GELOOFSCRISIS NA CONCILIE ONVERMIJDELIJK Vervanging van tanks kost 500 miljoen Vakbeweging moet zich vrijer gaan opstellen Eerbiedwaardig oud roest op Par ij se rommelmarkt Inaugurale rede van prof. Haarsma Leopardtanks snel leverbaar Stijging van 0.3 procent van premies ziekenfonds NKV-VOORZITTEfi MERTENS: We hebben ons le zeer laten inkapselen in instituten VRIJDAG 25 OKTOBER 1968 DE LEIDSE COURANT PAGINA 11 (Van onze correspondent Lucas Kleijn) PARIJS In het ene deel van Parijs, bij de Porte de Versailles, de autosa lon. in het andere deel van de hoofd stad. tussen de Bastille en de Républi- que. de jaarlijkse markt van oud roest oftewel de Foire a la Ferraille. In de autosalon glimt alles van de nieuwig heid. Bij de Bastille mag het rustig stortregenen, want wat daar o; de straatstenen ligt uitgestald kan nauwe lijks roestiger worden. Hoe ouder hoe beter en duurder. De Foire la Ferraille is niet de oud ste markt van Parijs. Nog veel eerbied waardiger in leeftijd is de kermis van de kruidkoeken, de Foire aux Pains d' épices, officieel de Foir du Tróne genoemd, die al van voor het jaar 1000 dateert. Daarop volgt, in leeftijd, de Foir aux Jambons, de markt van de hammen, die dateert uit de tijd van de middeleeuwen en tegen Pasen wordt gehouden. De hammenmarkt is een he le gebeurtenis, want alle Franse pro vincies nemen er aan deel. Tijdens de Foire organiseren de Parijse speksla gers een gemeenschappelijk maal tijd. Wie van onze gastronomische persvereniging de eer te beurt valt aan die rijke tafel te worden uitgenodigd, doet goed een of twee dagen tevoren te vasten, want wat daar aan worsten, spek, ham, varkensluiven en pasteien wordt opgediend is onvoorstelbaar groot. En als het na afloop diep in de nacht geworden is, doet men verstan dig zich met een 'taxi naar huis te la ten brengen, want aan nobele wijnen Imposante machines en prullaria tijdens de maaltijd ontbreekt het niet. De Foire a la Ferraille, de beurs van oud roest, dateert van 1858 en wordt ieder najaar, begin oktober, gehouden tussen de Bastille en de République. De tegenwoordige prefect van politie zou er wel van af willen, want de druk te in die ene week brengt enorme ver keersproblemen met zich mee. Maar de Foire zou veel van zijn waarde ver liezen, wanneer hij naar de buitenwij ken werd overgebracht. De Foire a la Ferraille is een stuk folklore gewor den, dat bij Parijs hoort. De Foire telt ongeveer 700 kleine an tiquairs, handelaars en kooplui, die hun plaats per loting krijgen aangewezen. Opvallend is het grote aantal vrouwen, die blijkbaar veel meer gevoel heb ben dan mannen bij het opsporen van waardevolle voorwerpen. Het zijn koop lui, die permanent op reis zijn, niet al leen in Frankrijk, maar ook in het buitenland, altijd op zoek naar buiten- nissige dingen. Ze gaan op zoek naar een oude kast, maar komen thuis met een kuisheidsgordel uit de vijftiende eeuw, die op de Foire gemakkelijk voor 800 frank van de hand gaat. Hun geluksster brengt ze ergens, waar toe vallig verhuisd of een boerderij ver kocht wordt. Ze snuffelen op zolders en vlieringen, ze krijgen tips van verhuis mannen of vinden skeletten en doods hoofden bij het opruimen van kerkho- Men vindt op de Foire van alles, van prullaria tot indrukwekkende machi nes: een oude locomotief (die nog kan rijden) met 80 meter rails en vier aan hangwagens voor vervoer van 36 per sonen (7.000 frank), een Jeanne d'arc in 500 kilo brons, twee en een halve meter hoog met het vaandel over de schouder (2500 franc), een middeleeuw se blaasbalg, te zwaar om te tillen, folterwerktuigen, slavenringen, een vliegtuig van 1928 (2,000 frank), een doodshoofd met nog gave tanden (50 frank), een Engelse preekstoel (5.000 frank), vegulde vogelkooien stijl trou badour uit 1830 (300 frank), trouwhou- quetten onder een glazen stolp (75 (Vort een onzer versla ff goitre) NIJMEGEN ..Noch oen mechanische herhaling noch een verdere gedetailleerde uithouw van de traditionele kerkelijke leer kan hulp bieden in de hedendaagse geloofscrisis. Geduldig wachten, aandachtig luisteren en moedig zwijgen IUkt op vele punten het juiste antwoord van het leerambt op de vrijmoedigheid van de kerkleden", aldus prof. dr. F. Haarsma in de rede. die hij vrijdagmiddag heeft uitgesproken b(J de aanvaarding van het ambt van gewoon hoogleraar in de pastorale theologie aan de katholieke universiteit te Nijmegen. Onderwerp van zijn rede was ..De leer van de Kerk en het geloof van haar leden". frank), veel klokken, horloges, losse radertjes, houtskoolbranders met een draaiende pan, die heel vernuftig ho ger en lager op het vuur kan worden gezet. Voor een half vermolmde eiken plank zal niemand zijn neus ophalen, want altijd is er wel een antiquair, die bezig is met de restauratie van een buffet of tafel en die juist zo'n plank nodig heeft. Er ligt niet alleen van alles, maar er komt op de Foire a la Ferraille ook van alles. Men kan eenvoudige zien weglopen met een lantaarntje voor 10 frank, waarin een kaars kan worden gebrand, dat straks te pas komt bij stakingen van de elektriciteitswerken. Er liggen stapels brieven, meestal van nul en gener waarde, maar waarin ken ners staan te zoeken, of er geen brief bij is van Victor Hugo of Anatole France, wat inderdaad wel eens af en toe gebeurt. Toneelgezelschappen ko pen er voor hun opvoeringen unifor men, helmen, wapens, revolvers en platen of borstbeelden. Selectie Ls er weinig. De Moeder Gods staat naast een schaterlachende Charlie Chaplin. Het zou jammer zijn, wanneer de Foi re a la Ferraille uit het Parijse beeld verdween. De markt van oud roest en de vlooienmarkt, de Marché aux Pu- ces, horen bij Parijs. Net als de Eif- feltoren, die voorlopig nog niet aan oud Prof. Haarama begon met aan di hand van recente onderzoeking-en aar te tonen, dat er oen flinke afstand bestaat tussen de officiële leer van de Katholieke Kerk en het geloof van haar leden. Als voorbeeld nani h(J de lees over de uitersten: het leven na de dood, het bestaan van hemel, hel en vagevuur. Velen hebben op deze punten een opvatting, die niet strookt met de leer van de Kerk. De afwijking wordt groter naarmate de leer zich verder specificeert. Behalve ontkenning van de onofficiële leer is er ook een toenemende geloofsonzekerheid Haarsma ziet in de gesignaleerde verschijnselen 'n teken, dat de Katholieke Kerk in Nederland zich ontwikkelt van volkskerk tot denominatie. Dit proces brengt mee een toenemende verdraag zaamheid en het opgeven van de Idee van de alleenzaligmakende Kerk. Katho lieken zijn de overtuiging toegedaan, dat alle godsdiensten recht van bestaan hebben en dat men In onderling gesprek zjjn geloofsvisie moet laten aanvullen en corrigeren. Bij hen voltrekt zich een wijziging in'de gezagsopvatting: de autoritaire, gecentraliseerde pn bureau cratische hiërarchie beantwoordt niet langer aan haar doel. Deze ontwikkeling kan. aldus Haarsma. vanuit het concilie worden begrepen en positief gewaardeerd, ook al (Van e DEN HAAG Met dc aanschaf van ruim 400 Duitse Leopardtanks ter ver vanging van de verouderde Centurion- tanks is een bedrag gemoeid van vijf honderd miljoen gulden. Bovendien zou de munitie nog eens honderd miljoen gulden gaan kosten. De tanks, er zul len er 415 worden gekocht, worden in zes bataljons ondergebracht. De afleve ring van de eerste tank wordt eind vol gend jaar verwacht. De Duitse tank is als overwinnaar te voorschijn gekomen uit een competitie waarbij voorts de Britse Chieftain en de Amerikaans-Duitse MBT 70 waren be trokken. De kwailteit van de MBT 70 zal weliswaar superieur zijn, aan die van de beide andere tanks, maar de bij zonder lange levertijd bleek een onover komelijk bezwaar. Volgens de staats secretaris zou de MBT 70 pas over vier tot vijf jaar in produktie kunnen wor den genomen, zodat de levering niet voor 1975 te verwachten zou zijn. De Leopards zullen al medio 1971 zijn ge leverd. Een ander belangrijk punt blijken de kosten te zijn. Gevreesd werd, dat de MBT 70 de financiële draagkracht van de Nederlandse schatkist te boven zou gaan. 400 MBT-70-tanks zouden al een miljard gulden gaan kosten. Dit argu ment, gevoegd bij de lange levertijd deed de Amerikaans-Duitse tank als kan didaat afvallen. De militaire deskundi gen, die zowel de Chieftain als de Leo pard langdurig hebben onderzocht, ga ven tenslotte de voorkeur aan de Duit se tank. De Leopard zou financieel-eco- nomische en militair-tactische voorde len bieden. De Nederlandse industrie bleek niet bij de order te betrekken. Ten eerste zouden de kosten aanzienlijk hoger ko men te liggen als gevolg van te betalen licenties, in de tweed.- plaats zou ook de levertijd aanmerkelijk langer zijn als de bouw in Nederlandse handen was. Staatssecretaris Haex zei echter dat in samenwerking met het ministerie van Economische Zaken voldoende compen serende orders voor de Nederlandse in dustrie zijn gevonden. Het benodigde half miljard gulden kan. aldus de bewindsman, binnen het over eengekomen begrotingspla fond worden financierd. Er is voorlopig nog geen armslag genoeg om te voorzien in de totale tankbehoefte, die ?50 stuks is. De Centuriontanks zullen niet alle maal op de schroothoop verdwijnen. Een deel van de tanks kan van een nieu we motor worden voorzien en blijft bruikbaar. Hiermee zal een bedrag zijn gemoeid van vijfenzestig miljoen gul den. Ook dit bedrag kan bij de norma le begroting worden ondergebracht Overwogen wordt om in de Centurions Leopardmotoren te bouwen. Volgens dc heer Haex is Engeland bijzonder te leurgesteld dat de Nederlandse order naar Duitsland is .gegaan. Ook Noorwe gen heeft inmiddels, evenals België, de voorkeur gegeven aan Leopards. De Leopard is negenendertig ton zwaar, bijna zeven meter lang en ruim drie meter breed. Op de weg kan een snelheid van maximaal zeventig kilome ter worden ontwikkeld. Militaire deskundigen kenschetsen de tank als beweeglijk en snel De Leopard heeft een snorkelinstullatie zodat de tank moeiteloos door diep water kan rij moeten uitwassen worden vermeden. He- concilie heeft gTote nadruk gelegd op de historiciteit van de Kerk, waardoor het oude dogma in een nieuw, historisch perspectief komt te staan. Het wjjst een eigen plaats toe aan de leek in de Kerk en legt daarmee de basis voor een dialoog binnen de Kerk tussen leken en ambtsdragers, ook als het gaat over hel geloven. Hiermee wordt het brood de* levens, het woord Gods, de loken zelf in handen gegeven. ,,Dlt brengt nieuwe risico's mee", zegt Haarsma, „maar ook nieuwe mogelijkheden. Risico's van een slordige omgang met een kostbare er fenis. mogelijkheden tot een meer per soonlijke toeëigening". Voorts heeft het concilie de weg ge baand voor het ontstaan can een theo logisch pluralisme in de Kerk, voor het goed recht van verscheidene theologische scholen en richtingen. Het bestaan ran uiteenlopende geloofsovertuigingen bin nen de Kerk is een niet te ontkennen feit. Ook heeft er 'n accentverschuiving plaats van een meer intellectuele nam een meer existentiële geloofsopvatting Haarsma ontkent, dat iedere afwijking van de kerkelijke leer per se een teken moet rijn van gebrek aan geloofs- e-ehoorzaamheid. Er zijn andere moge lijkheden, „Het kan ook wijzen op een nersonalisering en verlnnerlUking van het geloof, een dieper wortel schieten. Dit kan gepaard gaan met verstoring van het evenwicht. Bevindt men zich daarenboven In een historische situatie, waarin het tijd- en cultuurgebonden karakter van Iedere kerkelijke uitspraak tot de algemeen aanvaarde Inzichten gaat behoren en van de andere kant het leergezag dit Inzicht niet of nauwelijks tot zich laat doordringen, dan zijn alle voorwaarden aanwezig voor een toename van de crisis In omvang en hevigheid". Haarsma herinnert eraan, dat het concilie onderscheid maakt tuasen cen trale en meer aan de periferie liggende geloofspunten. Het is juist op deze laatste punten, dat er afwijkingen voor komen. Een pastoraal beleid, dat mensen met afwflkende geloofsopvattingen tot „vrijzinnig gespuls" verklaart, biedt geen enkele hulp in de orisls van het ogenblik. Wat dan welf De kerkelijke leer xal anders gepresenteerd moeten worden het formele gezag van het leerambt dient terug te treden voor hef materiële gezag van het evangelie. Gezagsdragers moeten eich bewust zijn van het feit. dat geloof en ongeloof in een en dezelfde iens veel dichter bij elkaar liggen dan roeger voor mogelijk werd gehouden. Zij dienen zich te realiseren, dat geloven waagstuk is geworden, dat het ge loof steeds op het ongeloof bevochten moet worden. Haarsma pielt tenslotte voor het op stellen door de Kerken samen van een voorlopig credo, dat de kernwaarheden het christendom formuleert op een de huidige mens verklaarbare wijze. Hjj acht zo'n credo noodzakelijk als ..herkenningsteken en bindmiddel" voor de gelovigen. De Duitse Leopardtank, wa de voorkeur wit gaat voa Nederlandse leger. AMSTERDAM (ANP) De Zieken fondsraad heeft de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid geadviseerd de premie voor de verplichte zieken fondsverzekering voor 1969 vast te stel len op 7,5 pet. De premie bedraagt nu 7,2 pet. Het is te verwachten, dat de mi nister overeenkomstig dit advies zal han- Als ooi-zaken van de stijging van het kostendekkende premiepercentage kun nen worden genoemd het toenemende aantal verpleegdagen, meer hulp door specialisten, meer en duurdere genees middelen enz. Voorts de omstandigheid, dat honoraria en tarieven naar verwach ting sterker stijgen dan het loon per verzekerde werknemer. Met name geldt dit voor de ziekenhuistarieven onder meer als gevolg van nieuwbouw en het huisartsenhonorarium. De raad heeft verder geadviseerd de premie voor de drie premieklassen van de ziekenfondsverzekering voor bejaar den te bepalen op resp. f 3,28 f 6,56 en f9,84 per week. Dit komt neer op een verhoging met resp. f 0,10 f 0,20 en f 0,30 per week ten opzichte van de nu gelden de bedragen. Tenslotte heeft de raad de minister ge adviseerd de loongrens voor de ver plichte verzekering te verhogen van f 13.200 tot f 13.800 en het maximum dag loon waarover premie voor verplichte verzekering moet worden betaald, te verhogen van f 43,- tot f 45,-. (Van e r verslaggevt UTRECHT Sinds NKV-voorzitter P. J. J. Mertens zaterdag in het feesten de Sneek in een rede fel van leer trok ongewoon fel zelfs voor zo'n aimabele man tegen de werkgevers, heeft hij nog maar weing rust gekend. De post brengt hem pittige brieven, positieve cn afkrakende, pers, radio cn t.v. willen meer over zijn standpunt en zijn dreiging om uit allerlei instel lingen te treden, weten. En dan be schikt hij nog niet eens over de reac ties, die sommigen in opperste opwin ding zonden naar Mertens naamgenoot, de KVP-scnator. In Sneek zei de heer Mertens tot de gouden afdeling Friesland van het N.K.V.. dat de werkgeversvertegen woordigers niet serieus meewerken aan maatschappijvernieuwingen. Zij geven de vakbeweging wel schouder klopjes en hartelijke liefdesverklarin gen, maar er verandert niet veel. En bom daar bovenop stelde de heer Mer tens, dat het nu ook maar eens duide lijk moet worden, wie de Nederlandse economie bestuurt, want overal kom je dezelfde directeuren en commissaris sen tegen, een heel klein clubje heeft het roer in handen, een man of twee honderd. Vanwaar deze plotselinge felheid, was er een duidelijke aanleidng? Mertens: „De aanleiding was meer een reeks feiten, die tezamen de maat vol maken en die dan in een rede kunnen gaan overborrelen als er een aanleiding is om ergens in het open baar te spreken. Dan kun je het niet meer binnenhouden". Welke feiten dan wel? Mertens: „Laat ik om te beginnen de fusies noemen, en dan met name het gedoe rond Wilton-Fijenoord, dat nota bene is opgedeeld tussen twee andere maatschappijen. Dat gebeurt dan toch allemaal maar achter gesloten deuren. Begrijp me goed, ik ben niet tegen fusies, ik geloof zelfs dat ze onvermij delijk en dus nodig zijn om de zaken gezond te houden, de werkgelegenheid in stand te houden en de continuïteit van ondernemingen te waarborgen. En ik begrijp ook heel goed, dat je fusie besprekingen niet op straat kunt bren gen, maar zoals het nu gaatje wordt, als vakbeweging en ook als per soneelsleden gewoon voor de voldon gen feiten gesteld. Op z'n gunstigst wordt de vakbewe ging te elfder ure opgeroepen om te horen, wat besloten is. Enige kans om mee te praten is er niet. Dat geeft een groot onbehagen, zowel bij de bon den. die ermee worden gecontron- teerd, als bij de mensen, die het aan gaat en die gaan denken: als dit zo maar kan, wat heeft .dmaatschap van een vakbond voor ons dan nog te be tekenen doen die bonden soms mee aan het spelletje, zijn ze helemaal in gekapseld?". Behoort ledenverlies ook tot de feiten? Mertens: „Jazeker. De mensen voelen zich minder betrokken bij het vakbe- wegingswerk. Dat blijkt uit het af nemen van het aantal leden bij een uitbreiding van de beroepsbevolking. Dat geldt trouwens ook vooi" de twee andere grote vakcentrales N.V.V. en C.N.V. als je dan de animo voor het lidmaatschap van een vakbond ziet af nemen. ga je j« afvragen: ritten we wel op het goede spoor, zijn we wel kritsch genoeg als bonden, als centra le? Die vraag ligt voor de hand, want terwijl wij leden verliezen groeit het vierde blok, dat wij wel eens aandui den met „de categoralen". Blijkbaar spreken die bonden de mensen meer aan. Het ligt voor de hand te veronder stellen, dat dit komt omdat zij niet zijn ingekapseld, omdat zij zich vrijer opstellen. In een volgende faze denk je dan: wij. als erkende centrales, hebben ons zeei positief opgesteld, hebben deelgenomen aan besprekingen op allerlei niveau en in allerlei instituten, rijn we daarmee opgeschoten, maken we op deze wijze vorderingen met de maatschappijver nieuwing. die wij voorstaan? Natuur lijk, er is wel wat bereikt en daar rijn we dankbaar voor. Maar als het om fundamentele zaken gaat om maar wat te noemen: vermogensaanwasde- ling, spaarloon, lnvesteringsloon ko men we niet verder, stuiten we telkens op een „neen" van de werkgevers. We hebben over en weer dikke boeken ge schreven over deze zaken, maar de le den vragen zich langzamerhand af, of er nog wat van terechtkomt Wat is bet alternatief? Mertens: „Wij zitten, als gezegd, in heel wat instituten en instellingen. We hebben daarin altijd constructief mee gepraat en meegewerkt. En om resul taten te bereiken hebben we ons dik wijls laten verleiden tot compromissen Ik geloof, dat we ons voortaan veel vrijer, veel onafhankelijker moeten op stellen. Zonder dat we meteen overal uit moeten lopen, moeten we toch meer armslag houden. In ander landen blijkt dat ook mogelijk te rijn. Nemen we bijvoorbeeld België, daar zit de e. J. J. Mertens vakbeweging ook in instituten, maai toch stellen zij zich vrijer op. Het komt daar veel meer tot botsing van meningen en machten. Daar legt men veel meer de verantwoordelijkheden waar zij horen. Moeten wij dan als maar compromissen sluiten? Hoe dil precies zal moeten, weet ik nog niet Er is een scala van mogelijkheden, waarover we moeten nadenken, maar het uiterste: overal uitlopen en de ou derwetse klassestrijd, streven we be paald niet na". Betekent dit niet. dat een vakcentrale zicb meer met de politek moet gaan bemoeien, partij moet kiezen om haar doeleinden te bereiken? Mertens: „Integendeel, zou ik willen zeggen. We moeten ook politiek veel onafhankelijker worden. Ik geloof Juist, dat onze zwaarste binding met de ge vestigde instituten juist de liaison is geweest met een politieke partij. Dat geldt voor alle drie de vakcentrales: het N.K.V. had duidelijke binding met de K.V.P.. het N.V.V. met de P.v.d.A.. het C.N.V. met de protestants-christe lijke partijen. Men kan zelfs stellen, dat deze opstelling zich wijzigde naai de aard van het kabinet, dat aan het bewind was. Wij zullen positie moeten kiezen vanuit de situatie, die we aan treffen". En uw verwijt, dat ren «roep vin zo'n 200 man het hele bedrijfsleven be stiert? Mertens: „Dat ligt in het verlengstuk van het vorige. Ik kwam erop, toen- ik me duidelijk realiseerde, dat wc over al inzetten, overal bij worden gehaald, maar dat ze ons niet nodig hebben op de plaatsen, waar zich wezenlijke din gen afspelen. Dan ga je de noodzaak van medezeggenschap nog duidelijker zien en dan probeer je na te gaan, wie het dan wel voor het zeggen hebben. En als je dan wat jaarverslagen van grote ondernemingen openslaat, dan zie je steeds weer dezelfde namen, nu eens als directeur, dan weer als com missaris. .Te gaat lijnen trekken en ziet dan dat je steeds in een kringetje ronddraait tot in het hoger onderwijs toe. En dat maakt je toch wel bezorgd, want als in de vitale bedrijven een kleine groep het voor het zeggen heeft, dan betekent dit ook. dat diezelfde klei ne groep in belangrijke mate de diensl uitmaakt wat betreft werkgelegenheid, ionen, prijzen en dergelijke zaken". Zit daar kwalijke opzet achter? Mertens: „Dat zou ik stellig niet wil len beweren. Het lijkt er wel op dat men elkaar soms hel balltje toespeelt, maar kwade trouw wil ik niet veron derstellen. Cumulatie van functies kan trouwens ook wel gunstig zijn, vant goede opvattingen kunnen dan door werken in verschillende ondernemin gen-Maar als je telkens weer dezelf de namen tegenkomt dan vraag ie Je wel af: zijn dat nu supermensen of hobby-isten? In de raden van commis sarissen zie je allerlei soorten specia lismen, allerlei deskundigheid bijeeng"- bracht, maar de factor arbeid is vrij wel nergens vertegenwoordigd. Dat is een misstand. En als dan dat lljn?n- spel van de ene onderneming naar de andere onvermijdelijk is, dan is toch wel het minste, dat je mag weten: hoe rit bet in elkaar, wie rit waar?". Dat is toch wel uit Jaarverslagen op te maken? Mertens: „Slechts zeer ten dele. Als het om open N.V.'s gaat, zijn er de openbare jaarverslagen. Die hebben ons juist verontrust, maar er zijn in Nederland zo'n 32.000 N.V.'s en daar van is ongeveer 85 procent besloten cn dat zijn bepaald niet alleen maar kleintjes. Die zaak moet dus openge gooid worden, Je moet weten met wie je praat. Als dut eens wordt uitgezocht kan ook blijken, in hoeverre burge meesters, commissarissen van de ko ningin en in het algemeen door de Kroon benoemde personen commissa riaten vervullen. Aan deze laatste groep zou lk toch wel enige vrijheids beperking willen opleggen. Als ze in zaken van nationaal belang, zoals spoor wegen en KLM ritten, is er niet zoveel bezwaar, maar overigens zullen ze toch wat terughoudend moeten zijn". Gebeuren er dan kwalijke dingen? Mertens: „Dat beweer ik niet Maai men moet zelfs de schijn, dat er kwa lijke dingen gebeuren, wegnemen. Al* de zaken niet worden opgengegooid werkt men geruchten over geheimzin nigheid, over clanvorming ln de hand De betrokkenen hebben er eigenlijk zelf groot belang bij, dat er openncid Als u zich niet politiek wilt binden vindt u het misschien niet zo fijn, dat juist de partij radicalen een parlemen taire enquête wil uitlokken over deze cumulatie van functies? Mertens: „Ik wil voorop stellen, dat ar geen overleg Ik geweest tussen het N.K.V. en de P.P.R. over deze zaak. Voor het overige zijn we alleen maar blij als er wat gebeurt, welke parti) het ook entameert. Dat is wat ik br- doelde met het zich vrijer opstellen van de vakbeweging

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 11