ook VOOR JOU WIE IS DE BAAS IN HET LAND -5- Nieuwe opgave 'n a sage ■i 1 ut 1 ij~ U 1 O 0 0 O O 1 25 64464322 Tekenopgave De kinderen vertellen weer In de vorige stukjes hebben we ge zien, dat de macht van de koning steeds kleiner werd, terwijl die van het volk steeds groter werd. We we ten nu ook, dat de mensen In het land vertegenwoordigers mochten kiezen, die voor hen het land bestuurden. Maar dit was niet zoals dat nu is. Je weet misschien wel, dat je vader en moeder eens in de paar jaar naar de stembus gaan om te kiezen. Vroeger mochten niet alle mensen kiezen. Nu gaan we kijken hoe het komt, dat vroeger maar een kleine groep men sen mocht kiezen en dat nu alle men sen boven de 21 jaar mogen kiezen. Toen wy voor het eerst een koning kregen, was de macht van de koning nog erg groot en die van het volk nog erg klein. Dit komt, omdat de konin gen altijd de baas waren geweest in het land en hy wilde natuurlek ook graag de baas blyven. De koning be greep wel. dat hij de mensen in het land ook een beetje de baas moest la ten, omdat er anders revolutie zou komen en dan zou hy uit het land ge stuurd worden, of nog erger onthoofd of doodgeschoten worden. Dus zei de koning toen hy uit Engeland in ons land kwam: „Er moet een wet komen, waarin staat, wie het land besturen en wie die bestuurders mogen kiezen." Die wet k\Vam er, maar de kiezers hadden nog niet veel te vertellen, want er kwam maar één „kamer". In deze kamer zaten de mensen die door het volk gekozen waren om het land te Oplossing vorige opgave De spreekwoorden zijn: Oost-West, thuis best! Na regen komt zonneschijn. Twaalf ambachten, dertien ongelukken, Alle begin. Is moeilijk. Geen rozen zonder doornen. Wie niet horen wil, moet voelen. Elk huis heeft zijn kruis. Na leed komt vreugde. Zoek het zelf maar uit. Op het boodschappenlijstje van de kruidenier staan de volgende bood schappen: ^en pond eskulr een pak t b s e ch ui een pak ahteerouvm een pot g o n h 1 n een grote tonkijkboet een fles Ie a o 1 s 1 een doosje mercensoech een potje kidsaapna een pakje eskulrlilavne besturen. Maar erg eeriyk gingen de verkiezingen niet, want pas als je een heleboel belasting betaalde mocht je kiezen en dat waren natuurlijk niet veel mensen. Als deze mensen nu di rect de leden van de „kamer" moch ten kiezen, dan was het nog wel een beetje eerlijk, maar ook dat mocht niet. De mensen die het land moesten hel pen besturen werden gekozen door de mensen die de provincie bestuurden. De mensen die de provincies bestuur den werd op hun beurt weer gekozen door de mensen die de gemeentes be stuurden en alleen maar de mensen die de gemeenten bestuurden werden door de mensen gekozen die 'n hele boel belasting betaalden. Deze mensen die mochten kiezen omdat ze veel be lasting betaalden worden „censuskie zers" genoemd. Eigeniyk kon je dus nog niet zeggen, dat alle mensen in het land mochten meehelpen het land te besturen, maar er was een begin gemaakt. De mensen konden slecht allemaal naar Den Haag gaan om het land te besturen, dat zou nu ook niet gaan, stel je eens voor, dat er zes mil joen mensen naar Den Haag zouden gaan om te beslissen of er wel of geen nieuwe autoweg gebouwd moet wor den. Dat zou ook niet gaan. Maar zo als het in 1814 was, toen koning Wil lem I in ons land kwam, was het ook niet goed. Gelukkig kwam er dan ook gauw verandering in. Over die veranderingen zullen we het de volgende keer hebben. Goede oplossingen kwamen binnen Anita Bierman, Noordwyk; Dorien v. d. Broek, R. A. Veen; Tom Lubbe, Oude Wetering; Rosalien v. d. Poel, Zoeterwoude; Trudi Straathof, Leiden; Alex Senne, Lelmulden; Lia Hoogen- boom. Oude Wetering; José Bontje, R. A. Veen; Tonny l'yttewaal, Ter Aar; Rlna Houdyk, Lange raar; Anneke van Velzen, R. A. Veen; Willy Dlssel- Zoeterwoude; Ineke Dofferhoff, Sas- senheim; Roosje van Krimpen, Roraert Jordens, Yolan Sanders, Gllda Bizzon. Johnny Hogervorst; Irma Gioia, Han van Schagen, Ronny van Giezen, Do rien Lamboo, Ingrid Broeders, Yolanda Phlllppo, Alice Schuyt, Leonneke de Hey, Hans Duindam ('t schryven wordt al beter Hans), Mary Eyck, Mirjam Blekkingh, Ton Luycks (ook je best gedaan, Ton), Karin van Beek, Anita Vorst, Margriet Bavelaar, Monique v. d. Westen, Déslrée Wernars, Rober Aueraln, Marlies Bosuan, Jos Baak, Leontien Zwetsloot, Henriëtte Bakker, Hans Kallenberg, Hans Dubbeldeman, Marianne Amserdam, Marjolein Bey- ersbergen, Rietje Devilee, Rieneke Ba- rendse, Ellen van Beek, Antoinette Kallenberg, Jan Beugelsdyk. De schat van de Inca's Vele honderden jaren lang hebben schatgravers naar de grote schatten van de Inca's gezocht. Deze moest ergens in de bergen van Peru of Equador liggen. Volgens de overleveringen moeten deze schatten zo groot zyn, dat wy het ons niet voor kunnen stellen. Het waren de Spaanse veroveraars, die in de 16e eeuw voor het eerst van de schat hoorden. De Spaanse legeraanvoerder Pizarro bezette de hoofdstad van de Inca's, Cuzco. en nam de keizer ge vangen. Als losgeld wilde hy een kamer vol goud hebben. De keizer aanvaardde deze „handel", maar Pizarro hield zyn woord niet en liet de keizer vermoorden voordat het losgeld betaald was. Het lukte de keizer echter toch nog om op het laatste ogenblik het bevel te geven, dat alle rijkdommen van de Inca's naar een geheime plaats gebracht moesten worden, zodat de Spanjaarden met hun schandelijke daden geen succes hadden. In de kluis van een bank in Stockholm ligt er een document, dat ongeveer honderd jaar na de dood van de keizer geschreven is. De schryver ervan is een Spaanse veroveraar, aan wie een Inca hoofdman verteld zou hebben, dat de schat in een breed dal in Equador zou liggen, begraven in een kunstmatig meer vlak by een met sneeuw bedekte berg en een waterval. Zoek naar een groot zwart meer, zegt het document. Nog niemand heeft ooit het grote zwarte meer gevonden. Een Schotse Ingenieur, Erskine Loch, en zyn zoon waren hem misschien wel het dichtst op het spoor. Zij reisden door het hele land en toen de vader stierf ging de zoon door met zoeken. Op zekere dag liet hy een stuk land inschryven ln het grondboek. Dit stuk land be vatte een goudmyn, en een meer waarvan de bodem uit zwarte steen bestond. Maar kort daarna pleegde de zoon zelfmoord en nam zijn geheim mee in zyn graf. En dus wacht de schat van de Inca's nog steeds op het moment, dat zy ontdekt wordt. PAPIEREN POPPETJES dansen op Nederlandse hitladder Er is een tijd geweest, dat specifieke meisjesgroepen internationaal vrij wel geen voet aan de grond kregen. Uitzonderingen als Supremes, Mar tha and The Vandellas en Sweet In spirations daargelaten natuurlijk. Op dit ogenblik prijkt op de steeds wisselende hitparade de naam van ie Engelse Paperdolls (hun een- «ame positie is verstrekt door Re- parata and The Delrons, die als „Captain of your ship" fungeren). Het zijn drie vlotte, muzikale meis jes uit Birmingham, die het met conservatieve principes niet al te nauw nemen en d.m.v. miniscule rokjes en een even miniscuul bloes je het ene succes na het andere bewerkstelligen. „We ontmoetten elkaar op scool", vertelt leidster Sue Marshall ons als wij hen in Londen eens nader aan de tand voelen. „Op aanraden van onze lerares Jo Cook gingen we van start als trio. Aanvankelijk de den we wat werk op lokale vereni gingsavondjes, maar dat verander de spoedig toen we ontdekt werden door Tony Macaulay van Pye-re- cords. Hij haalde ons naar Londen voor een proefopname en die ver liep zo goed, dat wij direct een contract kregen". „Het wachten was alleen op een goede composi tie", zegt producer Jack Dorsey tussen haar niet te stuiten woor denstroom door. „Toen ik „Something here in my heart" hoorde, wist ik dat dat bij uitstek geschikt was voor deze drie meisjes. Ik liet er dus een geweldig arrangement op schrijven en zette het met hen op de plaat". Het re sultaat was overweldigend. In lut tele weken stormde „Something here in my heart" de top-tien van Engeland binnen om thans ook een gooi te doen naar erkenning in ons lage landje bij de zee. „Na dit eerste succes wordt het natuurlijk hele maal erg moeilijk", zijn Suzi Mathis en Pauline Bennet van mening. „Want waar vindt je weer zo'n su per commercieel nummer? Dat is de moeilijkheid. Wij zijn gebonden aan een echte goede song. Het is nu eenmaal zo, dat meisjes van veer tien, vijftien jaar het belangrijkste deel van het platenkopend publiek uitmaken. Die zullen het niet in hun hoofd halen om een plaat te kopen van seksgenote, tenzij het nummer natuurlijk het einde is. Zij kopen liever een slechte plaat van een zanger of groep, die er leiik uitziet dan een sublieme opname van een meisje. Met „Something here in my heart" hebben we ergens gewoon geluk gehad. Bij de vol gende valt dat nog te bezien". De geschiedenis van 't radioschip Veronica vindt men met verve beschreven in de uitgave „Veronica-sage" van de N.V. Teleboek te Bussum. Het is nu alweer bijna tien jaar geleden, dat een aantal in de radio (handel) geïntereseerde mannen tot het besluit kwam een commerciële zender te installeren op een schip buiten de Nederlandse territoriale wateren, zodat de wetgeving er geen vat op had. Blijkens de ervaringen met de Deense „vrije" zender ter zee Nercur zat er wel brood in. De Nederlandse navolging zou eerst VRON heten, Vrije Radio Omroep Nederland. Maar dit klonk te idealistisch in de oren van de geldver- schaffers en daarom werd VRON verlengd tot Veronica, kort voor het schip vanuit een Duitse haven uitvoer. Vanuit een Duitse haven, ja, want de be trokken instanties in Nederland hebben van alles ge probeerd om de geboorte van Veronica in de wind selen te laten stikken. In die beginperiode slipten de Veronikezen van de ene maas in de wet door de andere. Zo werd Veronica een feit, een deinende zender, in de vaart gehouden door een macht aan reclame en met vreugde begroet als een popstation van importantie, die niet alleen het oor kreeg van alle tieners, maar van allen die onbekommerd ver kwikt wensen te worden door continue arbeidsvita minen. Veronica is niet weg te denken. Zij heeft aan getoond, dat de reclame .mede over een dergelijk medium moet kunnen beschikken om tot een snelle omzet te komen; dat de commercie een dergelijke zender financieel exploitabel maakt, ook al mislukten enkele Britse pogingen; dat er grote behoefte bestaat aan een muzikale zender in tegenstelling tot een zender, waarin het gesproken woord overheerst; en tenslo.tte maar dat niet het minst dat de figuur van de disc jockey in dit alles een weergaloze rol speelt. Helaas wil Hilversum daar nog steeds niet aan, al staat Joost al met één voet in Bussum. Het boekje is geschreven in de stijl van Hollands Glorie Potverdorrie, de stijl van radio-Oranje vanuit Londen in bezettingstijd. En dat lijkt ons wat mis plaatst. Alle respect voor moneymakers, maar het ging de heren Verwey, die later met financieel risico de zender overnamen en tot een goudmijn maakten, niet om hogere idealen, maar om de centen. Daar hebben die heren nooit een geheim van gemaakt. Schrijver Gerth van Zanten legt echter de nadruk op het ideaal van de vrije zender en ageert tegen Den Haag als een vijandig stelsel. Terloops worden ook wat instanties belachelijk gemaakt, die bij de neus genomen zijn tijdens de opbouw van Veronica. Dezelfde Gerth van Zanten schaart zich bij andere gelegenheden echter in de rij van de regenten. Bij voorbeeld als een jongen zich in vrijheid wil uiten door het haar lang te dragen dan heet hij onmid dellijk werkschuw en als men pleit voor demon stratievrijheid dan wordt direct de openbare orde verstoord d.w.z. dat de auto's een straatje moeten omrijden. Daarom zijn we met de schrijver minder gelukkig dan met het toch wel lezenswaardige boekje. JOOST Merkwaardig blijft overigens, dat op de muzikale zender Veronica de prater Joost minstens zo grote furore maakt als de muziek. Hij is de eerste Neder lands discjockey, die wat ons land betreft dit vak heeft gemaakt door zijn woordvondsten, spelen met titels en het met verve bejegenen van toppers, niet kritiekloos, maar met badinerende bedenkingen. Hij is de uitvinder van de Wet op het Communicerende Hitwezen en zou er een universiteit voor deejees komen, dan wordt hij vast de eerste rector-magnifi- cus. Uit een van zijn top-40-programma's hebben we de volgende schriftelijke cursus samengesteld, die men al lezend moet larderen met muziek: Wees hitbewust op 192 met Massiel, met mas sieve Massiel op happening in Spanje, verkoopt goed met Stip-pip-pip-pip niet als Otis Reddings Doek of the Bay, de betreurde, maar het gaat goed sinds hij dood is Furky Street in Amerika op 23 blijven staan. Hier blijft-ie stijgen. Holland swingt een woord je mee Belle et Sebastien. de Franse Heintje, artikel 10 van de padvinderswet, wees lief voor je moeder Wat was hij lief, toen hij nog klein was en achter in het koor zong Lady Madonna met stip van 26 naar 12, niet de pan uit te branden, die Beatles toch met op de flip het Binnenlicht en dan Rosie, nee niet Josie, dat ben ik zelf en daar hebben we het nu niet over. Rosie stijgt, is niet te houden Dat het raar kan lopen met een hit weten we nog van de schilleboer van vroeger. Die is nu ook geëlektrificeerd, dat doet er niet toe, want er zijn nog storybookchildren, nu op Veronica, het hipste station in het westelijk halfrond en omstreken HUSH wordt het nummer voor bruiloften en par tijen./ Het betekent: Haast U Slechts Half, want haas tige spoed is zelden goed In het kader van het Holland Hit Festival draaien we nu inmiddels de oudste plaat, die mooie elpee van de bedstee, kom uit de bedstee, dan maken we er een foto van If I were a carpenter, iets voor de timmerlieden, als ik nu van hamertje-tik hield en jij was een lady, zou je dan ook van me houden en dan de grote twee Cinderella, ik wil bolletje, ik wil bol en bolletje. Esther en Ofarim Ik heb het u wel gezegd, wat in Engeland niet kan, gaat hier door dik en dun, de Jumbo-singers en na 3 komt 2, eerlijk is eerlijk, Delilah in al haar pracht en glorie, daaag Delilah, Congratulations, hoor. RUIL En dit alles verwerkend moeten we weer denken aan het kleine tafereeltje, verleden jaar op het stille strand. Luidruchtige tieners zijn daar bezig met een nog luidruchtiger transistor. Op dat stille strand daar maakt een bikinidame zich los uit de menigte. Zij begeeft zich rechtstreeks naar de transistor en zegt: „Zeg, jongens, zouden jullie dat ding willen afzetten. Ik zoek hier de stilte. Ik verdraag altijd al zoveel herrie, want ik woon boven een zaak met juke-box". Jongen; „Zullen we dan woning ruilen? Ik woon tegenover een kerkhof". Zwaarmoedige sceptici beweren meer dan eens dat het voor een Neder landse groep, die geen hitparadenaam heeft, totaal onmogelijk moet zyn om in Engeland succes te hebben, wy zelf waren tot voor kort deze mening ook toegedaan, maar wy zijn er van teruggekomen nu wy vier dagen lang de Engelse tournee van Bonny St. Claire en haar Tilburgse begeleidings groep Lotus Land bestaande uit bassist Dzjeems, organist Pie'eke. drummer John, zanger Martin en so logitarist Frans hebben meege maakt. Met groot gemak verwierf men in zalen, waar voorheen grote namen als Love Affair, Alan Price en Status Quo waren opgetreden, de sympathie van het publiek. Het zou overdreven zijn om te bewe ren, dat men de zalen heeft „plat- gespeeld'. Maar 't verwende auditori um toonde veel interesse en hono reerde de prestaties met een behoor lijk applaus, terwijl Engelse groepen, die de avond deelden totaal geen hand op elkaar kregen. In Nederland kun nen we waarschijnlijk binnenkort ook iets meer gaan vernemen van de Til burgse Lotus Land. „Onder producer Cees de Man gaan we onze eerste plaat maken", vertelt zanger Martin. „Het is een nummer, dat wij in Vjoew hebben gezongen, „Mr. Lion". We hebben het geschreven in samenwerking met de Engelse Mar malade". Naast het succes, dat Bonny St. Claire in Engeland boekte op de Bühne, on dervond dit talentvolle Amsterdamse zangeresje ook veel byval voor haar tweede plaatje dat deze week in Ne derland werd uitgebracht: „Come ho me" en „I surrender". Alan Freeman van de BBC presentator van het befaamde „Top of the pops" vond het geheel zeer Engels aandoen en beloofde de plaat een „plugging" te geven als hy in Engeland zou wor den uitgebracht. Barry Marshall van de beroemde Londense Agency „Ar thur Howes" deelde een compliment uit voor de perfecte uitspraak van het Engels en beloofde de nodige stappen te ondernemen om Bonny een kans te geven in Engelanjl. Of hij deze hoogdravende beloften zal inlossen, moeten wy nog maar afwachten. En zeker als wy rekening houden met de Engelse popmentaliteit. Maar het be- gein is er in ieder geval. Rietje Devilee: Waar is Ellie? Elly was met haar vriendinnetje bij de sloot gaan spelen. Nee, moeder wist dat niet. Daar ging Metje huilen, want Ellie was in de sloot gevallen. En dat wist moeder ook niet, want ze ging naar de stad boodschappen doen. Toen moeder terug kwam riep ze Ellie bin nen, maar Ellie kwam niet. Toen ging moeder naar Mietjes huis. „Mevrouw, is Ellie bij u?" vroeg ze. „Nee, ik dacht dat Metje bij u was". De moders gingen zoeken naar de kin deren en daar hoorden ze Metje huilen. „Waar is Ellie?" vroeg moeder aan Metje. Metje bleef maar huilen en zei niets. Juist kwam er een agent langs. „Agent m'n kind is weg", zei Ellie's moeder. De agent vroeg aan de huilen de Metie waar Ellie was en eindeiyk kwam er uit, dat Ellie in de sloot was gevallen. Dadeiyk vroeg de agent hulp om de sloot af te dreggen en na een poos werd Ellie opgehaald. Dood! O, wat was iedereen bedroefd, vooral de vader en moeder van Ellie. Met een ziekenauto werd het verdronken meisje naar het ziekenhuis gebracht. Gilda Birronl: O f Ting-tang In China woonde op een heel hoge berg een leuk jongetje met zyn vader en moeder. Aan de voet van de berg was een groot bos, waarin een draak woonde. De vader van Ting-tang, zo heette het jongetje, vertelde wel eens over de draak, die heel gevaariyk was en telkens zei hij tegen zijn zoontje, toch vooral nooit ver het bos in te gaan. Maar Ting-tang hield van avon tuur en als vader vertelde, begonnen zijn oogjes te glimmen. Hij zou best die B 17 4» b Vul in de staande rijtjes zoveel vierkantjes in als het getal eronder aangeeft, maar laat de rondjes wit, dan wordt 't mooi! draak wel eens willen zien. En de vol gende dag ging hij uit school niet naar huis maar naar het bos. Hy liep en liep tot hy by een grote rots kwam met een donker hol er in. Zou hier de draak wonen? Hy bonsde op de rots en hoorde een raar krakend geluid Daar kwam de draak te voorschyn. Hy spuwde vuur naar Ting-tang. Maar Ting-tang was eerst niet bang. Zyn oogjes glommen weer en hy stond te dansen. Daar begon de draak te hui len en met zyn grote poten kwam hij op Ting-tang toe. Toen werd Ting-tang wakker. Ge lukkig had hy alles maar gedroomd en hy lag in zyn warme bed. Oom Top i leuk, klein beestje 3. Nee, Tip. Ze wordt zelfs byna meer dan twee jaar oud. Het duurt nameiyk twee jaar voor dat de larve een vliegje geworden is. 4. Maar dan leeft ze niet langer meer dan een paar uur en eet noch drinkt in de tyd dat ze leeft, daar heeft zy geen tyd voor, want ze moet in aller eil een partner vinden om nieuwe eieren te kunnen leggen. Het spyt me dat je de mazelei hebt, maar morgen kom ik toen ze de kinderen zag, schrok toch wel even: ze had de zak sno vergeten. De autoped mocht voor de klas sta* De meester ging even weg en kwa terug met een groot pak. Hij liep Maryke en zei in haar oor: „Voor jou". „Voor my?" vroeg Maryke. „Van je moedér. Je was het vergetei Zo kon Maryke toch nog trakterq Het werd een fyne dag. Dorien Lamboo: Marijke is jarig Maryke ligt nog in bed. Ze is zo blij. vandaag. Ze heeft een gevoel, dat je maar een keer in het jaar hebt, want je moet weten, ze is jarig. „Vader wilt u mijn cadeautje onder de divan leggen?" „My best", zei vader. Maryke rende de trap af en plofte neer voor de divan. Ze voelde met haar hand onder de divan, maar niets hoor. Ook zag ze niets, want het was zo donker. Ze haalde haar zaklantaarn en daar zag ze een briefje liggen. „Kyk by de kachel" stond er op het papiertje. Ze rende naar de kachel en daar stond een hele mooie autoped, met een bel er op. Prachtig gewoon. Ze had niet geweten, dat ze dat zou krygen. Ze kreeg van moeder altijd ean dubbellje om er bij de huurbaas eentje te huren en dat waren steps. Daar kwamen va der en moeder beneden. Maryke vloog hem om de hals. Wat was ze toch bly. Ze mocht er ook mee naai school. By de school hielpen een paar kinderen de autoped naar boven. Maar Anita Vorst: Naar de geneeskundige dienst Ik moest naar de geneeskundi; dienst. Met m'n moeder en m'n bro< gingen we met de bus. We waren gauw. Moeder drukte op het stoj knopje, maar dat werkte niet bus stopte ook niet. Toen moesten v een eindje teruglopen. Met ons dril ën liepen we door het park en das zagen we twee papegaaien zitten. D ene zat zo stil, dat het leek of h niet echt was. Een meneer gaf her een paar nootjes, maar een paar viele op de grond. Ik raapte de nootjes op deed ze in de bakjes. We gingen v der en kwamen by de geneeskundig dienst. We moesten bij een zuster kc men. In een kleedhokje moesten v ons uitkleden, behalve het broekje we moesten op een potje een plasj doen. Toen werden we in alle stande gemeten en ook nog gewogen. We kre gen een paar schrammetjes, die gee pyn deden. Toen moesten we één oo dicht doen, ik kon het niet goed. Late moesten we één oor dicht houden dan zei de zuster heel zachtjes Iets, da we moesten nazeggen. We werden oi nog door een dokter onderzocht 1 daarna mochten we ons aankleden. Op de terugweg kregen we van mc der een lekker ysje. Zo, voor vandaag Is het weer genoeg De volgende week weer verder. Dai allemaal. TANTE JO EN NEEF TON Onzachte landing.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 10