Ome Lou blijft de geïncarneerde hope des zingenden vaderlands Eric Schneider met Annet Nieuwenhuyzen in musical Als je 't mij vraagt wordt 't Knokke(n)" Les girls „Ja, ik wil''in Scheven ingen Vadertje Tijd voor Wim Kan toch n te snelle sprinter PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT MAANDAG 15 JULI 1968 (Van i verslaggevers) KNOKKE Lou van Rees Ome Lou voor de bontgekleurde leden der Nederlandse kolonie aan de Belgische Noordzeekust. Ome Lou met het geraffineerd rooie truitje en de doorrookte brillenglazen, waarachter de dunne glimlach al sinds mensenheugenis overuren maakt. Ome Lou dus, de hartstochtelijke, hartelijke coach, de vader des zingenden vaderlands, en de vleesge worden hoop die leven doet, had het zaterdag middag nog luidkeels geroepen. Hij stond veer krachtig in de snikhete schouwburgzaal van het Casino, dat als een grijze Hunnébed de zeedijk van de Knokke beheerst. Hoofdschuddend had hij de generale repetitie van de Duitse ploeg ge volgd en opgelucht sprak hij daarna vanuit het orakel van een jarenlange ervaring „Dit kan niet missen, jongens, dit gaat Nederland winnen. Toevallig hebben we deze keer een hele sterke ploeg met een uitgekiend repertoire. Als je het mij vraagt, wordt het dit jaar efen nek-aan-nek- race tussen België, Engeland en Nederland." F leurtje: mijn naam is 'n giller Er waren op dat moment vele ken ners in Knokke, die er net zo over dachten. Willy Alberti bijvoorbeeld de pockettorenwachter van de Oude Wes ter en aan de Belgische branding ope rerend als hoffotograaf der vedetten. „Man laat me lachen", zei hij schate rend, „deze Duitse ploeg kan heel mooi op pot gaan zitten. Dit lijkt nergens op". Ook de Engelse ploegleider Rex Berry, een zwaar doorregen optimist met een visie vol oprecht cockney- gruis was geneigd de Hollandse ploeg als favoriet te tippen. Waarom? Hij plaatste zijn duimen krachtig in zijn oksels en zei: „Omdat zij stomweg be ter zijn. Wij gaan het festival weliswaar winnen, maar jullie kunnen er ook wat van. Vooral die dikke, vind ik een ge weldig wijf. Personality dat is het eni ge wat een artiest nodig heeft. De rest komt vanzelf. Formidabele loeier Vijf uur later was hij nog steeds van mening, dat zijn ploeg regelrecht op de zege afstormt, maar daarnaast was hij ook bereid te veronderstellen, dat het Engelse jurylid de Nederlanders een formidabele loer had gedraaid. „Ik ken Brian al jaren", zei hij, „een geweldi ge vakman, schrijft zelf muziek, zit tot over zijn oren in het werk. Maar wat hij nu heeft geflikt is een raadsel. Ak koord, als je de Nederlanders niet kan lije is het je goed recht, maar dat mag je oordeel over de zangkwaliteiten nooit beïnvloeden. Voor mij was het een uit gemaakte zaak dat Holland zou winnen. Die Duitsers waren met uitzondering van hun vijfde deelnemer hooguit goed willende amateurs, daar zat geen greintje ;gevoel in. Holland daarentegen had een hoop kwaliteit: dat meisje San dra bijvoorbeeld: leuk kind, apart stem metje, die kan er wat van, en dan die dikke, noem dat maar niet geweldig. Het is jammer, want ik had jullie graag een tweede plaats gegund. Salomonsoordeel De elf gezworenen, die na het duel tus sen Nederland en Duitsland achter de hermetisch gesloten deuren van hun jurykamer in conclaaf waren gegaan, hadden twaalf minuten nodig om hun Salomonsoordeel te vellen. Toen kwam een president mr. Frank Dappolet met opgeheven handen naar buiten. Van het sigaretje, dat hij tussen de lippen ge klemd hield, kringelde de witte rook naar de zoldering. Het was de aanwe zigen derhalve duidelijk, dat er een be slissing was genomen. „Wie is het?" riep een geteisterde platenkoning. De president zei: „Onbeslist". „Wat is dat", riep de platenkoning. „De stem men staakten", sprak de president. Er is vanavond dus geen winnaar." „Hé, doorgestoken kaart", schreeuwde de pla tenkoning, „dit is een pure blamage voor de jury". Hij draaide zich om en been de stampvoetend in de richting van een tapperij, vast van plan om de vernie ling wat hem zelf betrof compleet te maken. Later in diezelfde kletsnatte zater dagnacht kwamen de kersverse onthul lingen. Franky Franken, die als eerste Nederlander in de opgeklopte champag- De Nederlandse ploeg voor het Knokkese voetlicht na het eerste en wat de uitslag betreft teleur stellend verlopen optreden tegen Duitsland. Van links naar rechts: Franky Franken, Sara Teixeira, Sandra Reemerj Fleur Colombo en Ben Cramer. nepool van het Casino moest duiken, was vlak voor zijn optreden aangeklampt door een van de Duitse deelnemers die hem zei: „Holland heeft geen schijn van kans, die ploeg van jullie rammelt aan alle kanten. Franken was daarop met een gave zenuwinzinking het po dium opgestrompeld ien bad zich prompt een aantal malen v'erslikt'in zijn Rosie. „Het. is mjjn schuld dat we niet gewon nen hebben", zei hij tegen twaalf uur verbitterd, „ik was er opeens helemaal uit". RADIO PROGRAMMA HILVERSUM 1 (402 m) AVRO: 18.0' Nieuws. 18.16 Radiojournaal. 18.30 Stereo tafelmuzlek (opn.). (Om 19.00. gesprokei luziek. (In de pauze: 21.30 Het lied van de straatzanger u Dreigroschenoper. Een programma x reeks: grote rollen, grote spelers). adlojournaal. NRU: «zmuzlek. 23.25 Ra- HILVERSUM klein omroepkoor en solisten: modi zang. 20.20 Muziek, muziek, muzl rleerd muziekprogramma. 22.15 sieke kooi tal (gr.): k boeken, schrijvers indoverdenking. i muziek. 23.30 Jazz. 23.55- Ned. (324 m) 1B.U3 ropnits. 18.2f 18.30 Amusementsmu', 18.52 Taalwenken. 18.55 i 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.30 Oper 22.00-22.15 Nieuws en berichten. DINSDAG HILVERSUM I (402 m) AVRO: 7.1 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Sterei Lichte grammofoonmuzlek .VPRO: 7.54 Dej dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.11 Radlojoumaa 1.55 Beursberichten. 12.26 Mededelingen 13.11 Radlojourn: lerikaanse (gr.): fragmenten moderne muziek. 16.33 Stere tl: klassieke en moderne ka: De zingende bougie: gevarieerd platenpro- gramma voor automobilisten. 17.55 S.O.S.-be- HILVERSUM II (298 m) NCRV: kestwerken (gr.). 8.00 Nieuws. 8.11 Stereo: Klassieke gewijde muziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.32 Touringclub: vakantietrips. 8.45 Lichte grammofoonmuzlek. 9.30 Stereo: Weens fil- 1L55^ Mededelinger :rleergang. 10.35^ Ste- aliteiten. lededellngen; 12.3 NEDERLAND I (STER- reclamcuitzendingen om 18.55,19.03,19.56, 20.16) NTS: 18.30 uur: Tour de France 18.50 uur: Barend de Beer 19.00 uur: Journaal CVK-IKOR: 19.06 uur: Kenmerk VPRO: 19.30 uur: De avonturen van Poly tv-serie NTS: 20.00 uur: Journaal VPRO: 20.20 uur: De begrafenis van een manifestatie, reportage 20.50 uur: Joe Dassin, chansonpr ogramm a 21.15 uur: Heraclitus, thriller 22.15 uur: Uppsala NTS: 22.25 uur: Tweede journaal. NEDERLAND II (STER- reclameuitzendingen om 18.55 en 20.16) NTS: 18.50 uur: Barend de Beer 19.00 uur: Nieuws in het kort VARA: 19.03 uur: Coronation Street, 19.52 uur: Weer zien, programmaflitsen NTS: 20.00 uur: Journaal VARA: 20.20 uur: Les girls, film NTS: 22.10 uur: Tweede journaal. De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's. NRU: 20.05—22.10 uur: Holland Festival 1968 22.55—23.25 uur: Profiel van The Corps, plaat-première. HILVERSUM II NCRV: 20.20—22.15 uur: Muziek - muziek - muziek 23.30—23.55 uur: Radionieuwsdienst HILVERSUM I: 7.00, 8.00, 11.00, 13.00, 16.00, 18.00, 19.30, 22.30, 23.55/ HILVERSUM II: 7.00, 7.30, 8.00, 8.30. 12.30, 18.30, 22.30, 23.55. HILVERSUM III: Elk heel uur vanaf 9.00. 17.10 Voor de HILVERSUM III (240 l VARA: 9.00 Nieuw pep: licht platenpi 11.00 Nieuws. 11.03 programma. 12.00 1 gramma voor de t Ekspres: gevarieerd^ platenprogrs de^an^Franicrfj"*?968a:' Ti 14.05 en 14.10 en 15.05 en 15 ste reportage 17e etappe; uur verslag van de finish). BRUSSEL NED (324 12.03 Lichte muziek. dedelingen, programma richten voor de schip, foonmuzlek. 12.55 Buitenlands pers 13.00 Nieuws, weerbericht en beursberichten. Aansl. amusementsprogramma met reporta ge wielrennen. (14.00, 15.00 en 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten). 17.00 Nieuws en weer bericht. 17.15 Lichte muziek. Giller Floortje Klomp ten gerieve van de grote Vlaamse Gedachte omgebouwd tot Fleur Colombo („ik weet het", roept ze lijk, „die naam is een giller, maar doe je er tegen") bleek nauwelijks geschokt. „Natuurlijk hadden we i ten winnen, maar zo is 't ook goed. Ik heb het zelf immers fijn gedaan en daar gaat het om. Je mag rustig weten dat ik hier voornamelijk voor mijn eigen standje sta te vechten, ik wil er beter van worden. Ja is daar wat op tegen? Ik heb tot nog toe bijna niets verdiend en het wordt dus langzamerhand tijd dat er een paar leuke contracten uit de bus komen. Er zijn net al een paar impres- sario's bij me geweest, nee, het zit wel Freie Fleur is in Knokke ook de enige die de beschikking heeft over een eigen televisieregisseur. In haar fraaie kielzog ontwaart men op vrijwel elk uur van het etmaal Nico Knapper die tijdens re petities tussen de camera's ronddanst om Floor de juiste commerciële fleur te verlenen. Zegt de zangeres na afloop tevreden: „Ik zing niet voor de zaal maar voor die miljoenen mensen thuis bij de televisie, die maken het succes, wat heb ik aan dikke dames die de he le avond zitten te eten en te drinken. Die waarderen mijn genre toch niet. Ze houden meer van 'n jongen die geweldig uitpakt, die staat te schreeuwen en te bieren op 't toneel. Ik vind dat hele fes tival trouwens een vertoning. Heb je dat bord met die kartonnen palmen al op de boulevard zien staan? Dan weet je ge lijk hoe Knokke is. Gespierde uitsmijter Ook Ben Cramer, de gespierde uit smijter der Nederlanders, wil tussen twee pilsjes wel onthullen, dat de uitslag hem niet heeft gedeprimeerd. „Het is een verkeerde beslissing geweest", geeft, hij toe, „maar dat heeft ons juist feller gemaakt. We gaan er nu dus als een beest tegenaan. Woensdag zal ik ze eens iets laten zien. Ik aarzel nog of ik Zai, Zai, Zai er in zal gooien of een fijn langzaam nummer. Het dondert ook eigenlijk niet, want ik heb toch al ge wonnen. Willy Alberti heeft me voor een televisieshow in augustus gevraagd. Ik krijg de ene aanbieding na de andere en daar gaat het om. Ik sta hier voor mezelf te werken, dat lijkt me een dui delijke zaak. En ome Lou, onverstoorbare ome Lou glimlacht en ziet dat 't toch steeds goed is. Akkoord, er zitten wat verdachte haarscheuren in de ploeg, maar de illu sie is nog niet in puin gevallen. „Dat was een onredelijke beslissing", zegt hij, Eens zal toch moeten blijken, dat de sterkste wint". J5' film van vanavond „Les girls" de titel van de film, die de VARA-televisie vanavond via Ne derland II uitzendt zijn in feite drie charmante danseresjes, die samen op kamers wonen en lief en leed met el kaar delen. Na een prettige tijd wordt hun dansgroepje echter ontbonden. Twee meisjes trouwen met een rijke man, terwijl de derde de ex-lei- der tot haar echtgenoot kiest. Een van de meisjes publiceert later memoires, die nogal compromitterend zijn voor de anderen. De zaak komt voor het gerecht, maar de verklaringen van de dames zijn tegenstrijdig, zodat er ten slotte een beroep wordt gedaan op de leider. Hij blijkt echter een geheel eigen visie op de zaak te hebben, waar na de film eindigt met de vraag: wat is de waarheid? „Les girls" is een geslaagde poging om de overbekende showfilm nieuw leven in te blazen. Het verhaal heeft een belangrijker functie dan gewoonlijk het geval is. Voor hen, die beschikken over een kleurentelevi sie, kan vermeld worden, dat van de kleur een goed gebruik werd gemaakt. (Nederland II - 20.20 uur). Ruim een half ja^r geleden (op 1 janu ari) ging in Rotterdam de Nederlandse première van een van de grote Broad- way-musicalsuccesen van de laatste 'tijd: „I Do! I Do!' („Ja. Ik Wil:') van Tom Jones en Harvey Schmidt, Ameri kaanse musicalschrijvers (bekend van „The Fantasticks") die zich lieten inspi reren door „Het Hemelbed" van Jan de Hartog. Paul Kijzcr produceerde in sa menwerking met het Nieuw Rotterdams Toneel deze Nederlandse musicalvoorstel ling, waarover ik reeds bij de .nieuw jaarspremière mün bevindingen schreef. Na een intensieve reeks, onder andere een lange tijd Carré in Amsterdam, is „Ja, Ik Wil!'" nu in Scheveningen te zien, waar zaterdagavond de eerste van een serl.evoorstellingen plaatsvond, die tot 20 juli zal duren. van deze voortreffelijk geschreven en bedachte musical, waar in op uitmuntende wijze is gebruik ge maakt van de mogelijkheden die „Het Hemelbed" biedt, was in vele opzichten een teleurstelling. Er waren enkel ver beteringen, zoals de musichall-bruggen over de orkestbak, die bij de première aanwezig waren en meer bij een burles ke show dan een huwelijkscomedie hoorden. Zij waren verdwenen. Verder aanpassingen in decor en be lichting, die echter reeds verzwakkin- het toaal. Ook het orkest leek mij op erstige manier terugge bracht naar een comboachtige geheel. Van het indertijd door producer Kijzer met enige trots vermelde feit dat er 65 personen in touw waren voor deze voor stelling, waarin maór twee acteurs op treden, leek niet alles meer te kloppen. Maar het komt natuurlijk op het twee tal Annet Nieuwenhuyzen en Eric Schnei der aan. Zonder meer mag men vast stellen dat Annet Nieuwenhuyzen sinds de première aanzienlijk aan allure, co- medie-stijl en musical-capaciteiten heeft gewonnen. Haar rol van Agnes in vele opzichten opmerkelijk door speelheid, ironie, zang en dans, al is zij soms al te ongenaakbaar en al is meermalen de larmoyante toon haar vertaling van het begrip emotie. Eric Schneider is er na zes maanden veel slechter aan toe. Zijn rol is oppervlakkige boertigheid ge worden, effectbejag met de bekende be vroren glimlach van aan lager wal ge raakte komieken, hetgeen toch werke lijk niet het lot hoeft te zijn (en mag zijn) van een zo voortreffelijk acteur als hij meermalen gebleken is. Het is jam mer dat nergens enige band blijkt tus sen beide echtgenoten, hoeveel intimi- telt beiden op oppervlakkige wijze ook pogen te suggereren. De regie van Johan Greter blijkt na zes maanden in sterker mate ontoerei kend. Ik had er indertijd nogal wat be zwaren tegen, vooral omdat hij niet in staat bleek de overgangen tussen speel- scenes en muzikale gedeelten op aan vaardbare wijze te maken. Op één mo ment dat zaterdagavond in 'n slechts heel gedeeltelijk bezet Circustheater) moge lijk: wanneer Annet Nieuwenhuizen het liedje: „Een vrouw is eenzaam" be gint te zingen (juist het meest aanvecht bare deel van de musical overigens) liedje dat bij haar uit de emotie ontstond, die ook in haar spel daarvóór gerealiseerd werd. Technische moeilijkheden, die aan leiding waren geweest de voorstelling „Ja, Ik Wil!" in Scheveningen nog dag uit te stellen (de Haagse pre- laling Anny KIJze jzitafe U mière was op vrijdag gepland) bleken overigens zaterdag nog niet overwonnen. Annet Nieuwenhuyzen wachtte vergeefs (maar charmant) op een hoed die in een vogelkooi uit de kap neer moest worden gelaten, de belichting van het laatste ta fereel stelde het technische personeel in staat zich uok een zichtbaar te maken en de geluidstechniek was zo dat de zaak niet alleen vaak doorgenereerde, maar dat snel en gescandeerd gezongen passa ges (liedjes als „Dolle Agnes" en „Als de kin'ren trouwen", die heel aardig zijn) onverstaanbaar werden, ook al heb ben Eric Schneider en Annet Nieuwen huyzen sinds de première bijzonder veel aan zangroutine opgedaan. Blijft overigens het feit dat „Ja, Ik Wil!" een bijzonder aardige musical over het lief en leed van een echtpaar is (als men de ingebouwde ironie door de voorstelling heen tenminste nog kan hetgeen heel moeilijk is), n hopelijk een aardige en amusante zomeravond kan beleven. Jan Verstappen. Zaterdagavond werd op Nederland II achter de schermen van de t.v.-reclame- business gekeken. In Nederland is dat nog niet om van te schrikken, de beidsinspectie let scherp op dat de kers van de dure reclamespots niet buiten de lang niet malse formulieren stappen; de kinderen mogen niet meer dan tweemaal per jaar aan een spotje deelnemen en hooguit 3 a 4 uur i studio werken. Al is het dan voc kleintjes meer een spel dan ernstig werk. Gelukkig dat er zo'n streng toe zicht is, want we zouden niet g hebben dat we hier de kant van Enge land zouden opgaan. Zo kon men kijkje nemen in 't bedrijf van de Eli zabeth Smith Agency, een complete handel in televisiekindertjes in denkbare categorieën. Toppers kunnen gemiddeld 2000 gulden per maand ver dienen, de ouders zijn vaak heel ge flatteerd als hun kinderen in aanmer king komen voor een reclamespotje.1 „Een aardig centje voor als ze later willen gaan studeren", vertelde Engelse moeder. Dat klinkt sei maar men moet het nog altijd afwachten. In elk geval werd wel dui delijk gemaakt dat het geducht oppas sen blijft met onz'e nog zo onbevangen kleinste jeugd in de televisiereclame- Het champagne drinkend publiek in vo! ornaat is het traditionele décorum ge worden bij het songfestival in Knok ke. Met een tikje chauvinistische in slag waren we geneigd het liedjes kwe lende kwintet wat hoger aan te slaan dan de Duitse tegenpartij. We hebben te hoog gegrepen want het werd uit eindelijk een „gelijkspel". Het gehalte van de liedjes was aardig maar groots. Fleur Colombe verdiende wat ons betreft de stijl- en zingprijs. En Ben Cramer, die de rij sloot, kwam be ter uit de verf dan zijn nogal opgehe melde collega Frankie Franken. Wil lem üuys heeft later voor de radio ge zegd, dal de Duitsers sinds het vorige jaar vooruit zijn gegaan. En dat klaart zullen we aannemen dan ook de puntenverdeling. Zoetgevooisde Jan Thcys lijmde als vanouds de he le voorstelling in alle wereldtalen bij een. Kortom het was daar zaterdag er ook zondag in Knokke weer het beken de festivalrecept, men wordt er ampel koud of warm bij. Hardnekkig zijn in de boosheid z( leerden we vroeger op de katechismus- les is iets dat de bekering zeer i lijk maakt. Voor wat de TROS betreft kunnen we dus alle hoop gerust laten varen. Men blijft hardnekkig doorgaan met het verspillen van geld en zend tijd aan produkties die stuk voor stuk stukken onder de maat blijven. Er zijn twee mogelijkheden: óf de TROS-lei- ding onderschat de kijkers, óf zij schat zichzelf. Een combinatie van bei de is ook goed mogelijk. Wat dat op levert kregen we zondagavond weei eens te zien, toen een zeer actuele slechts vier weken oude, en dat is vooi de TROS actueel reportage werd uit gezonden van de „Miss Scheveningen- verkiezingenfinale" uit het Circusthea ter. Wat daar aan stupiditeit, slech te regie, belabberde cameraregie en beroerde geluidskwaliteit bijeen ge bracht werd was werkelijk fenominaal, En dat bleek Victor E. van Vriesland nauwkeurig door te hebben. A. I. „Den Haag, een culturele stad, waar de koningin eens per jaar uit andermans werk voorleest Zuster Sandra, ziet gij nog niets komen T Van links naar rechts, vooraan: Sandra Reenter Sara Teixeira en Fleur Colombe. Staande links Ben Cramer, reohts Franky Franken. Zaterdagavond in het Scheveningse Paviljoen theater: Wim Kan presenteert de première van het nieuwe programma „Hop. Hop, Hop" en parafraseert daarbij op dc naam ABC-Cabaret. „Dat betekent", zegt hij „Algemeen Beschaafd Conser vatief Cabaret". Met welke uitspraak hij de spijker niet zozeer precies op de kop slaat, dan toch wel fors raakt. Waar mee echter absoluut niet gezegd wil zijn dat er aan „Hop, Hop, Hop" geen plezier te beleven zou zijn of dat de grootmees ter geen enkele van zijn fameuze rapier- sloten zou uitdelen aan het adres van degenen die in ons kleine landje aan de (politieke) weg timmeren. Maar in het voorwoord van het programmaboekje schrijft Wim Kan dat het erg moeilijk is een goed eigentijds cabaret te brengen, hoofdzakelijk door dat de vroeger toch al wat moei lijk ter been zijnde vader tijd tegen woordig een jonge atleet is, die dagelijks zijn eigen schaduw voorbij spurt.- En af en toe kregen we de indruk dat i het Wim Kan wat moeilijk valt deze spurtende tijdvadèr bij te houden. Tekstarmoede Speciaal gold dat in het eerste deel van het programma, waai' naast enkele uitschieters toch ook duidelijk zwakke punten waren aan te "wijzen. Een num mer als „Speeldoosje" bijvoorbeeld, was hoe goed verzorgd ook gebracht door Sant Heijermans toch iets wat in een modern cabaret moeilijk meer kan wor den ondergebracht. „Twaalf miljoen papagaaien" leek ondanks de vlotte presentatie, als twee druppels water op het werk van onze befaamde Klisjee- mannetjes en „Pap, wat is oorlog", ver tolkt door René Frank, die een betere zanger dan cabaretier is, deed ons sterk denken aan Oscar Brown Johnny. En Corry Vonks „Johnson, la. la, la" leek ons t* zijn geënt op het succesvolle „Oranjeklant" uit het vorige programma, zonder overigens het niveau van dit liedje te halèn. En daarin schuilt het zwakke punt van „Hop, Hop, Hop": de tekstarmoede. Het gemis van een Seth Gaaikema kan door Kan en Sant Heijer mans samen niet worden opgevangen. Forse dosi sis Van het jonge talent dat Kan onder zijn grootmeesterlijke hoede heeft, vallen vooral Frits Lambrechts en ICC-winnaar Marnix Kappers op. Eerstgenoemde blijkt over een forse dosis talent te beschikken, waarvan hij ook danig gebruik weet te maken. Marnix Kappers kan onder de strenge hand van Kan ook uitgroeien tot een vooraanstaand figuur op de vaderlandse planken. Hij moet echter nog wel het een en ander leren, zeker wat stemgebruik aangaat. Uitschieters in het eerste gedeelte van „Hop, Hop, Hop", waren de niet mee gezongen meezinger „De meiden" door Corry Vonk en Sant Heijermans; en, door Wim Kan zelf. zeer vakkundig geassisteerd door Wieteke van Dort, „Een vaderhart", een verrukkelijke en uitstekend verzorgde persiflage op alle moedersmartlappen. Over zingen gesproken: wij hebben vernomen dat Wim Kan zangles heeft. Het is te merken aan de voordracht van zijn liedjes, we zouden willen zeggen dat ze een jeugdiger geluid meekregen. Prikje waard Na de pauze kwam Kan zelve met d e conference, waarin hij zich niet ontzag als Arie de Badman enkele forse prikken weg te geven aan het adres van de even eens in de zaal aanwezige heer Zwols- man. Wim Kan over Den Haag: „Een culturele stad, waar de koningin eens per jaar uit andermans werk voor leest". Over de moeilijkheden met de benoe ming van een nieuwe burgemeester de Residentie: „Da's geen benoeming meer, da's een ambtskettingbotsing Over politieke commentatoren: „Hilter- man ziet er uit alsof hij begrijpt dat wij' het niet begrijpen, maar hij is er boos om". Als Arie de Badman ovei Cremer: „Heeft hier ook bij me op het strand gelegen. Vertelde me dat-ie ge trouwd was. Jan Cremer getrouwd, da's net zoiets als een dokter die blij is zijn EHBO-dipIoma". Verder passeren alle politieke figuren die heden ten dage nog enigszins de moeite van een prikje waard zijn, de revue. Ook de recente gebeurtenissei (Verolme, Jongeling) worden niet ver geten. Maar over het algemeen kregen we toch de indruk dat Wim Kan niet mei zo de vechter op het woord-rapier van enige jaren geleden. LEO VANDERMEEL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 2