Gomulka blijft in Polen aan top Geweten van arts norm in zaak van leven en dood? Lol niet los te maken van echt christelijk leven De film van vanavond: Pola Negri in Mazurka TELEVISIE VANAVOND Lachspiermasseur Tailleur in Congresgebouw Een mop moet je vlug vertellenSam en Moos komen elkaar ook niet langzaam tegen Tv-„speciaF over euthanasie PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT MAANDAG 18 NOVEMBER 1968 WARSCHAU (AFP-DPA) Hel vijfde congres van dc Poolse communistische partij, dat vorige week in Warschau be gonnen is, is zaterdag geëindigd met de verkiezing van een nieuw politiek bu reau van twaalf leden en een nieuw cen traal comité van 91 leden waarin 41 nieuwelingen zijn opgenomen. De 63- jarigc Wladyslaw Gomulka behield dc functie van eerste secretaris, die hij al 12 jaar heeft bekleed. HU blijft hiermee de voornaamste partijfunctionaris en derhalve de belangrijkste politieke figuur in het land. Onder de twaalf leden van het nieuwe politieke partijbureau bevinden zich drie nieuwelingen. Het zijn Stanislaw Koeio- lek, Wladyslaw Kruczek en Jozef Tejch- ma. De 35-jarige Kociolek, partijleider in de noordelijke provincie Gdansk en het jongste lid van de nieuwe partijleiding, wordt beschouwd als een beschermeling van Gomulka. Kruczek, een ..harde' provinciale partijleider, deed tijdens het congres een felle aanval op de „revisio nisten" en „zionisten". Hij liet doorsche meren dat het nieuwe centraal comité „de strijd tegen de vreemde theorieën en hun aanhangers" dient voort te zetten en dat de zuiveringen in de Poolse partij nog niet afgelopen zijn. De 41-jarige Tejchmu is een partijsecretaris, verant woordelijk voor landbouwzaken. Tot de genen, die niet werden herkozen, behoort minister van Buitenlandse Zaken Adam Rapacki, die al geruime tijd op de ach tergrond is geraakt. De andere twee zijn vice-premier Eugeniusz Szyr, die van joodse afkomst is en verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van weten schap en technologie, en vice-premier Franciszek Waniolka, deskundige voor industriële en economische zaken. Szyr blijft evenwel lid van het centrale Samenwerking met AR- en KVP-jongeren kan niet uitblijven De landelijke bestuursraad van de Chr. Historische Jongerenorganisatie (CHJO) '-telt In n brief aan de AR-en KVP-jon geren vast, dat de overeenkomsten over de rapporten van de „Groep van 18" op dc Wittc-Ileiconferentie van ARJOS. CHJO en KVPJG zodanig zijn dat inten sieve samenwerking van de drie jonge renorganisaties niet kan uitblijven. De brief werd verzonden na de bij eenkomst van de landelijke bestuurs raad zaterdag in Amersfoort. In de brief onderschrijft men een eerdere ver klaring van de KVPJG over de moge lijkheden tot samenwerking. De CHJO stelt voor dat de drie christelijke jonge renorganisaties in de toekomst het werk van de ..Groep van 18" gezamenlijk gaan begeleiden om de inbreng van de jongere generatie drastisch te vergro ten. De CHJO wenst voort* een eerste be gin met de praktische samenwerking tussen de drie organisaties door coördi natie van het werk van de studiecom missie. uitwisseling van artikelen van de door de organisaties uit te geven tijdschriften, door het organiseren van conferentiesen het instellen van werk groepen op provinciaal en plaatselijk ni veau. De CHJO is desnoods bereid met één van de twee overige partners ver der te gaan als de andere verstek laat gaan Het doet tenslotte een beroep op de „Achttien" voor de zomer 1969 het op te stellen program te publiceren. Inmiddels is dit schrijven van de CHJO bij de KVPJG positief ontvan gen. Na de ARJOS-raad ,die binnenkort zal worden gehouden zal de KVPJG de besturen van de drie organisaties uitno digen voor een gesprek om de concre te aanknopingspunten vast te leggen. Het hoofdbestuur van de KVPJG be treurt dc uitspraak van AR-leider B. Biesheuvel, als zou de KVPJG wantrou wig staan tegenover zijn werk in de „Groep van 18". De KVPJG beschouwt het werk van de heer Biesheuvel als „zeer belangrijk, zo niet van doorslagge vende betekenis". Bij de bioscoopbezoekers van voor de oorlog moet de naam Pola Negri dezelfde klank gehad hebben als die van Brigitte Bardot of Liz Taylor nu. Ze was in 1897 (of '98) geboren als Appolonia Chapulek en maakte als kind haar toneeldebuut in Warschau. Tussen 1918 en 1922 maakte ze zes films onder regie van Ernst Lubitscli (o.m. Carmen, Madame du Barry en Sumurun) en deze maakten haar be roemd. Zó beroemd dat Hollywood haar, met regisseur en speler Emll Jannings naar zich toehaalde. Qver de Oceaan, waar Pola Negri contract met Paramount tekende, zij al snel in hevige concurrentiestrijd gewikeld met Gloria Swanson, die in een paar jaar tijds van „zeepreclame" was gepromoveerd tot „exotische ver leidster". Die concurrentiestrijd heeft Hollywood jarenlang gesprek- en schrijfstof opgeleverd, evenals haar ro mance met Charlie Chaplin en met Ru- dolf Valentino, met wie ze verloofd was toen zij in 1926 overleed. Tussen de bedrijven door maakte ze ook nog enkele zeer bekende films. De grote terugslag voor Pola Negri en vele andere sterren kwam met de komst van de geluidsfilm. Het Pools-Duitse accent van de actrice was voor Amerikaanse oren niet om aan te horen, ondanks twee jaar spraakles. In 1935 keerde ze terug naar Duitsland, maar vluchtte bij het uitbreken van de tweede wereldoorlog weer naar de V S. waar ze in 1943 en in 1964 (Walt Disney) nog een keer voor de camera's verscheen. De film van vanavond, „Mazurka", be gint in een luxues cabaret-dansant waar de verleidelijke zangeres Vera Petrowna (Pola Negri) de grootste at tractie is. Plotseling breekt zij haar lied af en staart naar de loge tegen over haar, waar de pianist Grigory Michailov zit in gezelschap van een aantrekkelijke jonge vrouw. Later schiet Pola de pianist in de foyer neer. Er komt een proces, maar de beweegreden van de beklaagde worden vooralsnog niet erg duidelijk. Uitein delijk vertelt Vera Petrova haar tra gische geschiedenis. (Ned. II. 21.05 uur) Max Tailleur schudde zaterdagavond in het Congresgebouw, voor een niet bepaald bomvolle zaal zijn moppen trommel leeg. Het zuinigjes opgeko men gehoor (Max: dat komt door dat rotweer en dit nieuwe gebouw) verliet even over elf uur (Max: subsidiegezel- schappcn kappen er al om half elf mee) met kramp in de kakekn de prachtige maar vooralsnog sfeerloze statusburcht. In een razend tempo lanceerde de Tailleur, moppentapper bij uitstek, zijn geheide dijenkletsers zo snel, dat in de pauze een Hagenaar verzocht om wat langzamer te praten. „Onzin" verweer de Max zich „Sam en Moos komen el kaar ook niet langzaam tegen. Een mop moet je tak-tak vertellen zonder veel omhaal. Tailleur bleek, pluspunt voor de akoestiek? ook achterin de zaal, goed verstaanbaar. Een punt waar het bij Max-op-de-radio nog al eens aan schort. Hij vertelde veel oude moppen, zelfs belegen humor van zo'n slordige 80 jaar terug. Maar het is onzin om daar over te vallen want van Bach is de laatste tijd ook niets nieuws ver schenen, aldus Max. Sam en Moos, het is logisch, vormden duidelijk het hoofd gerecht van Tailleurs menukaart. Maar naast deze twee joodse jongelingen schoof Max Mieke Bos en de Engelse Pauline Johnson naar voren. Zij deden het „leker" alhoewel Mieke Bos duide lijk de hoogste ogen gooide. Haar stern en voordracht is beter dan die van de „Engelse Mieke Telkamp". De meis jes mochten evenals Tailleur zelf me nig handgeklap aanhoren, ondanks Max zijn „Laat toch mensen je hebt er toch voor betaald!" Bij de slager ga je toch ook niet staan klappen, als de man je een fraaie biefstuk snijdt?" Max Tail leur valt ook nog Sterren in zijn klein- kunstprogramma. Hij maakt een siga ret uit van een zaalbezoeker (heb je een hekel aan me?) en werpt de man een pakje van „zijn" merk toe. Vervol gens vliegen nog zo'n 5, 6 pakjes de donkere zaal in. Da's geen reclame hoor jongens want als er iets niet deugt zal ik het ook zeggen. Ik heb een Toyota, mensenkinderen wat een rotwagen. Ook zijn eigen brouwsel, een pocketboekje met moppen, weet hij handig te annon ceren. In de pauze verkocht hij me nig werkje. Voor iemand die er geen brood in ziet, een hele avond moppen aan te horen zouden er zelf één te mo gen vertellen, zij gezegd dat een avond je Tailleur de welvaartvaste ach, spie ren op een geweldige ma (ADVERTENTIE) Ook pleidooi voor regeling bij ivet NIJMEGEN Op welk tijdstip begint het menselijk leven? Heeft de mens een onbeperkt beschikkingsrecht over zijn leven en wanneer treedt de dood in? Dat waren enkele van de vele proble men, waarmee een uitgebreid forum zich zag geconfronteerd tijdens de slotzitting van de studiedag over het onderwerp „ingrijpen in het sterven" zaterdag in de stadsschouwburg te Nijmegen van de katholieke artsenvereniging en de facul teit der geneeskunde vap de katholieke universiteit. Dr. Wijdeveld, hoofd van de kunstnier- afdeling van de Nijmeegse universiteit, sprak in de ochtendzitting over de men selijke plichten, die met elkaar in con flict komen bij de orgaantransplantaties. De levensvatbaarheid kan hierbij niet het beslissende criterium zijn, volgens dr. Wijdeveld. omdat het begrip hierover telkens wisselt met de stand van de we tenschap. Rechtszekerheid is hier een niet te hanteren begrip, omdat het recht absoluut geen gelijke tred kan houden met de snelle ontwikkeling van de we tenschap. Het geweten van de arts werd dan ook een bepalende factor geacht. De Nij meegse hoogleraar in het straf en strafprocesrecht, prof. Van Agt, was van mening, dat men toch beter kan stre ven naar het vastleggen van verschil lende normen, omdat de rechter zich anders moet gaan richten naar de op het moment gangbare maatschappelijke opvattingen. De studiedag werd besloten door prof. Lammers: „Door de vele deel-specialis men zijn wij op weg van elkaar te vervreemden. Daarom is een voortdurend gesprek vereist In de studie moet een integratie van ruim denken plaatsvin den. Arts immers wordt men niet in zes of tien jaar, het is een proces, dat zich geleidelijk voltrekt. Na het afstuderen moet men blijven studeren Meei aandacht zal moeten worden geschonken aan de nascholing Met de medische we tenschap ontwikkelt zich de ethiek. De verantwoordelijkheid van de arts is te groot om daaraan voorbij te gaan' BRUSSEL (ANP) De toestand van de 24-jarige metaalarbeider, op «ie don derdagavond te Gent een rechterlong werd overgeplant, verbetert voordurend, so is saterdag gemeld. Er zijn tot op heden geen tekenen van afstoting waargenomen. Wel heeft de zieke lichte koorts, die te wijten zou kunnen zijn aan een reactie op sera die zijn toegediend. Uit voortdurende hart en longcontroles blijkt, dat er geen en kele afwijking van de werking van die organen beetaat Nog wat links en rechts opgepikt strooigoed uit Max Tailleurs mop pentrommel: Soldaat Sam zoekt alsmaar papiertjes op - hel kazerneterrein. raapt ze op en mompelt „Dat is 't niet". De kapitein aanschouwt een en ander een weekje en laat Sam bij zich komen. „Cohen, ik heb 't eens bekeken, je bent niet goed voor de militaire dienst. Ik keur je af voor alle diensten. Hier is je ontslagbcwijs. Sam: „Ja dat is 't" Moos heelt een nieuw kosthuis. Eerste dag, brood met een lepeltje honing. Tweede dag, brood met een vliesjc honing. Derde dag, kaal brood. Moos staat op, gaat naar dc keuken en vraagt aan z'n hospita: „Mevrouw, is uw by dood?" De enie dronken man tegen de ander: „Weet jij hoe laat het is' De tweede antwoordt: „Ja". De eerste: „Dank je". Saar: Wat denk je te doen als we volgende eek 40 jaar getrouwd zyn? Moos: Wat dacht je van een minuut stilte. Om tien uur zal minister Den Toom een bezoek brengen aan de kazerne. Moos staat op wacht, als de wagen in zicht komt zal Moos fluiten. Om twaalf uur is er nog steeds niets en de kapitein loopt briesend rond. Eindelijk om 1 uur is 't zovef. Moos springt voor de slagboom, roept „Stop". Wie Den Toom? Ja ik, zegt de excellentie. Maak maar voort mannetje, je krijgt dadelijk toch een pak op je donder. Mevrouw Cohen staat met katoen op de markt, 80 cent per meter. Komt er een vrouw die voelt de katoen en zegt: „D'r zit pap in". Mevrouw Cohen: „Ja, dacht je dat ik er voor acht dub beltjes soms soep in doe?" Pola Negri, de legendarische filmster uit de stomme periode", vanavond via Nederland II (21.05 uur) te zien in „Mazurka". VANAVOND VIA NED. I VARA's actualiteitenrubriek heeft in de achterliggende seizoenen een aan tal uitzendingen voor het scherm ge bracht, die onder de naam „Special" een sociaal of politiek probleem behan delden. 'vanavond 18 november brengt Achter het Nieuws weer 'n „special" en wel over „euthenasie". De moderne geneesmiddelen stellen de mens in staat het leven steeds ver der te verlengen. Of dit een zegen is, of men niet beter van een verlen ging van het sterven dan van het le ven kan spreken, of de arts altijd de plicht heeft in te grijpen. Wanneet is er nog sprake van menselijk leven, wat is leven, wat is dood? Hét zijh vragen, die Achter het Nieuws zo be langrijk vindt dat zij er een uitzending aan gaat wijden. Aan dit programma werkt een groot aantal medici en andere deskundigen mee. onder ande ren prof. dr. A de Free, prof. dr. J. de Graaf, dr. A. Verkuyl, dr. A. F. van Heerden. (21.0522.15 Nederland 1) ADVERTENTIE Dil weekeinde bracht de tweede caba retzaterdag van het t.v.-seizoen. „Ca baret Nu" bij de VARA hebben we maar laten schieten, ook al omdat een aantal der daar optredenden nagenoeg gelijktijdig ook by de KRO op 1 doende was. Het leek ons bovendien na de magere showstart van Frans Halsema van vier weken geleden eerlykcr om diens verrichtingen in de tweede af- Achteraf waren we daar blij mee, want Oeide uitzendingen verhielden zich tot elkaar als nacht ten opzichte van ver blijdend ochtendgloren. In plaats van de vervelende reisreportage van vorige keer was er nu sprake van een studio programma, waarin Frans Halsema kans kreeg te bewijzen dat hij inder daad ook over showkwaliteiten be- sch kt. Er waren een paar goede mede werkers en een balletgroepje dat wel- j iswaar geen dansante wonderen ver-1 richtte, doch het aanzien best waard i bleek. Sterk punt af en toe: de teksten. Mel j name de rinale, waarin op een Pajama- j gamedeuntje de goedkoopste van onze I Nederlandse t.v. werd uitgezongen. 1 mocht er wat dit betreft zyn. De regie was van Jos v. d. Valk. Zaterdag ken den we hem weer terug van vroeger! Vervolgens: Brandpunt en Achter het j Nieuws. De KRO-rubriek o.m. met prof. Schillebeeckx, die gezaghebbend sprak over het sterven en daarmee samenhangende problemen van orgaan transplantatie. Voorts o.m. een boeien de reportage over Don Enzo Mazzi, de Florentijnse pastoor die in conflict is met zijn bisschop. Waarbij- we aanteke nen dat zo'n reportage, waarin in feite de staf wordt gebroken over een bui tenlandse kerkelijke aangelegenheid, iets hachelijks heeft. Tenslotte zou de RAI een dergelijke reportage bij de heer Miedema kunnen maken en daal de hemel weet welke conclusies aan kunnen verbinden. Achter het Nieuws besteedde aandacht aan de NAVO-conferentie in Brussel en knoopte daar enkele zinnige en ook de herhaling van een onzinnige commen taar aan vast. De stelling n.l. dat de regering vóór zo'n beraad zou moeten onthullen hoever ze by dat beraad denkt te gaan. Alsof er nog een rede lijke onderhandelingsbasis mogélyk zou zijn als een minister zich in een na tionaal parlement al tot een financieel plafond (of financiële voet!) zou heb ben gegarandeerd. Terug op „1" zagen we het grootste deel van Wim Ibo's Cabaretaria. lbo doet ditzelfde programma al jaren, zij het bij verschillende omroepen en on der verschillende namen. Hij heeft er een grote bedrevenheid in gekregen, weet precies hóe zo'n programma sap pig in elkaar te zetten en het is voor de KRO alleen maar gelukkig dat zij heit is, die van al die voordelen dit sei zoen profiteren kan. Gisteravond ontrolde de historie van Ritmeester Buat zich verder. Wy blij ven geloven dat voor niet-historisch in gestelde kijkers de wijze waarop de stof verwerkt werd. te moeilijk is. Overigens alle lof voor de manier waar op het verhaal gestalte krijgt. Met na me de jachtpartij leverde gisteren bij zonder attractieve beelden op. „Gevraagd" toonde gisteren wat de (hoge) eisen zijn waar een topman in het autobedrijf aan moet voldoen. Het programma toonde voorts twee kwali teiten van Godfried Bomans. t.w. als moppen vertel Ier het is geen kleinig heid om de handen op elkaar te laten brengen voor grapjes waar onze groot ouders reeds om lachten en als jury voorzitter de stemmen staakten en Godfried wees dus de winnaar aan en dat was de man die het op de basis althans het beste had gedaan. „Gesprek op zondag" bestond uit een interview van Jaap van Meekren met prof. T. L. Polak. Die is futuroloog en de heer Van Meekren stelde genoeg interessante vragen over de toekomst om voldoende interessante antwoorden toe te laten, waarbij we een doorvra gen misten over het falen van de sta tistici. Die hebben onlangs hun prog nose over de bevolkingsaanwas tot 2000 drastisch teruggebracht op grond van de teruglopende geboortencyfers. Zonder waarschynlyk er rekening mee te houden dat de huidige geboortency fers en die van de eerstkomende jaren geflatteerd zijn in verband met de „eer ste geboorten" uit huwelijkspartners van de „geboortcngolf" van '46'55. Zo dat de gewijzigde prognose over een jaar wel weer zal moeten worden te ruggebracht. Wellicht tot 12 miljoen of minder. NEDERLAND I (STER- reclame-uitzendingen om 18.55, 19.03. 19.56 20.16) NTS ^•18.50 uur: De fabeltjeskrant 19.00 uur: Nieuws in het kort VARA 19.06 uur: Samen op hét dak, CVK/IKOR 19.31 uur: Kenmerk - NTS 20.00 uur: Journaal VARA 20.20 uur: Perseconde wijzer, quiz 21.05 uur: Moet het „leven" altijd worden verlengd?, documentaire NTS 22.15 uur: Tweede journaal TELEAC ïrgelijken NEDERLAND II (STER- reclame-uitzendingen om 18.55 en 20.16) NTS 18.50 uur: De fabeltjeskrant 19.00 uur: Nieuws in hel kort KRO 19.03 uur: De Flintslones, 19.28 uur: Rinaldo Rinaldini, NTS 20.00 uur: Journaal KRO 20.20 uur: Politie New York, t.v.-serie 20.45 uur: De boot is aan, tips voor kinderspeelgoed 21.05 uur: Bioscoopsuccessen van weleer: „Mazurka" NTS 22.35 uur: Tweede journaal Televisie morgen NEDERLAND I NTS/NOT 11.00 uur: Verkennen en ont dekken 11.25 uur: Grote Europeanen aangegeven programma's zijn kleurentelevlsieprogramma's NCRV 20.3021.15 uur: A'dams Kamerorkest 22.40—23.55 uur: Tekens bij de tijd. cultureel progr. HILVERSUM II NRU 20.30—21.30 uur: Gamme van alpha en bèta, wetensch. progr 22.55—23.55 uur: Metro's Midnight RADIO NIEUWSDIENST HILVERSUM I: 7.00, 8.00. 7.30, 8.30. 12.30, 18.30, 22.30. 23.55 HILVERSUM II: 7.00, 8.00, 11.00, 13.00, 16.00. 18.00. 19.30, 22.30 en 23.55 HILVERSUM III: Elk heel uur vanaf 9.00 RADIO PROGRAMMA NCRV; 18.0i semble: lichte en beta: programm Esperanto: ultze Jazzmuziek: •ld-hulp- taal. BOND ZOLDER NAAM: 22.20 Zeg eens tegen jezelf: Kijk naar je eigen'. NRU: 22.30 Nieuws. AVRO: 22.40 Radiojournaal. NRU:, 22.55 Stereo: Metro's Midnight mu- Ing). 18.55 Grs HILVERSUM I (402 m) NCRV': 7.0 «ïieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Op he :erste gehoor: lichte muziek met nieuws e: iet. 8.00 Nws. 8.11 Gewijde muziek. 8.30 Nw 1.32 Voor de huisvrouw .(9.00-9.10 Ochtend •ymnastiek voor de hulsvrouw). 9.35 Water itanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Bijbelse ver aet Nederlandse solist Jieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Medede- ingen. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: ge- arieerd programma. (12.22 Wij van het land; l.b.v. land- en tuinbouw. Actualiteiten; 13.00 Raden iciliepostbus. 14.05 School- o: muzikaal middagmaga- LVERSUM II (298 m) AVRO: o: Lichte grammofoonmuziek. VPRO: :ze dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.11 R. innaai. 8.20 Stereo: Lichte grammofooi ■k. (8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Moi jding. NRU: 9.00 Uitgebreide repo herhaling NRU-programma. 9.40 Mi 13.30 Spiegel iziek. AVRO: stemmingsbeeld rondom een muzikaal ond werp. 16.00 Nieuws. 16.02 Braziliana: lit ZuldamerLkaanse muziek. 16.30 Kunslkroni Jazz Skeret°:r^!-g rBans B,ua,: NederlB' Opening wervingscampagne van Openb Kunstbezit 1969 door mr. H. A. M. T. K. schoten. AVRO: 17.55 Mededelingen. HILVERSUM III (240 m en FM-kanalen) - BRUSSEL NED (324S> klapper. 13.20 Tal :hool radio. (15.00-15.03 Niet Beursberichten. 16.11 Lichte or- lededelingen kestmuziek. 16.15 Vooi 17.15 Jazzmuziek. De wereldberoemde Franse mimekunstenaar Marcel Marceau (links) is op Schiphol aangekomen voor het geven van enkele voorstellingen in Nederland. Onder degenen, die hem verwelkomden was ook de cabaretier Herman van Veen (links), die ongetwijfeld het een en ander van de grootmeester in de mimekunst wil opsteken. Conferencier (carnaval) op preekstoel GELEEN De Gclcense „flaarissen" hebben zaterdagmorgen historie ge maakt met een plechtige eucharistie viering in de dekenale St.-Augus- tinuskerk, waarmee de viering van het tweemaal elfjarig bestaan van deze stadscarnavalvcreniging werd ingezet met een eucharistieviering in carnavalssfeer. Buuttereednerkampioen Pierre Cnoops was de feestpredikant. De Heerlense Globetrotters zongen staande naast de offertafel liederen tijdens de Dlechtige hoogmis, die werd opge dragen door pastoor-deken M. Fris sen. De mensen die vooraf hun hoofd hebben geschud over dil experiment, hebben ongelijk gekregen De hon- 'erden kerkgangers de meeste zul- 'en wel uit pure nieuwsgierigheid zijn Afkomen voor het optreden van °ierre Cnoops waren getuigen van ••n biizondere. stiilvojle kerkdienst, leken Frissen had als thema voor Jeze eucharistieviering gekozen vreugde". En zowel in de preek van Je postbode-Buuttereedner uit Maas- Vacht als in de aangepaste gebeden •n lezingen kwam duidelijk naar- ■oren. dat de blijde boodschap en de chte levenswijze-humor zeer dicht 'ij elkander staan. 'n de voorste banken zaten de jubi- 'erende flaarissen" met hun prins -arnaval. Deken Frissen bood aller eerst excuses aan voor het te late begin 'van de mis: „We wilden niet beginnen om elf uur elf. maar de or ganist kon niet eerder". Tijdens de mis zongen de globetrot ters enkele negrosperituals. Het Ge- leense mannenkoor zong onder lei ding van directeur Mathieu Mevs de Missa Salve Regina van Jean Lang- lait met begeleiding van orgel en het koperblaaskwartet van het Maas trichts conservatorium. „Heer. leer ons de humor en verdrijf van ons een grote zwaarwichtigheid en een te grote ernst", zo bad deken Frissen. Kapelaan Van der Meulen koos voor zijn eerste lezing een uitlating van prof. Van Praag: „Een zaak die we niet genoeg ernstig kunnen nemen is de humor, de lach. De echte humor lacht niet om mensen maar samen met mensen". In de tweede lezing haalde kapelaan Römkens toepasselijke teksten aan uit het boek „Ecclesiaticüs". Toen was het moment aangebroken, dat Buuttereedner (carnavalsconfe rencier) Pierre Cnoops het priester koor betrad, zijn narrekap en onder scheidingen neerlegde op de offer tafel en in danker kostuum de preek stoel beklom. „Als je de mensen niet enkele malen laat lachen, heb je slecht gepreekt", zo had deken Fris sen hem tevoren gezegd. Er werd niet veel en maar heel voorzichtig ge lachen. modat Pierre Cnoops zijn opdracht serieus had opgevat. Daar bij kwam dat hij enkele geestige fragmenten maar liet vervallen, om dat ze diezelfde morgen voorbarig te lezen waren geweest in een Limburg se krant. „Echte lol. echt plezier, is niet los te maken van een goed chris telijk leven. We moeten ook carna val vieren in de kleinigheden van mens tot mens". Door de actuele discussies en tegen stellingen over het celibaat, Humanae Vitae en dergelijke dreigt veel van het mooie, dat de kerk ons te zeg gen heeft verloren te gaan. De blijde boodschap is een levensopdracht voor iedereen, aldus Pierre Cnoops, die hoopte met zijn „parochianen" eens in de hemel carnaval te vieren. „Deze kerkdienst was voor mij een openbaring, een belevenis", aldus een Geleendenaar naast ons in de kerk bank, die trouw carnavalvierder is en geheel in stijl elf centen op de collecteschaal wierp!....

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 2