IMON VAN BEEK-BARKEEPER Alex Rosemeyer binnenkort tachtig jaar Kroon op leven van hard werken B ij n a m ij n hele familie speelt in Secret Ceremony" niet voor deze film. Misschien voor Achttien juli wordt Alexander Coenraad Rosemeier 80 jaar, reden om zijn leven van hard werken in de kunst nog eens onder de loupe te nemen. Dat leven begon in 1888 in Solo (gelegen in het voormalig Nederlands-lndië), waar zijn vader resident was. Plannen van zijn ouders om hem te laten studeren vonden geen gewillig oor; Alex Rosemeier wilde kunstenaar worden. Toen hij in 1902 naar Nederland ging, kreeg hij les van de oud-leraar van prinses Wilhelmina (die toen nog koningin was), Frits Jansen. Later ook nog van Alphons Bayens. Jarenlang heeft hij daarna met de be gaafde schilders A. J. van Driesten en de inmiddels overleden C. v. d. Windt samengewerkt. In 1922 verhuisde de heet Rosemeier naar Noorden waar hij samen werkte met Weissenbruch en Weismuller, allerbei „rasechte" vertegen woordigers van de 'Haagse School'. „Weissenbruch was lichamelijk niet sterk; ik roeide hem altijd als we de plassen bij Nieuwkoop opgingen. Weissenbruch had een definitie voor het gevoel dat je moet treffen voor je een penseel aanraakt: Als je buiten komt en je ziet iets moois, dan moet je dat zó lang op je laten inwerken tot je een opdonder van de natuur krijgt. Hij was een beetje grof in de mond, zie je. We zaten daar in Noorden in een soort pension voor schilders, bij moeder Verzijden. Daar kan ik prachtige verhalen van vertellen! Het was echt zo'n ouwe bende, een geweldige rommel overal. We zaten er met een heel stel, Weissenbruch, Weismuller en oök Willem Roelofs en Kees en Manus Vredenbrug. Nieuwkoop is 'n prachtland om te wonen en werken!" MO OPLEIDING Rosemeier vindt het wenselijk, dat de kunst van vroeger evenveel kansen krijgt als de kunst van nü. „De oudere kunst is aan de dijk ge zet. Maar als het oude weg moet, waarom krijgt werk van Rembrandt of Frans Hals dan nog steeds alle aan dacht Bij iédere generatie schilders zitten toch mensen die voor alle tijden interessant zijn, alken al als kuituur verschijnsel. Een fout vind ik, dat veel jongeren de goeden niet te na gesproken zonder opleiding beginnen te schilderen. Timmerman of metselaar word je toch tegenwoordig óók niet zonder school of tenminste scholing. En andere kunst vormen als schrijven en dichten eisen toch in ieder geval een grote kennis van de Nederlandse taal. Waarom zou -dan voor de schilderkunst opeens géén opleiding nodig zijn?" VEEL WAARDERING Het werk in en om Noorden, en in dezelfde tijd elders gemaakt, heeft veel erkenning gevonden. In 1927 en 1928 kreeg de heer Rosemeier koninklijke subsidie voor zijn werk. Hij werkte toen veel door het hele land. Be halve in zijn woonplaats schilderde hij nog in Amsterdam, Elburg, Harderwijk, Giethoorn, Thorn (Limburg), Katwijk, Noordwijk en langs de grote rivieren. Een studiereis naar Frankrijk leverde hem deelname aan een expositie te Pa rijs op. Ook in Nederland i exposeerde de heer Rosemeier veelvuldig, o.a. in het Ste delijk Museum te Amsterdam en in Kunstzaal Kleykamp ,en de zaal Mes dag te Den Haag. Wefk van hem werd onder meer door het rijk en door de gemeente Leiden aangekocht. Rosemeier is een vertegenwoordiger van de „Na-oorlogse School", d.i. de groep van kunstenaars die afstammen van wat in kunsttermen de „Haagse School" heet. Rosemeier is stemheb bend lid geweest van St.-Lucas en is nog steeds lid van de Nederlandse Kunstkring. ZIJN WERK Het werk van Rosemeier lééft. De zon is veelal het symbool dat de glans aan zijn schilderijen geeft. Niet dat de zon direkt op het werk te zien is, maar het vrolijke ervan, de glans die aan de schilderijen wordt gegeven, is ontleend aan de buitenlucht. Fris van tint zijn zijn werken. Rosemeier zelf stelt, dat de oorzaak daarvan is, dat hij zijn werk steeds buiten maakt. („Nu niet meer. ik heb geen tijd"). „Soms maak ik een schets, als ik niet verder kan. Een schets is eigenlijk een soort notitie die je thuis moet uit werken." Nieuwkoop In volgen» de heer Rose- ineler „een prachtig land". Eén gezicht op Nieuwkoop Alex Rosemeier schil- derde er veel stout hier afgebeeld. Over het algemeen schildert Rose meier landschappen. Af en toe duikt er een portret op tussen de vele krea- ties, maar dat is een zeldzaamheid. Opmerkelijk is in zijn werk de weer gave van de kleuren, die zeer nauw- geze is. Het sterkst spreekt dat wel licht bij de afbeelding van koren schoven die hij heeft gemaakt. De schaduwt in ten van 't koren zijn uiterst natuurgetrouw weergegeven. „Het ver krijgen van een bepaalde gewenste kleur is ontzettend moeilijk. Maar bij koren toch wel het meest." Van zijn portretten dient genoemd te worden een bij bellezende vrouw en een argwanend kijkende veedrijver. Zij zijn sterk en krachtig opgezet. Achttien juli viert Alex Rosemeier zijn 80ste verjaardag. De heer Rose meier, die in de Burggravenlaan (nr. 139) woont, wil dan liever geen bezoek ontvangen. „Die drukte en dan vaak die je helemaal niet kent. Reinigen in Noordwijk kennen Simon van Beek, barkeeper an Huis ter Duin, niet. Temeer, omdat hij de laatste tijd veel- uldig in het nieuws is geweest, toen hij, zijn twee zoons en anvankelijk ook zijn vrouw een rolletje in „Secret Ceremony" regen, waarin Liz Taylor, Mia Farrow en Robert Mitchum de oofdrollen spelen. Maar dat zijn niet de enige belevenissen ie een barkeeper in een groot hotel meemaakt. mer heb ik hier ook nooit gezien. Maar wel Willie Alberti. En Ad van der Gijn van het Cocktail Trio. Daar rijd ik altijd paard mee. Paardrijden Is voor mij een ontzettende relax en zo denkt Van der Gijn daar ook over! Deze week was een der zoons van koning Feisal van Saoedi Arabië hier, htf was westers gekleed." De huishoudelijke verhoudingen liggen wat betreft het privé-leven van de heer Van Beek uitstekend. „Mijn vrouw voelt me precies aan. Ze weet dat ik de hele dag al moet praten aan de bar. Daarom vraagt ze me nooit wat ik heb beleefd. Ik vertel het haar dan wel, soms ver geet ik het gewoon. Ze had eerst ook een rolletje in die film, maar dat ging later niet door: het speelde des avonds en de kleine jongens hebben dan al de hele dag gewerkt, aan de film. De oudste jongen van me is een andere, dat merk ik nog wel. Ik denk, dat ik uitgenodigd word voor de première in december of januari. Die is in Londen." VEEL DANK De dank van de filmgroten aan de heer Van Beek blijkt uit brieven die hij ontvangt, onder andere toen kon- takt met hem werd gezocht om zijn kinderen filmrolletjes te geven. Dear Mr. Van Beek, (vertaald) Dank u zeer voor uw gastvrijheid toen ik woensdag bij u thuis kwam. Uw vrouw kon niet vriendelijker zjjn en ik was aangenaam verrast Barry te ontmoeten. Ik heb Mr. Losey de foto's laten zien (die ik hierbfj te rugstuur) en h(j kijkt vol verwachting uit naar het werken met Barry, als hij in Nederland komt. Ik hoop u dan te zien in Huis ter Duin. Met vriendelijke groeten aan u Met de meeste hoogachting, Yours Sincerely Pieter Rogers (secretaris van Joseph Losey). Waaruit blijken mag, dat een bar keeper lang geen vervelend beroep heeft! een tijdje had gespeeld. Iedereen was trouwens dol op hem. Henk van Ulsen zat ook aan de bar toen Liz met me die scène moest doen. Losey vond hem een geweldige ster. Hij heeft me nog gezegd, dat Van Ulsen misschien nog wel eens de kans kreeg in een film van hem, als hij zou willen. Hij was onder de in druk, hij zei, dat hij meteen had ge zien dat hij een geweldige artist was. Ik correspondeer vaak met de Bur tons. Ik heb nu weer een brief voor ze klaarliggen, in Amsterdam, want daar woon ik." Simon van Beek krijgt wel vaker grote gasten aan zijn bar. Soraya heb ik bediend, koning Boudewijn nog. Ook Johnson, toen die nog vice- president was. Koning Boudewijn van België heb ik in een tent bediend. Hij was in Nederland, toen hij nog niet getrouwd was. Wij hadden bui ten een tent waar allerlei herinne ringen van hem aan Nederland wa ren tentoongesteld, door Nederlanders verzameld en bij elkaar gezocht. Hij ging die zien. Koningin Juliana en Prins Bernard waren er toen ook bij en de toenmalige burgemeester van Noordwfjk, de heer Van Berckel. Het was toen ontzettend warm. Boude wijn was ontzettend sympathiek, dat zijn trouwens de meeste vooraan staande mensen die je hier ontmoet. Het is machtig. Soraya heb Ik eens op haar kamer bediend, het was een uur of elf. Na elven gaan de drinks namelijk uit de bar. Ze wilde nog wat hebben. Op haar kamer heb ik een half uur met haar gekletst en met haar moeder, die daar ook was. Het was ontzettend leuk, ontzettend. AMBTSGEHEIM Aan zo'n bar hoor je heel wat. Die groten willen ook wel eens wat kwijt en daar is de bar het meest geschikt voor. In zo'n groot hotel hebben we eigenlijk een soort ambtsgeheim, net zoals dokters we mogen niet alles vertellen wat we horen. Ik was in Holland bijvoorbeeld een van de eer sten die hoorden dat president Ken nedy vermoord was. Het was in de RAI, waar een Amerikaanse week was, door Johnson geopend. Johnson ging daarna meteen terug naar Ame rika. Er kwam telefoon van het Witte Huis. Een vriend van Kennedy was daar hoe heet die ook alweer? Ik kan z'n naam niet meer zo gauw herinneren enfin, die moest voor de telefoon komen. Hij hoorde het toen. Meteen een grote verslagen heid in de tent. De festiviteiten wer den toen allemaal afgelast." Ook Nederlandse prominenten komen veel ln Noordwijk en daarbij In Huis ter Duin. „De hele TV-wereld komt hier eigenlek, behalve de jongeren so» ls Boudewijn de Groot, Jan Ore- Jan Asselbergs De eerste elpee van Asselbergs Is een komplete verrassing In de cabaret wereld. Goden als Boudewijn de Groot en Ramses Shaffy wordt naar de kroon gestoken. Het peil van deze artiesten wordt nagenoeg bereikt. De muzikale begeleiding Is zeer goed, daarvoor staat Bert Palge borg. Twaalf liedjes over leven, liefde en andere luchtige zaken worden satirisch gebracht. Eerste 'n keurig vrouwtje, het relaas van een meisje dat zich „kleed de als een etalagepop, wie niet beter wist die hield het daar ook op." De begeleiding Is „fiedelend", met als ach tergrond een triangel. Leven In blauw is een langzaam num mer dat door het erop volgende '.adv Lorelei wordt overvleugeld, dat Is spran kelend en fris. Begeleiding: drumveger- tjes. Het lief Provincieplaatsjes la la Boudewijn de Groot/Lennaert NQgh. De satire is bijtend en scherp, maar raak. Carnavalsldylle Idem. Sproetjes op je neus Is een lied over een meisje en wat voor meisje. „Je ogen en de lucht korenbloemblauw" Meisje van vijftien is een lied dat alle lllusiea van tieners de bodem In moet slaan, voor zover' ze volwassen willen lijken Eenzelfde grondslag heeft het nummer Vader, moeder, knekelhuls Dat ageert tegen de protesterende Jeugd voor zover die niet weet waartegen ze protesteert „HIJ maakt zich druk over Vietnam, maar vraag hem niet waar China ligt". Zacht en gevoelig zijn de nummers Alleen de wind en Zomer. Scherper Ie en stond van 't natuurverschijnsel paf en sinds die tijd studeerde hij al wat hij kon en zonderde zich met zijn boeken af.' Mei (lied dat reeds In de titel van de plaat wordt aangekondigd: Van Jou en mei) heeft een klassieke barokke begeleiding en is erg fraai. Alle teksten zijn goed en direkt, zonder huichelach tigheid en soms tot nadenken stem mend. Denk dan meteen aan Jan Assel bergs; je zal nog meer van hem horen Een verrassing in de hoes een origi nele litho van Jan, die leraar Is aan een kunstacademie, enneJe kunt zien wat het betekentl Ik ben begonnen in Nederlands-lndië, aan boord van de Maat- chappij Nederland. Van mijn moeders kant zaten ze in de otelbusiness. Ik dacht toen bij mezelf: Als ik barman kon rorden Dat was eigenlijk mijn idee. Toen ik aan boord wam kon ik eigenlijk nog niks. Toen kreeg ik verkering. Ik ouwde en ging aan wal werk zoeken. Dat was een jaar of vaalf geleden - ik ben nu 35. Al vrij spoedig ging ik in Huis >r Duin werken. Ik had goeie getuigschriften van boord mee. was aan boord eerst als gewoon barbediende aangesteld, erdiende toen niet genoeg naar mijn zin - ik moest 's morgens I vroeg op om kratten flesjes naar boven, het derde dek, i brengen. Je was dan 's avonds bek-af. Kijk, ik ben niet enauwd voor een beetje werk, maar dan moet je er ook naar erdienen. De terugreis wou ik eerst niet mee. Maar toen eiden ze van de maatschappij dat ik als barchef meemocht. n daar had ik natuurlijk wel oren naar. Zo kwam ik wat hoger p. In Huis ter Duin ben ik begonnen als barkeeper, ik was ulp. Later werd ik barchef, wat ik nu nog ben. Een leuk leven, i Zomers zit ik in Huis ter Duin, voor de winter zoek ik wat hders, ook barwerk meestal. Ik wil nu misschien wel eens oor mezelf beginnen, maar dat zijn nog toekomstplannen. i hebt dan in het begin geen dure gasten en zeker niet zoals i Huis ter Duin, dat is enig in Nederland. En die mensen zijn Itijd erg sympathiek." Barry van Beek die een rolle tje heeft, in „Secrét Ceremony". ALL SHEET 51 WEDNESDAY 92th May rtlst Character s Elisabeth Taylor Leonora Robert Mitchum Albert s Mia Farrow Cenci aster Barry van Beek Little Boy BEDUUSD „Ik wist pas vijf minuten van tevo ren dat ik een rolletje kreeg. Ik moest Liz bedienen terwijl ze m de bar zat. Ze lieten me eerst lezen wat ik moest zeggen uit het scenario. Liz werd toen opgemaakt. Nou en toe, hé! Allerlei lampen werden aange stoken. Liz baadde in een zee van licht. Het was toen echt Liz Taylor, zoals ze in de films is te zien. Ik was helemaal beduusd, ik was mijn rol totaal vergeten. Ze zei: Simon, ben je zenuwachtig? Laten we eerst een whisky .drinken. Kijk, normaal zou ik dat denk ik niet hebben ge had, met een normale vrouw. Maar zoals ze toen op me af kwam - ge weldig, het maakte een enorme in druk op me, zo mooi was ze toen. Later merk ik dat zelfs de grootste artisten wel eens fouten maakten en dat was genoeg voor me om mijn ze nuwen te vergeten. Ik heb er verder geen last van gehad. Het ging daar na prima. Liz zoende me na afloop, ze vond het uitstekend. Barry werd ook telkens door haar gekust, als die gebeurtenissen van en om Ceremony" voor zover die Noordwijk hebben afgespeeld akt Simon niet uitgepraat. fe moet weten: het was de eerste ser dat ik een filmrolletje had. Liz aylor ken lk al lang, nog van de irige keer toen ze hier in Noordwijk it voor de verfilming van „A spy ho came in from the cold", daarin leelde ook Richard Burton mee. Zij id nu de regisseur, Joseph Losey, tent gemaakt op mijn kinderen tor een rolletje aan het strand. Er namelijk een scène dat Mia Far- w aan het strand zit en een jonge- e bespiedt dat een zandkasteel iuwt. Een heel gevoelige scène. En deed het zo geweldig, iedereen in de filmploeg was enthousiast, ij staat ook op de scenariolijst." mon laat een lijst zien waar Barry i staat, de jongen die het zandkas- el moet bouwen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 11