WAAROM
DEZE DWAZE
RECORDS?
Evangelie
van de
revolutie
Kruipwedstrijd
Kinderwagenduwen
Levend begraven
Humanae Vitae heeft
verplichtend karakter
Recht
eigen
geweten te
volgen
machine
bank
werkers
Heel ons land krijgt
centrale t.v.-antenne
De veilige
manier
van sparen
Rijkspostspaarbank
altijd safe!
Moeder wurgt
haar vijf
kinderen
Patiënt
telefonisch
onderzocht
DAGBOEK VAN
CHE, VERSLAG
VAN 'N FALEN
ZATERDAG 31 AUGUSTUS 196Ö
DE LEIDSE COURANT
AMSTERDAM „Het is
xover", verzuchtten gisteren
een aantal deskundigen. De
feitelijk trieste race om het
wereldduurrecord hometrainen
heeft een mens in het ziekenhuis
doen belanden. Medici hebben
al eerder gewaarschuwd voor
de gevolgen van zo'n
uitputtingsslag. Niettemin is
de rage omvangrijker geworden.
Met sport heeft het niets
uitstaande, maar men begon
toch met kruipwedstrijden te
houden; kinderwagens over
onzinnige afstanden voort te
duwen: met de stoel op het
dak zitten; te proberen weken
niets te eten; zich levend te
laten begraven. Waarom die
dwaze manifestaties, waar
honderden nieuwsgierigen op
af komen?
We spraken erover met drs.
D. H. Grunwald, psycholoog
in Amsterdam, die zich een
paar dagen per week bezig
houdt met de physieke training
van de Ajax-topvoetballe'rs.
Volgens het bestuur van Ajax
met succes. „De psychologie
in de sport boeit me
verschrikkelijk, maar ik wil wel
vooropstellen dat wat er in die
café's gebeurt, niets met sport
heeft te maken. Wat zich
momenteel in Brabant afspeelt
rond de hometrainersrage lijkt
mij veel eerder een sociaal
probleem", aldus drs. t
Grunwald. „Bovendien moeten
we, geloof ik spreken van een
streekfenomeen".
Drs. Grunwald zet uiteen, dat
de mensen die zich lenen voor
het hometrainerswerk in café's
geen natuurlijke kansen krijgen
hun even natuprlijk agressie
te ontladen. „Nog niet zo lang
geleden vroeg het agrarisch
werk enorm veel energie.
Tengevolge van de
bevolkingsgroei en het daarmee
gepaard gaande onpersoonlijker
worden van de maatschappij
vergt steeds minder spontane,
diepgaande relaties de
mens vereenzaamt. Tegelijk
echter, zo vertelt drs. Grunwald,
wordt de samenleving steeds
sterker gemechaniseerd en
ingewikkelder. „Voeg daarbij
de heersende werkeloosheid,
het feit, dat pendelen bijdraagt
tot onthechting van de
gezinsband en dat men geen
vreugde in zijn werk schept
(dat werk is overigens ook
meestal lopende band werk) en
u krijgt een vrij compleet beeld".
Waar leidt een en ander toe?
„De mensen raken diep
gefrustreerd. De mannen kun
nen in deze wereld hun
manlijkheid niet meer tonen,
want het leveren van prestaties
hangt niet meer van kracht
af. Men kan zich niet meer
laten gelden. En juist deze
mensen genieten van hun
geldingsdrang", zo stelt de
heer Grunwald.
De sport is (met autorijden)
nog een van de weinige
uitingsvormen waarbij men
zich kan laten gelden. „Nu
zijn er twee mogelijkheden.
Men gaat een georganiseerde
sport beoefenen met een eigen
Hometrainersrage
sociaal probleem
sfeer en een aantrekkelijke
structuur. Die moet je gereed
schap (leren) beheersen en de
moed opbrengen voor een
lange periode in een zeker
Een wedstrijd, in het kruipen,
evenals wedstrijden op home
trainers een van die merkwaar
dige bezigheden, die niets met
sport te maken hebben en voer
voor psychologen oplevert.
teamverband met anderen op
te trekken", aldus drs. Grun-
Hij vervolgt: „Sommigen
willen dat echter niet. Ze
blijven beheerst worden door
een routinewereld. Maar toch
willen zij zich ook manifesteren
Dat is de probleemgroep".
Het gevolg van een en ander is
dat men zich in een keer
helemaal wil leegrijden om
uit het grijs van de middelmaat
te klimmen. Dat doe je dan
met primitieve, gemakkelijke
dingen als hometrainers of
hometrainerswedstr i j den"
„Deze mensen tellen op een
andere manier helemaal niet
mee, maar voor even voelen ze
zich bejubeld door toeschouwers
een ijzeren Willem of een Jan
Jansen. Ik noem het een
soort exhibitionisme", aldus
drs. Grunwald.
„Een Café is bovendien niet
de meest geschikte omgeving
om tot sportieve prestaties te
komen. Daarom beweer ik eens
te meer dat men er alleen zijn
frustraties kwijt raakt,
even onder het juk van zijn
minderwaardigheidsgevoel
vandaan komt, en intussen
grof geld verdient. Misschien
wel om er een protserige auto
van de kopen". De heer
Grunwald stelt dergelijke
recordaanvallen gelijk met wed
denschappen om wie het meest
vier kan drinken.
„Daar verdien je geen geld
mee, het hometreinen wel, dus
doe je nu dat. Ze zijn slaaf van
het even in de belangstelling
komen".
„Een gezonde sportman
probeert zijn prestaties niet
op té schroeven uit minderwa;
digheidsgevoel. Hij heeft
wel zelfrespect".
GEBRUIKT
Drs. Grunwald is van mening
dat de mensen, die op de
fietsstelling in een café zijn
geklommen „gewoon door de
lage commercie worden ge
bruikt. „Het is in wezen
triest, dat primitief gebruik
maken van mensen. Zo van hoe
meer tamtam we maken, hoe
meer de bezoekers zuipen.
Naar mijn mening compromi-
teren doctoren en bui-gemees-
ters zich die aan dat geld*
spectakel hun medewerking
geven", aldus drs. Grunwald.
De voorstellingen verbieden
is niet genoeg. Daar moet iets
voor terugkomen. Er zal van
onderaf een sociaal opbouwwerk
moeten worden begonnen. Heel
belangrijk daarbij lijkt
mij dat streekziekenhuizen
een speciale afdeling krijgen,
zoiets als een „aanpassings
centrum" aan nieuwe levensom-
omstandigheden. Het is n.l.
een feit dat er steeds meer
mensen tussen wal en schip
raken, omdat zij de maat
schappijontwikkelingen niet
meer kunnen bijbrengen".
Volgens drs. Grunwald
heeft de hometrainer- rage
een positief aspect: „De
verdienste er van is dat d e
„renner" signaleert hoe ver
men in de streek al is afgedaald.
Het is feitelijk een uiting van
een levensgevaarlijk probleem".
BELGISCHE BISSCHOPPEN:
(Van onze correspondent)
BRUSSEL De Belgische bisschoppen
hebben gisteravond na een lange ver
gaderdag hun lang verwachte en door
velen met zorg tegemoet geziene verkla
ring over de encycliek Humanae Vitae
uitgegeven. Over hét twistpunt van de
encycliek, de afkeuring van bepaalde
methoden van geboortenregeling, zoals
bet gebruik van de pil, zeggen de Belgische
bisschoppen letterlijk: „Deze afkeuring
door het opperste kerkelijke gezag houdt
het katholiek geweten een gedragslijn
voor, waarvan dus niemand het uiter
aard verplichtend karakter kan ontken-
De Belgische bisschoppen gaan- met
hun verklaring lijnrecht in tegen de open
brief van ruim 200 katholieke Belgische
(ADVERTENTIE)
voor onderhoud*- en
reparati ©werkzaamheden
aan zeer uiteenlopende
werktuigkundige apparatuur
en installaties.
Goede theoretische
opleiding en ruime
ervaring
Leeftijd 25 tot 45 jaar
Aanvangssalaris f 10.340,-
per jaar, overeenkomend
met ca. f 198,- bruto per
week in dagdienst.
Voor gehuwden, die in
Leiden of op grotere
afstand van ons bedrijf
wonen, komen woningen
beschikbaar.
HOOGOVENS
IJMUIDEN
intellectuelen onder wie priesters en
beoefenaars van de wetenschap die de
pauselijke encycliek hebben veroordeeld
zowel op grond van de wijze waarop ze
tot stand is gekomen als vanwege de
argumenten,, die dé Paus heeft aange-
De op het eerste gezicht 9trenge ge-
zagsuitspraak van de Belgische bisschop
pen die de encycliek „vanzelfspre
kend aanvaarden met de passende eer
bied en waardering, zoals de Heilige
Vader hem geschreven heeft en de zin,
die hij eraan heeft gegeven" wordt
in de verdere verklaring genuanceerder
uitgewerkt, waarbij de nadruk gelegd
wordt op de taak van het eigen geweten
en de verantwoordelijkheid van de
ouders.
Vaststellend dat de encycliek geen on
feilbare en onherroepelijke verklaring is
en dus niemand verplicht tot een on
voorwaardelijke en absolute instemming,
zeggen de bisschoppen: „Indien iemand,
die ter zake kundig en bekwaam is om
zich na een ernstig onderzoek voor God
een stellig gefundeerd persoonlijk oor
deel te vormen wat steeds de nodige
informatie veronderstelt op bepaalde
punten tot een ander besluit komt, dan
is hij gerechtigd in deze tijd zijn over
tuiging te volgen. Hij moet nochtans
steeds bereid blijven zijn onderzoek en
bezinning eerlijk voort te zetten.
Duitse bisschoppen
Naar de mening van de Duitse bis
schoppen is de encycliek in overeen
stemming met het tweede Vaticaanse
éoncilie. Deze uitspraak is het voornaam
ste resultaat van de buitengewone con
ferentie van de bisschoppen van de
bondsrepubliek, eergisteren en gisteren
te Königstein in het Taunusgebergte ge
houden. De in de encycliek vervatte leer
over de methoden van de geboortenrege
ling is geen onfeilbare, aldus de bis
schopenconferentie, maar het besluit van
de Paus eist wel „een bereidwillige aan
vaarding door de christen". Toch moet
ook de discussie over de uitleg van „en
kele uitspraken" voortgezet worden. Alle
katholieken dienen aan deze discussie
deel te nemen en hierbij moet men zich
niet concentreren op het punt over de
methodes van de geboortenregeling. De
bisschoppen zullen zelf met de Paus en
de episcopaten van andere landen van
gedachten wisselen over de encycliek.
Minister doet
definitieve keus
DEN HAAG, (A.N.P.) Minister drs.
J. A. Bakker van Verkeer en Waterstaat
verkiest het ecntraal antennesysteem
(CAS) boven het plan van professor Bor-
dewjjk, het zgn etherplan, aangezien het
voordelen blijkt te bezitten zowel wat
betreft het programma-aantal als wat
betreft de storingsvrijheid.
De bewindsman heeft deze voorkeur
tot uitdrukking gebracht tijdens het
jongste mondelinge overleg met de bij
zondere commissie uit de Tweede Kamer,
die zich bezig houdt met het wetsontwerp
van de telegraaf- en telefoonnet. Welis
waar biedt het etherplan bepaalde moge
lijkheden, zo vatte de minister zijn con
clusie samen, het CAS-systeem biedt er
meer. Aangenomen mag worden, dat het
CAS zestien fm-kanalen en zes tv-
kanalen zal geven. Afhankelijk van de
ontwikkeling van de ontvangsttoestellen
is zelfs opvoering van 6 tot 11 tv-kanalen
denkbaar. Het CAS geeft voorts geluid
en beeld van een kwaliteit die langs
andere weg zelden bereikbaar is.
Andere voordelen zijn: de ruimte in de
coaxiale netten laat gebruik voor plaatse
lijke en/of gewestelijke doeleinden toe
Ook kan voor een verdere toekomst
gedacht worden aan transmissie van al
lerlei data, b.v. ten behoeve van cen
trale meteraflezing bij gas, 'elektriciteit
en water, waarmee thans proeven wor
den genomen in Engeland. Minister
Bakker acht verder bepaald financiële
voordelen aan het CAS verbonden. De
kosten ervan worden immers door mid
del van abonnementsgeld verhaald. Er
is derhalve geen beroep op algemene
middelen nodig, noch verhoging van het
luister- en kijkgeld, in dit opzicht al
thans. Bij het etherplan zou dit wel het
geval zijn.
Minister Bakker verschafte een in
zicht in de kostenramingen van het CAS
voor wat de randstad betreft. Hij ver
staat daaronder 25 gemeenten met meer
dan 40.000 inwoners of wel 16 agglome
raties, gelegen in een gebied westelijk
van de lijn, die Alkmaar, Amersfoort en
Dordrecht verbindt. In dat gebied bevin
den zich ca. een miljoen woningen. Er
van uitgaande dat 25 procent van deze
woningen al op gemeenschappelijke
antenne-inrichtingen is aangesloten zul
len zowel in het etherplan als in het
CAS-project 136 miljoen gulden moeten
worden geïnvesteerd in een haarvaten
stelsel, bestaande uit een abonnee-
verdeelnet (76 min.) en huisaansluitingen
(60 min.).
Het CAS-project in de randstad vergt
voorts een investering van circa 22 mil
joen in een aanvoernet van straalverbin
dingen (4 min.) een interlocaal verdeel-
net bestaande uit straal- en kabelverbin
dingen (6 miljoen) en het intercentrale
net bestaande uit coaxiale kabels (12
min.). De overeenkomende kosten voor
xover de aanvoer van de signalen be
treft, zullen in het etherplan inderdaad
wat lager uitkomen, n.l. niet op 22. maar
op naar schatting 13 miljoen.
Verwezenlijking van het CAS in alle
grote steden des land 42 agglomera
ties met meer dan 40.000 inwoners en
tezamen 1.7 miljoen woningen vergt
volgens de minister van Verkeer en
Waterstaat door extrapolatie van de
eerdergenoemde bedragen in totaal
f 270 a f 300 miljoen. Hij zei te menen,
dat op basis van het huidige prijs- en
loonpeil een abonnement op aansluiting
bij het CAS een gulden tot t 1.50 per
week zal gaan kosten. Hij deelde mee
dat in de VS 5 6 dollar per maand
wordt gevraagd. In ons land zullen de
kosten voor de particulier niet veel
hoger liggen dan wat hij aan zijn an
tenne anders zou besteden, namelijk ge
middeld 250 elke 4 5 jaar. De tarie
ven voor 'n gemeenschappelijke antenne
installatie, geëxploiteerd door de huis
eigenaar, belopen vaak ca. f2.- per
maand.
De bewindsman zette uiteen, dat in elk
van de drie agglomeraties rond grote
steden in de randstad 120 130 man in
vier jaar tijds de aanleg van het haar
vatenstelsel kunnen realiseren. Voor on
derhoud moet worden gerekend op één
arbeidskracht per 10.000 aansluitingen.
Voor de controle op de naleving van
voorschriften door machtFginghouders
dacht hij aan een bezetting van 30 40
man in totaal.
ADVERTENTIE
Er zijn 2200 vestigingon. Op de postkantoren kunt u de hele dag terecht.
Een aantal daarvan is zelfs ook op vrijdagavond of de plaatselijke koopavond
geopend. Voor de postagentschappen gelden aparte oponingstijden.
DÜSSELDORF (D.P.A.) Een
moeder, die al enige tijd overspannen
was, heeft gisteren in Düeseldorf haar
vijf kinderen met nylonkoueen gewurgd.
De leeftijden van de kinderen varteerden
van anderhalf tot acht jaar. De 35-
jarlge vrouw pleegde haar daad toen
haar man, een vrachtrijder, naar ztln
werk was. ZIJ meldde zichzelf bij de
politie.
Vrouw wandelde
weg met juwelen
VAALS (ANP( Uit de woning van
de heer W. Zeegers in Vaals heeft een
onbekende vrouw voor ongeveer 10.000
gulden aan sieraden gestolen. Dc vrouw
kwam het huis binnen via een zelfbedie
ningszaak, die onder de woning was ge
legen. Via het magazijn ging zij naar
de woonkamer, waar zij uit een cassette
de sieraden haalde. De inhoud van de
cassette vertegenwoordigde een waarde
van ongeveer 30.000 gulden. Van de
vrouw ontbreekt tot nu toe ieder spoor.
(Van onze correspondent)
NIJMEGEN Op het wereldcongres
van anesthesisten, dat van 9 tot en
13 september in Londen wordt gehouden,
zal dc Nijmeegse anesthesist, prof. dr.
J. Crul, van de katholieke universiteit
te Nijmegen per tclcroon een p*
onderzoeken, die op dat moment in het
S. Radboudzickcnhuis in Nijmegen wordt
verpleegd.
Gewone telefoonlijnen zullen langs elec-
tronisehe weg de noodzakelijke gegevens,
betreffende de patiënt overbrengen
het Londense congres, waar zij ten be
hoeve van de aanwezige specialisten op
een grootbeeldtelevisiescherm worden
geprojecteerd. Op deze wijze is het
gelijk gebleken een cardiogram en de I
bloeddrukgolven van een paiënl door
heel Europa te zenden, zodat steeds
iedere gewenste specialist onmiddellijk
kan worden geraadpleegd. De betref'! ,i-
de apparatuur werd ontworpen bij Phi
lips in Eindhoven, waar in het binnen-
ziekenhuis de eerste geslaagde proeven
zijn genomen. Ook werden zo reeds tus
sen Nijmegen en Eindhoven gegevens
uitgewisseld.
niet kan uitblijven. Maar het
Icund togen do dcurpoiit op de
(Van een onzer redacteuren)
Het nieuwe „revolutie evangelie" is
zijn zegetocht door de wereld begon
nen: het dagboek van dc gueriilalei-
der Che Guevara. Na het „Rode Boek
je' 'van Mao is 't leerboek uit de prak
tijk, 364 pagina's druk, gevuld met da
gelijkse aantekeningen cn maandelijk
se nabeschouwingen over de ervarin
gen, voorspeod en tegenslag die Che
en zijn medestrijders in hun strijd in
Bolivia hebben opgedaan. Ilct eigenlij
ke dagboek van Ernesto Che Guevara
zoals hij het schreef met een potloodje
in een notitieboekje met een blauwe
kaft, ligt Sinds 8 oktober 1967, /Ie dag
dat hij werd gevangen genomen in de
Boliviaanse hoofdstad La Paz veilig
achter slot en grendel bij het leger.
Het dagboek zoals het nu wordt uit
gegeven door de Cubaanse regering,
wordt door de Bolivianen uitgekreten
als vervalsing. De Boliviaanse regering
zegt het echte te zullen gaan publice
ren bij een Amerikaanse uitgeverij. Et-
is een complete strijd ontbrand tussen
reberlng en uitgevers om de enige
echte tekst van Che's dagboek. De rech
ten hebben de Bolivianen verkocht aan
een Amerikaanse uitgever voor 125.000
dollar.
Het dagboek van Che Guevara is een
verslag geworden van een mislukte po
ging om in de Boliviaanse jungle de
revolutie op gang te brengen. De ge
tuigenis van het falen van een specia
list in guerrillatechnleken die in de
steek gelaten werd door zijn eigen
mensen en boeren die banger waren
voor de soldaten van het geregelde le
ger dan voor de guerrilleros. De spe
cialist die van Moskou geen steun
kreeg en die de lange aanvoerwegen
niet korter kon maken. Maar uit het
falen van Che is niet de dood van de
revolutie af te leiden. Zijn dagboek is
welbewust door Castro en de zijnen
uitgegeven als leerboek en als aanvu
rend geschrift opdat de revolutie over
de hele wereld zou doorzetten. Tegen
Imperialisme, tegen kapitalisme, tegen
de sociale onderdrukking van een mil-
joenenlaag in de wereld, vooral in Zuid-
Amerika.
Wie was deze revolutieheld Guevara?
Een Argentijn, arts Ernesto Guevara
de la Serna Che is de bijnaam die
aan alle Argentijnen gegeven wordt op
het westelijk halfrond topleider van
het Latijns-Amerikaanse revolutionai
re marxisme. Als nummer twee van
het Cubaanse regiem werd hij in 1965
naar het vasteland van Zuid-Amerika
gestuurd om daar de revolutie die in
Cuba was begonnen, te coördineren.
Ga naar buiten
Maar met deze weinige gegevens Is
er niets getekend. Er zijn meer Gue
vara's, er is de held, de visionair, de
vechter, de fanaticus, de pragmaticus.
Allemaal eigenschappen die door en
over elkaar liggen. Dan heeft de ene.
dan weer de andere de overhand. In
zekere zin was hij een typische doe
ner, en man die zei: „Als je revolutio
nair bent, ga dan naar buiten en maak
een revolutie". Maar evenzeer een
man met literaire gaven, die in zijn
oorlogsherinneringen iets weet door te
laten klinken van de nostalgie naar de
Sierra. Naar de warme kameraad
schap van de gueri Heros. naar de be
scheidenheid cn zuiverheid waarmee
men zich inzette. Misschien is het ook
daarom dat hij, de intellectueel, de re
volutie alleen maar als middel zag om
hogere doelen te bereiken dan brood
en grond alleen. Zijn ideaal ligt dic-
per. „Het zoeken naar gewin is geen
waardige bezigheid", herhaalde hij
telkens. „Een van de fundamentele doel
stellingen van het marxisme is de ver
dwijning van het persoonlijk voordeel
als voornaamste psychologische drijf
veer. Wanneer een socialistische sa
menleving alleen maar verhoging van
het levenspeil betekent, wanneer deze
niet zou lelden tot een betere mens, dan
Interesseert de revolutie mij niet". En
op die wijze werd Guevara een van de
sleutelfiguren van onze tijd.
Geboren in 1928 in Argentinië in een
welvarend gezin, gaat hij zich na zijn
urtsenexamen voor politiek interesse
ren. Een interesse die een hartstocht
wordt. Bij zijn dood, hij is dan 39 jaar
oud, wordt zijn naam in een adem ge
noemd met die van Trotzky, Lenin
of Bollvir, de Zuidamerlkaanse vrij
heidsheld uit de vorige eeuw.
Reizend
Het is allemaal begonnen toen hij rei
zend door Zuid-Amerika de schok kreeg
van de ontmoeting met het „sombere
wanhjpige Amerika" beheerst door ge
brek, vernedering en apathie. Na Che's
artsexamen volgen vijftien jaar van
werken met linkse organisaties. Ze
zijn gevuld met complotten, opstanden,
teleurstellingen en successen. Hij ver
diende er het etiket mee: eerste bur
ger van Lntijns-Amerika. Maar de
tocht naar die titel was niet gemak
kelijk geweest. Of zoals een biograaf
over hem schreef: „Che verbleef ln Bo
livia en niet als toerist tijdens
de revolitie van 1952. Hij was aanwe
zig bij de lange doodsstrijd van do om
wenteling van Guatemala, hij laadde
bananen ln Centraal-Ameiika, hij werk
te nis straatfotograaf tn Mexico".
En danio, volgt dan de strijd om Cuba
waar hij zes jaar lang deel uitmaakte
van de regering van Castro en waar
zijn aftreden in 1965 veel opschudding
veroorzaakte. Was het jaloezie tussen
de volksmanager Castro en de denker
Che Guevara die het aftreden in de
hand gewerkt had? Het lijkt waar
schijnlijker dat bij Che alleen maar be
hoefte bestond de band terug te vinden
die bestaat tussen mensen die hun le
ven willen wagen voor een gemeen
schappelijk Ideaal. En in oktober 1967
kwam danhet einde met een paar van
die mannen die een gemeenschap
pelijk ideaal hadden: de dood in het
oerwoud.
Verlichting
De val die de regeringstroepen had
den opgezet, daarbij geassisteerd door
Noordamerlkaanse adviseurs, was
dichtgeklapt. De dood van Che Gueva
ra doet „een zucht van verlichting
door Latijns-Amerlka gaan, bijna even
hoorbaar als een bries die van de An
des naar beneden komt suizen",
schroef het weekblad Time toen.
Inderdaad, de groot-grondbezitters, de
maarschalken, de pplitici van Latijns-
Amerlka waren'hun nachtmerrie kwijt.
Hun bestaan werd niet langer be
dreigd Maar de revolutie in Zuid-Ame
rika is niet dood en dc ware revolutio
nairen beginnen er steed meer de steun
van de Kerk te krijgen, Dc Braziliaan
se aartsbisschop Helder Camara heeft
een rapport geschreven waarin duide
lijk staat dat de guerrillastrijd nodig
Is. „Laat de Kerk liever de strijders
wapens geven dan de armen aalmoe
zen", heet het daarin.
Over en van de mens Che Guevara is
bij de Kritlese Bibliotheek vnn Polak
en Van Gennep het boek verschenen
„Ernesto Che Guevara, toespraken,
brieven, geschriften".
Het is een verzameling geschriften
van Che Guevara zelf geworden, aan
gevuld met een biografietje. Een boek
dat de moeite van het lezen meer dan
waard is.
John F. Kennedy: „Zij die vreedza
me revolutie onmogelijk maken, ma
ken gewelddadige revolutie onvermij
delijk".
Che Guevara: „Het einige antwoord op
het geweer van de onderdrukker ia het
geweer van de onderdrukte".