lit
Radio
Eigenlijk zou je een eigen
liedje moeten mogen zingen
Grootste wens Rudi Altig
in San Remo in vervulling
©afieidteSoiwewtt
De film van
vanavond
programma
Walhain in
monoloog van
Becket
F AGIN A 2
DB T.ETPSE COURANT
WOENSDAG 20 MAART 196X
Rit op twee paarden
onderwerpen aangesneden die we graag
met elkaar ln verband zouden zien ge
bracht: een visie van de internationale
vakbeweging en een kritisch geluid van
het N.V.V. bij het standpunt van de
Nederlandse regering dat de loonkosten
nu goed in het oog moeten worden ge
houden om de stijgende lasten van 1969
te kunnen opvangen.
In het Nederlandse bedrijfsleven
we wezen daar al eerder op maakt
men zich niet al te druk over de volgend
jaar te verwachten stijging van de kosten
voor het levensonderhoud (huurverho
ging, voor veel artikelen meer omzet
belasting en stijging van enkele premies
der sociale verzekering). Men wil ook
graag afspraken over arbeidstijdverkor
ting in 1969, hoewel niemand weet of
de lastenverzwaring wel binnen de grens
blijft van de dan nog door produktivi-
teitsstijging mogelijke compensaties.
Nu heeft minister Udink dezer dagen
op de jammerlijk falende wereldhandels
conferentie in New Delhi als een der
weinige vertegenwoordigers van „rijke"
landen verklaard, dat Nederland bereid
is zijn bijdrage aan de ontwikkelings
hulp op te voeren tot een peil dat door
de ontwikkelingslanden minimaal ver-
eist wordt. Dit kan ons in het begin van
de zeventiger jaren verplichten om één
miljard gulden van de binnenlandse
huisvesting over te hevelen naar de
hulpverlening. Men zal dan nu reeds
moeten denken aan het reserveren van
ruimte, wat echt niet alleen op rekening
van dividendbelasting, successierechten
en bijvoorbeeld een fiscale claim op
speculatiewinsten zal kunnen geschieden.
Vanuit de vakbeweging wordt nu ge
werkt met de stelling dat er geen econo
mische noodzaak aanwezig is om de
welvaartsverruiming ten gunste van de
lagere inkomens te realiseren; eerder is
daartoe een sociale noodzaak wél aan
wezig. In die opvatting steekt een stuk
redelijkheid; de kwestie is alleen dat
door de loonpolitiek die men op grond
hiervan bepleit, over het doel heen kan
worden geschoten en dat met name bij
de arbeidstijdverkorting nu een reserve
kan wordei aangetast die men omwille
van de werkgelegenheid straks hard
nodig kan hebben.
Verder gaat de internationale vak
beweging ervan uit, dat de ontwikke
lingshulp straks een „royaal systeem
van bevoordeling der ontwikkelings
landen wat betreft invoerrechten en het
opheffen van handelsbelemmeringen be
tekent". De gevolgen hiervan voor de
afzetmogelijkheden, dus de rentabiliteit
van het binnenlands produktieapparaat,
laten zich in de verste verte nog niet
ramen, maar zullen in elk geval een
behoorlijk offer van de nationale wel
vaart vragen. Tegelijkertijd vraagt de
ontwikkelingshulp geld voor investerin
gen en het ontplooien van eigen mark
ten in de ontwikkelingslanden zelf.
Een kabinet dat hiermee geen reke
ning houdt en redeneert dat in een vrije
loonpolitiek de vrijheid ongeremd zijn
gang moet kunnen gaan, is een ondeug
delijke regering.
Moet de vakbeweging niet eens na
gaan of ze straks niet als juist zal
hebben te erkennen, dat ze aan het eind
van de zestiger jaren soms geprobeerd
heeft op twee paarden tegelijk te zitten?
Onderzoek naar
doorrijden na
aanrijding van
burgemeester
HEERLEM (ANP) De officier van
justitie te Maastricht laat een onderzoek
instellen naar de toedracht van de aan
rijding die vorige week plaats had in
Ubachsberg en waarbü de burgemeester
van Voerendaal. de heer G. F. was be
trokken.
De heer F. keerde 's-avonds terug van
een vergadering van een feestcomité.
In Ubachsberg ramde hij een geparkeerd
staande auto en reed onmiddellijk daar
na weer door. Een stopteken van een
agent negeerde hij. Behalve het door
rijden na een aanrijding en het negeren
van het stopteken wordt de heer F.
ten laste gelegd dat hij ten tijde van
de aanrijding waarschijnlijk niet in staat
was een auto te besturen.
Gilbert Bécaud
in ons land
DEN HAAG De Franse zanger Gil
bert Bécaud, van wie dezer dagen een
show per t.v. werd uitgezonden, komt
naar ons land. Op 29 maart geeft hij een
nachtvoorstelling in het Concertgebouw
te Amsterdam en op 31 maart komt hij
met een avondvoorstelling in de Rotter
damse Doelen.
Vanavond een Duitse film. De belang
stelling voor cinematografische produk-
ten van onze oosterburen is hier nogal
gering. Van de ruim vierhonderd films
die West-Duitsland jaarlijks expor
teert, komen er maar zo'n vijfentwintig
naar Nederland.
Een film welke in Duitsland met roem
en prijzen is overladen, maar die toch
de grens is overgekomén, is „Schon-
zeit für Füchse", letterlijk vertaald:
Gesloten seizoen voor de vossenjacht".
De film is gemaakt door Peter Scha-
moni, een van de vier broers die op
cinematografisch gebied bezig zijn. (U1-
rich Schamoni maakte de film „Es").
Het werk verhaalt van een generatie
conflict. Twee vrienden, een journalist
die in de film met „er" (hij) wordt
aangeduid en Victor, zoon van een rijke
familie vechten ieder voor hun zelf
standigheid; zij verzetten zich tegen
hun ouders en keren zich tegen de ge
vestigde maatschappelijke orde. die
gebaseerd is op een verleden dat door
en door verrot en corrupt was. De
strijd is echter zinloos: voor „er" zal
het gevecht wel eindigen in een net
huwelijk; de andere, Victor, verlaat
het land. om elders zijn geluk te be
proeven. Hij moet dan echter wel geld
aannemen van zijn zo verachte vader.
Het gevecht is (weer) verloren
Ned. I 21.10 uur.
„Engelandvaarder" Ronnie Tober:
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG »,Het zou geweldig zijn als je met een eigen liedje mocht
komen. Een liedje dat je op het lijf geschreven is. Ik ben niet ontevreden
over „Morgen", maar het is wel anders dan wat ik normaal zing", vertelt I Fijn land
ter kan staan. Het risico van een flop
telt voor de één zwaarder dan voor de
songfestivalwinnaar Ronnie Tober. Hij vertegenwoordigt Nederland op het
Eurovisie Songfestival, dat 6 april in Londen wordt gehouden. Ronnie
Tober is klein, mager en blond. Een nerveuze jongen, die de ene filter
sigaret na de andere rookt. „Soms twee pakjes per dag" zegt hij zelf.
Als hij praat en zingt is nog steeds duidelijk te horen dat hij in de
Verenigde Staten werd grootgebracht. Zelf vindt hij, dat hij het Ameri
kaanse accent al grotendeels is kwijtgeraakt. „Jack Buiterman helpt mij
daarbij."
eigenlijk niet. Het kan me niet zovee
schelen op welke plaats ik eindig.
Het is natuurlijk leuk om te winnen
maar zelfs als je verliest houd je ei
altijd nog een hele boel zakelijke con
tacten aan over. En zou dat laatste
ook niet het geval zijn, dan is
geen man overboord. Mijn nachtclub
loopt prima en ik heb genoeg schnab
bels". Hij spreekt snel en struikelt
voortdurend over r's en g's. Na een
nerveuze trek aan zijn sigaret: „Toch
zou ik nog wel wat meer willen. Ik ben
nu vrij populair in Nederland, maar
ik zou dat graag ook in Duitsland wil
len zijn. De eerste stappen in die rich
ting heb ik al gezet. Mijn optreden in
de Catherina Valenteshow was een be
gin. Ik ga nu een plaat in Duitsland
uitbrengen. Overigens ook in Spanje.
Ik spreek wel geen Spaans, maar ik
heb de liedjes fonetisch uit mijn hoofo
geleerd". Ronnie weet niet wat hij het
liefste zou zijn: platen- of Bühnear-
tiest. „Op de bühne heb je natuurlijk
meer in contact met de m«
daar staat tegenover dat je
dio technisch veel meer mogelijkhe
den hebt. Het komt veel beter
terwijl je op de Bühne het risico loopt
dat je jezelf de mist inzingt als
technisch wat hapert".
Nederland: fijn
werkterrein
Ronnie Tober is 21 april 1945 in Bus-
sum geboren. Toen hij drie jaar was
emigreerden zijn ouders naar de Ver
enigde Staten. Zelf kwam hij in 1964
terug om hier een carrière op te bou
wen. Maar niet dan na eerst in 1963 de
markt verkend te hebben. „Mijn eer
ste optreden was in de tv-show van
Willem Duys", vertelt hij. „Ik ben een
paar weken gebleven, weggegaan en
weer teruggekomen". Sindsdien is hij
in Nederland behoorlijk populair ge
worden. En op dit moment is hij eige
naar van een bloeiende nachtclub in
Zandvoort. „Ik zing daar in de zomer
maanden iedere avond. In de winter
ga ik net als andere artiesten op de
schnabbeltoer. Wat dat betreft is Ne
derland een apart land. Er is geen en
kel land, waar je iedere dag kunt
schnabbelen. Neem bijvoorbeeld Bel
gië. Daar kan het alleen in het week
end".
Wel leuk om te winnen
Ronnie heeft enige ervaring met song
festivals. Hij werd drie jaar geleden
in de voorronde tweede achter Conny
Vandenbos. „Eigenlijk was dat een
vreemde zaak. Mijn liedje „Geweldig"
werd beter verkocht 70.000 exempla
ren dan „Het is genoeg" van Con
ny. Het jaar daarop ben ik met Marti-
ne Bijl, Margie Ball, Karin Kent en
Janneke Peper naar Knokke geweest.
We werden toen tweede achter al
weer de Engelse ploeg. Waarom ik
aan songfestivals meedoe? Ik weet het
Kinderfeest van
NTS bij geboorte
op Het Loo
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM Sinds enige weken Is
Kitty Knappert bezig met bet samen
stellen en regisseren van een groots
kinderprogramma, dat de NTS zal uit
zenden als de volgende maand de baby
van prinses Magriet het leven ziet.
In dit nationaal programma werken mee
de befaamde vrienden van de jeugdige
kijkertjes als Swlebertje, Dikke Deur.
Pipo, Paulus de Boskabouter, Narretjje
Notedop. Klukkluk, Ed en Ebbeltje,
alsmede de Leidse cabaretier Cees van
Oven, de Leidse Sleuteltjejs en de Dam
rakkertjes.
Niet zo gelukkig
Hij is niet zo gelukkig met het huidige
systeem van het songfestival. „Toen
ik de eerste keer aan de nationale fi
nale meedeed mocht ik kiezen uit vijf
liedjes. Daarvan moesten er drie ge
zongen worden. Dat was wel wat
ders dan nu. Natuurlijk is iedere
tiest nieuwsgierig naar wat andere
mensen vinden dat hij moet zingen.
Maar je moet toch maar afwachten of
er iets behoorlijks uit de bus komt.
Het liedje dat ik nu toegewezen heb
gekregen is echt niet onaardig, maar
het is niet het genre dat ik normaal
zing. Ik weet, dat er mensen zijn ge
weest, die speciaal voor mij geschre
ven liedjes hebben ingestuurd. Er is
er geen één van gekozen. Eigenlijk
wel jammer. Het zou ideaal zijn als
de producers van het programma het
aan de artiesten zouden overlaten.
Iedere artiest heeft genoeg relaties in
de showwereld om met een voor hem
geschikt liedje te komen. Dan krijg je
ook niet van die moeilijkjiedcio. zoals
met Trea Dobbs. Ik weet niet wat voor
liedje Trea moest zingen, Ik heb het
niet gehoord, maar ik kan me voor
stellen, dat ze zegt dat ze er niet ach-
Aanval
favorieten
bleef uit
SAN REMO Rudi
AMIg, de 31-jarige
oud-wereldkampioen
op de weg, heeft gis
teren de eerste klas
sieker van het wlrlcr-
seizoen, Milaan-San
Remo, gewonnen. Al
tig, die de avond te
voren zijn verjaardag
had gevierd en toen
van een zege alleen
drufde dromen, zag
een langgekoesterde
wens ln vervulling
In 1959 toen hU we
reldkampioen werd,
antwoordde Altig op
de vraag wat h|J na
de regenboogtrui het
liefst wilde: ,,Dc gele
trui ln de Tour de
Franee, maar op de
aUerlaatste plaats een
zege in MUan-San
Remo". Die gele trut
heeft hij inmiddels
zeventien piaal gedragen. Milaan-San
Remo kon hij echter nooit winnen.
Gisteren kreeg Altig ztjn nans. Dertig
kilometer voor de eindstreep maakten ze
ven man zich los uit het peleton en de
actieve Altig zorgde ervoor dat hij op
tijd meesprong. Groot werd de voorsprong
van dit groepje niet (40 seconden), maar
het peleton zette vlak bulten San Remo
te laat de achtervolging ln om de afstand
te overbruggen Altig. die in de laatste
kilometers veel werk had verzet om de
voorsprong, die op de eindstreep nog maar
elf seconden bedroeg, te behouden, zette
de eindsprint laat in en verraste sprin
ters als Edward Seis.
Drie fazen
De 288 km lange rit van Lombardïje
naar Riviera is in drie fazen uiteenge
vallen. De eerste periode kenmerkte zich
door veel ontsnappingspogingen van rij
ders van het „tweede plan
Daarna vond echter een grote ontsnap-
ping plaats. De Italiaan De Pra ging er
met zijn landgenoten Gualazzini, Bene- I
detti en Scande)li vandoor en hun voor
sprong groeide ot 7 min. 10 sec.
Toen ecther, na 143 km, veranderde de
strijd. De „groten" wierpen zich in de
slag Merckx, Gimondi, Poulidor, Van
Looy waren er allen bij en de voorsprong
van het drietal op kop - Benedettl was
teruggevallen verminderde snel: 4.40
na 184 km. Kort daarna zetten Pingeon.
Des Mealli, Campagnari en Vittlglio een
tegenaanval ln. Na 235 km waren de drie
vluchters achterhaald en had de groep
onder leiding van de winnaar van de Ron
de van Frankrijk een voorsprong van 2.54
op het peleton.
De achtervolging werd toen steeds he-
vlber en 35 km voor San Remo waren alle
renners weer bijeen. De Zwitser Roll
Maurrr zetten toen de beslissende demar
rage ln, Altig sprong mee en de basis
voor het groepje van zeven man dat een
Independiente wil
Schwartz hebben
BUENOS AIRES Elek Schwartz,
de voormalige trainer van het Nederlands
elftal en tegenwoordig In dienst van de
Westdultse Bundesligaverenlging Ein-
tracht Frankfurt, heeft van de Argentijn
se club Independiente een aanbod ge
kregen naar Buenos Aires te komen-
Schwartz heeft twee weken de tijd om
te beslissen of hij op het aanbod van
Independiente. dat twee keer de finale
van het toernooi om de wereldbeker voor
clubs bereikte, ingaat Overigens heeft
ook de veelvoudige Belgische kampioen
Anderlecht belangstelling voor hem.
Als werkterrein vindt hij Nederland
een fijn land. „Je krijgt hier voldoen
de kansen. Zowel in de radio- als in de
teeveewercld. Ik heb wat dat betreft
niet te klagen gehad. Ze hebben me
goed opgevangen, al word ik nog
steeds als een Amerikaanse Nederlan
der beschouwd. Dat zit hem in mijn ac
cent. Ik ben het ver kwijt, maar nog
niet helemaal. Ik weet niet of ik ooit
vlekkeloos Nederlands zal spreken.'
Zijn stijl is duidelijk afgestemd op
Amerika. „Dat kan niet anders. Ik
heb daar het grootste deel van mijn
muzikale opleiding gekregen. Mijn
ouders hebben dat betaald. Ik hoop
dat ik ze dat nog een keer met rente
terug zal kunnen betalen. Ik werk ei
hard voor. Ik geloof dat ik er de capa
citeiten voor heb, maar of het lukt is
VANAVOND VIA HILV. I
Gastcollege over
„het verliefd zijn"
(Van e
irslaggevers)
HILVERSUM „Hpuden van is het
zodanig op de ander gericht zijn dat
daarin ook de seksualiteit is opgeno
men". Dit is een van de uitspraken var
de Rotterdamse zenuwarts VS. Sengers
in een gastcoüege voor studenten van
de universiteit van NUmcgen.
In de wekelijkse rubriek „Gastcollege'
zendt de NRU vanavond 20 maart var
19.10 tot 19.50 uur op Hilversum 1 eer
samenvatting van deze causerie uit.
Dokter Sengers, die als psychiater ver
bonden is aan de GGD te Rotterdam,
meent o.m. ook dat de vrijgezel positie
ve Inhoud aan de seksualiteit moet ge
ven. „Dit kan gebeuren als hij leeft
met anderen, hetzij van hetzelfde, het-
zij van het andere geslacht, een tweede
mogelijkheid is de fantasie, een derde
de droom". De heer Sengers meent dat
religieuzen gebruik kunnen maken
de laatstgenoemde mogelijkheden.
Lente Opera met
„L'elisir d'amore"
DEN HAAG De Lente Opera zal
dit seizoen vier voorstellingen geven
„L'elisir d'amore" van Donizetti en
op vrijdag 31 mei en zaterdag 1 juni in
het Circustheater te ScheVeningëh" ért'
op dinsdag 4 en woensdag 5 juni in de
StatlsSchóuwburg te' Amsterdam." Atftr
deze voorstellingen zullen medewerken
leden van de Opera Studio's van de Ne
derlandse Operastichting en die va
Koninklijke Nationale Opera te Brussel
en als gasten twee leden van de Opera
Studio te Londen.
WOENSDAG
I (402 m) NCRV:
Geestelijke liederen. 18.25 j
'erdenklng. 18."
HILVERSUM
18.46 Actualiteiten. NRU: 19.00 Openbaar
stbezlt. 19.10 Gastcollege: Verliefd-zijn
houden-van. lezing. 19.50 Concert: I
- - lerne muziek. II. Ra-
sst en zangsollste:
Wie is mijn naaste:
psychisch gestoorden. 21.50
lophilharmonlsch
loderne mi'
klankbeeld i
•kblad van d
uws. 22.40 X. een sprong I
-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II (298 m) VARA: 10.1
rumbi
I Nieuws. 19.3
ziek. 20.00 Ei
Jesprogri
zangsollst. 18.55 Stere
Nederlander beantwoordt i
Tramm
radlofeulUeton.
muziek (gr).
BRUSSEL NED. (324 m)
.03 Voor de soldaten. 1:
i -filosofie. 18.51
.00 Nieuws, weerbericht en radiokroniek.
.40 Lichte muziek. 20.00 30 Sporten op de
dder, 20.20 Operettemuziek. 21.45 Advle-
8.32 Voor
"huisvrouw. NRU: 10.00 Wat heeft dat
kind: pedagogische lezing. 10.20 Muziek uit
de Barok (gr.). KRO: 11.00 Nieuws. 11.0
Voor de zieken. NCRV: 12.00 Lichte gram
mofoonmuziek. 12.26 Mededelingen t.b.y
land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Ac
tualiteiten. 1
13.30 Stereo:
gramma (opn.). 14.25 Stereo: klarinet, alt
viool'en plano: klassieke muziek. 15.00 Gere
formeerde J J
16.00 Nieuws. 16.02 Nlckel-Odeon:
ma over film en filmers. 16.50 Sp
taal. 17.00 Stereo: Voor kleine bezel
derne en klassieke kamermuziek
Sportactualiteiten.
VPRO:
8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal.
lichte grammofoonmuziek. (B.fj
oenteman). 8.50: Morgenwljdln
isch Filharmonisch
moderne
i Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitami-
(11—11.02 Nieuws. 11.55 Beursberichten
9.00 Stereo; tsjet
ziek. 12.26 Mededelingen voor land-t
bouw. 12.29 Modern platteland. 12.34 Lichte
grammofoonmuziek voor oudere li
13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. 13.30 Ste
reo: Sopraan en plano: seml-klassieke lf
deren. 13.55 Klassieke kamermuziek (opr
14.25 Het bloedspoor ln de Lage Landt
jaar Nederlandstalige c
15.00 Voor de
Nieuws). NRU: 12.00
9.02 Voor de zlekei
tale muziek, mi
[uzlek bij de koffie.
12.03 Platen
13.03 Actualltelter
ilmuziek. 14.00 Nieuws. 16.0
BRUSSEL NED (324 m) -
Lighte muziek. 12.40 W<
ll.'söbuitenlands Ppersove
weerbericht en beursbei
muziek. 14.00 Nieuws. 14.
Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beurs
berichten. 16.09 Volksmuziek. 17.00 Nieuws,
weerbericht en mededelingen, 17.15 Lichte
orgelmuziek. 17.30 Koormuziek.
TELEVISIE HEDENAVOND
~nERLAND I
STER
(Reclameultzendingen
om 18.55, 19.03, 19.56
2016).
NTS
18.50 uur:
Pipo de clown
19.00 uur:
Nieuws in het kort
19.06 uur:
De drie musketiers,
t.v.-serie
19.31 uur.
Panoramiek
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Zendtijd politieke
partijen (CHU)
20.30 uur:
Uitzending stichtirïg
Socutera
20.35 uur;
Niet genoeg, documen
taire (kleurentelevisie)
21.10 uur:
Schonzelt für Füchse,
film
22.40 uur:
Tweede journaal
NEDERLAND II
STER
Reclameuitzendingen
om 18.56 en 20.16)
NTS
18.50 uur:
Pipo de clown
19.00 uur:
Nieuws in het kort
NCRV
19.03 uur:
Cliff Richard, show
19.53 uur:
Ds. J. Langstraat
NTS
20.00 uur:
Journaal
NCRV
20.20 uur:
Hier en nu.
actualiteitenrubriek
20-45 uur:
Vidocq. t.v.-serie
21.10 uur:
Het einde 16 in het
begin, monoloog
NTS
22.25 uur:
Tweede journaal
22.30 uur:
Sluiting
Rudi Altig flitst naar de eindstreep
in San Remo en wint de eerste
klassieker in dit seizoen.
voorsprong van 40 seconden opbouwde,
was gelegd. In deze derde en beslissende j
faze bleef een aanval van favorieten als
Jan Janssen, Eddy Merckx en Raymond
Poulidor uit.
ben Karstens Ned.), 12. Van Zweevelt
(Belg.), 13. Marino Basso (It.), 14. Daniel
Ryckeghem (Belg.), 15. Stevens (Belg-),
als Van Looy.
De eerste Roemenië-reportage van Mllo
Anstadt bewoog zich vooralsnog aan de
buitenkan! van een aantal dingen die
wjj van dit land wel zouden willen we
ten. We konden wél merken dat de sa
mensteller zich heel wat positiever kon
opstellen dan bij sommige vroegere
Achter het IJzeren Gordijndocumental-
res. Van die buitenkant gezien maakt
Roemenië inderdaad de indruk een pe
riode van enorme vooruitgang te maken,
.Wat- ons het meeste opviel was de blij
moedige tevredenheid van de doorsnee-
arbeider, als het tenminste de doorsnee-
arbeider was die hier voor de camera's
kwam. We kregen de indruk dat de Ne
derlandse arbeider in menig opzicht
beter af is dan zijn Roemeense collega.
Maar op ^-Interviews zeggen Neder
landse arbeiders meestal dat de lonen
te laag, de belasting te hoog en de prij
zen te gek zijn. De Roemenen deden
het voorkomen of zij in een zaligma
kend aards paradijs leven en zü sche
nen het te menen ook. Vriendelijke
mensen! We hopen ze in de twee vol
gende afleveringen nader te leren ken-
Sprookjes. het liedjesprogramma van
Marijke Merckens. viel ore. niet hele- i
maal mee. De nogal boosaardige tekst
jes waren door Ruud Bos op nogal
moeilijke, hoekige muziek gezet die de
zangeres niet erg goed leek te liggen.
Pas bi] liedjes die acteer vermogen vroe- j
gen kwam zij goed los.
In Achber het Nieuws alleen maar stu
dio-interviews zonder directe actuali
teit. terwijl er echt wei een en ander ge
beurt deeer dagen. Bepaald schokkend
overigens was het gesprek met een ex-
gevangene van het Robbeneiland dat op
nieuw een felle aanklacht was tegen
het bewind ln Zuid-AIrika. Het zou in
teressant geweest zijn te kunnen horen
hoe de recente goudspeculaties datzelf
de bewind wind in de zeilen hebben ge
geven. Een voor de hand liggende kans
die door Achter het Nieuws werd ge
mist. Vg.
RADIO HEDENAVOND
HILVERSUM I
NRU
19.50—21.30 uur:
Avondconcert
22 40—23.55 uur:
Iks - een sprong in het
programma
HILVERSUM II
VARA
21.50—22 15 uur:
Trammelant in Loeren
aan de Hor, luisterspel-
22 55—23.55 uur
Contrasten, muziek
programma
RADIO.
NIEUWSDIENST
HILVERSUM I 7.00,
7.30. 8.00. 8.30. 12.30.
18.30. 22 30. 23 55
HILVERSUM II 7.00.
8.00. 11 00. 13.00. 16.00.
18.00, 19 30. 22 30. 23 55
HILVERSUM III Elk
heel uur vanaf 9 00
VANAVOND VIA NED. II
In 1967 heeft de NCRV hel initiatief ge
nomen tot uitwisseling van regisseurs
met de Ierse televisie. Het eerste re
sultaat van deze samenwerking heb
ben de Nederlandse kijkers in decem
ber j.l. kunnen zien. toen de NCRV het
onder regie van Gerard Rekers door
Ierse acteurs gespeelde „Schipper
naast God" uitzond. Vanavond kan men
via Ned. II van 21.10 tot 22.25 uur kij
ken naar het in Nederland opgenomen
spel „Het einde is in het begin", dat
geregisseerd is door de Ierse regisscu-
ze Chloe Gibson. Johan Walhain speelt
de enige rol.
door Jack MacGbwran uit prozateksten
van de wereldberoemde Ierse auteur
Samuel Beckett. MacGowran heeft de
ze monoloog onder de titel „beginning
to end" twee jaar geleden tijdens
langdurige tournee door Engeland
Amerika ook zelf gespeeld.
„Het einde is in het begin" zegt
herinnering uit zijn leven en spreekt
over zijn dood. die zich onherroepelijk
zeker voor hem heeft aangekondigd
De man is een geestelijk enigszins mis
vormde vagebond. Hij heeft geen
naam. Hij heeft nooit van iemand
houden, behalve dan van droomdieren,
liefelijke wezens en helemaal wit. Hi,
op
irde,
hij
de geuren bemint, gekweld door angst-
visoenen, hunkerend soms naar
heimzinnige koestering, zich troostend
met de hulpeloze gedachte dat hij
droom over een droom beleeft.
In deze monoloog beluistert men alles
wat essentieel is voor de 62-jarige,
in Parijs wonende Beckett, zoals:
gewaarwording van de tijdelijkheid, de
moeilijkheid bij het herkennen va
eigen identiteit, het onvermogen tot
het aangaan van wezenlijke verbindin
gen, de speurtocht naar realiteit in alle
onzekerheden en de doordringende
angst voor de leegte.
MENSEN
WAT EEN
MENSEN
Neen, het moet Karei van Leeuwen h<
laas van het serviele horecahart: De
Haag is Den Haag niet meer. Het spij
hem oprecht en hij hoopt, dat m
het hem niet euvel zal duiden,
is de waarheid. Waar is de
ige gemoedelijkheid van weleer, de col
lectieve dorst, die alle minimumlijde'
het koffiehuis indreef? Met een guide
in je zak trapte je in de Wagenstra
elke pretdeur open en dc man, die 2
gulden in de week verdiende, was aa
de tap de grote spekkoper, die goc
was voor een avondvullend stuk in zij
kraag.
Ach, wat zal Karei er van zeggen? Hi
heeft het meegemaakt en zien sterver,
hij heeft zich zwijgend aangepast c
vreugde en sof bij voorbaat ingecalci
leerd. Inclusief. ,.Ach meneer, wo
moet je anders? Als de baas zegt, da
die ronde tafel voortaan links mot
staan, dan zet ik hem links. Dat is ziji
zaak. niet de mijne. Voor zo'n man
het een kwestie van d'r op of d'r o
der, dat die tafel daar komt te staa
Ik zou voor geen geld van de were:
met hem willen ruilen".
Karei van Leeuwen zendt een mild:
glimlach over het kleintje koffie
ons toe. Hij weet er alles van: vrijdoi
is hij 55 jaar in het horecabedrijf werf
zaam, waarvan hij er 25 tot volle t>
vredenheid bijeen slofte in het herfs
bruine Den Hout. Hij-heeft koffie aa<
gesleept en de ronde tafel van tijd tc
tijd verplaatst. Hij heeft de hongerige:
gespijzigd en de dorstigen gelaafd: ht
is de hoogste tijd, dat zijn bijbels
vasthoudendheid gehonoreerd word
Daar moet op gedronken wordei
meent zijn razend actieve directeu
Marijnen.
Van Leeuwen vindt het best. Ofschoo
hij al geruime tijd voor halve dage
werkt, is hij bereid om vrijdagmiddo
terug te keren naar zijn werkgever on I
tussen drie en vijf de handen der p.
trouwe klanten te schudden. Of h
daarvoor twee uur nodig heeft, waagf
hij te betwijfelen. „Dat krijg je. als j«
óud&r 'wordt meiieer. De mensen, <fcr
je kennen, zijn of,dood. oslecht
been. Daar verander je niks aan".
De meeste bazen, die hij met groh
lankmoedigheid versleten heeft, leva
alleen nog voort in de vergeelde pi
tuigschriften, die hij in zijn portefeuill
heeft opgebaard. Het papier is op di
vouwen gerimpeld en gescheurd, di
inkt is verbleekt, maar de kleine triom
fen van Karei van Leeuwen kan met
nog ontcijferen: bekwaamheid: ze'
goed, vlijt: zeer goed, gedrag: ze
goed. Daar kon de volgende werkgev
het mij dunkt mee doen. Die haastli
zich trouwens om de kwaliteiten
zijn vriendelijke kelner ook me
kroontjespen in de eeuwigheid te etsen
Elk getuigschrift, dat uit de portefeui
le wordt losgeweekt, bezingt in ontroi
rende eensgezindheid de stralend:
deugden van Karei van Leeuwen, ,,d
zich uitstekend van zijn taak gekw
ten heeft, stipt eerlijk was en opvi
door goed en onberispelijk gedrag".
Van Leeuwen kijkt er na 55 jaar tic
steeds niet van op. Hij heeft de ma
nen, die zijn getuigschriften ztvien
ondertekenden stuk voor stuk overleef
en telkens zijn spullen ingepakt,
de zaak failliet ging of achter zijn
afbrandde. Waar zijn ze gebleven, d e
donkere vermaakpaleizen, waar hij
neutjes zonder morsen rondbracht
de cotelet bi en soigné serveerde? H:
heeft ze alle in zijn portefeuille: H<
Zuid, Américain, Knapstein in de W
genstraat. waar hij met witte sloof
zwarte buis het vuur uit zijn lakscho
nen liep. Hij herinnert zich ook de nc
men van graven en baronnen, die h
bediende in de vorstelijke anti-chan
bre van Des Indes. „Meneer, dat uc
pas werken. Als je om één uur klai
was, ging je naar de kelder, waar
tussen het vuile linnen sliep. Je wi;
wel, wanneer je begon, maar nooit wo
neer je ophield. Ik herinner me nog o
winter van 1929. Ik bedoel die hardt
strenge winter. Ik verdiende één vijl
tig per dag en als er op de weeke:
muziek was, dan haalde je wel ei
met allebei je, handen 25 gulden,
moest 's avonds naar de watèr-
vuurman in de Oranjelaan om i
emmertje kolen te halen. Ik i. -
straat arm. maar ik had er tocL
niet de pest in. Ik heb het altijd r-
prachtig vak gevonden, omdat je n<
zonder geld zit. Je kunt van huis gao
zonder een cent en als je terugkoml
heb je weer wat verdiend. En je vri
weet nooit hoeveel. Dat vindt ik
een prachtig ding".
In zijn portefeuille heeft hij ook
plaats ingeruimd voor programm
waarvan hij de scheuren met plakba:
heeft geheeld. Palace, De Karseho
De Grot in de Passage. ..Meneer, di
waren tijden. Waar in Den Haag i
er nu nop een flesje opengetrokken
Welke nozem dankt er nop een co
tail? Wij namen daar de tijd voor.
hadden nooit haast. Nou hol' Iedere
als een bezetene door je zaak, ze z
nerveus, als er iemand per ongein
lacht, dan kijkt de hele tent hem i
met zo'n gezicht "an: „Hé. wat m
dat?". Als je het anders hebt mee
maar dat is nou eenmaal het vak. E< n
goeie kelner draagt zijn hele leve
een mombakkes. Hij speelt altijd tone
en je moet van goeie huize kom< '1
om mij door de knieën te krijgen"
In zijn huis in Nootdorp vangt
bierton het regenwater op en als hD
zomers zijn koffie op het plaatsje ach ie
ter drinkt, spreekt hij over het te'
ras". ,,lk heb ook altijd een biei
koud staan in de ijskast", zegt hij i
gepaste trots, „dat hoort ook bij
ober. Ieder het zijne, nietwaar?
goeie chauffeur ruikt toch ook tu'
benzine?".