S)a£cidóc(SotvtCMit
Fauvette: als ik zing moet de lucht
van Montmartre aan elke noot hangen
jSara heeft niks tegen negers, wel tegen luie mensen
Tragi-komische schets voor dame
en heer in Knokkese hotelkamer
Chaplin biedt
NTS films aan
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
WOENSDAG 17 JULI 1968
Onderwijsrapport
met verrassende
aanbevelingen
(T\E liberale researchcentrale, die „Profes
kJ sor" mr B. M. Teldersstichting heet,
heeft een zeer Interessante studie ge
maakt van de structuur en 't uitgaven
beleid van 't openbaar lager onderwijs
in Nederland.
De vrucht van deze studie „Onder
wijs een kostbaar goed", is een rapport
met verrassende conclusies en aanbe
velingen. Verrassend althans voor hen
die moesten afgaan op beweringen zoals
die op het politieke niveau en daar
niet alleen gebruikelijk zijn in de
mond van voorstanders van het open
baar onderwijs.
Voorstanders van 't openbaar onder
wijs is en blijft natuurlijk de Prof. Tel-
dersstlchting, ook al is voor haar een
prealabele zaak dnt de financiële ge
lijkstelling van bijzonder en openbaar
onderwijs In Nederland onverkort ge
handhaafd dient te blijven. Maar de
liberale studiecommissie ziet heel wat
gebreken in de economisch-financiële
kant van het openbaar onderwijs (waar
van de gevolgen dan ook weer door
vloeien naar het bijzonder onderwijs)
met als consequentie dat er geld verlo
ren gaat, waarmee dringend noodzake
lijke onderwijskundige verbeteringen
als verlaging van de leerllngenschaal,
gerealiseerd hadden kunnen worden.
Van de tien groepen van aanbevelin
gen die het rapport doet, zullen we er
enkele hieronder nader bespreken
Het gehele complex is evenwel een na
dere bestudering ten zeerste waard; door
alle onderwijsdeskundigen, ook die van
het bijzonder onderwijs. Alleen reeds
omdat beslissingen die terzake van de
financiële regeling voor het openbaar
onderwijs getroffen worden, voor het bij
zonder onderwijs consequenties zullen
hebben.
IfERWACHT en juist is de kritiek, dat
door lacunes in de landelijke wet
geving gemeentebesturen te weinig dui
delijkheid hebben omtrent hun voor het
onderwijs geldende richtlijnen.
Meer verrassend is de erkenning, dat
het openbaar onderwijs inefficiënter be
heerd wordt dan het bijzonder onder
wijs; de oorzaak hiervan wordt kenne
lijk in de eerste plaats gezocht bij de
bestuursstructuur.
Want de Prof. Teldersstichting advi
seert per gemeente één of meer schoolra
den voor het openbaar onderwijs te laten
benoemen, die voor een groep openbare
scholen begrotingswerk verrichten en
de gemeenteraad kostenbewa-
kend optreden. Deze schoolraden
maximaal 8 leden zouden ook de rela
tie tussen school en ouders kunnen ver-
Uit dit voorstel spreekt derhalve een
streven naar decentralisatie; wat inte
ressant is, omdat men bij het bijzonder
onderwijs juist een neiging naar centra
lisatie ontmoet. Daar heeft men vaak de
indruk, dat er inefficiënt en kostenver
hogend gewerkt wordt door de lange
stoet van afzonderlijke schoolbesturen en
schooladministraties.
Zou de moraal niet zijn, dat men
wel bij het openbaar als het bijzonder
onderwijs ergens halverwege moet
uitkomen? Dus geen absoluut zelfstandi
ge scholen, maar ook niet de grote mam
moetorganisatie, waaraan blijkens de
bevindingen van de liberale studiecom
missie, het openbaar onderwijs scheef
gegroeid is. Het scheppen en bewaken
begrotingen moet kennelijk in nau-
relatie blijven staan tot de bestuur
lijke overzichtelijkheid van de scholen
ANDERE voorstellen zijn: liet split
sen van technisch-noodzakelijke en
onderwijskundige exploitatieuitgaven
het tijdig vaststellen van de norm voor
de technisch-noodzakelijke uitgaven aan
de hand van bevindingen op modelscho
len; regionale differentiatie moet hier
mogelijk blijven. Dit laatste niet bij de
rijkswege vast te stellen norm voor
onderwijskundige exploitatieuitgaven,
De Teldersstichting pleit tenslotte nog
voor een betere vaststelling van de in
vesteringsnormen, voor de bevordering
van onderwijsresearch, het samenvoegen
van te kleine scholen (schoolbussen zul
len altijd goedkoper zijn dan een dure
te kleine school) en verbeteringen in de
overheidsadministratie en het d^ïarte-
mentaal apparaat.
Alles bij elkaar is het heel wat. Naar
onze mening zullen bij een nader onder
zoek niet alle punten even steekhoudend
blijken te zijn en/of kostenbesparend.
Maar nu meer en meer het kernpunt van
onze onderwijskundige problemen weer
gezocht wordt bij het basisonderwijs
de kwaliteitsverbetering hiervan
geld moet kosten, is het een noodzaak
dat wordt nagegaan in hoeverre het lager
onderwijs zelf door een efficiënter werk
wijze de weg zou kunnen vrij maken
voor besparingen.
Dat bijzonder en openbaar onderwijs
daarbij dan nauw moeten samenwerken,
staat voor ons vast. Als Siamese twee
lingen kunnen zij niet anders.
IVan een onzer verslaggevers)
KKOKKE „Het duivels misverstand" (Vrij
ir „Als er geen zwarten bestonden moesten
worden uitgevonden"), is een schets voor een
heer op middelbare leeftijd, een dame van onbe
stemde. doch vitale Jeugd, en enkele Journalis
ten. Hij Is Lou, een gebruinde, sportieve huis
vader, bril dragend en gekleed in losse sweater,
pijnlijke heupbroek en sandalen. Zij is Sara, een
helblond, mollig type, bril dragend voorzover
niet zingt. Als het doek opgaat bevinden wij
i in de riante hotelkamer van Lou aan tie
Zeedijk in het Belgische Knokke. Door het ge
opende venster hoort met het geruis van auto's
de branding van de zee. Het is onbestemd,
bewolkt weer. Het bed is opgemaakt.
LOU: „Echt jongens, als er iemand van mijn
ploeg op kwaadaardige wijze zou spreken over
joden of negers, dan zou ik hem persoonlijk op
zijn gezicht slaan. Reken daar op. Maar ik geef
je de verzekering, dat er in dit geval geen spra-
an is geweest (staat op en drukt Sara te
der in de gebruinde armen).
LOU (staande vervolgend): „De moeder van Sa-
er helemaal van in de war geweest. Ze
heeft er niet van kunnen slapen. Sara heeft ook
danig gehuild. Dat is vervelend. Misschien had
Sara beter over kleurlingen in het algemeen
kunnen spreken. Ik kan me overigens nauwelijks
voorstellen, dat een land door een uitspraak
ADVERTENTIE
RADIO
PROGRAMMA
1(16 Actualiteiten. 18 30 Stereo:
Meisjeskoor met pianobegeleiding. 18.S5 Ste
reo: Tango-rumba orkest en zangsolisten.
19.30 Nieuws. 19.35 Buitenlands weekover
zicht. 19.45 Lichte grammofoonm
Spreekt O I
Prljsbellen ni
dio. 20.45 VARA-Mu-Zl-Ka-Lel-Doa-Koop: ge
varieerd muzlekprogri
ding natuurgenezei
■M 21.15 Vakople!
klankbeeld. 21.35 Ste-
Lichte grammofoonmuzlek. 21.50 AUe-
"-*ale wedstrijden ln
V O x
22.45 Actualiteiten. 12.55 Stereo: Muziek uit
onze eeuw (gr). 23.20 Radio Jazz Magazine.
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II (296 m) NCRV: 16.00
Veel gevraagde gewijde muziek (gr.) (ste
reo) 16.30 Nieuws en weerpraatje. 18.46 Actua
liteiten. NRU: 19.00 Het IBM-schaaktoer-
nool te Amsterdam: verslag over de vandaag
gespeelde partijen. 19.03 Nabeschouwing over
de l(e etappe van de Ronde van Frankrijk
1966. 19.10 Waterweek 1666: gevarieerd pro
gramma Morele herbewapening: 19.50 Mu
zikaal portret van Annie Jaeger. NRU: 20.00
Stereo: Holland Festival 1968: Rotterdi
Phllharmonlsch Orkest en solist: moderne
klassieke muziek. In de pauze: plus ml
20.45-21.00 Nederlandse toneelspelers, kla
beeld. Plus minus 21.35 Gesprekken
Rijksgenoten (II). 22.05 Spiegel van Belgié
ln het duister. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL (NED (324
18.03 Tophits. 18.
...HP— 16.00 Nieuws
Lekenmoraal en filosofie
18.57 Taalwenken. 19.0"
se muziek. 20.00 Operettemuziek. 21.20 L
te muziek. 22.00-22.15 Nieuws en berich
HILVERSUM I (402 m) AVRO:
Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20
reo: Lichte grammofoonmuzlek. VPRO:
genwljdlng. 9.00 Stereo: Weens Fllh:
orkest ensollst (gr): moderne mu
Waterstanden. 9.40 Vakantleprograr
deklnderen. 10.00 Voor de klonters,
beldsvltaminen (gr.) (11.00-11.02
11.55 Beursberichten. 12.00 Stere*
13.00 Nieuws. 13
14.40 De memoires van een Maastr
14.40 De nieiiiuucs
I. Jeugd In Maastricht. (Overname Regional"
Omroep Zuid).
Nieuw»
reUd?Roe" zag op "zijn Vochtenklankbeeld
over Delfzijl. 17.55 S.O.S.-berlchten.
HILVERSUM II (296 m) - KRO: 7.00 Nleu'
7.10 Het levendewoord. 7.15 Badtnerle: klas
sieke en moderne muziek. <7.30 MtaT
Actualiteiten; 7.50 O'
.eglng.) 8.00 Nleu'
wW. - Nieuws. 8.32 Toe-
ringclub: vakantletlps. 6.45 Voor de hull
8.11 Voor de klndere
KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Actualiteiten.
ilmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Popmuziek.
15.00 Nieuws. 15.03 Holster: licht muzle'
:en 13.15 en 13.20
itreekse reportage v
■s. 17.02 Actualiteiten,
lallk: verzoekplaten
Frankrijk 1968: Tus
etappe; Tussen
Verslag van de finish.)-
BRUSSEL NED (324 m) 12.00 Nle
1.03 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht,
dedelingen, progra
hten voor de scl
izlek. 12.55 Buitenlands persov<
Nieuws, weerbericht en beursb
imusementsprogramma met repo
van een zangeres op zijn kop kan komen le
staan. Natuurlijk, natuurlijk, ik weet ook wel
dat zulke zaken heel gevoelig liggen. Ik heb de
oorlog ook meegemaakt"
SARA: „Ik heb niet tegen negers, ik heb al
leen wat tegen luie mensen. Luie mensen in hel
algemeen. Ik heb als zangeres de hele wereld
door gereisd, ik heb een hoop gezien en daarom
kan ik zeggen dat er in Brazilië geen sprake is
van rassendiscriminatie. Er is geen vrijer en
democratischer land dan Brazilië. Ik heb er
zelf een hoop vrienden ook negers, als je zingt
trek je nu eenmaal veel met negers op. Hoe
kan ik dan in hemelsnaam wat tegen die men
sen hebben?".
LOU (losje onderuit) vertelt nu over zijn sa
fari naar Mexico, die hij korte tijd geleden ge
maakt heeft: „Ik heb daar de meest onbeschrijf
lijke taferelen meegemaakt. Ik heb mensen
als uitgehongerde beesten gezien, mensen die de
vissen rauw opvraten. Ik zou het als Nederlan
der niet lusten, maar toch waren die mensen
gelukkig. Het viel me ook op dat de kinderen
er stuk voor stuk goed doorvoed uitzien. Ze le
ven daar gewoon een beetje lui en een beetje
lekker.
SARA: „In Brazilië is dat net zo. Ze houden
van een makkelijk leven. De bananen blijven
daar aan de boom hangen omdat ze te lui zijn
om ze te plukken".
LOU: „Ik zal jullie eens wat sterks vertellen.
Ik heb een riante woning in Amsterdam cn
toch leef ik het liefst in mijn eenvoudige houten
huis in Vinkenveen? Waarom? Omdat ik ge
woon een beetje lekker wil leven, makkelijke
kleren dragen en desnoods de hele dag op blo
te voeten en in mijn zwempak rondlopen. En
maak je maar rustig vuil want 's avonds ga je
toch in bad. Zo denken de Brazilianen er ook
over. Hoe kan Sara overigens iets tegen negers
hebben? Als jazzangeres trekt ze het grootste
deel van het jaar met negers op".
SARA: „Een mijnheer van de VARA heeft ge
zegd dat ik een heel dom meisje bent om zul
ke verhalen te vertellen. Maar hij zegt er niet
bij, dat ik het zo niet bedoeld heb. Ze hebben
het gewoon verkeerd uitgelegd. Ik had een lan
ge vliegreis achter de rug en toen kwamen de
journalisten opeens met de gekste vragen op
mijn dak".
LOU: (Geprikeld). „Ik heb voor de over
komst van dit meisje veel moeten betalen. Sara
heeft me al met al al f 5.000 gekost. Kijk en als
ze dat geld op zo'n manier door je neus boren,
word je razend. Wat denken ze wel dat ik vijf
mille neertel voor een flop? Weet je wat Fran
cis Baij tegen mij heeft gezegd? Francis is toch
een grote orkestleider, een man die er wat van
weet. Hij zei me: Er is hier op het festival
maar één zangi.es die het vak verstaat en dat
is Sara. Ik dacht overigens een fijn rustig
weekje in Knokke te relaxen, vergeet het maar.
Ik heb opeens meer politieke problemen dan
muzikale".
SARA: „Ik zal je wat vertellen, ik heb zelfs
joods bloed van moeders kant".
LOU en Sara staan op en gaan af door een
zijdeur links.
Degenen die erover klagen dat er voor
onze vaderlandse buis „te hard" wordt
geïnterviewd speciaal natuurlijk
door de „linkse" actualiteitenrubrieken
zouden er goed aan gedaan hebben,
het programma „George Wallace in het
spervuur" gisteravond eens te bekij
ken. Wat men hier dan onder een
„harde interviewtechniek" verstaat is
nog fluweelzacht vergeleken bU de ma
nier waarop de Amerikaanse Journa
listen de ex-gouverneur-president-kan
didaat aanpakten.
De klagers hadden ook kunnen leren
dat het helemaal niet nodig is dat de
geïnterviewde er als „lijdend voor
werp" bijzit, want Wallace gaf de on
dervragers vaak een gevat antwoörd.
Het was overigens merkwaardig te
zien hoe Wallace zijn opvattingen ver
dedigde. De man loopt klaarblijkelijk
nog steeds met een blank gebeitste
plank voor het discriminerende
Onderbroken door dit vraaggesprek za
gen we de Duitse documentaire „Het
proces Carl von O.", dat speelde In de
jaren dertig. Op niet mis te verstane
wUze werd daar duidelijk welke ma
chinaties Hitier aan de macht hebben
gebracht. En we kregen er een heel
nare smaak van ln de mond. En ook
een beetje een angstig gevoel....
A.I.
Rechtstreeks verslag
wereldrecordpo gin g
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM Een Nederlandse da
mesestafetteploeg op de driemaal P.00
meter doet vanavond, een aanval op
het wereldrecord op dit nummer, tij
dens internationale atletiekwedstrijden
die worden gehouden in Koblenz en
waaraan ook andere kandidaten voor
de Olympische Spelen in Mexico van
de Nederlandse selectieploeg zullen
meedoen.
De VARA zal dit gebeuren via de ra
dio rechtstreeks volgen en uitzenden
van 21 50 tot 22.05 uur op Hilversum I.
Manager: Fauvette is zo puurpuurder kan 't niet
Franse
ontdekking
vanavond tegen
Nederlandshoop
(Van o
z speciale verslaggever)
NEDERLAND I
(STER-
reclameuitzcndingcn oi
18.55, 19.OS, 19.56 en
20.16)
NTS:
18.30 uur:
Tour de France
18.50 uur:
Barend de Beer
19.00 uur:
Nieuws ln het kort
19.06 uur:
De bosbrigadiers,
tv-serie
19.31 uur:
Persoonlijk,
portret van een
staatsman
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Uitzending Stichting
SOCUTERA
20.25 uur:
Bell, book and candle,
film
22.00 uur:
Knokkefestival
22.45 uur:
Tweede journaal
NEDERLAND II
(STER-
reclameuitzendingen om
18.55 en 20.16)
NTS:
18.50 uur:
Barend de Beer
19.00 uur:
Nieuws in het kort
KRO:
19.03 uur:
De uitvinder,
tekenfilm
19.10 uur:
Televisie-tennis
kampioenschappen
NTS:
20.00 uur:
Journaal
KRO:
20.20 uur:
Openluchtcircus
20.45 uur:
Van toen en nü,
amusementsprogr.
21.15 uur:
Onze man in
Washington
21.40 uur:
De eerste eeuwen va
het christendom,
documentaire
NTS:
aangegeven programma's
i kleurentelevisieprogramma's.
vivuot „,,u. t klndt,
dagogüche lezing. 10.10 Stereo: Muziek uit
de Barok (gr KRO: 11.00 Nieuws. 11.02 Voor
de «leken. 11.55 Mededelingen. NCRV: 12.00
Lichte grammofoonmuzlek. 12-28 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw, 12.30 Nieuws.
12.41 Actualiteiten. 12 50 Paraaolasldo: geva
rieerd programma. 13.30 Stereo: Licht orkeat
(ar t NRU13.45 Promenade orkest en so
listen (opn.): amusementsmuziek. NCRV:
14.30 Bariton en plano: klaaaleke neaeren.
16.00 Studiodlenat- NRU: 15.36 Een mens z n
lust la z'n leven: een programma over noo-
by'a en liefhebberijen. 15.50 Helpen ln team
verband. lezing over bureau's voor levens-
en gezinsmoeilijkheden. 16.00 Nleuwa. 16.02
Voo? kleine bezetting: klassieke kamermu-
slek 16.50 Spelen met taal. 17.66 W eg we-
I: waterweek 1966. NCRV: 17.46 Ste-
Lichte grammofoonmuzlek. 17.57 (NRU)
mvf.Krhaaktoernool te Amsterdam: ver-
HILVERSUM
VARA:
20.45—21.15 uur:
VARA-mu-zi-k
dos-koop
23.20—23.55 uur:
Jazzmagazine
HILVERSUM III (240
NCRV: 0.00 jgggf
0.30 Lichte
FM-kanalen)
0.01 Voor de «lekei
imentale muziek 10.00
9.30 Lichte instrumentale mu««
10.03 Muziek bij de koffie. (11.00 Nieuws.)
NRU: 13.00 Nieuws. 13.03 De Inwoners van
Rumpt praten gewoon tuseen de platen door.
HILVERSUM II
NRU:
20.00—21.35 uur:
Holland Festival 1968
22.40—23.55 uur:
lks - een sprong in
het duister,
amusementsprogr.
RADIONIEUWSDIENST
HILVERSUM I:
7.00—8.00—11.00—13.00—
16.00—18.00—19.30—
22.30—23.55
HILVERSUM II:
7.007.30—8.008.30
12.30—18.30—22.30
23.55
HILVERSUM III:
Elk heel uur vanaf 9.00
KNOKKE In de schemerige bar van
het Casino spreekt Tony Bloemen het
verlossende woord. „Ge moet een ding
goed begrijpen", zegt hij. „Er zijn nu
eenmaal orchideeën en er zijn wilde ro
zen. Uw Shirley is bijvoorbeeld een or
chidee, mooi, verleidelijk, opwindend en
exotisch. Ik zie zo'n bloemke gere, maar
ik realiseer me op hetzelfde moment
dat het gekunsteld is. Het is een pro-
dukt van managers en platenmensen.
Fauvette is puur, Fauvette is Mont-
Martre. Een tikje canaille, een snuifje
romantiek. En alles, wat dat vrouwke
doet is spontaan. Daar is niet over ge
praat of op gestudeerd. Ze staat op 30
Juni in het radioprogramma van Her
man Emmink. Een krankzinnig succes.
Ik zal het u sterker vertellen: acht da
gen geleden liep ze nog steeds met an
jers van het ene café naar het andere.
Ze geloofde nog steeds niet, dat ze het j
cccs van Knokke zou worden. Maar
>u weet ze het. is het niet Fauvette?" j
Het kleine vrouwtje aan de andere
kant vjn de tafel trekt het witte hoofd
tussen de schouders. „Quoi". vraagt ze
„Hij zegt, dat ge hier in Knokke een ge
weldig succes zijnt," herhaalt Tony
Bloemen.
Ze knikt aarzelend, zegt dan stralend
,Ik had succes, maar ik ben zondag al
leen teruggekomen. Twee keer was ge
noeg geweest. Maar ik ging door, ik
oelde, dat ik de zaal gepakt had, dat
de vonk was overgesprongen. Ik was op-
door het dolle heen, het moest ge
beuren, koste wat het kost. Ik geef toe.
Ik zat fout, maar ja".
IJzersterke gimmick
Ze kijkt naar Bloemen, die in deze uren
van waarheid nog geen moment meer
van naar zijde wijkt. Hij heeft gisteren
nog in razend tempo een persmap vol-
geharkt en deelt de ijzersterke gimmick
van zijn platenmaatschappij nu links en
rechts gulzig uit. „Ge weet toch", zegt
hij, „wat Fauvette betekent. Dat is een
bastaard nachtegaal met een zwart kop-
ke. Kijk nu eens naar Fauvette t
zult kunnen billijken, waarom we haar
die naam gegeven hebben. Dit vrouwke
is net gelijk een vogelke. Ze zou
achtlg de dochter van Edith Piaf kun-
Je koopt ze maar
om de hoek
Fauvette glimlacht en zegt: „Ik heb
nog voor haar gezongen in „Chez Vic
tor" op de Place de la Bastille U
speelde toen nog alleen het komische
vrouwtje, de bloemenverkoopster, die
gekke bekken trekt. Plaf heeft zich tra
nen gelachen. Dat vergeet je niet meer
Later heeft ze in een bar op Mont-Mar-
tre nog bloemen van me gekocht. Rode
rozen. Ze zei „Waarom zing je
meer?" Toen heb ik voor haar
gezongen, zoals ik dat voor elke klant
deed, die erom vroeg. Nu mag het niet
meer van de platenmaatschappij. Ze zeg
gen: „Je bent beroeps. Nou moet je er
voor betaald worden". Vorige week zei
er nog een vrouw in een bar: „Ik wil wel
die rode rozen van je hebben, maar
dan moet je eerst zingen". Ik zei: „Ver
geet het dan maar helemaal. Je koopt
je bosje maar om de hoek".
Als een kraai zegt Lou
„Goeiedag", zegt Lou van Rees uren la
ter in het waterig licht van de ochtend,
„Fauvette kan dan puur zijn, maar voor
mij zingt ze zo vals als een kraai. Van
Piaf pikte ik dat, omdat die vrouw
Heksen op de buis
Als na het wegschieten van de titels
en vaa enkele beelden in de Ameri
kaanse film „Een huis vol heksen" de
stem van Enny Mols-de Leeuwe het pu
bliek geheimnisvol vraagt of men nog
in heksen en geesten gelooft, dan wordt
het pad geëffend voor het verhaal, dat
is gebaseerd op het toneelstuk van
John var. Druten: „Bell, book and can
dle".
Als de film dan definitief inzet, zien we
hoe de sympathieke, doch onverstoor
bare acteur James Stewaït in zijn rol
van zakelijk afgestemde uitgever in
eens in contact komt met een wereld,
die zwaar behekst is waarin hij
nochtans niet gelooft en die zich via
een zeer knappe heks (Kim Novak) en
haar poes bijzonder voor hem interes
seert. Nu is het zo, dat een heks (zelfs
geen knappe heks als Kim) geen tra
nen kan vergieten of blozen. Mocht dat
wel gebeuren, dan is zij haar macht
kwijt. En er is slechts één kracht in
de wereld, die dit kan bewerkstelligen:
de liefde. Hetgeen dan ook in deze film
gebeurt. Maar het geschiedt niet
prompt, want er zijn heel wat kleine
en grote gebeurtenissen, die de sponta
ne ontplooiing van de liefde tussen uit
gever cn heks in de weg staan.
Het is een genoeglijk verhaal, waar
over Richard Quine vaardig de regie-
sceptar zwaaide. Bedenk wel: vaardig.
Spiritueel zou het onderwerp namelijk
meer een kolfje naar de hand zijn ge
weest voor regisseurs als René Clair en
Ernst Lubitsch, die hebben bewezen
van dergelijke onderwerpen een film
komedie van 't zuiverste water te kun-
nan maken. Nu stelt men meerdere
malen vast, dat 'n toneelstuk de grond
slag is geweest van het gegeven met
als gevolg, dat menige sprankelende
scene verzandt in dialogen .Hetgeen
echter niet wegneemt, dat men zich uit
stekend kan amuseren met „heks"
Kim Novak en haar „slachtoffers" Ja
mes Stewart. Hoewel door het veelvul
dige kleurengebruik (Nederland 1-20.-5
uur) bij de zwart-wit-kijker wel eens
moeilijkheden zouden kunnen ontstaan.
uniek was. Maar wie is Fauvette, wat
is Fauvette? Kom nou, ik ben zelf mu
sicus geweest, ik heb nog met Francis
Bay en Boyd Bachman in een orkest
gezeten. Laten we één ding afspreken:
als je zingt, dan mag de luisteraar toch
wel verwachten, dat je wijs kunt hou
den. Voor mij is die hele Fauvette een
zalige brutale rekel, die er geen blik
sem van kan. Zo zit dat.
En Fauvette zelf, heeft die last van de
drukkende erfenis, die Piaf haar heeft
nagelaten? Ze gelooft het niet. Zegt:
„Je hebt in Parijs twee typen vrouwen
Je hebt de hele mooie, de grazieuze die
precies weten, hoe ze elk vingerkootje
moeten bewegen. Dat is waarschijnlijk
de Francaise, die in Nederland het
meest bekend is. En dan heb je de
vrouw van de straat, het eeuwige gemid
delde. Daar hoor ik bij. Dat Piaf toe
vallig uit diezelfde groep komt, kan ik
niet helpen. Ze had hetzelfde accent
als ik, nagenoeg dezelfde bouw. En
ze voelde waarschijnlijk, wat Ik ook voel.
Ik kan over de liefde alleen zingen, als
het een beetje schrijnt. Als je je hele
leven ln Mont-Martre hebt gewoond,
weet je heus wel, dat er nooit een bloem
tussen het asfalt zal bloeien".
'n Fijne accordeon
Ik zing geen liedjes van Piaf. ik geloof
alleen in een eigen repertoire. André
Tissot heeft speciaal voor mij veertig
nieuwe nummers geschreven. Hij heeft
er wel 100 gemaakt, maar een hoop
kon zo de vuilnisbak in Ik kan nu een
maal niet alles zingen. Als ik poëtisch
ga staan doen. liggen de mensen in de
(ADVERTENTIE)
rifS&J?
Offigrfa*' V*
zaal flauw van het lachen. Dat kan ik
gewoon niet. Bij mij moet het allemaal
snel gaan een fijne accordeon erachter.
De lucht van Mont-Martre moet aan
elke noot hangen".
Grote klasse
Vandaag komt Fauvette met de Franse
ploeg tegen de boys en girls van Lou van
Rees uit. Ze zegt: „Wat denkt u, heb ik
een kans om de top te bereiken?"
Bloemen knikt. „Dit vrouwke wordt de
sensatie van Knokke", deelt hij tot ie
ders geruststelling mee. ,,en zaterdag
komt zc- in Nederland bij Willem Duys
in het programma. Dan moet u maar
eens opletten. Daar staat dan een ar
tieste van grote klasse". Fauvette glim
lacht: „Ik kan altijd weer met bloemen
de bars aflopen", zegt ze, „bloemen
doen het altijd".
(ADVERTENTIE)
eSfisS&tA*' j.*
(Van onze omroepcorrespondent
HILVERSUM Naar wij uit welinge
lichte t.v.-kringen in Hilversum verne
men heeft Charlie Chaplin schrifte
lijk aangekondigd, dat hij de komende
maand de NTS hoopt te bezoeken ten
einde een zakelijk gesprek te voeren
over de vertoningsrechten van enige
speelfilms ten behoeve van de Neder
landse t.v. Namens de NTS zullen deze
gesprekken gevoerd worden door de he
ren Th. v. d. Hoeven, chef van de af
deling filmzaken en zijn assistent de
heer Beumer.
Dr. Roessin gh
voor VPRO in NTS-
en NRU-bestuur
(Van onze omroepcorrespondent
HILVERSUM De VPRO heeft met
ingang van 1 augustus a.s. dr. K. H.
Roessingh de nieuwe voorzitter van de
ze omroep, aangewezen ais lid van Het
NRl'-bestuur en NTS-bestuur.
Hiermee vervalt de vacature die was
ontstaan door het vertrek van de eco
nomisch directeur van de VPRO. de
heer A. J. Mulder en de programma
directeur drs. I. J. van Houte, die te
zamen de VPRO in deze bestuurscolle
ges vertegenwoordigden.