ook EGBERT DOUWE -WAAUW!- VOOR JOU Zweedse HEP STARS „Door Eigen Opzet' in gouden BEDSTEE de krantentuin In de afgelopen Waauw" van de KRO- lelevlsle kon beatmlnnend Nederland voor het eerst kennis maken met een groep, die in Zweden al to'n twee Jaar de hitlijsten aanvoert. De Hep Stars, dat ls de naam, bestaat uit sanger Sven Hedlund, organist Ben ny Anderson, sologitarist Jan Frisk, bassist Lennart Hegland en drummer Chrlster Petterson. De groep werd ln 1965 opgericht en sou de snelste en grootste carrière maken in de Zweed se popgeschiedenis. Tot nu toe ijjn er In het vaderland meer platen ver kocht dan Beatles en Rolling Stones samen, hetgeen toch wel iets zegt over het compositietalent. Degenen, die door deze keiharde fei ten nog niet overtuigd zijn, zullen ge garandeerd door de muzikale knieën gaan bij het beluisteren van de single „Sunny girl" een knappe compo sitie met een verrukkelijke klave cimbelpartij of de eerste elpee, die kortweg In de handel gebracht werd als „The Hep Stars". Duidelijk blijkt hier het belang van organist Benny Anderson, die zorg droeg voor Impo nerende nummers als „Consolation", „Lady lady", „Isn't it easy to say", „Wedding" en „Sound of eve". Stuk voor stuk songs, die de eenvoud zel ve zijn maar juist daardoor meer aan spreken dan de moeilijke werkjes waarmee Engelse groepen ons tegen woordig trachten te overrompelen. Natuurlijk loopt men met dit genre het gevaar, dat het ls opgebouwd uit oude Invloeden. Tussen de noten door loopt bij voorbeeld duidelijk de ÏU". die de Amerikaanse Turtles en nu ook de Lemmon Pipers eind 1965 nog nastreefden. Vandaar ook, dat wij er niet volledig van overtuigd zijn, dat de Hep Stars hier te lande zullen doorstoten, ondanks het we zenlijke talent dat de jongens bezit ten. Wellicht zjjn we In de toekomst ln staat de Hep Stars op de Neder landse podia aan het werk te zien. Stefan Schroder de man die Ihw doende ls een Nederlandse vestlgii van het bekende Zweedse label Records" op poten te zetten In Ar sterdam heeft reeds contact opg> nomen met een aantal zaaleigenaan „We zitten alleen tot over onze or* ln het werk op dit ogenblik", verb de zanger Sven Hedlund desgevraap „In Zweden kim je namelijk alleen tT de zomer optreden, omdat 's winte de wegen vrijwel onbegaanbaar xjj van de vele sneeuw. Vandaar oo| dat wy pas tegen oktober-novemtm onze handen vrij hebben voor h. aanvaarden van lucratieve aanlij. dingen uit het buitenland. Misschl* komen we tegen die tijd ook door derland". Tot slot kunnen wij van de He I Stars nog vermelden, dat de KR( televisie binnen zeer korte tijd ee half uur durend programma aan i jongens zal wijden. Willem van Kooten noemde hem vo rige week in Loosdrecht „het vreemd ste Idool van deze tyd". Geen wonder: Egbert Douwe kan niet zingen, heeft tot voor kort als Rob Out voor een microfoon alleen platen aan elkaar gedraaid en is nu in één keer tot nationale tienerster gebombardeerd door de Koelewijn-compositie „Kom uit de bedstee, m'n liefste". De platen- jongens van Phonogram zijn door de sceptische waarschuwingen als zou Rob's succes van zeer korte duur zijn en brachten vorige week met veel bombari Egbert's eerste elpee ln de handel. Uiteraard in de hoop, dat de Nederlandse Jeugd met de bedstee ln gedachten een oogje dicht wil knij pen voor de technische onvolkomen heden, zowel op vocaal als op mu- zlektechnlsch vlak. Ernstige grap Rob Out vindt het zelf nog steeds een geweldige grap, maar stelt wel, dat als de bedstee een flop was ge worden een bewering, die producer Peter Koelewijn geheel niet kan de len, omdat hfl bij voorbaat reds over tuigd was van een doorslaand suc ces niemand had geweten, dat Rob Out en Egbert Douwe één en dezelfde persoon waren. Toen echter het suc ces onvermijdelijk vast stond, werd de ernstige grap, grappige ernst. Ge volg: binnen de korste keren een el pee, met overigens maar vier (van de twaalf) nieuwe nummers. De oude liedjes naast de overbekende bedstee zjjn o.a. „Kom van het dak af" het nummer waarmee Koelewijn zelf het pad der lichte muze effende voor zijn rockers „Ik heb geen zin om op te staan" en „Beessies" een shlttig nummer waarmee ons aller Ronnie van de Ronnies die overi gens nu in de clinch ligt met zijn voormalige inspirator Peter Koele wijn vorig jaar furore maakte. Van de schaarse nieuwe verwacht Rob Out veel van „Mama, oh mama", dat binnenkort op single uitkomt. Het is misschien wel leuk om te ver melden, dat de moederstem gezongen wordt door niemand minder dan Gonnie van het Theaterbureau Paul Acket. Voor de overige koortjes moet Je het in Rotterdam gaan zoeken, want die worden gelevérd door o.a. Yvonne Paay en Joke Bruys. „Zelf kan ik allerminst zingen", zegt Rob Out desgevraagd. „Dat bleek wel toen we tot grote wanhoop van Peter vier opnamedagen nodig hadden in plaats van de geplande twee. Hoe het dan toch komt dat iemand die niet kan zingen de hoogste plaats op de hit parade haalt? Wel, Je moet gewoon iets in je stem hebben dat de men sen aanspreekt. Dat ze dan ook ver tellen, dat mijn collega's bij Veronica de plaat tot hit gebombardeerd heb- o ^rootste kolder, die ik ooit gehoord heb. Een hit ls er nu een maal en hij kan nooit tot zodanig verheven worden. We kunnen een nummer honderd ker per dag draaien, maar als het er niet inzit dan komt het er ook niet uit. De plaats van de disc-Jockey wordt enorm overdreven". Waarvan bij deze acte. 2 jaar modern 1 jaar spéciale Al twee jaar lang handhaaft D.E.O. zich in de klasse van de R.K. Besloten clubs. De kantine is het veel te kleine doch sfeervolle Honk aan de Rooseveltstraat. De Modern en Spéciale besturen organiseren hier ieder apart om de drie weken een dans- en ont moetingsavond voor de leden, welke druk bezocht worden. 23 april jl. was het feest voor de D.E.O.-leden en het -bestuur. Voor de organisatie hadden de beide besturen zich weer verenigd om zo gezamenlijk de festiviteiten te kunnen organiseren. de Resounds o.l.v. \V. Sierat het huls orkest geworden waarnaast ook nog verder optraden o.a. Clean 5, the Why uit Delft en Sun Set uit Amster- Het Honk was op 23 april 's avonds geopend voor elk DEO-lid om zo maar eens door de week naar DEO te gaan om zodoende het 2-jarig be- Mtaansfeeat mee te vieren. De op komst van de leden was ver boven de verwachtingen van het bestuur, wat voor hen dus een leuk succes was. De muziek voor die avond was in de bekwame handen gelegd van het disco-duo „De Discoturners", welke de leden op een prettige moderne en speciale manier heeft beziggehou- Het grote feest moest echter nog komen. „De voetbalwedstrijd van het Jaar", zo werd voor de DEO-leden de voetbalwedstrijd tegen „De Roskam" aangekondigd. Deze sportieve ont moeting tussen twee besloten clubs uit het Honk vond plaats op het veld van de Leldse Jeugd Actie aan de Voorschoterweg en leverde winst op voor „De Roskam". Ondanks ver lies werd er 'h avonds toch feest ge vierd door DEO, ter afsluiting van de feestelijkheden. DEO deed \v»or het eerst van sleli spreken op 23 april 1966 toen de eerste dansavond plaatsvond. Zonder een enkele cent werd begonnen terw(jl ook de bestuursleden nog toegang moesten betalen. In september d.a.v wilde men van de open Instuif af en werd begonnen oni er een besloten club van te maken. De kaartverkoop hoefde toen ook niet meer een week van te voren 's zondags na de missen In het Ontmoetingscentrum gehouden worden. Inmiddels waren Een uitzondering op de beatmu- ziek vormde het programma t.g.v. het eenjarig bestaansfeest, gepresen teerd door de cabaretgroep Lekrea. Doch wederom ook beat bij de eerste Leidse jongerenmis, die toen door DEO werd georganiseerd m.m.v. The Butts. Inmiddels had het bestuur met Kerstmis ook al een kerstspel helpen voorbereiden voor de Antonlusparo- chie. Na afloop van het vorige seizoen splitste DEO zich in DEO-Modern en DEO-Spéciale. Modern ging met het programma verder op de oude en bekende wijze en bracht een keur van Leidse bands op het kleine po dium, zoals The World Splendours en The Runaways. Grote successen boekte DEO-Spé ciale dit seizoen met het o.a. het carnavalsbal m.m.v. de boerenblaas- kapel „De Feestneuzen" en ook met Daniella and the Fellows. In plaats van beatmuxiek legde PEO-Spéclale zich toe op Zuidame- rikaanse- (Rltnilco Especial), Dixie land- (Baker Street Jazz Band) en liawalaanae en Country Westero- muzlek (Cascade). Daarnaast viel er veel cabaret te beluisteren (Groep 66, ('abachant en L'almon-ré o.a.). I)e Surlnamso dag m.m.v. dr. G. J. van Wengen en Guyana (Amster dam show (Boutique „La Rose", Ver hulst en Contessa) waren dé grote succeasen van DEO-Spéciale in dit ten einde lopende seizoen. DEO-.Mo dern heeft nog één avond voor de boeg en wel met Daniella and the Fellows (25 mei a.s.) en DEO-Spé- clale op 8 juni a.s. m.m.v. The Baker Street Jazz Band. De leden van DEO zijn lid van Mo dern en Speciale. DEO-Speciale staat o.l.v. Jos Jasper. Bestuur DEO- Modern: Greet de Groot, Bart v. d. Voort. Wim van Schalk, Simon Strijk. Herman Wallaart en Gerard Verhoef. Bestuur DEO-Spéciale Carly Baak. Ria Biyieve, Jan Hogen- boom, Gerard de Jong, Martin Vis ser en Jos Jasper. Belde besturen moeten rekening ei* verantwoording afleggen aan de Jeugdraad van de St.-Antonlusparo- chis o.l.v. de heer Wiemer. Allee Schuyt, Leiden: Allee vertelde dat haar moeder ziek is en veel moet rusten. Daarom is Allee nu bij een tante in Leiden. Ze pioest hier na tuurlijk naar school en omdat ze in de derde klas zit kwam ze in de derde klas van Juffrouw De Leeuw te zitten. Daar heeft ze nu een ver haaltje over geschreven en jullie zul len dan zien. dat ze het daar heel leuk vindt. En weten jullie wat ook zo fijn is? Dat de zieke moeder van Allee ook dit verhaaltje leest. ZIEK M(jn moeder ls ziek en daarom ben ik by mijn tante. Daar heb ik het erg leuk. Ik ga vaak fietsen met Mi chel. Dan gaan we naar de Vijf Mei laan. We gaan daar ook spelen. We moeten op tijd thuis zijn en dan vraag ik aan een meneer hoe laat het is. (Zul je nooit met vreemde mene ren mee gaan, Allee? Dit zegt tante Jo er even tussen). We gaan dan naar huis om te eten. Daarna mogen we Pipo de Clown zien en dan vlug naar bed. De tweede dag bracht tante me naar school en naar de klas. Alle kinderen keken naar my. Ik kreeg een plaats. Mijn tante ging weg en ik ging met de klas taal doen. Onder het speel kwartier ging ik met de meisjes springen. Opeens gingen de school deuren open en wat jammer, het speelkwartier was afgelopen. Om 12 uur ging de school uit. Het was een leuke ochtend. Toen ik thuis kwam vertelde ik tante, dat ik al twee vriendinnetjes had, ze heten Leonneke en Margriet en zitten naast mij. Na het eten ging ik nog even met Mi chel spelen en toen was het weer tijd voor school. Tante bracht me met de auto naar school, maar toen we er kwamen zaten alle kinderen al te le zen. Tante ging even mee de klas in en toen vertelde de Juffrouw dat de school om half twee begon en wij dachten om kwart voor twee. Ik ging maar gauw leren. Anita Beerman, Noord wijk Heeft het volgende verhaaltje zelf verzonnen. Dat heb je aardig be dacht Anita! DE KABOlTER IN DE FLES Hein woonde in een huis midden in het bos. Zijn vader was boswach ter. Het was een warme zomerse dag. Zijn mama was in de keuken bezig. „Mama mag ik wat in het bos spe len?" vroeg Hein. Al was Heintje al leen. altijd was er wat te beleven in het bos. „Goed Hein. maar wel om half zeven thuis". „Dag mam. tot straks". Hein ging paddestoelen zoe ken. Terwijl hij zo aan het zoeken was. hoorde hij een heel fijn stemme tje. dat riep: „Help. haal me er uit". Hein zag niets, alleen gras. bomen en een fles, die weggegooid was. HIJ raapte de fles op, maarer zat iets In. Wat zag hij daar? ln de fles zat een kabouter. Hoe kan dat nou Hein was verbaasd, hij dacht: be staan de kabouters echt? Het moest wel, want hij zag het met eigen ogen „Hoe kom je hierin hoe heetje°" vroeg Hein. „Ik heet kabouter Weg- lopertje, omdat ik altyd wegloop. Een boze hekt heeft me gevangen ge nomen. Ze heeft me eerst kleiner ge toverd, in de fles gedaan en toen weer groter getoverd, zodat Ik er niet meer uit kan. Daarna heeft ze me in het bos gegooid, zodat ik van honger en dorst zou sterven. Maar nu heb jij me gevonden, misschien wil je me wel helpen?" zei het kaboutertje. „Maar natuurlijk", zei Hein „we zullen samen bedenken hoe dat moet". „Ik moet eerst weer klein geto verd worden en die spreuk staat in het toverboek van de heks". „Weet je waar die heks woont?" „Ja. pak me maar op, dan wijs ik wel de weg". Samen hadden ze het huisje gauw ge vonden. Het deurtje stond open, de heks was er niet en het toverboek lag op de tafel. Nu was alles heel eenvoudig. Ze vonden de spreuk. Weg- lopertje werd eerst klein, sprong uit de fles en toen toverde Hein hem weer groot. Wat was Weglopertje blij. „Zal ik je even bij de kabouterkoning bren gen" zei hij. Heintje vond dat fijn. Wat was het mooi in kabouterstad en in het paleis. Heintje had er nu een nieuw vriendje bij gekregen. De koning vond goed, dat ze iedere dag samen speelden. Toen moest Heintje vlug naar huis want hij had mama beloofd half zeven thuis te zijn. Kleneke Barendse. HET BETOVERDE BOS Heel stil was het in het heksen- bos, maar als je goed luisterde, hoor de je in de verte een vreselijk gekrijs. Dat was de lach van de heks Knize- rina. Je bent ln het heksenbos be land, eigenlijk heet het 't betoverde bos, want wanneer Je in dat bos komt, begint alles te leven. De bomen be ginnen te buigen, te lachen en te praten. Het mos gaat in kleine hoop jes dansen en de grond begint te wip pen. Bij elke stap die je doet, vlieg je wel een meter hoog de lucht in. Je snapt natuurlijk wel, dat niemand in dat bos durfde en dat vonden de heksen maar wat goed. Ze konden geen pottekljkers gebruiken. Sommi ge nieuwsgierige mensen gingen in een vliegtuig om de heksen te beglu ren. Dat lukte echter niet want in de lucht hingen heel sterke netten. De heksen gingen vaak op elfentocht, dan gingen ze de elfjes zoeken. Je denkt natuurlijk, wat moeten de hek sen by die elfjes? Nu. die elfjes wil den ze gebruiken voor het huishou den. Op een mooie zonnige dag ging een elfenprinsesje alleen vliegen ze vloog heel hoog, maar kwam toch in een net terecht. Ze begon heel erg te schreeuwen en kon gelukkig nog op tijd gered worden. To Jan en Piet liepen langs de sloot Ze wilden een grote hut gaan bouwen Ze kwamen bij de boerderij. Jan vroeg aan de boer „mag ik met Piet een hut bouwen achter de stal"? „Heb ben jullie dan hout?" vroeg de boer. „Nee boer, maar dat vinden we wel", „ik weet wel iets", zei Jan, „mogen we ln het hooi een hut bouwen?" „Nou vooruil dan maar". Jan kroop gelijk al in het hooi. Plet nam ook al een duik in het hooi. Ze kropen naar boven en maakten hele grote gangen in het hooi. Ze maakten ook een gro te deur van hooi. De torenklok sloeg 6 uur en ze moesten naar huis, maar ze praten eerst nog af, om de vol gende dag terug te komen. Maar wat zagen ze daarwel honderd kik kers. Ze liep' n vlug naar huls en haalden een emmer met een dek sel. Daar deden ze de kikkers ln en namen ze mee naar huis. Moeder vond ze maar wat eng, maar van va der mochten ze de kleine kikkers wel houden. Dat vonden de jongens leuk. Zo hadden ze een fyne zaterdagmid dag. De jongens gingen nog naar de boer terug, om hem met een hand te bedanken voor de hooihut. Wie wil er eens een verhaaltje ma ken over: Myn leventje? Je vertelt iets over Je leventje thuis, op school, by het spelen, onder de vakantie en de Jongens zouden er fyn een avon tuur van kunnen maken, 't Hoeft heus niet allemaal echt gebeurd te zijn. Verzin maar wat! Wie is de baas in het land? Was de macht van de koning in het begin van de negentieende eeuw nog heel erg groot, in de jaren rond 1868 verliest hy bijna al zijn macht, omdat hy niet meer tegen de verte genwoordigers van het volk op kan. Hoe het komt dat de koning zyn macht niet meer kon handhaven zal ik nu vertellen. In 1866 benoemde de koning een aantal ministers die conservatief wa ren en dus geen veranderingen wil den. De vertegenwoordigers van het volk waren niet conservatief, zy wil den juist nieuwe dingen. Je kunt dus digers en de ministers ruzie kregen. En als er ruzie is, dan het land niet begrypen, dat de volksvertegenwoor- bestuurd worden. Wat moest de ko ning nu doen? Er waren twee mo gelijkheden. Hij kon de ministers ontslaan en nieuwe aanstellen die geen ruzie maakten met de volks vertegenwoordigers. Ook kon hy de volksvertegenwoordigers naar huis sturen en nieuwe laten kiezen. De koning deed het laatste; maar de nieuwe volksvertegenwoordigers kre gen ook weer ruzie met de ministers De koning moest nu dus weer kie zen en weer koos hij voor de ministers en stuurde de volksvertegenwoordi gers naar huls. Er werden toen dus weer nieuwe verkiezingen uitgeschre ven. maar het hielp allemaal niets, de zelfde mensen werden weer gekozen en uiteindelijk stuurde de koning de ministers naar huis. Sinds die dag is het zo, dat de ministers alleen nog maar kunnen regeren, als de verte genwoordigers van de mensen het met ze eens zijn. Wat de koning be treft heeft deze sindsdien geen grote macht meer. Hij kan niet meer zelf regeren, want dat wordt door de mi nisters gedaan. De ministers kan hij niet meer zelf benoemen, want de volksvertegenwoordigers moeten het goedvinden. De koning (of koningin) heeft nu alleen nog maar een repre sentatieve taak. Dat wil zeggen, dat de koning het land als land vertegen woordigt als er iets belangrijks in ons land gebeurt. Als er b.v. een brug of ziekenhuis geopend moet worden, dan wordt dat door de koning (koningin) gedaan, of door zijn vertegenwoordi gers in het land, dat zyn de commis saris van de koningin en de burge meester. Nu zeg je misschien, dat het alle maal erg makkeiyk is. Eerst was de koning de baas, daarna werden de mensen zelf de baas. Maar dat is niet zo. De mensen werden wel de baas, maar zo gemakkeiyk ging dat niet, want ln het begin mochten niet alle mensen een vertegenwoordiger kie zen. De volgende keer zullen we eens kyken, wat je moest zyn, hebben of 'oen om te mogen kiezen. De geschiedenis van de parachute De grote kunstenaar Leonardo da Vinei heeft al ln 1495 geprobeerd een! parachute te maken. Hy noemde zyn uitvinding „tentdak", zyn uitvinding werd pas 100 Jaar later geprobeerd. De Italiaanse arts Fausto VeranzioA waagde de sprong van een toren en landde zachtjes op de aarde. In 1797 sprong de Franse ballon-vlieger André Garnerin boven Parys uijE zyn ballon. In de daaropvolgende Jaren kwam het parachute-springen uijB een ballon ln de mode en werd daarmee een soort volksvermaak. Tussen de beide wereldoorlogen werd de parachute verder ontwlkkelrl Onder andere probeerde de Amerikaan Thomas Baldwin vlak voor <lt eerste wereldoorlog een parachute met een klein gat in het midden. Nu kor de lucht ontsnappen en verliep de val rustiger en geiykmatiger. Nu wordt de parachute voor vele dingen gebruikt. Zonder de parachute had de ruimt? vaart zich b.v. nooit kunnen ontwikkelen. In de V.S. gebruikte de brandweer parachuten om speciaal getrainde brandweerlieden boven bosbranden ne?i te laten. In de toekomst zAl de parachute niet meer aan driden hangen, maar met de punt naar onderen zachtjes naar de grond zweven. De parachute zal dar als een diep bord zachtjes naar de aarde vliegen met b.v. soldaten er. materiaal. Het probleem van de sleutel Verander de volgorde van de plaatjes, zodat Je het verhaaltje over1 mynheer Meyer en zyn sleutel kunt volgen. a - 9 :v - s 'o - - 2 :g - z a - :oNissoTdoj

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 10