Per vliegkampschip naar ontwikkelingslanden RECKMAN: ONBEZOLDIGD OMBUDSMAN „IK LAAT SNAREN TRILLEN..." Kerk moet afwijzing polygamie herzien DIE LEYTHE 2 NETTE MEISJES DE LEIDSE COURANT WOENSDAG 17 APRIL 1968 (Van i verslaggevers) N ARDEN „Ik ben het vierkant eens met wat dc commissaris van de koningin in Zuid-Holland, mr. Klaasesz, over de bureaucratie in Nederland gezegd heeft. Ik schrijf al jaren over onze paperas- tenwinkel. Laatst bijvoorbeeld. Ik kreeg toen een lijvig dossier van een grootfabrikant uit Assen. Die had in Anloo een stukje grond gekocht met een oud huisje erop, dat hij wilde vervangen door een nieuwe woning. Maar er kwamen zoveel instanties aan te pas, dat er na drie jaar nog niets gebeurd was. Terwijl er in Drente nota bene 130.000 werk lozen rondlopen, waaronder veel bouwvakkers. Ik heb naar aanleiding hiervan een brief geschreven aan minister Schut, die ik een zeer bekwaam man acht. Binnen veertien dagen was de vereiste toe slemming er In een kamer propvol bibelots veelal geschenkjes van mensen, die iets aan hem te danken hebben ver telt M. Reckman (65 jaar oud, waarvan 42 jaar journa list) over de charitatieve booreilanden, die hij vanuit zijn witte, stro-gekapte villa te Naarden naar de diepzee der Nederlandse bureaucratie heeft uitgezonden. Laatste initiatief, dat hem veel publiciteit bezorgde: een briel aan premier De Jong, om de Karei Doorman', die toch altijd op oefenreis is, te vullen met jonge, werkloze bouwvakkers en landarbeiders en het schip naar ont wikkelingslanden op te laten stomen. De Jong antwoord de praktisch per kerende post „dat van de actie, mits zij beantwoordt aan minimale eisen van doelmatigheid, een grote wervingskracht kan uitgaan" en stuurde het plan door naar collega Udink van Ontwikkelingshulp Kort daarop kreeg Rcckman een brief van Udink, waar in de bewindsman het initiatief wegwuifde. De Naar- dense journalist („je zou mij een onbezoldigd ombuds man kunnen noemen") neemt dat niet en heeft dit aan premier De Jong gemeld. Hij heeft hem geschreven: „Met de onvergetelijke commandant Doorman blijf ik in de wereld het bevel geven: ik val aan, volg mij. Ik zal dit bevel in het Engels, Frans, Duits, Portugees, Deens, Zweeds en in het Noors moeten vertalen, ervan over tuigd zijnde, dat ik straks zal moeten ervaren, dat Ne derland dan in de achterhoede zal komen in de strijd legen oorlog en armoede". Daar kan Udink het mee doen Reckman licht toe: „Ergens wordt de grens van het ge duld overschreden, zeker, als je niet met steekhoudende argumenten bevochten wordt, en dat doet Udink niet. Hij heeft van mijn brief niets begrepen en hij heeft zich niet de tijd gegund, om de zaak, die toch waarachtig niet eenvoudig is en grondige voorbereiding eist, serieus te bestuderen. Weet u, hoe Udink de ontwikkelingshulp voorbereidt? Hij stuurde laatst een jong echtpaar naai Brazilië toe, terwijl de vrouw zes maanden in verwach ting was en geen van beiden de landstaal beheersten Nou vraag ik uWat de Doorman betreft: als Neder land niet op mijn voorstel ingaat, wend ik mij tot andere regeringen. Die zullen er zeker op ingaan. Als Neder land dan in de achterhoede terecht komt, zeg ik: tja, zo gaat het hier altijd". Als tweede actiepunt heeft Reckman de strijd tegen de bureaucratie in zijn vliegende krijgsbanier staan. Na ge- eist te hebben, dat alle zeven organisaties worden op geschreven, die zijn bezige brein heeft gebaard (het zijn: het Erefonds voor Oud-verpleegsters; de Stichting Put- tense Jeugd; de AVAK voor hulpverlening aan astma tische kinderen; het Nationaal Dierenpark voor Zwerf dieren te Amerongen; de Stichting „Het Leven begint bij 40", die 25.000 werkloze hoofdarbeiders aan een nieu we positie heeft geholpen; de Stichting Nationaal Hulp fonds „Wij Komen", die 25.000 ouders bij hun geëmi greerde kinderen heeft gebracht en de Nieuwe Sociëteit voor Eenzame Mensen) na dit geëist te hebben, zegt hij: „Er moet een meer eenvoudige opzet worden ge maakt voor onze prachtige sociale wetten. Zij zijn eei voorbeeld voor de wereld, maar de mensen kennen zi niet. Neem nu de onlangs geschapen mogelijkheid vooi geëmigreerde Nederlanders, om in het genot van AOW te kunnen worden gesteld, mits zij voor 1 juli 1968 mel den, dat zij premie willen gaan betalen. Het is zo weinig bekend, dat ik er in mijn blad Elsevier een artikel ovei schreef. Onmiddellijk kwam bij de Sociale Verzekering: Bank een dusdanige stroom brieven binnen, dat ze nu al tegen een half jaar achterstand aan zitten te kij ken. Ik zeg tegen de regering: maak de wetten simpelt en geef er meer publiciteit aan". Samenhangend hiermee wil Reckman een andere storm ram op de gevestigde orde richten: „Nederland heel eeuwenlang de zeeën bevaren", zegt hij, „en daardoo. een ruime blik op de toestand in de wereld gekregen Wij moeten de Wereldomroep meer gaan gebruiken, on de wereld te zeggen, hoe wij bij ons de sociale recht vaardigheid toepassen en uitdragen. Waarom wordt di radio wel internationaal aangewend, als 17 landen o| een songfestival staan te kwelen, en kan hij niet ge bruikt worden voor het verbreiden van de vredesge- dachte, die hier leeft? De grote fout is, dat onze omroep verenigingen altijd dezelfde mensen aan het woord la ten. Mevrouw Brautigam en de heren Cammelbeek en Han Lammers. Terwijl radio en tv. zulke prachtige media zijn om het algemeen belang te dienen. Eindelijk doet de KRO, wat ik al jaren geleden bij de VARA en de AVRO heb voorgesteld. Een rubriek van ingezonden stukken. Uitgerekend Frits van der Poel doet dat nu.." Met staatssecretaris Keijzer van Verkeer en Waterstaat ligt Reckman momenteel ook in de clinch. Bij dit depar tement probeert hij er een plan door te drukken, dat dt chaos op de Nederlandse wegen moet oplossen en dat hij uit Amerika heeft geïmporteerd. Het beoogt een be tere verhouding tussen het verkeer op de weg en het railverkeer. Daartoe dienen er volgens de onvermoeibare journalist („Kan niet ligt op het kerkhof, zei mijn moe der al") speciaal geconstrueerde vrachtwagens te komen Het overhalen van een handel is voldoende om ze naai keuze geschikt te maken voor transport over de weg ol over dc spoorweg. Noch is minister Roolvink veilig voor deze plannenmaker-en-gros. „Tegen Roolvink heb ik onlangs gezegd: excellentie, u hebt in de kaartenbakken van uw Gewestelijke Arbeids Bureaus honderden po sities weggestopt zitten, maar wat doet u ermee? Pas als iemand om een baantje komt, duikt men In de carto theek. Het is een ijskast. Weet u, wat u moet doen? U moet het Nederlandse volk gaan vertellen, wat voor va catures er zijn. Het publiek moet in de hal van de Ar beidsbureaus een krantje kunnen krijgen, zodat de mensen zelf kunnen uitzoeken. U zult eens zien, hoeveel er dan aan de slag kunnenInderdaad schijnt de bewindsman na dit gesprek een werkcommissie te heb ben ingesteld, die middelen zoekt om de Arbeidsbureaus meer efficiënt te laten functioneren. Reckman: „Alleen men zeurt zo lang. Men moet liever iets doen. Dan kan men de reacties peilen en aan de hand van de resul taten nieuwe initiatieven ontwikkelen. Ik hoop, dat de ministeries eindelijk eens tot dit soort praktische dingen over zullen gaan. Luister: het gaat niet om mij. Het gaat alleen om het doel, dat ik nastreef. Ik zeg altijd: een journalist moet midden tussen zijn volk staan. Hij mag kritiek leveren, maar dat is zo makkelijk. Laat hem óók tonen, dat je met Gods hulp iets op kunt bouwen. Ik heb dat mijn hele leven lang geprobeerd. Hoe meer ac ties ik heb ontketend, hoe kleiner ik me ben gaan voe len. Diep in mijn hart zit een baccil, die me ertoe drijft, iets te doen voor anderen. Ik ben een levend mens, geen imbtenaar. Ik laat snaren trillen. Ik zal tot mijn dood blijven vechten. Dat is gewoon mijn christenplicht. Mijn motto is: draagt elkanders lasten en vervult alzo de wil des Heren. Het is soms vechten tegen muren van beton. Je ontmoet veel hoon en smaad. Maar als je Je taak goed doet, dan is het wonderbaarlijk te zien, wat je allemaal még doen". Reckman (breedsprakig, licht ontroerd „en ij del, dat weet ik zelf") is zich ervan bewust, dat deze aanpak bij de harde mentaliteit van de hedendaagse jeugd halfzacht kan aandoen. Ter staving van het feit, dat me- hem desondanks niet moet uitvlakken, vertelt hij du», de Stichting „Het Leven begint bij 40" een dozijn jaren ge leden van de grond kwam. „Ik was toen bij de helaas te vroeg overleden minister Suurhoff om te praten over de leemten in de werkloosheidwet. Suurhoff zei: er is één probleem, dat niemand op kan lossen de witte- boordjesmensen, die zonder werk raken. Een intellec tueel van boven de 40 krijg ik niet meer aan de slag. Ik zei: excellentie, wilt u beweren, dat er 20.000 hoofdarbei ders werkloos zijn, omdat ze boven de 40 zijn? Ik geloof er niets van en ik zal u het tegendeel bewijzen. Suurhoff lachte schamper, maar ik richtte mij via een artikel van een paginalengte in Elsevier tot de captains of industry en in één week tijds kreeg ik 98 posities aangeboden. Er waren zelfs posities ten paleize bij. Vervolgens hield ik een praatje van tien minuten voor de AVRO. Weet u, hoeveel aanvragen voor hoofdarbeiders van boven de 40 er daarop binnenkwamen? Ik zeg nooit iets, dat niet waar is. Het waren er 3000. Ik heb toen een brief naar Suurhoff gestuurd. Ik schreef: waar praat u over? Dit hebt u met uw 75 gewestelijke arbeidsbureaus en 88 bijkantoren niet klaar kunnen spelen. Weet u, hoe dat komt? Als een Nederlander werkloos is geworden, moet hij naar het Arbeidsbureau. Dat devalueert hem; het is een nare gang. Dit probleem valt weg, als hij contact krijgt met een particulier, die zegt: ga zitten, man, en neem een kop koffie". Hij vertelt, hoe hij tijdens de oorlog 62 mensen uit handen van de Duitsers heeft gered en als dank slechts van ieder een boek met opdracht wilde hebben „opdat mijn kinderen er nooit aan zullen hoeven twijfelen, aan welke kant ik heb gestaan". Hij loopt naar de boeken kast en laat ze zien. Er ls'ook een exemplaar van „Ciske de Rat" bij, gesigneerd door Piet Bakker, die vanwege zijn joodse vrouw ln de puree raakte. Hij citeert het protestantse lied „God roept ons, broeders, tot de daad zijn werkwacht treedt dan aan en wees bereid om elke weg die Hij u zegt te gaan Wij weten, dat wat komen mag alleen hij slechts wint, die waagt I en die zich- zelve geven wil door 't duister vlammen draagt" en roept uit: een prachtige melodie, maar ik zeg: zing hem niet; doé het. Vertelt van een bezoek aan een tehuis in Doorn, waar oorlogsinvaliden, slachtoffers van de po litionele actie in Indonesië, zijn ondergebracht. „De kolonel vroeg me: hoe vindt u de Jongens? Ik zei: me disch zal het wel in orde zijn, maar ze zijn zo somber. Dat komt, omdat er geen werk voor ze te vinden is, zei de kolonel. Hoeveel jongens hebt u, vroeg ik. Ongeveer 250, zei de kolonel. Over veertien dagen heb ik 500 ar beidsplaatsen voor ze, zei ik. Nou moet ik wel eerlijk blijven. Het werden er geen 500, maar 450. Die kolonel was er achteraf niet eens blij mee ook. Hij had van Den Haag op z'n kop gekregen. Ze vonden, dat hij het zelf had moeten kunnen opknappen. Zo zie je. Allemaal haat en nijd". Hij brengt het gesprek terug op zijn Doormaninitiatief. „Hoe eindeloos praat men niet overal over vrede en welvaart. Ik geloof, dat er in ons land 34 vredesorga nisaties zijn. Allemaal gezwam ln de ruimte. Als men de Doorman met jonge werklozen naar ontwikkelings landen stuurde en nou weet ik heus wel, dat één enkel vredeskorps echt niet alle ellende in de wereld oplost maar als we Nederlands grootste oorlogs bodem voor dat doel zouden inzetten, dan zou dat we reldnieuws zijn. Dan zouden veel andere landen ons voorbeeld volgen. Dan is er een daad gesteld. Als slogan zou dat prachtige bijbelwoord kunnen dienen: „Dan zullen de wapenen omgesmolten worden tot ploeg scharen". Missionaris in Afrika meent: DEN HAAG (KNP) Waarom zou le Kerk niet erkennen dat onder be taalde omstandigheden het polygame iuwel||k verenigbaar I» met het chris- endoni Deze vraag werpt de Ameri kaanse missionaris Eugene lllllman op in het Jongste nummer (maart 1968) van CONCILIUM, het internationale tijd schrift voor theologie. Pater Hlllman werkt al meer dan 15 Jaar onder noma denstammen van de Maasal In Noord- Tanzanla. Onder enkele Afrikaanse en Aziatische volkeren is de polygamie een algemeen erkende en sociaal geldige vorm van een bltjvend huwelijk waarin de man meer dan één vrouw tegelijkertijd mag hebben. In de traditionele missieprak tijk is dit huwelijkssysteem bijna steeds verworpen. Voor bepaalde volkeren be tekent dit dat een man uit naam van het christelijk Ideaal van huwelijk en gezin te horen krijgt, dat hij de moeder van zijn eigen kinderen moet verstoten. Dit is een tekort aan christelijke fijngevoe ligheid Jegens de ongelukkige vrouwen die hun verkregen echtelijke rechten, hun sociale status en misschien zelfs hun betrekkingen met hun eigen kin deren moeten opgeven. De voornaamste reden voor het poly- gyne huwelijksgebruik van bepaalde volken ten zuiden van de Sahara is het overschot aan huwbare vrouwen. Meer malen hebben economische overwegingen geleid tot de polygyne huweljjksgewoon- te. Onderzoekingen van sociologen en anthropologen hebben duidelijk gemaakt dat de polygynie geenszins enkel een kwestie is van mannelijke wellust. Men heeft er daarentegen een mogelijk heid in gezien om vrouwelijke prostitutie en mannelijke promiscuïteit te voorko men in streken waar een surplus aan huwbare vrouwen is. Het monogame huwelijk was in het Europese westen al een aanvaarde cul tuurvorm voordat het christendom ver breid werd. Het is door christenen van zelfsprekend bevestigd als de juiste vorm van huwelijk. Vanwege een soort cultuurblindheid is het westerse sociale systeem en cultuurpatroon be schouwd als normatief voor de mens heid. Maar ln het licht van de moderne sociale wetenschappen en met het verval van het westerse etnocentrisme ln het na-koloniale tijdperk, is het nu mogelijk een diepere waardering te hebben voor de betekenis van niet-westerse instel lingen en vormen. De praktijk van gelijktijdige polygynie bij bepaalde volkeren kan bezwaarlijk worden beschouwd als iets dat nog meer in strijd is met het christendom dan de slavernij. Toch waren slavenbezitters welkom in het sacramentele leven van de christelijke geloofsgemeenschap, zon der dat geëist werd dat ze eerst hun be denkelijke sociaal-economische belangen ongedaan maakten. Stichting dr. King wil landelijke actie Vonnissen in proces Ginsburg bevestigd MOSKOU I Reuter-AFP) Het hoog gerechtshof van de Russische federatie heeft in hoger beroep de in januari over vier jonge Russische intellectuelen uitgesproken vonnissen bevestigd. In het proces van Januari waren Joeri Ga- lanskov, Alexander Ginsburg. Alexej Dobrovolsky en Vera Lasjkova veror- deld tot respectievelijk zeven, vijf. twee en een jaar dwangarbeid wegens ver spreiding van anti-Russische propagan da In ondergrondse publikaties en het onderhouden van contact met een emi grantenorganisatie. De vonnissen leid den destijds tot felle protesten van de Russische Intelligentie. Een verzachting van de vonnissen werd met het oog op de huidige ideolo gische sfeer in de Sovjet-Unie al on waarschijnlijk geacht. Het centrale par tijcomité riep kortgeleden nog op tot verhoging van de discipline in verband met de toenemende „ondermijnende ac tiviteit" van het westen. Alleen fami lieleden van de veroordeelden werden tot het gerechtsgebouw ln Moskou toege laten. Journalisten werden geweerd. AMSTERDAM (ANP) Op 10 april is in Amsterdam dc stichtingsacte ge passeerd van de stichting dr. Martin Luther King, die ten doel heeft: „Morele en materiële steun te verlenen aan die organisaties, die zich beijveren voor het verkrijgen van gelijke rechten op wette lijk en economisch gebied voor de ge kleurde bevolkingen waar ook ter we reld". Voorzitster van deze stichting is me vrouw Atie Leeflang van der Kolk, een studente Franse letteren aan de vrije universiteit in Amsterdam. Het complex van problemen rond de discriminatie kan van Nederland uit niet worden opgelost, maa» men kan een al gemeen menselijk standpunt innemen en op grond daarvan middelen bijeen bren gen. die het mogelijk maken bijvoor beeld ziekenhuiskosten te bestrijden. Ge tracht zal worden een landelijke actie te ontketenen onder het motto „Draagt uw steentje bij". Schrijfster Edna Ferber overleden NEW YORK (AFP) De Amerikaan se schrijfster Edna Ferber. die met de roman „So big" in 1924 de Publitzer- prijs behaalde. Is gisteren in New York op 80-jarige leeftijd overleden. Haar voornaamste romans, die over de hele wereld bekend werden, zijn „Show boat", „Cimarron", „Giant" en „Ice Palace". ZIJ werd als een der beste Amerikaanse schrijfsters beschoawd. Edna Ferber werd op 15 augutus 1887 te Kalamazoo in Michigan geboren. Haar jeugd werd vooral beïnvloed door 't feit, dat haar vader plotseling blind werd. Haar romans waren zodanig geschreven dat zij dikwijls zonder enige wijziging voor verfilming geschikt waren. Gevraagd in moderne drogisterij - parfumerie verkoopster, liefst met vak bekend schoonheidsspecialiste Aanmelden na 8.00 uur: KENNEDYLAAN 19 - TEL. 81705, DROGISTER IJ- PARFUMERIE KENNEDYLAAN 3 - LEIDEN - Zuid-West. In bekend chauffeurskoffiehuis (geen café) te Voorschoten worden gevraagd Het niet zware werk is prettig en afwisselend. U werkt 45 uur per week, moet 2x p. maand op zaterdagmorgen werken, is op zondag vrij. U eet bij ons in de zaak. U kunt ons bellen voor een afspraak: 01717-2897. KOFFIEHUIS „OME NIEK" VOORSCHOTEN *»°of SS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 4