ANGST ALS SLECHTE RAAD GEVER EUCHARISTISCH CONGRES EEN SOCIALE BLUNDER Steeds meer revolvers in Amerika GEWELDDAAD, statussymbool van de mislukten ZATERDAG 15 JUNI 1968 Wrijving tussen Bogota en Rome Drie jaren van intense voorbereiding, verkapte stryd tussen Rome en Zuid amerikaanse bisschoppen (CELAM) en een reeks van onopgeloste vraagstuk ken en onzekerheid zijn de omstandigheden, waaronder de tweede Latyns- Amerikaanse bisschoppenconferentie op 26 augustus in Medellin in Colom bia samen zal komen. Paus Paulus zelf zal enkele uren de conferentie voor zitten, duidelijk met de bedoeling om de bisschoppen ertoe te krijgen, dat zij eensgezind hun waarlijk evangelische houding tegenover de ellende van kerk en maatschappij in Latijns-Amerika zullen bepalen. Kennelijk ook om de buitenwereld duidelijk te maken, dat het gesloten front van de katho lieke Kerk in heel de wereld, maar voornamelijk in de wetenschappelijk en economische sterke werelddelen, de zaak der armoede en onderontwik keling in dat continent ernstig en vastbesloten wenst aan te pakken. Kerk van de armen met goud behangen De vele sociologen, economen, kenners van de situatie van Kerk en maat schappij in. de landen van Zuid- en Midden-Amerika, die met steeds gro tere belangstelling de gebeurtenis van Medellin volgen, wijzen erop, dat na vele jaren van blindheid en conserva tisme, de Kerk in Zuid-Amerika in ieder geval wakker is geworden. Bis schoppen, priesters, religieuzen en le ken zijn zich eindelijk bewust gewor den, dat de Kerk haar houding grondig moet wijzigen tegenover zichzelf en tegenover de maatschappij Padre Perez Ramirez O.F.M., een der bij de voorbereiding betrokken socio logen, wees er bij een kort oponthoud in Nederland op, dat de 200 afgevaar digde bisschoppen en enkele klooster oversten, die de conferentie mee zullen maken, te beslissen krijgen over de volgende vex-gaderingen: 1. de Kerk zal actief tegen de sociale onrechtvaardigheden moeten gaan op treden, het onx-echt met naam en toe naam noemen, hervoi-mingen aangeven en aan die hervormingen meewerken; 2. de Kerk zal de hardnekkige illusie moeten opgeven dat Zuid-Amerika ka tholiek is en zal positief moeten staan tegenover de macht van andere levens beschouwingen, tegelijk zal zij vanuit een eerlijke evangelie-opvatting, de mens en de wex-eld rond hem en ook zichzelf meer menselijk leren bekijken; 3. de Kerk zal zichzelf moeten her vormen, arm zijn met de armen, mee werken met bestaande instellingen in plaats van alles op eigen houtje te doen, het volk betrekken in het werk van de Kerk en het ambt binnen de Kerk stoutmoedig losmaken van de oude formules en aanpassen aan de nood van deze tijd met nieuwe ambts- Ongeveer 200 bisschoppen van Latijns-Amerika zullen op 26 augustus in Medellin in Colum bia bijeen zyn voor het tweede congres van het Latijns-Ameri kaanse episcopaat. De Paus zal zelf de openingszitting voor zitten. Daarna zal het voorzitter schap worden overgenomen door drie kardinalen: Juan Landazuri Ricketts, aartsbisschop van Lima, Antonio Samoré, voor zitter van de pauselijke commis sie van Latyns-Amerika (CAL)\ en Avelar Brandao Vilela, aarts bisschop van Teresina en perma nent voorzitter van de Zuidameri- kaansc bisschoppenconferentie (CELAM). Drie grote onderwerpen zullen op de conferentie worden be handeld: de sociaal-culturele cn godsdienstige realiteit van Latyns-Amerika, een ontwikke- l'lngsthcologie, waarin de nor men van het concilie en de en cycliek Populorum Progressio zyn verwerkt en voorts pastorale problemen, die eventueel kunnen worden uitgewerkt door natio nale conferenties. De conferentie is niet door de CELAM bijecn- gei-oepen, maar door kardinaal Samoré, in opdracht van de pauselijk staatssecretaris, kardinaal Cicognani. Rome heeft zowel de voorontwerpen als het huishoudelijk reglement goedgekeurd, en ook de beslui ten worden pas van kracht na pauselijke goedkeuring. Aan de hand van de documenten en de mededelingen van geraad pleegde experts wordt hiernaast een beeld gegeven van de kan sen van deze conferentie, die nagenoeg samenvalt met het eucharistisch congres, dat in de Columbiaanse hoofdstad Bogota wordt gehouden. Dit concrete programma, hoopt, dat de Zuidamerikaanse bis schoppen er achter zullen gaan staan, wordt door de Paus volkomen gedekt. Het betekent een enorme vooruitgang sinds de eerste bisschoppenconferentie die in 1956 in Rio de Janeiro werd ge houden, toen de 96 daar verzamelde bisschoppen nog geen flauwe notie hadden hoe zij uit de kerkelijke en maatschappelijke ellende zouden kun nen loskomen. Het is vooral de lekenbijeenkomst van Mar del Plata in 1965 geweest, die de bisschoppen van hun falen als leiders heeft trachten te overtuigen en de ba sis gelegd heeft voor conclusies, die toen vertwijfeld onder de tafel gewerkt zijn, maar nu opnieuw en met steun van de Paus ter tafel komen. De bis schoppen hebben tot 1 mei kans gehad er hun mening over te zeggen en kun nen nu geen verstoppertje spelen, zij moeten kleur bekennen. Kwade kansen Terwijl de Kerk en velen buiten de Kerk met belangstelling het resultaat van Medellin afwachten, heerst in brede kringen van deskundigen, ver tegenwoordigers van alle episcopaten, een grote terughoudendheid. De con ferentie van 200 bisschoppen heeft te maken met een hele reeks factoren, die elk op zich de mislukking geheel of ge deeltelijk kunnen bevorderen. Reeds het ontstaan van deze tweede bisschoppenconferentie heeft een wry- ving achter de schermen te zien gege ven, die hier en daar kwaad bloed heeft gezet. Terwyl het initiatief tot deze byeenkomst aanvankelijk geheel bij de Zuidamerikaanse bisschoppenconferen tie lag (C.E.L.A.M.), heeft Rome zich daarvan al spoedig meester gemaakt. De z g. pauselijke commissie voor Latyns- Amerika (C.A.L.) onder leiding van kardinaal Samoré strijdt al jaren om de invloed op de Kerk in Zuid-Amerika aan zich te trekken. Gevolg is geweest, dat deze commissie het zo heeft weten te spcleu. dat de Paus (dus Rome) de conferentie van Medellin bijeenriep cn dat Rome de nodige eisen stelde, waar bij de Zuidamerikaanse bisschoppen als organisatoren mochten optreden. Talloos zijn de bewijzen, die aantonen hoe kardinaal Samoré zijn invloed heeft weten te garanderen. Hij is medevoor zitter, hij heeft de uitnodigingen ge stuurd, hij mag speciale deskundigen, ook uit Europa, uitnodigen en tenslotte ■zullen besluiten van de confei-entie al leen rechtskracht krijgen na goedkeu ring van de Paus, i.e. de Romeinse in stanties. Achter deze machtstrijd steekt een ernstig conflict, dat al jarenlang latent voortduurt. Rome wenst de volgorde en het marstempo in Zuid-Amerika te be palen, daarbij naar de zin van vele bisschoppen juridiseh-kerkelijk den kend en steunend op een groot aantal conseivatieve Zuidamerikaanse bis schoppen, die op hun beurt weer door de vele nuntii, vooral die van Colom bia, worden bijgevallen. Een andere kwade kans ligt in het Zuidamerikaanse establishment dat bij vele regeringen, met uitzondering van Chili, heerst en dat hervormingen niet of matig bevordert of zelfs met geweld tegenhoudt. Aan hun zijde hebben die regeringen de heersende klasse, die vaak het pai'lement en zelfs de hiëi-ar- chie beheerst. Dit is niet zo verwon- dei-lijk, omdat de meeste bisschoppen uit de leidende sociale groep voort komen. Tenslotte ls er de niet te verwaarlozen Paus Paulus zal in Latyns Amerika opnituw worden geconfronteerd met de armoe, zoals dat gebeurde in Bom bay, waar hy met kinderen de maal- tegenstand die men bij de misdeelden zelf vindt, waar apathie en onkunde vaak iedere poging tot zelfvex-heffing onmogelijk maken. Sociale blunder Onder de tegenwerkende factoren noemen vrijwel alle sociologen het charistisch congres zelf, waar de Paus persoonlyk aan zal deelnemen. Men schroomt niet dit een blunder te men Want in de geest van de interne vernieuwing, die ten grondslag moet liggen aan de grote bisschoppenconfe rentie, ligt juist de afkeer van triomfalisme en de terugkeer naa berheid cn armoede. Het is aan kanten duidelijk, dat dit eucharistisch congres, waarvan velen zeggen dat het archaïsch is, juist de Kerk in haar slechtste vorm van glorie te kyk zal stellen. Feestelijk uitgedoste bisschop^ pen, behangen met goud en juwelen, zullen prikkelend werken. De Paus die tegen zijn wil gefêteerd wordt met een eigen luxe auto en eer eigen helikopter van een Noordameri kaans concern en die door staatshoofden (onderdrukkers) wordt begroet, zal moei lijk kunnen waarmaken, dat de Kerk een Kerk der armen en voor de armen is. En dat zal nog ei-ger worden, wan neer inderdaad - het organisatiecomité de 80 Mercedessen krijgt ten behoeve van het vervoer der bisschoppen, waarom het bij buitenlandse vasten acties gevraagd heeft. Kwade of gemiste kansen bestaan ook hierin, dat de meer dan honderd mil joen katholieken op geen enkele wijze actief bij de voorbereidingen betrokken zijn en zich niet hebben kunnen uit- spi-eken over dit enorme programma. Een mislukte kans is ook, dat met veel omhaal delegaties van leken zijn uit genodigd, maar in feite de besten ter zijde geschoven zijn, immers juist zij weigeren in het „georganiseerde leken- apostolaat" (de jaknikkers der bis schoppen) zitting te nemen. Kwade kansen zitten hierin dat men de dwaas heid begaat een president van Colom bia op zijn eigen verzoek toegang te verlenen tot de confeientie om deze als toehoorder te mogen bijwonen, als men een gi-ondige hervoiming van het ambt in de Kerk wenst als noodzakelijke voorwaarde voor herleving onder het wakend oog van de C.A.L. en de nun- i geen uitspraak kan ?r al of niet geoor- revolutionair optreden tegen de onderdrukkers. Deskundige waarnemexs staan dan ook tamelijk pessimistisch tegenover de hoge verwachtingen, die de stapels pa- piei'en en vaak uitstekende rapporten ter voorbereiding van deze conferentie willen wekken. Het pessimisme va rieert van terughoudendheid tot de zekerheid dat de conferentie gedoemd is te mislukken. Maar zelfs al zou er veel van de goede voornemens en plannen veiloi-en gaan, dan nog zal deze confei-entie de situa tie in Zuid-Amerika hebben blootge legd en de Kex-k openlijk in gebreke hebben gesteld. De wereld zal dan dank zij een open vei'slaggeving weten, welke bisschoppen, priesters en leken aan de kant van de vooruitgang staan. i ook als r of durft doen i loofdheid (Van een onzer redacteuren „De revolver. Dat is geen Amerikaanse uitvinding, maar hü is sinds lang een Amerikaanse instelling". Dit heeft de Amerikaan dr. John Spiegel, directeur van het centrum aan de Brandeisuniversiteit, dat zich bezighoudt met de studie van het geweld, dezer dagen gezegd. „Dc bevolking in haar geheel weet dat zy geweld kan verwach ten", vervolgde Spiegel. „Daarachter zit het Amerikaanse revolvcrfetisjisme en het besef, dat een revolver zyn nut heeft by het uit de wereld helpen van een conflict". Dr. David Abrahamsen, een New Yorks psychiater, die veel vuldig door de justitie wordt geraadpleegd, zei: „Geweldplegcn met een revolver is typisch Amerikaans. Wy leven nog steeds met de legende van het Wilde Westen, waar handelend optreden de gemakkelijkste oplos sing vormde. Aan de grens losten de kolonisten hun proble men met een revolver op". Is dit het antwoord op de vraag die deze week de hele wereld heeft beziggehouden? De verkla ring voor wat vorige week in Los Angeles is gebeurd: de moord op Robert F. Kennedy? En voor wat eerder in de Verenigde Staten is gebeurd? Dc moord op Martin Luther King? Op John F. Kennedy? Op Malcolm X, de leider van de „Zwarte Moslems"? Op naad- leider Lincoln Rockwell? Is het de verklaring voor een massa moord in Chicago op een groepje jonge verpleegsters? Of voor het gedrag van de student Whitman, die vanuit een hoog gebouw vijftien voorbijgangers doodschoot, na eerst zijn vrouw en moeder te hebben gedood? De verkla- ring voor de dood van hen die nage noeg jaarlijks--vallen in gewelddadige rassem-ellen?. Het is niet eerlijk en bovendien niet overtuigend om de vraag: is Amerika de Dikkelhai-de maatschappij, waar ge weldpleging aan de orde van de dag is?, te beantwoorden met: ja, want. de Amerikanen zijn in de grond van hun hart nog de halfgeciviliseerde cowboys, die met hun kogels de prairie veroverden. Wie hiermee de zaak als afgedaan beschouwt, oveu-schat het be lang van een folklore. Waarmee weer niet gezegd wil zijn dat er niet een stuk cowboymentaliteit in de Verenigde Staten leefï. Die is er zeer zeker, dat bevestigen talrijke psychologen en wetenschapsmensen in Eux-opa en in Amerika zelf. Zo'n men taliteit is er, maar er is meer, veel meer, dat kan bijdragen tot het ant woord op de vraag, is Amerika het land van geweld? Op de eerste plaats moet hier een ï-eeks statistieken aan hel woord komen die bewijzen dat het in de laatste jaren met het aantal geweldplegin gen nogal meevalt. Over de gehele wereld bezien is niet Amerika. maar' El Salvador het land met ver houdingsgewijs de meeste moorden. Amerika is wel onder de geïndustriali seerde (rijke) landen het land met de meeste moorden (5 op de 100.000 inwo- Daar slaat tegenover dat uit de statis tieken van de F.B.I. blijkt dat in de laatste jaren, sinds 1960, het aantal gewelddadige misdaden minder snel stijgt dan de bevolking toeneemt. Er zijn, schreef het Amerikaanse week blad Time enige weken geleden, aan wijzingen dat de georganiseerde mis daad meer en meer zijn toevlucht neemt tot de strijd met geld in of achter de hand dan met geweld van wapens. En dat de beruchte jeugd- gangs tegenwoordig meer praten dan vechten. Angst gang, president van het Amerikaanse criminologle-instituut, zegt hierop: „Het aantal gewelddaden stijgt minder snel, maar de angst onder het publiek daarentegen des te meer". En het is onmiskenbaar dat de angst het geweld meer kans geeft dan wat ook. Bange mensen luisteren niet naar het hulpgeroep van een slachtoffer, ze gaan er juist vandoor. En dat is een van de meest opvallende dingen in het Amerika van de allerlaatste jaren: de Amerikaanse burger is bang geworden. Bang voor het geweld, bang voor zijn medeburger, die hem elk ogenblik kan bedreigen, die wanneer en waar hij maar wil een revolver kan kopen, zo als je een steen van de straat opraapt. De man, die het geweld verafschuwt (en misschien ook bang is), preekt de geweldloosheid. De man, die alleen maar bang is, koopt zelf ook een revol ver of een geweer om zichzelf te be- schermen. En er wordt in het Amerika van vandaag meer en meer geweld loosheid gepredikt, maar er worden ook meer en meer revolvers en geweren gekocht. In dit verband is opmerkelijk wat een aantal godsdienstige leidei's in de V.S. dezer dagen naar aanleiding van de moord op Robert Kennedy hebben ge zegd. Robert McNamara, een geeste lijke en socioloog aan de Fordham- universiteit: „Statistisch is het aantal personen dat gewelddaden pleegt klein, maar ze worden ertoe gebracht door de gehele sfeer van bruut geweld. Wij zijn ziek, ziek, ziek. We hebben de massamedia, zoals televisie, films en stripverhalen op een vreselijk onge zonde wijze het geweld laten vereren. De hoeveelheid sadisme en masochisme ls ongelooflijk". Rabbijn dr. Abraham lleschel: „Wy zyn een natie geworden van cynici, van ontluistcraars van kwaliteit, adeldom en dc grote waarden van het leven". Pater Avery Dulles van het jezuïeten college Woodstock in Maryland zegt iets anders: „De verpletterende last van onze enorme complexe sociale struc tuur brengt een innerlijke spanning teweeg en een gevoel van hulpeloos heid, waardoor de mensen zich bedreigd voelen en met geweld reageren". roepen, of liever „gedemocratiseerd", zoals de beide eerstgenoemde heren menen? Of is de moderne maatschappij, die als een Gi-ote Broer de mensen frustreert, de hoofdschuldige, zoals Avery Dulles stelt? Anders gezegd: komt de mens tot gewelddaden, omdat hij zijn (zedelijke) normen verloren heeft, of omdat de samenleving hem er in feite toe dwingt? Het is belangrijk in dit verband te beseffen wat geweld in het leven van iedere mens, ook die van vroeger, be tekent en kan betekenen. Want geweld is geen artikel of zo maar een slechte eigenschap, geweld heeft iets te maken met de mens zelf. Maar wat is het? Freud meent dat in elke mens een grote, instinctieve drang tot aggressie sluimert. „Wij stammen af", zo zegt hij, „van een lange reeks generaties van moordenaars, bij wie de moordlust in het bloed zat. zoals het bij ons misschien ook nog wel is". Velen zijn het daarmee niet eens, zoals dr. Frede ric Wertham, fervent voorstander van geweldloosheid. Hij zegt dat geweld niet iets is dat de mens van nature heeft, maar iets dat iemand in de samenleving aanleert. Sinds de mens wapens, en met name schietwapens heeft uitgevonden, meent de Duitse naturalist Konrad Lorenz, doodt hij hiermee, en heeft hij ook morele remmen, beperkingen in het gebruik van die wapens aangeleerd, Maar die aangeleerde normen zijn nooit diep genoeg in zijn bewustzijn doorge drongen. „De diepste gevoelslagen van onze persoon registreren eenvoudig niet het feit dat het bewegen van een stukje wijsvinger om de trekker van een schietwapen over te halen, tot gevolg heeft dat het lichaam van een ander mens vernietigd wordt". Uit de weg Tot een dergelijke conclusie komen vele psychologen: wü zUn er ook in onze zwaarbewapende 20c eeuw nog steeds niet diep genoeg van door drongen wat geweld eigenlijk ls, welke schade het kan aanrichten. Een bewijs hiervoor is in ieder geval de schrik reactie die men vaak bij moordenaars vlak rei hun daad aantreft. Maar nu. Wat brengt iemand ertoe een ander „uit de weg te ruimen"? Een man als Robert Kennedy, of King, of zo maar een groep voorbijgangers, of «■en blanke, of een neger? Het is een algemeen aanvaard psycho logisch gegeven: een man slaat zijn kind omdat hij zijn baas niet aankan. De mens, die er niet in geslaagd is zijn waardigheid (en speciaal bij de man: zijn mannelijkheid) te bewijzen met succes, met status, met geld, met een carrière, met vrouwen, desnoods met het voorzitterschap van een of andere vereniging, noemt gemakke lijker zijn toevlucht tot aggrcssivitcit, lot geweld. Deze situatie, die van de man die „gefaald" heelt op de maat schappelijke ladder en die daaronder lijdt, wordt tegenwoordig „frustratie" Daar zijn alle psycholo. het de i de Amerikaanse nazileider Lincoln Rockwell, naast de auto mnslag werd gepleegd. Eci gefrustreerde mens. die het *«.- ncigd is zijn heil te zoeken In geweld. I* rustratie, men kan het oen moderne ziekte noemen. De ziekte van de mens die, zoals dr, Wertham zegt, „ver vreemd" is, vereenzaamd, Iin er zijn in onze dagen veel van deze mensen Is het zo vreemd dat men ze dan zekei vindt in de Verenigde Staten? Is ei een land waar succes zo'n magische klank heeft gekregen als Amerika? Waar slechts prestaties, op welk ter rein dan ook, een man belangrijk maken? Een dergelijke mentaliteit drijft de rest, die op een of ander gebied, niet mee kan, in een getto. Dat zijn de armen, de werklozen, de negers, de Portoricanen en zoveel andere „out- class"-ers. Ook de normale maat schappelijke „kneusjes", die elke sa menleving kent, de zwaltbegaafden, de minder bedeelden. Dr. Abrahamsen over de V.S.: „Onze maatschappij is niet opgebouwd op de zelfbeheersing van gezin of klasse, zij is opgebouwd op succes en als je geen succes hebt raak je gefrustreerd". En voor zo iemand betekent de geweld daad, zegt Lewis Coscr, socioloog aan de Brandeisuniversiteit, „een symbool, dat ver uitgaat boven de daad als misdaad. Het betekent een revolutie in zijn bestaan en een breuk met zijn voorafgaande leven. Hij wordt als het ware herboren". Geweld bezorgt deze mensen geen schuldgevoel, maar status. Moord als een vorm van zelf rehabilitatie. De New Yorkse psycholoog dr. Chwast maakt hierbij een interessante kant tekening: „Dergelijke mensen (moor denaars) zijn bijzonder gevoelig voor de stimulans die uitgaat van een open baar optrpden van 'n nationale figuur". Senator Robert Kennedy werd neerge schoten op een overwinningsfeest.... Zijn broer tijdens een rit door een stad met veel publiek.... Lincoln in een schouwburgMalcolm X tijdens een vergadering. En dr. Chwast voegt eraan toe: „Jo kunt natuurlijk niet voorbijgaan aan de invloed van de familie Kennedy op de Amerikaanse geest en aan de jaloe zie als gevolg van haar rijkdom". l)e cowboy Het probleem van de „out-class" leeft zonder twUfcl het sterkst In Amerlka's grote steden. Dit bewUren ook de mis daadcijfers: in 26 grote steden tn de V.S., die samen nog niet een vijfde van dc gehele bevolking herbergen, wordt meer dan de helft van alle misdrijven „tegen het leven" gepleegd. „Geweld Is even Amerikaans als ker sentaart", heeft de militante neger leider Rap Brown gezegd. Deze uit spraak, waarmee dan gezegd wil zijn dat Amerika het land van het geweld is, kan men met een even grote korrel zout nemen als de bewering dat alleen Amerikaanse vrouwen kersentaart kunnen bakken. Wat wel waar is, is dat Amerikanen dol zijn op kersen- taart. Wat ook waar is, ls het feit dat in elke Amerikaan de cowboy sluimert, die iets eerder dan bijvoorbeeld de Europeaan, naar de revolver aan zijn heup grijpt. Maar het is minstens even waar dat de Amei'ikaanse maat schappij velen dwingt te gaan wonen ln de getto's van huidkleur, armoede, werkeloosheid en maatschappelijke mislukking. Het resultaat, dat Amerika vandaag te zien geeft, is: een reeks moorden die de wereld schokken enangst, Angst. Sinds de ernstige rassengevech- ten, die volgden op de moord op «Ir. Martin Luther King, is bijvoorbeeld Washington een stad vol doodsbange mensen geworden. Het aantal mis daden, overvallen en brandstichtingen is na deze rellen inderdaad angstwek kend gestegen. Hei totaal van da maand april lag bijvoorbeeld 16 procent hoger dan voor die maand normaal is. Rus chauffeurs weigeren nu nachtritten te maken. Winkeliers vragen soldaten hun straten te bewaken. Hotels, motels en restaurants zitten plotseling met veel minder gasten dan vroeger Wash ington, anders tn deze tijd een druk- lo'ge, levenloze stad. De „stad", die In het kader van de campagne van de armen in Washing ton is gebouwd, wordt gemeden als een vijandelijk kump.... door de blanke Inwoners. En de wapenverkoop stijgl. Wapens worden trouwens In veel Ame rikaanse steden al maandenlang in mussa's gekocht door blanken en door negers. In verschillende steden hebben groepjes flatbewoners cn buren h< le verdedigingsplannen opgesteld voor het geval de negun in de „long hot num- mer"-strijd hun flut mochten naderen. Angst, die alles alleen maar erger kan maken. Want wie bang is voor de ander praat niet meer met hem en de kloof wordt steeds breder. Wat er ge beuren moet? Wat John Kennedy, flobert Kennedy, Luther King gezegd hebben, maar niet mochten blUven zeggen. Op de allereerste plaats moet er gepraat worden. De „vervreemden" moeten uit hun Isolement, hun getto's gehaald worden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 13