COMEDIE VAN GOGOL ALS GROTESKE KLUCHT [Nederlandse Comedie met „Revisor Nieuwe benadering Han Bentz v. d. Berg TELEAC hoopt op derde net Politieke Prent inInburgeren ÜïiF.C. Köln-ADO op televisie? RUUD VAN DER MEER Jong Haags zanger bouwt aan carrière PAGINA 2 DE LETOSE COURANT WOENSDAG 30 OKTOBER 1968 Vrijheid van onderwijs in gevarenzone ste jaren de centralisatieneigingen ge signaleerd die, bij hun edel pogen om in Nederland het onderwijs te verbete ren, het werk van onderwijsexperts en onderwijsautoriteiten ontsiert. Het vervelende is, dat men bij een eerste symptoom hiervan gemakkelijk over bepaalde bezwaren heenstapt, om dat de goede zaak wel een concessie waard is. Maar allengs is het hoogste tijd geworden dat minister Veringa en staatssecretari Grosheide eens zorg vuldig nagaan, waar bij het voortgezet onderwijs de grens ligt voor dit centra- de gevarenzone. Niet alleen de vrijheid welke de mam moetwet het onderwijs beloofde, blijkt soms door de overheid uiterst betrek kelijk te worden toegepast, op sommige momenten komt zells de in de grondwet gewaarborgde vrijheid van onderwijs basis van ons bijzonder onderwijs in de gevarenzone. 1 onderwijs heeft staatssecretaris Gros heide in zijn uitvoeringsbesluiten ter zake van het leerplan reeds bedenkelijk op de rand van de afgrond gelopen. Hij heeft toen de letter van de wet welis waar niet geschonden, maar toch een praktijk toegelaten, die voor het gods dienstonderwijs riskant is. Nu wordt er wel beweerd dat het bijzonder onderwijs zelf terzake van dit onderricht iets weg heeft van de dolende in de woestijn. Dit mag evenwel niet als een argument tellen, omdat het mede de uitvoe ringsbesluiten van de wetgever zijn, die de moeilijkheden vergroten. Een ander bedenkelijk facet van het overheidsbeleid hoewel hier de beslis- worden de Op het gebied van de herexamen regeling en onderdelen van de examen regeling leven er in kringen die de depar tementale leiding moeten adviseren denk beelden, die de grootst mogelijke voor zichtigheid en som» zelfs argwaan wet tigen. Het accent wordt meer en meer van de school verlegd, naar centrale or- Terzake van de herexamenregeling bij het voortgezet onderwijs gaat men in het streven naar efficiënty en congruën- te nonnen zo ver. dat men de indruk maakt er vrede bij te hebben, wanneer de vrijheid van het onderwijs alleen theoretisch nog geëerbiedigd wordt. Een commissie die voor een bepaald vak klassieke talen op gymnasium en lyceum voorstellen heeft ontwor pen, adviseert de bewindslieden niet al leen een centraal gekozen stuk (waar mee iedereen akkoord zal kunnen gaan) maar ook een centrale correctie buiten de school om. .Ja zelfs, zou het resultaat dit schriftelijk werk kandidaat, exa minator en gecommitteerde dan pas be kend mogen worden, nadat het tweede deel van het examen op de school plaats gevonden heeft. Wij vragen ons af: waarom adviseert deze commissie dan niet, consequent, volledig staatsexamen, zonder meer? /"VNS voortgezet onderwijs bevindt zich '■'in dit opzich de gevarenzone. En terwijl in universitaire kringen door studenten en sommige hoogleraren in een felle actie geprobeerd wordt de macht van onpersoonlijke systemen te doorbre ken, cijfers te ontkrachten die helemaal los staan van een noodzakelijke achter grond, zou men bij het voortgezet on derwijs precies de tegenovergestelde koers gaan bevaren. Op die manier zouden onderwijsdes kundigen en politici die uit principiële overwegingen destijds bezwaar maakten tegen de mammoetwet, toch in het ge lijk worden gesteld. De hoogste onder wijsautoriteiten mogen tegen de mam moetwet, toch verhoeden dat dit gebeurt. Maar ze zullen dan wel haast moeten NEDERLANDSE Door de grote invloed die Peter Scha- roff heeft uitgeoefend op het Neder landse toneel, is voor het spelen van Russische auteurs hier langzamerhand een toneelvorm gevonden, die voorna melijk neerkwam op het tonen van Rus- siche leefwijzen en gewoonte. De voor stellingen onder Scharoff, over wiens grote verdiensten hiermee niets gezegd wil zijn, van Russen als Tsjechow en Gogol werden op Stanislawski geënte reprodukties van het Russiche leven. Na enkele kleine doorbraken, heeft de Ne derlandse Comedie met „De Revisor" van Gogol dit seizoen definitief getoond, hoe dat Russiche toneel ook op een an dere, moderne manier benaderd kan wor den. De ideeën daarvoor zijn ontwik keld door Han Bentz van den Berg, die als regisseur over „De Revisor" een grandioze voorstelling heeft gemaakt, waarin het stuk met alle kracht die erin te vinden is. volledig wordt gerea liseerd. Er zijn twee essentiële dingen, waar door de benadering van Bentz van den Berg volstrekt nieuw is vergeleken met de Scharofftraditie. Ditmaal wordt er geen informatie verstrekt over het le ven in Rusland, er is dus geen samovar, geen olielamp, geen gerinkel van de bel len aan de paardentuigen, om enkele Weg met... i universi teitscentra (Amsterdam voorop) „de straat op wil", maar een kleine minder heid is, die het uiteindelijk niet om an dere toestanden bij het hoger onderwijs Deze minderheid wil de gevestigde orde omver werpen; vandaag zijn ze tegen Johnson, morgen tegen Mexico, over morgen tegen het kabinet-De Jong. Ze moeten hun camouflage wel keer op keer veranderen, omdat ook in hun ge val geldt dat verandering van spijs eten doet. Merkwaardig is dat deze op demonstra ties en protesten beluste groep discrimi natie, uitbuiting en onderdrukking van geestelijke vrijheid altijd maar in één hoek zoekt: die van de tegenstanders van een links-dictatoriaal regime. Ze zijn politiek zo gebonden, dat zelfs een „leve Dubcek" er niet af kan. Het licht in de macht van de studenten zelf te voorkomen, dat het deze extreem-po litieke groep is, die de richting van de universitaire hervorming bepalen gaat. Voor hen is deze hervorming alleen maar een middel om van daaruit met meer succes de werkelijke democratie te kunne liquideren. iyipbilisatietrein dd l cu' HOPENLIJK wordt bij de begrotings behandeling van Sociale en )Eco- nomische Zaken aandacht besteed aan oen begin oktober gedane suggestie van het Nederlands Katholiek Vakverbond: extra-treinen uit de buitenprovincies in te leggen naar industriële centra in de Randstad waar men nog om arbeids krachten zit te springen. Een nieuw soort pendelen dus. Voor spreiding van de werkgelegen heid blijven we de beste bijdrage vin den investeringen in de gebieden, waar een overschot aan arbeidskrachten is. De overheid moet dan ook niet te snel erin berusten, wanneer het bedrijfsleven verkondigt, dat dit niet, of uiterst moei lijk gaat Maar er zijn gevallen denkbaar, dat het uitbreiden of nieuw stichten van ves tigingen in de Randstad de voorkeur ver dient boven investeringen in het zuiden. oosten of noorden des lands. In zo'n ge val kunnen mobllteitstreinen economisch de voorkeur verdienen en sociaal min der onaantrekkelijk zijn dan sommige alternatieven. Volgens het NKV zouden de Spoorwe gen op dit gebied inventief moeten zijn en moeten werken met een calculatie, die louter bedrijfseconomisch is, maar ook gebaseerd op hun maatschappelijke functie. Garanties van Sociale en Eco nomische Zaken zouden dan de sluitpost moeten vormen bij de exploitatie van dit vervoer. Maar ook te betrokken bedrijven zullen dan een belangrijke bijdrage moeten le veren. Dit vergt in de eerste plaats rechtvaardige verdeling van lasten. Bo vendien maakt de overheid het die be drijven anders zo aantrekkelijk, dat geen belangrijk bedrijf nog te vinden is voor vestigngen buiten de Randstad. ANTENNE DEN HAAG (ANP) De Stichting Televisie Academie (TELEAC) hoopt op een derde televisiekanaal voor edu catieve doeleinden. Op dit kanaal zou den ook de Nederlandse Onderwijs Te levisie (NOT) en de Academische Ra dio Omroep (ACRO) kunnen uitzen den. Pa» dan kan vermoedelijk uitge balanceerde emerjarige program mering tot stand komen, die voor de grootste school in ons land. TELEAC, noodaakelijk ia. Dit blijkt uit het weekblad van het mi nisterie van Onderwijs en Wetenschap pen. Wil TELEAC kunnen beantwoor den aan haar doelstellingen, dan zijn uitbreiding van zendtijd, medewer kers en werkruimte dringend gewenst. Ons land bezit een aantal bekwame politieke tekenaars die hun werk pu bliceren in de dag- en weekbladen. Hoe worden hun prenten gewaardeerd en welke invloed hebben ze? Om op deze vragen een antwoord te vinden werd door middel van een re presentatieve steekproef onder het Ne derlandse vok een onderzoek inge steld. De belangrijkste resultaten hier van worden bekendgemaakt ln het pro gramma „Inburgeren" dat de NTS van avond uitzendt. Verder komt een aan tal tekenaars aan het woord, onder wie Opland, Behrend en Boost. (Nederland I - 20.30 uur). (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM. De KRO-televisie onderhandelt met het clubbestuur van de voetbalvereniging FC Köln en de Duitse televisie over een rechtstreeks t.v.-verslag van de returnwedstrüd FC Köln—ADO. die in verband met de Europa Cup voor bekerwinnaars op woensdag 27 november in Keulen wordt gespeeld. Aangezien echter op diezelfde dag Ajnx in verband met de Europa Cup voor landskampioenen een uitwedstrijd speelt tegen het Turkse Fehnerbace, staat de uitzending nog geenszins vast. Ook de reeds aangekondigde uitzending van de eerste wedstrijd tussen ADO en FC Köln. die op dinsdagavond 12 november in het Haagse Zuiderpark wordt gespeeld, is nog niet zeker. ADO geeft pas toestemming voor een recht streeks t.v.-verslag indien in de voor verkoop minimaal 20.000 kaarten zijn verkocht. Guus Rekers weg bij VARA-televisie uiterlijke dingen te noemen. Maar wat meer is: nergens is de Stanislawskitech- niek als zodanis toegepast, wel technie ken die daaruit zijn afgeleid. De acteer methode van Stanislawski was gebaseerd op een zeer vergaand naturalisme, waar door de acteur verplicht werd zich zo volledig mogelijk in te leven in het uit te beelden karakter. Daardoor zou een ge loofwaardige toneeluitbeelding ontstaan. Die Stanislawskitechniek heeft zijn voortzetting gevonden Ln Amerikaanse speltechnieken, vooral die van Lee Stras berg met zijn „method". Uit die tech niek is weer een nieuwe regisseurs-be nadering gegroeid, die zich richt op het zo volledig mogelijk door laten werken van alle gegevens in het stuk op alle scènes. Het effect daarvan is een hevig toneelmatig gebeuren, waarin het stuk als het ware doorlicht wordt op zijn senties. Deze techniek is door Bentz van Berg toegepast in zijn regie van Revisor". Daardoor is hij gekomen op enkele dingen, die vondsten zouden kun nen heten, als ze niet waren ontstaan door logische redenering. Zo wordt de grote pochscène van de man die voor de revisor wordt aangezien in het der de bedrijf logisch gemaakt en uitgediept, doordat de man zich tijdens een lange monoloog bedrinkt. De scène wordt bijzonder sterk door. Het is een vondst, maar de logische consequentie van een opmerking die de burgemeester eer der in het stuk maakt, wanneer hij zegt, dat hij de revisor dronken zal voeren. Deze schijnbare details (er zijn er vele) bepalen in eerste instantie de kwa liteit van deze voorstelling. Maar ook de speelstijl draagt daar aanzienlijk toe bij. Wim Vesseur heeft een decor ontwor pen. dat voornamelijk bestaat uit een de zaal uitgebouwd podium. HILVER81M. - N. d, .ff.ire-Max .Jw„„ YU GUn. die door it V\RA-r.dlo werd j de persone„ vanuit de 7.aal op komen, geadviseerd zyn functie als chef van - de reportageafdeling neer te leggen, zyn er thans moeilijkheden gerezen met de regisseur-producer Guus Rekers van de VARA-televisie. Hem zou te verstaan zijn gegeven naar een andere baan uit te kijken. Het schijnt dat zijn t.v.-prestaties niet heb ben voldaan aan de verwachtingen. De groepsraad van de VARA verklaart „verontrust" te zijn over deze gang van zaken aangezien men de feitelijke redenen niet kent. In decor en kostuums bestaat lijks een gerichte aanduiding van de tijd, waarin het stuk moet spelen. De acteurs zijn wit geschminkt, als clowns in eei circus en dat varieté-aspect wordt ver sterkt door een dwaas circusmuziekji van Robert Heppener (trompet en trom), dat steeds een bedrijf inleidt en sluit, het publiek niet in staat het ie burgemeester Bob de Lange :ijn vrouw Nell Koppen :ljn dochterAgaath Meuten ;hlestakow Henk van Ulse ■urator v h. gasthuis Wim van den schappelijke situatie, waarin macht ge koppeld is aan corruptie. De komst van de revisor legt de wortels van deze maatschappij bloot, vooral omdat de man die voor de revisor wordt aangezet, hem in werkelijkheid niet is. In deze voor stelling is het stuk, misschien op het al te nadrukkelijke moraliserende einde na. van een enorme zeggingskracht, tot in elk detail. In deze prachtige voorstelling, die ook in de Koninklijke Schouwburg gister avond, toen hij voor het eerst in Den Haag kwam, naar de uiterlijke vorm uit stekend tot zijn recht kwam, is van prachtig toneelspel te genieten, al |tan men zich voorstellen dat een wat en housiaster reagerend publiek de spelers tot betere resultaten zal brengen. Bob de Lange zet zijn grote rol als de bur gemeester geweldig in, met een schitte rende scène over de corrupte situatie in het dorp, die op een zo hoog peil staat, dat hij verderop in het stuk bij na niet kan halen. Henk van Ulsen, de gewaande revisor, probeert zijn fi guur vooral niet sympathiek te laten zijn, dit in overeenstemming met de bedoelingen van Gogol. De nare, walge lijke jongeman die hij speelt, uitstekende rol. Onder de vele bijfiguren vallen de prachtig getypeerde figuurtjes van Rijn en Wim Kouwenhoven natuur lijk allereerst op, maar verder zijn ook uitstekende rollen van Wim van c Brink. Agaath Meulenbroek. Nell Kop pen. Jan Hundling, Anita Menist. Will van Seist, en Paul Brandenburg te zien, die zich overigens stuk voor stuk op lossen in een gaaf ensemble meesterhand van de regisseur duidelijk herkenbaar is. Gisteravond was het pu bliek in de Koninklijke Schouwburg te recht zeer enthousiast over deze boeien- toonde als realiteit te ervaren. ,,De de voorstelling door De Nederlandse Co- Revisor" werkt er des te sterker door I medie. Hopelijk kan Den Haag „De Re- Het stuk van Gogol blijkt op deze ma- v's®" herhaaldelijk terugzien. ki«,„ke mu,iik r N nier een scherpe analyse van een maat-! .Jan Verstappen. ".M^ActuaUtetten?1"V.%. Ovêi-wêglng NEDERLAND I STER (Reclameuitzendingen o 18.55, 19.03, 19 .56 t 20.16 NTS •18.50 uur: De fabeltjeskrant 19.00 uur: Nieuws in bet kort 19.06 uur: Scala, magazine 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Zendtijd Politieke Partijen (GPV) 20.30 uur: Inburgeren 21.00 uur: Storm over Washing ton, film 23.10 uur: Stichting Socutera 23.25 uur: Tweede journaal NEDERLAND II STER (Reclaraeuitzendingcn om 18.55 en 20.16) NTS •18.50 uur: De fabeltjeskrant 19.00 uur: Nieuws in het kort NCRV 19.03 uur: Zo was zeskamp .quiz NTS 20.00 uur- Journaal NCRV •20.20 uur: The greatest show on earth, film •21.10 uur: Wie is Jacques Lipchitz, portretten- 21.40 uur: Hier en nu. actualiteitenprogr. 22.00 uur: Drempels en vergezichten NTS 22.15 uur: Tweede journaal i aangegeven programma's zijn klpurentelevisieprogramma's. HILVERSUM I NRU 20.00—21.05 uur: Het Omroeporkest 22.40—23.55 uur: HILVERSUM II VARA 20.10—20.40 uur: Het Leids Zolder Cabaret 23.30—23.55 uur: Elektronische muziek RADIO NIEUWSDIENST HILVERSUM I 7.30, 8.00. 8.30. 18.30. 22.30, 23.55 HILVERSUM II: 8.00, 11.00, 13.00. 1 18.00. 19.30, 22.30. HILVERSUM III: heel uur vanaf 9.0C PROGRAMMA RADIO- Stereo: Omroeporkest en solisten muziek, (plus minus 21.05-21.15 Spe- Partij. 18.30 Stereo: VARA's Popshow. 18.55 Stereo: Licht vocaal en in strumentaal ensemble met zangslollst 19.30 Nieuws. 19.35 Buitenlands weekoverzicht. 19.45 Klassieke muziek. 20.10 Het Lelds Zol der Cabaret. 20.40 Vragenvuur- 21.00 Plaats gevonden: gevarieerd programma. 22.00 VA RA - Mu-Zl-Ka-Lei-Dos-Koopmuziek uit vreemde landen. 22.30 Nieuws. 22.40 Actua liteiten. 22.55 Utrechts Blaaskwintet (opn) moderne muziek. 23.30 Stereo: Elektronische muziek (opn). 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL NED (324 m) 18.00 Nieuws. DONDERDAG HILVERSUM I (402 m) KRO Mgr. Zwartkruis over de kwestie Jos Vrijburg NOORDWIJKERHOUT (K.N.P.). Mgr. Th. Zwartkruis van Haarlem heefl in de KRO-rubriek Echo als zijn mening gegeven dat één episcopaat of één bis schop geen beslissing kan nemen als in de kwestie Van de Amsterdamse studen tenpastor Jos Vrijburg, die als gehuwd priester werkzaam wil blijven. Dat is een kwestie van collegiaal beraad met andere bisschoppen in de wereldkerk en met Rome. Een goede gelegenheid voor beraad met collega-bisschoppen vindt mgr. Zwartkruis het bisschoppensymposion dat volgend jaar in Chur in Zwitserland zal worden gehouden speciaal over het priesterprobleem. Ook het overleg met de parochianen en tenslotte het- Neder lands pastoraal concilie is hiert>ij van belang, juist omdat men na het concilie geen beslissingen meer wil die eenzijdig opgelegd worden maar op democratische wijze in onderling overleg worden ge- e muziekredacteur) DEN HAAG Onlangs meldde het A.N.P., dat de zanger Ruud van der Meer, in 1936 te 's-Gravenhage geboren op het Concours Internatio nal Toulouse 1968 een zilveren me daille had veroverd. En daar hij op het Concours 1967 te 's-Hertogen- bosch een bijzonder gunstige indruk had gevestigd hij verwierf toen de Toonkunstprijs zochten we con tact met hem. Waaruit het volgend stukje autobiografie resulteerde. Natuurlijk komt zo iemand uit een muzikaal nest, uit een muzikale fa milie: vader is docent aan het Ko ninklijk Conservatorium, en oom is „oom Jaap", met zijn achternaam vanzelfsprekend „Stotijn". Van der Meer sr. stond aanvankelijk sceptisch ten opzichte van het kiezen van een muzikale loopbaan, de jon gen moest in allen gevalle eerst maar eens zijn middelbare school opleiding voltooien: wat Van der Meer jr. deed via het Sint-Janscoi- lege. Maar moeder Van der Meer zei tegen haar zoon: ga toch maar eens met oom Jaap praten. Wat ge beurde, met het gevolg, dat de H.B.S.'er hoboles kreeg. Waardoor, na het slagen voor het eindexamen, het conservatorium toch weer aan de orde kwam. Echter: hobo achtte men een te smalle basis, met welke opvatting de zoon het eens was. Hij voelde bovendien voor het beroep was het geen roeping? van schoolmu sicus en ging dus ook de cursus voigen, in die tijd nog door drs Jan Sicking en Henri Geraedts ge leid. En in de praktijk van muziekleraar eerst aan het St.-Janslgceum. daarna aan het Edith Steinlgceum en de R.H.B.S. te Gouda voelt hij zich sinds 1957 volmaakt geluk kig, vooral toen hij, na afloop van zijn diensttijd alle vereiste diploma's, èn voor hobo, èn voor schoolmuziek, had behaald. En toch... dat conservatorium had hem zo vele wegen gewezen, waar aan hij maar bleef denken: koordirec tie, solozang bijvoorbeeld. En, aan vankelijk meende hij de ambities hier gewekt, in zijn onderwijspraktijk ook te kunnen uitleven: wat elkeen be grijpt, die hem wel eens met zijn meisjeskoor van het Edith Stein heeft zien en horen opereren. Doch. ergens kruipt het bloed, waar het niet gaan kan! Met het gevolg, dat Ruud van der Meer, nu drieën eenhalf jaar geleden zijn zangstudies weer opnam, aanvankelijk bij Lucie Frater, lerares aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwer pen, doch te 's-Gravenhage woonach tig. ..Helemaal niet met het oogmerk als zanger carrière te gaan maken, doodeenvoudig, omdat ik het heerlijk vond. Maar het was Theodora Ver steeg, die er me later van over tuigde. dat het ..de moeite u-aard' zou zijn te werken aan een vocalis- tencarrière: dat was in 1966'. Van dat ogenblik af brandde 't vuur tje goed. Maar Van der Meer over schatte zijn fysieke en psychische krachten... kan men zang studeren, De gelukkige prijswinnaar kreeeg toen onmiddellijk enkele concerten en ging in de zomer van dat jaar in het Salzburgse Mozarteum een cusus volgen, door Paul Schilhawsky over „Dat Deutsche Lied" gegeven. En van Salzburg naar 's-Hertogenbosch, waar hij, zoals reeds verteld, de Toonkunstprijs won. Waarmede hij niet alleen eer ver wierf maar ook geld. Geld, dat hem in staat stelde hij kreeg boven dien een steun in de rug van het mi nisterie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk* lessen te gaan nemen bij Pierre Bernac te Pa rijs, waar hij zijn aandacht op het Franse lied concentreerde. Waarna, in het voorjaar 1968, de eer ste Passionen daagden. Maar hij bleef studeren. Want Salzburg trok Salzburg waar de wereldvermaarde Gerald Moore een interpetatiecursus gaf voor lied zangers en begeleidende pianisten. Er waren 70 sollicitanten, er werden er 23 aangenomen. Ruud van der Meer behoorde tot de gelukkigen. Hij kreeg bovendien de kans om, na afloop van de leergang met Gerald Moore apart Schuberts Winterreise in te studeren: een hoogtepunt in zijn jonge leven. En wat Moore, na afloop daarvan, zei? Zoals je weet. verschijn ik niet meer op het podium. Maar als je kans hebt op een grammofoonplaat, dan wil ik je heel graag begeleiden' En t i kwa i het 1 Toi terwijl men veertig uur per week on derwijs geeft, een paar koren leidt en bovendien niet afstand kan doen van zijn hobo? De kracht bleef dan ook niet uit, de man met de mateloze ambitie» stort te ineen en de medicus schreef zea maanden volstrekts rust voor. In die periode, voor mij een weldaad. kwam ik tot mezelf en ik concludeer de: ik concentreer me op de zang. En al heel snel wierp dit besluit vruch ten af, want op het jubileum concours, mei 1967 van het Nederlands Impre sariaat te Amsterdam, veroverde ik onder de 32 opgekomen vocalisten de eerste prijs. ik had nog nooit op de planken gestaan!' louse 1968: voor Van der Meer probleem, omdat hij zich, gezien de korte tijd van zijn studie, nauwelijks de opera had kunnen voorbe reiden. En daar vroeg men in de eer ste plaats 4 opera-aria's in ver schillende talen bovendien 3 lie deren en 3 oratoriumfragmenten. Te beoordelen door een internationale bekende Franse sopraan Janine Mi- cheau zitting had. Er waren 51 deelnemers. 50 van hen met ..voorkeur opera' komend uit alle landen achter het ijzeren gordijn behalve uit Rusland, voorts uit Fran krijk, W.-Duitsland, Engeland, Span je- „En 2 Nederlanders Leeuwe Visser en ondergetekende. In de finale zong ik de aria ..Visions Fugitives uit de opera Hèradiadevan Massenset. voorts ..Liebeslotschaft' van Schu ilei resultaat? Eerste prijs werd niet toegekend De tweede prijs werd gedeeld tussen 'n Pool en 'n Roemeen... de laatste was dezelfde, die ook in 's-Hertogen bosch 1968 tweede was. ,.En Leeuwe Visser en ik kregen resp. een gouden en zilveren medaille plus een enveloppe met inhoud". Dit alles vertelde ons Ruud van der Leeuw, de Haagse bariton: als een compleet gelukkig mens met een wel dadig enthousiasme voor het vak, dat hij nu definitief gekozen heeft. Tot slot nog even releverend, dat u Pas sionen wachten en een tournee van 8 concertrecitals door Zweden. Doch dat is toekomstmuziek: hier mee breekt het verhaal af. Er zitten, zo gezien, pog wel goede vervolgen in. Als bij een feuilleton...! Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huls vrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis vrouw; 9.35 Waterstanden). NRU: 10.00 Wat heeft dat kind?, pedagogische lezing. 10.20 Stereo: Muziek uit de Barok (gr). KRO: ll.no Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Me dedelingen. NCRV: 12.00 Los-Vast: geva- programma. (12.15^ Boekbespreking: .dualiteiten; 12.50 Mid- igpauzedlensl). 14.00 Stereo: Lichte orkest- 12.26 Medec 'ng (gr), isieke r istige ndirfg00 NRU: 15.30 Meer over minder: een programma met meer Informatie over mensen en dingen die minder op de voorgrond treden (16.00-16.02 Nieuws). NCRV: 17.45 Sportactualiteiten. HILVERSUM II (298 m) AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.54 De ze dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojour naal. 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. (8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwij ding. 9.00 Stereo: Klassieke en moderne Tsjechische muziek (gr). 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitami nen (gr). (11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Stereo: Radio Filharmonisch Sextet: moderne mu ziek. 11.55 BeursberlchtemJ^M Stóiw^Pro- dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.29 Modern platteland. 12.34 Stereo: 't Muzikantenuur: moderne muziek. 14.30 't Is historisch: pro- vensande en Felix Meurders. KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Actualiteiten. 13.08 T.N.T knalmuziek. ,14.00. Nieuws. 14.03 Popmuziek. 15.00 Nieuws. 15 03 Holster: Pop- en Cdan-s Van Lubitsch tol Leander, Simon van Collcms overzicht van de Duitse film tussen 1918 en 1945, was vooral toe gespitst op de laatste twaalf jaar van deze periode, de nazitijd dus. Het was voor een belangrijk deel samengesteld uit al eerder in de Oude Draaidoos ge toonde gesprekken en filmfragmenten, maar door dc wijze waarop de samen stelling thans uitviel, kregen we toch een beter zicht op deze periode. Dit vooral omdat de heer Van Collem zich bij voorbaat en met goede redenen kon excuseren over fragmenten van films die niet aan de orde kwamen om dat ze eenvoudig niet beschikbaar wa ren. Duidelijk werd aangetoond dat Gobbels en zijn trawanten het grote belang van de film als propaganda middel hebben ingezien en daarnaar handelden. Duidelijk werd óók dat tot vrijwel het einde nagenoeg propagandavrye films gemaakt zijn. Eensdeels omdat die ln het buitenland deviezen konden verdie nen. andcrsdeels omdat de makers er van zich handig tegenover Göbbels op stelden. Moesten we hun na-oorlogse uitspraken geloven dan zijn ze vrijwel allemaal „handig" geweest en. zoals bekend, pro-nazi was vrijwel geen Duitser. Tenminste niet na 1945. Meest curieuze uitzending gisteren: het VPRO-programma Couture. Het duurde zes minuten, viel vlak voor de dure STER-minuten en was gewijd aan de wijze waarop „de" confectie- industrie de Parijse haute-couture ver taalt in draagbare en betaalbare (prij zen werden genoemd!) modellen. Het laatste shot toonde de naam van de (irma waar al die draagbare en betaal bare zaken te koop zijn. Die iirma heeft 1 t kocht enkele dagen geleden 1 STER-zendlijd om aan te tonen welke draagbare en betaalbare zaken bij te koop heeft. Hij moest daarvoor bü dc STER het kleine ver mogen neertellen dat de VPRO. nemen we aan. voor haar twee minuten méér niet getoucheerd heefl. Men begrijpe ons goed: wij gaan er graag van uit dat niemand bij de VPRO een cent wijzer is geworden van dit sterloze filmpje. We geloven niet dal er veel omroepmensen zijn voor wie geen bijverdienste-zee te hoog gaat Maar zo'n geval is minstens opmerke lijk en draagt bij tot een precederende mogelijkheid van corruptie bij omroep- jes of omroepmedewerker» in de toe komst. Men zou derhalve er goed aan doen zelfs de schijn te vermijden en zo nauwgezet mogelijke richtlijnen dien aangaande uit te geven. Vg

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 2