Sa£eidte(3oii#ewit Frappante eenheid bij' trio OSCAR PETERSON MUZIEK met veel plezier Minister beslist vindt Ak. Raad Vredesprijs voor IKOR Jongste boreling van Mama's en Papa's lets voor „Neurenberg" DE LEUDSE COURANT DONDERDAG 11 JULI 196<p VHELKE Nederlander herinnert zich nog, hoe ln april 1945 neutralen en geallieerden met de nazi's moesten onderhandelen over de voorwaarden waarop aan onze van honger stervende natie brood mocht worden geleverd? Het drama van april 1945 herhaalt zich nu in Biafra; terwijl met de Nigeriaanse regering onderhandelt moet worden over het „wat" en „hoe" van de leveranties, sterven hongerende Biafranen bij hon- Is hier geen sprake van genocide? Moet hier niet worden inbegrepen op1 basis van misdaden tegen de mensheid volgens de Neurenbergse interpretatie? Constateren alleen baat ons niet NIET voor de eerste keer signaleert de politie dat Nederlanders met weinig rijervaring in het vakantieseizoen veel te veel risico's nemen en daardoor de verkeersveiligheid op een kritiek mo ment ernstig bedreigen. Maar constateren alleen baat ons niet; voorafgaande waarschuwingen en een uitvoerige reclame van de verkeersbor den hebben niet het succes opgeleverd dat men er van verwacht had; de Neder lander ziet, als hij de trotse bezitter van een rijbewijs is, geen gevaren; hij kent de theorie en vergeet dat zich in wer kelijkheid in het verkeer situaties zich veel sneller en onverwachter voordoen, dan uit het boekje met de spelregels valt af te leiden. Een complicatie voor het eventueel invoeren van een „proefrijbewijs" is, dat er jonge automobilisten zijn die zich ondanks geringe ervaring bij intuïtie goed weten aan te passen, terwijl ande ren met een rijbewijs vier jaar of lan ger op zak altijd „Zondagsrijders" zullen blijven. Maar wanneer het euvel van de ver keersonveiligheid door gebrek aan rou tine zo toeneemt, als de politie signa leert, zal men vroeg of laat de knoop toch moeten doorhakken. Wat het zwaarst is, zal dan het zwaarst gewogen moeten worden. WETENSCHAPPELIJK CORPS Rapport van Os verworpen noch onderschreven Jan Naaykeus uit Hllvarenbeek Is be halve schrijver van toneelstukken, pro motor der Groot-Kempische Cultuur- dagen en onvermoeid strijder voor het Brabants eigene, ook nog auteur van het boek „Leer ze mij kennende Brabanders". Wij hebben het boek ge lezen. woonden zelf een aantal jaren beneden de Moerdijk en vonden dus het KRO-programma onder dezelfde ti tel als het boek een uitgezochte gele genheid de Brabanders nóg beter te le ren kennen. Bij nlet-kenners van „Brabantia Nos tra" werd de verwachting gewekt dat de uitzending een boekje zou open doen over de aardigheden en eigenaar digheden van „dit goedlachse en gast vrije volkje tussen de Kempen en de Maas". Zo de verwachtingen al wer den gewekt, gehonoreerd werden ze geenszins. Jan Naaykens had een aan tal overbekende Brabanders laten op draven als dr. De Quay, dr. Van Ege- raat en Kees Pellenaars. Maar dezen voegden echt niets toe aan hetgeen wij en met ons waarschijnlijk het groot ste deel van de t.v.-kijkers al wis ten. Het was misschien toch aardiger geweest een Bladelse boer, een Osse overwegwachter of een Kaatsheuvelse kapelaan naar de studio te laten ko men. Die hadden waarschijnlijk iets meer kunnen vertellen dan deze nota- Eleanor Powell en Fred Astaire „tap ten" over het eerste net in „Broad way melody of 1940". Een ronduit zali ge film, vol jeugdsentiment en suiker zoet danswerk. We hebben genoten van de kostuums, die zó uit 'n bejaarde Li- bellejaargang leken geknipt en nóg veel eerder schenen te zijn vervaardigd dan in 1940. Aan dit soort films valt ber gen méér plezier te beleven dan aan de beste Gert en Hermicnshow. (Van o z parlementaire redactie DEN HAAG De Academische Raad heeft het rapport van de commissie-Van Os inzake de structuur van het weten schappelijk onderwijs niet zonder meer willen aanvaarden, maar het evenmin willen verwerpen. De raad vindt, dat de beslissing over concrete maatregelen aan het beleid van minister Veringa (O. en W.) moet worden overgelaten. Wel vindt do Academische Raad, dat de uni versiteiten en hogescholen en andere groeperingen van de rechtstreeks be trokkenen nog gelegenheid moeten krij gen hun inzichten aan de minister ken baar te maken. Intussen blijkt de Academische Raad ln grote meerderheid Bchter de kernge dachte van de commissie-Van Os te staan, dat er betere en vooral duidelijker verhoudingen binnen het wetenschappe lijk corps moeten komen. Dat kan voor al door de wetenschappelijke medewer kers en lectoren op verschillende be stuursniveaus te betrekken bij de be leidsvorming en hun medeverantwoor delijkheid te geven voor de taakvervul ling van de universiteit. Ook staat men achter het pleidooi voor een ander beoordelingssysteem, waardoor er een eind komt aan het sys teem, dat een pas afgestudeerde vrijwel Ir. Diks weg bij P.T.T. DEN HAAG Bij K.B. is aan ir. R. Diks, hoofddirecteur der P.T.T., ingaan de 1 juli 1968 op zijn verzoek eervol ontslag verleend, met dankbetuiging voor de door hem aan den lande be wezen diensten. automatisch en zonder duidelijke selectie na een aantal jaren de rang van weten schappelijk hoofdmedewerker kan berei ken. Volgens de Academische Raad moet men streven naar een gecombineerd en flexibel systeem van geleide loopbaan ontwikkeling en van vrije mededinging, waarbij de situatie van elke faculteit en •fdeling binnen elk van de universi- •n en hogescholen bepalend zal moe zijn voor de vraag, opwelke van de wegen het accent wordt gelegd. Als absolute voorwaarde geldt daarbij volgens de raad, dat het hoogste niveau wordt uitgevoerd. DEN HAAG (ANP) Het bestuur van de Carnegiestichting heeft besloten de Wateier-vredesprijs voor het jaar 1967 toe te kennen aan het Interkerkelijk Overleg in Radio-aangelegenheden (I.K.O.R.), speciaal ten behoeve van de commissie voor de „Wilde Ganzen- omroep", op grond van haar verdien sten ter bevordering der internationale saamhorigheid door haar effectieve steun aan projecten tot leniging van nood in alle delen der wereld. De Watelervredesprijs is ingesteld door de heer J. Wateier, in leven directeur der Oranje-Nassauhypotheekbank te 's-Gravenhage, die bij zijn overlijden zijn vermogen heeft vermaakt aan de Carnegiestichting, onder beding dat uit het revenu jaarlijks een vredesprijs zou worden toegekend aan degene, die op enigerlei wijze de zaak van de vrede het beste zou hebben gediend of die zou hebben bijgedragen tot het vinden van de middelen ter bestrij ding van de oorlog. De toekenning ge schiedt beurtelings aan een Nederlan der en aan een buitenlander. De prijs werd voor het eerst toegekend in 1931. tarieven bekend (Van Ti roepcorrespondent HILVERSUM De STER (Stichting Ether Reclame) verzendt deze maand het nieuwe boekje met de tarieven voor de televisiereclame. Hieruit blijkt dat op het tweede net een nieuwe re clameblok is ingevoegd, namelijk blok 6, uit te zenden voor het avondjour naal van 20 uur. Blok 2 op Nederland-1 i is van 150 op 180 seconden gespron- gen. Hiermee is de netto-reclamezend- tijd van 105 naar 126 minuten per week gestegen. De tarieven zijn over het algemeen op hetzelfde peil gebleven, maar de secondenprijzen per reclameblok zijn nader gediffirentieerd aan de hand van recente gegevens. Bij de vaststel ling ls rekening gehouden met de toe name van het aantal tv-toestellen tot ca. 3,1 miljoen per 1 juni 1968 en het verwachte bereikt in 1969. De secondenprijzen voor 1969 luiden als volgt: Nederland-1. voor le jour naal om 19 uur f275.- per seconde; na journaal f275,-; voor journaal om 20 uur f 350,-; na journaal van 20 uur f350,-. Nederland-2: voor le journaal van 19 uur f60,-; voor journaal van 20 uur f100,-; na journaal van 20 uur eveneens f 100,-. Aanvragen die voor 1 september 1968 bij de STER binnenkomen zullen de basis vormen voor de hoofdverdeling van de zendtijd. De algemene voor waarden zijn meer verduidelijkt en artikel 14 over beperking der uitzen dingen werd anders geformuleerd. De klachtentermijn over de uitzendingen js verlengd van 7 tot 10 dagen. RADIO PROGRAMMA TELEVISIE HEDENAVOND n de Wereldraad van Kerken. 19.45 Strandpastoraatde Kerk mee op vakantie. AVRO: 20.05 Stereo: om roeporkest: moderne muziek. 21.20 De proble men van de literaire kritiek, lez. 21.35 Don Cesar, operette van Rudolf Delllnger. door Promenade-orkest, Radio koor en solisten, (opn. verkorte uitvoering). 22.30 Nieuws, evU. S.O.S.-berichten. 22.55 Het Concertgebouw orkest (gr): klassieke muziek. (Stereo). HILVERSUM II (288 m) NCRV: 18.00 Tijd vrij voor muziek ln vrije tijd: koorzang en fanfare-orkest. 18.30 Nieuws en weerpraatje. 18.48 Actualiteiten. 19.00 Nabeschouwing Ron de van Frankrijk 1988. 19.10 Muziek van het leger des HeUs (gr.). 19.30 Planorecital en radiokoor: klassieke muziek (gr.). 20.00 Kerk en massamedia, lezing. 20.if regionaal prograi 21.55 Kerkorgelcon- lZlek. 22.25 Boekbesprekingen. 22.30 Nieuws. 22.40 Avond overdenking. 22.50 Stereo: clthertrlo (gr.) 23.00 Hallo Europa: programma uit Oosten rijk. 23.55-24.00 Nieuws. 8.32 Grammofoon! verkeer. 18.40 Grammo 18.45 Sportkroniek. 18.52 Taal NEDERLAND I (STER- reelamcuitzendingen o: 18.55. 19.03, 19.56 en 20.16) NTS: 18.50 uur: Barend de Beer 19.00 uur: Nieuws in het kort KRO: 19.06 uur: Zonder tralies, tv-se: NTS: 20.00 uur: Journaal KRO: 20.20 uur: Het Amsterdams Kunstmaandorkest 20.55 uur: De wrekers, tv-scrie 21.40 uur: Brandpunt, actualiteitenrubriek NTS: 22.30 uur: Tweede journaal NEDERLAND II (STER- reclameultzendingen om 18.55 en 20.16) NTS: 18.30 uur: Tour de France 18.50 uur: Barend de Beer 19.00 uur: Nieuws in het kort 19.03 uur: Van gewest tot gewest 19.25 uur: Wat doe ik voor de kost, quiz 20.00 uur: Journaal VARA: 20.20 uur: Achter het nieuws, actualiteitenrubriek 20.45 uur: Coronation Street, tv-serie 21.35 uur: New Christy Minstrels CVK-IKOR: 22.00 uur: De Kerk in de huidige wereld NTS: 22.45 uur: Tweede journaal wenken (herhaling). 18.5! lofoom weerbericht. 19.30 Lich te zang. 20.00 Openbaar kunstbezit. 20.10 Lie- derenprogramma. 20.30 Hoorspel, (herhaling) 21.30 Concert. 21.00-22.15 Nieuws en berichten HILVERSUM I (402 m) AVRO: 7.00 Nieuws 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Stereo: lichte grammofoonmuzlek. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8 20 Stereo: licht grammofoonmuzlek. <8.30-8.33 De groetenman). 8.50 Morgenwijding. 3 00 Stereo: het Bostons kamermuzlekensemble (gr): werken hedendaagse Amerikaanse componisten. 9.35 Waterstanden. 9.40 Vakan- leprogr gW 14.30 Land ln ontwikkeling: vraaggesprek over Venezuela. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nieuws. 18.02 Waarheen dan?, hoorspel. 16.47 Stereo: radiokoor (opn): klassieke liederen. 17.00 Rock around Five: Rock and rollpro- gramma. 17.30 Voor de Jeugd. 17.55 S.O.S.- be richten. HILVERSUM H (398 m) KRO: 7.00 Nieuws 7.10 Het levende woord. 7.15 Badlnerle: mo derne en klassieke grammoffonmuslek. (7.30 Nieuws; 7.33 Actualiteiten; 7.50 Overweging.) 8 00 Nieuw». 8.11 Voor de kinderen. 8.30 Nieuws. 8.13 Toertngclubvakantletipa. 8 45 Voor de hulsvrouw. 9.4# Eoekend geloven: godsdienstige vorming ln deze tijd. 10.08 Ste- De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's. HILVERSUM I AVRO: 21.35—22.30 uur: Don Cesar, operette 22.55—23.55 uur: Concertgebouw Orkest HILVERSUM II HILVERSUM II: NCRV: 20.1521.55 uur: Landlopen, amusementsprog r. 23.00—23.55 uur: Hallo Europa, reportage RADIONIEUWSDIENS1 HILVERSUM I: 7.008.00—11.00— 13.00—16.00—18.00— 19.30—22.30—23.55 HILVERSUM II: 7.007.308.00—8.30— 12.30—18.30—22.30— 23.55 HILVERSUM III: Elk heel uur vanaf 9.00 i: aubada: klassieke orkei Nieuws. 11.02 Voor de ill telingen. 11.00 Van twaalf tot twee: geva- 12.30 Nieuws; 13.41 Actualiteiten; 13.00 Raden m; ir14.00 De gespikkelde celntaur en het hemelsblauwe meisje, hoorspel. 14 45 Stereo: lichte orkestmuziek (gr.). TROS: 15.00 Hoogtepunten uit de opera Paljas van Leoncavallo (gr.). 15.30 Zomerprlmeurs: nieuwe grammofoonplaten. 18.00 Nieuws. 16.02 Actualiteiten. 16.07 Stereo: lichte grammo- foonmuz. 16.30 Voor de tieners. 17.20 Sport- kompas. 17.50 Actualiteiten. HILVERSUM in (340 m en FM-kanalen) VARA: 8.00 Nieuws. 9.02 Kllnk-klaar. zonder nonsens. <10.00 Nieuws) NRU1100 Nieuws. 11.03 Micronotities. VPRO: 12.00 Nieuws. 13.02 Agent 000. 13 00 Nieuws. 11.08 Hans Kem- BRUSSEL NED (314 m) 12.00 N 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht, delingen, programma overzicht en SC richten voor de schippers. 12.48 Lichte n 12.55 Buitenlandse persoverzicht. Nieuws weerbericht, beursberichten e spraak. Aansluitend op het nieuws: a mentsprogramma met reportage dedellngen. I7.H lichte mwalek. 17J0 Oonoert. De nieuwe langspeelplaat van de Ma ma's en de Papa's heeft twee duidelij ke hoogtepunten. Hier komen de kwa liteiten van de Amerikaanse vocal- groep het beste tot uitdrukking. Deze twee nummers passen ook het beste in de traditie, die de vier in enkele ja ren gevestigd hebben. Het zijn Safe in my garden (met Too late, dat ook op deze RCA Victor LSD-10180 te vinden is, eveneens uitgebracht op single) en Twelve thirty. De twee nummers, in een voortreffelijk orkestraal jasje, ge ven de Mama's en Papa's alle vrij heid om hun stemmen met een bijna dierlijk genoegen te gebruiken. Voor al de beide vrouwenpariijen zijn met een maximum aan volume aanwezig. Daarmee zijn de nummers niet ont aard in een schreeuwtoestand. De man achter het geluidspaneel wist wel degelijk wat hij deed en mengde daar om enkele goede instrumentale vond sten door het vocale geweld. Wat de rest van de plaat betreft: je zou kun nen zeggen, dat het vaak de Mama's en Papa's niet zijn. Het is wat dun en een geoliede samenzang is er niet bij. Dat laat dus alles bij elkaar een ge mengde indruk achter, die met vier goede nummers (want ook Dream a little dream of me en Midnight voyage zijn prima) niet helemaal wordt goed gemaakt. Met een prachtig volgehouden Window of my eyes van het uitvoerende trio Harry Muskee, Eelco Gelling en Her man Brood hebben Cuby and the Bliz zards het pleit voor hun nieuwe elpee, Philips stereo PY 844 0606 gewonnen. Het is het derde nummer van de plaat. Voor wie nog niet overtuigd was van de vele goede kwaliteiten van deze Drentse groep, zal het na zo'n num mer geen enkele zin hebben verder te luisteren. Want behalve de drie ge noemden zijn ook Jaap van Eik op bas en drummer Dick Beekman „aanspra kelijk" voor de gave aflevering van deze eigen blues. Valt er hiervoor of daarna niets meer te genieten? Dat is voor de kenners van de groep een nau welijks aeceptabele vraag. Nee, ook in de rest van de acht nummers, waar van er vijf een weerslag zijn van de eigen muzikale pretenties, komen the Blizzards tot spannende en voor hen inspannende uitvoeringen, die de groep als muzikaal team bijzonder tot eer strekken. Na de eerste plaats van Summertime blues heeft Blue Cheer voor deze plaat verder geen wensen. Dat geldt wel voor de volgende single van de groep, die juist is uitgebracht in de Verenig de Staten. Just a little bit, dat de a- kant is van deze nieuwe zwarte schijf zal binnenkort worden uitgebracht in Nederland. In Nederland is al op de markt verschenen I'll be home van Franky en de Timebreakers. Deze single van de Nederlandse groep op dit moment in Scheveningen op de Bühne wordt binnenkort uitgebracht in Engeland, Oostenrijk. Duitsland cn in de Verenigde Staten. Ook van Jim Reeves is een nieuwe elpee uitge bracht: A touch of sadnes. op RCA LSP 3987. Daarop staan enkele nog niet uitgebrachte nummers zoals Mis sing you. Lonesome waltz en I'm glad you're better. De t première van de filmmusical Half a sixpence (Metropole) was aanleiding voor RCA Victor om onder nummer LSO-1146 de originele soundtrack uit te brengen Sterren zijn Tommy Steele en Julia Foster. Tommy Steele komt in deze produktie van Charles H. Schneer en George Sidney bijzonder goed uit de verf. Het materiaal waar over hij de beschikking heeft, is ove rigens niet om van te gillen. Ander filmnieuws in de muzikale sector is er van de Engelse rolprent Here we go 'round the Mulberry Bush. De origine le titelmelodie uit deze film van Clive Donner wordt gespeeld en gezongen door Traffic, de solide groep van Steve Windwood. Pop with Pep is de titel van de elpee Polydor 249212: een typisch Duitse pro duktie waarop maar liefst achtentwin tig hits min of meer compleet aan dc beurt moesten komen. De bekendste: No milk today, Kiss and shake, Blo- win' in the wind. Memphis Tennessee, Massachusetts. Yesterday. My Bon nie, A taste of honey, The beat goes on, A lovers concerto, Save the last dance for me, Michelle, Londonnder- ry Air, When the saints, Amapola, en I'm a boy. We willen graag toegeven, dat de kwaliteit onder deze veelheid minder te lijden heeft gehad dan we aanvankelijk bij bestudering van de hoes dachten. Natuurlijk is het jam mer dat een nummer als Massachu setts, waarmee de Bee Gees zoveel succes oogstten, met één couplet wordt afgedaan. Maar het zijn tenminste de Bee Gees zelf die zijn komen opdra ven. lees: waarvan de band gebruikt is. Een ander pluspunt is de zeer be langrijke bijdrage van het orkest van James Last, door wie de verschillen de composities punctueel, maar met goed aangepaste arrangementen (met veel blazers) worden behandeld. Min der gelukkig zijn de interpretaties van de Kai Warner Singers en in mindere mate die van de Jay Five. Op de elpee komen nog aan de orde de Spotnicks en de eerste Beatles. Fijn intermezzo komt op naam van het or kest van Frank Williams met London derry Air. Sandy Posey is in de plaat „Sandy Posey looking at you" bijzonder mantisch gestemd, of liever haar tekstschrijvers en componisten. Dit romantisch tintje „staat" haar over gens het beste, omdat zoals de con posities in dit geval zijn opgezet - niet al te veel vergt van de uitvoeren de. Want voor wie nauwkeurig luistert kr zal het duidelijk zijn dat Sandy Posev bepaald geen artieste van allure is Daarvoor zijn alleen al haar vocale ge mogelijkheden ontoereikend. Boven- lel dien is haar interpretatievermogen w< beperkt tot het min of meer simpel ne voorzeggen. Het beste zijn zij en haar Ju „leveranciers" nog geslaagd in Shade of gray van de b-kant. (MGM 665 093». Met de Verve 711071 komen Oscar PetersonRay Brown en Ed Thigpen wederom aan bod. Night Train vol. 3, zoals de titel luidt van deze elpee, geeft ook opnieuw een uitstekand vastgelegde proeve van bekwaamheid van het Oscar Peterson Trio, Er wordt niet meer zo hevig gevochten over de artisticiteit van Peter son, zoals enkele jaren geleden. We zijn altijd van mening ge weest, dat pianist Oscar Peter son, baesist Ray Brown en drummer Ed Thigpen in 1962 heel terecht de Edison hebben ontvangen. Daar zijn enkele redenen voor: teohnisch vak manschap, frappante eenheid tussen de drie musici, eerbie diging van het werk van een ander. Het zijn deze dingen, die op de nieuwe plaat weer op de voorgrond staan. Het trio heeft voor zijn doen vrij veel nummers op één plaat: Sum mertime, Diga diga doo, 1 can't give you anything but love, West Side Story, Come dance with me, Rockin'in rhythm, Ac-cent-tchu-ate the positive, I love Paris, Pick yourself up, I've got my love to keep warm, My funny Va lentine, Cariosa, As long as 1 live, That °ld black magic. 'Oscar Emmanuel Peterson icerd in 1925 in Montreal in Canada geboren. Op zesjarige leeftjjd begon hij met piano- Zessen. Tegen de tijd dat Oscai veertien jaar zou worden, werd hij beschouwd als een loonderkind (op klassieke mu- ziek). Wekelijks speelde hij in een eigen radioprogramma muziek van Chopin tot Gersh win. Via de plaat kwam hij in contact met de jazzmuziek. Het ivas Art Tatum, die hem deed besluiten jazzpianist te worden. Na veel aandringen en na zichzelf ervan overtuigd te hebben dat hij gereed was, liet Oscar Peterson zich over halen om naar de Verenigde OSCAR PETERSON 8taten te komen, promotor Norman Granz die hem zover bracht. Eind 99J/9 stond hij verlegen lachend tegenover 'n wild enthousiaste zaal New Yorkers. Hij maakte z'n eerste platen begeleid door de ver- Idt maarde bassist Ray Brown, en le1 vertrok het jaar daarop met H'i de Granz' Jazz a-t The Phil- f harmonie voor een tournee langs alle belangrijke concert- ®j zalen van de Verenigde 8to ten. Hij bereikte een eerste 1 plaats in de jaarlijkse popu- 1 lariteitsverkiczing muziekblad Down Beat, unieke prestatie voc nieuweling. Tot 1952 Peterson een onderdeel i JAT P-concerten als piano- solist. In datzelfde jaar for meerde hij namelijk met bas- sist Brown en gitarist Herb Ellis een eigen trio. In I960 nam Ed Thigpen de plaats in van Ellis. Naast zijn werk in de platen- I studio Oscar Peterson de vorming i Hiertoe richtte i Advanced school of contém- 'n pory music op in Toronto. Daar treedt hij regelmatig op w als docent. «I *S\ van de I werK m ae piaien- 'P het podium heeft L rson een aandeel in L i van jonge musici L htte hij in 1959 dc Liefhebbers van pretentieloze, maar met veel plezier gebrachte muziek kunnen we attenderen op twee langspeelplaten. De eerste is die van de Village Stompers. Op hun Epic MBN S-26318 zijn, zoals de titel aangeeft, enkele van hun belangrijkste hits gerangschikt. Na hun A taste of honey, eveneens verschenen op Epic, zullen de enthousiaste manschappen, die de Village Stompers zijn, met deze elpee opnieuw goed in de markt komen te liggen. Daarvoor zijn verantwoordelijk de uitgekiende en goed op elkaar afgestemde vertolkingen van Washington square, Midnight in Moscow, Wilkommen, Fiddler on the roof, Dominique, Secondhand rose, From Russia with love, Mama, If I had a hammer en Those magnificent men in their flying machines. Opvallend is dat de -kant, dus de eerste vijf van de zojuist genoemde nummers, beter is dan de b-kant. De tweede elpee, die we willen noemen, is de Artone MDJ S-3150. Daarop spelen Pi Scheffers O.K. Wobblers goede oude charlestonhits onder het motto: It's charleston time again. Inderdaad is het opnieuw tijd voor de charleston. Deze moderne plaat maakt het alleen mogelijk met de verwor venheden van de uitgekiende studio's en goede afspeelapparatuur. NINA SIMONS Count Basie: vitaal Count Basie is aanwezig op de stereo- langspeelplaat van Dot Records nummex DLP 25838 The Mills Brothers schil leren met hem in The board of directors. Count Busie heelt het zich niet gemakkelijk gemaakt met de ver tolking van enkele door ieder gekende nummers. Maar hij slaagt schitterend in onder andere Up a lazy river. Release me, Down-down-down, 1 dig rock and •nil music en April in Paris. Uit de ■lpee spreekt een vitaliteit die welde^ig Tweemaal „Why"? van Simone ln de rU van langspeelplaten misstaat bepaald niet de single van Nina Simone. RCA Victor 47-9532. Het vormt een bescheiden herinnering aan haar op treden in Nederland. Op de meesten maakt deze pianiste-zangeres grote in druk door haar grote vakmanschap en haar onmiskenbaar gevoel voor de showbusiness. Een en ander demon streert zij nog eens met de tweezijdige vertolking van Why?, ondertiteld: The king of love is dead. De single is Jive" opname. Niet uitgebuit „In the mood for strings" is eci titel, die veel doet verwachten. Irnrm-t een goed gebruik van de viool geeft, ook in de populaire muziek, ruimschoo gelegenheid om te imponeren. Zeker voor romantische muziek, die de RCA Camden NR 310, uitgebracht in de serie Music for all, wil brengen, is de viool een min of meer noodzakelijk instrument. We wiUen niet zeggen dat deze verwachtingen er helemaal niet uitgekomen zijn. maar toch is de fluwelen klank van het instrument be paald niet uitgebuit. Dat komt dan op het conto van de orkestleider Johnnv Douglas, die de arrangementen maakte voor onder andere The door is still open to my heart, Made for each other, Everybody loves somebody. Softly a» I leave you. Invisible tears. Zeker !s dat wat meer eenvoud het geheel ten goede zou zijn gekomen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 2