PICKS Ill OPSPRAAK ook voor jou HET LEGERMUSEUM i'mtheurban spaceman canyons of your mind GOAL of the week "W„ ,l„. Oom Top SIR WALTER SCOTT FOR SHAME IN PAM PAM ZATERDAG 9 NOVEMBER 191 De dierennamen waren: bunzing, damhert, giraffe, jakhals, zeehond, hermelijn, luipaard, schimmel, ango rakat en eekhorn. Misschien was de opgave wel een beetje moeilijk, want niet veel kinde ren hebben hebben de oplossing ge vonden. Na loting krijgt Gcorue Ie Marvelde het boek. Hij komt het maar bfj me halen. NIEUWE RAADSELS 1 Waar zit het meeste vis? 2 Wat weegt zwaarder: een kilo wol of een kilo ijzer? 8 Wat is een bokking 4 In welke eeuw leven wy? 6 Wat betekent: 't hart hebben? 't hard hebben 't aan zijn hart hebben? Oplossingen op een briefkaart sturen san TANTE JO, Krantentuin Leidse Courant. Papengracht Leiden. Een mooi boek ligt weer klaar CORRESPONDENTIE Vandaag eerst twee verhaaltjes van kinderen die bij elkaar logeerden in de herfstvakantie en op een regen achtige middag besloten een verhaal tje te maken voor tante Jo. ZIJN VRIENDJES Op een echte herfstmorgen zat Pluisje op een tak van de boom. Hij zat te wachten op zyn vrienden: Ban- bi. het hertje, en Kees, het konijn. Hy zou met zyn vrienden gaan spelen Na lang wachten kwamen zyn vriend jes eindeiyk. Kees zei: „We gaan ver stoppertje spelen". „Ja, dat doen we", zei Bambl „Kees is hem. „Tel maar tot tien". Zo deed Kees het: 1-2-3-4-5-6-7-8-9— 10 ik kom!" en hij rende weg. „Buut Pluisje!" „Nu Bambi nog!" zei hij te gen Pluisje en even later „Kijk daar eens, dat is Bambi! Buut Bambi!" riep hy weer. Zo speelden ze de hele dag door en toen het avond werd waren ze vreselijk moe. Ze liepen naar hun hol en sliepen zo. Anne Christie Krom: OP DE BOERDERIJ Op de boerderij by oom André is het zo fyn. In de herfstvakantie heb ben we er gelogeerd. We mochten de koeien uit het land halen met een mooie stok. We mochten mee de stal len in en kijken naar het melken. We hebben ook geholpen met mest weg halen en de kruiwagen besturen. Na het eten moesten we een poosje naar weest. Van slapen" giegelden maar in bed. Op een dag kwamen papa en mama boven en zet ten Aernout met bed en al op een andere kamer. We hebben toen niet meer geiegeld, anders werden we ook weggezet. We hebben ook gewandeld want het is mooi in Limburg. Na een paar dagen gingen we weg en toen mocht ik nog een paar dagen by Liedewy logeren. Daar hebben we de verhaaltjes gemaakt. Bert je Bavelaar: BIJ DE BOERDERIJ Kees en Piet stonden bij het hek van de boerderij. ..Zullen we die ap pels gaan plukken?" zei Kees. „Nee- zei Piet. „dat doe ik niet". „Ja. we doen het wel. Eerst kijken of de boer in de tuin is". „Nou goed dnn. Klim jij dan in de boom". Ze keken goed in het rond. maar de boer was er niet. Kees klom voorzittig in de boom. terwyi Piet bleef uitkijken of er iemand kwam. Daar had Kees al een paar mooie appels te pakken en deed ze in zijn zakken. Hogerop hingen ook rype ap pels. Hij stapte weer op een hogere tak; maar o wee, die tak kraakte en Kees viel op de grond. Piet schrok en riep: „Kees kom vlug mee naar huis", maar Kees riep: „O. ik kan niet lopen, myn been doet zo'n pijn" en meteen begon hy te hullen. De boer hoorde het huilen. Hy liep naar de boom en zag Kees liggen. De sterke boer nam Kees in zijn armen en droeg hem naar de boerderij. Ge lukkig was het been niet gebroken. De moeder van Kees werd gewaar schuwd en na een poosje kwam ze de jongens halen. Deze zouden wel nooit meer appels stelen. Marga van Bergen vertelt 'n sprookje HET LUIE JONGETJE Er was eens op school een heel dik jongetjes, dut altyd zat te slapen. Om het jongetje wakker te maken, vroeg de juffrouw: „Wat willen jullie latei- worden Drie meisjes zeiden dat ze graag koningin wilden worden en toen het jongetje aan de beurt was, zei hij: „Ik wil later tovenaar worden". De klas was er gewoon stil van, daar hadden ze nooit aan gedacht. Het jongetje liep blij naar huis. Hij had een plannetje. In een week snoepte hij niet, kocht geen knikkers en had al drie en twintig centen in zyn var ken kunnen doen. Met z'n varken ging hij naar het bos en zocht het huisje van de tovenaar. Hij deed het deurtje open liep naar de tovenaar en zei: „ik wil leren toveren". „O, dat wist ik al", zei de tovenaar. „Jij bent dat jongetje dat niet naar school wil en toch veel verstand wil hebben. Dat zal moeilijk zyn, Ik zou het wel in drie Jaren kun- „Dan had ik net zo goed op school kunnen biyven". „Als we naar de oude tovenaar, myn vader, gaan, dan kan het misschien vlugger, maar dan moe ten we een jaar lopen, zo ver is het". Hand in hand liepen ze dag in. dag uit. door het bos. Het jongetje leerde veel bomen en vogels kennen. Op een dag kwamen ze bij de oude tovenaar maar hij kon het jongetje niet helpen. „Ga maar mee naar mijn moeder, .die weet wel raad. Zij is een heks". Het jongetje begon te huilen. „Ik ben al twee jaar onderweg en niemand kan De heks stoorde zich niet aan dat ge huil. Ze stak haar paraplu op. „Kom spring op de paraplu" riep ze en sa men vlogen ze door de lucht naar de maan. Daar woonde de moeder van de heks. „Kyk eens moeder, hier is een jongetje dat niet naar school wil en toch knap wil worden". Zo dat is moeiiyk. Kom mee". Ze duwde het jongetje naar de rand van de maan. Het jongetje keek naar he neden en zag het stadje waar hy woonde. Ook zag hij zijn school, de kinderen van de klas en ook zijn lege plaats. Daar voelde hij. dat de heks hem een duwtje gaf en als een steen viel hij omlaag. Hij kneep zijn ogen «licht. Toen hy ze weer open deed. zat hij in de bank. „Zat je weer te slapen" zei de juffrouw, „wat wil later wor- „Een wakker man", zei het jongetje. José Zandvliet stuurde me een ver haaltje, dat maar half klaar is. Waar is de rest José? Of maak je een nieuw Silvia Jansen: DIE STOUTE JAN EN PIET Op een dag waren Jan en Piet op stap. Ze kwamen langs een boerderij en zagen daar veel appels aan de bo men hangen. „Zullen we over het hek klimmen en de appels plukken", zei Piet. Jan vond het goed. Ze klommen over het hek. Piet klom dadelijk in de boom, maar toen hij vyf appels had, viel hy naar beneden met een gebroken arm. „Zal ik de boer gaan roepen?" vroeg stem, "t lijkt wel een vliegtuig. „Ik boer kwam en bracht Piet naar huis. maar hy mocht de appels niet mee nemen. De moeder van Piet was boos en zei: „Zeg eerst aan de boer, dat je het nooit meer zal doen". Piet beloofde het, „Echt nooit meer" Johnny Hogervorst KABOUTER PIM EN DE REUS Er woonde eens in een holle boom een kabouterkoning met de hele fami lie kabouters. Een van die kabouters heette Pim. Dat was een grappig ka boutertje. Op een keer was hy het bos in gegaan en toen gebeurde er iets vreselijks. Hy stond op een bergje „Wat zie ik daar?" riep hij verschrikt. Hij zag een paar laarzen van wel drie meter lang en hy een piepklein ka boutertje. Die laarzen waren van de reus, die wel acht meter lang was. „Zeg, wat doe jij hier?" vroeg Pim aan de reus. „Niks", zei de reus met een bromstem. Pim dacht, wat een stem. 't lijkt wel een vliegtuig. „Hy ga 't gauw aan de andere kabouters vertellen", zei Pim. „Hier", bromde de reus, wat ga jij doen?" „Ik ga wat rondlopen", zei Pim. „Nee. dat is het goede antwoord niet. kleintje. Vertel op, wat ga je doen?" „Ik ga tegen de kabouters vertellen, dat jij zo groot bent". „O, dat is het goede antwoord". „Ja meneer de dik ke reus". „Wat, ben ik een dikke reus?" „Nee meneer dunne reus. Nou ik ga weg hoor", zei Pim. „Waar naar toe?" „Nou dat weet u wel, naar huis natuurlijk". De reus ging ook weg. Pim klopte op de deur van z'n huis. De deur werd opengedaan en toen vertelde Pim alles van de reus. „Zwyg" riepen de kabouters, „dat is niet mooi" Toen ze gingen slapen deden ze de deur goed op slot. Pim droomde dat hij in Luilekkerland woonde, in een huisje met pannekoeken op het dak en de hekken waren van worst. Heer lijk! dacht Pim. De volgende dag ging Pim met zijn vriendje Klap naar het bos om te zien of de reus er nog was. Kabouter Klap holde vooruit. Hij kwam het eerst by het huis van de reus. Hij klopte aan, maar geen antwoord, toen deed hy de deur open en daar lag de reus dood. Hij had teveel gegeten. De kabouters waren blij, dat ze de reus niet meer zagen. Dag kinders tot de volgende week. TANTE JO Bonzo Dog-Doo-Dah band 1. „Look what you started" van Gloria Jones. Gevoelig rhythm bluesachtig geluid, dat voorgebracht wordt door eeu heeriyk zangeresje. De knappe compo sitie en het arrangement verhogen het luistergenot. Let ook op het intrigeren de ..When he touches me". J.„ II'.. J,,""'- J De tekenaar heeft 2 dezelfde tekeningen van een spannende voetbalwedstrijd gemaakt maar op de onderste tekening ontbreken 5 dingen! Welke? Heb Je ze al ontdekt •(aop jay ui lauftz na j«yibqjaoa uaa uba jauitunu jay loou aAjsq ftp jajqaojepiaqos ap uba j|ni; ep 'jftAuioqoeaoj uaa :aa>jaaqiuo ag i*uis«o[do lig wordt vertolkt door deze vyf Ame rikaanse knapen. De b-kant „Deal me ln" Is zeer slecht van stijl en heeft ner gens een vleugje charme. Maar de a- kant bepaalt nu eenmaal de hit. 3. „I'm the urban spaceman" van The Bonzo Dog-Doo-Duh-band. Heeriyk gekke meezinger, die meeslepen ge bracht wordt door de groep die do^r 0e Beatles ontdekt werd en een eerste op- tredep maakte in „The Magical Mys tery Tour". Getipt voor de Nederlandse hitparade. 4. ..Lonely atmosphere" van The Le mon Pipers. Typisch Pipersgeluid, dat sterk steunt op de vele priegeleffecien van gevoelige instrumenten. Goed ge zongen. hetgeen ook gezegd kan wor den van de minder commerciële b-kant „Wine and violet". 5. Sweet blindness" van The FiPh Di mension. Rhythm Blues van dr bo venste plank met oude „Platterseffec- ten" er in. Vooral het vrouwe'Vjk aan deel is hierbij van buitengewoon be lang. 6. Een hele mooie topper is ook Dra gonfly's „Celestial Empire met op de achterkant „Prince of Amboyna". Deze plaat, die een massa elektronles geluld de ether inslingert, is een kansje voor de kopers. Enne. wisten jullie «I. dat Hitweek zélf de groep (resp. plugt)? Kanshebber voor de Top tient 7. „Lea" is de nieuwste van de CATS. Een grandioos nummer va.i de hand van basgitarist Arnold Muhren en op zeer gevoelige wijze gezmgen dooi Piet Veerman. Ook de B-k uit „I gotta know what's going on" Cess Veerman compositie) mag er zijn. Tip voor de Top-vijf. ALGEN IN HET AQI ARH M Dat is een waterpas, mijn jongen. Ze bestaat uit 2 glazen buisjes, die op een luchtbel na helemaal met vloeistof gevuld zijn. Even kijken of deze tekening waterpas ligt. Ja! Men kan er namelyk op aflezen of een p loodrecht staat. Hoera! De tekening is loodrecht. Gedurende de maand november treden elk weekend (vrijdag, zaterdag en zon dag) in het Schevenlngse Pam-Pam de vijf artiesten op, die gezamenlijk een R&B-soulformatlon vormen onder de naam For Shame. Deze Haagse groep bestaat al drie jaar en wordt gevormd door drie jongens en twee dames, lees Hes staat in voor het vo'-ale karakter van deze groep en Lvdia van 'Ier Meer bespeelt de basgitaar. De onverander lijke samenstelling van deze groep heeft ertoe geleld, dat het niveau van de For Same-muziek op steeds hoger peil is gekomen. Dit blijkt uit het feit, dar deze groep nu waardig is gekeurd in I' iin-Pam te spelen. Dit optreden wordt al gewisseld door dat van de alom be kende negerzanger John Russell. Walter Scott is bekend als de schrijver van Ivanhoe en andere historische r mans. Hij werd in 1771 te Edinburgh geboren, waar zijn vader advocaat ws] Zijn interesse voor geschiedenis werd al zeer jong gewekt, omdat zijn fami tot „The Border" behoorde de grens tussen Engeland en Schotland, die achtergrond was van vele historische gebeurtenissen. Walter werd advocaat by zijn vader. Maar het droge recht was niets voor hei In 1802 gaf hy een verzameling van oude gedichten en liederen uit en daan volgden zijn eerste verhalen in versvorm. In 1814 zag zijn roman „Waverle; het licht en sindsdien begon men zich voor historische romans te interessere Er volgden nog meerdere romans, waarvan jullie zeker „Ivanhoe" het bes kennen. Zijn boeken worden in heel Europa gelezen. In 1820 toen hy op het tq punt van zijn roem stond, viel hem de eer te beurt in de Engelse adelstai verheven te worden. Hij was rijk. maar werkte toch hard en moest vroeg oj staan, om aan de grote vraag naar steeds meer boeken te voldoen. In 1826 ging echter Sir Walter Scotts compagnon en uitgever failliet en Scc nam alle schulden over. Zijn gezondheid ging hierbij echter ten gronde en Sco stierf in 1832, toen hy juist van een zeereis terugkeerde, die de Engelse reg ring hem aangeboden had om weer op krachten tc komen. Als er teveel algen in je aquarium drei gen te komen, kun je ze erg gemakke- ïyk kwijtraken. Je laat gewoonweg een heleboel slakken in het water. Dan dek je het water met een doek af en zolang het aquarium in donker is, zullen de vissen de slakken met rust laten. De slakken verdelgen dan in een paar da gen de algen. Op het congres van de vrïweljjke po litic heeft prol. N. Perqjui S.J., ou«l- hoogleraar aan de universiteit van Nij megen, de jeugd van heden „onder de loep genomen" en dingen gezegd die hel waard zyn er over na te denken. Kikt generatie heeft de jeugd die »U verdient, aldus de professor, w ens rede zich kenmerkte door een sceptische, kritisehe houding ten opzl-Jite van ge zag, politiek, religie en andere geves tigde instellingen. Daarbij keerde de inleider allereerst terug naar de door allerlei conventies en taboes geremde vorige generaties, die cmstreeks de jaren '20 hevig werden geschokt door een zich snel ontwikkelend modernisme. Er ontstond een brutale ketterjacht en een verbeten stryd tegen moderne kle ding, dans, make-up en sport. De gedurende generaties gevormde voorstelling van de jeugd, in het bij zonder van liet meisje, bleek na 'Je tweede wereldoorlog niets anders dan een volkomen verwrongen karikatuur. Zo ook die Aan «Ie houding «egeno>>er andersdenkenden. Toen ui de jaren '60 de greep van de ouderen op de jeugd volkomen verslapte, veranderden de leiders opeens in zoekers. Degenen on der die zoekers, wier eigen jeugd in nuerdere of mindere mate werd ge- frusteerd, vormen voor de jeugd het grootste gevaar. De jeugd, aldus prof. Perquln, zoekt naar een eigen be st amisvorm, waarbij men zich niet door bepaalde excessieve symptonen ni Ie 7 eer moet laten verontrusten. I»e liefhebbers van het naakt kopiëren Is in feite slechts iets dat al tu de lSde eeuw begon. Wat betreft de seksuali teit tracht de Jeugd een eigen plaats ln het leven te geven en doet <111 onge- Sprekende over de negatieve houding van de jeugd ten aanzien van de politie zei prof. Perquln, dat de zogeheten „politieke jongeren" geenszins als re presentatief mogen worden beschouwd \ocr de jeugd als zodanig eu dat wat gemeentelijk als democratic wordt ge presenteerd weinig ander* Is dan een streven naar nivellering op elk terrein. Wat betreft de afwijkende houding van vele jongeren tegenover elke vorm van gezag, stelde prof. Perquln, dat in deze lijd alleen nog het morele gezag telt en dat Is iets dat door de gezagsdragers dient te worden verworven. Het uni- I irm daartoe is geen middel, doch slechts een gezagssymbool. Elk uiter lijk gezagsvertoon werkt op de jeugd irriterend. En democratie betekent in feite een onbeperkte eerbied voor de me iseiyke waardigheid en dat is iets dat In vele kringen, ook in kerkelijke, schromelijk wordt vergeten. Het enige wat we nog niet gezien hebben is de maquette van kasteel De Doornenburg. Deze maquette staal in de tweede zaal van het Pest- huys. Het is een nauwkeurige na bootsing van het kasteel tijdens een bestorming door een vijandelijk le ger uit de vroege middeleeuwen. Je kunt er precies zien op welke manier ze toen een kasteel probeerden te Het leuke is dat de opnamen van de nieuwe N.T.S. ridderfilm „Floris de Fakir" genaamd in dit kasteel worden gemaakt. De maquette in Lei den komt waarschynlyk ook voor de televisie tydens de luchtopnamen in deze filmserie. Nu wat meer over de geschiedenis van het kasteel: Al In de Romeinse tyd (ongeveer 100 na Chr.) was er op de plaats waar nu de voorburch (het gro te ommuurde binnenplein) ligt een soort vesting. In 891 wordt Villa Do- roncburg voor het eerst genoemd in een kroniek. In 1200 was het kasteel een leengoed van Gelderland. Tot 1847 is het voordurend verbouwd, maar daarna kwam het ln verval. In 1930 werd een begin gemaakt met de res tauratie. die in 1962 helemaal klaar Het kasteel zelf bestaat uit 2 delen de voorburcht eu hoofdburcht. De voor burcht is een groot ommuurd pleir. waarop tournoolen gehouden werden Als je voor de ophaalbrug staat, di de enige verbinding met de omgevini vormt, zie je langs de rechtermuu van het binnenplein achtereenvolgen een boerderij Doornenburg is hr enige kasteel in Nederland met echte boerderij op het binnenplein de stallen en het koetshuis en achter de kapel. Dit gedeelte Is opgf bouwd zoals het in de 17e eeuw ws! Het stuk muur achter de toren in d linkerzijmuur is erg interessant. Dai heeft namelyk vroeger een gebou gestaan en in de muur kun je i stenen nog zien waar de ramen zates De hoofdburcht is alleen te bereikt: via brug met de voorburcht. In 1» begin van de 14e eeuw bestond l het achterste stuk maar; de Ridder] zaal. De rest van het eilandje w toen een ommuurde binnenplaats, de loop van de 14 en 15e eeuw zyn gebouwen aan de voorzijde van hoofdburcht en alle torens erbfl I bouwd. De hoogste toren is een u kyktoren. Als Je van ridderfilms houdt, ga d zeker eens naar deze maquette kyk«j dan kun je alvast zien waar de Fakir" zich afspeelt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 10