uniek!! stereo festival VAD „Je moet er geweest zijn om er over te kunnen oordelen' fields Sou^ont een radiospel dat het dertig jaar uithield slechts 6?5 Documentaires over apa rtheici in Z.-Afrika Piet Kort vertelt over zijn ervaringen DE LEIDSE COURANT VRUDAG 24 MEI 1968 Knelpunt komt aan de orde T/OLGENDE week komt in de Kamer het wezenlijke knelpunt van 'slands hui dige sociaal-economische welzijn uitvoerig aan de orde. Zowel het debat ov€ „loonnota" als de verdere behandeling van de B.T.W.-wet (de nieuwe omzet belasting!) zullen toegespitst kunnen worden op de vraag of en hoeveel de regering bereid is verder te gaan met het reserveren en beschikbaar stellen van geld voor de werkgelegenheid. Dat de oppositie klaar stond om het voorgenomen regeringsbeleid met zwaar geschut te bestoken, ligt voor de hand. Ware dit niet zo, dan verloor de politieke oppositie een goed deel van haar be staansrecht. Maar wat we in ons artikel van dinsdag als verwachting uitspraken, gaat kennelijk gebeuren: ook vanuit de Kamerfracties die politiek haar funda ment vormen, zal de regering onder druk gezet worden om te bewijzen dat de hoqfdlljnen van haar sociaal-economisch beleid de werkgelegenheid zo veel als maar mogelijk is ten goede zullen komen. Voor ons blijft ook na het kennis nemen van diverse reacties op en kant tekeningen bij de jongste regerings nota de nog onbeantwoorde vraag, of de maatregelen die het kabinet aankondigt niet met een veel forser financiële in jectie uitgevoerd zouden moeten worden om voor het structurele werkgelegen heidsprobleem ook inderdaad een struc turele oplossing te vinden. AL vóór de regeringsnota was het kabinet-De Jong ook van bevrien de zijde gewezen op de mogelijkheid dat ondanks een samenspel van vóór- en nadelen in de B.T.W.-wet voor de sociaal-zwakste groepen het eindresul taat wel eens negatief zou kunnen zijn. De eerste ronde van het Kamerdebat heeft die indruk versterkt, zodat met reden verwacht mag worden, dat óf het gebied van de tarieven óf op dat van aanvullende maatregelen af spraken worden gemaakt, waardoor het duurder worden van eerste levensbehoef ten kan worden voorkomen óf anders opgevangen. Met het optrekken van sociale uitkeringen valt dan wel iets niet alles! te bereiken. Maar omdat ook zoiets geld kost, is het geen on belangrijk detail, waar de regering meent dat geld vandaan te moeten halent ult- I sluitend uit verhoogde premie-inkomsten of uit de meer-opbrengst van de nieuwe omzetbelasting voor de schatkist? Op dit punt zouden we een misschien niet zo voor de hand liggend verband willen leggen met de „loonnota". Het bevriezen van contractverbeteringen kan een noodzakelijke maatregel zi. om zo'n maatregel te kunnen verdedigen al zou haar duur inderdaad tijdelijk zijn moet het kabinet onze mening dan tegelijkertijd zorgen voor drie dingen: ten eerste voor krachtiger beleid bij het bestrijden de structurele werkloosheid; ten tweede voorkomen dat een loonstop in bedrijv gaat leiden tot hogere winstuitkeringen; ten derde een verhoogde aandacht de laagstbetaalden. Begin van deze week hebben we twee eerstgenoemde punten al in kort besproken. Over het derde nog kanttekening. IN het complex van nieuwe belasting- plannen en loonmaatregelen blijft sociaal het gevaarlijkste punt dat de actie om de toekomst van de sociaal- zwaksten te verbeteren wordt afgeremd, zo niet stop gezet. Economisch is wel juist, dat t zienlijke inkomstenverbetering van dui zend topfiguren of van 150 Kamerleden de conjunctuur minder doet, dan heel bescheiden loonsverhoging var groep der zwaksten, maar in de gegeven situatie lijkt sociaal toch alles e pleiten, dat de regering bij het maken uitzonderingen dan toch in de eerste plaats aan de zwaksten denkt. j zouden een „bevriezing van C.A.O.'s" want daaropp komt verlen ging van contracten toch wel neer thans acceptabel vinden, wanneer het minimumloon hiervan vrijgesteld werd, door daarvoor begin 1969 wel een even tueel noodzakelijke verhoging te laten doorgaan. Een zekere nivellering is dan natuur lijk niet te voorkomen; maar na het opbergen van de loonstop moeten vak beweging en bedrijfsleven dan maar overleggen of en hoe ze de ongunstige gevolgen daarvan weer kunnen weg- Op die manier wordt o.i. het best voorkomen dat een maatregel die de regering noodzakelijk acht niet ten koste gaat van een onderdeel van een beleid dat menigeen in het bedrijfsleven politiek sociaal dringend noodzakelijk mm (Vervolg van de voorpagina) Tegen de VAD Is ook aangevoerd, dat de werknemers op den duur een te gro te invloed op het ondernemingsbeleid zouden krijgen, ten nadele van continuï teit en groei van de onderneming. Het tegendeel is volgens de voorstanders het geval, want de werknemers krijgen dan juist een groot belang bij het succesvol opereren van een onderneming. En ove rigens past de VAD in de democratise ring van de maatschappelijke verhoudin gen. Niet verplicht De voorstanders achten een verplichte Invoering van de VAD uit psychologische overwegingen ongewenst. Zij staan een geleidelijke invoering voor. Zij zouden VAD via CAO's willen regelen, zo no dig van bedrijfstak tot bedrijfstak ver schillend van vormgeving. Van de over heid wordt verwacht, dat zij de toepas sing van VAD stimuleert en juridische belemmeringen wegneemt. Waar een VAD-regeling moeilijk of niet uitvoerbaar is ln ondernemingen met een rechtsvorm zonder waardepa pieren, bij de overheid, bij korte dienst verbanden (bouw) zou „investerings- loon" in de plaats van VAD moeten tre den. Deze extra-loonsverhogingen zou den evenmin contant uitgekeerd moeten worden, maar op een rekening bij een sociale beleggingsmaatschappij moeten worden gezet. Wat dit onderwerp betreft j verliest de vakbeweging weer de greep op enKele medestanders, want deze SER- leden vinden, dat investeringsloon niets te maken heeft met een andere verde ling van overwinst. Zonder te willen beweren blijkens het SER-advies dat er nooit iets be hoeft te veranderen, zijn de werkgevers tegen VAD. Zij ontkennen, dat de be staande vermogensverschillen oorzaak zijn van maatschappelijke tegenstellin gen en zij ontkennen ook, dat grote groepen geen enkel vermogen bezitten. Overigens wordt volgens hen de beteke nis van het bezit van een vermogen on derschat. De versterkte sociale zeker heid en de sterk toegenomen collectie ve voorzieningen hebben de betekenis van het bezit van een zeker vermogen anders dan voor eigen bedrijfsvoe ring aanzienlijk verminderd. De tegenstanders verwachten van al gemene toepassing van VAD een nega tief effect op de economische groei. Zij bestrijden, dat de beloning van de fac tor arbeid te laag zou zijn in verhou ding tot de beloning van de factor ka pitaal. Kapitaalvlucht Dc feiten zouden het tegendeel uitwij zen. Als men voorts de positieve resul taten van het ondernemen ook nog eens met VAD zou belasten, zou het risico dragend kapitaal zich wel eens van het ondernemen kunnen terugtrekken en an dere, meer perspectief biedende moge lijkheden kunnen gaan zoeken. Dc tegen standers menen, dat de factor kapitaal grotere risico's loopt dan de factor ar- I beid. Bij faillissement b.v. is het kapi taal meestal verloren, de arbeidspoten- I tic blijft met als ruggesteun nog de werkloosheidsuitkering. Voor verwezenlijking van de deelge nootschapsgedachte, aldus de tegenstan ders van de VAD, moeten andere mid delen worden toegepast, zoals verbeter de communicatie, delegatie en overleg binnen de onderneming, met als even tueel sluitstuk winstdeling. Maar in dit streven kan beslist geen uitgangspunt worden gevonden voor een beleid, gericht op wijziging van de ver mogensverhoudingen, zoals met VAD worden beoogd. Nog sterker keert deze groep zich tegen investeringsloon, dat wordt genoemd „een door niets gemo tiveerde kostenstijging". De SER heeft in zijn eigen advies ook uitvoering aandacht geschonken aan de premiëring van spaar- en winstdelings- régelingen, een ander Instrument tot be zitsvorming. Een aantal nieuwe facili teiten wordt bepleit, opdat deze rege lingen aantrekkelijker worden en alge mene toepassing krijgen. (ADVERTENTIE) Een stereo langspeelplaat waar op 14 beroemde, internationale amusementsorkesten 14 beroem de werken spelen. Verkrijgbaar bij elke erkende grammofoon- platenhandelaar. Haast ul Dit Is een tijdelijke aanbieding. De oplage is beperkt. ö-— Tienduizend vragen in 300 uitzendingen Zondagavond 26 mei klinkt om uur als inzet van de radiorubriek „Hersengymnastiek" de herkennings tune „Run rabbitt run". Het is die dag precies dertig jaren geleden, dat de AVRO-radio naar een idee van de t malige programmaleider mr. J. Daas startte met dit onverwoestbare spel van parate kennis, dat nog steeds gehoor van ruim vierhonderddui zend luisteraars trekt. De heer Jan Herpen, chef van de afdeling „Ge sproken woord" bij de AVRO. die teza- :n met chef omroepdienst Jan Boots- ;vr. Ciska v. Nispen-Harms (Mieke) en Gerard van Krevelen al vele jaren dit spel voor de microfoon leidt, ver telde ons iets over de geschiedenis van deze nog altijd populaire radiorubriek. Voor de oorlog was de heer G. de Jos- seling de Jong gedurende 16 uitzendin gen vragensteller in dit radioprogram ma. Gedurende de bezetting verdween „Hersengymnastiek" uit de ether, maar keerde in. 1946 terug. Toen werd om roeper Jan Boots de vragensteller, met assistentie van („Hoe is de stand Mie ke") AVRO-omroepster mej. Mieke Melcher, Bob Wallagh en dirigent Gerard van Krevelen voor de muzikale vragen. Miekè hield de score bij tot zij in het huwelijk trad en naar Canada verhuisde, waar ze thans nog „radio actief" is bij de Canadian Broadcasting Company. Haar plaats werd toen inge nomen door mej. Ciska Harms. De honderdste uitzending vond plaats op 1 april 1951 en bestond uit een wed strijd tussen radio- en dagbladjourna listen. Twee jaar later werd de „Her sengymnastiek" een onderdeel van de „Bonte Dinsdagavondtrein", maar de rubriek kreeg in 1957 een zelfstandig plaatsje op de zondagavond. Competitie Het spel werd steeds aangepast aan de tijd en kreeg meer een competitieka rakter. De uitzendingen wonnen daar door aan vaart en spanning. Menigmaal werd dit spel in dienst gesteld van grote charitatieve acties als „Wie opent de kluis" in 1958 en „Alles op een kaart" in 1959. De heer Van Herpen heeft van 1964 tot 1966 dit veelbeluisterde pro gramma op zijn eentje voorbereid en voor de microfoon gebracht. Vanaf 1966 werd het competitiekarakter weer door gevoerd en vorig 'jaar werd de compe titie tussen de deelnemende teams be sloten met het opsporen van het „mees terbrein" in de winnende ploeg. Zon dagavond 26 mei zal tijdens de laatste uitzending van dit seizoen ook degene uit het winnende team, die de meeste vragen foutloos heeft beantwoord, wor den aangewezen. Talloze vragen „Hersengymnastiek" is vermoedelijk het oudste Nederlandse radiospel, waarop later talloze variaties zijn ont staan, die inmiddels vrijwel alle maal verdwenen zijn. Ook de televi- siequizes werden menigmaal geënt op deze rubriek, waarvoor duizenden luis teraars in de loop der jaren evenzove- le vragen en antwoorden mochten in sturen. Jan v. Herpen, die voor elk van de uit tien deelnemers bestaande teams in totaal twintig vragen moesten for muleren, had bovendien de zware taak om de duizenden ingezonden vragen met antwoorden te verifiëren in ency clopedieën, woordenboeken e n atlas sen. Op zijn afdeling heeft hij een dos sier met nog talloze vragen en ant woorden, waarop hij nergens in, de be staande literatuur een bevestiging van juistheid kon vinden. Menige ingezon den vraag moest in de loop der tijd worden afgewezen, omdat ze te moei lijk of te gemakkelijk waren, of om dat de vragen reeds in een van de vo rige uitzendingen waren gesteld. Van Herpen stelt er namelijk een eer in om niet in herhaling te vallen. Goede vragen en antwoorden, die in de „Hersengymnastiek" kunnen worden opgenomen, worden met vijf gulden door de AVRO-radio gehonoreerd. In meer dan 300 uitzendingen van dit spel werden op de talloze teams meer dan tienduizend vragen afgevuurd. Bob Wallagh verzamelde ze en liet ze in boekvorm verschijnen onder de titel „Hoe is de stand Mieke?". Samen met Jan Boots schreef Van Herpen enige V. 1. n. „Mieke" G. van Krevelen, J. Boots, en J. van Herpenpresen- van het, A.V.R.O.-spelletje hersengymnastiek". NEDERLAND I (STER- I reclameuitzendingen om 18.55, 19.03, 19.56, 20.16) NTS: I 18.50 uur: Pipo de clown 19.00 uur: Nieuws in het kort TROS: i 19.06 uur: Mr. Ed, tv-serie 19.30 uur: The Munsters, tv-serie NTS: 20.00 uur: Journaal TROS: 20.20 uur: Nachtdienst, tv-klucht 22.30 uur: Moment, magazine 22.30 uur: Rede generaal De Gaulle NTS Tweede journaal Olympla's Toer VARA: 21.00—22.30 uur: NBC-Orkest o.l.v. Arturo Toscanini, concert 22.55—23.55 uur: Prettig weekend, platenkeus. NEDERLAND II (STER- reclameuitzendingen om 18.55 en 20.16) NTS: 18.50 uur: Pipo de clown 19.00 uur: Nieuws in het kort 19.03 uur: Weekjoumaal voor gehoorgestoorden 19.25 uur: Open oog, signalerings programma 20.00 uur: Journaal VARA: 20.20 uur: Achter het nieuws, actualiteitenrubriek 20.45 uur: Coronation Street. NCRV: 19.10 uur Zo maar zomers, amusementsprogr (deel I) 20.00 uur: Rede generaal 22.15 uur: Uitgerekend, consumentenprogr. NTS: 22.20 uur: Tweede journaal. Televisie morgen NEDERLAND I TELEAC: 14.30 uur: Russische lee NTS: 16.00 uur: Nieuws in het kort NCRV: 16.01 uur: Onder de loep. filatelistisch allerlei 16.20 uur: Abbott en Costello, film 16.45 uur: Kijkkast, j eugdprogr amma De Gaulle, rwaama Zo maar zomers (deel II) 20.50—22.00 uur: Donker licht, luisterspel TROS: 22.4023.55 uur: All-in, amusements programma. (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Piet Kort, free-lancc journalist van de omroep In Hilver sum, reisde eind vorig jaar naar Zuid- Afrika, toen hij omroeper kon worden bij de Nederlandse dienst van „Die Suid Afrikaanse Uitsaai Korporasie". Het sehonk hem de unieke kans om geruimte tijd te werken in een land, dat door zijn eigen apart heidspolitiek geen goed meer kan doen in de ogen van de gehele wereld. In Zuid-Afrika zeggen ze altijd: „Je moet er zelf geweest zijn om er over.te kun nen oordelen". Na vier maanden te hebben gewerkt bij de SAUK zegt Kort, dat hij het volkomen eens is inel deze uitspraak. Je moet zelf de ellen dige gevolgen van de apartheidspoli tiek gezien hebben, om echt te weten wat die betekent voor de negers, die misbruikt worden voor het vuilste werk. 's Avonds moeten ze terug naar de negergetto's waar de armoe zich opstapelt en waar onder hel opzette lijk in stand gehouden proletariaat de misdaad welig tiert. Terwijl Zuid-Afri ka volledig steunt op de goedkope zwarte arbeider, vleit de blanke zich met dc leugen: „Kijk eens wat wij van het land gemaakt hebben. Welvaart overal, te danken aan de blanke". Wat blanken en niet-blanken in die vier maanden van zijn verblijf in Zuid- Afrika tegen hem gezegd hebben, heeft hij opgeschreven. Wat links rechts mensen in ingezonden brieven aan hun kranten schreven, heeft hij uitgeknipt. De negatieven, knipsels en aantekeningen werden via brieven of vriendelijke verlofgangers naar derland getransporteerd. En al dit i teriaal heeft hij niet alleen gebruikt voor een uiterst leerzaam boekje, dat onder de titel „Een land apart" in de Zwarte Beerreeks van uitgeverij Bru- na te Utrecht is verschenen, maar werd door Piet Kort en de VARA ook gebruikt voor het maken van drie ra diodocumentaires die binnenkort (29 mei, 5 en 12 juni) zullen worden uitge zonden. De vorm van deze drie radioprogram ma's is te danken aan de regie en lei ding van de oud-hoorspelpionier van de VARA, de heer S. de Vries jr. Hij vertelt ons. dat al dit „dode" materi aal van knipsels, foto's en notities zich alleen maar leende voor de vorm van een gedramatiseerde documentaire, waarbij het woord dramatiseren dan alleen in technische zin dient te wor den verstaan. S. de Vries had voor dit doel liever met amateurs dan met le den van de hoorspelkern gewerkt, maar dat plan lukte niet. Ook Zuid afrikanen behoudens een gunstige uitzondering durfden hieraan geen medewerking te verlenen. Daarom laat hij de journalist Piet Kort als verteller optreden, die gesprekken voert met blanken en niet-blanken (acteurs en actrices) naar aanleiding van authentieke gesprekken. Aan het slot van de drie documentaires is de aanhouding van Piet Kort op het vliegveld Jan Smuts door de veilig heidspolitie gereconstrueerd. Daar ontnam men hem zijn laatste aante keningen, filmrolletjes en geluidsband jes, alvorens men hem toch liet ver trekken. Van zijn verblijf in Zuid-Afrika zegt Kort, dat hij er met een gevoel van tolerantie en begrip, ondanks bepaal de vooroordelen, naar toe gegaan is. Al spoedig kwam hij tot de ontdek king, dat hij in dit politieke klimaat niet kon leven en hot stond toen al vast, dat hij de Suid Afrikaanse Uit saai Kopcrasie spoedig weer zou ver laten. Overigens heeft hij behoudens moei- RadiojoumaUet Piet Kor» éi Johannes burg. lijkheden bij het maken van foto's in negergetto Alexandra bij Johannes burg al die vier maanden vrijwel niets van de veiligheidspolitie gemerkt. Schamper verklaarde Piet Kort, dat thans door de Zuidafrikaanse ambas sade in Den Haag middels bulletins aan de pers wordt verklaard, dat al les wat Piet Kort over Zuid-Afrika vertelt, gelogen is. De kreet „Je moet er geweest zijn", doet daar kennelijk nu geen opgeld meer en daarom heeft Piet hem maar gebruikt als titel voor zijn drie radiodocumentaires. jaren geleden het boekje „Hersengym nastiek", dat zoveel belangstelling trok, dat hij vorig jaar een nieuwe afleve ring onder de titel „Koppie, koppie" samenstelde. De reacties op dit programma zijn telbaar. De luisteraars schrijven middellijk als ze menen, dat een vraag wel met een punt wordt gehonoreerd, terwijl het antwoord foutief zou zijn geweest. Ook het omgekeerde komt voor. Van Herpen zegt: „We vinden dat leuk en schamen ons er niet om een gemaakte fout te herstellen. Toch nemen we alle voorzorgsmaatre gelen om te zorgen dat de gestelde vragen en antwoorden waterdicht zijn" De rubriek vereist niet alleen een goe de voorbereiding, maar in de research gaat erg veel tijd zitten. Daarom be paalt Van Herpen er zich toe, elke dag minstens twee vragen voor te berei den en de antwoorden op waarheid te onderzoeken. Van Herpen die daar naast tot voor kort zeven boeken ir de veertien dagen moest bespreken ei: voor de NRU het wetenschappelijk journaal „Gamma van Alpha en Beta" maakt, heeft weinig tijd voor iets an ders. Sinds twee maanden bezit hij een tv-ontvanger. Hij kijkt zeer selectief. Zijn grootste belangstelling gaat uit naar het tv-drama, kunstrubrieken en het programma „Luipaard op schoot". Bij de radio, die hij beroepshalve voortdurend beluistert, zijn het e eens de kunstrubrieken die grootste aandacht trekken. Verder vindt hij vooral de presentatiestijl van Bert Garthoff in „Weer of geen weer" een uniek stukje vakmanschap. Ambtshalve ziet hij voorts 75 procent van de toneelpremières van de Neder landse gezelschappen. De zaterdagoch tend gebruikt hij om met een groep heren van middelbare leeftijd op An na's Hoeve te Hilversum de atletiek- sport te beoefenen. Hij is namelijk al sinds enkele jaren gediplomeerd trai ner bij de Goois Atletiek Club. Maar de rubriek „Hersengymnastiek" laat hem nog steeds niet los en hij hoopt er ook in het nieuwe seizoen met veel plezier aan te kunnen werken, in de wetenschap dat hij honderdduizen den luisteraars met een leerzaam en interessant halfuurtje een prettige tijd passering kan bieden. F ilmsamenvatting Olympia's Toer De NTS zendt vanaf vanavond tot en met woensdag 29 mei elke avond een vijf minuten durende, gefilmde samen vatting uit van Olympia's Tour door Nederland. De reportages, die door Barend Ba- rendse van commentaar worden voor zien, zullen na afloop van het laatste journaal op Nederland I worden uitge zonden. Slechts op zondagavond 26 mei wordt deze samenvatting in het N.T.S.- sportprogramma ondergebracht, ter wijl op dinsdagavond 28 mei de repor- j tage na het laatste journaal op Neder land 2 wordt uitgezonden. RADIO PROGRAMMA VRIJDAG HILVERSUM I (402) VPRO: Nieuws. 18.16 Berichten. De vrije geda ijdenker en de Oorlog, le 1935 Crlterlurr VPRO: 18.30 Het rich tin. 22. 5 Actua weekend: licht gevi Volkspartij. Kat je. 18.46 Actualiteiten. 19.00 Wereldpanora ma. 19.10 Zo maar zomers: licht gevarieerd muziekprogramma (opn.) 20.50 Donker licht, hoorspel. TROS: 22.00 Jazz a go go. 22.30 Nieuws. 22.40 AU ln, gevarieerd pro gramma. 23.55-24.00 Nieuws. m) 18.00 Nieuws. 18.03 18.28 Paardesportultsla- ifoonmuzlek. 18.35 Ver- Gram mof oonmuzlek 18.52 Taalwenken (her- ammofoonmuzlek. 19.00 Voor de soldater 00-23.00 Konigir wedstrijd voor piano 1968. ieuws en ochtendgymnastiek. 7.20 Socialis- »ch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmu- ek. VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 leuws. 8.11 Van de voorpagina. 8.15 Z.O. 5: gevarieerd programma. (9.35-9.40 Wa- ).50 Wegwijs: tips irbeldsverhoudingen. 11.02 Meisjeskoor: geluld: jong talent. 1 beter Begrip: beter begrip, ci /s. ,13.11 VARA- llchte gra BRUSSEL NED (324 m) Amusementsprogram: Lichte orkestmuziek. 12.55 I 13.15 Gevarieerd programm; mmofoonmuzlek. 15.44 us muzieklulsteren (2) lam Kenangan, een orkestmuziek (gr). 17.25 Radlojour- i5 S.O.S.-berlchten. HILVERSUM II (298m NCRV: 7.1 7.45 Stereo: Moderr ichte grammofoonmuzlek. 9.30 Ver- 0.55 Kunstkroniek. 11.00 Nieuws. 11.02 Le en leven met de oecumenen, lezing. 11.1' Klassieke grammofoonmuzlek. 11.55 S.O.S.- berlchten. KRO: 12.00 Lichte pianomuziek gr.). 12.14 Marktberichten. 12.16 Overhelds- 'oorlichtlng: Werk en welzijn. Vraaggesprek ■an Claude Bellonl met de Minister van So- :iale Zaken en Volksgezondheid dr. P. Slde- nding. NRU: Vliegende schijvei 16.02 Nieuws.) NRU: 16.30 Franse les HIRO: 17.00 Fluoridering van het drinkwa KRO: 17.30 6-7-6-8: pocketradio voo: HILVERSUM III (240 1303 Licht lm :uldzeeserenade. Dat Willy van Hemert een van onze bekwaamste t.v.-regisseurs Is, stond al lang vast. Wat zo'n feit betekent als zo'n man met praktisch onbeperkte middelen werken kan, bleek gister avond, toen de N.C.R.V. 'n bloemlezing uitzond uit het door hem voor de Duitse t.v. gemaakte „Von unt ftir Sic", dat vorig jaar kerstmis door het Z.D.F. werd uitgezonden. Een opera- musicalselectie met grote sterren, mag nifieke decors en kostuums en een, wat de gezongen operafragmenten betreft, sublieme beeldregie van Van Hemert. Merkwaardig bood die regie wat betref! de Nozze-ouverture niets bijzonders, evenmin als de musicalselectie aan het slot. Maar juist de „moeilijke" operafragmenten met één zangsolist, die minutenlang zijn, respectievelijk haar, aria uitzingt en daarmee heel hoge eisen stelt aan de regie, die minutenlang de spanning van 'n goed beeld moet vasthouden, werden stuk voor stuk dermate juweeltjes van t.v.- registratie, dat we van een gelijkelijke congenialiteit zouden dui-ven spreken van componist, uitvoerenden en regis- Dit sprak te meer, omdat deze selectie in de vorm waarin de N.C.R.V. haar uitzond, extra-fragmentarisch werd: met Van Hemert als spreker van tus senteksten, die soms een aardige blik ln de regiekeuken gunden, maar het nadeel hadden, dat we by het genieten van de spU» het recept meeproefden. Bovendien was Van Hemert klaarblij kelijk trots op zijn artistieke resultaat. Dat was terecht, maar het leek er een beetje op, dat hij zichzelf een krans reikte, die hy juist in dit geval hele maal niet nodig had. We weten niet of het gehele program ma „vrij voor uitzending" is. Zo dit het geval mocht zijn, zouden we drin gend een herhaling in de oorspronke lijke vorm willen bepleiten. En dan op een gunstiger tijdstip dan als alterna tief van een voetbalwedstrijd op het eerste net, zoals gisteren. Want „Von uns für Sie" was géén programma, dat „weggestopt" diende te worden. Dat gold ten dele wél voor Henk Badings' „Genesis", óók by de N.C.R.V. gisteren. Ondanks gebruik van elektro nische muziek klonk dit toch maar héél gematigd-modern. Stravinsky schreef een halve eeuw geleden al geavanceer der. Juist bü een C.R.M.-opdracht had den we van de componist mogen ver wachten wezeniyker eigentijds te schrqven. minder „geschikt voor ex port", ook waarop mede het gebruik van de Engelse taal schynt te duiden. Op die geschiktheid leek óók regisseur Rob Mariouw Smit te mikken, die, kregen we de indruk, zich helemaal instelde op kleurgebruik, waardoor bijvoorbeeld de geprojecteerde teksten in zwartwit nauwelijks leesbaar wer den en het merendeel van de kijkers tegen beeldeffecten aan zat te kijken, die alleen voor de schaarse kleui- bezitters helemaal waardeerbaar wa ren. Onze kritische opmerkingen tref fen nadrukkelijk niet de uitvoerenden, met name niet het voortreffelijke en semble „Die Haghe Sanghers", die ook hier weer hun beste krachten inzetten. Na „Von uns für Sie" moest Shake speare in de opera", door de N.T.S. op „I" uitgezonden, wel een tegenvaller worden. Niet om de vocalistiek: al klinkt goed werk van de Opera Studio natuuriyk niet zo goed als wat de ster ren in het Duitse programma te bieden hadden. Maar het repertoire was voor het grootste deel om het zacht te zeg gen. weinig interessant. Scenisch was er in deze zaalreportage weinig te be leven. Er waren prachtige kostuums, maar er was geen decor en het geheel maakte een nogal armetierige Indruk. Heel kort over woensdagavond: Nettv Rosenfelds V.P.R.O.-programma „Een mens is maar een mens", blijft zich op een plezierig-menselijk niveau bewe gen. De K.R.O.-rubriek „Kijk op Kunst" lijkt „gearriveerd" te zijn. Met name het onderdeel, gewijd aan schil der A. C. Willink, waarin deze zichzelf ontmythologiseerde, was voortreffelijk. V g

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 2