SIGNY DE „ZWAREN VAN DE ZWARTEKOUSEN- KERKEN 6s9 Boek over onbekende groep i" Ze zijn bijna overal tegen: tegen sport, tegen inenting, tegen A.O.W., tegen Sinterklaas, tegen de kerstboom, tegen de E.E.G., tegen verzekeringen, tegen televisieen radio, tegen het stemrecht van de vrouw, tegen de fiets en tegen het ijsje op zondag, tegen bloot in woord en beeld, tegen dansen, toneel en film, tegen sport en spel, tegen cafébezoek en tegen sprookjes. Ze lezen alleen hun „oude schrijvers", streekkranten en scheurkalenders met een stichtelijk woord voor iedere dag. Het zijn godvrezende mensen, die de zondag heiligen. Het is geen apecdote, dat ze op zondag wanneer ze vaak driemaal naar de kerk gaan de luiken sluiten en de haan uit het kippenhok halen. Iedereen weet wel iets meestal wat smalends over de mensen van de zwarte- kousenkerk; de fijnen, de zwaren, waarvoor men (evenals voor de motregen) beducht moet zijn. Boven: In Elspeet hield in 1966 een „zware" predikant, ds. C. Wisse, zijn gelovigen voor, dat het zondig was zich tegen kinderver lamming te laten inenten. Prompt verscheen er een poliopatiënt in zijn invalidenwagen voor de kerk om tegen deze uitspraak te de monstreren. Links: Op het eiland Tholen maakten in 1963 veel leden van de zwarte kousenkerk bezwaar tegen de vaccinatie van hun kin deren. Doctoren probeerden hen over die bezwaren heen te helpen, echter zonder succes. De Tholense kinderen die toch kwamen, be hoorden zo goed als allen tot een andere Kerk. Wie steeds omhoog kljxt, vergeet de aarde; wie steeds in zichzelf kijkt, vergeet de naaste... ,Hoe begrijpelijk die houding ook is, toch zit er iets onbillijks in. Als we spreken van zwarte-kousenmensen heb ben we per slot van rekening te ma ken met naar schatting een drie- vierhonderdduizend landgenoten". ,Ze leven niet in reservaten, maar onder ons Hun reactionaire denken en doen weven een duidelijke (zwarte) draad in ons cultuurpatroon". Aldus het ..waarom" van de Ambo paperback ..De zwarte-kousenkerken". Een ..portret van een onbekende bevol kingsgroep". getekend door de 38-jarige kosterzoon A van der Meiden, de hui dige adjunct-directeur van het Neder lands WetenschaDpelijk Instituut voor Toerisme (NWIT) in Breda. Hij stu deerde, afkomstig uit de christelijk ge reformeerde Ken-ken. theologie in Apel doorn en Utrecht Gedurende tien jaar was hij werkzaam als hoofd van de af deling publiciteit van het Instituut Kerk Wereld te JVi"u--«*en. De heer Van der Meiden wil met zi.m boek de buitenstaander wat opheldering geven over het ingewikkelde (er bestaan 14 gereformeerde genootschappen, vele :al'en K°--l doend ref»rmeerden Hij wil daarbij in zijn hoek. dat dP7er dagen zal •erschijnen uifkrmpn boven de sen- iatieverha'en di° hii 'iid en wijle over .gereformeerde ultvr en" (het niet la- en inenten van kinderen - Elspeet: het wegsturen van Sinterklaas uit een sehool Harskamp) in de dagbladen te lezen zijn. i enigszins geïnteresseerde lezer zal het lezen van dit goed gedocumen teerde boek he«-';endere knk heh- i". zoals Va' Meiden zelf Hij sla ■r vaak in de waarheid arh- heid van de zwaren te ver klaren Het boek is doorsnpkt met bee'cl - taal. de taal die de zwaren zelf sprekpn. ■ft een ertlÉ-bHdint» met h»n rte-kousenmencpn zijn gerefor meerd, maar dan niet van het lichte soort dat in de grote gereformeerde Ker ken leeft Met dat Soort moet je mede lijden hebben. De zworen, die zijn ge meden uit het eikehout der vrome va deren en belijden een waarheid cT" door het vuur van de brandstapels beproefd. Orthodox •spreid over Nederland, maar er is een bepaalde ..baan" te ont dekken. waarin ze wonen. Een lijn bij na diagonaal ovei ons land, van Zee land. via de Zuidhollandse eilanden, een stuk West-Brabant, via de Waar- een stuk oostelijk Zuid-Holland stuk westelijk Gelderland, het Sticht en de Veluwe naar de kop van Overijssel, met enke'e uitwaaiers naar Twente en Friesland. In het boek vol aanhalingen van actuele gebeurtenissen is een hel dere beschrijving van de leerstukken als voorzienigheid, uitverkiezing, be kering en bevinding aan te treffen, met daarnaast een brok kerkgeschiedenis. Alle mogelijke excessen worden hier bij aangehaald, niet gniffelend, maar eerlijk. De auteur doet een misschien wat vreemd voorstel: Bezoek eens een kerk dienst van de zwaren. De kerk in het achterafstraatje. Aan de architectuur moet men zich niet ergeren. Het zijn meestal omgebouwde garages, stallen, veilinglokalen, afdankertjes van andere Kerken. Vóórdat de dominee zijn preek begint zal de voorlezer aan het woord komen. Het grote gebed duurt een kwartier, soms twintig minuten. Daarna zal in een twee uur(!) durende dienst de waarheid recht gesneden worden. De laatste tien minuten van de preek mo gen er tranen vloeien, als de panora ma's van de heerlijkheid die het volk Gods te wachten staat, worden getoond. Alle registers van het piëtistisch bevin delijke leven gaan dan open. Met „een gezonde nieuwsgierigheid die gebaseerd is op respect voor de mede mensen over wie men niet mag oor delen zonder nader kennis met hen te hebben gemaakt", wil Van der Meiden de lezer op zijn reis meenemen. Aan de hand van de gebeurtenissen in Tholen ('63) en Elspeet ('66) rond polio- epidemieën gaat hij 'n verklaring zoe ken voor de „zware" starheid. „Men 'moet begrijpen wat er achter die star heid schuilgaat: De Voorzienigheid. Er is een God die voorziet, onderhoudt en regeert, die ingrijpt in het persoonlijke leven, of is Hij er niet? Zo ja dan kan men het leerstuk benaderen uit een sombere berusting, of vanuit de lof zang. Maar het dilemma blijft. De vro me die het bij de oude belijdenis houdt, zal steeds meer concessies moe ten doen. De bijl van de secularisatie ligt al aan de wortel van de voorzienig heidsboom". Niet gemakkelijk De zwaren maken het zichzelf werke lijk niet gemakkelijk, laat Van der Mei den (deels uit eigen ervaring) weten. Hun leven staat in het teken van: Ben ik er. en zo ja, hoe word ik dan be keerd en hoe „bevind" ik die bekering. De zwaren moeten zich uit nog vele andere verstrikkingen pogen los te ma ken. uit die van de predestinatie (voor beschikking), van de uitverkiezing, van de bekering, enz. De precieze inhoud van het ogenblik van de bekering is moeilijk te beschrijven. Beschreef men de ingreep Gods bij zichzelf dan liet men op het papier het onzegbare ge beuren in een witte strook „niemands land". Wie bekeerd is, komt overigens niet in een ongestoord geestelijk geluk terecht, maar in een permanente toe stand van hopen en vrezen". Van der Meiden laat n.a.v. enige ac tuele gebeurtenissen Sinterklaas model staan voor „Rome". „Niet de Sinl mocht niet het christelijke schoolplein in Kesteren betreden, maar de anti christ. Veranderingen? Rome is Rome. zegt men. pas op". In een boek als dit ontbreken reforma tie. martelaren, doopsgezinden, calvinis ten. hagepreken enz. niet. De schrijver verzucht: „Hpt zal nog vele jaren ver gen voor we eikaars beelden kennen en vooroordelen wegwerpen. We zouden dan aan een nieuwe beeldenstorm toe zijn. En misschien volgt er een nieuwe synode, met remonstranten en met ka tholieken. Maar we zullen blij mogen zijn als we dat in 2018 voor elkaar heb ben". De zwaren kennen (nog) mystiek en piëtisme (innige vroomheid), met alle uitwassen van dien. Men moet aan een bekeerd mens zien dat hij veranderd is, aan zijn kleren, aan zijn manier van lopen ('s zondags) en men moet het horen aan zijn taal, dat is het enige uiterlijke, de rest speelt zich innerlijk af, zeggen de fijnen. Het is een erva ring apart deze kenmerken beschreven te zien. „Er kwamen sekten met dweperijen en ziekelijke zielsontledingen, die tot op heden hun uitlopers vinden in de „lich- „te aflevering" (pinkstergroepen e.d.) en de zwarte-kousenkerken. Piëtis ten bekommeren zich meer om de red ding van de ziel dan om de redding van de wereldvrede. Elke piëtist zal het hoofd schudden om Vietnam". Excessen Van der Meiden heeft een zo groot mogelijke objectiviteit betracht. Al is het dan „met enige huivering", hij be steedt ook ruime aandacht aan de offer- moorden en andere ziekelijke randver schijnselen. Sekteleider Labandan liet zijn volgelin gen eikaars bezit delen, terwijl tongen- taal rijkelijk werd beoefend. Tijdens de viering van het Avondmaal kwamen lichaamschokkeri voor. Men omhelsde elkaar en men kuste en danste in reli gieuze extase. Voorganger Kuypers kende er ook wat van. „Zijn preken brachten heftige be roering onder zijn massa toehoorders. Er ontstond herhaaldelijk geschrei en gejammer. Mensen vielen flauw, gilden om bekering, anderen jubelden". Dat is allemaal niet zo ver van huis gebeurd. Het meest recente geval van een offer- moord krijgt in het boek de ruime aandacht die het toch wel verdient. Moord op een boerenzoon begin 1944, in Meerkerk. Een van de elf gezinsle den werd krachtdadig bekeerd na het bezoek van een dubieuze, vrije oefe naar, die door deze bekering algemeen gezag krijgt in het huis. De psychose tast het gezin aan en er komt een extase van profetische allure. Men verwaarloost het werk, brengt de nachten wakend door, uitziende naar nieuwe openbaringen. Eén familielid weerstaat de toestand. De bekeerde lei dei wijst hem aan als de duivel en spoort de familie aan de satan te doden als offerdier. Op beestachtige wijze wordt de man gedood; met boeren werktuigen in stukjes gehakt. Men probeert (tever geefs) het lichaam te verbranden. Dit alles gebeurt onder toezicht van de ouders. Hun „excuus" achteraf: We wis- ter niet wat er gebeurde. Het was iets geweldigs. De Loggermoord in Katwijk (1915) verliep onder vrijwel identieke omstandigheden. Van ander kaliber zijn de operaties van de Zwijndrechtse Nieuwlichters en de sekte van Zwarte Jannigje (tot 1910) in de Lopikerwaard. De Nieuwlichters Zij zullen moeten leren hun donkere bril al te zetten koesterden duidelijk communistische idealen op basis van een zware leer. Ze kenden o.m. een vrij seksueel verkeer tussen de uitverkorenen. Iets dergelijks scheen normaal in de sekte van Zwarte Jannigje. Haar aanhangers verwierpen middelen als dokters en geneesmidde len. Boze tongen beweren dat er een specialist aan het sterfbed van Jannigje (1919) heeft gestaan. Weer andere seksuele aberraties zijn terug te vinden in de z.g. gezelschap pen. Kleine groepjes mensen die over de „praktijk van de Godzaligheid" spra ken. „Men vindt er geestelijke inteelt, onfrisse verhoudingen tussen broertjes en zusjes, geestelijke dwalingen die niet worden gecontroleerd door predikant of ouderling". Ondanks dit kennen de zwaren de „zui- verheidsleer". De gemeente dient zon der vlek of rimpel te zijn, daarom moet de leer zuiver gehandhaafd worden, het dagelijks leven te worden gebon den aan de schriftuurlijke (en nog va ker dorps-) normen, de tucht te wor den gehandhaafd. De dorpstradities winnen het overigens van de bijbelse Splitsing De fijnen bleven ondertussen zoeken naar een nog rechtzinniger, bevinde- lijker, strijdbaarder geloof. Dit had schorsingen en afzettingen van voor gangers aan de lopende band tot ge volg, mèt een nog grotere opsplitsing, de afscheidingen. Een en ander heeft geresulteerd in een opdeling in exclusieve groepjes, waar de leer angstwekkend streng gevolgd wordt. Excessief bijverschijnsel: In be paalde gemeenten gebeurt het nu nog dat de vrouw tijdens de kerkgang enige passen achter de man loopt. Homeopa- ten. waterkijkers, strijkers en kwak zalvers zijn in die kringen nog niet af gezworen. Het boek leert ook dat, hoe nuchter, zakelijk, onbewogen, stug doorzettend de zwaren zijn, onder hen de meeste zelfmoorden worden geregistreerd. In 1931—1952 bedroeg per 1 miljoen in woners dat aantal 317, tegen 73 r.-k. en 172 Ned. herv. „Tranenswaardlg", om bi) zware terminologie te blUven. „Wat moeten we er mee?" vraagt Van der Meiden. „Men zal moeilijk een mens ontdekt hebben ln dit portret, laat staan een medemens". Populair ge steld komt zijn betoog er dan op neer dat we met hen moeten gaan commu niceren, nó ons eerst te hebben inge leefd in hun geschiedenis, volksaard, sociale omstandigheden, enz. „Er zullen aanvallen op hun leven en leer volgen door de vernieuwingen van de moder ne tijd. Jonge generaties staan steeds verder van het traditionele levenspa troon. Bezwijkt de ene pijler, dan komt er een scheur in de andere! We moeten hen helpen van het idee af te komen dat de wereld van het geloof en de wereld van het leven blijvend gescheiden kunnen worden. Zij zullen hun donkere bril moeten leren afzetten als ze kijken naar Rome. naar de We reldraad. naar het moderne amusement. Wie steeds omhoog kijkt, vergeet de aarde. Wie steeds in zichzelf kijkt, ver geet de naaste". Communicatie „Het is een moeilijke opgave de com municatie met de zwaren tot stand te brengen en «levend te houden. Er ligt hier een opdracht tot een stukje naas tenliefde, vlak naast de deur. Alle po gingen tot communicatie staan in het teken van geloof, hoop en liefde. Maar de meeste van deze is het geduld". De heer Van der Meiden heeft het idee van zijn boek tot een goed einde ge bracht. Zijn opzet was kennelijk twee heren te dienen. De niet-zwaren begrip pogen bij te brengen voor de zwaren (en de uitwassen van hun geloof). Ze het gniffelen en meewarig hoofdschud den over die fijnen af te leren. En aan de andere kant de zwaren de spiegel van de wereld-boven-het-eigen-ik voor te houden. Waarmee hij de Kerk letterlijk en fi guurlijk in het midden wil zien te krij gen, om zodoende eindelijk eens tot communicatie te komen. Zijn boek dwingt respect af, daar het de meest verstokt-geïsoleerde Kerk naar ons idee, óók zal weten aan te spreken. PIM GAANDERSE. (A. van der Meiden: Portret van hippe opvolger van oude familiewapens HAGENAAR RENE BRIENEN KREEG SPITS IDEE UIT PURE ERGERNIS verslaggevers) DEN HAAG Pure ergernis, gedrenkt In een pittige, commer ciële saus, heeft de 21- jarlge Hagenaar René Brlenen op het spoor gezet van Slgny, de onweerstaanbare Image-bullder. Als alles goed gaat (en Brlenen Is daar heilig van overtuigd) dan zal Slgny de zegevierende opvolger worden van de familiewapens, de dubieuze schoollnsignes op blazers en truien en peperdure monogram men, die begroeps- graflcl op een achter middag voor vaderlandse snobs op bet papier slingeren. „De mensen", meent Brlenen, „maken zich ronduit belachelijk door insignes te dragen, waar ze de herkomst niet eens van weten. Ze willen apart zijn ze hebben daartoe het volste recht maar toevallig zijn ze niet op een Engelse kostschool geweest, toevallig hebben ze niet in een beroemde Engelse roeiclub gezeten en toevallig hebben ze geen ouders, die het blauwe bloed door de aderen vloeit De door douwers willen er nog wel eens een onder zoekje tegenaan gooien om te achterhalen, of er misschien in een dorpsarchief een ver geten familiewapen rondslingert, maar meestal is het zoeken naar een speld in een hooiberg. Ik heb het zelf ook geprobeerd. Ik dacht in mijn blanke onschuld, dat er wat handel in zou zitten, maar ik ben er even hard weer uitgelopen als ik er in was gedoken. Als je een maal in de vijver van de geschiedenis gaat zitten roeren, komt er voor 99 procent drab aan de oppervlakte. Eén kroontje slaat hier René Brienen (links) u het hebben wilt.) ontwerper Herman Baas: teken aan de wand (en op je ring, je overhemd, je postpapier. Zeg i op, twee kroontjes weer ergens anders op Je wordt er gek van Elke kleur heeft zijn eigen betekenis, elk sterretje is weer een andere baron. Als je dat allemaal moet laten drukken, ben je kapitalen kwijt. Voor joker Toch bleef ik het belachelijk vinden, dat mensen dingen droegen, waar ze niet achter stonden. Ik kreeg een i bij r die e monogram wilde hebben voor zijn zegelring. We maakten dat ding recht en strak en zo voerde de juwelier het ook uit. Een maand of wat later zag Ik toevallig zijn postpapier. Met dezelfde monogram, maar nou cursief. Daar erger je je als recla meman mateloos aan. Het viel me direct op, lk dacht: „Dat kan ook anders. Het moet toch mogelijk zijn, dat iemand de beschikking krijgt over een sym bool, dat hij overal voor kan gebruiken. Zowel voor zijn postpapier als voor zijn overhemden. En dat, zonder hem voor joker te zetten. Grafisch grapje Ik ben eerst met namen gaan hannesen, maar dat was een doodlopen de weg. Als iemand De Groot heet, kun je nog spelen met een grote letter O, maar als de tweede De Groot ook zin heeft in een eigen wapentje, dan zit je al krullen en tierelantijnen en dan heb je nog de grote middengroep, de vriendelijke, openharti ge mensen, die open staan voor elk nieuw initiatief. 1'ilgaandr van die drie types beeft Herman Baas alt Rijswijk de basisideeën van de Signy getekend. Als iemand nu bij ons een Signy bestelt, dan krijgen ze die basis symbolen thuis en daar kunnen ze dan een eigen keuze uitmaken. Die keus Is voor ons al een belangrijke vingerwij sing. Het is krankzinnig, maar het lukt gewoon. De takenman kiest het zakelijke aymbool, de dolle romanticus gaat voor de krullen door de knuón. Ze krijgen ook een vragenlijstje met wat summiere informaties. In het begin hadden we een enorme, Ingewik kelde lijst, die nergens op sloeg. Ze moesten bijvoorbeeld zeggen, of ze van reizen hielden, of ze ln een huis woon den met een plat dak of een spits dak. Wat hun favoriete personen waren, welke boeken ze hadden gelezen, welke films ze hadden gezien, welk merk sigaretten of sigaren ze rookten. We dachten serieus, dat we al die ballast nodig hadden om een totaal beeld van zo'n figuur te krijgen, maar in feite maakte die rimram van vragen de Persoonlijkheid geeft doorslag voor eigen familiesymbool de beste wil van de wereld geen grafisch grapje mee kunt uitha len. Met de beroepen kwam ik ook niet veel verder. Je kunt natuur verwarring alleen maar groter. Het sloeg mooi nergens op. We hebben er tenslotte drie vragen uitgeschift, die ruim voldoende zijn voor de beeldvorming. Ik durf dat te zeggen. t tot i j toe is het lijk c tje tekenen, maar die raak je weer niet kwijt op je zegelring. En dan praat ik niet eens over een autoverkoper Die zit het ene moment bij het ene merk en een maand later verkoopt hij even rustig de kar ren van de concurrent En als je je plaatje goed en wel klaar hebt. Nou ik het zo vertel, valt het me opeens op. dat we ongelooflijk hebben zitten tobben. We wisten, dat er een oplossing moest zijn, maar voordat je die noi gevonden hebt. Man, daar kun je grijs bij Drie typen Uiteindelijk is het de Slgny geworden Sign' is een symbool, dat niet aan leeftijd, berm of naam gebonden Is. Het vertegenwoordigt alleen de persoonlijk- vrouw, voor wie hij bestemd is Zeg nou niet. dat daar geen beginnen aan is. wan de praktijk heeft al lang uitgewezen, dat de mensen onderver deeld kunnen wordci drie categorieën Je hebt het strakke, pui zakelijke type. daar- nog elke keer gelukt". Boven Jan Brienen en Baas zijn in februari met Signy begonnen en wachten nu ademloos op de Grote Kraker, die hen boven Jan zal tillen. „Rijk gullen we er nooit mee worden", voorspelt Brienen al bij >rbaa1 r dat ii ook nooit onze bedoeling geweest We vragen 65 gulden voor een ont werp en met dat bedrag springen we er samen net uit. Je moet het beschouwen als een geweldige liefhebberij, die daarbij ook nog een regelrechte uitdaging is. Geen mens is hetzelfde, geen Slgny mag daarom oo de andere lijken. Dat beschouwen we als het fijne spel. We 'f de echts waardevols geven. Geen nutteloos grapje. Die zijn er al te veel In de reclamewereld. Bang, dat we nog eens in herhalingen zullen vallen, zijn we in elk geval niet. Volgens de wiskundige cyclus zijn er alleen tien- en tien duizenden mogelijk heden. Voordat die uit geprobeerd zijn. zitten wij ai vanuit het zwerk naar onze kindskinderen de liefhebber

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 9