking optimaal blijft. Er wordt nog
aan gedacht een aangepaste verlich
ting in het buitenportaal aan te bren
gen. De deur zit aan die kant van de
kerk, waar alleen nog ruimtelijke wer
king mogelijk is. De kerk is praktisch
dichtgebouwd door lelijke moderne
architectuur. Alleen vóór de toren is
een pleintje uilgespaard. Door de aan
leg hiervan hoopt men te bereiken, dat
hier een soort ..retraiteplaats" in het
hart van de stad ontstaat. De bronzen
Erasmus staat er in gepeins verzonken.
Wat zou hij van de deur van'Manzu
denken?
In de zakelijke sfeer van deze werkstad
in de reformatorische witkalk van een
kerk is een deur aangebracht van ba
rokke schoonheid, getuigend van een
groot meesterschap.
Mariano Rumor
treedt af
ROME (AFP) Mariano Rumor, se
cretaris-generaal van de Italiaanse chris
tendemocratische partij, is gisteravond
afgetreden als gevolg van een door de
demissionaire premier. Aldo Morro. ge
nomen besluit, „een autonome positie"
Hiermee wordt bedoeld dat hij zich
terugtrekt uit de meerderheidsstroming
I in de christendemocratische partij, ten-
ainde een grotere eenheid in de leiding
gevende organen -van de partij te bevor-
Het aftreden van Rumor brengt dat
van het bestuur met zich mee, dat door
de partijraad moet worden benoemd en
waarin, volgens de door Rumor zelf uit
gesproken wens, de verschillende stro
mingen vertegenwoordigd behoren te
zijn. De verkiezing van een secretaris
en de leden van het bestuur sou van
middag geschieden.
HILVERSUM II (298 m) - VPRO: 18.C
Nieuws. 18.16 Berichten. 18.20 Uitzending va
de Partij van de Arbeid: Socialistisch bc
keken. 18.30 Hee. een programma voor on
volwassenen. 19.10 Jazzrondo: jazzmusici e
de popmuziek. 19.30 Nieuws, 19.35 Criterium
kunst nader beschouwd. 20 00 Jazzconcer
VARA: 21.00 Stereo: Radio Filharmonisch oi
ne muziek. 22.40 ffteuws. 22.50 Aciualitelter
23.00 Stereo: Prettig weekend: licht geve
rleerd platenprogramma. 23.55-24.00 Nieuw:
BRUSSEL NED (324 m) - 18.00 Nieuw:
NED (324 m) 18.00 Nieuws. 18.C
oldaten. 18.28 Paardesportuitslagei
Grammofoonmuziek. 18.45 Spon
8.52 Taalwenken (herhaling). 18.1
tale lezing. 20.15 iTusslsche muziel
HILVERSUM
jehoor: lichte muziek het nieuws
eiten. 8.00 Nieuws. 8.11 Stereo: Gew
:iek (gr). 8.30 Nieuws 8.32 Voor
uw. 9.00 Theologische etherleergar
eidsvoorlichting. Esportlvlteiten. Nieuw
.enken en adviezen op exportgeblee
2.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouv
2.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Zor
ifngf^hri^u'arTsciencèl 1 °oYv.ïjheid en mr
ele maatstaven, vraaggesprek.NRU: 13
Jad^met' veel°plaatjes, ^lfi'oó-ie.ol" Nieuw
12.26 Mededelinger
mene Nederlandse Unie v. Muziekverenigin
gen. 16.50 Stereo: Swing en Sweet: licht pla
tenprogramma. 17.25 Radioweekjournaat.
HILVERSUM III (240 m en FM-kanalen)
KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinu: gevarieerd
nïeu we' a nes p'e e'p 1 a U-n 3 'n CR V feu \v
licht platenprosramm.
beluisterd. 17.00 Nieuws. 'rk-IS^O Hier' e
Nu: wekelijkse sportshow met lichte muzie
(gr).
BRUSSEL NED (324 m) 12.00 Nieuw
•chippers. 12.45 Lichte i
Kardinaal in
..Brandpunt'
In het actualiteitenprogramma ..Brand
punt". dat de KRO-televisie vanavond
om 22.25 uur op Nederland II zal uit
zenden, heeft de redactie een gesprek
met kardinaal Alfrink, in zijn kwaliteit
als president van de Pax-Christibe-
weging. De kardinaal zal o.m. de vraag
beantwoorden hoe de Pax-Christi-
leden dienen te staan tegenover de
problematiek rond de NAVO.
Misha Dichter bij
Residentie-Orkest
DEN HAAG Het Residentie-Orkest,
dat aanstaande zaterdag terugkeert van
zijn 10-daags tournee naar Duitsland,
Oostenrijk en Zwitserland, concerteert
onder leiding van Willem van Otterloo
op woensdag 27 november weer in de
Kurzaal. Begonnen wordt met Schuberts
8e symfonie, waarna de solist van dit
concert. Misha Dichter, zich vóór de
pauze laat horen in hef le pianocon
cert van Beethoven en na de pauze n
de Paganinrapisodie van Rachmaninof.
Als laatste werk staat de Ibcriasuite
op het programma.
Op dinsdag 26 en vrijdag 29 november
geeft Het Residentie-Orkest onder lei
ding van Willem van Olterloo 2 jcugd-
cuncerten in de Kurzaal. Het program
ma van deze concerten is gelijkluidend:
Schubert - Symfonie m8. Debussy -
Ibériasuite, Strawinsky - Symfonie in 3
delen. Na het openingsstuk zal Arend
van der Knaap, sinds september 1968
verbonden aan Het Residentie-Orkest.
Haydns Trompetconcert vertolken. De
solist, die zijn opleidnig ontving van
Theo Laanen aan hot Koninklijk Con
servatorium voor Muziek in Den Haag.
treedt voor de tweede maal op met Het
Redidentie-Orkesl; op 't Koninginnedag
concert 1968 trad hij voor het eerst op
met het Haagse orkest in het trom
petconcert van Hummel
Kardinaal Bea
begraven
RIEDBüHRINGEN (AP) Augustin
kardinaal Bea is donderdag begra
ven naast zijn ouders in een eenvoudige
graftombe in het kleine Zuid-Duitse
plaatsje Riedböhringen.
Ongeveer 2000 mensen hadden zich in
en buiten dc parochiekerk van het stad
je verzameld toen kardinaal Döpfner,
de aartsbisschop van München, de ab-
soute verrichtte.
Die VPRO toch; ze kocht (ongezien
kennelijk) van de SWDR een Brecht-
produktie, liet de dialoog vertalen, on
dertitels maken enz. enz. en kwam (oen
(ot de ontdekking dal die produktte
niet, zoals geschat een kleine twee uur
in beslag nam maar ruim drie uur. En
omdat er gisteravond zendtijd voor
Teleac was, benevens een programma
van Nctty Rosenfeld dat geen dag uit
stel leek te kunnen verdragen, beleef
den we de merkwaardige sensatie van
een dramatische próduktie die tol ver
na middernacht doorliep.
Nu was die produklie. De goede mens
van Sezuan, van een verbluffend goed
gehalte. Maar juist daarom had men
deze voorstelling niet de ongelooflijke
handicap mogen meegeven van een ver
velende onderbreking en een veel te
late afloop. Dus hem moeten uitzenden
op een avond zonder Teleac-handicap
en dan direct om twintig over acht mei
de uitzending moeten beginnen. Dat
excuus van ongezien kopen en zich ruim
een uur vergissenach daar gelooft
niemand in. Zulke amateui'S zijn het
nu ook weer niet, die VPRO'ers.
Omdat we „De goede mens" kenden,
o.m door de voortreffelijke Haagse
Comedie-opvoering van weleer, konden
we een tijdje verwijlen op II waar de
AVRO „Twistgesprekken met God"
voortzette. Het programma had in Henk
Neyssel een nieuwe regisseur die er
geen Rooyensshow meer van maakte.
Ds. Van Ginkels programma won er
door. al bleef hij zich naar onze smaak
teveel met speculatieve bijzaken bezig
houden. Toch een programma om in de
gaten te houden!
Vroeg in de avond had de VPRO zich
óók al in de tijdsduur vergist. „Latei
was langer en onaangekondigd werden
de kleintjes teleurgesteld die op
„Toontje" zaten te wachten. Later.
viel ons niet mee. Het begon met
wierook te branden voor Hoepla, het
programma dat nooit een goed t v -
programma geweest is al doet men
voorkomen dat dit wél zo was. De
Hoeplageest waarde ook verderop in
Laterzoals ze daags tevoren ge
waard had in Uit Bellevue. Het zal nog
wel even duren, maar niet te lang
hopen we. Ook kleine Hoeplakindgren
worden immers grootJammer in
tussen dat men niet door heeft dat
ook de jeugd er recht op heeft seriei*
behandeld te worden.