t KOOS VERHEUL EN JAN VAN DER MEER UNIEKE KUNSTMANIFESTATIE IN LEIDEN Moeders, vaders ei vrouwen met de „Poolster" over een heiig zeetje ,Fiat Voluntas" Uw wil geschiede spelen composities van Bach-familie IER u 'enti Schuitje varen met hare majesteits parlevinker veg. Ti iep gt ZATERDAG 14 SEPTEMBER 196S Daar lag ze dan langs de Rotterdamse Parkhaven in haar schoonst gepoetste oorlogsgrijs: Hr. Ms. Bevoorradingsschip „Poolsterde parlevinker onder de Nederlandse schepen van oorlog. Op de boeg het voor een leek wat geheimzinnige levensgrote vlootnummer: A 835. De 17-duizendtonner lag daar afvarensgereed, het wachten was alleen nog maar op enkele honderden moeders, vaders, vrouwen en verloofden van de crew, die op uitnodiging van kapitein ter zee A. S. de Vries eens mochten meevaren naar Neerlands oorlogshaven Den Helder, of, zoals de marineman zegt: het Nieuwediep. Dit staat er nu maar zo losjesweg neergeschreven, maar voor veel passagiers-zonder-zeebenen werd het het reisje wel. SOED SCHIP je. di geda Dloer 11 De „Poolster" is volgens iedere •varende, van de jongste matroos ade klasse tot de commandant goed schip. Maar een nijj, V( :hip is het niet, tenminste gezien de maatstaven die daar als •gel voor gelden. is een ietwat vreemd mari- gedrocht met die heli-hanger en monsterachtige puist op 't hterdek. Tussen hangar en brug woud van kranen en masten iet bizarre guirlandes van reuzen- ierten olieslangen, slaphangend - kronkelend als lianen in 'n oerwoud. Toch zit er „lijn" in de romp van A 835 met haar lengte van boeg achtersteven van bijna 170 me- En als de scheepskenners onder meer cijfers willen: 20 meter, maximum- •id 21 mijl, machinevermogen (wat dat dan wezen j), maximale diepgang 8,20 m., ipenimg twee 40 mm mitrailleurs dieptebommen, bemanning 220 'ideren, onderofficieren en ma- EGEN REGEN REGEN Laten we ons niet verder ver- •oeien met al die technische details, tok wij maakten op uitnodiging an de commandant de trip naar de laasstad naar de marinehaven mee. is een volbezet nautisch 1 rogramma beloofd. Maar al to( aan dan de zeelui vertrouwelijk iet Neptunus om, de god bedient A~ ;n niet altijd op hun wenken. Ze- >r niet op déze trip. Grauw lag de Waterweg onder jn even grauw wolkendek. De luist egen spatte ontelbare noppen op - wac. «et bewegelijke water, waarop de 'otö chuimkoppen een woelige mozaïek do ekenden. Alle hens. die niet aan ek behoefden te zijn, en de gas- •n bleven liever benedendeks om oor de patrijspoorten de silhouet- in van kranen en ships that pass i the rain voorbij te zien schuiven. Maar er was een goed middel om eentonigheid de baas te worden. 3g t.) )e toko's in de verblijven brachten gi: ïitkomst voor de vaders, die de kr. fkrukken bezet hielden en de vrou- •lyke leden van het gezelschap !bev#ermaakten zich wel in de long- beg rooms met koffie en cake of een g vo pititger drankje, door liefhebbend- kr< orgzame echtgenoten aangevoerd. hadde t doe TIKKELTJE ZEEZIEK II tl rc> Maar toen kwam de Hoek. En uitengaats de deining. Toen de Kxfe van boord ging en de 'schuit wars op de golven lag, huppelde Iij als een op-latere-leeftijd-nog- iartele matrone. Maar voor de wind «hoof de Poolster de boeg voor waarts en ging de schommel, geluk- hg voor vele opvarenden, een tik- celtje lager. Maar je hebt zeebenen of je hebt ze niet en de niet-bezitters trokken soms wel wat wit om de neus weg. De maag bleek niet bij iedereen van houvast en hier en daar langs de railing werden wat visjes gevoerd. Sommige vrouwelijke passagiers gingen een poosje te kooi. Om wat uit te zieken. Hony soit SNERT MET NASI Hij, die te gast is bij de Koninklij ke Marine kan er donder op zeggen dat hij snert met nasi of bami en kroepoek krijgt voorgeschoteld. Goed gekruid liefst met potten sam bal en ander heet spul. Al vallen van de hitte de mussen van 't dak of om nu in de termen te blij ven de meeuwen van de mast, snert met bami of nasi zal er ge geten worden. Zelfs op een heiige dag als deze. Want dat is de dag van de zeun tjes. Bij het opdragen van schalen en schotels wordt er al met een spottend-sebeef oog uitgekeken naar zul ken, wie de dikke snert op de deinende tafels letterlijk en figuur lijk wat zwaar op de maag komt te liggen. Vooral als voordien de oorlam ook al het zijne tot de alge mene vreugde heeft bijgedragen. Maar alles liep goed af. Zelfs voo«r de vaders, die zich door hun zonen onder de crew niet wilden laten kennen en de snertlepel hanteerden als een doorgewinterde marinier. Maar genoeg daarover, laten we niet in al te veel bijzonderheden afda len en het fijn houden en zo tussen door wat vertellen over de geschie denis van het gastvrije schip. TWEEDE POOLSTER Met de bij koninklijk besluit vast gelegde naam „Poolster" wordt de herinnering levend gehouden aan 't voorraadschip van die naam, dat bij de gouvernementsmarine in dienst was en dat in de voormalige Ne derlands-Indische wateren geduren de de jaren 1939-1942 belangrijk werk heeft verricht. Het is echter het eerste schip bij de Koninklijk (Nederlandse) Marine, dat die naam voert. Het scheepsembleem is van de naam afgeleid: een halfronde globe, waarboven een ster. De wapen spreuk is „Fiat Voluntas," Uw wil geschiedde. Het schip is gebouwd op de Rotterdamse Droogdok-maat schappij. De kiellegging vond plaats september 1962, de tewaterlating in oktober 1963 en de indienststelling op 10 september 1964. PARLEVINKER De taak van de „Poolster" bestaat primair uit het bevoorraden van eigen en bondgenootschappelijke •vlooteenheden in volle zee. In de eerste plaats is het schip een tan ker en kan dus olie, vliegtuigbcriiine en smeermiddelen vervoeren. Yclrts is het ingericht om er victvaüën van allerlei aard in op te kinien slaan. Daartoe zijn er grote ktel- en VTiesruimen in het schip. E- ;ijn magazijnen voor opslag van klidng en andere magazijnartikelen, nu- nitie, reserve-onderdelen, enz. In volle zee kan het schip jan meerdere schepen tegelijk zrrel brandstof als goederen en personen afgeven. Dat kan geschieden a*n beide zijden, terwijl ook ovei de achtersteven brandstof kan wodtn gelost. Daar een en ander zowel overia? als 's nachts en onder alle we*r»- omstandigheden moeten kumen geschieden, is het te begrijpen dit een zorgvuldig ontworpen ui- gage, een goede organisatie, alsrcudt een uitstekend geschoolde benvn- ning vereist. Op het achterdek bevinden zrii een vliegdek en een hangar vot een aantal helikopters, die gebruxt kunnen worden om lichte lasten n personeel vanaf het schip naar ai- dere schepen te brengen of or- gekeerd maar ze kunnen ook i>- gezet worden voor onderzeeboo» bestrijding. Het voordeel van een bevoorra dingsschip is, dat het de slagkrach van de varende gevechtsvloot ver hoogt, doordat deze langere tijd oj het operatieterrein beschikbaar is. VALLEN EN OPSTAAN Ten gerieve van de gasten was een heel programma vastgesteld. Edoch eilaas het weer. Er werden films vertoond, er werd gedemonstreerd met de helikopter en men kon het hele schip van kiel tot brug, van boeg tot achtersteven bezichtigen. Maar de vliegdemon- straties met S 2 A-Trackers ter hoog te van Scheven in gen en een seamex met de jagers „Noord-Brabant" en „Limburg" moesten veiligheidshalve worden afgelast. Dus concentreerde zich de belangstelling op de demon straties met de eigen helikopter, de film en de tokobars. En die schuit maar wiegen. Een moeder gleed met vaart over de juist scheefhangende stalen vloer van de geïmproviseerde-filmzaal in bijna niet te stuiten vaart om de hals van een matroos- En het was niet eens haar eigen zoon Ook wij ontkwamen niet aan de malaise, want toen de schuit weer een van haar vele zwiepers maakte vielen ook wij onder veel hilari teit van een meesmuilende menigte languit op het gladde dek. Excellent spel op elpee IJ ET KUNSTENAARSDUO Koos Verheul en Jan van der Meer heeft zijn eerste grammofoonplaat uitgebracht. Beide toonkunstenaars, die Leiden en omgeving als hun thuishaven beschouwen (Koos Ver heul werd te Boskoop geboren en Jan van der Meer in Roelofarends- veen), hebben niet alleen in Ne derland een grootse reputatie op gebouwd tot ver ovre de grenzen heeft dit duo zich een naam ver schaft met radio-opnamen en reci tals. Meermalen traden zij al geza menlijk op o.a. te Parijs, Brussel, Keulen en Hannover. Deze week keerden zij terug van een toernee met het Residentie-Orkest. Op een zevendaagse reis werd geconcer teerd in Darmstadt en Venetië. In Verona strandde de trein en maakte men 'n nachtelijke wandeling langs klassieke monumenten. Koos Verheul, fluitist wiens weer ga moeilijk gevonden wordt, had reeds een plaat gemaakt met het Nederlands Kamerorkest Voor Jan van der Meer is de, door Iramac, Bussum, uitgegeven stereo-l.p. zijn eerste disco-ervaring. Deze dirigemt- pianist, wiens muzikaliteit tot in de toppen van zijn vingers zit, is hier te horen als cembalist. Op de plaat, die te oordelen naai de besprekingen, een enthousiaste ontvangst heeft gehad in Italië, Duitsland, België, Frankrijk en ook in ons land, zijn opgenomen de So nate in D-Dur van Joh. Christoph Friedrieh Bach, vierde zoon van de grote vader, de Sonate in F-Dur van Wilhelm Friedemann, Bachs oudste zoon, de Sonate in G-Dur (een hoogtepunt op de plaat) Wq 85 en de Sonate in G-Dur Wq 86 van Bachs tweede zoon Carl Philvpp Emanuel- JAJIEDE DOOR DE uitstekende ge- luidsweergave hebben Verheul en Van der Meer met hun tot in de kleinste onderdelen ragfijn uit- getimed samenspel bijzondere aan dacht gevestigd op deze vrij zelden uitgevoerde Bach-composities. De fluitpartijen van Koos Verheul zijn kostelijk en excellent van toon. Jan van der Meers tegenpartij is geheel in overeenstemming met het karak ter van deze artiest: bescheiden, maar ook uiterst accuraat en tinte lend virtuoos. Kortom, het is een plaat geworden die vanzelf uitnodigt tot het meermalen beluisteren er van. Aan de betrokken componisten en de uitgevoerde werken is een uitputtende beschouwing gewijd en op de hoes opgenomen. T. P. grauw. De „Poolster" voer noord waarts in een grijze oneindigheid van lucht en water. Eindelijk bij Petten kwam de kust weer vagelijk in zicht met als punt van herken ning het reactor-centrum. Nog wat mijltjes en het Marsdiep zou wor den ingezwaaid. Langzaam doemden de contouren van Huisduinen en Den Helder op uit de grauwte en weldra dansten de trekhonden van de marine, kleine, jachtige maar sterke sleepboten, als speelse pups om het grote schip. Het was laag water en dat bete kende dat de 17.000 ton metende A 835 niet waardig over de drempel kon en hoog water moest worden afgewacht eer het schip kon opsto- men naar de grote zwaaikom van Nieuwendieps buitenhaven. Maar de gasten moesten weer huistoe naar alle windstreken van Hr. Ms. Koninkrijk en dat moest dan in eerste instantie met die nie tige, dansende watertorren van sleepboten. En dat kwam er nog bij onder gonzende regenbuien. Vele moeders keken met een lod- 'roog langs de lange valreep naar meden. De vaders hielden zich hare majesteits „Poolster" in volle zee GRAUW En het schip was grauw. En de ee was grauw. En de hemel bleef Een bemanningslid wordt vanaf het vliegdek in de helicopter getakeld Enfin, natuurlijk kwam het voor elkaar. Het parool was: wachten als de sleper in een golfdal duikt, springen (in de sterke armen van twee braniekragen) als de sleper omhoog huppelt. Het ging en het ging goed. Met wat gilletjes zo nu dan van de vrouwelijke pas sagiers. Vooral van de jonge mei- i de armen van de atrozen sprongen. Alles onder let waakzaam-toeziende oog van de Vries. WILLEM PRINS Wn vrijdag 11 oktober tot en met zmtag 17 november organiseert het Lty Academisch Kunstcentrum (LAK) menwerking met het stedelijk mu- De Lakenhal een tentoonstelling vat^ederlandse Object-kunst. Deze ten- qtelling zal als eerste een overzicht het werk van Nederlandse kui^enaars, die tot een stroming be- die als een der belangrijkste van .lijden kan worden gerekend, j weken zal geheel Leiden in het tekt^staan van de object-art. Bijna 250 schilderijen, beelden en grafiek kunstenaars zullen in het cen trun an de stad zijn opgesteld, niet al leen vaste expositieruimten als het Acal*iiegebouw, De Lakenhal en de galei Böttcher, Vink, Van der Vlist en Wal»! amp, de Waag en Ars Aemula Natui maar ook buiten op straat en in het d. Werfpark en waar geen trot- totrr» te beschikbaar is in winkeletala ges. rdoor ontstaat als het ware een object ute door de Leidse binnenstad. Het 1 de bedoeling hierdoor een inte gratie an de beeldende kunst in het stadst^d te verkrijgen en op die wijze functie In het stadsbeeld atschappü te geven, telde o.a. prof. Th. H. Lunsingh voorzitter van het LAK op :omst in de receptiekamer van Universiteitsgebouw en de brisch student H. Reedijk als woor rder van het werkcomité. Dit inltls Éis niet alleen uniek voor Lel den, t ook voor Nederland. Wel heeft Van 11 oktober tot 17 november: Integratie van Object-Art in het stads beeld Sche manifestatie „Kunst plaatsgevonden, doch deze ;te zich over een veel grotere kon niet gesproken integratie in een be- itectonlsch stadsbeeld, tentoonstelling werken mede kunstenaars. Vrtywel alle daaronder, doch ook een bekenden, die ais rand figuren zijn te beschouwen, maar met z'n allen een vrijwel volledig beeld ge ven van wat er op het ogenblik in ons land op het gebied van de object-art gaande is. Het zijn Joost Baljeu, Den Haag; Rik van Benten, Amsterdam; Boezem. Leerdam; Bram Bog&rt, Lei derdorp, Bonles, Wassenaar; Dlck Cas- see, Amsterdam; Ad Dekkers. Gorcum; Jan Dlbbets, Amsterdam; H S. Dröge. Mheer; Alfred Eikelenboom, Den Haag; Ger van Elk, Velp; Thom Geraerdts, Warmond; Frénck Gribling, Amster dam; Vincent Hamel, Amsterdam; J. van der Heyden, Den Bosch; Hans Hol- lenbach, Rotterdam; W. Kamphuls, En schede; Ad de Keyzer, Leiden; Hans Koetsier, Amsterdam; David van de Kop, Zoeterwoude; Jan Maaskant, Lei den: K. Martens, Nijmegen; Jan van Munster. Rotterdam; Frans Peeters, Swalmen; Gust Romtyn, Rotterdam; Rob Rotteveel. Lelden; Jan 8choonhoven, Delft, Ray St&akman, Den Haag; Peter Struycken, Arnhem; Carel Visser, Am sterdam; André Volten, Amsterdam en Truus Wilmink, Den Haag. Het comité van aanbeveling wordt ge vormd door ir. J. J. G. van Hoek, voor zitter van de Kamer van Koophandel en Fabrieken te Lelden, prof. dr. L. Kuken- helm, rector magnificus van de L.U., prof. Th. H. Lunsingh Scheurleer, hoog leraar In de kunstgeschiedenis aan de Leidse universiteit, prof. dr. P. Munten dam, dr. E. H. Reerink, president cura tor van de universiteit, prof. dr. H. van de Waal, hoogleraar kunstgeschiedenis, dir. van 's Rijks Prentenkabinet, mr. G. C. van der Willigen, burgemeester van Lelden en dra. M. L. Wurfbaln, directeur van het sted. museum De Lakenhal. Er zal een uitgebreide catalogus wor den uitgegeven, die meer wil ztyn dan alleen een behulpzame handleiding voor de bezoekers. Er zijn enkele Inleidingen ln opgenomen alsmede uitgebreide blo- en bibliografische gegevens omtrent de deelnemende kunstenaars. Hierdoor zul len voor het eerst systematische ge gevens over de objectkunst worden sa mengebracht en zal het een goede Infor matiebron zijn. Voorts zal ter gelegenheid van deze manifestatie een map met vier zeefdruk ken worden uitgegeven naar ontwerpen van Peter Struycken, Bonles, Hans Koet sier en Carel Visser. Deze map die wordt uitgegeven in een oplage van 250 stuks zal 40,kosten. Tenslotte /.al ln het raam van het gebruikelijke budget de subsidieregeling gelden van 25 procent van de aankoopsom. De manifestatie zal 11 oktober wor den geopend met een bijeenkomst In da Burgerzael van het leidse stadhuis, waarschijnlijk door mr. M. Vrolijk Tenslotte kan nog worden medege deeld dat ter begeleiding van de publi citeit een bijzonder stempel la ontworpen, die tussen drie oktober en 15 november op alle uitgaande poet uit Lelden zal worden gedrukt, bestaande uit eeu teken en een korte tekst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 13