SteCaidóeGotlftO/nt Hartelijke woorden en veel geschenken voor jubilerende Georgette Hagedoorn Beloften concilie niet opgelost Ovaties in Doelen voor Tsjech Zdenek Macal Verhoging van collegegelden niet genoeg Journalisten in t.v.-debat TELEVISIE VANAVOND Nederlands tv-spel met Kraai ka nip PAGINA 2 DE LEIDSE COURAN'i VRIJDAG 15 NOVEMBER 1968 Waarde van het experiment LEEST men de vakbladen van docentei die bij de zijn door. en tussen de regels van verschillende be schouwingen door leest, dan dringt zich niet de indruk op dat iedereen enthou siast is over de manier, waarop onder- wijsautoriteiten de verdere lichting van de onderwijsvernieuwing bepalen. Een deel van de kritiek moet natuurlijk teruggebracht worden op het bekende verschijnsel dat vrijwel elke vernieuwing pijn doet; laat staan dus een vernieu wing die in de breedte en diepte zo ver gaat als de „mammoet". Maar een ander, naar onze mening niet te onderschatten deel wordt veroorzaakt door de blijvende onzekerheid. Vanaf het begin van het uitvaardigen van de overgangsmaatregelen blijkt, dat de wet gever de praktische om dan nog maar niet te spreken over de financiële moeilijkheden onderschat heeft. Keer op keer moeten beslissingen, waarop hel onderwijs zelf (dus de scholen) dringend zitten te wachten, uitgesteld worden, om enkele voorbeelden te nemen: de lessen- tabels, de examenregelingen, de pio- grams. Nu zijn de tegenwoordige bewinds lieden beslist hiervoor niet alleen aan sprakelijk te stellen zeker dr. Verin ga moet zaken uitvoeren, die niet onder zijn verantwoordelijkheid beslist zijn. Anders ligt het met de vraag, of ook op dit moment de onrust niet onnodig vergroot wordt, doordat men ten departemente, met of zonder medewerking van pedago gische bureaus en andere adviseurs, niet te lang bezig blijft met het veranderen van eenmaal genomen, voorlopige, beslis- MEN krijgt wel eens de indruk, dat Onderwijs op het ogenblik verschil lende beslissingen neemt zonder daarbij serieus aandacht te besteden aan de ex perimenten die het departement, om wijzer te kunnen worden, zelfs op ver schillende zogenoemde experimenteer- scholen aanhangig heeft gemaakt, h Omdat ook een minister van Onder wijs ergens onderdeel is van een kabi net dat politiek moet plegen, komt nooit helemaal uit de verf of bepaalde maat regelen in hoofdzaak om fianciële motie ven zijn genomen, ook al worden ze met andere argumenten gemotiveerd. Het moeten financiële motieven ge weest zijn, die de bewindslieden hebben doen beslissen om de lessentabel bij havo en v.w.o. terug te brengen op de meeste experimenteerscholen een ex periment gaande was met meer lesuren en. voor zover wij weten, vanuit deze experimenteerscholen nooit een meerder heidsconclusie gekomen is dat het met minder beter zou gaan. Wij wijzen hier vooral op, omdat op dit moment al weer geruchten gaan. dat ernstig in overweging is de tabel terug te biengen tot 30 uur per week. Zouden deze geruchten waar zijn, dan moeten heel Nederland zich langzamerhand toch wel gaan afvragen, door wie en hoe er conclusies getrokken worden uit de lonende, en zeker bij athneneum en gym nasium, nog lang niet voltooide ex perimenten. Wij zouden ons dan niet erover verwonderen dat de scholen die eens de taak en de eer kregen om te gaan experimenteren de mening toe gedaan i'aken, dal zij door staatssecretaris Grosheide c.s. gebruikt worden als een „proefkonijn" zonder enige werkelijke invloed op de te nemen beslissingen. EVEN wonderlijk wordt de gang van zaken rond de eindexamens. Zonder dat in de praktijk met proeven enige positieve of negatieve ervaring opgedaan is kunnen worden, zijn de onderwijs- autoriteiten binnen de tijd van een jaar al driemaal van plan veranderd. Met als voornaamste drijfveer vrezen we de voorkeur voor een zo groot mogelijke efficiëncy en niet met vooropstelling van de belangen vgn de didactiek en de leer- Wij hopen dat, vóór het te laat is, Onderwijs ook in het openbaar nog eens verslag zal uitbrengen van de bevindin gen die opgedaan zijn op de verschillen de experimentscholen. De hierover* reeds bestaande lectuur heeft bij ons de con clusie gewettigd, dat de mensen die er in de praktijk mee werken dikwijls nog tasten en zoeken; dat in bepaalde zaken het experiment nog langere tijd nodig heeft, alvorens men verantwoord kan vaststellen, dat iets goed of niet goed is. Kennelijk zijn er buiten de praktijk mensen met paranormale begaafdheden, die aan halve feiten al genoeg hebben om conclusies te kunnen trekken. Voor het onderwijs in Nederland en voor de komende generaties valt te hopen, dat ze zich niet vergissen. Naar onze mening is de kans op een vergissing die zij wil len riskeren te groot. Een van de hoofd oorzaken hiervan lijkt ons hierin te lig gen, dat de waarde van het experiment uitgehold is, soms door overwegingen die met het experiment bitter weinig te maken hebben. „Lastigste actrice aan de zaak'" (Van onze kunstredactie) Al is Georgette Hagedoorn volgens het enige Lexicon van Nederlandse Tone listen, dat voorhanden is (het boek van Joh. M. Coffeng) pas in 1929 gede buteerd, toch vierde de Haagse Come- die gisteravond publiekelijk het veertig jarig toneeljubileum van deze actirce, die de laatste acht jaar zo'n belangrij ke plaats heeft bekleed in het ensemble van de Koninklijke Schouwburg. Zij werd gehuldigd na afloop van een wer velende voorstelling van het succesblij spel „Veertig Karaat", waarin zij op zeer humoristische wijze de rol van de spontane grootmoeder brengt. Georgette Hagedoorn is blij dat zij I met dier ol haar veertigjarig jubileum mag vieren. Al die jaren zijn haar I in haar fris spel niet aan te zien, om dat zij op zo'n jeugdige wijze de pro blemen van haar dochter en kleindoch ter te lijf gaat. En dat typeert Geor gette Hagedoorn volledig, zo stelden verschillende sprekers vast. Na een groot applaus, dat opklonk voor „Veer tig Karaat" verscheen het volledige ge zelschap van de Haagse Comedie op het toneel, om Georgette Hagedoorn te huldigen. „Reis, goed voor u" Allereerst spraken twee vertegenwoor digers van het publiek. Een van hen was de heer Paul Koch, vicevoorzitter van de „Vrienden van de Haagse Come die". Hij bood mevrouw Hagedoorn een envelop aan, waarin zo zei hij, een „Berliner" te vinden was, een reis koets, waarop geschreven stond: „Reis, goed voor u". Daarmee wilde hij een bijdrage geven om Georgette Hagedoorn in de gelegenheid te stellen een reis te maken, zoals zij in het verleden zo vaak heeft gedaan, in verband met haar werk. als chansonnière. Ook een vertegenwoordigster van de vele bewon deraars van de jubilerende actrice sloot zich daarbij aan. Toen was het de beurt van Guido de Moor, om in een vier- Algemeenheden WANNEER er geklaagd wordt over de levendigheid van onze democratie en gebrek aan communicatie tussen kie zers en gekozenen, dan geldt die klacht zeker plet de hoeveelheid resoluties die jaarlijks op congressen en vergade ringen voorgesteld en aanvaard worden. Resoluties over belangrijke zaken en over kwesties die op het eerste ge licht niet veel om het lijf hebben. Ge lukkig overheerst de categorie van resoluties over belangrijke zaken. Maar aan deze resoluties kleeft dikwijls een ander bezwaar: er staan uitspraken in die door hun vaagheid in belangrijke details de resolutie zelf ontkrachten. An ders gezegd: er worden te veel alge meenheden gedebiteerd die op de lezer een vrijblijvende indruk maken. Dat is ook ons bezwaar tegen een op zichzelf respectabele resolutie van NW- jongeren inzake de woningnood van vele jongeren, van jonge gezinnen in het bijzonder. Ons bezwaar betreft dan ze ker niet het feit dat de jonge N.V.V.'ers speciaal voor de jonge gezinnen opko men, want daar is een jongerencontact juist voor. Wij doelen meer op uitsprtaken als: „Alles moet gedaan worden om de door stroming eindelijk eens goed op gang te brengen" of „De volkshuisvesting in kwantitatief en kwalitatief opzicht moet op langere termijn veilig worden ge steld door opvoering van de besparingen Zo'n uispraak heeft immers alleen maar zin, wanneer degenen die haar doen, al was het maar globaal, aan gaven op welke manier ze zulks moge lijk en wenselijk achten. Het is immers een onomstotelijk feit, dat vanuit kabinet of Kamer al pogin gen gedaan zijn om te komen tot een krachtiger doorstroming en tot het op voeren van besparingen. Maar elke con crete maatregel die hiervoor wordt aanbevolen, ligt onder de druk van het noodlot dat ze emoties oproept en con troversieel blijkt te zijn. Bij deze controverses ls vaak de vak beweging mede betrokken. Hebben de N.V.V.-jongeren omtrent de mogelijkhe den om tot doorstroming en besparin gen tc komen concrete denkbeelden? Weten ze ongeveer wat voor soort van besparingen ze willen? Zijn er op het in deze opzichten inderdaad voor verbeteringen vatbare regeringsbe leid praktisch uitvoerbare amemdemen- ten aan te brengen? Misschien hebben de N.V.V.-jongeren zich op hun jaar lijkse conferentie wel hierover bezonnen, maar dan zou een duidelijker resolutie op deze punten heel aanbevelenswaardig zijn geweest. Van heel veel te algemeen gehouden resoluties geldt inderdaad, dat na het indienen en aannemen overgegaan wordt tot de orde van de dag. In die zin dat het bij kennis geven en kennis r.emen blijft. Aan deze kwaal ligt ten grond slag het feit dat men mede dank zij moderne middlene voor opinieon derzoek wel erin slaagt fouten op te sporen, maar bij gebrek aan midde len om ook vast te stellen hoe er snel en goed gesaneerd kan worden, zijn toe vlucht zoekt in algemene uitspraken. „Dat moeten kabinet en Kamer dan maar uitzoeken" is hierbij dan de uit gesproken of verzwegen moraal. Waar bij de Kamer dan ook te vaak de „eer" volledig aan de regering laat. Vronsky-Babin niet in topvorm Een bijzonder ovationeel applaus viel de 32-jarige Zdenek Macal ten deel en niet ten onrechte, want hij heeft zich gisteravond in De Doelen ontpopt als een zeer inspirerend dirigent, die ook de kunst verstond van nauwgezet de partijen volgen en aangeven, waardoor het hele Rotterdams Philharmonisch Orkest zich bij de herschepping betrokken voelde; althans deze indruk werd naar buiten zo gewekt. Daarbij Kunst en kunstenaars Dc vermaarde Engelse pianist Peter Ka- tin geeft zondagmiddag 24 november een ricital in dc Kleine Schouwburg te Rijswijk. Op zijn programma staan werken van Chopin, Schumann, Schu bert en Bach. Edvard F. Röntgen houdt dinsdagavond 26 november in de Lairessezaal op het Binnenhof een voordracht voor de vereniging Vrienden van het Residen tie-Orkest over; „Pablo Casals, een levenservaring". Kunsthandel Ina Broerse, Nieuwe Spie gelstraat 57, Amsterdam, exposeert van 16 november tot 11 december schilderijen, aquarellen, gouaches en grafiek van Jaap Hillenius en sculp tures van Karei Gomes. Pulchri Studio organiseert op zaterdag middag 23 november de feestelijke ope ning van de 21ste verkooptentoonstel ling. De expositie blijft tot 13 decem ber in de zalen aan het Lange Voor hout te Den Haag. I mogen we weerom vaststellen, dat dit orkest inderdaad tot musiceren in staat is. We hopen Mdcal in de naaste toekomst weer te ontmoeten. In de afgelopen dertig jaar is het pianoduo Vitya Vronsky en Victor Babin inclusief deze uitvoering vijf keer hier geweest. We konden hen gisteren beluisteren in een vertolking van het Concert in Es. K.V. 265 voor twee piano's en orkest van W. A Mozart. Wil een dergelijk concert niet mislukken, dan moet het duo volkomen op elkaar ingespeeld zijn en een zelfde begaafdheid en techniek bezitten. Gezien de wereldwijde reputatie ontbreekt het aan geen van beiden. Ondanks dit konden we niet juichen over de uitvoering qua stijl en expressie. In deze Mozart loonden zij zich bepaald niet van hun sterkste zijde; het geheel was mat en had niet de lichte toucher, die toch kenmerkend voor zijn muziek is. De finishing 'ouch, die hel moest maken, ontbrak Mócal wist het okrest hierbij goed Ie laten aansluiten en een evenwicht te scheppen, waardoor het concert open kwam te liggen. Gelardeerd werd Rossini's ouverture: „La qazza ladra" gespeeld en bijzonder goed was de interpretatie van de Vierde Symphonie in d, opus 120 van Robert Schumann. De dualistische grond stemming: uitbundigheid naast melan cholie kwam volledig tot zijn recht Bleef in het begin even de moeilijkheid om de instrumentatie qua uitvoering uit te balanceren, dit was spoedig over wonnen en de opbouw ter' hand ge nomen. Macal wist er een doorleefd ge heel van te maken, dat eenleder zeer boeide. Hedenavond vindt een herhaling van dit concert plaats. Residentie-Orkest op tournee DEN HAAG Het Residentie-Orkest is gisteren vertrokken voor een tiendaag se tournee onder leiding van Willem van Otterloo. Het eerste concert vond reeds gisteravond plaats in de zaal Gürznlch te Keulen. Na afloop ls het orkest per nachttrein doorgereisd naar Salzburg. Vanavond wordt daar geconcerteerd in het Festspielhaus. De reis wordt morgen per bus voort gezet naar Graz, waar op zondag en maandag ln de Stefaniezaal wordt ge concerteerd. Dinsdag vervolgt het orkest zijn reis naar Wenen voor een concert in het Konzerthaus, waarmee het Residen tie-Orkest zich dan voor de tweede maal in één jaar tijds aan het Weense publiek presenteert. Het concert wordt opgenomen door de Osterreichicher Rund funk. Na afloop vertrekt het orkest naar Dornbirn voor het geven van een concert in de Messehalle op woensdagavond. Donderdag wordt het traject Dornbirn- Biel (Zwitserland) afgelegd. waar 's avonds in het Palai6 des Congrès wordt geconcerteerd. Het laatste concert van de tournee vindt plaats op vrijdag de 22ste in het Casino te Bazel. Per nacht trein reist het orkest daarna terug naar Nederland, waar men zaterdagmor gen 23 november aankomt. De tournee wordt niet meegemaakt door slagwerker John Helsdingen, die op instigatie van de dirigent Pierre Boulez is uitgenodigd in Kopenhagen de cem balopartij te vertolken in diens Eclat, dat tijdens een concert en een radio-opna me zal worden uitgevoerd. Gijsbrecht in Vlaardingen VLAARDINGEN De CJV spelgroep Argus uit Vlaardingen, die het als ama teurs betreurden dat de Amsterdamse traditie van de Gysbreght is verbroken, hebben besloten dit werk van Vondel weer op het repertoire te brengen. Vroe ger hebben zij reeds eerder voorstellin gen van dit stuk gegeven waarvoor in Vlaardingen veel waardering bestond. De groep is reeds een half jaar bezig met de voorbereiding van de opvoering die op 4 januari a.s. gegeven zal wor den. Regisseur is de heer Detlev Chr. Pols, adviseur van het Ned. Centrum voor het Amateurtoneel. Zijn regie-opvat ting zal geheel afwijken van de tradi tionele. De aankleding zal overeen komstig het gebruik in Vondels tijd geheel in 17e eeuws. stijl worden gehou den, terwijl door een levendige ensce nering hel statische effect zal worden doorbroken. De neerlandicus prof. Hel- linga treedt op als algemeen adviseur. D. v. g. AMSTERDAM (ANP) Dal het we tenschappelijk onderwijs iu zijn huidige vorm zich niet lang meer uitbreiden kan zonder in allerlei moeilijkheden te ge raken, is waarschijnlijk. Een drastische verhoging van de collegegelden is mis schien een noodzakelijke, maar zeer ze ker geen voldoende conditie om tot een oplossing van deze moeilijkhèden te ko- Dit zegt de heer L. Emmerij, verbon den aan de OECD te Parijs, in zijn pre advies over „de economie van het on derwijs", uitgebracht voor de vereniging voor de staathuishoudkunde. Hij heeft de vraagstukken van onderwijspolitiek en -programmering tot uitgangspunt van zijn preadvies gekozen. dubbelrol op te treden. Hij sprak na mens de jongeren van de Haagse Co medie, namens de twee zoons van me vrouw Hagedoorn, die niet aanwezig kon den zijn, en namens zichzelf. Namens de jongeren van de H.C. bood hij mevrouw Hagendoorn twee wandelstokken annex vouwstoeltjes aan, die een plaatsje kun nen krijgen in het piepkleine woninkje van de actrice, die in een hofje huisje heeft. Hij sprak verder tje dat in zijn droom op de rug van de zwaan naar de hemel opstijgt en daar sterren plukt. „Hou de sterren ste vig in je zak, zodat ze niet naar de hemel terugschieten", zegt de zwaan te gen Jantje. Die les heeft Georgette Ha gedoorn goed ter harte genomen, meen de Paul Steenbergen. Zij heeft de ver schillende sterren, die zij bij zich droeg, benut, als actrice, als chansonnière. Aan het slot van zijn toespraak Jules Rooyaards. die zijn moeder op handigde hij Georgette Hagedoorn een deze avond niet persoonlijk toe kon spre- t couvert, waarvan de inhoud mede dien ken. omdat hij in Rotterdam de regiede tot de aanschaf van een stereoge- voerde over „De onbekende soldaat en luidsinstallatie. zijn vrouw", waar gisteravond de ge nerale repetitie van werd gehouden. Ver der sprak hij enige woorden namens de in Amerika woonachtige zoon Réne. die een album vol persoonlijke aantekenin gen had gezonden. Guido de Moor wees vooral op de bijzondere samenwerking van de jonge ren van de H.C. met Georgette Hage doorn. die een enthousiasme en leven digheid bezit, „waar wij het dikwijls bij verliezen". Over Jules Rooyaards zei hij: „HU is momenteel 4 jaar aan het toneel, maar Jules is een raspaard- je, die loopt een op vier en dus staan jullie gelijk". Georgette Hagedoorn ken de hem als „schoffie van twaalf", toen Guido de Moor een vriendje was van Jules Rooyaards". En nu zijn we Jouw slechte collega's" voegde hu daar aan toe. „Beetje gek" Nadat een vertegenwoordiger Alles spelen Nadat er door de directeur van de Koninklijke Schouwburg. Bob van Leer- sum. gelukstelegrammen waren voorge lezen, onder andere van Fie Carelsen. Max Croiset, Jules Rooyaards en het Nieuw Rotterdams Toneel, sprak de gehuldigde haar huldigers toe. Allereerst wilde zij Paul Steenbergen in het zon netje zetten. „Steenbergen en ik hebben het wel eens moeilijk samen", vertel de zij, „hij vindt me een van de lastig ste actrices aan de zaak". En toen complimenteerde ze haar directeur pu bliekelijk. „Omdat je zo'n geweldig kun stenaar bent". En ze vertelde over zich zelf: „In het begin van mijn toneelloop baan heb ik behalve Jantje ook nog het elfje in „Eén Midzomernachtstroom" ge daan. En misschien heb ik van Spoel uit dat stuk overgehouden, dat Ik alles wil spelen .Ik wil altijd elke rol spe len. zelfs die van Paul Steenbergen in ,De humorist". Verder bleek dat Geor- Een tenslotte tot het publiek: „Lieve vrienden" ..Het moeten was er niet stelde Georgette Hagedoorn gelukkig vast, toen zij haar dank uitsprak i het feit dat het initiatief tot deze hul digingsavond was uitgegaan van het pu bliek. Nadat zij de liefdesverhouding had belicht die de verhouding tussen het pu bliek en toneel in feite is, besloot zij haar dankwoord. Aan het begin daarvj had zij verzucht: „What a day, what day". Men kan zich voorstellen dat het een belangrijke dag is geweest in leven van mevrouw Hagedoorn. In de loop der jaren zijn er heel wat stukken van Ibsen op t.v. vertoond. De Noorse schrijver kwam er meestal uit als een waarachtig toneelauteur die het uiteraard niet helpen kon dat zijn wer ken in de tweede helft van de twin tigste eeuw een wat verouderde indruk maakten, maar die meestal toch frap peerden door zijn geweldige techniek. Gisteren presenteerde de VARA zijn ..De wilde eend" en wij konden het he laas niet anders ondergaan dan als een groot brok verouderde onwaarachtig heid. Nu geloyen we dat „De wilde eend" niet thuishoort in het rijtje van de sterkste werken van Ibsen. Maar het is minstens interessant om de veran derde instelling van de schrijver waai te nemen ten opzichte van zijn vroeger werk. Hij. de man die steeds pleidooien hield voor de pure waarheid en tegen elke schone schijn, laat in dit stuk zien dat de illusie van geluk misschien wel te verkiezen is boven het ten koste van alles afstand doen van elke illusie. 7.0. geloven we. kan men „De wilde eend" tenminste opvatten en zo opge vat zou het stuk nog wel speelbaar ge weest zijn. Maar Theun Lammertse. die als bewerker te weinig het rode potlood had gehanteerd, schoot als regisseui te kort door niet duidelijk voor deze. of desnoods een andere, opvatting te kie zen. Zijn sleutelfiguur Gregers Werlc. waarvoor Cor van Rijn uitgesproken het ideale karakter zou kunnen op brengen, mist« het „demonische" dat voor deze rol vereist was en dat met sterke close-ups extra-sinister had kun- Ook Henri Garcin, een heel opmerke lijk acteur toch, was niet de uitgespro ken buiten de werkelijkheid levende dromer die hard wordt wakkergeschud. Met hen of liever met de regie-opvat ting van beide karakters, viel het stuk. lammer voor alle moeite die er, óók in] de verdere rolbezetting aan besleed was. Jan Teulings, Mia Goossens Ton Lensink (de enige eigenlijk die illusie waar maakte) leverden goed werk. En Agaath Meulenbroek speelde ln simpele eenvoud haar Hedvig vrij wel ideaal. Maar deze „Wilde eend" bleef ondanks al die prestaties iets ab surds op het lachwekkende af. Jam mer, het had misschien anders gekund Want. verouderd of niet, Ibsen was een iizersterk toneelschrijver. Zelfs in de stukken die niet tot de allerbeste ge rekend mogen worden. Vg. technische dienst ook zijn hulde had be- gette Hagedoorn aan de wieg had ge toond, trad Paul Steenbergen naar voor, staan van de toneelloopbaan van Guido die herinnerde aan het feit, dat Georget- de Moor, die zij eens had meegenomen te Hagedoorn zichzelf een „beetje gek", had genoemd. Hij bracht dat in ver band met haar debuut: als Jantje in „Uitkomst" van Heijermans, het jonge- de Koninklijke Schouwburg, hij voor het eerst een stuk zag: „De Revisor". En ze dacht op dat „C'est un cas perdu, die gaat". NEDERLAND I STER (Reclameuitzendingen o 18.55, 19.03, 19.56 20.16) NTS •18.50 uur: Dé fabeltjeskrant 19.00 uur: Nieuws in het kort AVRO 19.06 uur: Doebidoe. tienerprogramma NTS 20.00 uur: Journaal AVRO 20.20 uur: Televizier, actualiteitenrubriek 20.45 uur: Run for your life, t.v.-serie 21.35 uur: Voor de vuist weg NTS 22.45 uur: Tweede journaal TELEAC 23.00 uur: En France Nicolas NTS 22.55 uur: Tweede journaal nederland ii Televisie morgen oTER (Reclameuitzendingen or 18.55 en 2.016) NTS •18.50 nur: De fabeltjeskrant 19.00 uur: Nieuws in het kort 19.03 uur: Scala, magazine 20.00 uur: Journaal NCRV 20.20 uur: Eerlijk en ongelogen 21.25 uur: Farce majeure, cabaret 21.45 uur: Bureau Bristol, t.v.-serie 22.35 uur: Hier en nu, actualiteitenrubriek 9.30 uur: Meten en vergelijken 10.00 uur: Noten 10.30 uu Kijk eens wat Ik zeg 11.00 nur: En France avee NTS •13.00 unr: Aankomst St.-Nicolaas 16.00 uur: Nieuws in het kort KRO •16.02 uur: Daktari, t.v.-serie 16.50 uur: Oebele, jeugdprogramma De met aangegeven programma's zijn kleurentelevlsieprogramma'a. PAUS GEBREK AAN DURF (Van een onzer verslaggevers) HILVERSUM In Kenmerk-laat heb ben gisteravond vier in Rome werkende journalisten hun kijk gegeven op de ontwikkelingen in de Katholieke Kerk sinds het tweede Vaticaans concilie. Dr. Leo Ailing van Geusau sprak met G. Zizola van het Italiaanse dagblad II Messagcro. J. Nobécourt van Le Monde. Cor de Groot van de Volkskrant en K. J. Hahn van De Tijd. De vier journalisten constateerden dat de Kerk ln een crisis ls geraakt. De grondtoon van het beleid van PausI Paulus is vreesachtige bezorgdheid. 1 Zizola vergeleek hem met Petrus, die uit gebrek aan vertrouwen in het water van het meer van Galilea wegzakte en bang was dat hij zou verdrinken Van de structurele hervorming van de Kerk, die door het concilie geëist werd. is weinig tercht gekomen. Zizola zei: „Ik 1 heb de indruk, dat de Paus alles ver wacht van een individuele, puur inner lijke bekering van de mensen". Hij was het niet helemaal eens met de uitlating van Schillebeeckx. dat de Paus de ge- j vangenr zou zijn van vijl of zes kardi- i nalen. „De omgeving van dc Paus zou niet zoveel Invloed hebben, wanneer de j Paus niet hetzelfde dacht als die omge- ving." Om uit de impasse te komen zou hel gezag moeten worden herontdekt van de j plaatselijke kerk en het charisma der gelovigen Voor het beleggen van een derde Vaticaanse coucilie is het nog te vroeg. Veel beter zou het zijn, wanneet voorlopig de lokale kerken in concilie gingen, zoals her en der reeds gebeurt De vier journalisten waren het er over eens. dat de bisschoppen veel krachtiger stelling moeten nemen tegenover do curie en dat zij veel openlijker moeten zeggen wat zij willen. De Franse journalist Nobécourt ging nader m op hel conflict tussen Rome J en de plaatselijke kerken, waaronder met name de Nederlandse kerk. Het typisch Nederlandse probleem was volgens hem het verschil ln temperament. Het is voor priesters uit de Italiaanse school eenvou dig choquerend, indien de dingen bij de naam worden genoemd. Vandaar dat zij gemakkelijk rebellie constateren waar het alleen gaat om een openhartig en con sequent optreden. Nederland moet vol gens Nobécourt aan Rome en aan de andere plaatselijk kerken duidelijk uit leggen wat er feitelijk in dit land aan de gang ls en zelf moet het begrip proberen' te krijgen voor de bezorgdheid van .Eerlijk en ongelogen HILVERSUM I NCRV 19.45—21.00 uur: In weekendprogr. TROS 22.30—23.55 uur: Nieuws, r nieuwst VARA 21.00—22.30 uur: Peter Tsjaikovski, 75 jaar geleden gestorven 22.55—23.55 uur: Prettig weekend RADIONIEUWSDIENST HILVERSUM I: 7.00. 7.30, 8.00. 8.30. 12.30. 18.30, 22.30, 23.55 HILVERSUM II: 7.00. 8.00, 11.00, 13.00, 16.00. 18.00, 19.30, 22.30, 23.55 HILVERSUM III: Elk heel uur vanaf 9.00 RADIO PROGRAMMA lijk Historische Unie. 18.30 Nieuws en weer- praatje. 18.46 Actualiteiten. 19.05 Wereldpano rama. 19.15 Stereo: Lichte orkestmuziek met zangsoliste. 19 35 Wijd als de wereld: weke- ult de musical The Sound of Music (gr). TROS: 22.00 Perspectief: gesprekken. 22.30 HILVERSUM rol Sai Nolet me kantoorklerk, die om van anderen geen medelijden te krijgen zijn le ven mooier voorspiegeld dan het in werkelijkheid ls. En dat ondanks zijn leuze: „Eerlijk en ongelogen". Op een dag ontmoet hij Martha, een lief meis je uit Oost-Berlijn, dat al zijn praatjes gelooft, maar niettemin verliefd op hem raakt. Zij spreken af voor een avondje-uit. maar Sammy die inmid dels van zijn vrienden heeft vernomen, dat heel wat Oost-Duitse vluchtelingen met een Engelsman willen trouwen om de Engelse nationaliteit te krijgen verschijnt niet. Naast Johnny Kraai- kamp. die met deze rol zijn rentree in de Nederlandse showwereld viert, zien we in de belangrijkste rollen o.a. Coba Kelling, Jenny Arean en Sylvain (Nederland H - 20.20 uu*> actualiteiten, Aansluitend: Weerpraatje. 40 Muzikale lezing. 20.15 Lichte pianomu- 'k 20.30 Lichte muziek. (22.00 Nieuws en richten 23.00 Nieuws.) 23.40-23.45 Nieuws. HILVERSUM I (402 m) NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Op het eerste gehoor. (Om 7.30 Nieuws; 7.32 Actua liteiten). 8.00 Nieuws. 8.11 Muziek van Het Leger des Hells (gr). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de hulsvrouw. 9.00 Theologische etherleer gang. 9.35 Waterstanden. 9.40 GymnasUek voor de hulsvrouw. 9.50 Muzalek: klassiek platenprogramma. Aansluitend: Weet u veel? luisterwccistrijd. 10.55 Kunst- en vUegwerk: tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Actualiteiten 12.50 Zonder grenzen, een rubriek over mis sie en zending. NRU13.00 Vliegende schij- plaatjes. (16.00 - lB.o: mateurlstische HILVERSUM H (298 m) VARA: 7 Nieuws en ochtendgymnastiek. 7.20 Social 1.00 Nieuws. - trips en vakantie I Bi'lttannië. 11.25 Oos 45 Lichte grammofooi tnuzlek. (gr.). i"..'5 Radioweekjournaal. 17 55 Mededelingen. HILVERSUM II (240 m en FM-kanalen) - KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 DJlnn: gevarieerd programma. (10.00 en 11.00 Nieuws. NRU: over nieuwe' langspeelplnten. NCRV: 13.00 Nieuws. 13.03 Licht Instrumentaal ensemble met solisten. 13.30 Zuidzee Nieuws. 14.03 T(w)len: programmi ners en twens. 15.00 Nieuws. 15.03 BRUSSEL NED (324 m) 12.00 Niet 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht, dedellngen. programma-overzicht e Lichte i 15.03 Graramofoonmuzlek. 16.30 Hammond' gelmuzlek. 17.00 Nieuws, weerbericht en me "I Noord en Zuid. 17.3» Negro-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 2