PePijn blijft „één zomer in eigen huis Organisatoren overschatten populariteit Vladimir Vogel DEBUSSY'S finale: drie unieke sonates Mammoetdok HOLLAND FESTIVAL vitella SÉf- FLFXl PUP Boycot voor filmfestival 5 DE LEIDSE COURANT DINSDAG 9 JULI 1968 Televisie en geweldpleging MAAKTE cijfers stellen de Haagse politiecommissaris Harskamp in het gelijk: ook in Nederand neemt het illegale wapenbezit toe en daarmee groeit helaas het aantal geweldplegingen. Hiermee mag nog niet gezegd zijn, dat Nederland internationaal een gevaarlijk land aan het worden is; doordat ons territorium betrekkelijk gering is en het aantal inwoners nog altijd groot, maakt een reeks van gewelddaden hier altijd meer indruk dan in grotere landen. Cijfers per hoofd van de bevolking daar entegen zouden wellicht ons land weer ln een heel wat gunstiger daglicht stellen. Over de oorzaken van de toenemende gewelddadigheid is het laatste woord nog niet gezegd; de aanleiding laat zich doorgaans gemakkelijk verklaren, maar de diepere oorzaken en de achtergrond leveren grotere moeilijkheden op. De Haagse commissaris heeft twee oorzaken aangetipt: het grote aantal buitenlanders binnen 's lands grenzen en de voorliefde die de televisie heeft om in toenemende mate gewelddadige films op het scherm te brengen. Beide „tips" zijn een nader onderzoek waard. |\E politie heeft gelijk, wijst naar het grotere aantal buiten landers die tegenwoordig Nederlands ingezetenen zijn. Men moet zelfs toe geven, dat juist onder deze buitenlanders relatief veel daden van geweld voor komen en dan nog weer juist dikwijls onder buitenlanders in wier eigen land het geweld ook al een ongunstige reputa tie heeft. Het trieste voor onze eigen natie is evenwel, dat we kennelijk niet erin ge slaagd zijn een goed immigratiebeleid te voeren in die zin, dat de mensen ook voldoende worden opgevangen. Als werk krachten genieten ze bij ons een waar dering die heen en weer schommelt met de economische omstandigheden; sociaal blijven ze doorgaans bulten de gewone Nederlandse gemeenschap staan, met het risico dat ze aansluiting krijgen met dat deel van de Nederlandse gemeenschap dat op zichzelf reeds een kweekplaats en voedingsbodem van misdaad en geweld is. Alle inspanning van vakbeweging en andere organisaties ten spijt leven vele buitenlandse werkkrachten, vooral zij die hun gezin hebben moeten achterlaten, hier in een isolement; een bijzonder soort van discriminatie die ze overigens zelf meermalen in de hand werken. AOK de opmerking van de politie aan v het adres van de televisie is niet on juist: het aantal misdaad- en detective series neemt in Hilversum toe met het aantal omroepverenigingen die zendtijd krijgen; hetzelfde geldt dan de van geweld ook niet afkerige „westerns". Wie hierop kritiek levert, krijgt meestal te horen dat film en boek de misdaad in passieve zin reeds enkele generaties lang onder ieders bereik hebben ge bracht; dat Karei May en consorten vroeger de jeugd ook niet confronteerden met het leven op een boerderij of met het spel van vriend-en-tegenstander zo als de padvinders dit spelen. Het is allemaal waar: maar niet weg te redeneren valt, dat de televisie geweld en misdaad op soms indringende wijze uiterst gemakkelijk onder ieders bereik brengen en dat met name de western naar onze mening meer nog dan bijvoor beeld een Maigret op een deel van de jongere generatie fatale pedagogische consequenties hebben kan. Hilversum kan niet ontkomen aan de vraag, of men zich op dit punt niet te gemakkelijk door kijkdichtheidscijfers en de relatief geringe prijs van dit soort programma's laat leiden, zodat ze in groeiende mate een vaste plaats in het program krijgen. l^ACHT men in Nederland tot in de V.S. geconcludeerd wordt, dat niet de vrije verkoop van wapens alleen debet n de groei van de gewelddadigheid? men bereid hier zelf consequenties te trekken, die als men aan de kwaal echt iets doen wil, eerlang toch getrokken zullen moeten worden. In deze is het woord mede aan Hilversum. Meer dan toneel, opera en ballet heb ben twee concertscenes het artistieke succes van het Holland Festival 1968 bepaald: de cyclus die Pierre Boulez met het Residentie-Orkest aan de „Weense school" wijdde en de drie avonden met kamermuziek van Debus sy die Amsterdam en Den Haag geser veerd kregen. Organisatorisch kregen de initiatiefnemers direct hun beloning: Boulez kreeg meer belangstelling dan verwacht werd en voor Debussy had men het echec fn Middelburg daarge laten eerder te toeinip dan te »eel kaarten. Series zijn niet zonder nadelen: maar zoals deze zomermaanden met Debus sy's kamermuziek gehandeld is, ver dient toch aanbeveling: men ervaart de gever van ontdekking en experiment der grote meesters naar rijpheid: men beleeft niet met hen een begenadigd moment, maar een heel leven van ex tase tot bittere smart. Onthullend was bijvoorbeeld het klei ne uur muziek dat gisteravond in Dl- ligentia te beleven viel aan de hand van Debussy's drie laatste sonates: die voor cello, harp en fluit en die voor viool, allen met een klavierbegeleiding die overal net als in Debussy's liederen tot in details afgewogen lijkt. Hier her haalt zich in Debussy wat ook bij Beet hoven gebeurd is: in der Beschrankung xeigt sich der Meister, men heeft geen uitgebreid materiaal nodig om in grote dimensies muziek te scheppen. Maar (Vervolg van de voorpagina) Mede door contacten met Japanse werven probeert Verolme zijn internatio nale positie sterker te maken. Hoe Ver olme het financieel allemaal voor elkaar krijtrt, is een raadsel. Zijn boeken zijn gesloten. De Herstelbank, waar Verolme kan lenen, heeft uiteraard wel een In zicht ln de boekhouding van Verolme en op grond van de cUfers aan het kabinet verzekerd, dat de overheidssteun verant woord is. Intussen blijft de hoop bestaan, dat het bedrijf van Verolme een meer open vennootschap zal worden en er meer Inzicht komt op wat er allemaal in het grootste geheim wordt bekokstoofd. Verolme kan, nu hij de overheids- garantle voor zijn mammoetdok krijgt, eindelijk gaan slapen, nadat hij „ai 40 nachten wakker heeft gelegen", zoals hij het zelf zo fraai heeft gezegd. Ook ln Den Haag wordt zijn groot zakelijk ver nuft bewonderd. Voor zijn menselijke zwakheden heetf men minder goede woorden over. Vooral de „grote mond" van de scheepsbouwende duivelskunste naar heeft bij het kabinet veel gebelgd heid veroorzaakt. Maar pertinent wordt tegengesproken, dut Verolme de over- heldsgarantle heetf gekregen, doordat hij met de overneming van de NDSM in Amsterdam de werkgelegenheid in dat bedrijf zou hebben veiliggesteld. Kamer niet bijeen De Tweede-Kamerfractie van de P.v.dJl. Is om andere redenen ook niet zo gelukkig met de beslisslrv; van de regering. Met 15 handtekeningen zou deze fractie de vakantie van de Tweede Kamer kunnen onderbreken om minister De Bloek over dien* besluit aan de tar.t te voelen. Maar het is duidelUk, dat zo'n interpellatie voor de P.v.d.A. geen poli tiek lucres zou worden. Daarom hebben de socialisten ervan nfgeclen om een spoedbijeenkomst van de Kamer te vra gen. Als de begroting van het ministerie van Financiën in het najaar aan de orde komt, kan de P.v.d.A. altijd nog op deze ■aak terugkomen. De drie werknemersorganisatie* in de metaalnijverheid (aangesloten b(J NVV, NKV en CNV) hebben een gezamenlijk telegram gestuurd aan de directie* van de combinaties Verolme-ND8M en Rijn- Schride'Wilton FiJenoord. Hierin drin gen zij er naar aanleiding van de r «gerings beslissing Inzake het scheeps- bouwprojeot en het advies van de minis ter, te komen tot samenwerking tussen beide partijen, op aan, dat d«e samen werking zo spoedig mogelijk tot stand wordt gebracht. deze excellente muziek vergt dan ook een interprelatief meesterschap: een Mozartsonate, een Haydnkwartet, een Brahmssymfonie, ze kunnen al door ge deeltelijke realisering van de bedoelin gen vreugde of ontroering wekken. Zo niet de sonates; net als de laatste kla viersonates en kwartellen van Ludwig von Beethoven vergen ze een vertolking waarbij de roos geraakt wordt. Wanneer enkele noten misgaan, is dit nog geen ramp; maar elke lacune in de sfeer, die bedoettwordt, welf! fataal. Aan deze sfeer schbrtte het niét op het laatste van de drie Debussyconcer- ten. Wel was in het trio van fluit, harp en alt het spel van de dames Badings en Vermeulen wat stijf, wel gingen er in het middendeel van de vioolsonate bij Olof een paar noten qua timbre en ritme mis. maar de sfeer was er. Behalve bij Olof en de cellist Jean De- croos zeker bij Pieter Odé's fluitsolo, be paald niet minder in Danièle Dechennes sona'cbegeleidingen ze is veel beter in Debussy dan in de romantiek maar vooral in Henkemans' sublieme spel in „La Boite joujoux". Speelgoeddoos Debussy's muziek voor de „Speel goeddoos", vinden we in feite mooier en geestiger dan zijn suite Childrens Corner. De muziek zit vol humor, maar ook van fijnzinnige romantiek riet vleugjes tragiek. Dit alles kwam in Hen kemans spel volmaakt tot zijn recht. Even gaaf was het poppenspel van Jan Nelissen en Felke Boschma; niet alleen de techniek van hun spel dwong bewondering af maar wederom ook de sfeer die met deze techniek bereikt Een sterk slot van een boerende cy clus, om het in Debussy's termen te zeggen: een waar vleugje festival. G. v. L. Paul van Vliet vanavond voor t.v. Van een onzer verslaggevers) TerwUl In zijn vader-, woon- en werkstad 's Gravcnhage het Holland Festival plechtiglijk wordt besloten met een concert in Diligentia geven cabaretier Paul van Vliet en de zUnen voor het teeveekUkend deel van de natie hun visie op de „drie weken kunstpaniek van het Ha-Ef". Dat ge beurt in een NTS-uitzending via Nederland II, om tien over tien. Enige tijd geleden werd het cabaret PePijn, momentcel nog optredend in de kleine zaal van het Concertgebouw in Am sterdam, daartoe door de NTS uitge nodigd. En dat was voor Paul van Vliet een uitstekende gelegenheid vast enkele prikjes in deze cultuurmani festatie op zijn publiek uit te probe- Na de uitzending blijft PePijn nog tot het einde van deze week in de hoofd stad staan, dan volgen een paar da gen „rust" en op donderdag 18 juli is in het eigen Haagse theatertje de eerste voorstelling van het ver nieuwde programma „Dag en Nacht", onder de titel „PePijn blijft een zo mer over". Hagenaars, vakantiegas ten en bewoners van de randgemeen ten hoeven dan niet in te zitten over de besteding van een vrije avond. Ook de velen die „Dag en Nacht" al gezien hebben, kunnen gerust nóg eens gaan kijken. „Het programma is belangrijk gewijzigd" zegt mr. Paul, „zes nummers zijn geschrapt, daarvoor in de plaats zijn vijf nieuwe nummers geschreven en ook de con férence is voor driekwart gewijzigd. Maar ons tableau de la troupe is het zelfde gebleven". Dat betekent dat naast Paul van Vliet ook zijn echt genote Liselore Gerritsen,, Ferd. Hu- gas en pianist-componist Rob van Kreeveld hun gewaardeerde mede werking blijven verlenen. PePijn heeft het in Amsterdam uitste kend „gedaan". „We hadden daar een maand lang een zaalbezetting van gemiddeld tachtig procent En daarom waren we erg blij dat we deze trip nog met een week konden verlengen" Grote plannen PePijn heeft voor de komende tijd grote plannen. Het cabaret blijft tot 1 januari '69 in Den Haag, met af en toe een korte trip naar Brussel en Parijs, voor een optreden voor de Ne derlandse clubs in die steden. „En dan zijn er nog besprekingen gaande voor een tournee(tje) door Canada en door de West. Allemaal erg leuk na tuurlijk, maar het moet wel in te passen zijn in het normale program- Voorts wordt er door de PePijnen hard gewerkt aan twee elpee's. In september worden opnamen van het gehele cabaret in de groeven geperst in oktober gaat Liselore Gerritsen 'n plaat met geheel eigen werk opnemen en waarschijnlijk rond Pasen begeeft Paul van' Vliet zich moederziel alleen naar de opnamestudio's voor ook een „En 1 mei van het volgend jaar gaan we aan de slag voor een nieuw pro gramma. het vierde", zegt de leider van PePijn. Dat vierde programma wordt ook weer gebracht in 'n „eigen huis". Maar of dat het theatertje aan de*Nieuwe Schoolstraat zal zijn, staat nog te bezien. „We moeten hier we gens fabrieksuitbreiding weg", zegt Paul van Vliet. En buiten dat, willen we zelf ook naar een wat groter thea ter toe. Honderd en zeven man, dat is commercieel nèt verantwoord. Maar ook om theatertechnische en artistie ke redenen willen we graag op een wat groter toneel spelen. Je kunt dan je nummers in een betere theatrale vorm gieten, ze interessanter enscè- neren. De sfeer van Theater PePijn willen we echter behouden, die hóórt bij ons. Tableau de la troepje van Cabaret PePijn. Van links naar rechts: Liselore Oerritsent Paul van Vliet, Ferd. Hugos en pianist Rob van Kreeveld. geschikte gelegenheid. „Maar 't is heel moeilijk om iets fijns te vinden. De gemeente zal echt wel moeten hel pen, want alleen komen we er nooit aan toe, geloof lk". Verwelkomd door ploegleider „Ome Lou" arriveerde het laatste lid van de Nederlandse afvaardiging, Sara Teixeiraop Schiphol. 8amen met Sandra Reemer, Floortje Klomp, Ben Cramer en Frankie Franken zal zij de Nederlandse driekleur verdedigen op het Knokkefestival, dat vrijdagavond officieel van start gaat. Zeer verrassende spreekpolyfonie Gisteravond waren wc in het Amster damse Concertgebouw om te luisteren naar het in 1935 geschreven oratorium van de Rus Vladimir Vogel. „Wagadus Untcrgang durch die Eitelkelt", uitge voerd door de koren van de Belgische Radio en Televisie, het Kammersprech- koor ZUrich, het Belgisch Saxofoon kwartet en een aantal lang- en spreek- solisten. Dit alles onder leiding van Léonce Gras. Wie in Nederland kent Vladimir Vogel, wie is er len onzent ook maar eniger mate op de hoogte van de betekenis van deze componist voor de Europese toon kunst? Niemand en nog eens niemand. De organisatoren hadden blijkbaar ech ter gemeend, dat hij en zijn werk de populariteit genoten van Beethoven met zijn Vijfde Symfonie, dat ook „Wagadu" tot het ijzeren repertoire behoorde. Anders gezegd: zij verkochten een pro gramma zonder enig commentaar! Dit nu was heel onjuist van de orga nisatoren, in casu het Holland Festival. Onjuist en onhoffelijk ten opzichte van het publiek en onze buitenlandse, Bel gische en Zwitserse, gasten. De mensen in de zaal, dat waren er helaas niet al te veel, moesten het maar doen zonder enige informatie, ze kregen een tekst onder ogen, die ze zo maar hadden te aanvaarden en te begrijpen een primitief hedendicht van een Noord- afrikaanse Berberstam, de Kabylen en hadden zo maar te luisteren naar een quantum geluiden, die de lieden op het podium gedeeltelijk zingend, gedeel telijk sprekend produceerden. Een heel bijzonder soort polyfonie overigens, die zich formeel manisfes- teerde in Sarabandes, Pa6sacaglia's, Fu- gato's, duidend op een structuur, die men ook bij Berg en Webern zou kunnen opmerken. Dit alles gesteund door een korps van (voortreffelijk spelende) saxo fonisten, klinkend als een orgel. Maar laten we het eerlijk zeggen het luisteren naar dit alle zou ook zonder commentaar uiterst vermoeiend zijn ge weest. de goede uitvoering ten spijt. Vooral het eerste deel kenmerkte zich door een monotonie, die bij de hoorder een gevoel van doffe berusting opwekte. Maar.na de pauze ging het beter, aanmerkelijk beter zelfs. Toen kreeg men namelijk te consta teren. dat Vogel op bijzonder interes sante wijze met kleine en grote spreek koren weet om te gaan. dat zijn fone tische behandeling van het woord, het gesproken woord, voor soms heel ver rassende en wondere effecten zorgde. Werkelijk: ln het tweede deel kreeg deze muziek reliëf, zodat men het oor spitste. Toen genoot men niet alleen van de goede tot voortreffelijke zang en spreeksollsten, maar ook van de variëteit, die „koristisch" geboden werd. Variëteit, ze moge niet uniek zijn we dachten hierbij even aan de „Choépho- res" van Darius Milhaud maar toch als klankenfenomeen heel apart, heel bijzonder. BR. Nationale Ballet terug uit Spanje AMSTERDAM (ANP) „Het Natio nale Ballet" is terug gekomen van een tournee van negen dagen door Spanje, waarbij voorstellir>;en zijn gegeven in Barcelona en in de grote arena van Malaga. Publiek en pers. zo deelt men van de zijde van het gezelschap mee, reageerden enthousiast op het program ma, waarin zowel „Het Zwanenmeer" als eigentijdse balletten, zoals „Narhtciland", „Aureool" en „Brandenburgs concert nt. 4" waren vertegenwoordigd. De „Dlario de Barcelona" roemde de veelzijdigheid van het repertoire en „Notlcler Universal" noemde de voorstel ling zeer acceptabel met briljante ogen blikken, waarbij het blad vooral de ver schillende solisten roemde De „Sur" sprak over het magnifieke gezelschap uit Holland, dat de toeschou wers voortdurend in verrukking bracht. J Ook de Spaanse radio en televisie be- j steedden veel aandacht aan het „Natio nale Ballet" dat een uitnodiging heeft I gekregen volgend Jaar drie weken in het .Teatro Lyoeo' In Barcelona op te treden. Ruim twee-en-een-halve maand gele den belichtte documentalist Dick Ver kijk ln „Die Deutsche Opposition" het Duitse verzet tegen het naziregime, in de jaren 1933-1945. Het eerste deel hebben wU niet gezien; het tweede deel dat gisteravond door de VPRO werd uitgezonden en speciaal Oostenrijk be handelde maakte op ons een wat on wezenlijke indruk. Maar tabellen, ge sprekken met oud-verzetstrijders gin gen langs ons heen. Duidelijk werd wèl dat het verzet in elk geval veel te laat op gang is gekomen om nog Iets we zenlijks te kunnen uitrichten. En dat veel verzet slechts om opportunistische redenen werd gepleegd. Verkijk zal voor deze twee documentaires onge twijfeld bergen werk hebben verzet. Daarna een thriller ln twee delen, ,He- raclitus", ongetwijfeld de meest harde film die wij ooit op het scherm za gen. Spanning genoeg, maar de gummi- kauwende geheimagent mocht van ons best iets zachter met zijn tegenstanders omspringen. De man maakt iemand van kant met hetzelfde gemak als waarmee hij een nieuw pakje kauwgum aan breekt. En we kunnen ons voorstellen dat zoiets op wat labiele geesten licht een verkeerde invloed uitoefent. Zoals gisteren de Haagse inspecteur van po litie zei A.I. Twee KR O-teams naar Z.-Amerika (Van onze omroepcorrespondent HILVERSUM De KRO-verslagge- vers Dick de Vree en Jan Scholtens vertrekken dinsdag 30 juli naar Zuid- Amerika om opnamen te maken voor een viertal KRO-klankbeelden over de religieuze situatie in Brazilië. Tevens zullen zij bijdragen leveren aan de ac tualiteitenrubriek „Echo". Op 15 augustus reizen zij door naar Co lumbia, waar een televisieploeg be staande uit pater André Truyman OP, Ad Zonneveld en cameraman Peter Bos zich bij hen zal aansluiten. De ge combineerde ploeg zal in Columbia werkzaam zijn tijdens het eucharis tisch congres in Bogota en tijdens de vergadering van de Zuidamerikaanse bisschoppen, de Celam, die door Paus Paulus wordt geopend. De KRO-televisie zal op 22 augustus, 29 augustus en 9 september aandacht aan dit gebeuren schenken. Ook „Ken merk" en zeer waarschijnlijk „Brand punt" zullen aan dit congres en aan het bezoek van Paus Paulus tv-repor- tages wijden. Voorafgaande aan deze Zuidamerikaanse reis zal Dick de Vree vanuit Uppsala voor de KRO-radio enige uitzendingen verzorgen, naar aanleiding van de vierde algemene ver gadering van de Wereldraad van Ker- AD VERTEN TIE 1 NEDERLAND I (STER- reclameuitzendingen oi 18.55,19.03,19.56 en 20.16) NTS: 18.50 uur: Barend de Beer 19.00 uur: Nieuws in het kort VARA: #19.06 uur: Samen op het dak, tv-serie 19.31 uur: Koning Klaiit, conaumentenprogr. NTS: 20.00 uur: Journaal VARA: 20.20 uur: Achter het nieuws, actualiteitenprogr. #20.45 uur: Fiesta Gitana 21.10 uur: Joego-Slavië, documentaire 21.55 uur: De 1948 show, satirisch amus.progr. NVSH: 22.20 uur: Sextant NTS: 22.30 uur: •Tweede jourpaal NEDERLAND II (STER- reclameuitzendingen om 18.55 en 2Q,16) NTS: 18.30 uur: Tour de France 18.50 uur: Barend de Beer 19.00 uur: Nieuws in het kort 19.03 uur: Internationaal Agrarisch Nieuws 19.15 uur: Van gewest tot gewest 19.35 uur: Wij Europeanen, kaleidoscoop 20.00 uur: Journaal #20.20 uur: De dubbelspion, 21.10 uur: Denkbeeld 21.45 uur: Rodzina Czlowiecza, film 22.10 uur: Dag festival, 'sluitingsplechtigheid 22.35 uur: v -TWeede Journaal Televisie morgen NEDERLAND I NCRV: #17.00 uur: Berenstreken 17.25 uur: Kijkkast De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma'a. RADIO HEDENAVOND HILVERSUM I AVRO: 20.45—21.20 uur: Mijn naam is Cox, luisterspel NRU: 22.55—23.55 uur: Nederlandse muziek HILVERSUM II KRO: 20.00—20.55 uur: Het Omroeporkest 23.00—23.30 uur: Vergezichten, vakantiemagazine RADIONIEUWSDIENST HILVERSUM I: 7.00—8.00—11.00—13.00— 16.00—18.00—19.30— 22.3023.55 HILVERSUM II: 7.00—7.30—8.00—8.30— 12.30—18.30—22.30— 23.55 HILVERSUM ni: Elk heel uur vanaf 9.00 >>~rr - Cl in Lucky Luke. Billy the Kid, Jolly Ju/nf -fdc Qcbmoderv Dalton hij 3 pakjes KOOP uitplla MANS VllCIld INGWfTPUDDING RADIO HILVERSUM I (402 m) AVRO: 18.00 Nieuws. 18.16 Radiojournaal. 18.30 Stereo: Promenade-orkest: amusementsmuziek. 19.00 Export van intellect, klankbeeld. 19.30 Nieuws. 19.35 Varlételtenkablnetgevarieerd programma. 20.45 Mag lk mij even voorstel len? Mijn naam is Cox, detectivehoorspel, (dl. 9). 21.10 Stereo: Metropole-orkest: amusementsmuziek. 21.50 Nord Dance 1968: richten. 22.40 Radiojournaal. NRU: 22.55 Nederlandse muziek In de komende 14 dagen (opn). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II (298 m) KRO: 18.00 Ste reo: Metropole orkest en zangsollste. 18.30 Nieuws. 18.46 Actualiteiten. 19.05 Nabeschou wing over De Ronde van Frankrijk 1968. 19.15 Van je buren^moet je "t hebben: licht ziek.' 20.55e Omwikkeling ls'de"nieuwe*num van de vrede (III), gesprek. 21.10 Hulster ge mengd koor. Phllharmonie van Antwerpen en solisten: klassieke gewijde muziek. 21.35 8.11 Op Sleeptros: programma voor automo bilisten. (8.30 Nieuws en actualiteiten). 9.15 Heel toevallig: klankbeeld over de geschle- o] denis van de kruk en de champagne. 9.45 7 Voor de kinderen. 10.00 Stereo: Klassieke or- L kestwerken (gr). 10.30 Voor de vrouw. 11.00 m Nieuws. 11.02 Luister uit... én thuis: program- st ma voor de militairen ll.M Actualiteiten. programma. (12^22 WIJ ^van het'land; 12.26 maar..)' NCRV: Stereo ""'over^de band: licht gevarieerd muziekprogramma (opn). 15.00 In 'l zilver: een programma Voor de Jeugd. 17.00 Zing' Je 'mee? Nederland se liederen en liedjes. 17.15 Lichte grammo foonmüziek. 17.50 Overheidsvoorlichting: keer. vervoer en vooruiTzlen. Samenstelling HILVERSUM III (240 m en FM-kanalen) NCRV: u.uo Nieuws. 9.02 Lichte vokale mu ziekjes. 10.00 Nieuws. 10.03 Mcngelnuue: dlo Reprises.NRU? IL00 Nieuws™ 1 L0.3 Mu- ni Moderne orkestwerken (opn). 22.15 Moderne Overweging. 22.45 De zingende kerk:'Grego riaanse gezangen. 23.00 Vergezichten: vakan te grommofóonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL NED. (324 m) 18.00 Nieuws. 18 03 Tophits. 18 26 Paardesportultslagen. 18.30 Franse les (herhaling). 18.32 Grammo- foonmuziek. 18.35 Tips voor het verkeer. 18.40 Orammofoonmuziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Taalwenken (herhaling). 18.55 Gram- mofoonmuziek 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.30 Lichte orkestmuziek. 19,4S Syndicale kroniek 19.55 Orammofoonmuziek. 20,00 Klassieke muziek. (In de pauze 20.47 Boek- Bezpreking.L 2 L50 Pianomuziek. 22.00-2i.15 HILVERSUM I (402°nu ^VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgymnastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Stereo Lichte grammofoon- muziek. VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Actualiteiten. 8.20 Stereo: Lich- narkten thuis, praatje voor de huisvrouw). op het gebied van de lichte muziek. (12.00 'n Nieuws). AVRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Ra- S diojournaal. 13.06 Zet 'm op: vrolijk plaien- ut derlandse artiesten. 15.00 Nieuws" "5Ü3 Ar- 'W beldsvitamlnen populair verzoekplaten pro- V gramma. 16.00 Nieuws. 16.03-18 00 Super- clean dreammachlne (17.00 Nieuws: 17 02- 17.05 Radiojournaal). Ct (Ronde van Frankrijk 1968. Tussen 13.15 en 13.20 en tussen 15.05 en 15.10 uur Recht- BRUJ3SEL NV.d! (32V" rn 5° "^LOO Nieuws, w berichten vooi 'de sch lppelïCiL48e,Gramnfó »t foonmuziek. 12 55 Buitenlands petsover- m berich ten132(|t Con'ce rL °Aanshiltend op^het do nieuws amusementsprogramma met repor tage wielrennen. <14.00. 15.00, 16.00 Nieuws to 16.03 Beursberichten). 17.00 Nieuws, weerbe- richt en mededelingen. 17.15 Voor de kmde- ren. j& and* klassieke muziek. 9.35 Waterstanden i,4u Lichte grammofoonmüziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vr. 2.21 Voor het platteland. 12.26 Mededelin gen voor land- en tuinbouw. 12.29 Stereo: Walsorkest. 13.00 Nieuws. 13.10 Actualitei ten. 13.25 Orgelconcert. 13.45 Gesproken por tret. 14.00 Stereo: VARA'S Popshow. 14.35 en klassieke muziek. 15.20 Koor: De Stem des Volks, met Zuidhollands orkest en solisten opn.): klassieke gewijde muziek. 16.00 ROME Filmproducenten uit de P Verenigde Staten, de Sovjet-Unie, En- geland, Zweden, Frankrijk en Italië zul- 'o boven de zestig. NRU: 17.02 Oude liedje». VARA: 17.20 De strijd om de luchtkussen auto, hoorspel. 17.55 S.O.S.-berlchten. IILVERSUM II (298 m) NCRV: 7.00 len het filmfestival in Venetië, dat van h 25 augustus tot 7 september wordt ge- houden, boycotten. 1 .32 Actualiteiten. 7.45 Stereo: Pianorecital: klassiek* muziek (gr). TROS: 8.00 Nieuw» wen te hebben in de leiders van het featlval die autoritair zouden optreden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 2