Paus Pa 11 lu* naar versierd kruitvat DINSDAG 20 AUGUSTUS 1968 DE LEIDSE COURANT PAGINA T De straten van de Invasiones leiden slechts naar misère BOGOTA Al maan- denlang staat Bogota, ^■B ^HB de hoofdstad van de W Zuidamerikaanse repu- M t bliek Colombia, in het teken van het bezoek van Santo Papa aan het Eucharistisch Con gres. Er wordt vrijwel nergens anders over gesproken in de luxueuze salons van de oligarchie, in de krotten van de armen, de invasiones, die als gordels van ellende de wolkenkrabbersstad omringen. De rijken noemen het bezoek van Paus Pau- lus 6 een hulde aan hun land, een erkenning van het „Athene van Zuid-Amerika", een vriendschapsgebaar aan het meest katholieke land van dit continent. In hun elegante palei zen, waar garages met radar geopend worden, waar het wemelt van keurig gekleed en slecht betaald personeel, waar alles is ingericht met een bijna verbluffende smaak, waar charme, genialiteit en schoonheid de hoofdrollen spelen, twisten ze met elkaar welke kardinaal, welke aartsbisschop, welke bisschop van hun fameu ze gastvrijheid zal kunnen genieten. Hier is 't Eucharistisch Congres nu al een societygebeu- ren van de eerste orde geworden. Gezamen lijk hebben zij kapitalen geïnvesteerd om de wereld te laten zien dat Colombia geen India is, geen onderontwikkeld land; dat Bogota de zetel is van de wetenschap, de kunst, de be voorrechte smaak van een volk dat stamt van Spaanse conquistadores en Indiaanse keizers, die zich met goud behingen. Niemand in die kringen schijnt zich te realise ren dat hun meest eminente bezoeker, Paus Paulus VI, niemand minder is dan de schrij ver van de belangrijke sociale verklaring: de encycliek Populorum Progressio, waarin letter lijk staat te lezen, „Dat men ons goed versta. De tegenwoordige toestand moet moedig tege moet getreden worden en de onrechtvaardig heden dienen bestreden en overwonnen te worden. De ontwikkeling eist stoutmoedige her vormingen, totaal nieuwe ideeën. Dringende hervormingen moeten zonder uitstel worden aangepakt". Hervormingen Dringende hervormingen? Misschien ver staan de rijken van Colombia daaronder de verbouwing van de pompeuze internationale aankomsthal van het vliegveld, dat met Ken nedy Airport en Schiphol kan wedijveren. Een verbouwing die ironische lieden hier een „eu charistisch initiatief" hebben genoemd. Misschien verstaat de oligarchie onder her vormingen het opnieuw asfalteren van de we gen of het gigantische Campo Eucaristico, dat 500.000 pelgrims kan herbergen, een parkeer plaats heeft voor 4000 auto's en meer dan dui zend toiletten. Misschien ook wil de oligarchie een hervorming zien van het toerisme dat niet nu alleen tienduizenden uit alle delen van de wereld naar Colombia komen, maar voor eens en voor altijd de weg vinden naar dat Zuid amerikaanse land waar bergen, vlakten, oer woud en rivieren elkaar afwisselen. Een feit is dat Bogota trilt van leven. Ergens In een garage zwaar bewaakt door de politie, staat de bijna theatrale auto waarmee Paus Paulus VI z'n triomftocht door de straten zal maken en zal zwaaien naar katholieke socia listen, katholieke communisten, katholieke li beralen, katholieke uitbuiters, katholieke uitge- biitenen, want van 18 tot 25 augustus zal ie tereen katholiek zijn, vooral zij die hopen dat it auteur Paulus VI, zoals iedere auteur, uit iljn befaamde werk Populorum Progressio zal citeren. Lijfwacht Er is altijd hier en daar wel een persconfe rentie waar heren geestelijken en heren leken de verzamelde journalisten onthalen op nieuws van peperdure initiatieven, zoals bijvoorbeeld het feit, dat een uit honderd maij bestaande tot de tanden gewapende, goed getrainde en onbarmhartige lijfwacht, in zal staan voor de veiligheid van de Paus en 3500 militairen en po litiemannen de orde zullen handhaven in het Campo Euchairistico, waar prachtige spreuken de bezoekers toeschreeuwen, maar waair men vergeefs zal zoeken naar de woorden uit Po pulorum Progressio: „Ontwikkeling is de nieu we naam voor de vrede". Wie echter de situatie in Colombia en in ge heel Latijns-Amerika kent, weet dat men die overal in de wereld geciteerde woorden wel eens met opzet kan hebben weggelaten. Want nog altijd schijnen de rijken van dit continent, ook de rijken in Bogota, waar kardinalen en aartsbisschoppen zullen logeren, het met de ontwikkeling van de mensen in hun land niet zo nauw te nemen; integendeel gigantische rijkdommen verzamelen zij ten koste van de vele tientallen miljoenen paupers, die door hun schuld sterven als ratten. Zelf gezien Ikzelf heb de dood in Zuid-Amerika vele ma len moeten aanschouwen, een gruwelijke dood vaak, zoals in het melaatsenkamp Agua de Dios, het dorp van de levende lijken, aan de andere kant van het Andesgebergte, vier uur rijden van Bogota. Ikzelf heb tijdens mijn be zoek aan de zogenaamd „communistische bis schop" (in Brazilië een eretitel voor sociale rechtvaardigheid) van Santo Andre, dom Jorge Marcus de Oliveira, die vierentwintig stakin gen persoonlijk heeft geleid, hem woedend ho ren zeggen: „Als deze uitbuiting, die hemelter gende sociale onrecht blijft voortbestaan, dan zullen wij de wapenen moeten opnemen zoals de rebel Camilo Torres in Colombia dat deed toen hij geen enkele uitweg meer zag en bij wijze van spreken zijn rozenkrans ruilde voor een stengun". Ikzelf heb vele weken lang rondgezworven in die puisten van ellende, de favela's in Rio de Janeiro, waar de apathie de dood vergezelt. In de calampa's rondom Santiago de Chili waar ook wanhopige Nederlandse missionarissen dag na dag geconfronteerd worden met de gruwel van een door de oligarchie veracht proleta riaat. In de invasiones van Bogota, waar men sen in hokken wonen die in Nederland voor var kens zouden worden afgekeurd en waarovei Camilo Torres, de priester-revolutionair, socia le werken schreef met een bijtende openhar tigheid, die hem tenslotte het leven heeft gekost In Lima, hoofdstad van Peru, dwaalde ik met een Nederlandse missionaris door een krotten- buurt waar de doodarme, zieke Peruanen hun optrekjes van blik en hout hadden gebouwd op de mestvaalt van de stad. Toen ik daarna de verklaring van de vijftig Peruaanse priesters las, leek het me of ik de stank opnieuw rook omdat de woorden, die gelukkig door de kardi naal Landazuri Ricketts werden onderschreven, me talloze beelden deden herinneren van men sen die onnodig te vroeg waren ziek gewor den, onnodig te vroeg wanhopig, onnodig te vroeg dood waren gegaan boven op de mest vaalt van een grote stad. Want armoede moet je zien, armoede moet je ruiken. Met de dood móet je lijfelijk geconfron teerd worden voordat je begrijpt wat er ginds In Zuid-Amerika aan de hand is. Pas dan dringt de realiteit van de brief van „die vijf tig in Peru" goed tot je door, pas dan heb ben de letters gezichten, pas dan weet je dat 't woord voor woord waar is". De trouw aan de traditie van de Kerk en aan onze priesterlijke lending heeft ons ertoe gebracht de huidige si tuatie aan te klagen", schrijven zij „Tot een maatschappij die zich christelijk noemt, moet men de uitspraak van Isaias herhalen: „Heft gij uw handen omhoog. Ik sluit mijn ogen voor u en luister niet eens hoeveel gij ook bidt. Uw handen druipen van bloed, wast u eerst en wordt rein. Weg nw boosheid uit mijn ogen. Houdt op met kwaad, leert het goede doen. Behartigt het recht en helpt de verdruk- En verder onder andere „De arbeider wordt bij ons onmenselijk behandeld. De baas neemt ongestraft een loopje met de arbeidswetten koopt de arbeid als een koopwaar, verzet zich tegen de echte vakorganisatie en laat de arbei ders niet deelnemen aan het beheer en het be zit van de onderneming. En als de verarmde arbeider zijn probest uitschreeuwt wordt hij brutaal tot zwijgen gebracht door degenen die hem zouden moeten verdedigen". En het slot van de brief. „De leken verzoeke! we om 'n beslist antwoord op de dringende op roep tot actie, die Paus Paulus VI heeft gericht tot alle mensen van goede wil. Wij bedoelen deze oproep als een algemene mobilisatie van de gewetens om, daar we ons bevinden in een echte staat van oorlog tegen de ellende, de strijd te voeren tegen onderdrukking en uitbui ting. Het gaat echt om een tweede onafhanke lijkheid van Peru, die de kinderen van God moet bevrijden van al hun slavernijen. Deze onafhankelijkheid zou tot stand moeten komen zonder enige soort van confessionalisme. Wij beloven voor het aangezicht van God, dat we onze krachten en onze levens in dienst van de ze zaak zullen stellen". De anderen Deze priesters stellen zich in dienst van de ar men. Zij volgen het voorbeeld van de aarts bisschop van Recife dom Helder Camara, van dom Jorge Marcus de Oliveira, die niet alleen moet vechten tegen de starre militaire dicta tuur in zijn land, maar tevens tegen een aan tal van zijn collega-bisschoppen, waarvan er eens een zei toen hij een tehuis voor ongehuw de moeders opende: „De Oliveira heeft zijn privéhuis voor prostituées gebouwd". Ik schrijf dit niet van informaties die ik uit de tweede en derde hand gekregen heb, neen, hij heeft het zelf tegen mij verteld toen ik een paar dagen met hem optrok. Hij vertelde me ook dat hij elke dag kon worden gearresteerd. Dat hij meerdere malen door de Seguridad National, de geheime politie was verhoord en dat de oli garchie hem liever in de gevangenis zag dan daarbuiten. Men zou hem een Camilo Torres in het rood kunnen noemen met dit verschil, dat zijn po pulariteit ook buiten de landsgrenzen zo groot is, dat zelfs dictators zich er wel voor wach ten een internationaal schandaal te veroorza ken door hem, evenals Torres, neer te schie ten. Zo zijn er nog velen in Zuid-Amerika, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat zij toch een sterke minderheid zijn. Machtige mannen zoals de kardinaal van Buenos Aires, talrijke aartsbisschoppen en bisschoppen in ge heel Zuid-Amerika stellen zich nog steeds op aan de kant van de oligarchie, zien met hoog hartige minachting neer op de rebellen van een nieuwe sociale orde, op de Chileense pries ters, die de kathedraal van Santiago de Chili bezetten omdat zij een democratisering van de Kerk wensten, op de 22 bisschoppen (van de 220) in Brazilië, die fel protesteren tegen de sociale onrechtvaardigheden in hun land, tegen allen,' die de durf en de moed hebben om het etiket van „communisten" te dragen, dat onmiddellijk op iemands persoon wordt ge plakt als hij zich verzet tegen de infra-huma ne omstandigheden in zijn land. Woedend Woedend waren ze op dom Helder Camara bij voorbeeld toen hij in 1966 in een rede ter gele genheid van de installatie van de nieuwe aarts bisschop van Jaoa Pessoa, mgr. Jose Maria Pires, letterlijk zei: „Het werd me duidelijk gemaakt, dat de beschuldiging van intern kolo nialisme betrekking had op het platteland, waar de eigen Brazilianen enkele loffelijke uitzonderingen daargelaten zich verrijken ten koste van Brazilianen aan wie een levens standaard wordt opgedrongen, niet ongelijk aan of nog erger dan die van de vroegere ne gerslaven. Sindsdien martelt mij het idee dat de grootgrondbezitters, die het intern kolonia lisme in stand houden, bewust of onbewust steun zoeken in het feit, dat de levensvoorwaar den van de pachters op diocesane eigendommen niet beter zijn. Op die manier ontstaat tussen beide eigenaars een gevaarlijke verhouding van wederzijdse oogluikende toelating: de bisschop die het aan middelen ontbreekt om het pro bleem op te lossen op eigen erf, kan zeer goed begrijpen, dat de middeleeuwse toestand van landbaronnen in stand wordt gehouden en van de andere kant, in de casa grande, het grote huis, pleegt de priester de mis te lezen voor de erfgenamen van de oude slavenhouders. De eigenaar voelt zijn geweten volkomen in orde en beschouwt zich als een steunpilaar van de orde en de christelijke beginselen...." Na deze rede had ik een onderhoud met dom Helder Camara. Hij was moe, klein en ineens leek hij zeer oud. Hij zei: ^Vorige week was de politie nog bij me. De conamigsaris wil de me arresteren. Ik zei: „Gaat uw gang, dan krijg ik tenminste eindelijk eens de tijd om mijn gedachten methodisch op papier te zet ten". Hij ging onverrichter zake terug toen hij. een brief las waarin de Paus naar mijn ge zondheid informeerde". Verantwoordelijk In een werelddeel van zoveel honderden miljoe nen mensen, waarvan er vele, zeer vele tien tallen miljoenen, niet kunnen lezen en schrij ven klinkt de stem van dom Helder Camara amper door. Misschien is het niet al te ge waagd te veronderstellen dat hij in Nederland bekender is dan in Bolivia, Colombia en zelfs in vele delen van zijn eigen onmetelijke land, Krachtiger zijn de stemmen die het niet met hem eens zijn, want zij hebben over het alge meen de beschikking over de kolommen in de grote oligarchische bladen, die pagina's beste den aan de strijd tegen de progressieven in de Kerk, in veroordelingen van Che Guevara en Camilo Torres, die openlijk het geweld predik ten in een werelddeel waarin altijd het geweld gebruikt is om het gezag van de heer sende küasse te ondersteunen. En waar de oligarchieën vroeger geen enkele belang stelling hadden voor de pauselijke sociale ency clieken, integendeel ervoor zorgden dat ze niet ter kennis kwamen van de gote massa, scher men ze nu met Populorum Progressio waar de Paus het geweld veroordeelt en daardoor het belangrijkste wapen uit de hand neemt van hen die dit de enige manier vinden om sociale ver anderingen in het land te verkrijgen. Een van de Colombiaanse bisschoppen, die zeker ook zal aanzitten aan hel grote diner dat ter ere van het bezoek van de Paus zal wor den gegeven, zei mij onlangs: „Noch Rerum Novarum noch Quadrageslmo Anno zijn ge schreven voor dit continent. Pacem ln Terris en Populorum Progressio zijn echter gevaar lijke encyclieken want zij openen hier de weg voor het communisme". Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat hij er uitzag als een man die geloofde in wat hij zei. Hij was ook geen dictator maar een goedmoe dig man op wiens gezicht te lezen stond dat hij goed was voor zijn medemensen. Zo is het ook vaak met de oligarchen, die werkelijk me nen dat zij hun landarbeiders, de campeslono's goed uitbetalen, die een werkelijk gevaar zien in het marxisme omdat zij de eigendommen van hun voorouders moeten beschermen. De onverdragelijke kardinaal Concha Cordoba (sinds enige tijd afgetreden), die Camilo Tor res de uiloefening van zijn priesterschap ver bood, was de zoon van een oud-president en hij had zijn vaderland niet minder lief dan Torres. Hij echter geloofde met heel zijn ziel in het gezag dat hij uitoefende en hij had een pani sche angst voor mannen als Che Guevara, Tor res, Fidel Castro, die de wapens opnamen te gen het gezag, dat volgens hem, een creatie van God zelf is. Voor hen die Zuid-Amerika als een toerist be reizen en niet als 'n kritisch ingestelde publicist zullen de felle woorden van priesters en leken wat komisch aandoen. Hij ziet grote steden als Rio de Janeiro (vier miljoen) als Sao Paulo (vijf miljoen) als Buenos Aires (twqalf mil joen) en hij geniet van de verfijnde cultuur en de grote beschaving. Hij zal geen bezoeken brengen aan de krottenbuurten omdat ze hem worden beschreven als haarden van misdadig heid, roof en moord. Hij zal op een plantage door de landeigenaar worden rondgeleid, die hem zal vertellen hoe lui en onverantwoorde lijk, zijn arbeidskrachten zijn, maar hij wil ze niet eruit schoppen omdat God hem di zorg voor zijn mensen heeft gegeven. Hij zal niet de Amazone bereizen waar hele zijrivieren in het bezit zijn van een man, die in een kolossale villa in de stad woont terwijl zijn rubbertappers of kastanjerapers niet eens een gemiddelde leeftijd van 40 jaar halen, Hij zal misschien uit zijn veilige hotelkamei studenten zien vechten tegen de oproerpolitie en de de'tige gasten zullen hem zeggen, dat deze veel hardhandiger zou moeten optreden tegen die onevenwichtige lieden, maar zij ver tellen hem niet dat zij protesteren omdat bij voorbeeld in het land van het Eucharistisch Congres 92.6 pet van de plattelandswoningen geen waterleiding heeft, 88.7 pet. geen sanitaire voorzieningen, 95 pet. geen elektrisch licht en 68 pet. een lemen vloer in de hut heeft. Dat het kindersterftecijfer tussen een en vier jaar meer dan 40 pet. is, dat het gemiddelde voed selpakket slechts 78.4 pet. van de calorieën dekt, 59.4 pet. van de proteïnen en 55 pet. van de noodzakelijke vetten. Dat er jaarlijks 150.000 nieuwe arbeiders beschikbaar zijn, van wie er 30.000 werk op het land vinden, 120.000 werk moeten zoeken in de steden en omdat de fa brieken slechts 12.000 arbeiders per jaar nodig hebben, de rest geen emplooi heeft en op deze wijze de rijen van het stedelijk proletariaat verhoogt dat in sommige steden van Colombia al oploopt tot 40 pet. van de bevolking. Dat zal hij niet te horen krijgen, jammer genoeg ook niet van de meeste bisschoppen en pries ters, al m et ik zeggen dat de rebellen ln aan tal toenemen. Hol van leeuw Gezien de situatie, die in alle landen van Zuid- Amerika min of meer op hetzelfde neer komt, namelijk een kleine groep van macht hebbers, die de grootste groep van de bevol king, de arbeiders, meedogenloos onderdrukt, kan men zich de vraag stellen waarom Paus Paulus VI zich in dit hol van de leeuw waagt Uiteraard zal hij niet de gast zijn van de doodarme campeslno, maar wel van de oli garchie. Deze zal hem met alle mogelijke zor gen omgeven, want het gevaar is lang niet denkbeeldig, dat een van de tienduizenden op roerige studenten van de nationale universiteit met een plan rondloopt om 'n aanslag op hem te plegen. Zijn reis getuigt ln elk geval van gro te moed, want hij weet toch immers al, dat zelfs vele progressieve priesters zijn bezoek aan 't Eucharistisch Concres afkeuren en in de officiële lijst van genodigden in het blad voor het Eucharistisch Congres, Carte del Con- gresso, ben ik tot nu toe niet de namen tegen gekomen van grote sociale voorvechters als dom Helder Camara en dom Jorge Marcus de Oliveira. Misschien is dit een vergissing en komen zij nog, maar in elk geval ontbreken ook de namen van de kardinaal en de bis schoppen uit Nederland. Wat zal hij zeggen ledereen in Colombia en elders in Zuid-Ameri ka stelt zich de vraag wat de Paus zal zeggen. In een land waar een priester, Camilo Torres, zich bij de guerrilleros in de bergen aansloot, die een strijd op leven en dood voeren tegen de oligarchie, in een werelddeel waar een naam ils Che Guevara op de universiteiten wordt vereerd als een martelaar van de revolutie en een priester stierf door een kogel uit cr-n 'teweer van 't nationale leger, de verdedigers van dc rijken, wordt er met spanning op hem jewacht. Met spanning maar niet met volle dige tevredenheid. Want 'over zijn bezoek in 1e schaduw gevallen van het in de encycliek Humanae Vitae vastgelegde verbod op het ge bruik van kunstmatige voorbehoedsmiddelen. Kortgeleden hebben vertegenwoordigen van medische faculteiten in Argentinië, Brazilië, Colombia, Chili, Peru en Venezuela een ge meenschappelijke .verklaring uitgegeven waar- n de mening wordt verkondigd dat voorko ming van zwangerschap met kunstmatige mid- ielen de enige manier is om de enorme bevol kingsgroei af te remmen. Maar van de andere kant zijn de vertegenwoordigers van universi teiten nog geen vertegenwoordigers van de Kerk en ook geen vertegenwoordigers van de kleine man op het platteland, die zeker van de encycliek nog nooit gehoord heeft en als hij ervan hoort dat pas doet op het moment dat de pastoor zijn visie geeft, die dan tevens dc visie is van de officiële Colombiaanse Kerk en ook die van de Paiui DOOR WIM HORNMAN De intellectuelen overal in het continent zijn niet zo gelukkig met de encycliek, maar zolang de Kerk hen beschermt, zolang de Kerk het privé-bezit blijft verdedigen, zolang de Kerk nog niet toe Is aan het propageren van een landbouwhervorming, bang de rijken tegen de borst te stoten, zullen zij dit „ongemak" op de koop toe nemen. Alles wordt echter anders als de Paus durft te ;preken, hard en duidelijk als in Populorum Progressio. President Frei van Chili zal er op wachten, René Barrlentos, de militaire dicta tor van Bolivia, die Che Guevara om het leven liet brengen, zal er bang voor zijn. Francois Duvaller. de dictator van Haïti, zal het wil len weten, Carlos Lacerda, de opponent van de militaire dictatuur in Brazilië, zal ademloos 'uisteren, evenals Da Costa E. Silva, president van dat land. Fidel Castro zal nieuwsgierig iljn, honderdduizenden studenten zullen hun halzen rekken, hun professoren zullen luisteren en de progressieven ln katholieke kringenjtnij- pen nu al de handen samen nerveus als ze zich ifvragen of de Paus, tijdens 't Eucharistisch Congres de machtigste man in Colombia, hun Idealen voor een snelle vernieuwing op sociaal ?ebied zal delen of zal zwijgen voor het forum van een hele wereld. Er zijn maar twee mogelijkheden. Of de Paus herinnert aan zijn befaamde encycliek of hij '.wijgt erover. Natuurlijk zal hij diplomatiek eUn. Je kunt de leiders van een land niet te chande zetten op het moment dat er mlljar- len mensen over dc hele wereld naar Je woor- len luisteren, maar achter de diplomatie of hopelijk nog daarvoor zullen zijn sociale Idee ën staan en wie goed luistert zal hem verstaan. Dit is tenminste de hoop van velen in Colombia, :eker niet van allen. Toen ik enkele weken ge leden Bogota bezocht en verbaasd staarde naar het opknappen van de stad, naar het geweldi ge amfitheater, waar de Paus zal spreken, men mij de kelken liet zien, de misgewaden, de vergaderzalen voor de Celam, waar de Zuidamerikaanse bisschoppen vergaderen met de hoop op vernieuwing, duizelde ik even. want het drong tot me door dat juist dit Bogota op 2600 meter wel eens het kruitvat kon zijn waar de geweldige lading van emoties, opge kropt in zoveel eeuwen, kon ontploffen. Ik stel de me Paulus VI voor, staande op de uiterste verhoging van dat kruitvat, dat tenslotte een heel werelddeel is, waarbij Europa en Rus land in het niet verzinken. Op welk een ge vaarlijke plaats sta Je dan, een kruitvat ver sierd met levensgrote foto's van jezelf, met vlaggen van alle naties, met harmonieën, die er naast paraderen, met feestbogen ln allerlei kleuren, met boeken over jezelf in alle etala ges van de grote winkels er dichtbij, omringd door kardinalen, aartsbisschoppen, bisschop pen, presidenten en generaals, hoe nietig moet je je dan voelen wanneer door Jou dat kruit- vat tot ontploffing kan komen of nog niet Moedig „Santo Papa is moedig vatte een communis tische taxi-chauffeur dit alles samen, rijdend door het nu al duizelingwekkend drukke ver keer van Bogota, waar een woedende volksme nigte in 1948 het paleis van de kardinaal ln brand stak en de aanhangers van de conser vatieve en de liberale partij elkaar in de daar op volgende Jaren uitmoordden met als ver bluffend resultaat honderdduizenden doden. Toen ontplofte ook het kruitvat en dat is nu precies twintig jaar geleden. Het was het be gin van La Violencla Het geweld. Ik was in die jaren ook in Colombia en heb er de krante- berichten gelezen van de meest gruwelijke moorden op mannen, vrouwen en kinderen. Nog steeds zijn er guerrilleros in de bergen, maar nu hebben zij een politieke kleur. Nog al tijd worden zij achtervolgd door speciaal opge leide eenheden, die hen onherroepelijk afslach ten als zij In hun handen vallen. Nog nooit zijn de studenten van de nationale universiteit, meer dan tienduizend, zo opstan dig geweest als in dit Jaar en het is niet denk beeldig dat zij van deze gelegenheid gebruik zullen maken om met alle heftigheid tegen de oligarchie, die op de voornaamste plaatsen van Campo Eucaristico zit, te demonstreren. Nog maar enkele weken geleden werden Bob Uachl, van de NRU en ik bijna onder de voet gelopen door woedende studenten, die dachten dat we Noordamerikanen waren. Tijdens dat bezoek zij iemand tegen me: „Ik hoop dat de Paus de krottenbuurten zal bezoe ken, maar zover ik mijn amigo's ken, zullen ze hein dat niet toegestaan. Het kordon is Jammer genoeg te dik om er doorheen te breken en de jongens van zijn lijfwacht slaan te hard, an ders zou ik Santo Papa zeggen: „Lap het protocol aan uw laars. Loop met mij mee de krottenbuurten in en kijk naar hen die sterven door de schuld van uw gastheren". Hij zei het met spijt omdat een Paus ln een krottenbuurt, die hij niet zou schuwen, omdat hij het als aartsbisschop ook in Italië heeft gedaan, de wereld duidelijk zou maken dat deze ongezie ne moord op zoveel mensen niet langer getole reerd kan worden. Geweld Een vriendelijk man, met zachte ogen achter een bril zonder montuur en hij zal moeilijk de jongeren die hard en opstandig zijn kunnen be grijpen. Zo nadert dan de dag van de grootste show van Zuid-Amerika, zoals een professor non-conformist aan de nationale universiteit het Eucharistisch Congres noemde. Dat mag dan waar zijn, maar dan is het toch ln elk ge val voor dit werelddeel een uitermate belang rijke show en als die voorbij zal zijn dan ko men de bisschoppen onder leiding van de Paus bijeen. Daar zal dan onder de vooruitstreven- den onder hen zeker worden aangedrongen op 'n totaal ander sociale aanpok zich beroepend op wat Santo Papa die zich tussen hen bevindt, zelf heeft geschreven. Ik weet niet, naar wie 't meest geluisterd zal worden. Het Is moelijk te voorspellen, maar Ik herinner me de woorden van een vooraanstaand vakbondsleider in Co lombia. „Als dit Eucharistisch Congres en de conferentie van de Celam niet aan de hoogge spannen verwachtingen voldoet dan behoeven we niet meer te debatteren over geweld of geen geweld, dan komt het geweld vanzelf misschien al tijdens datzelfde Congres dat in het teken van de vrede wordt ge houden". Een zeer vooraanstaand Nederlander zei me: „Voor mij had groot- van de Zuid- ^^^^B ^^^^B amerikaanse bisschoppen weg kunnen blijven. Zij W M zetten geen luister bij M M aan het Congres, eerder he| tegenovergestelde Krottenwijken rond de steden, als gordels van ellende.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 7