mening
Geld nodig?
Leen het van
de Finata Bank.
Autobedrijven
ontwikkelden
zich gunstig
Badstof
FINATA BANKnv. Hartelijk welkom! Oók op vrijdagavonden van7 tot 9.
PAGINA 8
DE LEIDSE COURANT
WOENSDAG ,1 1968
Kerkelijk vredesgesprek
Naar aanleiding van uw berichten
over het kerkelijk „vredesgesprek", ver
zoek lk u het volgende te publiceren,
waarvoor bij voorbaat mijn dank.
Al geruime tijd was er, geheel ver
trouwelijk, sprake van het gesprek dat
op 20 mei te Doorn moet plaatshebben.
Er moest naar buiten niets van bekend
worden en slechts met goedvinden van
de gehele vergadering zouden er later
mededelingen aan de pers worden ge
daan. Nu het vertrouwen klaarblijkelijk
is geschonden en mijn naam in deze zaak
is genoemd, heeft het geen zin meer om
volledige geheimhouding te betrachten.
Op 2 april ontving ik van de heer
W. Goddijn, samen met 43 anderen een
verzoek, deel te nemen aan een gesprek
te Doorn. De uitnodiging was opgesteld
in overleg met de twee redactieleden
van Confrontatie. Het initiatief is geheel
uitgegaan van Goddijn, als ik het wel
heb, die handelde in opdracht, of op
wens van kardinaal Alfrink.
Bij de uitgenodigden behoorden, be
halve de door u in uw blad genoemden,
ook personen als H. Oosterhuis, aalmoe
zenier P. G. M. Schoonebeek, prof. J.
Th. Snijders, pater R. Koper, mr. H. W.
van Doorn, e.a., een merkwaardig ge
zelschap, waarvan men zich moest af
vragen, waarom het zo en niet anders
was samengesteld. Veelbetekenend was
ook het ontbreken van namen van per
sonen die blijkbaar aan een van de uit
nodigers niet sympathiek waren.
Persoonlijk heb lk aan deelname drie
voorwaarden verbonden:
1. Bekendmaking van de naam van de
persoon die de bijeenkomst zou leiden.
2. Het opstellen van een agenda, zo
dat men kon weten wat zou worden
behandeld, zodat men er zich op zou
kunnen voorbereiden.
8. Verklaring dbor alle aanwezigen,
dat zij zonder enig voorbehoud of men
tale restrictie de geloofsbelijdenis aan
vaarden, zoals deze het vorig jaar door
de Congregatie voor de Geloofsleer is
opgesteld en door de Paus bekrachtigd.
Deze is te vinden in de Acta Apos-
tolica Sedis van 20-12-1967, p. 1058. Zij
begint met: „Ik N.N., geloof met 'n vast
geloof en belijd alles, tot in bijzonder
heden, wat vervat is in de geloofsbelij
denis, en wel(Hier volgt het credo
der h. mis). Daarop volgt: Bovendien
aanvaard en neem ik vast aan alles, tot
in bijzonderheden (omnia et singula) wat
door de Kerk met betrekking tot de leer
van geloof en zeden, hetzij in een plech
tig oordeel is gedefinieerd, hetzij door
het gewone leergezag is bevestigd en
verklaard, op de wijze waarop het door
de Kerk wordt voorgehouden, in het
bijzonder wat betreft het geheim der
heilige Kerk van Christus, haar sacra
menten en hut offer der mis en ook het
oppergezag van de Paus van Rome".
In mijn brief aan Goddijn had ik
speciaal gewezen op het in Vaticanum 1
gezegde: „Als iemand zegt dat het kan
gebeuren dat men aan de door de Kerk
voorgehouden dogma's zo nu en dan,
volgens de vooruitgang der wetenschap,
een andere zin moet geven dan die de
Kerk erin heeft begrepen en er nog in
begrijpt: hij zij buiten de Kerk".
Met betrekking tot mijn eerste voor
waarde heb ik antwoord ontvangen dat
de vergadering, althans in het begin,
door pater Goddijn zou worden voorge
zeten (dus niet door een neutraal per-
Met betrekking tot het tweede punt
werd mij op 6 mei definitief geantwoord
dat op het verlangen van mij en ande
ren, dat een agenda zou worden vast
gesteld (een meest redelijk verlangen,
dunkt mij, wanneer men zes uur moet
vergaderen) niet zou worden ingegaan.
Wat het derde punt betreft, in drie
brieven die ik hierover van pater God
dijn heb ontvangen, is hierover geen
woord gerept. In dit laatste punt is ech
ter de kern van de zaak gelegen. De
vrijzinnigheid heeft in katholiek Neder
land zo'n grote vordering gemaakt, dat
zij er zich solied heeft geïnstalleerd. Was
daar niet de wereldkerk, van wie men
zich (nog?) niet wil afscheiden, dan zou
het pleit voor de vrijzinnigen in principe
zijn gewonnen. Nu zijn er mensen, die
zich tegen deze stand van zaken verzet
ten en hiertoe behoort 'n aantal der door
pater Goddijn uitgenodigden, kortheids
halve (maar onjuist) aangeduid met de
naam „Confrontatiegroep".
In zijn befaamde redevoering te Am
sterdam heeft W. Goddijn gezegd, dat
deze groep „pastoraal begeleid" moet
worden. Daarmee is hij mi kennelijk
bezig. Wie aan deze begeleiding behoef
te heeft, ga zijn gang. Ondergetekende
beslist niet.
Het gaat in de hele zaak om niets
meer of minder dan of in de Katholieke
Kerk de vrijzinnigheid zal worden ge
duld of niet. Zij kan er niet in worden
toegelaten op straffe van haar eenheid
te verliezen en haar aard. Wij zullen
dan het schouwspel zien, dat het protes
tantisme al zo lang te zien heeft gege-
PETER STUYVESANT
vei <21 vva ar U gaat of staat
op de open wij'de wereld,
^/esant is er en reist mee!
ïtuyvesant, jongste der wereldmerken,
met het kloeke King Size formaat en
het superieure wonderfilter.
Peter Stuyvesant,
U geniet zoveel meer!
ven. Wie meent het katholiek geloof niet
m'eer te kunnen delen, hij verlate d«
Kerk. Ook Jesus heeft zijn leerlingen
gevraagd: „Wilt ook gij niet heengaan?";
(Joan. 6. 68). Er wordt van niemand ge
vraagd te handelen in 6trijd met zijn
overtuiging. Maar het kan niet worden:
geduld, dat binnen de Kerk het geloof
wordt uitgehold en de christelijke moraal
ondermijnd of zelfs, zoals op veel pun
ten der seksuele moraal, eenvoudig
wordt afgeschaft.
Het heeft een diepe zin gehad, dat
Paus Joannes bij het begin van zijn
concilie publiek, geknield, allereerst de
geloofsbelijdenis heeft uitgesproken: het
credo en die van Trente. Dit voorbeeld
vindt in Nederlandse bijeenkomsten geen
navolging.
Ik kan het uitblijven van een ant
woord op mijn derde vraag slechts al-
een erkenning beschouwen dat ondei
saamgeroepenen geen eenheid VJ
loof bestaat. Daarmee is de hele bijeen
komst bij voorbaat tot mislukking ge
doemd, al zal zij wellicht voor propa
gandistische doeleinden worden gebruikt
of misbruikt.
Op de laatste, definitieve deelnemers
lijst staan 41 namen; de laatste vijf zijn
die van het bureau van Pastoraal In
stituut. Daarbij is die van H. Divendal,
die voor communicatie met de pers zorg
zal dragen.
U dankend voor de plaatsing.
J. P. M. van der Ploeg O.P.
Prof. mag. dr.
hoogleraar te Nijmegen.
Straatgespuis
Parijs. Het was in 1988. De beschuldigde
stond vóór de balie en luisterde n
vermanende woorden van de edelacht
bare. „Begrijpt u niet, dat u een gevaa-
is voor de maatschappij? U bekogelt d-
politie met stenen en dakpannen;
steekt tientallen particuliere auto's 1
brand en gooit ze in de gracht; u plun
dert winkels en laat ze in vlammen op
gaan; u smijt stenen en straatkeie:
door de ruiten van autobussen, zoda'
vrouwen en kinderen naar ziekenhuize;
moeten worden gebracht. Dat alles
het werk van straatgespuis.
Heeft u daartegen nog iets in te bren.
gen?" „Jaweleh.... edelachtbare
Twintig jaar geleden was er ee
die de agenten met stenen en dakpannen
bekogelde; die tientallen particuliere f
auto's in brand stak en in 't water gooi
de; die winkels plunderde en de fik er
in stak; die autobussen met vrou-
kinderen met keien te lijf ging, zodat de
onschuldige slachtoffers kermend van
pijn werden weggedragen; die dus het
zelfde deed als ik; maar nu zit hij al;
edelachtbare hier vóór mij, om mij -
straatgespuis te veroordelen wegen
de misdaden, waarin hij mij twintig
jaar geleden is voorgegaan."
Het edelachtbare antwoord heb ik he
laas nooit vernomen.
J.v.d.H
Vredesgesprek in Doorn
In „Het Binnenhof" van 21 mei J.l.
staat onder de titel „Vredesgesprek in
Doorn.... stijl Confrontatie heftig aan
gevallen". Achter een „stijl" staan per
sonen! Dus de meer vooruitstrevende
vleugel in de Kerk van Nederland viel
„mensen" aan „heftig" nog wel. Niet
te rijmen met hun slogans over mede
menselijkheid nog minder met de op
zet van een „Vredesgesprek". Verderop
wordt vermeld: sommige deelnemers
achten elk gesprek met „Confrontatie"
onmogelijk. Het is een grote vraag oi
„Confrontatie een gesprek met de „ai
vallers" nog voor mogelijk acht?....
tenzij de zogenaamde vooruitstrevenci
vleugel bij een volgende bijeenkom^
in 't A. G.-Bruyninstituut te Doorn
binnentreden met de bede van de KerkT
„Vrede zij dit huis en allen die hej
(vandaag) bewonen.
A. M. M. Simonis, Den Haagl
UTRECHT (ANP) -- Bijna 70 pc!
van de Nederlandse autobedrijven heelt
in 1967 meer nieuwe personenauto's ver
kocht, bij 20 pet bleef de omzet hetzelf
de en bij 12 pet van de bedrijven gin
gen de zaken minder goed. De percen
tages bij de verkopen van nieuwe be
drijfswagens liggen anders: 35 pet ver
kocht meer, 40 pet bad dezelfde omzet
en 25 pet zette minder bedrijfswagen-
om (in 1966 werden er 36.854 verkocht,
het vorig jaar 33.441).
Dit staat in het jaarverslag over 1967
van de bond van automobielgarage- i
aanverwante bedrijven (BOVAG).
Het vorig jaar werden in ons land on
geveer 644.000 gebruikte personenauto-
verhandeld tegen 594.000 in het vooraf
gaande jaar. Volgens de BOVAG is do
invoer van gebruikte personenauto';
weliswaar nog groot, maar men heef.
de indruk dat de expansieve groei uit
de beginjaren van 1960 tot stilstand i-
gekomen. De gemiddelde invoerwaarde
van een gebruikte auto in 1967 bedroeg
f 720 tegen f 712 in 1966.
MODEST
De grote mode van dit seizoen
op het strand of boulevard badstof
doet het!
Bedrukt met vrolijke deesine of In Uni
90 cm breed.
Voor aantrekkelijke prijzen
f5.95
'turt
Aan welk bedrag denkt v? Driehonderd gulden? Dnizend?
Tweeduizend? Een FINATA-lening is snel en plezierig ge
regeld. Zonder infonnatiekosten. Voor alle privé-doeleinden!
Iedereen is welkom bij de FINATA Bank. Voorbeeld: u leent
f. 1.500,— en lost af in 18 maanden. U betaalt dan per maand
f. 95,97. Dat is totaal 18 X f. 95,97 f. 1.727,46. U betaalt
f. 227,46 aan financieringskosten, inclusief'rente, admini
stratiekosten en overlijdensrisico. Dat is slechts 12,63 per
maand. Hoe de FINATA Bank u zo voordelig en snel geld
kan verstrekkenT Omdat het Nederlands grootste en mo
dernste maatschappij is voor privé-leningen.
Een uitgebreid, folder ligt voor u klaar. Natuurlijk kunt u ook even bellen of achrijvan:
Laideo, TH|inUliJWm.l. (pmfl) M340 Harten, Oralis. (023) lMlCL
voor de afdeling boekhouding een
vraag» V assistent
r die door opleiding en ervaring in staat is met een
grote mate van zelfstandigheid te werken.
Om de functie goed te kunnen vervullen is een
diploma boekhouden wel vereist, terwijl het tot
aanbeveling strekt als men studerende is voor het
diploma M.B.A.
Leeftijd j 20-25 jaar.
Schrijf of bel en vraag om toezending van een sollici
tatieformulier.
sikkens lakfabrieken n.v. sassenheim
afdeling Personeelszaken
tel. 01711-944 toestel 2083