Engelse kerk voor dramatisch weekeind „IK WORD LANGZAMERHAND GEK VAN DAT WACHTEN Verzuchting van Kanaalzwemmer op de wal: SCHIP LAADT GOEDEREN VOOR BIAFRA VRIJDAG 16 AUGUSTUS 1968 DE LEIDSE COURANT PAGINA 5 DOVER. Dit zijn spannende uren voor de Haagse aspirant- Kanaalzwemmer Jan v. ScheijiH del. Terwijl een verdrietige mot regen de toch al niet uitbundige maJke-up van Dover langzaam wegspoelt, conspireert hij tan denknarsend in kamer 5 van pension Hubart House tegen de belagers, die een etage lager de grijze beroepsvisser Charles Buxton met harde dollars probe ren om te kopen. Buxton had tot op deze donderdagavond geen enkele ervaring met de borst- crawlers, die tussen Kaap Gris Nez en Dover pendelen, maar hij heeft wel een boot, een afgedankt 42 voet metend Duits marine schip, dat hij in 1946 als oorlogs buit de haven van Folkstone heeft binnengesleept. Daarnaast beschikt hij over een goedlachse vrouw, drie hengels, een werp- molen en een vrijstaand huis, maar deze zaken zijn op deze avond duidelijk ondergeschikt aan zijn zeewaardige „corridor". Als hij tegen half negen de trap op komt in de geslaagde vermomming van een praktizerend strandjutter (petje en zeildoek, zwarte laarzen en een af doend duffeltje om de smalle tors) wordt hij onmiddellijk vanuit kamer zeven besprongen door de Amerikaan Ted Ericson, die nu eindelijk wel eens wat vuurwerk van zijn 13-jarige zoon John wil zien. De jongen heeft tot nog toe slechts driemaal daags in de ha ven van Dover gelegen en het is duide lijk, dat de vader met die schamele buit nooit in New York behoeft aan te komen. John moet gewoon even dat kanaal over en dan kunnen ze tenmin ste als de gesmeerde bliksen naar De moeilijkheid is alleen, dat er meer „klaar voor over water tussen het bloemetjesbehang van ka mer zeven voor anker te gaan. Om hem heen, op bedden en op de grond, zitten verder zes Engelse militairen, die in estafette over het kanaal willen, John Ericson, Eddy Schmidt, een Ca nadese laatbloeier, die op 1 september over gaat en de blonde Engelse Rose- marie, die al enige weken in Dover en omstreken het bericht verspreidt, dat ze in topconditie verkeert. Het is haar trouwens aan te zien. De nachtwacht in Hubart House wordt gecompleteerd door een zwaarlijvige toeschouwer, die zijn aandeel in de discussie beperkt tol regelmatig en krachtig boeren. Hij lost er de problemen weliswaar niet mee op. maar het is wel een verfris send geluid temidden van het loven en bieden, dat voortdurend getemperd wordt door het gesis van Rosemarie, die hiermee haar zuigeling in de belenden de kamer een voortijdige opstanding wil besparen. Mes op tafel mensen in Dover zijn, die deze onthut sende begeerte koesteren. De Austra liër Coorey bijvoorbeeld, die al vijf weken onder de courante depressies van 't Britse koninkrijk gebukt gaat en inmiddels vaalgrijs is uitgeslagen. Gisteren had hij, kapseizend onder acuut geldgebrek, de moed al opge geven, maar vanmorgen kreeg hij op eens bericht, dat een wildvreemde landgenoot hem 500 dollars heeft over gemaakt. Met dit bericht is hij gelijk naar een plaatselijke journalist gerend, want laat ie dan nog steeds niet dat ka naal hebben bedwongen, een plaatje in de krant van Dover gaat er altijd in. Coorey is nu in verwachting van het verlossende antwoord van Buxton om Wat zijn nu de problemen? Een tus sentijdse peiling in kamer zeven brengt aan het licht, dat de aanwas van kanaalzwemmers het aanbod van schippers dit jaar royaal overtreft. De dood heeft vooral de laatste tijd lelijk huis gehouden in de rijen der „pilots" en met name de oude rotten zijn stuk voor stuk geveld. Daarnaast zijn er kort achter elkaar drie boten bezweken aan oudersdomskwalen. Het komt erop neer, dat er in Doveren Folkstone nog slechts zo'n acht mannen rondlopen, die niet alleen een boot hebben, maar daarbij ook nog de luizenstreken van het kanaal stevig in hun broekzak heb ben. Het gevolg is, dat de onderhan delingen in kamer zeven met het mes op tafel gevoerd worden, want iieder- een wenst zo snel mogelijk door Bus- ton in de boot te woi'den genomen, gekomen, de borrelend uit zijn adems- appel converserende John Jyle, die zijn jacht Happy Return" in de strijd wil werpen. Onervaren Buxton heelt voorlopig het stuurwiel van zijn eigen schip toevertrouwd aan John Hys, een Grieks kijkende vogel uit New Rom- Nederlands fregat redt opvarenden van Brits jacht DEN HAAG (ANP) Omstreeks vijf uur gistermiddag is door hr. ms. „Iisaac Sweers", die met een aantal Engelse ma rineschepen deelnam aan oefeningen in het Kanaal, het gezin Rycroft, bestaande uit man, vrouw en dochter, gered van een zinkende zeilboot, de „Najad'', in de buurt van het lichtschip „Shambles", dat nabij Portland Bill ligt.*Een poging om het jacht te bergen werd door de zware grondzeeën en de slechte toestand van het jacht verhinderd. De heer Rycroft vertelde na zijn red ding, dat de naam „Isaac Sweers" voor hem niet onbekend was, aangezien hij als oud-commandant van hms „Chest nut" samen met hr. ms. torpedobootja- ger „Isaac Sweers" in 1942 een convooi had geëscorteerd in de Middellandse Zee. De toenmalige „Isaac Sweers'werd op 13 november 1942 met een groot verlies aan mensenlevens getorpedeerd op on geveer honderd mijl ten noordwesten SCHIPHOL (ANP) De uit acht koppen bestaande bemanning van het 378 ton metende m.s. Columcille, dat in de Rotterdamse haven goederen voor de hongerende bevolking van Bia- l'ra laadt, is gistermiddag" uit Dublin op Schiphol gearriveerd. Zoals gemeld neemt het schip, dat een Ierse hulporganisatie van de KNSM heeft gekocht. 300 ton goederen, me rendeel voedsel, aan boord, die door de Miserior stichting (een internationa le hulporganisatie van het Duitse epis copaat) zijn gekocht. De Nederlandse stichting „Mensen in nood" heeft ten behoeve van deze hulpzending 200.000 gulden bijgedragen. Het schip gaat eerst naar Dublin, waar het aanstaande zondag zal aan komen. Daar wordt nog eens 50 ton goederen geladen en krijgt het schip tevens een flinke beurt voor het vrij dag 23 augustus de 18 tot 20 dagen durende tocht naar het voor de Nige- riaanse kust gelegen eilandje Sao Tome gaat ondernemen. Op Sao Tome zullen de goederen worden opgeslagen in af wachting van transport naar Biafra. Een woordvoerder van de Ierse hulp organisatie, de heer S. Hopkins deelde vanmiddag op Schiphol mede dat het de bedoeling is dat het schip daarna gaat pendelen tussen Sao Tome en het vasteland, als tenminste tegen die tijd de politieke situatie zodanig is gewij zigd, dat de Nigeriaanse regering ons toestemming geeft een haven op het vasteland (bijvoorbeeld Port Har court) aan te doen. ney met bijpassend gemenied baaid- werk. Het gaat er immers om, dat we met zijn allen die tocht overleven, legt Buxton uit. De anderen knikken. Ze vinden het een billijk uitgangspunt. Hys is verantwoordelijk voor de dienstregeling, die a l'improviste ge componeerd wordt aan de hand van de binnengekomen telefoontjes. Hel blijkt, dat de Amerikaanse glamour boy Pen- die als eerste bij Hys aan de lijn heeft gehangen. Deze mededeling baart op zien in de kamer, want niemand heeft de Amerikaan tot nu toe opgemerkt Toch ligt ie volgens zijn eigen zeggen al vijf weken regelmatig in de haven „Pendle gaat dus eerst over", roept Hys. Oke? Oke", zegt Pendle. „Sssssttt", zegt Rosemarie bestraffend. Staande de vergadering wordt voorts besloten om bij gunstig weer twee bo ten te laten uitvaren, die tegelijk in Cape Grinez de le lading zwemmers zullen lossen. Oke? vraagt Hys. Ssstt, roept Rosemarie. Jammei- ze is deze keer net effen te vroeg. Dan is er nog het team van rappe krijgers, die al ze ven weken trainen voor hun estafette. Ook zij hebben ellendig vroeg gebeld, maar de pijn is dat sindsdien een van hen op ziekenrapport is gegaan met een onwillig stuitje of een verharde pees. Hys neemt dan ook aan dat ze het bij het eerste gladde zeetje lelijk zullen laten afweten. In dat geval, zegt ie, zwemt de Hollander. Biefstuk van de haas Voorlopig wacht de Hollander echter in 't voorgeborgte van kamer vijf nog steeds op zijn verlossing. Hij wordt in dit uur van de beproeving bijgestaan door coach Schouten, die de opgekrop te zenuwen onderdrukt met biefstuk van de haas, die hij in de hoek op een primus bakt. Jan moet in elk geval goed eten, mompelt hij zacht, aan mij zal het niet liggen. Als tegen tienen de zitting in kamer zeven verdaagd wordt en Buxton met zijn gezworenen naar kamer vijf op stijgt. stoten ze op een verbitterde Van Schijndel, die met het alleen za ligmakend getijdenboek in de hand be wijst, dat vx-ijdag de meest ideale dag is om over te gaan. John Jyle bukt zich, bekijkt het boekje met een spot tend lodderoog en zegt: „Dit kunt u rustig weggooien, alles is veranderd". Van Scheijndel kijkt hem aan met de hulpeloze blik van een oprechte gelo vige, die onder de druk van alle ver nieuwingen opeens niet meer zeker weet of Adam in 't paradijs nu wer kelijk die appel heeft gegeten. Goed, roept hij, rpaar dit dan? Hij klimt op een stoel en haalt van de linnenkast 'n kaart die hij op de grond uitspi-eidt. Jyle bukt zich weer en zegt veiTast: „Dat is een kaart van Er is ook nog een twee „pilot" mee- het Kanaal". „En een goeie", zegt Van Scheijndel. Bij de marine gebrui ken ze hem ook. Jyle knikt en wijst de route aan, die Van Scheijndel moet aanhouden. En hoe zit hel dan met mijn lus? Vraagt Van Scheijndel ach- tei-dochtig. En het getij. Ik moet toch met het getij mee? Voor het on geoefend lekenoor drijft de conversa tie nu i-egelrecht de mist van de on doorgrondelijke specialisatie binnen. Er wordt met smaak gesproken over „verval, tegenstroom, mijn lus, jouw lus". Er wordt opeens op een heel andere breedtegraad gecommuniseerd. Schou ten zet ondertussen tei-zijde water op de primus voor vei'se koffie. Het zit er dik in, dat hij 'er ook geen bal van begrijpt. met een zuinig middenstands! Alles antwoordt Hys. de boot, de loot, alles, f 700 is echter niet te ve Wij kunnen rustig f 100 vragen ma wij kijken naar de toekomst. Wij w len over 20 jaar ook nog brood op t fel hebben. Als u goed aan de ovc kant komt, stuurt u misschien pv 15 jai Commerciële rug De zaken komen pas weer duidelijk te liggen als de kosten ter sprake ko men. Van Scheijndel zet gelijk een ho ge commerciële rug op en zegt dat hij gehoord heeft de Ericson voor f 4G0 een boot krijgt. Geen sprake van, zegt Hys, Ericson betaalt ook f700, dat is een hele schappelijke prijs, want er zijn bosjes gidsen die f900 of f 1000 vragen. Is het niet John? Jyle knikt. Jyle vraagt ook f700. We willen de zwemmers het vel niet over de neus halen, zegt hij. Het is hem inderdaad aan te zien dat hij het nooit van plan is geweest. Wat krijgt ik voor die f 700, peilt Van Scheijndel Lekker biefstukje Een ander punt? Hoe zit het met de mogelijkheden van embarkeren in Frankrijk? Het NTS-journaal en enke le journalisten willen namelijk in Ca pe Grinez aan boord van de „Corri dor" spi-ingen. Hys schudt het hoofd. Dat gaat dan niet dooi', zegt hij, al lereerst kan de „Corridor" niet aan de Franse wal komen, daarom nemen we ook een roeiboot mee, die Van Scheijndel aan het strand brengt. Wij moeten echter met evenveel mensen in Dover terug komen als waarmee wij vertrokken zijn. Dat wil de doua- heid. Ze willen niemand aan boord hebben die zwanger is, wordt er ge roepen. als dal kind er dan voor Do ver is, dan blijf je tot aan je dood voor de kust liggen. Hys wil ook nog even opmerken dat de zwemmer, die ja zegt tegen het avontuur 250 gulden deposito moet af dragen. Dal is ie hoe dan ook kwijt. Springt hij daucnn in het water en geelt hij halverwege op, dan is ie nok verplicht dc volle f 700 te betalen. Hebben de heren dat begrepen? Dc heren knikken. Zolang het over geld gaat begrijpen Hollanders alles. Schou ten schuift het gordijn opzij: „Het re cent nog steeds. Van Scheijndel knikt". Ik word/ nog eens hnrdstikke gek van dal wachten", /.egt io. „Straks is hel morgen stralend weer en dan kan ik mooi op de kant blijven wach ten totdat Pendle en Ericson terug zijn. Zo is het precies, zegt Hys, u krijgt wel een belletje als het zover is. Ifys staat op, schudt Vnn Scheijn del hartelijk de hand en verdwijnt. Schouten haalt maar weer eens zijn moedeloze schouders op, „Weet je wat ik doe Jan, zegt hij zacht, „ik bak nog een lekker biefstukje voor je". LEO THURING. LONDEN. Kapelaan Paul Weir is nieuws. De Engelse kranten, radio en te levisie besteden veel aandacht aan het geval van de jonge kapelaan, die op straat werd gezet omdat hij weigerde de pauselijke uitspraken over de zondigheid van alle anti-conceptiemiddelen te aan vaarden. Ook in het buitenland begint de naam van Paul Weir een bekende klank te krijgen. En terecht. Toch houdt de ge concentreerde publiciteit rond de figuur van de jonge geestelijke een zeker gevaar in: men zou kunnen vergeten dat het ge val op zich in feite slechts een symptoom is van een veel groter conflict een bit ter conflict waarop de klassieke for mule van het compromis niet meer van toepassing lijkt. Tot dusver hebben zeker vijftig Engelse priestei's in persoonlijke verklaringen, preken en brieven aan kranten geprotesteerd legen de inhoud van de encycliek en tegen de manier waarop in dit geval het gezag werd uitgeoefend. Zij vormen een kwetsbare min derheid, die niet op begrip van hogerhand kan rekenen. Want de hele Engelse hiërarchie steunt de encycliek Humanae Vitae volledig en onvoorwaardelijk als het onveranderlijke woord van God. In herderlijke brieven hebben de bisschoppen dat overduidelijk gemaakt. Veel priesters, van wie verzet bekend Is, heb ben dan ook reeds een ultimatum ontvangen- Daarin worden ook zij bedreigd met ogen blikkelijke suspensie tenzij zij in het open baar hun excuus aanbieden aan het gezag en zich verplichten in hun hele pastorale werk, inclusief prediking en biechthoren, de uitspraak van de Paus naar de letter en de geest toe te passen. Sommige priesters hebben zich onder die om standigheden wel genoodzaakt geacht, wit te noemen, wat zij enkele dagen tevoren naar beste weten en overtuiging als zwart bestem -j-, R zijn waarschijnlijk maar heel weinig Nederlandse katholieken, K die door de recente pauselijke encycliek over geboorteregeling in gewetensnood zijn gebracht. Het geestelijk klimaat van katholiek Nederland en de algemene pastorale praktijk hadden hun richting al duidelijk gevonden, voordal Humanae Vitae het licht zag. Dank zij de onmiddellijke reacties van vooraanstaande deskundigen en de voorzichtige maar betekenisvolle uitlatingen der bisschoppen, kan iedere Nederlandse katholiek weten, waar hij staat met betrekking tot het eigen geweten en de verschillende vormen van gezag. In de wereldkerk neemt de kleine gemeenschap van Nederlandse katho lieken echter een uitzonderingspositie in. In Groot-Brittannië, bijna geheel Noord- en Zuid-Amerika, landen rond Middellandse Zee en belangrijke delen van de onderontwikkelde wereld staan vele mil joenen met ongeduld te wachten op het verlossende woord van de l'aus om meer licht te kunnen brengen in hun door fysieke en psy chologische problemen gekwelde bestaan. Die verlossing is een des illusie gebleken. Het resultaat: meer problemen, meer spanningen, ineer conflicten. In het bijgaande artikel gaan wij uitvoeriger in op de situatie in Engeland, omdat die typerender is voor de ont wikkelingen in de wereldkerk dan de ervaringen van de bevoor rechte Nederlandse katholieken. pelden. Een deprimerend voorbeeld is mgr. Anthony Reynolds, pastoor in Zuid-Londen. Direct na de publikatie van de encycliek zond lij namens zijn „lijdende" parochianen een ipen protestbrief aan de Paus. Een week la- ler bood hij zijn excuses aan in brieven aan itranten. Hij sprak de hoop uil. dat „ieder een de leer van de Paus geleidelijk aan zal aanvaarden". Hij voegde eraan toe: „Mag ik advies spreken tot alle pries- PIL WE II KT IMMIII IN IIOIIH\4. TECiENOVEH LI /AC. s. die dil o slandelijk ordvoerdiTS ichle de click' vaarden. Zij zijn officiële i de Pau schol pen en zij kunnen een dergelijke leer dus pre diken x.ondcr hun geweten geweld aan te doen" In een pathetische brief aan een broer van Paul Weir. Peter, klonk mgr. Reynolds veel minder zeker. Hij betoogde, dat hij zich hel leven eenvoudig niet meer kon voorstellen zonder het actieve priesterschap. Het is dat soort gehoorzaamheid, dat kapelaan Weir af wijst. Hij eiste recht van openbaar protest, omdat hij dit een plicht acht tegenover de me dechristenen voor wie hij speciale verantwoor delijkheden heeft aanvaard. Anoniem Talloze andere priesters voorzagen deze moei lijkheden. Zij zwegen of zijn alleen bereid ano niem te spreken. Ongeveer 40 van hen hebben contact opgenomen met zogenaamde ad-hoc- commissie van vooraanstaande leken, die een landelijk apparaat willen vormen om ge zien de vijandigheid van het episcopaat in gevallen ais het onderhavige builen de officiële Kerk om te kunnen reageren. Zaterdagmorgen /.al een selectie van die brieven worden gepu bliceerd zonder de namen van de schrijvers te i hullen. Intussen heeft de commissie ook mede naar aanleiding van de mening van theologen belangrijke adviezen gegeven aan kapelaan Weir en zijn parochianen, die een sensationele proleslcampagne tegen het ontslag van de jonge geestelijke aan het organiseren zijn. Aan Paul Weir is onder andere verteld, dat er geen enkele aanleiding is de parochie te verlaten, dat hij ook bulten de pastorie actief kan blijven als zielzorger onder de plaatselijke christenen die daar prijs op stellen. Daarmee wordt uiter aard de worsteling met de officiële Kerk op de spits gedreven en dat is dan precies wat de commissie, handelend namens een kleine min derheid van katholieke intellectuelen, beoogt. Deze mensen zijn er namelijk van overtuigd, dat het in Engeland dfe bisschoppen zijn, die de Kerk opbreken. Men wijst in dit verband op het angstvallige stilzwijgen van do Engelse of ficiële Kerk over het aantal priesters, dat het ambt verlaat. Uit vertrouwelijke rapporten blijkt, dat tijdens de afgelopen negen maanden 87 Engelse priesters de nodige dispensaties kregen om als leek verder te leven. Dan is het totale verloop uiteraard vele malen groter. Op de seminaries ziet men hetzelfde verschijn sel. Bij een der grootste opleidingsinstituten zullen na de zomervakantie ruim 30 van de 90 leerlingen niet meer terugkeren. De harde fei len moeten de bisschoppen op den duur toch iets zeggen, betoogt de ad hoe commissie. Maai waar een hiërarchie zich heeft vastgeklampt aan het concept van het onveranderlijke woord van God, is bij een eventuele latere ontwikke ling in de wereldkerk alleen maar een nóg acu tere gezagscrisis onvermijdelijk. Protest Het komende weekeind wordt het hoogtepunt van het door deze leken georganiseerde pro test. Vrijdagavond zal sprake zijn van een „drastische stap", waarover men geen voorpu- blioitcit wenst om dc betrokken autoriteiten niet de gelegenheid te geven tegenmaatregelen te Zaterdagmorgen volgt dan d* publikatie van brieven van priesters, die de uitspraak van de Paus verwerpen. Zaterdagmiddag worden in alle Engelse kathedralen gebedsbijeenkomsten gehouden. Zondag zullen Anglikanen en andere christenen bidden voor hun katholieke broe ders, die door de encycliek in een onmogelijke positie zijn gebracht. Gisteren en vandaag zijn 10.000 pamfletten verspreid vanuit centrale punten in alle bisdommen om bekendheid te geven aan de gebedsbijeenkomsten. De tekst is zo gesteld, dat de bisschoppen de manifestatie niet voor hun eigen doeleinden kunnen aan wenden, zoals bij een eerdere gelegenheid ge beurde. De protesterende leken zeggen onder ande re: „Wij geloven dat hel juk van Petru- niet zwaarder mag wegen dan 't juk van Christus Dan worden vele autoriteiten geciteerd. Te vens is er een alinea uit het hoofdartikel van het. katholieke weekblad „The Tablet". De passage luidl„Trouw aan het geloof en aan Ixet gehele principe van gezag bestaat nu hier uit, dat wij ons uit zullen spreken over onze desillusie en niet zullen zwijgen uit vrees. Wij, die tot het gezin behoren en ons geen andere band kunnen voorstellen, hebben het recht per tinente vragen te stellen, te klagen en te pro testeren. als het geweten daartoe dwingt. Dat is een recht en een plicht voortkomend uit de liefde voor onze broeders" Tenslotte citeert hel pamflet een onthullende uitlatii); van aartsbisschop Murphy van Cai diff, die zelfs onder de Engelse bisschoppen als conservatief wordt beschouwd. De aartsbis schop zei: „Waarom hebben we ooit getwijfeld? Waarom hadden we niet meer vertrouwen? Wie kan het ons echter kwalijk nemen als mensen van grotere eruditie en meer theologi sche kennis leken te twijfelen. Als deze encycliek iets heeft bewezen is het, dat waar hel om de interpretatie van dc natuurwet gart al le eerlijkheid, alle mededogen, alle eruditie en alle verzamelde theologische kennis van weinig betekenis zijn". De commissie acht alle com mentaar op de woorden van deze aartsbisschop overbodig. Bijval De Engelse bisschoppen achten hel debat over geboortenregeling en gezag nu afgesloten. De intellectuele minderheid meent, dat het debat nu pas echt begint. En hot is goed mogelijk, dal dc minderheid voor het eerst bijval van be tekenis zal krijgen van de grote behoudende massa van Engelse katholieken, dlc tot dusver nooit in beweging is gekomen. Twee onafhan kelijk van elkaar uitgevoerde onderzoeken hebben namelijk aangetoond, dat ook 30 pro cent van de Engelse katholieken al anli-concep- tiemlddclen gebruikte. Aan de andere kant mag men niet zonder meer op de steun van die 30 proeent rekenen. Uit onderzoeken bleek Im mers tevens, dat de meeste overtreders van de officiële voorschriften hun handelwijze in- dvrdaad zondig achtten. Met andere woorden: in hun noden wordt formeel voorzien door de herderlijke brief van de primaat, kardinaal Heenan, die absolutie beloofde zolang de zon daar zijn schuld erkent en Intussen'het woord van de Paus als waar beschouwt (alsof ver geving der zonden nieuw zou zijn voor het christendom). Welke psychologische spanningen door deze pastorale praktijk wordt opgeroepen en hoe beperkt de geestelijke groei van de betreffende mensen zal zijn, schijnt van geen betekenlR te zijn. In ieder geval komt de brief van de kar dinaal nog sympathieker dan het i -hrljven van de aartsbisschop van South Warlc, mgr. Cyril Cowdero.v. die ook verantwoordelijk was voor de suspensie van Paul Weir. Hij Vertelde dc beminde gelovigen, die zich teleurgesteld achtten door het woord van dc Heilige Vader, dal zij hun bitterheid niét tegen de plaatsver vanger van Christus dienden te richten, maar legen de valse voorlichters en dwalende pries ters, die de simpele katholieken misleidden met- liet advies dut een wijziging van de traditione le katholieke huwelijksmoraal ooit mogelijk zou kunnen zijn. Tegen deze achtergrond mag men spreken «ver een crisis, die niet meer de kweRtie van de geboortenregeling betreft zelfs niet meer alleen de kwestie van bet gezag, maar heel bepaald de geloofwaardigheid van de Kerk. Dat Is de ervaring van de progressieve Engel» se katholiek, en zijn ervaring Is typerend voor de ontwikkelingen in de wereldkerk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 5