spp* PROBLEEMLOOS Zedenproces kwam op gang na publikaties in schandaalpers „Meer dan normale5 straf geëist tegen Hugo Claus Kracht en zwakheid van Harkness Ballet Behoudend programma in De Doelen RIJDEN BEGINT BIJ FORDA-1 in LEIDEN 1000 KM GRATIS RIJDEN AUTOMOBIELBEDRIJF RIJNLAND N.V. 'RIJDAG 24 MEI 1968 DE LEJDSE COURANT Magistraal pleidooi van verdediger (Van onze correspondent) p BRUSSEL De procureur des bU de Brugse correctionele rchtbank heeft tegen de auteur Hugo us wegens schennis van de openbare cn een „meer dan normale" straf ist. Volgens het Belgische rechts gebruik eiste de procureur geen precies imschreven straf, maar gaf hü slechts »an op welk niveau de rechter zyns in- pens de strafmaat moet bepalen. De roorwaardeiyke straf van 1 maand, die je Brugse rechtbank gewoonlijk oplegt tan degenen die de openbare zedelijk heid schennen in de duinen of op het Itrand „maar die mensen verbergen lich tenminste nog", aldus de procureur achtte hij voor Claus te gering. De paximum straf op dit misdrijf bedraagt »en jaar onvoorwaardelijk. De rechtbank lal op 5 juni vonnis wijzen. De zaak tegen Hugo Claus aan wie Ichennis der openbare zeden ten laste jn-ordt gelegd, omdat hij op 30 december jl967 tijdens het experimenteel filmfesti val in Knokke drie naakte -mannen als allegorische voorstelling van de Drie eenheid had doen optraden In een mo derne bewerking van „Marteken van Nieumeghen" diende tegen de aan vankelijke bedoelingen in, met open Hij werd gekenmerkt door «en magi straal pleidooi van Claus' advocaat, mr. John Bultinck. Een cultuur-historische verhandeling tegen de achtergrond van heftige juridische beschouwingen. Daar tegenover stond een bijzonder zwak requisitoir van procureur mr. Goeminne, die volledig afging op verklaringen van Claus zelf, waarin deze gezegd had, dat zijn stuk en het optreden van de drie naakte mannen bedoeld waren als pro vocatie. Maar de procureur ging voorbij aan de vraag wat Claus had willen pro voceren. In het requisitoir waren vast stellingen te horen als de volgende: „Claus heeft naar mensen gezocht, die in het stuk attaqueren. Hij vond er drie, waarvan het moreel al afgeschaafd was dus mensen, die zeer modern waren". Kentering in de normen Met verwijzingen naar zedenprocessen uit het verleden, begon mr. Bultinck zijn pleitrede. Hij toonde aan, hoezeer het begrip „goede zeden" evolueert met de tijd waarin wij leven. Zeker in onze tijd beleven we een kentering in de norma- tiek op het gebied van de goede zeden. Zie de mode. zie de publikaties, zie de film, zie de televisie en niemand, aldus mr. Bultinck, voelt zich daar slecht van. Integendeel, een grotere vrijheid in uit drukking van gevoelens heeft precies tot gevolg, dat pornografie en obsceniteit worden terug verwezen naar hun eigen gebied, dat de dubbelzinnigheid wordt opgeheven. Aan de hand van de tekst van het toneelstuk dat Claus schreef, toonde mr. Bultinck overtuigend aan, dat geen van de personages, noch door gebaren, noch door handelingen of woorden, iets obsceens heeft gedaan. „Het enige, waar voor Claus vervolgd wordt is het blote feit van het naakt. Maar het naakt als zodanig is niet zedenschennend. Daar voor moeten andere factoren vervuld zijn. Volgens de praktijk van de rechtspraak moet het vertonen van naakt op zichzelf ten doel hebben seksuele aandriften op te wekken en verstoken zijn van elk artistiek criterium, om zedenschennend te zijn. „Het zou wel het toppunt zijn een strip-teasevertoning, die op artistie ke wijze is gebracht, vrij te spreken zoals gebeurt en het werk van een auteur als Claus te veroordelen". „Vermolmde moraal" Natuurlijk heeft Claus willen provo ceren, aldus mr. Bultinck. maar niet de zedelijke gevoelens van het publiek, ech ter wel de geest en de gedachte van de moraal. Die geest en gedachten, zoals die in het oorspronkelijke stuk „Marieken van Nieumeghen" tot uitdrukking ko men. Claus heeft met zijn toneelbewer king willen zeggen dat diezelfde geest en diezelfde gevoelens nog steeds in onze maatschappij voortleven en dat het hoog tijd wordt, dat deze oude, vermolmde moraal eruit wordt geranseld. Hij voert LUCKY LUKE: NAIJVER IN PAINFUL GULCH SUSKE EN WISKE: DE GRAMME HUURLING M! Mn m weer niet te tuilten,He! We moeten weet vrienden worden! tfriirëidffe- jf ItlMo statie erbïm inde km, lmbik?)\ school inland te steken Ik Moeide.. Hoe is het met je menden?^ MjejedKnml? Speekme tme.. fris teen benrine met meer mJmhetkwM* om bentel twrienid? j~ n BIGGLES: HAWK SLAAT TOE op het einde van het stuk de spook gestalte van die oude moraal op en dat zijn voor Claus men kan het met hem eens zijn of niet de concepties van de godheid. En daarom toont hij die god heid in de meest schamele verschijning: met niets bekleed en naakte mens. Hier is de artistieke visie van de kunstenaar aan het woord, die redenert: als ik de moraal van de schijnheiligheid wil be strijden, waarom zou ik dan tot schijn heiligheid mijn toevlucht nemen? Mr. Buliinck onthulde ook nog hoe de aanklacht tegen Claus tot stand was ge komen. Niet door de opvoering zelf, maar doordat veertien dagen later de Belgische schandaalpers een artikel met foto's bracht over het filmfestival. Daar bij de foto van de drie naakte mannen „keurig overplakt met zwarte strook jes, daar waar het moe6t, zodat de foto's daardoor obsceen werden? Dat alles om geven door een hypocriet verhaal. Zó slaan de zondagblaadjes op vuile, com merciële manier munt uit de zaak. Die publicatie is de aanleiding tot de ver volging geworden, zoals blijkt uit een dossier van het vooronderzoek. Tijdens of direct na de voorstelling is er geen mens geweest, die zich ook maar een ogenblik in zijn zedelijke gevoelens ge kwetst heeft gevoeld. Hoogstens mededader Hugo Claus, aldus de verdediger, kan als schrijver, regisseur of aanwerver van acteurs nooit als de dader vervolgd wor den. Hij heeft niet naakt op het toneel gestaan. Hij kan ten hoogsle als mede dader vervolgd worden, maar dan is de opzet die ten laste gelegd zou moeten worden wel een heel andere dan van de dader. „Als hü als mededader vervolgd wordt, dan kan dat alleen als schrijver van het stuk. Maar dan staat hij njet terecht voor een zedenschennis, maar als dader van een tuchtdellct. Dan is uw rechtbank onbevoegd en vraag ik de zaak terug te verwijzen naar de procu reur des konings. Mr. Bultink vroeg vrijspraak, ofndat er volgens hem geen sprake is geweest van zedenschennis. Subsidiair vroeg hü om onontvankelijkheid, omdat bij het afwezig zün van zedenschennis ook geen sprake kan zijn van mededaderschap. Meer subsidiair pleitte hü om onbe voegdheid van de rechtbank, omdat aan Claus een verkeerd delict ten laste zou zün gelegd. Tijdens het onder grote belangstelling uitgesproken pleidooi, waarin het goed- gedoceerde theatereffect niet ontbrak, snuffelde twee van de drie rechters af en toe in de foto's, die als bewüsmate- riaal op de tafel lagen en konden zij glimlach of lach opbrengen voor goed geplaatste opmerkingen. Maar de rechter zat erbij als ijzeren Hein, geschokt door het verval van de moraal. Hugo Claus, naar wiens naam bij het begin van de zitting niet eens gevraagd werd, zei na afloop tot zün advocaat: „Ik vertrek naar Congo en op 5 juni ben ik niet bij de uitspraak. Al wordt ik maar tot twee francs veroordeeld, ik ga in ieder geval in hoger beroep". De laatste voorstelling van het Hark- ?ss Ballet in ons land Hemelvaarts- ig in de Rotterdamse Doelen toon de duidelijk de kracht en zwakheid van ze Amerikaanse groep. Een groot nstpunt is het hoge technische dans- peil, waarbij de uitvoerenden met stij- en academische moeilijkheden spe len alsof er geen mimische bottlenecks of zwaartekracht bestonden. Aan de ne gatieve kant staat echter het feit. dat dit ensemble niet uit een harde artistie ke noodzaak is geboren zodat hier lang niet zoveel sprake is van geëngageerde danskunst als men van zo'n jonge Ame rikaanse groep wel zou mogen verwach- Een goed voorbeeld van de wat lege plastische praal is het ballet Varia tions for four plus four", op muziek van Verdi en Margaret Keogh door nie mand minder dan Anton Dolin in een hele reeks virtuoze soli, duetten, pas de trois enz. in scene gezet. Eigenlijk een maakwerkje, dat choreografisch tame lijk onevenwichtig is, want juist als men denkt dat de vier mannen, na in 't begin even de helpende hand aan de vier ballerina's te .hebben geboden, er hele maal niet meer aan te pas komen, be gint een schier niet eindigende reeks masculine stunts, waarvan dubbele tours en l'air, spectaculaire grans ietés en entrechat six nog maar tot de mid denklasse van dit kunst- en vliegwerk behoren. Voor de balletclassici opwin dend en tegelijk beeldschoon, evenals trouwens het voorbeeldige pointewerk van de danseressen, wier arabesques vol maakte lijnen te zien geven. Naar waar om deze auditie van klassieke techniek voor het publiek wordt gemaakt, weet niemand. Hoe anders en rijker van In houd was „Youth", een choreografie van Richard Wagner op muziek van Samuel Barber. Hier een lyrische pas de deux, waarin de meesterdanser Law rence Rhodes wel degelijk de overweldi gende vervoering zichtbaar weet te ma ken die zijn contact met Lone Isaksen in driekwart dansrok bij hem tijdens hun eerste ontmoeting teweegbrengt Night Song met de sterke pas de six van het perfecte adagiowerk zagen wij reeds, even als de bijna extatische roes, die in „Ti me out of mind" als een erotiserende lentestorm over het podium gaat. Het was gisteren in de goed bezette grote zaal van de Doelen wel zeer jammer, dat alle begeleidingsmuziek van een helaas niet ruisloze toonband moest komen. D-y. Museum Boymans- Van Beuningen krijgt uitbreiding R'dams Philh. Orkest (Van onze muziekredactie) „In het komende seizoen zal het ge zicht van het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest worden bepaald door de twee vaste dirigenten Jean Fournet en Edo de Waart. De eerste heeft thans de artistieke leiding van het orkest op zich genomen cn uiteraard dragen de pro gramma's zijn persoonlijke signatuur. Edo de Waart heeft daarnaast een eigen keuze uit het zo grote symfonische re pertoire gemaakt, die zijn voorkeur voor de pre-klassieken en de muziek van de 20ste eeuw zou kunnen verraden". Dit lazen we in de folder van het Rot terdams Philharmonisch Orkest seizoen 1968-1969, op de persconferentie woens dagmiddag j.l. aan de vertegenwoordi gers van de pers aangeboden, nadat de vice-voorzitter van het orekstbestuur de plannen voor de naaste toekomst heel summier had aangestipt. Mededeling, die ons reeds enigszins deed verwach ten, dat in de allernaaste toekomst een voorzichtige, vrij conservatieve koers zou worden gevolgd, waarbij slechts spo radisch uitstapjes in progressieve rich ting zouden worden gemaakt. De toelichting die de eerste dirigent gaf versterkte deze indruk. En uit de programmering vervat in de folder bleek j inderdaad, dat slechts in zeer beperkte mate aan de progressieve muziek aan dacht is besteed. Ze wordt bijna uitslui tend vertegenwoordigd door Jan van Vlijmen, Ton de Leeuw. Henk Badings en Webern, elk met één werk. Misschien zou men hier nog Pendereckl met zijn „De natura sonoris", Jurriaan Andries- scn met „Movimenti" en de 3de sym fonie van Kabelac aan toe kunnen voe gen. Alles tezamen enkele druppels in de oceaan van wat we maar gemakshalve conservatieve muziek zullen noemen. Memorabel lijkt ons de vernieuwing, beter gezed uitbreiding van 't repertoi re met de prekiassieke Aria de Batta- glia van Gabrieli en enkele minder be kende composities uit de 18de eeuw b.v van Salieri en Leduc, alsmede een der orgelconcerten van Brisci, door Arie Keijzer te spelen op het nieuwe Concert- Er blijken weinig gastdirigenten te zijn aangetrokken. Begrijpelijk voor wie Fournet hoorde zeggen, dat met een en semble hard moet worden gewerkt en een nauw contact tussen dirigent en executanten moet worden tot stand ge bracht, wil men komen tot topprestaties. Iels waarvoor het de gastdirigent als re gel aan tijd ontbreekt. Wel heeft men nogal wat gastorkes- ten geëngageerd. Onder de keur van solisten treffen we tal van landgenoten aan. Valt nog te vermelden, dat van de 13 orkestleden er slecht* 4 Nederlander ROTTERDAM (A.N.P.). B. van Rotterdam zijn van plan het Bovmans-Van Beuningen te vergroten, zodat de tentoonstellingsruimte nu een oppervlak van 3170 m2 kan wor den uitgebreid met 2325 m2. Het gaat hier om een eerste faze kosten ruim f 9 miljoen van een veel grotere uit breiding. Het architectenbureau Ir. J. P. van Bruggen, G. Drexhage, ir. J. J. Sterken- burg en A. Bodon, heeft In opdracht van de gemeente Rotterdam een defini tief ontwerp van de eerste faze en een voorlopig plan voor de tweede gemaakt. Ter toelichting van het voorstel aan de gemeenteraad zeggen B. en W. o.m. dat de verzameling van het museum in de afgelopen jaren is uitgebreid, maar dat de mogelijkheid om deze ten toon te stellen ver beneden het niveau van een normaal museumbeleid ligt. Kleine stations moeten te voet bereikbaar zijn UTRECHT (ANP) „De trein moet vanuit de woning eenvoudig te bereiken zijn en rond het station van aankomst moeten vele bestemmingen zijn gele gen. Die eenvoudige bereikbaarheid is een kwestie van loopafstand drie kwart van de reizigers naar voorstad en forensenstations loopt. Kleine sta tions die niet in voldoende mate te voet kunnen worden bereikt, vervullen geen functie en hebben geen reden van Er is een nieuw probleem: er is open baar vervoer nodig om het stadshart le vend te houden, maar het functioneert nog onvoldoende om aantrekkelijk te zijn. Waar spreiding van wonen en wer ken is kan geen openbaar vervoer be staan. Dit zei vanmiddag mr. W. J. de Graaff, chef van de vervoersdienst van de NS. bij de opening van een expositie over voorstadstations in het Utrechtse Spoorwegmuseum. De tentoonstelling wordt gehouden ter gelegenheid van de opening van het station Overvecht in het gelijknamige nieuwe stadsdeel van Utrecht. Eerste congres dienstweigeraars DEN HAAG (ANP) De Bond voor Dienstweigeraars, BVD, organiseert voor de eerste maal ln zijn bestaan een congres voor leden cn sympathisanten. Dit zal zaterdag 8 juni ln Utrecht gehou den worden. In do ochtendvergadering komen huishoudelijke zaken en een be stuursverkiezing aan de orde. In de middag wordt een openbaar bedat ge- Beneluxfilmfestival geopend 's-HERTOGENBOSCH In de stads schouwburg te Den Bosch is gistermid dag het Beneluxfilmfestival 1968 begon nen. Tot dit festival zijn na voorselertie 31 amateurfilms en 61 professionele films toegelaten van cineasten uit Ne derland, België en Luxemburg. Zij worden beoordeeld door twee af zonderlijke jury's. Die voor de profes sionele film staat onder voorzitterschap van Jan Blokker. Leden zijn de filmcri ticus Ch. Boost en de Belgen Emicl De- gelin, Roland Verhavert en Harry Kü- mel. De jury voor de amateurfilms be staat uit: voorzitter ing. M. Tans en de leden F. van Doorn, F. Heffink, J. van Liempt en F. Weisz. De prijsuitreiking en de vertoning van de bekroonde film hebben zondagmiddag ln de stads schouwburg plaats. Zuidnederlaiulse Opera neemt ontslag (Van onze correspondent) MAASTRICHT Op zijn verzoek heeft het bestuur van de stichting Zuid nederlandse Opera eervol ontslag ver leend aan de intendant Jef M. A. Baarts. Maatregelen zullen op korte termijn worden genomen om in de daardoor ontstane vacature te voorzien. De heer Baarts zal zijn werkzaamheden blijven vervullen tijdens de onvermijdelijke overgangsperiode naar een nieuwe con stellatie van de Zuidnederlandse Opera Hierbij staat het bestuur voor ogen een versterking van de beroepsbasis van het gezelschap. Met dit verrassend ont slag sloot Jef Baarts een 20 jaar lange actieve en zorgenrljke periode af van de Zuidnederlandse Opera, door hem zelf opgericht en op een zeer persoon lijke niet altijd bevredigende maar steeds idealistische wijze geleid van de faze van het zuivere amateurisme naar de faze van het compromis tussen ama teurisme en beroeps. Van Gogh in veiling LONDEN (AP) Een portret VU zijn moeder van Vincent van Gogh zal 28 mei bij Christie's geveild worden. Het is ingezonden door Theodore Pit- cairn uit Pennsylvania wiens Monet vo rig jaar het recordbedrag van 588.000 pond heeft opgebracht. Pitcairn is in de twintiger jaren begonnen werken van impressionisten op te kopen. Zijn vader was één van de oprichters van de Pitts burgh Glass Company. Van Gogh maakte het portret van zijn moeder het enige dat bekend is aan de hand van een foto enige maan den voordat hü in 1888 in Aries krank zinnig werd. In het Museum voor het Boek, Rijks museum Meermanno-Westreenianum, Prinsessegracht 30 Den Haag, wordt op vrijdag 31 mei een tentoonstelling geopend van vogelboeken uit tien eeu wen onder de titel „Van diverse plui- ADVERTENTIE) De 3 gelukkige winnaars van onze vliegreis, van de afgelopen week zün N. J. VAN ES, Obrechtalraat 42. Leiden: J. DE WOLF. Valeriusstraat 30. Leiden; A. HOEK. Hoofdstraat 5. Noordwijk Zee. WIJ BIEDEN U DEZE WEEK Hermens (Neerlandia) met pensioen UTRECHT (ANP1 Dr. H. J. A. Hermens, president-directuer van de uit geversmaatschappij Neerlandia ln Utrecht, gaat op 1 juli met pensioen. Tij dens een receptie in Pays Bas zal hij op 21 juni afscheid nemen. voor iedere 3e koper van één van FORD TAUNUS 12M, 55.000 km, FORD TAUNUS 12M, 1,5 liter FORD TAUNUS 12M FORD TAUNUS 12M, 1.3 Liter, 38.000 km. FORD TAUNUS 12M Combi FORD TAUNUS 15M, 39.000 km FORD CORTINA, 1,5 liter, 45.000 km. FORD CORTINA 1200, 21.000 km. FORD TAUNUS 17M, 13.000 km, FORD ZEPHYR OPEL REKORD 1700, 20.000 km. INRUIL TAXATIE RENAULT DAUPHINE RENAULT R 8 SCALDIA SPECIAL VAUXHALL VIVA DE LUXE VAUXHALL VIVA DE LUXE WARTBURG DE LUXE MORRIS 850 CITROëN 2 C.V. TAUNUS 20M T.S. OLDSMOBILE CUTLASS automaat 4-deurs VOLKSWAGENS '65—'1 VERZEKERINGEN 5 MEILAAN 7 - LEIDEN - Tel. 24647 Galerie Walenkamp. Nieuwsteeg II Lei den, exposeert van 29 mei tot 19 Ju ni schilderijen en objekten van Wil lem Buijs. ZON of geen ZON DE BILT Boven 8kandinavir en West-Rusland bevindt zich 'u omvangrijk hogedrukgebied, dat in onss omgeving zonnig weer veroorzaakt. Op de Oceaan ten zuiden van Groenland verandert K.N.M.1. Overwegend deelt mede: droog weer een depressie weinig van plaats. Len bij de depressie behorend rontensysteem dringt langzaam op in de richting van het vaste land. Op de nadering ervan daalt de luchtdruk op de Britse eilan den en in FrankrijkIn verband hiermee zal met ren matige en af en toe vrij krachtige zuidooste lijke wind lucht naar ons land •worden aangevoerd, waarin de temperaturen opnieuw iets hoger zullen worden dan vanelaag. De zonneschijn eal evenwel door wolkensluiers in de hogere ni- vcaus wat worden getemperd. Neerslag wordt er niet verwacht. Zon: oj.J—20.1,2 Maan: 0*.28—19.1.1 Hoogte. Bohsv. 1.69—H.tt. Weer in Nederland Weer in iïuropa Luxcmburi Scheepvaartberichten CARMEN 20 v Trondhetm vertrokken COHNEL1S BROERE 22 te Teeaport KEIZERSGRACHT 22 mijl z Startpolnt ni LIJNBAANSGRACHT 21 te Rotterdam MAUD posa 21 Brunsbnettel n Hui) MIRACH-N 21 85 mijl no Vllano n Le Havn SITULA pms 21 Kreta n Mnraellle VISCOUNT puss 21 Vllaslngen n Londen WKSTROPA 31 te Rdam ANDLJKpuxn 2I°Vlüw?n BENGALEN 21 700 mijl BILLTTON 21 85 mijl z Maraellle n Per BOVENKERK 31 480 mijl o Mombaaa i GANYMEDES 31 te Ilo verwacht HILVERSUM 21 te Miami HOOGKERK 21 tc Ceylon verwacht KOROVINA 21 700 mijl wnw Knap Verdlsch KOSSMATKLLA 21 800 mijl w Canartache e MAASDAM 21 van Rotterdam n Montreal MAINLLOYD 21 300 mijl w Gibraltar naa SEi NELLOYD 21 1280 mijl ono Tahiti naar SKRVAASKRRK *21 420 mijl o 8t Helena nr STATENDAM 21 van Santander n Guernaey STRAAT LAGOS 22 te Tlmaru verw STRAAT TOW A 21 v Lome n Abidjan TAHAMA .'I 400 mijl w Kaap Verd eilanden Universitair nieuws natuurwelenNch.me). G. Kranenburg, Lel- C. ii Leeuwen#teln. I-eldan, D. li. rabcr! OejpitKer.it, II. J. A. tie Vrlr*. V. E, de Grunt mej. J C M van Eljndhovm cn H. P. Mi- g: L. de Hoog. me). J V P. M de Goelj allen ma. H.i/> mwoude: srml-artscxamen: H. A. M. Polter van I.oon-1'eek, Oegatgeest arUcx.: me], A. G. Duljiter. Noordwijk, J. J. 'v. tl. Kunde uit Lelden. AMSTERDAM - Aan de universiteit van Amsterdam la de heer J. E, Huetlng, won. te Amaterdarn^^cn geb. ln Den^Hnag, geprn- tuurwetenach. op een proefxchrlft getiteld PaychofyalologUche onderzoek van llchamr lljke arbeid. Voorwaardelijke en onvoor- reactie#, voor, «IJden* en na het van een lichamelijke preatatl- n de dlerfyzlologie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 9