„Als ik het geloof uit de wereld kon
wegvagen door op 'n knopje te drukken,
ik zou me geen seconde bedenken"
Bekroonde
Gerard
Walschap,
revolutionair
die probeert
verdraagzaam
te zijn...
DE SHAG VOOR FIJNPROEVERS
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
MAANDAG 30 SEPTEMBER 1968
|"\E Prijs van de Neder-
landse Letteren, die in
1956 werd ingesteld in het
kader van het Belgisch-Ne
derlands cultureel akkoord,
en die om de drie jaar
wordt toegekend, viel voor
1968 ten deel aan de Vlaam
se schrijver Gerard Wal-
De revolutionair van de
Vlaamse letterkunde mag
zijn naam voegen bij' die
van de andere laureaten, de
Vlamingen Herman Teir-
linck en Stijn Streuvels, de
Nederlanders J. C. Bloem en
Adriaan Roland Holst.
De nu 70-jarige Walschap
debuteerde afgezien van
enige in de vergetelheid
geraakte jeugdwerken als
romancier met de expres
sionistische en apologetische
roman Waldo" (1928) en
gooide het jaar daarop het
roer definitief om. Met de
trilogie „Adelaide" (1929),
„Erie" (1931) en „Carla"
(1933) werd hij een ver
tegenwoordiger van de nieu
we zakelijkheid en een van
gastmaal", „De kaartridder".
In al deze romans deed Wal
schap zich kennen als een
groot verteller, die in een
bondige, bijna klinische stijl
zonder versieringen zeer veel
diepte aan zijn onderwerpen
en personages weet te geven.
Walschap werd in de dertiger
scherpt. Deze aftrilling van
zijn werk in naam van het
katholieke geloof is echter
niet DE reden geweest,
waarom hij in 1939 in het
openbaar met zijn manifest
„Vaarwel dan" afrekende
met het geloof. Het werd
in 1955 gevolgd door „Salut
PRIJS DER NEDERLANDSE LETTEREN
de grootste vernieuwers van
de Vlaamse romankunst. Een
omvangrijk oeuvre werd op
gebouwd met romans als
„Trouwen", „Celibaat", „Een
mens van goede wil", „Si-
bylle", „Het kind", „Bejege
ning van Christus". Het on
betwist hoogtepunt van zijn
werk: „Houtekiet", „Het
jaren door de Vlaamse clerus
op thans onwaarschijnlijk
lijkende wijze, vervolgd we
gens het, wat men toen
toemde, onzedelijke, porno
grafische en geloofsgevaar-
lijke karakter van zijn werk.
Hij heeft daar zeer onder
geleden, maar het heeft ook
zijn vechtersnatuur ge-
et merci", een document van
een strijder, die van zich af
schrijft.
Onze redacteur in Brussel.
Max de Bok, had een ge
sprek met Gerard Walschap,
wiens strijd voor de waar
heid van onmiskenbare in
vloed is geweest op de lite
ratuur in Vlaanderen.
(Van onze correspondent
BRUSSEL, ,,Ik schrijf spon
taan, zonder plan. Ik begin en
weet niet hoe het groeit. Ik weet
wel wat ik wil zeggen en alle
personages ken ik. In „Trouwen"
wilde ik zeggen, trouw maar, het
ds goed. In „Celibaat" blijf niet
ongetrouwd, dat is niet goed. Ik
kan op voorhand niet zeggen
wat het volgende hoofdstuk zal
zijn. Het geeft natuurlijkheid aan
het werk, maar ook iets onvol
komens. Ik heb nooit iets ver
beterd. Nu, op deze leeftijd, ver
beter ik tijdens het schrijven.
„Adelaide", daar zijn geen vijf
woorden in doorgehaald. Ik heb
het niet eens herlezen. Ik schrijf
wel traag, mijn stijl maakt de
indruk dat het boek vlot geschre
ven is. Ik schrijf spontaan maar
met zorg. Ik vorm met de lippen
het woord om de gang en de val
van de zinnen te kunnen proeven.
Ik kan geen woord op het papier
zetten, waarvan ik niet voel dat
het kan blijven staan. Ik heb een
dynamische geest, maar gelukkig
een sedentair lichaam. Zit in het
gat, zoals de Vlaming zegt".
In een flat aan de Mechelse Steenweg
te Antwerpen praat Gerard Walschap
zoals hij schrijft. Spontaan, welover
wogen, helemaal betrokken bij de din
gen die ter sprake komen. Een le
vendige man, twinkelende ogen ach
ter een geslepen bril, klein van stuk.
Een vechtertje, en nogal iets van
„nou, kom maar op", in zijn houding
heeft. De avond voor ons gesprek
had ik nog zitten lezen in zijn mani
festen „Vaarwel dan" en „Salut et
merci" en ik wist daardoor, dat ik
een man zou ontmoeten, die ongebro
ken is en als het nodig is tot zijn
laatste dag zal blijven vechten. Want
Gerard Walschap kan het niet laten.
Ook al is hij, met het klimmen der
jaren, milder geworden, de polemist,
de vechter, de revolutionair in hem
heeft zich niet laten verdringen. De
vitalist Walschap is onwaarschijnlijk
vitaal voor zijn leeftijd.
„Van aard en geboorte ben ik eén
revolutionair, die van dag tot dag
de wereld en de dingen uit de wereld
kritisch beziet. Mijn sympathie i/c
hen socialist gaat uit naar de
vitaliteit. Ik ben een anti-conservatief,
verheugd over alle vooruitgang en
vernieuwing. Als je revolutionair bent
op je 25ste neemt iedereen dat. Op
je 70ste krijgt het iets van opstan
digheid, het karakter van de bal
sturigheid van de oude man, tenzij ja
altijd als revolutionair bekend hebt
gestaan".
Ik moet al spoedig vaststellen dat
het geen zin zal hebben hem te vra
gen naar zijn oordeel over jongere
schrijvers. Want ongevraagd heeft hij
me al gezegd: „Ik weet wat er te
verdienen is met schrijven, materieel,
in eer en in prijzen. En dat loon is
zo gering in vergelijking tot de in
spanning en de vrees van de schrij
ver, -lat ik me er wel voor zal
wachten iemand persoonlijk aan te
vallen. Ik was een brutaal essayist.
Ik heb over Streuvels gezegd dat hij
niet kon schrijven, over Claes en
Timmermans dat ze er op uit waren
om mensen te doen lachen, dat ze
grapjasserij maakten. Ik heb het alle
maal literatureluur genoemd en ge
zegd dat het maar eens uit moest
zijn met dat gestreuvel en getimmer-
inans. Ik kom nog wel voor mijn
ideeën uit, maar ik zal van niemand
zeggen, dat ie niet deugt".
„Al die nieuwe dogma's
Uit alles blijkt echter, dat Walschap
vernieuwer van de Vlaamse ro
man, schrijver van wie vele jonge
ren geleerd hebben nauwelijks eni
ge waardering kan opbrengen voor
vele nieuwe theorieën over de roman
en de literatuur. „Ik heb nu zes lp-
zingen geschreven voor de Vlaamse
Academie van Taal- en Letterkunde
over de theorieën, over de nouveau
roman. Ze zullen te kijken staan, de
nieuwlichters. O, al die nieuwe dog
ma's. Bijvoorbeeld dat ge wel over
uzelf kunt schrijven, maar niet over
iemand anders want daar weet je
helemaal niets van. Dat is natuurlijk
belachelijk. Of het nieuwe idee dat
elke roman en zelfs geschiedschrij
ving een vervalsing is, omdat de
schrijver uit een chaos van feiten
maar enkele dingen haalt en reliëf
geeft. Dat is nu juist altijd de ver
dienste en het kunstige van de kunst
geweest. Dingen uit de realiteit halen
en onder de loep leggen. En fouten,
gebreken van normale mensen, be
lichten, zodat ze abnormaal lijken om
juist daardoor het normale te laten
zien. Al die nieuwe theorieën komen
uit Frankrijk. Als ze nog lang achter
De Gaulle aanlopen, kunnen ze daar
helemaal geen roman meer schrij-
Om nog even bij Frankrijk te blij
ven: hij zegt. dat je daar om lid
van de academie te worden vriende
lijk moet zijn tegen iedereen, knie
vallen moet doen en diners moet aan
richten. „Ik ben lid van de Vlaamse
Academie en de prijs die mij nu is
toegekend, heeft voor mij waarde
omdat ik er niks voor gedaan heb,
tenzij mijn leven lang hard gewerkt.
Dat Nederland en België samen deze
prijs geven, verhoogt de waarde er
van. Het zijn geen verschillende lan
den, maar de verschillen zijn toch
niet weg te cijferen. Er bestaat een
duidelijk verschil in onze letterkunde.
Mij verheugt dat. Ik ben er tegen dat
men streeft naar volledige gelijkheid.
Waarom zouden wij niet aprilvis mo
gen zeggen in plaats van aprilgrap?
Omdat ze in het Frans ook zeggen,
poisson d'avril? Maar dat is toch
geen argument. Als alle Vlazpingen'
gedwongen worden te spreken zoal*
de Noord-Nederlanders dat doen, dan
kan daaruit alleen maar verarming -
voortvloeien. Het verschil in letter
kunde? Ik kan niet zeggen waarin het
precies ligt. Voor een Vlaming die
leest is de hoofdindruk, dat de Neder
lander de dingen als een intellectueel
beschouwt. Ze hebben meer gevoel
voor de dingen zoals ze zijn. Dat is
maar een stuntelige en onvolmaakte
aanduiding van het verschil. De
waarneming van het leven lijkt in
de Nederlandse letterkunde veel meer
door de intellectuele zeef te zijn ge
gaan. De Vlaming een beter verteller?
Domme mensen zeggen dat er ver
schil is tussen vertellers en schrijvers.
En ze zien neer op bijvoorbeeld een
Ernest Claes. Ze maken dezelfde dom
me vergissing als sommige beoorde
laars van de schilderkunst. Elk por
tret van een mooi meisje is voor
hen mooi, van een oude feeks is het
lelijk, ook al zou het door Rembrandt
zelf geschilderd zijn. Met hun domme
onverstand menen velen, ook jonge
schrijvers tegenwoordig, dat de dorps
novelle provinciaal, dat de stads
roman Europees maar een roman die
over studenten gaat, intellectueel is.
Claes ik voel mij in deze dagen
na zijn dood zowat de enige verdedi
ger was een intellectueel zeer be
gaafd man. Hij heeft een essay ge
schreven over de „Van nu en straks"-
beweging, die hij goed kende. Het is
het beste wat er ooit over is ge
schreven.
Rechtzetten
Hij meent dat er twee dingen zijn
die hij nooit aan het publiek heeft
kunnen duidelijk maken: „En het zal
me wel nooit meer lukken ook". Het
eerste: Walschap heeft zijn geloof
verloren omdat zijn romans als on
zedelijk werden beschouwd. „Dat is
niet waar", als mijn -werk1 goed o»tT
hjftilcü'Wa*- geword waï' ik \»ëe*" hét
der ongelovig geworden. Het- heeft nu
alleen langer geduubd. orr/dat
dacht, dat ik het uit boosheid dee'd,
omdat ze me aanvielen. Ik heb nu
langer geaarzeld, Ik heb nu langer
nagedacht en meer zekerheid gevon
den. Het tweede, zijn vaak verkeerd
geciteerde stelling: de roman is een
verhaal, niets meer. Ze hebben ge
dacht dat ik daarmee een definitie
van de roman heb gegeven. Maar
dat is natuurlijk niet waar. Ik weet
heel goed wat de definitie is. De ro
man is een verhaal, niets meer is
er natuurlijk geen. Ik ben tot die
uitspraak gekomen nadat ik allerlei
definities over de roman had bestu
deerd. Dat waren allemaal uitspra
ken als ..een roman uit een verhaal
over gebeurtenissen", plus een toe
voeging. Met die toevoeging was ik
het nooit eens, dus hield ik over wat
ik gezegd heb."
Die uitspraak was in zekere zin een
reactie op het gestreuvel en getim-
merman, op de opvatting van de
tachtigers, die de roman beschouwden
als een mooi brok proza. Een reac
tie op wat de Duitsers zo mooi noem
den de „Natureingang", die soms ve
le hoofdstukken lang kon duren. Het
was tegelijkertijd een verdediging van
Walschaps eigen onversierde stijl. Hij
heeft eens gezegd: „Als een perso
nage in een roman maar één been
heeft, maar dat ene been als afwe
zigheid van het tweede speelt in het
verhaal geen enkele rol, dat hebben
de lezers er niets mee nodig".
Walschap en Averbode
Walschap heeft vele jaren leiding ge
geven aan het cultureel tijdschrift
„Hooger Leven", opgericht door de
abdij van Averbode, de stamabdij van
Claes, die er nu ook begraven ligt.
De samenwerking tussen de paters
en de revolutionair Walschap ging
niet zo best. Dat hoeft niet te ver
wonderen. Maar het is toch in die
tijd geweest, dat Walschap van de
ochtend tot de avond buitenlandse
romans las. „Mijn opvattingen kre
gen daardoor grond, ik kon vergelij
ken met het Vlaamse werken. Dat
heeft me literair gevormd, maar ik
mag zeggen, van geen enkele schrij
ver invloed te hebben ondergaan om
dat ik zelf teveel te zeggen had. Ik
vond dat Vlaamse schrijvers teveel
over de eenvoudige christelijke mens
schreven. Ik wist dat er meer om
ging in de Vlaamse mens. Claes heeft
zijn kunst laten castreren in dienst
van Averbode. Dat was een vrijwillig
aanvaarde beperking van zijn kunst.
Geen beperktheid van zijn geest en
kunst. Consciense en Timmermans
hebben vrijwillig hun werk laten zui
veren. Timmermans' „Pallieter" is er
een voorbeeld van. Want de rokken
van Maria waaiden op tot net onder
de knie. En dat was pornografie.
Consciense kreeg een Van zijn boeken
niet herdrukt als hij niet de woor
den „ik zal uw bloed drinken" schrap
te. want bloed willen drinken is on
christelijk. Streuvels werd door de he
ren geestelijken als een gemene porno
graaf veroordeeld en hij ging er onder
door. Die zelfde eerwaarde heren heb
ben geprobeerd mij in dienst van hun
kerkelijke kunstgevoel te krijgen. Dit
is ze niet gelukt. Ik heb het volgehou
den. Ik heb nooit een komma of een
woord weggelaten of veranderd. Ik
heb jaren lang geschreven met het
idee dat ik mezelf ter dood veroordeeld
had. dat ik alleen stond".
Niet verbitterd
Wie iets van de heksenjacht op Wal
schap uitgevoerd weet, iets begrijpt
van zijn geloofsstrijd, zou gemakkelijk
kunnen denken een verbitterd, haatdra
gend man te zullen aantreffen. Niets is
minder waar. Hij treft een agnosticus,
een atheïst aan. Een ongelovige waar
in je kunt geloven. Een humanist in de
wijselijke betekenis van een humaan
Hijzelf zegt: ,,lk wil niet anders oor
delen over het geloof. Ik ben er radica
ler in dan ooit. Als ze rtie zouden zeg
gen dat ik tot mijn 25ste jaar neger
geweest was, zou ik me dat gemekkelij-
ker voor kunnen stellen dan wanneer ze
me zeiden, dat ik tot mijn 25ste jaar
geloofd heb. Ik ben er eigenlijk be
schaamd over, dat ik toen niet slimmer
geweest ben. Het is zo grondig ge
beurd. Het is zo totaal uitgezworen,
dat ik een nieuw mens ben geworden
nieuw bloed. Ik ben nooit een gods
diensthater geweest. Verdraagzaamheid
is nu altijd nog een beginsel, is nog niet
mijn vlees en bloed geworden. Ik moet
mezelf nog altijd voorhouden om ver
draagzaam te zijn. Discriminatie bijv.
Ik wil er niets van weten. Maar ik weet
dat het in m ezit, dat ik altijd geneigd
ben te zeggen: smerige jood. Of als u
op mijn tenen gaat staan: vuile kaas
kop. Of als een Vlaming het doet:
lomperik. Ik ben niet haatdragend.
Mensen die het meest aan mijn vel ge
zeten hebben heb ik jarenlang in
vriendschap de hand gegeven. Ik heb
respect voor hen. die onbaatzuchtig
achter me aan gejaagd hebben omdat
ze streden voor het geloof zoals ik
streed een strijd voor het ongeloof. De
vergevingsgezindheid geeft ook een an
der element. De mensen hebben me
er een dienst mee bewezen, het gevoel
gegeven dut ik iets deed, dat het schrij
ven van een roman iets betekende. Ze
gaven 1 ne het gevoel dat ik bestond.
Ze hebben mijn krachten wakker ge
maakt en gescherpt. Ik heb door hen
leren strijden om vol te houden. Ik
ben ze wezenlijk dankbaar. Je kunt
niet boos zijn op iemand die goed aan
je gedaan heeft door je te schaden. Ze
hebben me gezegd, wacht maar tot je
op je sterfbed ligt. Ik zeg: kom maar
eens kijken hóe een rationalist sterft.
De angst is volkomen verdwenen".
Hij wijst op het tafeltje dat tussen ons
in staat. „Als ik het geloof uit de we
reld kon wegvagen, door hier op een
knopje te drukken, ik zou me geen se
conde bedenken".
Dat is zijn waarheid. Hij is er
eerlijk van overtuigd, dat hij het
mensdom een onschatbare dienst
zou bewijzen.
(ADVERTENTIE)
PITTIG, MAAR TOCH LEKKER ZACHT 1.25
NEDERLAND I
(STER-
reclameuitzendingen on
18.55, 19.03, 19.56 en
20.16)
NTS:
18.50 uur:
De fabeltjeskrant
19.00 uur:
Nieuws in het kort
NCRV:
19.06 uur:
Rinaldo Rinaldini,
tv-serie
CVK/IKOR:
19.31 uur:
Kenmerk
NTS:
20.20 uur:
Journaal
NCRV:
20.20 uur:
De glazen stad,
21.10 uur:
Nieuwe sluis van de
kaart, documentaire
De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's.
22.20 uur:
Koning aller heerlijk
heid, zangkoor
NVSH:
22.25 uur:
Wat vindt U vau
pornografie?
NTS:
22.30 uur:
Tweede journaal
TELE AC:
23.00 uur:
Meten en vergelijken
NEDERLAND II
(STER-
reclameuitzendingen om
18.55 en 20.16)
NTS:
18.50 uur:
De fabeltjeskrant
19.00 uur:
Nieuws in het kort
AVRO:
19.03 uur:
Nog één verhaaltje
dan, voor de kleintjes
19.08 uur:
Muziekmozaiek
19.55 uur:
Even napraten
NTS:
20.00 uur:
Journaal
AVRO:
20.20 uur:
Televizier,
actualiteitenrubriek
20.45 uur:
De High Chaparral,
tv-serie
21.35 uur:
Peyton Place,
22.00 uur:
Regiovizier
NTS:
22.25 uur:
Tweede journaal
HILVERSUM I
NCRV:
20.50-21.45 uur:
Het grote podium,
concert
2.50-23.55 uur:
Willem Doppmann,
NRU:
20.35-21.30 uur:
Gamma van alpha en
bèta, wetenschappelijk
programma
22.55-23.55 uur:
Metro's Midnight Music
Radionieuwsdienst
HILVERSUM I:
7.00, 7.30, 8.00, 8.30, 12.30,
18.30, 22.30, 23.55
HILVERSUM II:
7.00, 8.00, 11.00, 13.00,
16.00, 18.00, 19.30, 22.30.
23.55
HILVERSUM UI:
Elk heel uur vanaf 9.00
Vanavond via Ned. I
In '69 ontstonden de eerste geruchten,
dat het dorp Nieuwe Sluis, dat behoort
tot de gemeene Rotterdam, plaas zou
moeten maken voor de aanleg van het
Hartelkanaal, Thans is het dorp vrjjwel
geheel ontruimd. Voor de bewoners
van Nieuwe Sluis is een geheel nieuwe
woonwijk gebouwd, even buiten
Heenvliet.
De huren zfln daar weliswaar een stuk
hoger, maar daarvoor krijgt rnen een
vergoeding van zeshonderd gulden.
Bovendien staat een vergoeding te
wachten van duizend gulden uit het
jkrotpprulmlngsfonds. Dit bedrag
wordt echter pas uitgekeerd als de
oude hulzen zijn afgebroken. Sommigen
wachten hierop al enkele jaren.
Huiseigenaars in Nieuwe Sluis krijgen
de waarde van hun woning uitbetaald,
maar dat bedrag is veel lager dan de
prijs van een ander huis. De jonge
mensen zjjn met deze gang van zaken
wel tevreden. Voor de ouderen, van
wie de meesten hun hele leven in
Nieuwe Sluis hebben gewoond, betekent
de „overplaatsing" soms een ramp.
De boeren, die in Nieuwe Sluis een
bedrijf hadden, moeten elders werk
zien te vinden, desnoods ln de fabriek.
Voor hen blijkt de medewerking van
de gemeente Rotterdam zeer klein.
Vanavond om half tien brengt de
NCRV-tv. een reportage over de
ondergang van dit dorp. Regisseur
Leo Moen heeft met vele inwoner*
gesproken en 'n groot aantal opnamen
gemaakt van dit verdwijnende dorp.
Regisseur Leo Moen heeft met vele
inwoners gesproken en een groot
aantal opnamen gemaakt van dit
verdwijnende dorp.
Eens per twee maanden zal Willem
Duys dit seizoen op de maandagavond
via Nederland n z'n „Muziek Mozaïek"
presenteren.
De eerste aflevering, vanavond van
19.08 tot 19.55, ls gewijd aan een
experiment ln Helmond, waar kinderen
van de lagere school de klassieke
muziek leren ontdekken door hun
reacties weer te geven ln poëzie, prent
of dans. De regie berust bjj Walter
van der Kamp.
Monitor was terug gisteren. In een
vorm die aan alle critici, diebakten
op de wijze van presentatie in het vo
rige seizoen, royaal tegemoet trad. Mo-
nitor-nieuwe-stijl ls niet (oud of nieuw)
links, niet aggressief; het is eigenlijk
van alles niets en daardoor nogal aan
de slappe kant.
Marjan Berk, die de presentatie van
twee door de wol geverfde krachten
moest overnemen, sloeg zich moedig
door die opgave heen. Ze leek wat
kleurloos nog, maar daar kunnen de
make-up-deskundigen en mode-advi
seurs van de NTS wellicht nog iets
aan doen. Monitor lijkt vooral op de
jeugd van onder de tien te mikken.
Bij regenachtig weer kan dat wel eens
een uitkomst zijn.
Ook vernieuwd was zaterdag „Pickup"
van de NCRV, eveneens teruggescha
keld tot eenmanspre8tatie. Die ene
man, Ted de Braak, zal er best wat
van kunnen maken, geloven we. „Pick
up" staat of valt overigens bij het be
schikbare materiaal, i.e. nieuwe gram
mofoonplaten. Of de kijkers overigens
gediend zijn met een modeshowachti
ge presentatie van platenflarden van
een paar seconden wagen we te belwij-
Zaterdag zagen we overigens met ge
noegen de terugkeer van de NCRV-
quiz Tweekamp en bepaalden ons ver
der tot de TROS, waar de show (nou
ja, show?) van Enrico Maclas ons te
genviel: goede vulstof voor lege kwar
tiertjes, maar niet prominent genoeg
voor het uur dat de grootste kijkdicht
heid van de week pleegt te halen.
Voorts „De dief van Washington", zo'n
onwaarschijnlijke serie die alleen door
humor gered kan worden. Er zat in de
ze eerste aflevering geen greintje hu
mor. Waarmee de TROS eigen faam
van uitzender van de slechtste buiten
landse strips te zijn handhaafde.
Gisteravond begon de VPRO aan een
eigen Simenonserie. „Het spoor van
de Hollander" bleek een anekdote,
waarvan de „plot" op een half blok-
nootvelletje uit de doeken gedaan kon
worden. Bekwame Otto Dijk vulde er
een uur mee. Een prestatie van belang
al kon men het „uitmelken en aankle
den" er wel aan afzien.
Belangwekkend was overigens dat re
gisseur Rob v. d. Linden voor deze
voorstelling een aantal acteurs bijeen
had gebracht, die bewezen hebben
over een grote tv-geniekheid te be
schikken. Onder meer EUen Vogel,
Kees Brusse, Ton Lensink, Julien
Schoenaerts en Siem Vroom. Zij werk
ten er allen aan mee om „Het spoor
van de Hollander" op te blazen tot
een echt tv-spel. De gelijkenis werd
■om» zéér natuurgetrouw.
RADIO
PROGRAMMA
HILVERSUM I (402 m) NCRV: 18.00
Stereo: Koorzang. 18.19 Uitzending van de Ka
tholieke Volkspartij. Kaarten op tafel. Een
uitzending over politieke zaken die de aan
dacht verdienen. 18.30 Nieuws en weerpraat-
Je. 18.46 Actualiteiten. 19.00 Stereo: Klanken
uit de Oeral (gr). 19.20 Jazzkwartet. 19.50
Stereo: Lichte grammofoonmuz. 20.15 Span
ningen in de gereformeerde wereld, lezing.
20.50 Stereo: Radio Filharmonisch Orkest en
solisten: klassieke muziek. 21.45 Stereo:
Lichte muziek. 22.15 Literama: radiokroniek
over boeken, schrijvers en toneel. 22.30
Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.50 Stereo:
Planorecital: klassieke muziek. 23.35 muziek
voor de late avond: gevarieerd platenpro-
gramma. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II (298 m) AVRO: 18.00
Nieuws. 18.18 Radiojournaal. 18.25 Ik ver
bind u door....: praatje. 18.30 Stereo: A la
carte: tafelmuzlek, met om 19.00 Paris vous
parle. 19.30 Nieuws. NRU: 20.05 Vijfhonderd
duizend kinderen: toespraak n.a.v. de ko
mende kinderpostzegelactle. 20.10 Wie schrijft
die blijft: een ontmoeting met Nederlandse
(tekst)schrijvers, 20.35 Gamma van alpha
en bèta: een programma over recente vor
deringen ln de wetenschap. 21.30 WIJ kunnen
niet anders....: klankbeeld over het deelne
men van de gehuwde vrouw aan het arbeids
proces. 22.00 Musonnette: licht muziekpro
gramma. 22.3(1 Nieuws. AVRO: 22.40 Radio-
Journaal. NRU: 22.55 Stereo: Metro's Mid
night Music: gevarieerd muziekprogramma.
23.55-24.00 Nieuws. 19.35-20.05 R.V.U.: Geor
ge Grosz
BRUSSEL NED. (324 m) 18.00 Nieuws.
18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paai desportuit-
slagen. 18.30 Protestant-godsdienstige uit
zending. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Taalwenken.
18.55 Lichte muziek. 19.00 Nieuws, weerbe
richt en actualiteiten. 19.40 Lichte muziek.
20.00 Operakroniek. 22.00 Nieuws en berich
ten. 22.15 Literair programma. 22.30 Dansmu
ziek. 23.00 Nieuws. 23.10 Muzikale lezing
(herhaling). 23.40 Nieuws. 23.45-0.30 Voor de
DINSDAG
HILVERSUM I (402 m) NCRV: 7.00
Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo:
Klassieke muziek (gr.). 7.30 Nieuws. 7.32
Actualiteiten. 7.45 Stereo: Klassieke gram-
mofoonmuzlek. 8.00 Nieuws. 8.11 Stereo:
Gewijde muziek (gr). 8.30 Nieuws. 8.32
Voor de hulsvrouw. 9.15 Stereo:
Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 1U.00 Theo
logische Etherleergang. 10.35 Stereo: Bariton
11.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen!
KRO: 12.0(1 V.m twaalf tot twee-gevarieerd
programma. (12.22 WIJ van het land; 12.26
Mededelingen voor land-^ en tuinbouw.^ 12.30
muzikaal micldogmngn/lne. (16.00—18.02
Nieuws). 17.00 Overheidsvoorlichting: In de
rubriek Suriname en de Nederlandse Antillen
spreekt H. Habibe over ..Luis Daal ln poë
tisch perspectief". 17.10 Voor de kinderen.
HILVERSUM II (298 m) - AVRO: 7.00
Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Stereo:
lichte grammofoonmuz lek. VPRO: 7.54 Deze
dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal.
8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek.
8.30—8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwij
ding. NRU: 9.00 Uitgebreide reportage of her
haling NRU-programrn.i Mn Stereo: Mu/lek
uit de Middeleeuwen en Renaissance (gr.).
AVRO: 10,00 Voor de kleuters. 10.10 Ar
beidsvitaminen populair verzoekplatenpro-
gramma. (11.00-11.02 Nieuws). 11.55 Beurs
berichten. 12.00 Stereo: Pianorecital: klas
sieke muziek. 12 26 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.29 Overheidsvoorlichting:
Uitzending voor de landbouw. 12.39 Sportre-
vue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. NRU:
13.30 Stereo: De Lichte Muze belicht: I like
Mike, Israëlische musical. 14.30 Rostrum of
composers: moderne muziek (opn.). AVRO:
15.00 Stereo: Operaconcert (gr.). 16.00
Nieuws. 16.02 Stereo: Residentie orkest en so
listen! de geschiedenis ven de soldaat Btra-
wlnsky. 17.00 De zingende bougie: gevarieerd
platenprogramma voor automobilisten. 17.55
HILVERSUM'HI (240 m en FM-kanalen) -
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Plaalles voor de
pep. (10.00 Nieuws). 11.00 Nieuws. 11.03
Po w-po w: licht platenprogramma. 1200
Nieuws. 12.03 Zorro: programma voor tie
ners. 13.00 Nieuws. 13.03 Ekspres: geva
rieerd platenprogramma. (14.00 Nieuws.
15.00 Nieuws. 15.03 Er - Jee - Em - Drie:
licht muziekprogramma. 16.00 Nieuws. 16.03
Mix: licht platenprogramma. (17.00 Nieuws).
18.00 Sluiting.
BRUSSEL NED. (324 m) 12.00 Nieuws.
12.03 Lichte orkestmuziek. 12.10 Tutnbouw-
kronlek. 12.15 Lichte muziek. 12.40 Weerbe
richt, mededelingen, programmaoverzicht cn
SOS-berichten voor de schippers. 12.48 Lich
te muziek. 12.55 Buitenlands persoverzicht.
13.00 Nieuws, weerbericht, dagklapper en
beursberichten. 13.20 Tafelmuzlek. 14.00
Nieuws. 14.03 Schoolradio. (13,00—13.03
Nieuws). 18.00 Nieuws. 18.03 Beursberichten.
16.09 Lichte muziek. 16.15 Programma voor
oudere luisteraars. 17.00 Nieuws, weerbericht
en mededelingen. 17.13 Jazzmuziek.
Hobbyboot zinkt
bij tewaterlating
SHEFFIELD (AP) Vijf jaar lang
heeft Joe Phillips gebouwd aan een 26
tons stalen Jacht, waarmee hij een tocht
om de wereld wilde maken.
Dit weekend hadden zich 150 toeschou
wers, gemeentefunctionarissen en een
muziekkorps van het Leger des Heils op
de oevers van een kanaal verzameld om
getuige te zijn van de doop van de 18,50
meter lange boot en de tewaterlating er
van. De boot zonk.