Radio Parabel van Brecht bij Theater Abrams volgt Westmoreland op in Saigon Regeling tegen sluikhandel in wekaminen Oscar voor Rod Steiger in bekroonde De nacht van inspecteur Ti hbs" programma Zeer fraaie Johannes- Passie in Wassenaar De goede mens v an Sezuan Matthaus- Passion uit Naar den Sylvain Poons in: „Getrouwd... of niet?'' Ulo per slot van rekening PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT DONDERDAG 11 APRIL 1968 WASHINGTON (Reuter) Na de be noeming van generaal Creighton W. Abrams tot opvolger van generaal West- moreland als opperbevelhebber van de Amerikaanse troepen in Vietnam specu leren waarnemers in Washington over de mogeiykheid van een wijziging in de strategie die verband zou kunnen hou den met president Johnsons vredes initiatief. De „opsporings- en vernietigings strategie" van generaal Westmoreland zou door zijn 53-jarige opvolger gemak kelijk kunnen worden omgebogen in de meer defensieve oorlogvoering van ..zui veren en vasthouden" van de dichtstbe volkte centra. Een dergelijke wijze van oorlogvoering, waarbij het platteland niet langer zou worden uitgekamd, zou goed passen bij Johnsons nieuwe de- escalatlepolitlek, zo meent men. (Van o r parlementaire redactie) DEN HAAG Er is een wettelijke regeling in voorbereiding om de invoer van wekaminen voor de sluikhandel of voor eigen gebruik zonder medisch voor schrift dit gebeurt illegaal ook in de sportwereld beter te kunnen bestrij- Staatssecretaris Kruisinga (Volksge zondheid) heeft dit geantwoord op vra gen van het Tweede-Kamerlid Imkamp (D '68). Dit Kamerlid had erop gewezen dat wekaminen betrekkelijk veelvuldig gebruikt schijnen te worden in het inter nationale vrachtvervoer. Op 6 maart j4. werden wekaminen via een beschikking van de staatssecretaris als geneesmid del aangewezen. Mevrouw King. De weduwe van dominee Martin Luther King is in het bestuur gekozen van de „conferentie van christeiyke leiders in het zuiden" (S.C.L.C.), de door haar man opgerichte organisatie voor geltyke burgerrechten. Eveneens werden in het bestuur opgenomen de zanger Harry Belafonte en een industrieel uit Chicago, Cirilo McSween. „Bonnie en Clyde"- bende: 1 onderscheiding Niet de onlangs overleden filmster Spencer Tracy, maar Rod Steiger heeft gisteravond in Santa Monica de Oscar ontvangen als de beste acteur voor zijn rol van blanke politieman in de film „In the heat of the night". Hollywood, dat nog wel eens sentimenteel wil zyn, heeft de tweevoudige Academy Awardwinnaar Tracy dus toch niet de in vele kringen verwachte postume onderscheiding ge geven voor zijn rol in de film „Guess who's coming to dinner". Voor haar rol in dezelfde film kreeg Katherine Hep burn echter wel de onderscheiding als beste actrice van het jaar. De Oscar voor de beste film ging naar „In the heat of the night", in Nederland uitge bracht als „De nacht van inspecteur Tibbs". Steiger prees bij het in ontvangstne- men van de prijs de neger-auteur Sidney Poitier, zijn tegenspeler in de bewuste film, die hem naar hij zei de rassen vooroordelen had helpen begrijpen, en voegde eraan toe: „We shall overcome". De Oscars zouden oorspronkelijk al maandagavond worden uitgereikt maar dit werd twee dagen uitgesteld in ver band met de moord op dominee Martin De Johannes-Passion van Johann Sebastian Bach, gisteravond door de Christelijke Wassenaar se Oratorium vereniging in de dorpskerk van Wasse naar gegeven, behoort tot de beste uit voeringen, die we van dit werk ooit in 's-Oravenhage en omstreken hebben mogen beluisteren. In de eerste en de laatste plaats is zulks toe te schrtyven aan de dirigent Gerard Akkerhuis, die, werkend met de krachten, waarover hy de beschikking had het Residentie Bachorkest ver leende hier instrumentale assistentie kwam tot een vertolking, die in stilis tisch opzicht zeer te loven viel. Zijn tempi waren steeds voortvarend, zyn dynamische opvattingen immer uiterst verantwoord, zodat de ver tolking, waarin nergens onnodig ge detailleerd werd één gave eenheid werd, één nooit onderbroken vertoning, die, speciaal waar het de koren betrof, een sterke suggestieve werking had. Die koren xijn uiterst moeilijk, zowel in technisch als artistiek opzicht. Dat begint al met de proloog, die vocaal de hoogste eisen stelt. Waaraan voldaan werd, malgré het feit, dat de sopranen een weinig scherp, de tenoren misschien wat te zwak klonken. Ook de be handeling van de krachtens hun aard onderling eo verschillende koralen was prijzenswaardig; hoe het karakter daarvan ook was, nimmer vergat diri gent Gerard Akkerhuis, wat ze in hun oorsprong toch zijn: een reactie, een roep van de gemeenschap. Als solisten had hy zich een goed tot voortreffelijk team weten te assumeren: Bernard Kruysen, die de Christusrol was toevertrouwd, excelleerde hiel1; doch ook de alt-mezzo Elisabeth Cooymans wekte speciaal in de aria „Es 1st volbracht..." waar zjj geassisteerd door de gambist Hans van den Bjjlaard optrad, onze op rechte bewondering. En ook Max van Egmond trof ons: zijn Interpretatie van de aria „Eilt ihr angefocht'nen Seelen waar, jammer genoeg, koor en orkest zich ietwat aarzelend gedroegen, was door en door muzikaal. Minder bevielen ons ditmaal de praan Rina Cornellssens en de tenor Anton Trommelen, die aan de hun toe vertrouwde taken te weinig reliëf wisten te verlenen. En wat de tenor Paul Schotsman betreft, belast met de functie van Evangelist, wellicht de moeilijkste taak in de hele passiemuziek: zijn be wogenheid was bijna steeds bewogen; soms echter was ztjn expressieviteit iets te sterk, vergat hij, dat hij aan het passiedrama zelf niet rechtstreeks deel nemend, slechts de rol heeft van een slaggever, zo ge wilt een voorlezer. Ziehier onze indrukken van een passie vertolking, die we niet gaarne hadden willen mis8en. B. R. Luther King. De auteur Gregory Peck, voorzitter van de filmacademie, sprak ln zijn openingsrede enkele woorden ter nagedachtenis van de vermoorde neger leider. Estelle Parsons werd uitgeroepen tot de beste actrice op het tweede plan voor haar rol in „Bonnie and Clyde". George Kennedy versloeg de „Bonnie and Clyde"-bende door de Oscar voor de bes te mannelijke bijrol te veroveren voor zijn spel in „Cool hand Luke". Verdere Oscars: kostuumontwerpen, John Truscott (Camelot); bijzondere vi suele effecten, L. B. Abbott (Doctor Do- little); geluidseffecten, John Poyner (The dirty dozen). Tot de beste buitenlandse film van 1967 werd uitgeroepen het Tsjechische werk „Houd de trein in het oog". Gregory Peck won een Oscar voor menslievend werk buiten zijn carrière. Toen hij de onderscheiding in ontvangst nam deed hij een beroep op zijn colle ga's om bij te dragen aan het herden kingsfonds „Martin Luther King jr." van de Southern Christian Leadership Conference. Hal Ashby won een Oscar voor de montage van „In the heat of the night". Arthur Freed kreeg een speciale Oscar voor diensten aan de Academy verleend. Het beste liedje was „Talk to the animals" uit de film Dr. Dolittle. De beste regisseur van het jaar was Mike Nichols voor „The graduate". Art direction: John Truscott en Edward Carrere (Camelot); decors, John W. Brown (Camelot); oorspronkelijk scena rio, Elmer Bernstein (Thorouhgly mo dern Millie); muziekpartituur, Alfred Newman en Ken Darby (Camelot). Het beste filmscenario, gebaseerd op mate riaal van een ander medium. Stirling Silliphant voor „ln the heat of the night". Verhaal,en scenario, direct voor de film geschreven, William Rose voor „Guess who's coming to dinner". Een gelukkige Rod Steiger poseert met medewinnaars Estelle Parsons en George Kennedy voor de foto graaf met hun felbegeerde onder scheiding: de Oscar. Helemaal rechts George Cukor. de favoriete regisseur van Katherine Hepburn, die de Oscar voor deze actrice in ontvangst nam. HILVERSUM ■rij - Lljdensllec 18.46 A DONDERDAG (402 m> NCRV: 18.00 Tijd ek in vrije tijd: Koorzang: 18.30 Nieuws en weerpraat- Iteitcn. 19.00 Inleiding op de Ion van Bach. 19.10 Stereo: on. oratorium van Bach, uit- ach-orkest van München, met ten (gr). 22.30 Nieuws. 32.40 32.50 Stereo: Metropole-or- moderne muziek. 23.00 Stu- irleerd programma. 23.55-24.00 HILVERSUM II (298 m) AVRO irlstelljke Un: ws. IKOR19.: ge der Muzei tal. 18.2( (half 10.05 Lan< ;lder Zelfpoi srkest ei ziek. In i soil! AVRO: ilek. 20.30 Stereo: Re- Moderne en klas- (plm. 21.10-21.27): i de hedendaugse NEDERLAND I (STER- reclameuitzendingen om 18.55, 19.03, 19.56. 20.16) NTS: 18.50 uur: Pipo de clown i.OO uur: Nieuws in het kort NCRV: 19.06 uur: De jacht op de grijze beer, film (kleurentelevisie) NTS: 20.00 uur: Journaal NCRV: 20.20 uur: Hier en nu, actualiteitenrubriek 20.45 uur: ïstlge uitzending. Uenstlge uitzending. 22.00-22 VRIJDAG HILVERSUM I (402 m) KRO: 7 let levende woord. 7.15 Badii platenprogramma. (7.30 Ni 1.0(1 Nlei lalf i dedelingen voor la Nieuws; 12.40 Acti Stereo: Klassieke i KRO: 15.00 Herden Heer. godsdleni TROS: 14.C e muziek (gr), het lijden van ;ndlng. TROS: 16.02 Actualiteiten. 16.07 Klas- lofoonmuziek. 16.30 Uit de school 16.00 1 sieke gi geklapt Klassieke grammotoonnv kompas. 17.50 Actuallteltei Premières van studententoneel UTRECHT (ANP). Utrechtse stu denten zullen in april en mei voor drie Nederlandse toneelpremières zorgen. On der auspiciën van de ASTU Associa tie Studententoneel Utrecht) zal een aantal opvoeringen worden gegeven van twee stukken van de jonge Engelsman John Arden. Dit zijn: „Leven en laten leven" (Live like pigs) onder regie van Leo nard Frank, met decor van Jan-Joris Lamers en muziek van Rogier van Ot- terloo en „Huize avondrood" (The happy haven), onder regie van Shireen Stroo ker, met decor en maskers van Ria Rettich. Beide stukken van John Arden zijn vertaald door Hugo Heinen. Regis- regie van een collage van drie eenak- seur Rense Royaards tekent voor de (te weten „Un soir de pitié", „Les ters van de Belg Michel Ghelderode. vieillards" en „Le chevalier bizarre"). Schrijver John Arden heeft toegezegd dat hij met zijn vrouw, de actrice Mar- gretta d'Arcy, naar Nederland zal ko men om de voorstellingen van zijn twee stukken bij te wonen. Nederlandse les op Duitse t.v. (Van onze correspondent) AKEN 1 Lieke van Bommel (26) uit Amsterdam gaat van 10 mei af het derde net van de Westdeutschc Rundfunk de Duitsers Nederlandse taalles geven. De taallessen beogen met name de Duitse toeristen handzaam Nederlands by te brengen, waarmee ze tydens hun vakantie in ons land rede- lijk uit de voeten kunnen. Ook de Duitse instanties van AFCENT bij Brunssum tonen grote belangstel ling voor de cursus. De bedoeling is dat de Duitse manschappen en hun gezinnen van deze t.v.-leergang zullen gaan profiteren. De titel van de reeks lessen luidt: „Met Marijke, Niederlan- disch für Reise und Urlaub" en omvat 6 lessen van elk 20 minuten, die op za terdag 22 juni a.s. zullen worden be ëindigd. Lieke van Bommel vertelde dat ze louter willekeurig door de mensen van WJJ.R. gekozen w$rd uit het foto archief van NTS-medewerkers. „Ik heb geboft", zegt ze. Haagse studenten spelen an Havel (Van onze kunstredactie DEN HAAG Op 19 april om 20.00 j uur zal het Haags Studentoneel, onder regie van Gerard de Groot, „Het Me morandum" van Vaclav Havel ten to nele brengen in de aula van het le VCL, Van Stolkweg 35 te Den Haag. Havel, die geldt als de grootste leven de toneelschrijver van Tsjecho-Slowakije, j is verbonden aan het Praags Balustrade Theater, een avantgardistische theater- j groep, die uit een groep mimespelers en een gróep acteurs bestaat. „Het Memorandum" richt zich vooral tegen de politieke bureaucratie van het stalinistische systeem en Havel toont hierin een groot voorstander te zijn van liberalisering van de koers van het Tsjechoslowaakse communisme evenals in zijn eerste stuk „Het Tuinfeest". De strijd van de hoofdpersoon, Joseph Gross, tegen de bureaucratie wordt al gemener gemaakt: de toekomst van de mens in een technische, anti-menselijke wereld. In „Het Memorandum" wordt dit probleem niet grotesk, tragisch of sentimenteel benaderd, maar gemecha niseerd wordt het centraal gesteld op een meer technische dan dramatische wijze. 8.30-8.35 De gre ziek. 17.30 Sport- 8.50 Woordelijk. rerzoekplatenprc HILVERSUM I NCRV: 19.10—22.30 uur: Matthaus Passion van J. S. Bach 23.00—23.55 uur: Studio 2300, magazine. 20.47 uur: Getrouwdof niet?, blijspel 22.40 uur: Gezond gezin NTS: 23.00 uur: Tweede journaal. NEDERLAND II (STER- reclameuitzendingen om 18.55 en 20.16) NTS: 18.50 uur: Pipo de clown 19.00 uur: Nieuws in het kort 19.03 uur: Van gewest tot gewest 19.20 uur: HILVERSUM II AVRO: 20.30—21.10 uur: Residentie Orkest 23.30—23.55 uur: Passieliederen. Zienswijze 19.45 uur: Openbaar Kunstbezit (kleurentelevisie) 20.00 uur: Journaal AVRO: 20.20 uur: Wallenstein (1), tv-serie CVK/IKOR: 22.00 uur: Kenmerk - laat NTS: 22.30 uur: Tweede journaal. Televisie morgen NEDERLAND I AVRO: 11.30 uur: Matthaus Passion. Radionieuwsdienst HILVERSUM I: 7.00. 7.30, 8.00, 8.30, 12.30. 18.30. 22.30, 23.55. HILVERSUM II: 7.00. 8.00. 11.00. 13.00. 16.00. 18.00, 19.30. 22.30. 23.55. HILVERSUM III: Elk heel uur vanaf 9.00. lek (gr.). 13.40 Moder 14 20 wikken en w. ■lek. NRU14.30 Lev« nwde buitenshuis passlepoêzle. VPRO: 6.02 Thuis: progrj Licht platenprogramma. 12.02 Agent OOO. Joop v eidsvooi lichting: Hans Kemn; naai. 17.05-18.00 Zingende Bougie: gevarieerd platenprogramma voor automobilisten. BRUSSEL NED (324 m) 12.00 Nieuws. 12.03 Grammotoonmuzlek. 12.05 Landbouw- rubriek. 12.15 Stemmig programma voor Goe de vrijdag. (12.40 Weerbericht, mededelingen. 2.55 Bultenïar Sterke hoofdrol van Mia Goossen In „De Goede Mens van Sezuan" toont Brecht in de vorm van een parabel dc onoplosbaarheid van het conflict tussen goed en kwaad aan. De maatschappy dwingt de mens tot het kwaad, omdat hy anders zyn positie niet kan hand haven. Wil de mens goed kunnen zyn. dan zal de maatschappij goed moeten zyn. Maar de maatsehappy is niet te veranderen: afhankeiyk van de gesteld heid van elk lid ervan zal zy goed of slecht zyn. Dat betekent dat zy slecht is. elk lid is immers slecht, minstens uit noodzaak of zelfverdediging. Zoals vaker het geval is met zijn para bels en ook'wel zijn leerstukken kiest Brecht een Chinees gegeven, om xijn gedachten en opvattingen gestalte te geven. Het verhaal is geplaatst in de hoofdstad van de Chinese provincie Se zuan. Een ander element, dat moet die nen om de toeschouwer er steeds op nieuw van te doordringen, dat hij ge confronteerd wordt met een parabel, die hij op zijn eigen situatie en omgeving moet betrekken, is het irreële element van de drie goden, die uit de hemel komen, op zoek naar een goed mens. De waterventer wacht ze op, als ze Sezuan naderen. Er is maar één persoon ln de stad, die onderdak geeft: de pros- tituée Shen Te, die rijkelijk beloond wordt voor haar gastvrijheid. Zij ont vangt zoveel geld, dat zij kan proberen een goed mens te worden. Zij kiest een nieuw beroep, koopt een tabakswinkel en komt dan opnieuw in de moeilijk heden. Zij wordt het slachtoffer van de maat schappij. Financieel kan zij haar zaak niet aan. Er is één redmiddel: Shen Te stelt orde op zaken in de vermomming van haar neef uit een andere stad: Shui Ta. Bij herhaling laat ze hem, de ver persoonlijking van het kwaad, terug keren, om zichzelf in haar hoedanigheid als „de goede mens van Sezuan" te handhaven. Ook in haar relatie tot een werkeloos vliegenier kag zij het hiet bol werken. en weer laat zij haar neef terug keren, om zich te redden. De parabel krUkt in de tweede belft zowel zijn wezenlijke inhoud als zün dramatische kracht. Op een bepaald moment biyft Shen Te vermomd als haar kwaadaardige neef. zodat de goede mens verloren gaat. tot ontsteltenis van alle bewoners van Sezuan en vooral ook van de drie goden, die hun missie mis lukt zien. In een aangapend slottafereel geeft de vrouw zich bloot aan de goden. Die zyn allang biy. dat de goede mens toch nog bestaat en reizen af naar de hemel zonder ook maar op één manier een oplossing te bieden. Die oplossing is er ook niet. stelt Brecht heel duidelUk. Het tekort van de mens en de maat sehappy sluit een oplossing volledig uit. Toneelgroep Theater heeft dit stuk op het repertoire gezet, een reprise voor ons land, na een voorstelling van alweer meerdere jaren geleden, door de Haagse Comedie. Een reprise, die zeker de moeite waard is, omdat „De Goede Mens van Sezuan" beslist mag gelden als een van de belangrijkste stukken van Brecht, waarin volkse wijsheid en filosofische bespiegeling samengaan en een zeer effectieve vorm hebben gevonden, die dramatisch bijzonder werkzaam mag Voor de regie van dit stuk heeft Theater Erik Vos aangetrokken. Hij heeft een versoberde versie van het stuk gegeven, terwijl hij streefde naar een directe speelstijl, waarin de boodschap van Brecht voorop zou staan. Vele brechtiaanse spelelementen waren aan wezig. Door deze opzet kwam de these van Brecht zeer duidelijk naar voren. Maar de voorstelling miste gelijktijdig de lichtheid, die in het stuk op zo won derlijke manier is gemengd met de ernst: geen aandacht voor het humoristische karakter van bepaalde scenes en clausen, bijvoorbeeld die van de waterventer. Alles kwam met een dodelijke ernst de zaal in. Er was een interessante toneelopbouw van Niels Hamel, Cor Lemaires bewer king van Dessaus muziek klonk niet sterk, zeker niet nu de opname van de begeleiding al te volumineus werd weer gegeven. zodat de zang soms onverstaan baar werd. Men maakte gebruik van de vertaling van Gerrlt Kouwenaar. Een verrassing was wel da rol van Mla Goossen als Shen Te. die de tegen stelling tussen belde kanten van het menseiyk karakter heel treffend gaf. Voor ge 3de maal geeft de AVRO-tele- visie op Goede Vrijdag (morgen) een televisiereportage van de MatthSus Pas sion van Johann Sebastian Bach, welk beroemd werk traditiegetrouw in de Grote Kerk van Naarden ten gehore wordt gebracht. In tegenstelling met hetgeen in de omroepbladen staat ver meld, begint de tv-reportage via Ned. I reeds om 10.30 uur en duurt tot 12.30 uur.' Het tweede gedeelte van de ui zending vindt plaats van 14.00 tot 16. leijer. Hetty Ber Linden. Llselot 1 Met een geheel andere opzet dan de hoofdrollen die zü vorige seizoenen in Brechtstukken bracht, kwam zy tot een byzonder zuivere uitbeelding van haar persoon, in wie zich vele spanningen ophopen. De andere rollen bleven daar- by ten achter, ook die van Bernhard Droog, die zUn waterventer al te na- drukkeiyk bracht, misschien onder in vloed van de regisseur. In de kleinere rollen was er een uitstekende bloed- zuigster van Trees van der Donck. een prachtige politieagent van Jan Gorissen en een zuiver getroffen rol van Elise Hoomans. Gisteravond was de Theatervoorstel ling voor hot aorst in Den Haag. Geluk kig voor oen hooi redelijk bezette zaal. JAN VBRBTAPPBN SYLVAIN POONS loodgieter VANAVOND VIA NED. I Vorig jaar was Sylvain Poons vijftig jaar aan het toneel. Hij vierde dit met de hoofdrol in het blijspel trouwd.... of niet?" van de bekende Israëlische schrijver en journalist Ephraim KisWbn, die zelf naar Neder land kwam om dit stuk te regisseren. „Getrouwd.... of niet?" is reeds vele landen op de planken gebracht met succes. Alleen al in Israël beleef de het na de première in 1961 een reeks van ruim 600 voorstellingen. Het is de geschiedenis van de Israëli sche loodgieter Daniel Brozowsky, zijn vrouw Ella, hun dochter Vicky, haar a.s. man Robert Knoll, waarbij dan hun buurvrouw Rose Hooper en Bunky (de tweede generatie uit de kibboets, waar de Brozowsky's jaren hebben ge woond) hun niet te verwaarlozen par tij meespelen. Wat is namelijk het ge val? Vlcky wil trouwen met Robert Knoll. Om het huwelijk te sluiten moeten zij de 'trouwpapieren hebben van Vicky's vader en moeder. Maar hier beginnen de moeilijkheden, want het „boterbriefje", zoals Daniël Bro zowsky het noemt, blijkt nergens te vinden Dan blijft er slechts een moge lijkheid over. Daniël en Ella moeten nogmaals in het huwelijk treden De opname die de NCRV om 20.47 uur via Nederland I uitzendt, is opgenomen in Singer In Laren. Karl Guttmann zal in het komende sei zoen bij het Nieuw Rotterdams To neel het nieuwe stuk van Arthur Mil ler, The Price, regisseren. De première van dit stuk wordt in de eerste helft van september verwacht. De Rotterdamse Kunststichting exposeert van 11 april t.e.m. 5 mei in de expo sitiezaal De Doelen aan het Kruisplein werk van Hans Hollenbach, Mathieu Ficheroux, Jan van Munster en Woody In Museum Boymans-Van Beuningen te Rotterdam wordt van 20 april tot 3 juni een tentoonstelling gehouden van het werk van de Amerikaanse kunstenares Lee Bontecou. Getoond worden een twaalftal van haar grote muurreliëfs- objecten en een groot aantal tekenin gen on litho's. netkykers op de avond dat op „I" een goede speelfilm te zien is. Achter hel Nieuws kocht een Franse reportage en was mèt nog een studiogesprekje klaar. Twee onderwerpen die maar nauwe lijks in het brandpunt stonden. Verder was wat koeie-sex, een 'heldenrol voor seur Walter Felsenstein die om een onduideiyke reden als „Uit Bellcvue" was geanonceerd. Misschien heeft Henk de By destijds, want-'het was geen recente film, zt)n commentaar in Studio Bellcvue uitge sproken. Wie weet. Het grootste dgel van dat commentaar was nog over bodig ook, want het soms indringend i gefilmde portret van Felsenstein wasi eigenlijk alleen maar aardig voorl mensen die Don Giovanni van „Nottel e giorno" tot „sempre ugual" kennen En die hoeft men het verhaaltje niet meer te vertellen. Tussendoor: Rood. wit, blauw, het eigen rode anti-tv-programma. De tweede aflevering bood géén vooruitgang. Er was wat koeie-seks, een heldenrol voor een vent die wegens majesteitsschennis veroordeeld is en meer van dat on fraais. Iedereen die Jacobus van Duyn wel eens in Hyde Park gehoord heeft weet dat de man veel mooiere verhalen vertellen kan dan hier ontlokt werden. Alles byeen een nare aaneenschakeling van humorloos aangepakte zaken. Enige leuke: het Koert Struyfkoppetje van presentator Leo Jacobs. Maar een paar wilde haren maken nog geen tv-programma! Vg. In deze rechtstreekse uitzending van dt AVRO kan men luisteren naar de solis ten Elly Ameling, sopraan; Bernadette Greevy, alt; Tom Brand, tenor (Evan gelist); Naan Pöld, tenor (aria's); Pe ter van de Bilt, bas (Christuspartij) Max van Egmond, bas (aria's en kleine partijen; Carel van Leeuwen- Boom kamp viola da gamba; Wim van Beek en Albert de Klerk, Marinus Snoeren It t en Piet Swinkels continuo, Kees Ver- I ,11 f I .lit 7 111 heul en Erik Mesman fluit. Frank Min- deraa en Gijs Reijns oboe, oeboe d'amo- re en oboe da caccia, Willem Noske en Theo Olof viool. Voorts hoort en ziet men het koor van de Nederlandse Bach- vereniging, het Haags Knapenkoor on der leiding van Marinus Borstlap en leden van het Residentie-Orkest Het geheel staat onder leiding van Charles de Wolff. De regie van deze tv-repor tage is in handen van Theo Ordeman met medewerking van Joop Stokker- „Huize Klivia' AMSTERDAM „Ja zuster, Nee zus ter" is de komende twee uitzendingen weer gebouwd rond twee bekende thea ter figuren. Zaterdag 20 april gaat het programma de lucht in waaraan zoals bekend wordt meegewerkt door Hans Boskamp. In de uitzending van de vol gende maand zal de acteur Luc Lutz een grote rol spelen. ZAKKEN... HALEN.. Nederlands, boekhouden, Duits en meetkunde, dat waren de vakken waarvoor de kandidaten van de katholieke u.l.o.-scholen zich vandaag op de eerste dag van het schrifteiyk A-examen gesteld zagen. Een tekst va" Srmon Carmiggelt mocht dit keer de spits afbijten. De „geboorte van een onderneming" naar aanleiding van een toeristenfooi is vermakeiyk en simpel. Die simpelheid was wellicht juist de oorzaak van problemen bij het vinden van de juiste formulering als antwoord op de vragen. Zeven stelopdrachten, waaruit een keuze moest worden gemaakt, hadden qua onderwerp variatie genoeg, maar zullen toch niet voor een ruime keuze gezorgd hebben. Zo kon men eigen ervaringen als die van het jongetje uit Carmiggeltverhalen of een dialoog tussen gearresteerde demonstrant en rechercheur afmaken. By het boekhouden waren de kolommenbalans en journaalopgave weinig lastig. Het tabellarische kas-giroboek zal meer moeilijkheden hebben opgeleverd. Enkele pittige constructies maakten het Duits ook tot een tekst voor de goede kandidaten. Ter beantwoording van de vragen was het vooral zaak de tekst goed te verstaan. De vertaling naar het Duits sloot aan b(j de gegeven tekst en maakte ook daarmee het geheel tot redeiyk werk. Meetkunde was met de driehoeksbewijzen, de trapeziumconstructie en de cirkelberekening bewerkelijk, maar niet te pioeliyk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 2