hmkemöller Voorlopig antwoord op veel gestelde vraag: Hoe vrijzinnig is katholiek Nederland? Velen voelen zich in kerk niet meer thuis Ochab neemt zijn ontslag LIDO-THEATER PORTIER-SUPPOOST een caravan CHAUFFEUR „DEREK FLINT" PAGINA 6 WOENSDAG 5 JUNI 1968 Hoe vrijzinnig is katholiek Neder land? Dat is een vraag, die dikwijls wordt gesteld en bij ons weten nog nooit op bevredigende wijze is be antwoord. Het sterkst schijnt zij te leven in kringen van verontruste ka tholieken, met name in de groep die zich identificeert met het blad Con frontatie. Voor hen is vrijzinnigheid kerkvijand nummer een, die zich overigens al stevig in het katholieke kamp heeft genesteld. Helaas wordt het gebrip „vrijzinnig- over het begrip „orthodoxie". De thodoxie is de geesteshouding, die het christendom identificeert met objectie ve. scherp omschreven en voor altijd vastliggende openbaringsgegevens. Het bijbelwoord is Gods woord, de daarin vertelde wonderen zijn historische fei ten, de dogma's van de Kerk zijn his torische feiten, de dogma's van de Kerk zijn geloofsuitspraken, die altijd hun gelding zullen bewaren. Het ge loof wordt gezien als een pakket van gegevenheden, dat zoveel mogelijk aan de subjectieve interpretatie moet wor den onttrokken. Vrijzinnigheid is de geesteshouding, die op deze subjectieve interpretatie juist een grote nadruk waarde voorzover ze door de i zijn persoonlijk bezit zijn gemaakt. Zij moeten worden getoetst aan het mo derne denken en aan het hedendaagse krijgen. Het geloof is een stuk leven, onderhevig aan een nooit aflatende wisseling en verandering. Margriet-enquête Wanneer wij met deze wij geven het graag toe: benaderende om schrijving voor ogen de verspreiding van het verschijnsel vrijzinnigheid in de Katholieke Kerk van Nederland proberen te schatten, staan wij voor een onmogelijke taak. Niettemin zijn er enkele feiten, die enig houvast kun nen bieden. Bij de befaamde Margriet- enquête bleek maar 59 procent van de katholieke mannen de overtuiging te zijn toegedaan dat „er een God is die zich persoonlijk met ieder mens bezig houdt"; 36 procent vond „dat er iets moet zijn als een hogere macht, die het leven beheerst" en 5 procent zei katholiek Nederland? Zes typen i het i God. wijzen toch wel uit, dat een deel van de Nederlandse katholieken als minder orthodox moet worden beschouwd: want de orthodoxie houdt het onge twijfeld op de eerste uitspraak. Enkele andere cijfers uit dezelfde en- Hoewel deze cijfers onmiskenbaar op het bestaan van een zekere vrijzinnig heid bij niet weinig Nederlandse katho lieken wijzen, zijn zij toch op een te grove meetlat afgelezen om zonder meer gebruikt te kunnen worden. Ge lukkig beschikken teriaal i het Instituut voor Toegepaste Sociolo gie in de eerste maanden van 1966 heeft gehouden naar het beeld, dat Nederlandse katholieken hebben over het ambt van priest ter. Het rapport over dit onderzoek is onlangs verschenen onder de titel „De leek ever het ambt". Wij laten de re sultaten van dit onderzoek, het op de beeldvorming van het i tholieke mannen, die kinderen hebben op de zesde klas van de lagere school, nagegaan, hoe het stond met hun godsdienstig-kerkel ij ke binding. Hoe wel deze onderzoeksgroep niet geheel representatief is voor katholiek Neder land (sommige categorieën zijn wat te sterk, andere wat te zwak vertegen woordigd) is hij breed genoeg opgezet om ons enig idee van de totale situa- Het rapport onderscheidt een zestal ty pen van godsdienstig-kerkelijke bin ding. Ze zijn opgebouwd uit drie ele- menxen: de graad van kerkelijke par ticipatie, de aard van het kerkbegrip en de verzuilingsmentallteit. De graad van kerkelijke participatie wordt 'af- door na te gaan hoe het staat het kerkbezoek op zondag, het municeren en het kerkbezoek op houdt" en „Iemand die zijn zondags plicht niet nakomt kan geen goed ka tholiek zijn". Wie beide stellingen bevestigt wordt verondersteld een sterk institutioneel kerkbegrip te hebben. De verzuilingsmentaliteit wordt gemeten door te vragen, op welke terreinen ka tholieke organisaties en instellingen wenselijk worden geacht. Uit dit mate riaal worden dan de typen van gods dienstig-kerkelijke binding opgebouwd. Er zijn drie traditionele typen, dat wil zeggen typen, die gekenmerkt worden door een sterk institutioneel kerkbegrip en een sterke verzuilingsmentaliteit. Zij verschillen onderling door hun graad van kerkelijke participatie. uitspraken: „Als goed katholiek moet de kerk en ontvangt dan de communie, maar gaat niet door de week. Het traditionele', gematigd-ker kelijke type gaat zondags wel riaar de kerk maar communiceert zelden of nooit. Daarnaast zijn er drie vrijzinnige ty pen, d.w.z typen, die een zwak insti tutioneel kerkbegrip hebben en een zwakke verzuilingsmentaliteit. Ook zij verschillen onderling naar hun graad van kerkelijke participatie: het vrijzin- dat de term „vrijzinnig" hier niet pre cies dezelfde betekenis heeft als die, welke in de aanvang van dit artikel werd aangegeven. Hier wordt de term gebruikt om een bepaalde vorm van godsdienstig-kerkelijke binding aan te duiden, die uit precies omschreven ele menten is opgebouwd. En die ongetwij feld meer verspreid is dan de vrijzin nigheid, die wij in eerste instantie be doelden. Niettemin bestaat er tussen beide ver schijnselen een zeker verband. Alles wijst erop, dat een aanmerkelijk deel van de katholieke bevolking zich nogal vrijblijvend opstelt tegenover het ker kelijk leergezag, de kerkelijke wetten en de maatschappelijke uitbouw van het kerkelijk systeem. Het rapport drukt deze conclusie als volgt uit: „Onder het nodige voorbehoud kan men stellen, dat 40 tot 45 procent van de Nederlandse katholieken tot het in religieus opzicht meer traditionele type behoort en dat de vrijzinnigheid in De kerken in Nederland worden nog goed bezocht, zeker wanneer ze door bouw en versiering aan het huidige i tijd niet leeg zui nige, kerkelijke type gaat zondags gaat niet door de week, het vrijzinni ge, gematigd-kerkelijke type gaat zondags naar de kerk maar communi ceert zelden of nooit en het vrijzinnige, zwak-kerkelijke type gaat zondags Vrijzinnigheid De verdeling van de 764 mannen over de zes typen ziet er als volgt uit: traditioneel, zeer kerkelijk 13 traditioneel, kerkelijk 15 traditioneel, gematigd kerkelijk 19 vrijzinnig, kerkelijk Dit staatje wijst uit, dat ongeveer de helft van de onderzochte mannen tot een van de drie „vrijzinnige" typen behoort. Een op het eerste gezicht nog- Roepingen Bijzonder interessant is wat het rap port zegt over het verband tussen de opkomst der vrijzinnigheid en het te ruglopen van de priesterroepingen. Het meent dat de geringe interesse voor het priesterlijk beroep goeddeels verklaard kan worden uit „de kloof, die er bestaat tussen de visie van een groot deel van de gelovigen op zin en betekenis van de Kerk en van het geestelijk ambt anderzijds". Met ande re woorden: iemand die in een vrij zinnig milieu is opgevoed en zich de mentaliteit van dat milieu heeft eigen gemaakt, zal er maar moeilijk voor voelen zich als functionaris in te zet ten in een systeem, dat gekenmerkt is door een sterk instutitionalisme, een traditionele mentaliteit en een religieu ze geslotenheid. Hij voorvoelt botsin gen tussen zijn persoonlijke levensin stelling en de eisen, die het systeem hem kan stellen. Dit weerhoudt hem ervan voor het priesterschap te kiezen. groot deel van de katholieken identifi ceert zich niet meer voldoende met de officiële Kerk, om het geestelijk ambt als kaderfunctie binnen de kerkelijke organisatie nog als een genoegzaam gemotiveerde keuzemogelijkheid te be- Als deze diagnose juist is en het heeft er alle schijn van ligt de the rapie voor de hand. De kloof tussen le vende werkelijkheid en officiële struc tuur zal overbrugd moeten worden. Er zullen, aldus het rapport, weer pries terroepingen komen, wanneer de Kerk van Nederland zal zijn aangetast „aan de pluriforme religieuze behoeften en opvattingen en met name aan 'n eigen tijds theologisch denken, een meer diesseitige, anthropocentrische mentali teit" wanneer de Kerk weer bieden zal „een verstaanbare en aansprekelijke cultus, een aansprekelijke verkondi ging, democratische gezagsverhoudin gen, een werkelijke religieuze inspira tie, een persoonlijke medemenselijke dienstbaarheid, ruimte voor gericht pastoraat, het terugtreden uit voor de Kerk niet nobdzakelijke machtsposities en invloedssferen, deskundige en so ciaal flexibele priesters en religieuzen, echt contact met de gelovigen, begrip van de zijde der ambtsdragers, een nieuwe synthese tussen Kerk en wereld, tussen geloof en leven, tussen de we reldse leefsituatie en de transcendente- le waarden". Het is een hele mond vol. Maar het kan ook worden samengevat in een enkele sin: er sullen weer priesters komen als er binnen de Kerk van Ne derland ruimte wordt gemaakt voor een gezonde „vrijzinnigheid". dr. Alfred van de Weijer Senaat akkoord met half totomiljoen (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De Eerste Kamer is vanmorgen akkoord gegaan met de voor gestelde wijziging van de wet op de kansspelen. Deze wetswijziging maakt het mogelijk de eerste prijs in de voet baltoto tot een half miljoen gulden op te rekkei het rstel i met 38 tegen 9 stemmen. Van de P.v.d.A. stemden de senatoren Visser, De Niet, De Loor en Querido tegen. De A.R.P. was verdeeld: Elfferich, Van Eeten en Berghuis spraken zich tegen de wets wijziging uit, evenals de twee vertegen woordigers van de Boerenpartij. WARSCHAU (AP) Edward Ochab. (61), de vroegere Poolse president en lid van het politburo van de communistische partij, is afgetreden als voorzitter van het nationale eenheidsfront. Het officiële Poolse persbureau Pap heeft bekendgemaakt dat een plenaire vergadering van het front besloten heeft het verzoek van Ochab om uit zijn ambt ontslagen te worden, te aanvaarden. Ma rian Spychalski werd in zijn plaats be noemd. Spychalski, de vroegere minister voor Defensie, is Ochab ook opgevolgd als voorzitter van de staatsraad (presi dent), toen Ochab in april om gezond heidsredenen zijn ontslag nam. Het na tionale eenheidsfront is een overkoepe lende organisatie, die de activiteiten van de satellietpartijen van de communis tische partij en van sociale organisaties, coördineert. Viering 55 jaar luchtmacht DEN HAAG (ANP). Ter gelegen heid van het feit dat de Koninklijke Luchtmacht op 1 juli a.s. vijfenvijftig jaar bestaat zal op die dag de bevelheb ber van de luchtstrijdkrachten, luitenant- generaal A. B. Wolff, bij het monument op de vliegbasis Soesterberg een krans leggen. Nabestaanden van luchtmacht- militairen, die in de afgelopen vijf jaar zullen die - Avonds houden alle onderdelen het korpsdiner in de officiersmess van het hoofdkwartier in Den Haag, waar prins Bernhard aan zal deelnemen. De prins zal woensdag 3 juli op de vliegbasis Soesterberg een tentoonstelling openen, die daar dan als onderdeel van een „open week" zal zijn ingericht. Naast het mo dernste materieel van de luchtmacht zul len ook vliegtuigen, documenten en foto's uit lang vervlogen jaren te zien zijn. Die vliegtuigen van oudere datum en de do- :nten zullen te gelegener tijd, zoals luitenant-generaal Wolff het vorig® jaar heeft bekendgemaakt, op Soesterberg on derdak vinden in een luchtmachtmuseum. Prins Bernhard is verder voornemens op vrijdag 5 juli 's avonds de reünie bij te wonen van oud-officieren en oud-on derofficieren op de vliegbasis Soesterberg. Aan de voorbereiding van een vlucht in formatie over verscheidene grote steden ons land wordt nog gewerkt. DONDERDAG, VRIJDAG EN ZATERDAG ZIJN ALLEEN DAN ZIJN WEER TALLOZE sjesdagen VLLOZE ARTIKELEN BIJ ONS GEPRIJSD VOOR SLECHTS f2.50! Nylon on katoenen boha'c, verschillende modellen Tiener beha, vormde cups, geel, aqua, Stretch slipjes, fantasie- Corsethemdjes, fijne rib- Jupons, gebloemde nylon Mooie micromesh nylons, 2.50 dessin, vele modekleu- cot, per 2 stuks 2.50 2.50 Nylon jarretelgordels, voorge- verschillende dessins en kleuren 2.50 aza'® 2.50 Slipjes, katoenen inter- Helanca stepins, felle lock of ribtricot. moderne kleuren 2.50 "Lycra" stepin, horizon taal ajourdessin 2.50 per 3 stuks 2.50 Slipjes, ribtricot met kant, per 2 stuks 2.50 Ribtricot hemdje, kanten 2.50 per 2 paar 2.50 bustevorm Huisdieren 2 Schattige jonge kat 6 weken, zindelijk. IJss kade 35 Leiden. 5-61 AUTO'S gens ons magazijn geopend van 9 30 tot 13 00 uur vooi Fomoco-onderdele.i en ac- Automobiel bedrijf bleien O a. voor VèW -mat ten, 4-dcllg naturel I 23.— V VV -matten. 4-delig rood of blauw I 29- Het laagst in prijs. NV Provema, Plantsoen 97, Leiden Telef 01710—32217—30481 9-3276 2 Alle» voor uw auto N V Provema, Plantsoen 97 Leiden. Tel. 01710—32217— 30481 Ook 's avonds en za terdags geopend 9-3278 o.a. voor VW ƒ55,-, Opel 69,-. enz. Bij autoshop Ton Rijsbergen, Maresinge) 64. Lelden, tel. 31260. 9-3504 2 Kokosmatten, accu's en banden met 25 pet. korting en gratis montage by Ton 2 Dieselolie tankt u het goedkoopste cn beste bij het rije benzinestation „De ;-Churchilllaan. 9-3540 uit 75 stuks Garantie 6 mnd. Rijksweg Amsterdam- Rotterdam aan afrit Braas- 01713—866 9-3506 2 Autohulp en auto- berglngsdienst Leiden. Dag en nacht autohulp, ook tijdens de weekeinden. Werkplaats geopend van komende reparaties. Ook Quick-service. Leidse Auto reparatiedienst, Middelste gracht 89. tel. 25216 9-4469 2 Imperialen voor uw auto Prijzenslag vanaf f26. Ner gens beter, nergens goed koper N V. Provema, Plant soen 97. Lelden, tel- 01710- 32217-30481. 9-3277 2 Uitlaten voor elk type en model <bj.) auto, 30 tot 40% korting. N.V. Prove ma, Plantsoen 97, Leiden, tel. 01710-32217-30841. 9-3399 9-3538 2 Benslne grafts! 580 ïïtër por maand. Lees ons maand blad. Gratis verlcrijgbaj.r bij het vrije benzinestation „De Potgieter", Potgieterlaan (Haagweg). 9-3539 2 La. jelplal 5.95 benzine of dieselolie tankt bij „De Potgieter", Potgieterlaan, zijweg Haag- 9-3537 2 GAAn Blnkie maar een volwaardige vakman smeert en controleert Uw auto by ons. Probeert het een keer en U komt zeker weer. Berk voor Banden - Beanen - Balanceren - Doorameren. Kaasmarkt 2-7, Leiden. Tel 01710-25341. 9-4288 2 Opel Itekord de Luxe 1966 4 deurs uitvoering Slechts 37.000 km gelopen en in prachtige staat van onder houd Voorzien van radio en div access. Hians met 10.000 km garantie voor zeer in- prijs. Inruil en f 1250 aanbet. Auoservice Van Ruiten. Kagerstraat 26 Lei den. tel. 54913 (dagelijks ge opend tof 19 uur). 9-3642 bak. Prima onderhouden en vooralen van ons 10 000 km garantierertificaat. kleur donkergroen. Zeer laag ge prijsd. Inruil en financ. bet. Autoservice Van Ruiten. Kagerstraat 26 Leiden, tel. 54913 (dagelijks geopend tot (ook zonder aanbetaling) Steeds wisselende voorraad occasions van recente bouw jaren. Ons adres: Kager- eigen Zninig-lurhlgekoeld Wordt verkocht rr bekende en degelijke garan tie Inruil en financ. reeds mngel met f450 aanbet. Autoservice Van Ruiten. Ka gerstraat 26 Leiden, tel. 54913 (dagelijks geopend 9-3639 f5350. Valiant-Plymouth, zuinige mooie hard-top auto f3350. BMW 1800 T I 75 000 km f 4300. Iuruil-financie- ring-garantie Oceasiongara. leeftijd liefst boven 25 jaar. Aanmelden dagelijks i Steenstraat 39 Tel. 24130 Leider i Seven Rechtstreeks van le eigenaar en weinig gelopen. Voorzien van kunst- 1. bekl. en de zwaardere Aznmmotor. Heel voordelige aanbieding en met garantie. Inruil en financ. reeds mogel met f 800 aanbet. Autoservice Van Ruiten, Kagerstraat 26 Lelden, tel 54913 (dagelijks geopend tot 19 uur). 9-3638 Fiat 600 1963—1964 f1550. Fiat 500 1963 f 1350. Daffo dil de Luxe 1965 f2250. In ruil. garantie cn financ Occasiongarage Jan v d Meer, Hoge Rijndijk 4a Lei den. tel. 25259 9-9618 Ueauto's. W« nill- -erse goed rijdbare r spotprijzen: Fiat 600 vanaf f 550. Trabant 1962 f350. Citroen 2 CV 1963 f1100. Mercedes 190 f1250. Renault R 8 1964 f 1400. Be talingsregeling mogelijk. Ga rage Jan v. d Meer. Hoge Rijndijk 4a Leiden. 25259. 9-9618 Volkswagen 1500 1964 f3100. Fiat 850. type 1966 f3150. Taunus 12M 1966 f3250. Glas 1204 1965 f3100. Opel Kadett, 30.000 km f4150. Opel Kadett 1964 f2700, Skoda 1000 MB 1965 f2350. Inruil, financ.. garan tie. Gararge Jan v. d. Meer. Hoge Rijndijk 4a Leiden, tel- 25259. 9-9618 Te bevragen J. PRINS, Warmonderdam 33, Sassen- heim, Tel. 02532-8099. Gevraagd: nette aank. bakkers- bediende 'raagt chauffeui 2 Te koop aangeboden BMW motorfiets, 250 cc, type R 26. in prima staat f 495. Te bevr. Zuidhof 37 Zoeterwoude (dorp) telef. 31715-685. 9-9617 PLAATS EENS EEN TELEFOONTJE 30 WOORDEN f 2.- DAGELIJKS 2.30 - 7.00 - 9.15 ZONDAG 2.30 - 4.15 - 7.00 - 9.X5 18 jaar IN DE NACHTVOORSTELLING van vrijdag en zaterdag (OUR MAN FLINT) Derek Flint is tien James Bond te sterk. Aanvang 23.30 uur Toegang 14 jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 6