%£eidseSouftO/nt
UIT DE STAPEL
Aan grens weinig
„Duitslandkijkers
Radio
programma
'ET-
DANSEN
T.v.-congres in Nijmegen:
-Hoge
schoen
kunst
T.v.-reportage
van
Boekenbal
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
VRIJDAG 29 MAART V
Tweede luchthaven
MINISTER SCHUT beaamt dat de mo
gelijkheid hij tad ook kunnen
zeggen „de noodzaak" tot het stich
ten van een tweede nationale luchtha
ven in studie is. Maar actueel wordt de
kwestie z.i. pas, zo begrijpen we ten
minste uit een memorie van toelichting
aan het adres van de Eerste Kamer,
wanneer de groei van het luchtverkeer
en de mogelijkheden van Schiphol daar
toe aanleiding geven. De minister schat
omstreeks 1980.
Onder de mogelijkheden van Schiphol
moet natuurlijk vooral verstaan worden
de onmogelijkheid om 's lands eerste
luchthaven verder uit te breiden. Dan
hangt de beslissing vooral af van de ver
dere ontwikkeling van 't luchtverkeer.
Aangezien Schiphol niet veel uitbrei
dingsmogelijkheden meer heeft, wil men
tenminste de ruimtelijke ordening en in
't bijzonder 't leefklimaat rond schip
hol niet meer geweld aandoen dan reeds
gebeurt.
Over de mogelijke plaats van vestiging
voor een tweede grote luchthaven wii de
minister zich niet uitlaten; hij beperkt
zich tot de mededeling dat hierover mo
menteel nog niets te zeggen valt. Toch
zal een eventuele principebeslissing niet
lang kunnen uitblijven. Immers aai
stichten van een tweede grote luchtha
ven zitten zoveel financiële problemen
en kwesties op het gebied van planning
en ruimtelijke ordening vast, dat elk
jaar dat de beslissing vóór 1980 later
valt, de moeilijkheden vergroot.
Voor de bevordering van de werkgele
genheid is het natuurlijk een voordeel
straks de tweede luchthaven binnen of
bij zijn territorium te krijgen; andere
aspecten maken zo'n aanwinst weer
zienlijk minder aantrekkelijk. De Flevo-
polder en Zuid-west Nederland die de
scherpste concurrenten zijn bij het sol
liciteren naar de tweede nationale lucht
haven, mogen dit wel bedenken.
Een andere moeilijke vraag is, of de
tweede haven een „filiaal" van Schip
hol moet worden of een zelfstandige
grootheid. Het een zowel als het ander
heeft voordelen.
Wat vast staat is alleen, dat de c
held niet te lang met haar beslissing
wachten moet. Zeker niet tot een paar
jaar vóór 1980.
Kritiek niet welkom
de spanning die binnen de Partij van de
Arbeid ontstaat als gevolg van het op
treden van de Partij Radicalen en haar
doeleinden, vermoedden we niet, dat
de deining in Nieuw Links zo groot zou
worden als nu reeds het geval blijkt te
zijn.
Nieuw Links eist voor zich te
recht alle vrijheid op om binnen de
Partij van de Arbeid kritiek te leveren.
Maar kritiek over Nieuw Links buiten
Nieuw Links is kennelijk niet welkom.
De kerngroep rond Hans Lammers
neemt het hun medelid en Kamerlid
Hans van den Doel hoogst kwalijk dat
hij In het openhaar blijk heeft gegeven
van een afwijkende mening inzake stand
punten van Nieuw Links die een stem
busakkoord tussen socialisten en radica
len zouden kunnen bemoeilijken. Sterker
nog: men verklaarde zich in de kern
groep beslist oneens met Van den Doel
omdat hij zonder het eerst te vragen
Hans Lammers c.s. een te ongenuanceer
de houding inzake kwesties als Cuba.
Oost-Duitsland en het communisme ver
wijt.
Ergens gooit Nieuw Links op die ma
nier natuurlijk wel de eigen glazen in.
Tenzij men er meent dat in dit geval
van toepassing is de levenswijsheid vol
gens welke een rund nog niet mag doen,
wat aan Jupiter geoorloofd is.
Maar om aan Hans Lammers, hoe
strijdbaar, sympathiek en soms origineel
ook nu de Jupiterrol toe te kennen.
Octave Mibeau De tuin der foltering
(ABC-boeken Amsterdam) In 1899
schreef Oscar Wilde aan zijn vriend
Frank Harris: „Als je eens een ver
schrikkelijk boek wilt lezen, bestel dan
Octave Milbeaus Le Jardin des Supli-
kes. Dat is iets heel ergs." Voor die
tijd moet het boek, thans eindelijk
schenen in een intergrale Nederlandse
vertaling van Martin Ros en Pieter
Beek, opzienbarend verschrikkelijk zijn
geweest. Nu, in onze tijd, zijn we al zo
veel gewend op het gebied van sadis
tische verschrikkingen dat zo'n boek
ons alleen nog wat kan opwinden. Vol
doende zegt het naar onze mening dat
de tchepper van James Bond de au
teur Ian Fleming, geïnspireerd werd
door Milbeaus roman om „Je leeft maar
tweemaal" op papier te zetten. Het ver
haal begint volgens een veelgebezigd
recept, vrienden praten na een copieus
diner over levensproblemen. Een van
hén, een politiek gestrande intellectueel,
verhaalt zijn door een vrouw volkomen
verwoest leven. Uitgezonden naar Cey
lon ontmoet hij dat schepsel, wonder
mooi, enorm sluw en zoals de kapitein
zegt „een tikje vreemd" hetgeen ook
snel zal blijken op de zeereis daar
heen. Miss Clara overhaalt hem Ceylon
te laten liggen en mee te gaan naar
China. Het wordt zijn tragisch noodlot
en ondergang dat hij de slaaf wordt van
Clara, die achter de facade van na
tuurlijke schoonheid een duivelsse aard
verbergt. Zij is de verpersoonlijking van
het kwaad zonder meer, dat door zijn
diabolische verleidelijkheid óók de „ik"
hoofdfiguur tenslotte meesleurt in een
poel van moord en ontucht. De beschrij
ving van de werkelijke tuin der folterin
gen is een doorlopende verschrikking,
waar de mens zich zich nog oneindig
lager toont dan het minste beest. Mir-
beau heeft zelf gezegd: „Men kan het
kwaad en de wreedheden alléén bestrij
den door ze te beschrijven". Dante heeft
dat in „De Hel" ook gedaan. Het effect
zal ruim vijftig jaar na Mirbeaus dood
hij stierf februari 1917 heel wat
minder schokkender zijn dan bij de
eeuwwisseling. Desondanks is „De tuin
der folteringen" een bijzonder boeiend
en vooral knap geschreven boek geble-
van en wat de bedoeling van de au
teur was kan deze gruwelijke satire
nog altijd worden gezien als een waar
schuwing voor een wereld met zijn po
litiek cynisme, moreel opportunisme,
moord en wreedheden.
Zwerftochten In het wereldruim. De
Nederlandse auteur Carl Lans heeft
twee boeken over ruimtetochten in een
verre toekomst geschreven „Wedloop
met een Nova" en „Testwerelden van
de Galaxie". Het zijn twee boeiende
stukjes science fiction geworden. Een
expeditie stijgt omhoog van de raket
basis Oostschiermonnikoog, gelegen in.de
gedempte Waddenzee, met Saturnus als
doel. Nauwelijks in het buitenaardse
ruim gekomen wordt de situatie van de
expeditie hopeloos. De bemanning zet
echter door en verneemt dan het ware
doel van de reis: zij wort als ruimte
team getest. Ze landt daarop in de
vreemdste werelden en baant zich onder
de meest bizarre omstandigheden en do
delijke gevaren een weg naar het doel
van de testopgave.
Het gehele bewoonde sterrenheelal
de Galaxie heeft echter toegezien
hoe dit primitieve groepje „Terranen" j
daarbij van een vindingrijkheid en een
scheppingskracht 'getuigde, die in het
heelal haar weergu niet vond. Het intuï-
tieve denken en scheppen, een puur men
selijke waarde, die in de Galaxie teloor
dreigde te gaan, wordt door deze test
herontdekt. (Uitgeverij A. J. Luitingh
Laren N. H.)
(Uitg. Helmond te Helmond)
Jan van Reenen Encyclopedie voor
de hondenliefhebbers (Uitg. Helmond te
Helmond) De bekende schrijver en
kenner van honden, heeft een be
langrijk stuk werk geleverd met zijn
„Encyclopedie voor de hondenliefheb
ber". Er wordt in deze encyclopedie een
zo volledig mogelijk overzicht gegeven
van alles wat de hond betreft. De be
schrijving van de vele rassen neemt
een belangrijke plaats in. maar ook is
in dit naslagwerk aandacht besteed over
de hond in de beeldende kunst, in de
letterkunde, in bijbelteksten en spreek
woorden, over de hond in oorlog en po
litiek, in relegie en bijgeloof. De hon
denliefhebber wordt ingelicht over alle
rassen, ook over de buiten het land van
oorsprong geheel of bijna geheel onbe
kende rassen van landen als' Rusland,
India en Japan. De voornaamste ras
sen werden door de bekende dieren-
schilder C. A. Smitt afgebeeld op een
wijze, die zowel artistiek als kynolo-
gisch bijzonder valt te waarderen. Uiter
aard wordt in dit boek ook aandacht be
steed aan de anatomie en de psycholo
gie van de hond, zijn verzorging ei
veel voorkomende ziekten. Een prach
tig boek, ook in uitvoering.
Italo Svevo Een man wordt ouder
(van Ditmar Amsterdam) Emilio
vrijgezel met litteraire ambities
heeft een roman geschreven, die de
massa en critici nogal heeft gepakt
woont rustig met zijn zuster Amalia in
een al even rustige straat. Hij, een al
wat bedaagd man, wordt verliefd op
een jong en zeer knap meisje, Angioli-
na. Het aantrekkelijke uiterlijk verbergt
echter een platvloerdheis en een gesle
pen karakter. De wijze waarop zij de
man, die van haar houdt, voor de gek
houdt is een en al doorzichtigheid. Emi
lio voelt de vernedering heel goed maar
kan zich niet losweken van Angiolina.
Totdat zijn zuster, die hij in zijn dwaze
liefde geheel heeft verwaarloosd komt
te sterven. Dan pas doorziet Emilio zijn
dwaas egoïsme, de onzinnige liefde voor
een vrouw, die dat niet verdient. Italo
Svevo (1861-1928) heeft op een indrin
gende wijze de (zelf)vernedering van de
man beschreven. De Man! Daarom is
de Nederlandse titel „Een man wordt
ouder" beter dan tfe oorspronkelijke
„Senilita", hetgeen alleen „Ouderdom"
betekent. Veel dieper wijst de Neder
landse titel op de trieste ondergang van
de man Emilio in zijn egoïstische bi
zarre liefde, waardoor zijn leven eigen
lijk onleefbaar wordt. Het boek, bijzon
der fascinerend en emotioneel, kreeg pas
bekendheid na „Bekentenissen van Ze-
no". De vertaling v na Jenny Tuin is
vlekkeloos.
Jean-Baptiste Rossi. De minnaar van
zuster Clotilde (ABC-boeken, A'dam)
De auteur schreef dit boek toen hij zes
tien was. Zoals hij zelf zei: „Als het wa
re op de schoolbanken". Het vorige jaar
deed zich het zelfzame feit voor dat „De
minnaar van zuster Clotilde" (Les mal
partis) zeventien jaar na het verschij
nen werd bekroond met de Prix de
l'Unanimité. De jury bestond uit be
roemde schrijvers onder wie Jean Paul
Sartre, Robert Merle, Michel Butor, Al
bert Memmi, hetgeen wel wijst op de
belangrijkheid van dit boek. Al in 1950,
jaar van de verschijning, kreeg het boek
zeer gunslige kritieken in Frankrijk.
Merkwaardig moest het zeventien jaar
duren voordat „De minnaar van zuster
Clotilde" zich bij de bestsellers kon
scharen. Jean-Baptiste Rossi ging in
Marseille op een jezueïtencollege, waar
hij ook zijn boek schreef. Het is in
sfeertekening duidelijk te merken. De-
nis Leterand is mogelijk zijn evenbeeld,
Boudewijn de Groot heeft in
Purmerend tij dene een repetitie de
leden van de popgroep, die hem in
het vervolg zullen begeleiden,
geïntroduceerd. Van linke naar
rechte: Annemarie (basgitaar)
Joop (drums), Huub (elektronisch
orgel), Pinky sologitaaren
Boudewijn de Groot.
(ADVERTENTIE)
,DE STAD ROME'
TE WARMOND
no. 4 in de top veertig
THE BUFFOONS
een jongen, die zichzelf probeert te vin
den in de moeilijke jaren van de puber
teit. Een dramatische wending is zijn
ontmoeting met de tien jaar oudere
Clotilde, hij wordt jongensachtig verliefd
op haar „zijn Claudie" zij als een rijpe
vrouw die hem niet meer wil loslaten.
De conflictsituatie is bij de laatste re
gel nog even zo niet groter als bij de
aanvang. Het thema is door Rossi ver
fijnd en zuiver benaderd in een wat dro
ge bijna sarcastische stijl. Vandaar dat
de totaalindruk van het boek er een blijft
van zelfzaam overtuigende zuiverheid.
Het is tot dusverre de enige roman van
Rossi gebleven. Na zijn schooltijd
werd hij cineast en scenarioschrijver.
Onder het speudoniem Sébastien Japri-
sot schreeef hij wel enkele speurders-
romens. De literaire erkenning van
zijn „Clotilde" heeft hem echter kenne
lijk geprikkeld tot het nu schrijven van
n tweede „echte" roman.
Antony Jay, Machiavelll in Zaken (H.
J. Paris Amsterdam) De auteur,
voormalig medewerker van de BBC,
maakt in dit onthullende boek duidelijk,
dat de grote wereldconcerns ondanks
hun oppervlakkige verschillen één punt
gemeen hebben: het zijn allen volstrekt
onafhankelijke vorstendommen. Sommi-
van hen feodaal, anderen Tudor,
sommigen als 't Spanje van de achttien-
euw, anderen als het Italië der Re-
ance. Als de vorstendommen van
Machiavelli hebben zij hun eigen baron-
i, hun hovelingen, gelovigen en ket
ters. hun oorlogen (economische) en hun
vredesverdragen. Er wordt gegoocheld
met titels en privileges. Manager, vice-
president. directeur zijn voor de hand
liggend, het wemelt van staffunctionaris-
De toestemming om een beter klin
kende titel te gebruiken geeft een even
grote voldoening als een salarisverho
ging. Privileges zijn de grootte van het
kantoor, de kwaliteiten van het meubi
lair, de kwaliteit van het servies; er zijn
eetrangen (kantine voor arbeiders, res
taurant voor de staf, eetkamer voor de
directie) en parkeerrangen (algemeen en
gereserveerd parkeerterrein en specifie-
keparkeerplaatsen voor de directie). Ma
chiavelli barst van dit soort opmerkin-
en waarnemingen. Er zijn onder de
„heersers" velen met een dictoriale in
slag. Valt hun image op zeker ogenblik
dan willen zij in hun val ook de firma,
:oncern, het bedrijf meeslepen in de
vernietiging. Deed Adolf Hitler dat niet
met Duitsland? Eerst opbouwen, dan
vernietigen. Raak en soms cynisch po
neert Jay zijn stellingen. Het opvallende
is, dat het geen ,g,eleerd" boek is ge
worden maar een luchtig geschreven en
prettig leesbaar werk. Het karakter van
het boek is door de perfecte vertaling
J. Eijkelboom onaangetast overge
komen.
Leslie Charteris, De Saint en de finan
ciers (Bruna en Zn.) Alle ingrediën
ten zijn aanwezig voor enkele spannende
leesuurtjes in goed gezelschap van Si-
Templat, die zich ditmaal geplaatst
ziet tegenover een stelletje financiers,
die, evenals zovele anderen, de dag ver
en, dat de Saint hun pad kruiste.
NIJMEGEN (ANP) „Er wordt, ook
in de Nederlandse grensgebieden, niet
bijzonder veel naar de Duitse televisie
gekeken. Het is een hardnekkig
oordeel dat dit wel zo zou zijn en
mige regionale bladen gebruiken het
om de Nederlandse televisie te kunnen
verwijten, dat niet genoeg aandacht
aan de regio wordt besteed". Aldus de
conclusie van drs. P. Hendriksen van
de sociale dienst van de NTS. Een
conclusie, die hij gisteren trok tijdens
het Duits-Nederlandse televisiecon
gres, dat in Nijmegen gehouden wordt.
Dit congres wordt georganiseerd door
het instituut voor massacommunicatie
in Nijmegen en het Duitse Gustav
Stresemanninstitut en is vooral gericht
op de televisie in de grensgebieden.
Nederlandse en Duitse televisiefunctio-
Mr. G. B. J. Hiltermann, Charles de
Gaulle (Torenboeken, Baarn)
ik wil weten wat Frankrijk van
vindt, dat vraag ik mij af wat ik
zelf van vindt". Een uitspraak van
Gaulle zelf, waarmee hij zich ten voeten
uittekent. Mr. Hiltermann heeft getracht
deze fascinerendè figuur, die tot een
de machtigste en tegelijk tot een
de meest omstreden politici van deze
tijd behoort, iets doorzichtiger te maken.
Een interessante poging, want het is
slechts de historici van later gegeven de
en zijn handelen op hun juiste
waarde te schatten. De generaal heeft
veel plannen van bezielde Europeanen
doorkruist, maar het staat nog niet vast
of zijn bedrijvigheid uiteindelijk ten goe
de of ten kwade zal uitwerken. De Gaulle
■ele Fransen zullen er ongetwijfeld
nu al van overtuigd zijn, dat, zeker
men de Amerikaanse invloed wil
beteugelen, nauwere Europese samen
werking onontkoombaar zal zijn. Een van
Hiltermanns conclusies: misschien zal
blijken, dat De Gaulles grootste
verdienste is geweest, dat hij Frankrijk
het zelfvertrouwen heeft hergeven
hem onbezorgd aan de Europese
Atlantische samenwerking deel te
Anatoli Koeznetsov, Babi Jar (H.
Varis Amsterdam) Het authentieke
verhaal van de twaalf jaar oude Tolik,
de jongensnaam van de schrijver, in zijn
door de Duitsers bezette geboortestad
Kiev. Koeznetsov herschept de beelden
een uiterste helderheid en gevoel
detail. Zijn Russisch-moederlijke
grootmoeder, zijn anti-bolsjewistische
grootvader, de arrogante doodsbange
jonge Duitse soldaten zijn vriendjes
zelfs zijn kater Titus komen ook zonder
de dramatische entourage volop tot le-
i. De auteur doet geen poging een aan
tal pijnlijke voorvallen te verzwijgen.
Hij vertelt van het verzet der partiza-
maar ook van de collaboratie der
Oekrainers; van het heroïsme van de
soldaten maar ook van het aanbieden
brood en zout aan de binnentrekken
de Duitse troepen en de hoop van vele
oudere inwoners dat de Sovjets nooit
terug zouden keren. Het is een vol
maakt nieuwe wereld die voor ons open
gaat, een werejd die ineens veel dichter
ns is komen te liggen, veel mense
lijker en echter dan ooit tevoren en
n al zijn tragiek een fundamentele
vitaliteit en diep-menselijk mededogen
bevat vergelijkbaar met het Dagboek
Anne Frank.
ouwe schoen zonder
gegooide ouwe trap
per. Toen ontmoette
ik de Finse kun
stenares Olli Petula,
Ml "in uit mijn nut
teloos bestaan om
hoog tilde tot kunst
werk. Ik heb nu een
totaal andere kijk
,op 1de dingen. Er
kan weer een brede
narissen en wetenschapsmensen nemen
er aap deel.
Drs.Hendriksen baseerde zijn bewerin
gen onder andere op een intomartrap-
port van vorig jaar, waaruit bleek dat
41 procent van alle Nederlandse tele-
visiebezitters Duitsland 1 kan ontvan
gen en 32 procent Duitsland 2. Toch
kijkt gemideld niet meer dan vier tot
vijf procent naar de Duitse program-
De NTS-socioloog zag geen enkele re
den om de nieuwe Duitse televisiezen
der Wesel, die binnenkort in gebruik
komt en een groot bereikook in Ne
derland heeft, naar ons land toe af
te schermen. Wel dacht hij dat de Ne
derlandse ondernemers zich door deze
zender weer meer bezorgd gaan
kan over de trekkracht van de Duitse
televisiereclame.
Dr. J. Verhoeve, directeur-generaal
voor de volksontwikkeling en recreatie
die het congres opende, meende dat
wetenschappelijke begeleiding voc
televisie hard nodig is. Niemand weet
volgens hem de ware werking van te
levisie, maar wel dacht hij dat dit me
dium in het grensgebied wederzijdse
vooroordelen op zou kunnen heffen. De
invloed van de Duitse televisie op Ne
derland zal zijns inziens nog toenemen
door het toepassen van centrale anten
nesystemen, waardoor nog meer Ne
derlanders Duitse programma's kun
nen ontvangen.
Tijdens het congres kwpm ook naar
voren, dat 33 procent van alles wat
via Nederland 1 en 2 wordt uitgezon
den van buitenlandse herkomst is:
Amerika levert vijftien procent, Enge
land acht procent en Duitsland vijf
procent. Volgens de heer J. Casteleins,
programmacomissaris van de NTS,
geeft men de voorkeur aan Engelse
produkties, omdat die goedkoper zijn
dan Duitse en omdat het publiek eer
der Engels dan Duits accepteert. „Dat
is niet óns gevoel: dat is het gevoel,
zoals dat nu eenmaal nog steeds ligt",
zei hij.
Van Duitse zijde werd er nog op ge
wezen, dat de Duitse programmabla
den geen toegang hebben tot de Neder
landse progi-ammagegevens. Dr. Ver-
hoeve lichtte toe dat deze maatregel
destijds genomen is naar aanleiding
van de Televizieraffaire, maar dat het
nu eigenlijk niet meer nodig is. Ten
slotte werd duidelijk dat de Neder
landse televisie de buitenlandse films
zal blijven voorzien van ondertiteling
en niet zal overgaan tot nasynchroni-
satie. Dit laatste systeem is volgens
de heer Casteleins te duur en er zijn
in ons land te weinig acteurs om af
wisseling van stemmen bij het in
spreken van de films te kunnen garan-
Het Boekenbal kreeg de laatste jaren
een steeds grotere omvang. In het feest
ter opening van de Boekenweek dreig
den schrijvers verloren te gaan in de
massa van duizenden boekenvrienden.
Dit jaar wordt hiermee radicaal ge
broken. Geen Boekenbal meer, maar
een Schrijversbal, Geen R.A.I.-gebouw
meer met vrije kaai-tverkoop, maar het
Stedelijk Museum in Amsterdam en
alleen toegang op zeer exclusieve uit-
noding voor 750 personen. Uitnodi
gingen. die voornamelijk gericht zijn
aan de schrijvers van Nederland en
verder belangrijke landgenoten. Op deze
i wijze hoopt de Commissie Collectieve
Propaganda voor het Nederlandse Boek
'aan het Schrijversbal weer het oor-
I spronkelijke uitgangspunt te geven:
een feest door de boekenwereld aan-
geboden aan hen die het uitgeven en
verkopen van boeken mogelijk maken.
Vanavond kan men via een rechts-
streekse N.T.S.-uitzending van 22.25
tot 23.15 uur op Nederland II in de
huiskamer getuige zijn van een deel
van deze avond. De camera's zullen de
kijkers door de zalen van het Stedelijk
Museum meevoeren, zodat zij veel
schrijvers zullen ontmoeten, maar ook
musici als The Stork Town Dixie Kids,
Euson and Stax en Rita Dalvano.
Bert Voeten voert de speciaal voor deze
gelegenheid gevormde Boekenkapel aan
en Nico Knapper treedt met jonge ar
tiesten uit zijn „Werkwinkel" op.
Het programma, aan de voorbereiding
waarvan Nico Scheepmaker zijn mede-
werking verleende, wordt gepresen
teerd door Ageeth Scherphuis en Ton
van Duinhoven. De produktie berust
bij Jan Venema, de regie bij Ger Roos.
nederland i
(STER-
rcclameuitzendingen c
18.55, 19.03, 19.56 en
20.16)
NTS:
18.50 uur:
Pipo de clown
19.00 uur:
Nieuws in 't kort
KRO:
19.06 uur:
Waauw,
tienerprogramma
20.00 uur:
Journaal
KRO:
20.20 uur:
Bonanza,
tv-serie (kleuren-tv)
21.10 uur:
Brandpunt,
actualiteitenrubriek
21.55 uur:
Namen die je nooit
vergeet, cabaret
NTS:
22.45 uur:
Tweede journaal
hilversum i
NCRV:
20.30—22.00 uur:
Rosa,
detective-luisterspel
TROS:
22.40—23.55 uur:
All-in,
amusementsprogramma
nederland ii
(STER-
rcclameuitzendingen on
18.55 en 20.16)
NTS:
18.50 uur:
Pipo de clown
19.00 uur:
Nieuws in 't kort
19.03 uur:
Weekjournaal voor
gehoorgestoorden
19.25 uur:
Open oog,
signaleringsprogr.
20.00 uur:
Journaal
VARA:
20.20 uur:
Achter het nieuws,
actualiteitenrubriek
20.45 uur:
Coronation-Street,
tv-serie
21.10 uur:
Mies-en-scène
22.15 uur:
Uitgerekend,
consumentenprogr.
hilversum ii
VARA:
21.00—22.30 uur:
Pianoconcert
22.55—23.55 uur:
Prettig weekend,
platenkeus
NTS:
22.20 uur:
Tweede journaal
22.25 uur:
Schrijversbal
23.15 uur:
Sluiting
Televisie morgi
mfderland i
TELE AC:
13.30 uur:
Problemen van
brugjaar
14.00 uur:
Mensen in de ruimte
14.30 uur:
Russische les
15.00 uur:
Sluiting
TROS:
16.00 uur:
Nieuws in 't kort
16.01 uur:
Rick de Kikker
16.20 uur:
Dwerg Langneus,
jeugdfilm
17.30 uur:
Sluiting
RADIONIEUWSDIEN!
HILVERSUM I:
7.00—7.30—8.00—8.30
12.30—18.30—22.30—
HILVERSUM H:
7.00—8.00—11.00—13.WH
16.00—18.00—19.3C
22.30—23.55
HILVERSUM III:
Elk heel uur vanaf 9.00
23.55
HILVERSUM I (402 m) NCRV: 18,00 Ste
reo: Lichte grammofoonmuzlek. 18.19 Uitzen
ding van de Katholieke Volkspartij. Kaarten
op tafel, een uitzending over politieke zaken
die de aandacht verdienen. 18.30 Nieuws en
•praatje. 18.46 Actualiteiten. 19.00 T(w)i-
kaal vraaggesprek. KRO: lï.OO Stereo: Co.
try and Western Express (gr). 12.14 Mar*
berichten. 12.16 Overheidsvoorlichting:
politie nu. 12.26 Mededelingen voor land- in
tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Actuallteltpc
12.50 Zonder grenzen: rubriek over missie!
zending. NRU13.00 Vliegende schljv!e
3.M.: een weekblad r
16.02 Nieuws). NRU:
7.00 Programma o\
tlsch strljdliec
WEÊB^m 19.50 Uit:
licht gevarieerd muziekprogramma. 20.30 Ro-
i, detective-hoorspel. TROS
jrjofoonrg'
Nieuws. 8.11 Van de voorpagina, persovn'
zicht. 8.15 Z.O. 135: gevarieerd programr
10.30 Werkgeven en -nemen: rubriek over:
beid en arbeidsverhoudingen. 10.50 WegwÖO
tips voor trips en vakanties. 11.0# Nleuio
11.02 Stereo: Licht instrumentaal ensemt,o
11.25 Afrikaanse kroniek. 11.45 stereo: ?b-
lonorkest met zangsollst. 12.10 Betalen )U
sting?: adviezen. 12.20 Llcjai
22.40 All In: gevarl- fand-
12.26 Mededelingen t
eerd programma. 23.55-24.L
HILVERSUM II (208 m) VPRO: 18.00
18.20 De Vrije Ge-
lekend: licht
Voor de soldat
18.30 Lichte muziek. 18.35 Tips voor het ver
keer. 18.4» Lichte muziek. 18.45 Sport. 18.52
:el s
VARA-Varia.
luinbouw. 12.29 Tuss
13.00 Nlei
III (240 m en FM-kan«len> W
leuws. 9.02 DJlnn: gevarieef}
(10.00 en 11.00 Nieuws.) NR| 1
12.03 Chansons. NCRV: 12
Licht instrumentaal sextet L.
Zuldzeeserenade. 14.00 Nleuxt
erama: magazine voor tiene»1
15.00 Nieuws. 15.03 Halte: pifr<
twintigers. 15.30 Country
2.15 Dat
ZATERDAG
HILVERSUM I (402 m) NCRV: 7.0
Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Piano
recital (gr): moderne muziek. 7.30 Nieuws
7.32 Actualiteiten. 7.45 Stereo: Cello en plan.
klassieke muziek. 8.00 Nieuws. 8,11 Gewijde Lichte muzi.
Westernmuziek. 16.00~ Nieuw
liteiten. 16.07 Licht gevarieerd plate
gramma. 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 Hie
nu: wekelijkse sportshow met lichte f
BRUSSEL NED (340
isementsprogramm;
lededellngen, pi
12.00 Nieux. I
ma. 12.40 We&u
c (gr)
vs. 8.3:
Aiuzaiek: gevarie
kunstkroniek.
Watei
bericht,
SOS-berlchten voor de~ schippers.
:ultenlands perso'
veerberlcht. 13.15 Cii
,11.00 en 15.00 N'
.00 Nieuws en weerbericht en med
:n. 17.10 Noord en Zuid. 17.35 Jazz e
zicht. 13.00 Nieuws e
terugblik
Harold Pinters „Een avond uit" is
ruim zeven jaar geleden óók al eens
op het scherm vertoond. Toen was
Kees van Iersel regisseur en werd er.
behalve door Henk van Ulsen, ge
speeld door leden van de hoorspel-
kern van de Ned. Radio Unie. Van die
opvoering is ons bijgebleven dat ze
een enorm trage indruk maakte. De
grote verdiensten van Walter van der
Kamp, die het spel gisteren voor de
AVRO regisseerde, was dat hij een
redelijk tempo aanhield, hetgeen het
stuk ten goede bleek te komen.
Hij bewees daarmee dat „pinteren"
op tv iets anders is dan „pinteren" op
het toneel. In Harold Pinters stukken
is iets oningevulds: het onmededeel
bare, namelijk dat mensen van men
sen scheidt. Bij een goede toneelop
voering ziet men dat als het ware tus
sen de figuren hangen bij elke ge-
sprekspauze, bij elke schijnbaar zin
loze woordherhaling. Een toneelregis
seur moet daarom bij Pinter de tijd
nemen, een tv-regisseur kan dat veel
minder omdat dan het gevaar van
trekkerigheid dreigt. Hij heeft boven
dien zijn eigen (camera-) middelen
om de gewenste sfeer tóch op te roe
pen.
Veelzijdig vakman Walter van der
Kamp gaf gisteren dus sterk vorm
aan een sluk dat overigens Pinter nog
niet op het niveau toont van de spe
len die hem tot een der voornaamste
toneelschrijvers van deze tijd zouden
maken. Al blijkt de aanleg er al in
aanwezig. In de hoofdrollen stonden
twee Haagse komedianten: de nog
heel jonge Jaap Wieringa als het kan
toormannetje dat zo graag onder moe
ders vleugels uit wil en Annie Leen-
ders als de zeurige moeder. Wieringa
deed het uitstekend maar Annie Leen-
ders was bepaald overbluffend goed.
De verdere bezetting was met zorg
uitgekozen. Met name Erik Plooyer
bijvoorbeeld maakte haarfijn waar wat
voor zijn rol gevraagd werd. Ook een
Pleunie Touw deed dat. Hier kwam
de regisseur bovendien heel ver in het
door de auteur bedoelde „rijm" van
haar rol en die van de moederfiguur.
Met vreugde zagen we de zo lang
zamerhand hoogbejaarde Henk van
Buuren in een klein rolletje waarin hij
een bewonderenswaardig stukje ty
peerkunst neerlegde.
De AVRO kwam' ook verder goed voor
de dag. Met een héél redelijke Televi-
zicr. boeiend onder meer door een
DAF-Llmburgreportage. en met Mu-
ziekmozaïek, sinds lang een favori
programma van ons. Herman Kre
bers en Danièle Déchènne sprak,
over hun recente Russische tourn
en musiceerden er lustig b(j. Maar
grootste troef was mevrouw M. Wayei
enberg, nu alleen maar de moed
van meesterpianlst Daniël, ma
vroeger vermaard violiste. Zij is Iee
linge geweest van de vermaarde ped eÊ
goog Auer. samen met onder me
Jascha Heifetz, en zat boordevol he
innerlngen.
Willen Duys leidde het programn
voortreffelijk zoals hij het met Mi
ziekmozaïk meestal doet. Het bleej^
vooral bij het gesprek met (de
nog toe onbekende) mevrouw Wayei
berg nu alleen maar de moedi
wel eens willen weten of.." stelt®]
Willem Duys leidde het programrrT"
ziekmozaïek meestal doet. Het bleej|
vooral bij het gesprek met (de t.__
als kijker prompt bediend voelde
Op 5 april balt Duys voor de 50st
zijn Muziekmozaïek is ons véél
liever!
Namen die je
nooit vergeet:
Eduard Jacobs
De derde aflevering in de serie „Namr
die je nooit vergeet" gepresenteci
door Wim lbo en geregisseerd do.
Fred Rombouts. is gewijd aan Eduai
Jacobs. Eduard Jacobs op 2 april 1
in Amsterdam geboren. leefde in en
tijd waarin sociale rechtvaardigheii
slechts op zeer beperkte schaal
wezig was. De omgang met een groJr*
aantal strijdersfiguren heeft zeker ir
vloed gehad op de karaktervormii
van Eduard Jacobs. In 1890 vertru
hij naar Parijs. Hier kwam hij o.m. i
aanraking met Aristide Bruant. die i
Le Mirleton de scepter zwaaide. Edi JU
ard Jacobs is sterk onder invloed gek. br
men van Bruants persoonlijkheid
wijze van voordracht.
Hij was de eerste echte Nede:
landsc cabaretier na het tijdpei
van het zgn. onverplichte amuseme:
die zich conformeerde aan Aristic P1
Bruant. Eduard Jacobs genoot in zii ke
tijd o.a. bekendheid door zijn scherp
aanvallen op de prostitutie t
schijnheiligheid van een groot
mannen. Voor dit programma werd.
opnamen gemaakt in het theater wa.
Bruant in de negentiger jaren optrac
Medewerkenden zijn Adèle Bloemei f
daal, Jasperina de Jong, Mimi Kol
Gerard Cox, René Frank, Frans Ha
sema, John Lanting, Jaap
Merwe en Herman Tholen.
(Ned. I, 21.55 uur).
sr ld;