135 160 140 135 DE RUITERS 't Enige dat niet duur is aan Golden Line is de prijs. 98 Silk 1 339 125 Actuele satire van Aristofanes ftfa/lHecke ~D 91 PAGINA 10 DE LEIDSE COURANT MAANDAG 16 SEPTEMBER Grieks regiseurbij Nieuwe Comedie Toen Berend Boudeicijn enkele jaren geleden directeur werd van De Nieuwe Komedie/Arena, was Aristofanes een van ile eerste auteurs die hij er regisseerde. Hij bracht toen „De Kikkers", een Drie solisten op het eerste ,,Prom-concert Met. tweemaal een bijna uitverkochte Doelenzaal heelt het Rotterdams Philharmonisch Orkest z'in serie promenadeconcerten geopend. Zaterdag avond was hiervoor weer een opvallend groot aantal jonge belangstellenden aanwezig. Wat strookte met het beeld op het podium; want daar werden de hoofdrollen, naasf Edo de Waart, door drie jonge artiesten gespeeld. Roelof van Driesten en Thanos Adamopoulos, leden van het Rotterdams orkest, speelden Bachs concert voor twee violen en strijkorkest. Ze deden dat meer dan verdienstelijk. Hun samen spel was tedhnisch en qua stijl bijna perfect; de toonvorming knap, met een kleine voorsprong voor Adamopoulos, die zijn Instrument meer „zingen" laat dan zijn partner. Edo de Waart zorgde voor een goede begeleiding. Als we één tekortkoming ln deze Bach vertolking moeten aanstippen, dan is dit zowel bij solisten als orkest de onrust in het tempo; het largo liet weinig te wensen over, maar de snelle hoekdelen waren minder gaaf. De derde soliste was Marion Pollard, Amsterdamse pianiste, die de Variations Symphoniques van Franck speelde, ver waarloosde qua volume haar linkerhand wel eens, waardoor het klankbeeld van de solopartij niet helemaal 'duidelijk werd. Persoonlijk horen we deze „Va riations" graag met wat meer allure gespeeld dan er lag in de vertolking van Marion Pollard, die het beste op haar gemak was in de lyrische fragmenten. Het Rotterdams Philharmonisch Or kest had het concert geopend met een levendige, accuraat gespeelde suite van Julius Röntgen, de „Oud-Nederlandse dansen". Na de pauze bracht Edo de Waart Beethovens „Vijfde". Een goed begin van de „Prom"- concerten ln de Doelenzaal. G. v. L. Virgil Georghia beroofd PARIJS (Reuter) Virgii Georghiu, een Roemeense orthodoxe geestelijke, dichter en auteur, is zaterdag in Parijs beroofd. Volgens de politie werd zijn auto door een jonge vrouw aangehou den. Georghiu werd vervolgens door een man met een revolver aangevallen en beroofd. Georghiu's boek „Het 25-ste uur" is ln dertig talen vertaald en er zijn reeds een miljoen exemplaren van verkocht. Marco Bakker heeft een derde prijs (2.000 D. Mark) gewonnen op het te München gehouden 17-de internationa le muziekconcours van de „Arbeids gemeenschap van de radio-onderne mingen in Duitsland" (ARD). De eer ste prijzen gingen naar 'n Duitser en een Amerikaanse, een tweede prijs werd niet toegekend. voorstelling waarin hij tamelijk duidelijk iets van een stijl ontwierpdie het gezelschap sindsdien meermalen goed van pas is gekomenHet toeval wil, dat de eerste voorstelling sinds zijn vertrek opnieuw een stuk van Aristo/anes betreft, dat in diezelfde stijl wordt gebracht. Het is ,fle Ruiters" en dc regie erover wordt gevoerd door Minas Christidis, een Griek, die na de staatsgreep zijn vaderland verliet. „De Ruiters" zal Christidis wel na aan het hart liggen. Het mag dan dateren uit het 3aar 424 voor Christus, de essentie ervan en die ligt er nogal dik bovenop is zo actueel als het maar kan. Het thema zegt het al: twee lieden voeren een gevecht om de macht. Op allerlei manieren proberen ztf Demos (het volk) te behagen. Maar Demos stelt zijn beslissing zolang mogelijk uit, zodat beiden zidh moeten uitsloven om hem te behagen. Hij vaart intussen wel by hun demagogische woorden en daden. Aristofanus plaatste het ln de actualiteit van zijn dagen. In de leerlooier, die de macht in handen heeft, kon het Atheense publiek een van de machthebbers van dat moment her_ kennen. Die leerlooier is in dit stuk de oude, knorrige huisgenoot van Demos en de worstverkoper, die de nieuwe ge gadigde is voor de macht, moet het hart van dit luimige heerschap veroveren. Een koor. van ruiters becommentarieert. Door zich nogal vrijmoedig op te stellen tegenover de tekst heeft Christidis voor 'n heldere, autisprekende voorstelling gezorgd, nxiarin de satire en de verwijzingen naar de actualiteit ran onze tijd op plezierige manier zijn Olympos Harmodias Agoracrttes gerealiseerd. De voorstelling is vrolijk benadrukt het cabareteske in het. stuk neemt er afstand van zonder het wezen geweld aan te doen. Deze elementen leveren een lichte, ironiserende speelstijl op, die de reeds gesignaleerde her inneringen opriep aan eerdere stellingen van het gezelschap, onder regie van Berend Boudeu ijn. In het aardige decor van Frank Raven lopen de figuren zich als cartoon mannetjes de benen onder hun lflf van daan, om zich uit de situatie te redden. Jan Staal en Henk Votel doen dat heel leuk als een tweetal slaven, die de intro ductie van het stuk verzorgen en dan niet meer te pas komen: een ondankbare opgave, waar ze zich vol ijver doorheen slaan. Dankbaarder zijn de rollen van John Soer, Hans Boswinkel (met een gastrol) en Joop van der Donk, in deze volgorde. Er is een koor van half Griekse, half moderne ruiters: folkloristische Grieken in het bekende klederdrachtrokjo en daarboven leren motorjacks. Voor gegaan door Jan van Kasteren en Fr^ns Koppers zongen zij de koorzangen op muziek van Willem Breuker. die niet overal even goed overeenstemde met de TELEFOONTJES 30 woorden 2.— tekst, maar die toch heel veel belooft, j wanneer Breuker zich verder zou ont wikkelen als toneelcomponist. Het koor zong erg imponerend, hoewel soms zeer onverstaanbaar. Daarmee is „De Ruiters" een aardige voorstelling geworden, die zich aanpast aan de beperkingen, die het gezelschap nu eenmaal stelt. Het publiek liet zich er in het Paviljoentheater vooral door vermaken, toen het in première ging tydens dc Kunstdruktemanifestatio. JAN VERSTAPPENi De Kooning in Stedelijk Museum AMSTERDAM (ANP) In het Stede lijk Museum in Amsterdam wordt door de ambassadeur van de Verenigde Sta ten, mr. William R. Tyler donderdag a.s. de eerste grote overzichtstentoon stelling geopend van het oeuvre van de Amerikaanse kunstenaar Willem de Kooning, die in Rotterdam geboren werd. De expositie, die tot 17 novem ber a.s. te bezichtigen Is, wordt gehou den onder de naam „The New Ameri can Painting". De tentoonstelling, die na Amster dam achtereenvolgens gehouden zal worden in de Tate Gallery, Londen; the Museum of Modern Art, New York, the Art Institute of Chicago, Chicago en het Los Angeles County Museum of Art, Los Angeles, beval ruim 90 schil derijen en 40 tekeningen van het begin van de jaren 30 af. De waarschijnlijk enige twee werken van De Kooning, die zich in een openbare Europese ver zameling bevinden, te weten „n Fingered Dawn at Louse Point" 1963 en „Two figures in a landsq uit 1967, beide eigendom van lijk museum, .maken eveneens uit van de tentoonstelling. In het Rijksprentenkabinet le Ann dam wordt van 28 september t met 8 december een tentoonstel gehouden van tekeningen uit de zameling A. Schwarz te Amsten Deze collectie bevat Nederlandse Franse tekeningen van de 17-de de 20ste eeuw. Golden Line - met of zonder filter - 20 voor één gulden. WAAR U ZO GEWELDIG SLAAGT! BREESTRAAT 751—153 STATIONSSTRAAT 16 NOG 3 DAGEN tot en met DONDERDAG f Teekens gaat door met sterk iUUttPRD «houder karbonade LITERBLIK APPELMOES 2e 500 GRAM I 2e 500 GRAM karbonadel karbonade achtorham m natuurlijk bij Teekens nu ook in de Koophoek Wielwijk (naast Albert Heijn) Admiraalsplein 236-238 Dordrecht

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 10