SOESTDIJKDEFILE IN KLEUR; STUNTPROGRAMMA" N.R.U. Raiiio en teevee op koninginnedag Bruiloftvan Canetti heeft grote kracht Groot bezet stuk onder regie van Joris Diels VARAIIAAN MOET WEER KRAAIEN" PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT ,',4 Yj/V) MAANDAG 29 APRIL 1968 Een weekend met Malgret Is haast al tijd een goed tv-weekend. Ook ditmaal met „Malgret Incognito'. Niet zozeer om het spannende van deze aflevering, want de ontkroping lag nogal voor de hand. Maar het verhaal, en de wijze waarop het door regisseur Eimert Kruidhof werd verteld, waren van hoge klasse. Opvallend was hoezeer het Maigret- team ingespeeld ls geraakt. De op loca tie gefilmde opnamen, die vroeger zo duidelijk Anders waren dan de studio- gedeelten, zijn nu volmaakt natuurlijk in het geheel opgenomen. Gisteren was het aandeel van Wies (Lapolnte) An dersen extra-groot. Extra-goed ook, waarmee deze Vlaamse acteur zijn ge speelde onverschilligheid t.a.v. tv-toneel vrijdag in Mles-en-sceno iets on waarachtigs gaf. Hoe markant Jan Teulings' Malgret Is blijkt overigens juist uit zo'n afleve ring waarin hij een bescheiden aarricel heeft en tóch domineert. De overige rol len bleken weer nauwgezet gecast". Heel mooi: Frans Vorstman als doktcr Javc. Aardig om Bram v. d. Vlugt cn Fien Berghegge terug te zien als resp. arts en diens gedienstige. Ze pasten als in een doktersroman. Signalement had met James Joyce een moeilijk onderwerp bij de kop. Te moei lijk eigenlijk voor de zaterdagavond leek ons, want hoeveel Nederlanders kun nen „Ulysses" lezen? Te weinigen gelo ven wij om uitzending op dit tijdstip te rechtvaardigen. Waarbij we moeten con stateren dat dit BBC-programma voor die weinigen Iets grandioos betekende en dat Henk de By's bescheiden Ne derlandse presentatie voortreffelijk was. Zaterdag deelde Lou van Burg aan het slot van zijn show mee dat hq voor het volgende seizoen door de AVRO gecon tracteerd was voor acht uitzendingen, misschien zelfs ln kleur, en in een wat gewijzigde opzet. Verstandig besluit van de AVRO. want op de zaterdagavond ls er behoefte aan probleemloos amusement. De manier waarop Lou dat het afgelopen seizoen presenteerde droeg onze bewondering niet helemaal weg. Maar het was wel een programma dat volmaakt moeite loos ondergaan kon worden. Bovendien: als men probeert alle negatieve kan ten te vermijden en de positieve zijden te benadrukken zit er genoeg leute in om nog een seizoen aan te duwen. Zaterdag was Lou van Burg vergelij kenderwijs véél aardiger dan ,,Wat nou weer", de show rond Rita Corita en Bueno de Mesqulta. Die stak precies zó in elkaar als het gemiddelde tv-amuse- mentsprogramma van tien Jaar gele den toen we alles leuk vonden omdat het écht. bewoog en écht te horen was. Regisseur F red Benavente leek tien jaar geslapen te hebben en, pas ontwaakt, te denken dat de normen van toen ook vandaag nog gelden. „Wat nou weer" ging in kleuren die we niet gemist hebben. „Hier en Nu" bracht een reportage waarvan we de kleuren graag misten: uit het melaat senkamp Agua Dlos in Columbia. In zwart-wit was het al erg genoeg. Het gironummer? Dat was 579303 tja.v. Mis- siehulpkorps Wassenaar. Aardigste zaterdagavond: Brandalarm, een heel gekke eenakter van George S. Kaufman, onder regie van Paul Carn- mermans. Geheel naar de els gespeeld door een vijftal acteurs die zich be kwaam voor een komisch doel stelden. Het duurde nog geen kwartier, maar het was verrukkelijk! Vg. ZON of geen ZON DE BILT. Een front, dat gisteren van zuid naar noord over ons land trok, bracht eindelijk de door land- en tuinbouw lang begeerde regen, waarbij op de meeste plaatsen twee tot zes mm Onstand vastig K.N.M.I. DEELT MEDE: werd gemeten. Achter genoemd front is ons land nu, evenals Frankrijk en Engeland, in meer onstabiele en vochtiger lucht terecht gekomen, waarin naast opklaringen ook regen- en onweersbuien voorkomen. Een groot en vlak lagedrukgebied, dat geruime tijd ten westen van Engeland heeft gelegen, verplaatst zich naar onze omgeving, zodat het onstandvastige weer nog aanhoudt. Daarbij zal cr in het algemeen weinig i vind zijn, aanvankelijk uit richtingen tussen oost en zuid. De o>istabiele lucht is ook in het Middellandse-Zee- gebied doorgedrongen, maar in de Balkan en in Zuid-Rusland komen nog steeds zomerse temperaturen voor. Een hogedrukgebied boven Rusland en Scandinavië brengt daar rustig voorjaarsweer, waarbij echter in Rusland de temperaturen nog wat aan de lage kant zijn. Zon 5.12—20.0.1: maan 5.59— tS.tiS; hoogw. Schev.: 4.38, 16.58. Weer in Nederland Weer in Europa Berlijn Frankfort régertbui IR Ter gelegenheid van dc viering van de verjaardag van koningin Juliana zendt de N.T.S. op dinsdag 30 april een na tionaal programma uit, dat 's morgens om 10.20 uur op Nederland 1 begint met een door de minister-president, dc Jong namens de regering uit te spre ken gelukwens. Direct daarna, om 10.25 uur, volgt een rechtstreekse re portage van het défilé in de tuin van paleis Soestdijk. Deze reportage wordt voor het eerst in de geschiedenis van de Nederlandse televisie in kleur uit gezonden. Zij duurt tot ongeveer 11.30 uur en wordt geregisseerd door Ger Roos. Verslaggever is Joop van Zijl. Van 19.35 uur tot 20.00 uur wordt op Nederland 2 een samenvatting, even eens in kleur, van het défilé uitgezon den. Ook het kleuterprogramma Pipo de Clown, van 18.50 uur tot 18.55 uur op Nederland 1 en 2, wordt op deze dag in kleur uitgezonden. Op Nederland 1 wordt het programma van 19.06 uur tot 19.31 uur voortgezet met een nieu we aflevering van de serie „Nieuwe avonturen van de drie Musketiers", getiteld „Rebellie". Van 19.31 uur tot 19.56 uur volgt de rubriek „Panora- miek". Om 20.20 uur wordt een amu sementsprogramma uitgezonden onder de titel „Met de beste wensen van de Shepherds en het Cocktail Trio". De trio's worden begeleid door een orkest onder leiding van Walter Géri Om 20.50 uur wordt het programma vervolgd met de eerste aflevering van de serie „Saltimbanque", genaamd „De man met de wassen beelden". Het nationale programma wordt beslo ten met een optreden van het Metro- pole orkest met de Engelse jazz-zan- geres Cleo Lane. De man met de wassen beelden „De de beelden" of ..'l wonderlijke wereldje van de Sal- timbanques" is de avondlijke NTS- bijdrage aan het nat. programma. Nederland 1. 20.50 uur. De schouw burgtent, of, deftiger, de „Schouwburg Loge" is in Nederland al eeuwenlang bekend. Omstreeks 1650 al reisden klei ne groepen komedianten in transpor tabele tenten langs onze jaarbeurzen en kermissen. Daarin voerden zij hun pantomimes, dolle kluchten of hartver scheurende drama's op. De komedian ten bouwden zelf hun tenten en ver richten ook alle andere werkzaamhe den die nodig waren om voorstellingen te kunnen geven. Rond 1900 bestonden er nog verschillen de schouwburgtenten in Nederland, o.a. die van Dassie, Kinsbergen, Delmonte en Hart. Het waren toen echter niet alleen de Saltimbanques die in deze tenten hun voorstellingen gaven. In de Deventer Courant van 1911 bij voor beeld staat te lezen dat acteurs als Louis Bouwmeester, Jan C. de Vos, Adriaan van der Horst en Esther de Boer-Van Rijk tijdens de kermis in de schouwburgtent van Kinsbergen op- Het repertoire bestond uit „Driekonin genavond", „De Spaanse Brabander", en „De Ingebeelde Zieke". Ook Cor Ruys schrijft in zijn memoires over zijn optreden in een Schouwburg Loge. Maar naast deze gerenommeerde to neelgezelschappen kon men op de ker missen nog steeds de Saltimbanques met hun tenten vinden. De laatste ko- mediantengroepen, die met hun eigen schouwburgtent ons land bereisden, wa ren die van Piet Vink en Willem Hart. Omstreeks 1940 trokken zij zich terug, waarmee de laatste Schouwburg-Loges uit de Nederlandse kermis verdwenen. Van het wonderlijke wereldje der Sal timbanques heeft regisseur Lou Steen bergen in deze televisieserie een beeld trachten te vormen. Aan het programma werken mee Guus Verstraete, Karin Haage, Ton van Duin hoven, Wim van den Heuvel, Peter van der Linden, Els van Rooden, Joop Ad miraal, Sara Heyblom, Dries Krijn, Pierre Myin. Trudy Laby, Lou Steen bergen en Ria Vroemen. De NRU zal op koninginnedag, dinsdag 30 april, van 07.00 tot 24.00 uur via Hil versum II een programma uitzenden volgens de formule van „het radiopro gramma van de toekomst"; geheel rechtstreeks, elk uur nieuws en korte actualiteiten, musici io de studio met publiek, lichte grammofoonmuziek en een team van presentatoren. Het NRU-programma op koninginne dag wordt geheel uitgezonden vanuit een hulpstudio op de Dam in Amster dam. De permanente prestatie is in handen van Henk van Stipriaan. Als presentatoren werken verder mee: Henk Terlingen, Netty Rosenfcld. Willem Duys cn Joop van Zijl. Radio op de Dam Op de Dam in Amsterdam wordt een houten gebouw geplaatst met aan alle zijden ramen zodat het publiek, zowel binnen als buiten, kennis kan nemen van de werking van het medium radio. In dit gebouwtje is een spreekstudio met technische ruimten en een kleine zaal. Hier zullen o.m. optreden het kwartet Wim Jongbloed en dat van Harry de Groot, Willy Alberti, het Cocktail Trio, Gert en Hermien en Henk Elsink. De actualiteiten worden ver zorgd onder redactie van Jan de Vis ser, in samenwerking met de reporta gestaven van de oproepverenigingen. Wat de buitenlandse correspondenten betreft: men wil een nieuwe procedure volgen waarbij aan de betreffende cor respondenten in de studio vragen wor den gesteld. Ook het publiek zal daartoe in staat worden gesteld. De conférencier Seth Gaaikema zal commentaar leve ren op het nieuws van 18.00 uur. Er is tevens een straatmuzikantenfes tival in het gehele land, of liever het hele koninkrijk: een groep uit de West doet ook mee. Een jury, bestaande uit de heren Willem Duys, Dolf van der Linden en Joop de Roo zal het optreden van deze muzikanten beoordelen. Er worden prijzen van f 300, f200 en f 100 uitgeloofd. In dit programma wordt dus gebroken met het traditionele stramien van het nationaal programma op 30 april. De programmastaf van de NRU meent dat met een programma in de ze opzet, een unicum in de geschiede nis van de omroep, meer recht wordt gedaan aan het feestelijke en het natio nale karakter van deze dag. De pro grammaleider van de NRU, Herman Felderhof, zal om 8.00 uur (rechtstreeks vanaf de Dam) een korte gelukwens tot de jarige vorstin richten. In de reportages na het nieuws of rechtstreeks in het programma wordt o.a. aandacht gewijd aan de gebeurte nissen bij paleis Soestdijk. Laatste première van Haagse Comedie Een burgermansbruiloft, die ontaardt in een büzonder afstottnde en onsmakelijke vertoning van allerlei menselijke ondeugden, waarop uiteindelijk de totale ver nietiging volgt als de enige mogelijkheid. Dit is het thema van „Brw'oft", het tot dusver zeer weinig gespeelde stuk van Elias Canetti, die in ons land bekend is door zijn roman „Het Martyrium" („Die Blendung"). „Bruiloft" („Hochzeit") werd in 1932 geschreven en cr is dan ook alle reden om het stuk te interpreteren als een allegorie over de ontwikkeling van de maatschappij in de jaren dertig, zoals die onder andere in Duitsland te zien was. In vele opzichten heeft het stuk, erg genoeg, totaal niet aan actualiteit ingeboet. De Haagse Comedie heeft zich aan het experiment gewaagd, dit stuk uit te brengen, Bij voorbaat staat al bijna vast, dat er geen publiek succes mee te behalen valt: het vraagt bovendien bij zonder veel van regisseur en spelers. Er zijn verder zwakheden in de constructie van het stuk. ook al worden die goedge maakt door de grote kracht ervan. De première die de Haagse Comedie zater dagavond van „Bruiloft" bracht, is daar om een voorname artistieke daad. De twee delen van „Bruiloft" zijn naar lengte en inhoud heel verschillend. Voor de pauze die vroeg in de avond valt ziet men een vijftal korte tafere len in vijf verschillende appartementen van een woonblok, waar ergens een brui loft gevierd wordt Drie ervan gaan over het bezit van dit huis: de kleindoch ter van de bejaarde eigenares vlast er op. een ijdele ambtenaar droomt ervan het te kopen en er is ook nog een kei hard loeder van een zakenvrouw. Al gauw wordt het duidelijk dat het huis de maatschappij is, het bezit ervan de macht. De strijd om macht is het eerste De twee overige scene? uit het eerste deel stellen daar iets anders naast. In één tafereel wordt de onoprechtheid ten opzichte van de seksuelaliteit (hoofdthe matiek van deel 2) gesteld. In de sterke slotscène voor de pauze ziet men het sterfbed van de vrouw van de huisbe waarder, die de bijbel voorleest, terwijl de debiele dochter luistert naar de mu ziek, die van de bruiloft doordringt in de sterfkamer. Na de pauze volgt de bruiloft zelf en eigenlijk wordt het stuk dan pas interes sant. De introductie via deze vijf scenes lijkt niet erg noodzakelijk. In ieder ge val krijgt de introductie een te grote na drukkelijkheid. die later niet gerecht vaardigd wordt. Liederlijkheid al snel de liederlijkheid boven. De moe der van de bruid verleidt haar verse schoonzoon. De dokter (hij heet Bok), die alles neemt wat hem aan vrouwen voor de voeten loopt, laat zich niet on betuigd. De wulpse apotheker svrouw, die haar man verafschuwt, zoekt haar genot bij meerdere mannen tegelijk. Al le gasten van het feest doen mee in de rondedans van de geilheid, zodat tenslot te de catastrofe onvermijdelijk is. Die wordt ingezet door één van de gasten, Luister, die aanvankelijk als ieder an der meedoet aan het feest, maar een soort onheilsprofeet wordt, wanneer de vernietiging zich aankondigt. Als het huis ineen gaat storten, probeert hij iedereen te wijzen op zijn verantwoorde lijkheid ten opzichte van anderen, maar niemand is in staat naar hem te luiste ren. Als dan inderdaad de grote luchter neerstort, het plafond naar beneden komt cn de muren neervallen, is de cha- Het tweede deel van „Bruiloft" is to neel van het spectaculaire soort. Een vijftiental mensen staat gedurende an derhalf uur vrijwel doorlopend op het to neel. De chaos aan het slot is bijzonder indrukwekkend en suggestief. Decoront werper Hep van Delft heeft daarvoor heel knappe oplossingen gevonden. Speelstijl Men kan stellen, dat Joris Diels en Wim van Rooij een sterke opvatting heb ben van het stuk, die in vele opzichten ook duidelijk spreekt in hun voorstelling. Zo maken zij verschillende personnages in hun onderlinge verhoudingen duide lijk, dor ze sterk te laten typeren. De acteurs zetten hun rollen aan, zoals dat heet, niet om hun rol eruit te laten springen, maar vooral om elke figuur duidelijk te bepalen in zijn relatie tot de anderen en tot de thematiek zelf. Het nadeel van deze speelstijl is ech ter niet vermeden: aan het begin van het stuk wordt het slot al gespeeld. De acteurs zijn dan reeds io geoocupeerd I Hep van Delft ontwierp het decor voor „Bruiloft". Vijf verschillende I appartementen in een groot woon- j blok, waar ergens een bruiloft wordt gevierd. met de vernietiging aan het einde, dat die vanaf het eerste moment reeds ge suggereerd wordt. Verder is er niet dat sterke ensemble- spel, dan men mag verwachten. Tijdens de bruiloft spelen allerlei personen beur telings hun scenetjes op het voortoneel, terwijl de feestelijkheden achter hen verder gaan. Het verband ontbreekt, al te zeer ziet men hoe de acteurs "zich losmaken van de anderen, hun scene spelen en zich weer in de groep voegen. De continuïteit is daarmee een zwak punt van de voorstelling. Decor De continuïteit ontbreekt ook in de aansluiting van deel een en twee. Het eerste decor bestaat uit twee etages, verdeeld in hokjes, die appartementen in het huis voorstellen. Deze vijf kleine speelruimten belemmerden de mogelijk heden voor de regie nogal, zodat er een weinig sprekende mise-en-scène ont stond. In het tweede deel maakt deze op bouw plaats voor een naar verhouding reusachtige zaal, waarvan men moeilijk kan geloven, dat hij in hetzelfde gebouw te vinden is. Het verband tussen deel een en twee wordt daardoor nauwelijks zichtbaar; als het helemaal aan het eind eindelijk wordt gelegd, is het te laat. Ook de zaal, 'waar de bruiloft wordt ge vierd, heeft van ontwerper Hep wan Delft al te weinig atmosfeer gekregen Dc kostuums waren over het algemeen karakteristieker, daarvoor was Has Noordhoek Hegt verantwoordelijk. Een belangrijk decorelement is de mu ziek. Jurriaan Andriessen heeft een en semble onder leiding van Jo Budie zeer authentieke muziek laten spelen, die bij na door het hele stuk heen een rol van grote betekenis heeft. Spel Over het algemeen staat de voorstel ling qua spel op hoog peil. Enkelen val len bijzonder op. Frans van der Lingen is als dokter Bok werkelijk voortreffe lijk; Leo de Hartogh en Riek Schagen, als de huiseigenares. Eric van Ingen ouders van de bruid treffende toneelpor tretten. Anny de Lange bereikte in haar rol van de geraffineerd-wulpse apothe kersvrouw het beste wat in alle rollen werd nagestreefd: het zichtbaar maken van de liederlijkheid, die aanvankelijk verscholen is achter de fagade van de burgerlijkheid. Verder zijn er uitsteken de kleinere rollen van Reinier Heide- mann als de bruidegom, Kees Coolen ids Elzevier, Aïm< Riek Schagen GIJsbert Tersteeg e Brandsma, Ingeborg de onheilsprofeet. Do van Stek als een semi-onschuldig meisje, Ida Wasserman als de huiseigernares, Eric van Ingen als een oprecht schuinsmarcheerder, Ma ria Stiegelis als een nymfomane wedu we. In een van de korte beginscènes spelen Anne-Marie Heyligers en Carl van der Plas twee uitstekend getypeer de rollen. Anne-Wil Blankers overspeelt haar rol volledig en valt daardoor niet alleen zeer uit de toon, maar maakt de scene bij het sterfbed, waarvoor Gerard de Groot toch alle moeite doet, volledig onmogelijk. Door ziekte van Stege ucin Branden berg moest regisseur Joris Diels zelf de rol van de doodkistenmaker in zeer kor te tijd opnemen. Hij bracht het er goed af. soms met een spiekbriefje of tekst in de hand, hetgeen amper storend was. „Bruiloft" is een stuk om zeker kennis van te nemen. De betekenis ervan is immers niet alleen van toepassing op de jaren dertig. „Bruiloft" is een be langrijke voorstelling, misschien wel de belangrijkste in dit seizoen van de Haag se Comedie, waarvan het de afsluiting JAN VERSTAPPEN Provinciale Almanak De Provinciale Almanak voor Zuid- Holland over 1968 is verschenen. Deze almanak is samengesteld door de heer J. A. Beekink. administrateur ter pro vinciale griffie van Zuid-Holland en ver meldt talrijke gegevens over de provin ciale diensten, de samenstelling van de gemeentebesturen in de gemeenten van Zuid-Holland en van hoge colleges van staat en ministeries en geeft een alfa betische naamlijst van waterschappen- polders e.d. CRIAND I (STER- reclameuitzendingen on 18.56. 19.03, 19.56 en 20.16) NTS: 18.50 uur: Pipo de clown 19.00 uur: Nieuws in het kort CVK-IKOR: 19.06 uur: Kenmerk TROS: 19.31 uur: RinTinTin, tv-serie NTS: 20.00 uur: Journaal TROS: 20.20 uur: 21 jaar Leedy Trio 21.05 uur: Een gebed voor Catharina Horowitz, NTS: 22.20 uur: Tweede journaal 22.25 uur: Sluiting NEDERLAND II (STER- reclameuitzendingen oir 18.56 en 20.16) NTS: 18.50 uur: Pipo de clown 19.00 uur: Nieuws in het kort NCRV: 19.03 uur: Olivier Twist, tv-seri« NTS: 20.00 uur: Journaal NCRV: 20.20 uur: De parallelle wereld, 21.10 uur: De zeventigers 21.40 uur: Schevenings Vissers Vrouwen Koor 21.50 uur: Hier en nu, actualiteitenrubriek NTS: 22.15 uur: Tweede journaal Sluiting Televisie morgen NEDERLAND I NTS: 10.20 uur: De gelukwens (kleuren-tv) 10.25 uur: Défilé Soestdijk (kleuren-tv) 11.30 uur: Sluiting HILVERSUM NCRV: 20.15—21.15 uur: Het grote podium, concert 23.30—23.55 uur: Moderne blaasinstrumenten HILVERSUM II NRU: 21.30—22.00 uur: Een deuk is een documentaire 22.55—23.55 uur: Metro's Midnight Music 7.00-7.30-8.00-8.30-12.30- 18.30-22.30-23.55 HILVERSUM II: 7.00-8.00-11.00-13.00- 16.00-18.00-19.30- 22.30-23.55 HILVERSUM III: Elk heel uur vanaf 9.00 RADIOPROGRAMMA MAANDAG HILVERSUM I (402 m) NCRV: 18.00 Lichte koorzang. 18.19 Uitzending van de Pa cifistische Socialistische Partij. 18.30 Nieuws en weerpraatje. 18.46 Actualiteiten. 19.00 Op de man af, praatje. 19.05 Muziek en dienst: informatief programma: A. Kerkorgelcon cert: oude en moderne muziek; B. Utrechts Motetgezelschap met instrumentalisten: mo- amusementsmuziek. 20.15 Oude gewijde mu ziek (opn.). 21.15 De natuuronderzoeker e Genesis: verslag van een discussie-avonc 22.15 Literama: radiokroniek over boeker schrijvers en toneel. 22.30 Nieuws. 22.4 avondoverdenking. 22.50 Stereo: Vocaal-en ten en hun nog levende HILVERSUM II (298 m) AVRO: 18.00 Nieuws. 18.16 Radiojournaal. 18.25 Ik verbind U door.., praatje. 18.30 De tafel van (half) klankbeeid. 20.30 Jazz. 21.00 MuzönnetU Licht muziekprogramma. 21.30 Een deuk U welmisstaat muziekprogi URUSSEL NED. (324 m) 18.00Nieuws. 'laten. 18.28 Paardesportbe- stasy. 18.45 Sportkroniek, (herhaling). 18.5S Grammo- 18.03 Voor de foonmuziek. radiokroniek. 19.40 Grammó Missie-klankbeeld. 20.00 Kro liefhebbers. 22.00-22.15 KTfeu- Klassieke gi 7.32 Actualiteiten. 7.45 Nederlandse volkslie deren (gr.). 8.00 Nieuws. 8.11 NCRV-lled. 8.14 Oude gewijde muziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.32 9.15 Klassieke f foonmuziek. 9.35 Wa Lichte orkestmuziek sche Etherleergang. 10.35 Ster Van twaalf tot twee: gevarieerd pro». (plm. 12.22 Wij van het land: 12.26 Medede lingen voor land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws Utelten). 14.05 Stereo: Metropole- srheldsvoorllchtlngDe m) Nationaal pro- 7.00-24.00 Gevarieerd programma talitelten en onderhoudende Ekspres: gevi t NRU-Straatmuzikan- i platenprogramma. Nieuws. 15.03 Ei'-Jee- 16.03-18.00 Mix: licht platenprogramma. (17.00 Nieu' BRUSSEL NED (324 m> - 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht, me dedelingen. programma-overzicht en SOS-be- -hten voor de schippers. 12.48 Grammo- luziek. 12.55 Buitenlands persoverzicht. berichten. 13.20 Tafelmuzlek. 14.00 Nieuws. 14.03 radio. 15.30 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Grammofoonmu ziek, voor oudere luisteraars. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Jazzmu- HILVERSUM I (402 m) KRO: 18.00 Volks liedjes. 18.19 Uitz. van de Communistische Partij van Nederland. 18.30 Nieuws. 18.46 Ac tualiteiten. 19.05 Licht ensemble en solisten 19.40 Conciliepostbus. 19.45 Stereo: Omroep orkest: moderne muziek. 20.15 Moderne en 5 De zingende kerk. muzikale lezing. 0 Kontekst: magzine waarin op de dingen jdfi lledjesprogram- PROGRAMMAliM BRUSSEL NED (324 m) 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportbe- richten. 18.30 Franse les (herhaling). 18.32 Grammofoonmuziek. 18.35 Tips voor het ver keer. 18.40 Grammofoonmuziek. 18.45 Sport kroniek. 18.52 Taalwenken (herhaling). 18.55 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws, weerbe richt en radiokroniek. 19.40 Lichte orkestmu ziek. 19.45 Praatje. 19.55 Grammofoonmuziek 20.00 Concert. 21.00 Boekbespreking. 21.15 HILVERSUM strijdlied. 7.23 mdgymnastiek. 7.20 Socialis- pagina). °VPRO: Waterstander bevordering van het RVU: De Stichtli Woodbrookerswerk in Nederiani H. M. de Lange. 11.32 Stereo: Les Noces de Jeannette. komische opera van Victor Massé (gr.). 12.22 Voor het platteland. 12.26 Mede delingen. t.b,v. land- en tuinbouw. 12.29 Ste- 13.11 ActuaU- (opn.): moderne muziek. 15.45 Fluit en pi ano: moderne muziek. 16.00 Nieuws. 16.0: Sociëteit Zestig minuten voor boven de zes tig. 17.02 Oude liedjes. 17.20 Voor de jeugd. HILVERSUM II (192 m) NCRV: 7.0i Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo Klassieke grammofoonmuziek. 7.30 Nieuws (gr.).: klassieke dans 11.02 Plek uur: gevari- ferd programma. 11.50 Actualiteiten. KRO: gevarieerd pro- - -13.41 Actualiteiten; 13.15 Ondernemend.) NCRV: 14.00 Klassieke operafragmenten (opn). 15.00 ln 't zilver: programma voor oudere luisteraars. 16.00 de jeugd. 1.00 Stereo: landse liedjes. 17.15 Over heidsvoorlichting; Hoe gaan we? ziekjes. nieuwe langspeelplaten. dio Reprises. NRU: 11.00 Nieuws. 11.03 Ope- Ramblers Ra- (gr AVRO: 13.00 Nieuws. sical-fragn 13.03 Radlojourm lijk platenprogramma. 14.00 Nieuws. 14.03 Muziekboetiekgevarierd muziekprogram ma met Nederlandse artiesten. 15.00 Nieuws. 15.03 Arbeidsvitaminen: populair verzoekpla- tenprogramma. 16.00 Nieuws. 16.03 Poptop- nonstop: verzoekplatenprogramma. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.05-18.00 Zingen de bougie: gevarieerd platenprogramma voor automobilisten. BRUSSEL NED (324 m) 12.00 Nieuws 12.03 Lichte muziek. 12.55 Programmaover- sos"berichten voor de schippers. 00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 13.15 Vooi de wedstrijd Radloschc 14.50 Waarom wij niet?) 15.00 Nlei Rengelink bij Verenigingsraad: Tegenwicht voor .ruk naar rechts" HILVERSUM (ANP) „De VARA- j haan moet weer eens gaan kraaien". zei de heer J. W. Rengelink, televisie secretaris van de VARA, zaterdag tij dens de vergadering van de vereni gingsraad van deze omroep in Hilver sum. Hij wilde die haan laten kraaien als tegenwicht voor een duidelijke ruk naar rechts in radio, televisie en pers. Hetgeen hij zag gemanifesteerd in rechtse concentraties zoals de toetre ding van Televizier tot de VNU en in even rechtse concentraties zowel bij dagbladen en geïllustreerde bladen als bij damesbladen. De anti-democratische gedachten wor den volgens de heer Rengelink hier door sterker. „Er zal binnen die concen traties misschien wel enige journalis tieke vrijheid blijven bestaan, maar", zo voegde hij hieraan toe, „dan toch bin nen de structuur van een kapitalis tische maatschappij". Het zomerprogramma van de VARA- tv noemde hij mager en schraal, het geen volgens hem geweten moest wor den aan de lage programmabudgetten dia de omroepen ter beschikking staan. Voor het zomerschema was slechts een bedrag van f 750.000 beschikbaar, ter wijl men voor de oorspronkelijke opzet van het zomerschema f260.000 meer nodig gehad zou hebben. Wanneer de uurbedragen voor de tv-programma's niet voldoende omhoog worden ge bracht, zal de omroep gedwongen zijn aan de kleurenuitzendingen. die 25 pro cent duurder zijn dan de zwart-wit- programma's, slechts geringe kosten te besteden. Voor het brengen van redelijke kleu renuitzendingen zal het volgens de t.v.- secretaris noodzakelijk zijn extra-kijk gelden te heffen ook al heeft de minis ter reeds te kennen gegeven hiervoor niets te voelen. In Den Haag en Hilversum zitten vol gens de heer Rengelink mensen die me nen dat in het gezamenlijk programma plaats is voor een stuk nationaal pro gramma. Zo dreigt er gevaar dat de omroepwet wordt gehanteerd vanuit een onjuiste toepassing. Het verlossen de woord kan in deze alleen door de minister worden gesproken. Zij zal dan aan het bestuur van de NTS moeten overlaten om een zendtijdpercentage tussen de 25 en 40 procent aan te ge ven, waarbinnen een harmonieus pro gramma te maken is in het ontmoe- tingsvlak van geestelijke en culturele stromingen zoals bij de wet is omschre-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 2