meiüüjj Leg het hoofd op het juiste kussen Katholieke vrouwen moeten hun stem laten horen NEDERLANDSE CONSUMENT is TER^ IJDE onvoldoende schoenbewust Kanker eiste in 1967 ruim vierduizend slachtoffers PAGINA 16 DE LEIDSE COURANT VRIJDAG 30 AUGUSTUS Ut Voor de een FANFARE voor de ander SWEET DREAMS Waarop legt ti 's avonds bet moede hoofd neer? Op een kussen. Is het een luchtig opgeschud kussen dat een zach te bedding maakt waarin de vermoeid heid wegzinkt? Of een kussen dat nooit wordt opgeschud omdat het terugveert? Een kussen dat wel licht indeukt om het hoofd te steunen maar de afmat ting eerder wegkaatst dan opslorpt? De huisvrouw weet waarmee haar kus sens zijn gevuld. De overige slapers weten het niet. Ze slapen lekker, ma tig of slecht, ln het laatste geval woe len ze de dekens los, vechten met het kussen en wijten de schuld van het slechte slapen aan hun zenuwen, de moeilijkheden op kantoor, dë slechte proefwerken of het ongeluk in de lief de. Ze hebben gelijk. De vulling van een kussen kan de muizenissen niet uit het hoofd verjagen. Maar wel kan de ellende van het matig of slecht slapen, verlicht worden door een kussen dat de wakende slaper (en slapende woeler) aangenaam ligt. "Wij kennen van één fabrikant negen verschillende soorten vullingen voor kussens. En van al die soorten onder scheiden wij 5 verschillende eigenschap pen, aangevuld met diverse bijzonder heden, en vragend om even zoveel be handelingen. Genoeg om een lijvig boekwerk over samen te stellen. Menig fabrikant kan al deze negen vullingen leveren. Hij biedt ze aan onder fantasienamen, dat verkoopt zoveel gezelliger. Voor wie denkt u dat de kussenvul lingen Fanfare en Polonaise zijn be doeld? Afgaand op hun fantasienamen zouden wij zeggen: Voor de maffers, de ronkers en snurkers die met geen wekker op glasplaat zijn wakker te krijgen. Voor wie Ballerina en Reverence? Voor hen die chaotisch leven en snakken naar welgeordende, gemakkelijk vloei ende gedachten. Wat denkt u van Ro- BJJzondeilieden: Ietwat log worden bijgevuld. Behandeling: Niet kloppen inbeperkt op te schudden, orm; behaaglijk warr teleend houdbaar. Blijft zeer lang soepel tegelmatig opschudden. UFDONS: Langzas mance en Première? Droom erover en praat er niet van. Prince moet bestemd zijn voor al wie prinses zou willen wezen Balance zouden wij speciaal aanbe velen voor curcusartisten en voor hen die zich voortdurend moeten inspannen het evenwicht te bewaren. De namen met hoofdletters zeggen niets. Die met kleine lettertjes daaren tegen alles. Wij onderscheiden: Javakapok, bed- veren, eendeveren, halfdons, zuiver dons, acryl-vezel, polyester fiberfill, schuimrubber, soft-polyether. De vijf eigenschappen beschrijven: terugve- ring, stevigheid, vormvastheid, reactie op vocht en houdbaarheid. Wie van. de winter het hoofd eens an ders wil laten uitrusten kan er nut van hebben, onderstaande lijst te be studeren: 1 bezwaar. /rij 1 ,'oelt- altijd droog beperkt houdbaar. Het is alleen maar jammer dat de be studering een droge en theoretische zaak is. Een nacht op zo'n kussen sla pen geeft het beste antwoord op de vraag naar comfort. Maar we hebben nog nooit gehoord dat hoofdkussens op proef gebruikt kunnen worden. Schaf er dus slechts eentje aan en ondervind dat u nu juist Sweet Dreams moet heb ben in de plaats van Fanfare! er v': als het kan ook voor Woorden als modebewust en prijsbe wust liggen ons voor op de tong. We komen ze immers dagelijks tegen in uitgekiende advertenties die ons in de kranten worden voorgeschoteld. Om nog maar niet te spreken van de radio- en t.v.-reciame. Nu is aan die reeks van „bewuste" woorden een nieuw toegevoegd: schoen bewust. Schoenbewust moet de Neder landse vrouw en de Nederlandse man zijn. En dat zijn ze nu juist niet! Ten minste als men het werkcomité Schoen Marketing Plan mag geloven. Uiter aard houdt dit comité ook nauwkeurig de commerciële kant van de zaak in het oog. En het heeft haar ernstig ver ontrust dat de Nederlandse consument minder belangstelling voor de schoen bleek te hebben Uit de cijfers van het Bureau voor de Statistiek kwam vast te staan dat de hoeveelheidsindex van alle duurzame gebruiksgoederen (een berekening dus naar aantallen) van 1963 tot 1967 steeg van 100 tot 131. Voor de schoenen kwam het cijfer niet ho ger dan 111. En. zo zegt het comité, al even duidelijk Is de geringe belangstel ling voor schoenen af te lezen uit de cijfers, die aangeven hoe de consument zijn geld besteedt. In 1960 gaf de Ne derlandse consument nog 1.85 procent van zijn consumptiegeld voor schoenen uit, in 1967 daalde dit percentage lot 1.63 procent Opmerkelijk is het dus wel. Of het nu echter uitsluitend een kwes tie van belangstelling is? Zorgen Iedereen weet dat in de tijd van de naaldhakken, om hel zo maar eens te zeggen, de belangstelling van de kant van de vrouwen voor de schoen bijzon der groot was Daarbij kwam dat een schoen met een naaldhak minder sterk was. dus minder lang meeging dan die stevige en soms meer dan dat blokhakken van tegenwoordig. Ze was dus wel genoodzaakt om, wilde zij er redelijk gekleed uitzien, de nodi ge aandacht aan haar schoenen te be steden. Dat die puntneuzen en wiebeli ge hakjes niet altijd gezond waren, is een vaststaand feit. En dat het comité zich zorgen maakt over die toestand is niet overbodig. Een schoen mag er heus leuk, sportief of elegant uitzien. Maar laten we ook bedenken dat schoenen moeten funge ren als beschermers van onze voeten. En die voeten, daarmee moet een mens zijn leven lang doen. Zaak is het dus, zuinig te zijn op die onderdanen. Er is weliswaar veel verbeterd met de intrede van de bredere leest, maar nog lang niet voldoende. De meeste mensen, aldus het comité, hebben van de functie van een schoen nog geen flauw benul. Evenmin kennen zij voldoende de verschillende typen en weten zij iéts van de tijden waarop die schoenen gedragen worden. Met open hielschoentjes trotseert men dan ook plensbuien. Ook op straat ziet men da gelijks dat vrouwen op schoentjes van de fijnste calfs en chevreau soorten lopen. En heus na het winkelen is het fijne er van die schoenen wel af. Voor een stevige wandeling door het winkel centrum zijn een paar schoenen met meer „body" beslist veel beter en bo vendien aangenamer. Het is geen luxe om meer malen per dag van schoenen te verwisselen. Daar mee wordt tevens voorkomen, dat een beetje vochtig geworden schoenen te veel uitrekken. Bovendien is het beter voor de voeten en schoenen die tegen elkaar worden gedragen gaan langer mee dan een paar dat in één run wordt afgesloft. Eenzijdig Wat zegt nu een vakman van de schoenenmode zoals die er op dit mo ment is. We vroegen het aan schoen- ontwerper Wim Hornman, een van de bekendste in Nederland en mode-expert bij uitstek. „De schoen van nu is eenzijdig; er is een hiaat in de geklede schoen, maar er groeit een geklede mode". Deze me ning zal vooral niet meer zo piepjonge Wim Hornman is dan oog vastbesloten aan de wensen van de vrouw tegemoet te komen. Hij verklapte ons al een paar van zijn ideeën voor de schoenmode van 1969. Volgens hem zal de schoen een eivormige neus'hebben en een hak van minstens zes centimeter, maar met een slank uiterlijk, geaccentueerd dooi een hoge frontlijn. Daarnaast ziet Wim Hornman nog een semi-sportief model. Een geklede, spor tieve schoen dus, waarbij echter het accent, volgens de ontwerper, meer op het geklede dan op het sportieve zal liggen. De schoenen zullen geëigende versieringen hebben, maar met de „bitjes" (zoals men de metalen „streepjes" en kettinkjes noemt) zal het volgens hem definitief afgelopen zijn. Ervaring En Wim Hornman is een man die er we) kijk op heeft. Hij is niet alleen een succesvol ontwerper, hij heeft boven dien enorm veel Ervaring. Van jongs af aan zit hij al ln het vak. „Ik kom uit een familie die sinds 1700 in schoe nen en leer zit. Mijn vader was leer handelaar", zegt hij zelf. Nadat, hij als jongen wat rondgezwor ven had en aan de kunstacademie Scihoeneninode 1969. Enkele sug gesties, zoals ontwerper Wim Hornman die geeft. De belijning is simpeler en zeer expressief. De leesten zijn korter, doch dunner en lichter opgewerkt en missen het sportieve uiterlijk. Een nieuw element is kopermontering van alles en nog wat had gedaan, ont moette hij op zijn eenentwintigste een Weense schoenontwerper in de fabriek van zijn grootvader. Deze vertelde Wim Hornman dat hij f7,50 per model verdiende. Een heel bedrag voor die tijd. Hornman dacht bij zichzelf dal zou ik ook wel kunnen en thuis zei zijn vader: „Nou, probeer het". Zo begon Wim Hprnman voor zijn plezier schoenen te ontwerpen. Ze werden gemaakt in de fabriek van zijn grootvader en goed verkocht. Daarna kwam hij in de fa briek. Zijn vader vond dat hij, als hij ontwerper wilde worden, het vak van begin af aan moest leren. Deze loop baan was bijzonder voorspoedig en la ter werkte Hornman nog in Zweden, Denemarken en Engeland. Vorig jaar vestigde hij zich definitief als free lance ontwerper. maar meer een kwestie is van men taliteit. „Ik geloof dat' we in het algemeen ge sproken een rustige, beheerste mode tegemoet gaan met uitgebalanceerde vormen. De troep verdwijnt en de mo de zal mooi zijn van lijn en simpel. Wél is de grote vraag van dit ogen blik: „Wét gaat de jeugd doen? Bologna heeft er geen antwoord op gegeven en Parijs ook niet". Frankrijk Wie zal de toon aangeven in de toe komst? Wim Hornman aarzelt geen se conde: „Frankrijk. Frankrijk blijft hart en ziel van de mode". En Engeland? „Engeland niet. Die aanval is trouwens al afgeslagen". En Italië? „Als Italië geroepen zou zijn, dan hebben ze kansen genoeg ge had". Frankrijk is het helemaal voor deze ontwerper. Dat blijkt vooral als ook de naaldhak even ter sprake komt in een gesprek of de dikkere hak nu eleganter is of de naaldhak. Wim Hornman: „Ach voor ieder die gevoel heeft voor schoonheid is alle overdrijving lelijk. Dat is altijd zo. De laat gothiek was lelijker dan de begin gothiek". Maar verder. „Hier zag je de hele dag vrouwen met wiebelende hakken. Zoiets (het komt er met een klemtoon uit) komt in Parijs niet voor. De Franse vrouw heeft 's mórgens thuis pantoffels aan. Hier worden ze niet verkocht. Als ze dan boodschappen gaat doen heeft ze schoenen aan met een platte hak. 's Middags gaat ze de straat op met een schoentje met mid- daghakie en die wisselt ze pas 's avonds in tegen een gekleeed schoentje met- hoge hak". Waar zit dat" verschil nu in? „Dat mag ik nou eigenlijk niet zeggen", grijnst Wim Hornman breed: „Ge brek aan cultuur". Humanae Vitae, resultaat van vrijwillig isolement luchten ln :eer vervormbaar; :an warm zijn (ligt aan hoeveelheid vul ing): vrijwel onbeperkt houdbaar, lijzonderheden: Gebruiken met peluw of leliandellng: Opschudden. tretakelljk vort kan samentrokken; wel warm doch niet broeierig; goed houdbaar. Bijzonderheden: Kan Iets dunner worden doch blijft zacht. Behandeling: Samenhang In vezelpakket moet behouden blijven, niet ruw behan- ER is deze enkele weken al zoveel commentaar geleverd op Humanae Vitae, dat men aarzelt er nog één woord aan toe te voegen. Als ik het toch niet laten kan, is dat om de volgende redenen: In alle reacties die ik achteraf, na onze vakantie gelezen heb, mis ik bijna geheel de stem der lekën, van de gehuwden in dit geval, en nog wat pijnlijker enig geluid uit de wereld der vrouwen. /elnlg vervormbaar, wordt Iets naraer; neemt geen vocht op, ventileert wel; geen vochtige warmte, zeer goed houdbaar. Bijzonderheden: Vliesvulling, opgebouwd ln SCHUIMRUBBER: veert zeer levendig terug, laat zich bij grote druk ver indrukken; niet vervormbaar, springt altijd terug ln Bijzonderheden: hygiënisch, vrij zwaar; door veerkracht niet te vergelijken met andere kussens. Behandeling: Geen direct zonlicht, oppas sen met chemicaliën. Indien vochtig goed laten drogen. r kans op voch- Bljzonderheden: Op den duur langzamer verend, blijft echter donsachtig, "ehandellng: Er zijn wel wat Ingezonden brieven schrijvers en -schrijfsters geweest: maar ik doel nu op commentaar van de min of meer officiële instanties op dit gebied, die geacht mogen worden weer te kunnen geven wat er onder hun leden leeft, die juist door geformuleer de verklaringen leiding plegen te geven aan het denken van hun mensen, of die pogingen doen helder tot uitdrukking te brengen wat meer diffuus en onze ker onder hun leden leeft. Ik realiseer me, dat dit moeilijker wordt als men van landelijke naar we reldorganisaties overspringt. Maar ik zou het over beide willen hebben. In oktober van het vorig jaar is in Ro me het christelijk wereldcongres ge houden. Daar is een resolutie aange nomen, waarvan het tweede deel luidt: Gesteld voor het beangstigende pro bleem van de bevolkingsgroei herinne ren zij aan de plicht van de staten om een politiek te bedrijven, die van wer kelijkheidszin getuigt en die het menselijk karakter van het probleem respecteert, vooral de verantwoordelij ke vrijheid van het echtpaar, (zonder dat deze politiek een verontschuldiging wordt om de ontwikkeling te vertra gen, noch in de plaats treedt van de in spanningen om de ontwikkeling ten uit voer te brengen en zonder dat de grondpolitiek van de grote machten er zich in gaat mengen, aan de maatschappelijke verplich ting van de echtgenoten om de voort planting weloverwogen te doen ge schieden, aan de verplichting van de christe nen om deel te nemen aan de inspan ningen om tot een allesomvattende op voeding te komen, aan het zeer levendige bewustzijn dat de christelijke leken hebben van de noodzaak, dat het leergezag van de Kerk tot een duidelijk standpunt moet komen, die zich bezig moet houden met de diepste zedelijke en spirituele waarden, waarbij de keuze van de we tenschappelijke of technische middelen om een verantwoord ouderschap te verwezenlijken aan de ouders moet worden overgelaten, die overeenkom stig hun christelijk geloof en op basis van medisch en wetenschappelijk ad vies handelen. Deze resolutie is met een royale meerderheid aangenomen en heeft on middellijk daarna al deining verwekt. Nu, na Humanae Vitae, blijkt, dat een dergelijk stuk, zorgvuldig geformuleerd door waarachtig niet onnozele delega ties op een wereldcongres van christe lijke leken, bij wie het uitgangspunt geweest is een gelovige duiding en in terpretatie van het menselijk bestaan, geen enkel gewicht in de schaal legt als het erom gaat hun christelijke ge- loofs- en levenservaring door 't leer gezag te laten begeleiden. Nog onwaarschijnlijker wordt de Ro meinse wijze van gezagsuitoefening, wanneer men zich realiseert, dat ook de meerderheid van de destijds door de Paus zelf uitgebreide 'commissie inza ke de geboortenregeling gepasseerd is; terwijl het geheel dan volkomen onge- loofwaardig wordt als de Paus zich nog eens vrijwillig (en zich er over beklagend) in volstrekt isolement gaat terugtrekken. Wat is de eigenlijke lacune in deze si tuatie? Dat dit internationaal leken congres niet een snel werkend en rea gerend geheel is (s.q. kan zijn), dat op momenten als deze kan herinneren.aan de geformuleerde consensus en resolu ties en daarmee de stem der leken laat horen in dit verband herinner ik aan een andere resolutie waarin on der andere staat van het laïcaat op alle niveaus in de wereld zal versnellen. Hoever Is men in Rome met de ze uitbreiding en democratische verkie zing? In hoeverre is de lekenraad een eigenstandig en mondig orgaan? Om misverstand te voorkomen: ik ben helemaal niet zo gebrand op de te genstelling leken-hiërarchie; voor mij getuigt dit van een niet meer boeiend en verouderd kerkbegrip. We zijn op weg naar 'n verantwoordelijke kerkge meenschap van allen, waarbinnen de gaven en diensten van ieder functione ren, met dus ruimte voor leiding en ge- hem herinneren aan dit alles, niet in minst aan het feit, dat de betreffend passage is opgenomen in de contes van de ontwikkelingshulp. Vervolgens: Waar blijft de meningsul ting van de Unie der Katholieke Vrou wenbeweging? Die én de tolk van haj eigen leden zou moeten zijn én inspin trice voor de Union Mondial des Org< nisations Féminins Catholiques. Lalt: we toch het beeld dat de Paus van d vrouw heeft, en dat een soort „féminin mystique" dreigt te zijn, doorbreke vanuit ons eigen midden en hem ve; zekeren dat overleg over contraceptiv en gedragspatronen in onze huwelijkt beleving van ons, vrouwen, geen obje maakt (zie Humanae Vit^e, par, li maar ons juist medesubject doet wot den. Hoe kan men van de Paus, eer zaam als hij zich maakt, eisen, dat fci ons vrouwen en onze meer persona) huwelijksbeleving en grotere ontplooi; ing werkelijk leert kennen als hij nit de zeer genuanceerde geluiden uit v dat dit congres de H. Vader eer biedig vraagt de samenstelling van de lekenraad op democratische wijze i uit te breiden, dat hij werkelijk re presentatief zal worden voor de veel voudige culturen, organisaties en vor men van lekenaposlolaat in alle delen van de wereld, daarbij rekening hou dend met een juiste geografische ver tegenwoordiging, zag, maar ook voor profetisme en in gebrachte levenservaring. Echter, zo lang dit blijkbaar in de wereldkerk niet te realiseren is moeten de gelui den uit de lekenwereld klinken en moe ten de gehuwden zorgen dat hun in breng au serieux genomén wordt. Maar wie schept dit snel en gevoelig reagerend orgaan? Terug naar Nederland. Ook hier over het algemeen in eerste instantie reacties van de beleidsmen sen en de theologen. Uitstekend en snel. Gelukkig hebben we in Nederland dan nu de structuur van een pastoraal con cilie, waardoor al enkele delegaties zich geuit hebben: én kunnen enkele studiecommissies worden ingeschakeld om met de bisschoppen mee te den ken. Twee vragen blijven over: kan vanuit de leiding der Nederlandse lekendele- gatie naar Rome (d.i. de Horstink) niet een snelle communicatie tot stand ge bracht worden met de delegatiehoofden van andere landen om met hen op nieuw te onderstrepen wat zo kort geleden door hen is uitgesproken, zowel aan het adres van de Paus als van de lekenraad. Deze leiding heeft destijds steeds snel en slagvaardig gereageerd wanneer de regels van het spel in Ro me niet werden nagekomen. Maar ik acht het van eindeloos méér belang als juist nu het ene Rome weer herinnerd wordt aan het bestaan van het andere Bovendien is het nu urgenter dan ooit en zou de Nederlandse delegatie een aantal Zuidamerikaanse delegaties moeten aanschrijven om hen nog eens op de gezamenlijk resolutie te wijzen. Als de Paus dan tóch naar Bogota komt kan een aantal bezorgde katholieken landen hoort. Dit is eenvoudig de niei we zware plicht van ons, mannen i vrouwen, wanneer we steeds me de nadruk gaan leggen op onze hooi geroemde mondigheid: we zullen dan óók steeds duidelijker, aan onze t schoppen (tot en met de bisschop Rome) onze geloofsbeleving en levens ervaring vertolken moeten en zo hun steun zijn, naast deskundigen uit lerlei disciplies, om gezamenlijk en beraad tot handelen te komen. Bemoedigend Zijn inzichten in de mode zijn zeker voor de niet meer zo jonge vrouw nog al bemoedigend, want voor deze groep die zich momenteel nogal verwaar loosd voelt ziet Wim Hornman een nieuwe mode ontstaan: een aparte jeugdmode en een mode voor de wat rijpere vrouw. Een nieuwe mode die niet begint bij een bepaalde leeftijd, Debat ui er encycliek De oppervlakkigheid, die de K.R.O. bij zijn uitzending aangaande het huwelijks gedrag heeft ten toon gespreid, is ver bijsterend. Op de eerste plaats om de cijfers van enkele opniepeilingen als ab soluut te nemen, spreekt al voor zich. In de middeleeuwen keek men naar de sterren of in koffiedik, tegenwoordig kijkt men naar een opiniepeiling als naar het laatste woord. Wanneer in de wereld een verregaande verruwing van zeden wordt geconstateerd, dan vergeet men meestal ook het huwelijksgedrag daarbij te betrekken; maar als men dat doet, zegt zelfs een bisschop, dat men aohter loopt. Reeds jaren lang is men be zig het volk in een bepaalde richting te Indoctrineren, en 't is niet moeilijk om de algemene opinie te rijgen, daar, waar het gemak de mens dient. Een arts van Organon heeft en pas sant een berekening gemaakt over het aantal kinderen, die er zullen zijn, als de enkele procenten katholieken, die de uil afwijzen, op hun stuk blijven staan. Een men kan de gevoelens raden, die een employé van een fabriek bezielt, als hij produktle ziet verloren gaan. Het is maar goed, dat de pil vijftig jaar ge leden niet bestond, hij had waarschijn lijk niet eens geleefd, en geen kans- ge had op een eeuwig leven. Natuurlijk had deze arts het voor de betere leefbaar heid van wereld over gehad, om er niet Maar goed, als deze paar katholieken toch het doorzettingsvermogen blijven to nen om de pil af te wijzen, dan zal dank zij hen er over een halve eeuw tenminste nog Uvee miljoen Nederlanders zijn. Mis schien dat men dén de encycliek „Hu manae Vitae", meer waardeert. Maar men behoeft nu niet al te veel vertrou wen in de uitspraak van een fabrieks- arts te hebben; immers het softenonpro- ces toont aan, dat zelfs enige tiendui zenden misvormde kinderen nog geen voldoende wetenschappelijk bewijs voor de wet vormen. Overigens alle respect voor de betreffende arts. Tenslotte, als professor Haarsma zegt, dat het een vaag teken is, als er zoveel katholieken zijn, die een andere mening hebben dan de Paus, dan ligt dit niet aan die ka tholieken, maar dan ligt 't onder ande re ook aan professor Haarsma, die met zoveel anderen, dag in dag uit, bezig zijn om de katholieken tegen de Paus in Ie nemen, met het air, alsof zij de hoe ders van de gelovigen zijn, en de on feilbaarheid in pacht hebben. Als de Paus gesproken heeft over een kwestie van geloof of zeden, en als de bisschop pen zich collegiallteitsbewust waren, dan hadden de bisschoppen in dit omstreden punt, waar geen overeenstemming be stond, het gezag van de Paus, die wel de moed had om in het voetspoor van Christus het kruis op te nemen, tenmins te moeten steunen. Al met al duidt dit erop, dat zo lang zamerhand Nederland berucht aan het worden is, maar allesbehalve beroemd. Maar daar is moed voor nodig, en die vindt men alleen nog maar in de com munistische landen, zoals Tsjecho-Slowa- kije. Voor deze mensen zal men standbeel den moeten oprichten, en in de kerken plaatsen, opdat onze geestelijkheid er een voorbeeld aan kan nemen. H. A M. R. Den Haag. MINISTER ROOLVINK DEN HAAG (ANP) Minister Rooi vink van Sociale Zaken en Volksgezond heid heeft gisteravond in een toespraat voor de televisie opnieuw gewezen op de verontrustende stijging het aantal slachtoffers van longkanker. Minister Roolvink noemde voor li ruim 4.600 sterfgevallen. Bepaalde v men van kanker kunnen met de n dernste middelen worden genezen, mi toch, aldus de bewindsman, zijn tal i factoren, die kanker veroorzaken, noj onvoldoende bekend. Daardoor wordt hei vinden van doeltreffende methoden 1 behandeling bemoeilijkt. Verwijzend naar het uitgebreide tenschappelijke onderzoek naar oorzaken en bestrijdingen van kanker in de la boratoria en klinieken deelde de minis ter mee. dat thans ook onderzoekingen worden gedaan naar een mogelijke s menhang tussen persoonlijkheidsstruc tuur en kanker. Door nauwkeurige gistratie van ziektegevallen en 't verloop daarvan brengt men dtudiemateriaal bij een ten behoeve van het voorkomen en bestrijden van kanker. Het broodnodige wetenschappelijke on derzoek volgens de minister een uiterst moeizame arbeid vindt ruim begrip bij onze bevolking. In 1967 werd 4,5 miljoen door het Koningin Wilhel- mina fonds aan kankerinstituten en kan kercentra geschonken. Daardoor kon voor onderzoek en behandeling erg kost bare apparatuur worden aangeschaft Bovendien kregen enkele mannen v wetenschap beurzen om zich te specia liseren in verder onderzoek op het ge bied van kanker. Met deze toespraak leidde minister Roolvink de jaarlijks» landelijke campagne van 't Kon. Wil- helminafonds in.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 16